Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

E-sports worden wellicht onderdeel van Olympische Spelen in Parijs in 2024

Door , 283 reacties

Er bestaat een kans dat e-sports deel zullen uitmaken van de Olympische Spelen van Parijs in 2024. Een onderdirecteur van het bidteam van Parijs, Tony Estanguet, heeft gezegd dat hij gesprekken gaat voeren met e-sportsvertegenwoordigers en het International Olympic Committee.

Op dit moment is er nog geen sprake van concrete plannen om e-sports aan het programma van de Olympische Spelen in Parijs toe te voegen, maar Estanguet vindt dat Parijs het op minst moet overwegen. "We moeten ernaar kijken, omdat we niet kunnen zeggen: dit zijn wij niet, het gaat niet over de Olympische Spelen. Jongeren zijn erin geïnteresseerd, dus laten we ernaar kijken en zien of we bruggen kunnen slaan. Ik wil niet vanaf het begin al meteen nee zeggen", aldus Estanguet, die zijn uitspraken deed tegenover persbureau AP.

Uiteindelijk is de beslissing om e-sports daadwerkelijk op te nemen in het programma van de Olympische Spelen, aan het IOC. De voorzitter van deze commissie, Thomas Bach, gaf in april nog aan bedenkingen te hebben bij het idee van e-sports als onderdeel van de Spelen. "We zijn er nog niet honderd procent zeker van dat e-sports als sport moeten worden gezien, gelet op de fysieke activiteit en wat nodig is om ze als sport te beschouwen", zei Bach. Hij wees daarbij vooral op het gebrek aan een overkoepelende organisatie en structuur bij e-sports. Die zijn volgens Bach nodig om te garanderen dat de regels en waarden van de Olympische Spelen worden gerespecteerd en gehandhaafd.

E-sports worden wel al een onderdeel van de Aziatische variant van de Olympische Spelen: de Asian Games. In 2018 en 2022 worden e-sports opgenomen in het programma. Welke games deel zullen uitmaken van het e-sportsprogramma is nog niet bekend.

In juli werd duidelijk dat Parijs de bid heeft gewonnen om in 2024 de Olympische Zomerspelen te organiseren. Los Angeles mag het sportevenement in 2028 organiseren. Op 13 september wordt de toewijzing van de Spelen aan Parijs en Los Angeles officieel goedgekeurd in een vergadering van het IOC.

Joris Jansen

Nieuwsredacteur

10 augustus 2017 10:40

283 reacties

Linkedin Google+

Reacties (283)

Wijzig sortering
Het probleem met e-sport, het is geen 'tijdloos' principe. Speerwerpen, hardlopen, zelfs voetbal, tijdloze principes waar misschien 1x in de zoveel tijd regeltjes wat veranderen, maar de basis hetzelfde is. Zelfs dammen en schaken, darts of curling, tijdloze principes.

Wat doe je met e-sport? Ok, je neemt nu CS:GO, LoL en FIFA, maar hoe is dat straks in 2024? Nemen we dan UT24, Happy wars en sensible soccer? Ok, we nemen games in dezelfde genre's. Maar welke game dan? Gaan we opbieden welke Publisher z'n game mag neerzetten? Of gaan we veilingen doen in elk genre? (sport, moba, arena, fighting etc). Of nemen we populariteit? Wanneer bepaal je de games? 2 jaar van te voren? Wat als in de tussentijd een game compleet uit de gratie valt, wisselen naar de nieuwe hype game?

Dát is het hele probleem van e-sport, of ze moeten een 'tijdloze' discipline maken in de 5 genre's niet gekoppeld aan een uitgever of developer (zoals sport geen 'eigenaar' heeft), dan heb je een basisplatform waarop je kan bouwen.
Het commerciële aspect wat je noemt is een hele sterke. Een olympische sport mag wat mij betreft geen intellectueel eigendom zijn. E-Sports zijn dat wel. De regels voor elke sport moeten worden bepaald door het ioc in overeenstemming met de sportgemeenschap, niet door het businessmodel van een uitgever.
Tja dan kunnen we beter Go, schaken toevoegen aan de olympische spelen, denksporten zijn ook al oud.
Doe er nog poker bij voor het amusement en het feest is compleet.
Daar kunnen toch gewoon afspraken over gemaakt worden?

