Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Formule 1 krijgt officieel e-sportskampioenschap

Door , 70 reacties, submitter: I_IBlackI_I

De organisatie van de Formule 1 en Codemasters hebben de Formula 1 Esports Series aangekondigd. In september gaan de kwalificaties van start en eind november vinden de finales plaats in Abu Dhabi, tijdens het laatste raceweekend van het F1-seizoen.

Voor het e-sportskampioenschap wordt gebruikgemaakt van de game F1 2017, die op 25 augustus wordt uitgebracht door Codemasters. Volgens de website van de Formula 1 Esports Series is het binnenkort mogelijk om te registreren en vinden de online kwalificaties plaats vanaf 4 september. Spelers op de pc, PlayStation 4 en Xbox One kunnen meedoen.

De kwalificatie vindt plaats op de circuits Monza en Suzuka. Volgens de omschrijving gaat het om 'twee unieke scenario's' waarin de vaardigheden van deelnemers worden getest. In totaal kunnen veertig spelers zich kwalificeren voor de halve finale, die op 10 oktober in Londen plaatsvindt in de Gfinity eSports Arena. Dat evenement wordt live uitgezonden en de twintig beste rijders kwalificeren zich voor de finale.

Tijdens het laatste raceweekend van het Formule 1-seizoen 2017, dat plaatsvindt op 24 en 25 november, worden de finalisten ingevlogen naar Abu Dhabi, om daar gedurende twee dagen voor de titel te strijden. De winnaar van de Esports Series wordt door Codemasters als coureur toegevoegd aan F1 2018. Over eventuele geldprijzen is nog niets bekendgemaakt.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

21-08-2017 • 11:40

70 Linkedin Google+

Submitter: I_IBlackI_I

Reacties (70)

Wijzig sortering
Kan Robert Doornbos zich aanmelden.


Ik heb vroeger nog een competitie van MicroProse F1 Grand Prix 2 uit 1995 als 'administrator' bijgehouden via een Bulletin Board System.

https://www.youtube.com/watch?v=MrurD6Ol-FM

Daar deed toendertijd nog onbekend ene Gregger Huttu aan mee:

https://www.youtube.com/watch?v=0p_sCrM1CcI

Ik zou Robert Doornbos wel eens tegen Gregger Huttu aan zien willen treden.

[Reactie gewijzigd door MadButcher op 21 augustus 2017 13:51]

Fantastisch stukje film trouwens, zeker op het laatst waarin hij dus 1:24 laat noteren in zijn eerste ronde in Atlanta terwijl hij hartstikke ziek is.
Liberty Media Group is toch echt wel goed bezig door F1 een wat hipper image te geven. Dit was onder Bernie echt niet gebeurd gok ik :D

[Reactie gewijzigd door Damian op 21 augustus 2017 11:43]

Er is geen verwijzing naar Liberty Media Group in het artikel, kan je duiding geven wat hun rol in dit verhaal is?
Vorig jaar begin september nam Liberty Media Group de commerciele uitzendrechten over van de F1.
(FIA is de organisator zoals mphilipp hieronder aangeeft)
(hier een bron: http://www.nu.nl/beurs/43...e-1-in-miljardendeal.html)

Bernie Ecclestone was lang de directeur binnen de organisatie, maar is ondertussen vervangen door iemand anders. Na de overname werd al aangegeven dat men de F1 een hipper imago wou geven.

Aangepast n.a.v. opmerkingen

[Reactie gewijzigd door Gert Pronk op 21 augustus 2017 13:52]

Niet helemaal. Liberty Media bezit de commerciele rechten. De FIA is de organisator van de wedstrijd als zodanig en beheert het reglement enzo. Liberty organiseert het evenement. FIA moet bv ook het circuit en de deelnemende auto's goedkeuren etc.
In hoe verre heeft Liberty dan invloed (officieel en officieus) op de regelgeving? Ik meende dat de bredere auto's dit jaar door hun invloed kwamen.
Dat was al een koers ingezet door Bernie.

Liberty probeert nu wel de regels vorm te geven van 2020(?). in ieder geval de volgende grote reglementswijzigingen. (te midden late welke seizoen dat is).
En in die regelwijzigingen proberen ze hun doelen te behartigen. Dus F1 aantrekkelijker maken voor de kijker zodat ze er commercieel gewin uit halen :)
Nou, zij kunnen overleggen met de FIA. Die heeft allerlei werkgroepen mbt techniek etc. De Formula One Group (die dus nu van Liberty is) kan, aangezien zij een belang hebben bij meer toeschouwers, inbrengen dat er iets moet gebeuren aan inhalen, snelheid, pokkeherrie. De FIA kan hieraan gehoor geven. En aangezien de teams belang hebben bij meer toeschouwers (= meer geld) kunnen zij dan iets bedenken. Maar strikt genomen kan Liberty (of Bernie in het verleden) geen invloed uitoefen op het technisch/wedstrijd reglement.