Op de spelen van 2024 wordt UT4 gespeeld. Dat is nu de laatste versie en nu is bekend gemaakt dat deze versie gebruikt gaat worden. Wanneer tegen die tijd UT7 er al weer is maakt dat voor die specifieke spelen niet uit.

Na die spelen wordt er gekeken welke versie van UT er gebruikt gaat worden bij de spelen die daarop volgen.

Ik zie het probleem niet. Het wordt ook E sport genoemd en niet "sport". Een wat andere benadering en regelgeving lijkt mij dan ook gewoon goed. Het is anders dus ook anders behandelen.
In tegendeel. E-sport heeft zich juist wel bewezen als een tijdloos concept. De grote namen zoals Dota, LoL, Counter Strike en Star Craft zijn, op LoL na, al ruim + -15 jaar in productie en ongekend populair. Daarnaast kun je stellen dat het principe 'Moba' of 'FPS' prima in het lijstje valt van tijdloze genres.

Ook vind ik de bovenstaande spellen niet te vergelijken met bijvoorbeeld schaken. Speel een serieus potje Dota en je zwemt in het zweet en je hartslag schiet al snel boven de 140. Het is zeer intensief, vooral mentaal maar het fysieke aspect speelt zeker mee.

Uiteindelijk gaat het om geld en dus kijkcijfers. Dota 2 haalt tijdens het Ti7 tournooi (nu gaande) vele miljoenen gelijktijdige kijkers. Dat is een aardig bereik waar menig sponsor warm van wordt.

[Reactie gewijzigd door MartijnH2 op 10 augustus 2017 11:44]

Je kaart inderdaad precies aan, dat het niet tijdloos is. Speerwerpen, paar duizend jaar. CS 15 jaar?
Het ene e-sports evenement is niet het andere e-sports evenement en daarbij is het in mijn beleving simpelweg geen sport te noemen. 'e-sports' is meer een PR term, dan een daadwerkelijke betekenis.
Het feit dat mensen spelletjes spelen, alsof het geen spel is, maakt het geen sport. (of in mijn ogen is het totale tijdsverspilling / streamers doe ik ook absoluut niet aan)

Antwoord is gewoon simpelweg nee voor het toevoegen aan de Olympische Spelen; maak er dan een apart evenement van, die op hetzelfde moment/locatie gegeven wordt.
Het gaat om fysieke prestaties van de mens, niet om wiskundige algoritmes.
Daarbij is het zo erg niet tijdloos, dat je totaal geen zekerheid hebt over het aanbod van de volgende keer.
Moge het ook maar voor een heel klein gedeelte in de Olympische Spelen komen, dan is het duidelijk daarmee over (voor mij en vast en zeker vele anderen)
"Het feit dat mensen spelletjes spelen, alsof het geen spel is, maakt het geen sport."
En hoe is dit anders bij voetbal, hockey, golf, basketbal enz enz enz. wanneer wordt een spelletje een sport? Moet het fysiek zijn? zo ja, verklaar schaken. Moet het gereguleerd zijn? Ook daar voldoet e-sports aan want een duidelijk reglement is er al sinds de CPL in 1998. Overkoepelende organisatie nodig? Daar is er al één van, WESA. Ik ben dus heel nieuwsgierig wanneer jij een sport als sport definieert en wanneer het een spelletje is. Toen ik nog aan competitief paintballen deed kreeg ik dezelfde verontwaardigde blikken en reacties "beetje met balletjes op elkaar schieten is geen sport", terwijl het toch écht aan alle eigenschappen voldoet zoals bijv. voetbal.

"Een sport is een fysiek spel (bijvoorbeeld basketbal) of denkspel (bijvoorbeeld schaken) dat volgens regels in competitieverband of recreatief kan gespeeld worden. Het heeft als doel het lichaam of de hersenen te stimuleren naar meer, hetzij dmv lichamelijke bewegingen en/of denkoefeningen."

Het basis principe van een FPS, Moba, racing game blijft altijd hetzelfde. Er komen of verdwijnen bij elke generatie mechanics, maar de core van het spel blijft gelijk ( naar mijn idee vergelijkbaar met Tiki-Taka voetbal wat voor 1990 ook niet bestond ). Als we echter gaan kijken naar de afgelopen 20 jaar e-sports dan zie je dat er weinig variatie in games is geweest en het (ondanks concurrentie) vrijwel altijd dezelfde titels waren.