Het zou zomaar kunnen dat Liberty (beter: de Formula One Group) zitting heeft in allerlei organen van de FIA die met F1 te maken hebben. Zover zit ik er ook weer niet in.
Bedankt voor de verduidelijking. Ik dacht dat de FIA voornamelijk richtlijnen maakte en controleerde, ik had niet direct door dat zij ok de organisatoren waren.
Na de overname werd al aangegeven dat men de F1 een hipper imago wou geven.
En dat gaat redelijk goed tot nu toe. Ze zijn heel actief op social media en laten hoogtepunten zien van alle vrije trainingen, de kwalificatie en zelfs de race (redelijk snel na elk onderdeel live is uitgezonden)!
Vooral dit stukje vond ik behoorlijk grappig toen ik dit gisteren voor de eerste keer zag.
Zo te zien aan de comments in dit filmpje kon iedereen er wel om lachen. Dit soort dingen gebeuren steeds vaker door social media teams. Ik vind het wel leuk wanneer dit soort dingen gebeuren.

[Reactie gewijzigd door silverchaoz op 21 augustus 2017 15:42]

Eigenaar van het 'merk' Formula One. de FIA is de overkoepelende organisatie van alle autosporten in de wereld, en om een officiŽle competitie te zijn moet je dus goedkeuring hebben van de FIA, waaraan eisen verbonden zitten omtrent dingen zoals veiligheid, circuits, auto's, en andere.

Daarnaast hebben de F1 teams en nu dus Liberty Media veel invloed op de regels, want het is een miljardenbusiness waar ook de FIA hun tienden van krijgen. Maar uiteindelijk als FIA zou zeggen dat F1 niet de kroon-competitie is, dan kan Liberty Media en 'Formula One' er niet veel aan doen, behalve dan hun eigen niet-officiŽle raceklasse op te zetten.
Ho ho jij overdrijft de rol van de fia, zij claimen dat bij hun aangesloten competities " officieel zijn" maar die zijn net zo officieel als wedstrijden die niet door fia zijn goedgekeurd.

Daar is wettelijk niks voor geregeld, de fia heeft geen bijzondere positie.
Precies wat ik zeg, dit soort dingen is iets waar de F1 tegenwoordig goed mee bezig is. Social Media, Youtube, fans mee betrekken bij de sport, toegankelijker maken. Was onder het beheer van Bernie niet zo snel mogelijk geweest.
Bernie sneed zich in de vingers toen hij een comment gaf over de reclames "als de kijker niet weet wat de reclame inhoudt, hoort hij niet in de F1"
Hij had alleen grote namen als reclame borden, vooral banken en merken, die de rijken voorzien.
Hij vergat dat t grootste deel wat F1 kijkt, modaal/boven modaal en minima zijn ;) 5% waren die rijken :P
Hij heeft goeds gedaan in de F1, maar ook dingen tegen gehouden die een verademing zouden zijn voor de kijker.
Nu met Liberty hebben zelfs de commentators lof erover dat men overal kan komen, meer openheid, meer mensen, dus genereer je meer inkomsten. They are smart, big public, big spendig, big profit :D
Liberty Media Group is de eigenaar van de F1.
Liberty Media is de eigenaar van en dus de organisatie achter de F1 :)
`de organisatie van de formule 1´. LMG is eigenaar van F1 :)
Hi Flubug,

Hier is de link die deze ochtend werd gepost op GPupdate (website voor motorsport) : http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/357156/formule-1-stapt-in-gamewereld-met-esports-series/
Ben benieuwd hoe ze met de verschillende platformen omgaan qua besturing.
Neem aan voor de pc niet met toetsenbord :9

edit: pc en toestenbord zinnetje.

[Reactie gewijzigd door dezekeer op 21 augustus 2017 11:50]

PC is natuurlijk niet gelimiteerd tot een toetsenbord. Controller is ook niet ideaal. Mensen die beetje serious race games spelen hebben natuurlijk een racestoel, stuur en pedalen.

Vraag me mee af hoe gaat het met cheaten. Voor PC kun je wellicht script maken om de perfecte race te rijden. Dan val je natuurlijk door de mand op het moment dat je op locatie daar gaat rijden.
Ja maar dan zit je al in Abu Dhabi op hun kosten ;)

Straks zijn daar 19 cheaters aanwezig en eentje die het een beetje kan.

[Reactie gewijzigd door anessie op 21 augustus 2017 13:09]

Dan vallen de cheaters zo af.


In CS:GO is er zelfs speciale software in het geheugen van muizen geschreven waardoor er aimbot/aim assist kan plaatsvinden(of hele lichte, bijna niet zienbare puntjes in de smoke).
En we hebben het over Codemasters.. elk van hun spellen heeft cheats.

[Reactie gewijzigd door anessie op 21 augustus 2017 13:41]

CodeMasters laat jou online cheaten?

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 21 augustus 2017 15:07]

Hmm, wellicht een console of pc op het podium waar je geen fysieke toegang tot hebt?
De voorrondes zijn gewoon thuis daarna hoef je pas op locatie te komen ;)
Racestuurtjes, een G29/G920, een TX en T300, bijna elk groot merk heeft wel 2 identieke racestuurtjes voor de verschillende platforms.
ik vind het interessant hoe dit zich gaat verhouden,in de race games is behoorlijk veel kritiek op gevoel van auto's, force feedback en noem maar op. Al die elementen vind je in verschillende mate bij sim racers. Naar mijn idee is F1 2017 niet echt een Sim racer (correct me if i'm wrong) hoe kunnen we dan toch daar een tournament in houden? Naar mijn idee wil je dan juist een spel hebben dat zo dicht mogelijk bij de realiteit komt.
Het is gewoon een andere realiteit. Zolang iedere deelnemer dezelfde voor- en nadelen van het spel ondervindt en er een rangschikking kan opgemaakt worden, kan je een tournament houden.
Nou, diverse coureurs hebben deze als sinulator dus het zal toch aardig in de buurt komen gok ik zo...
Nee, dat lijkt me sterk..
Youtube maar eens op verstappen of vettel f1 2017. Vettel geeft aan dat het enige verschil de stoel is waar ze inzitten.
oh ze hebben er vast een ritje in gereden, en doen wellicht wat marketingpraat. maar de codemaster's F1 reeks is niet bedoeld als realistische simulator.
Zou impliceren dat ze ook een aardige online modus hebben, er waren al geruchten over een 'championship' modus. Goed, Codemasters heeft de licentie voor F1, dus vrij logisch dat zij deze esport gaan doen, ik zou toch persoonlijk wat meer sim-racers willen zien. Al heb ik geen idee hoe 2017 tov 2016 was, maar 2016 was niet bepaald bekend vanwege z'n hoge realisme.

Hopelijk komen ze online nu wel met 'eigen teams', dat zou online in ieder geval flinke boost geven ipv altijd de fixed teams te moeten rijden.

Wel benieuwd welke auto ze moeten rijden, ze zullen geen Sauber of McLaren pakken, eerder een Ferrari of een Merc :P

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 21 augustus 2017 12:25]

Nou het zou mij benieuwen in F1 2017. Het online platform van de vorige F1 series vond ik namelijk vrij slecht. Hier is in de afgelopen versies amper wat aan gedaan.
Ik mag hopen dat ze het niet alleen bij tijd rijden houden want dat is toch geen F1 maar meer Trackmania!?!?

- Geen Dedicated servers (Alles via steam servers, friends down = dc)
- Slecht damage model. VOORAL online.
- Warmup lap om banden warm te krijgen. Na warmup lap worden temps gereset |:(
- Coop season met max 2 personen...
- GHOSTING bij yellow flag. pfff.
En zo zijn er vast nog wel meer dingen die ik vergeten ben.

[Reactie gewijzigd door m0nkm0nk op 21 augustus 2017 14:21]

Kan Verstappen alsnog kampioen worden dit jaar :D.
Liberty pakt dit soort dingen slim aan, ook de dingen die rondom de race gebeuren op het circuit maken het erheen gaan ook aantrekkelijker, ook zijn ze minder zeurderig met de rechten en actiever op Facebook/Youtube/ed. zodat het delen content makkelijker word.
Ah in 2018 pakt hij de dubbel. Gewone championship en e-sports championship winnen.
Zullen de physics op console en pc wel gelijk zijn dan?

Lijkt me best leuk om mee te doen, maar heb geen game pc en race vooral op lage grafische settings iRacing of pak Grand Prix Legends er bij.

Overweeg een PS4 te kopen, maar is F1 2017 puur arcade of semi-sim tegenwoordig? En op console dus meer arcade wellicht nog dan op PC?
F1 2016/7 komen aardig in de buurt van de werkelijkheid. Verstappen traint er ook mee thuis. En natuurlijk betere SIM van Redbull.

Verstappen rijdt bij Team Redline (Project Cars)
http://www.teamredline.co.uk/work/max-verstappen/

[Reactie gewijzigd door kr4t0s op 21 augustus 2017 12:20]

Max gamet met Project Cars of met iRacing.
Vooral met Automobilista tegenwoordig.
Meen je dat? Laatste dat ik gelezen had was rFactor 2. Automobilista had ik nog nooit van gehoord
Automobilista heette voorheen GameStockCar (Extreme), en is gebasseerd op de engine van SimBin's GTR2, als ik me niet vergis.