[Reactie gewijzigd door quintox op 10 augustus 2017 14:59]

https://nl.wikipedia.org/wiki/Olympische_sport

Schaken hoort duidelijk niet in het rijtje thuis, computer spelletjes waarbij je een beetje op het toetsenbord loopt te rammen dus ook duidelijk niet. Ik bedoel dit niet vervelend richting de game nerds, maar het past gewoon totaal niet in het straatje van de Olympische sport. Je lichaam en geest tot het uiterste brengen wel, niet alleen je geest.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 10 augustus 2017 15:38]

Het ging dan ook om de definitie van de term sport, niet zozeer wat tot een olympische sport zou horen. Maar nu je het aankaart, hoe kan het dat schietsport ( luchtpistool, vrij pistool, klein kalibergeweer, luchtgeweer etc ) volgens jou definitie/redenatie tot een olympische sport behoren?

Ook dat is niet meer dan een goede hand/oog coördinatie en brengt je lichaam niet tot het uiterste. Kun je wel bagatelliserend doen over e-sports en "game nerds", hetzelfde valt te zeggen over voetbal tokkies die achter een balletje aan rennen? Natuurlijk komt er meer bij kijken..

Vind ik het iets dat op de olympische spelen thuishoort? Nee, wat dat betreft vind ik de traditionele sporten beter thuishoren op de OS. Echter ontkennen dat het alle elementen bevat om als sport erkent te worden is gewoon naïef en eigenwijs.

[Reactie gewijzigd door quintox op 10 augustus 2017 15:51]

Het is niet fysiek zoals voetbal of hardlopen, je raakt er niet volledig uitgeput van en je hebt de dag er na geen spierpijn, maar je hebt wel enorm goeie reflexen nodig, misschien dat de pro's ook wel hard bezig zijn met hun hartslag reguleren zodat hun tijdsbesef en prestaties niet beinvloed worden, je hebt bepaalde technieken. Het is wel een fysieke sport als we gaan mierenneuken.
Maar ik snap wel wat je bedoelt. Het 'voelt' anders. Net als schaken of darten. Maar de maatschappij verandert ook en ik zou het kunnen begrijpen als ze zouden proberen om het toe te voegen aan de spelen. (Mij maakt het bar weinig uit.)
Haha ja mijn neefje is zo'n gamer, hij heeft me weleens video's laten zien van de ''grootste'' game streamers (game pro's?).
Redbull, koffie, bier, chips, heul veul chips, dat is de training :D ademhaling? Neuh wel schreeuwen tegen het scherm dat dan wel :D

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 11 augustus 2017 07:54]

Hahaha.

Ram maar ff op zon toetsenbordje en doe wat de beste spelers in de wereld kunnen dan?? Nope, gaat tijd in zitten. Waarvoor? Je moet de acties LEREN. Sport is net zo zeer mentaal als fysiek, en ik zou er een discussie van maken dat het fysieke minder nodig is. Natuurlijk, je moet het kunnen, maar bij esports heb je zogenaamd "muscle-memory" waar je lijf letterlijk aanpast aan het spel dat je speelt.
Je lichaam en geest tot het uiterste brengen wel, niet alleen je geest.
Lets agree to disagree. Je lichaam IS je geest, volgens hoe ik het zie.

Gewichthebben, bijvoorbeeld. Je moet het kunnen om die dingen op te tillen. Je moet het ook kunnen om 3
uur achter elkaar constant dezelfde bewegingen uit te voeren met een accuracy van 100%. Maar je moet ook denken dat je het kunt, want als je denkt "dit lukt mij niet" lukt het je ook niet.

Esports zijn geen sport, niet in de traditionele betekenis. Maar schaken is dat ook niet. Is schaken een sport? Ja, een denksport. Is CS:GO (voorbeeldje) een sport? Ja, een esport.

Vind ik dat esports op de olympische spelen aanwezig moet zijn? Nee. Maak een evenement (wat voor CSGO al gepland staat) net zoals de OS maar dan voor esports. Iedereen blij. Maar esports is net zo goed een subcategorie in sport als denksport. Ik kan niet zo 1 2 3 DotA2, ik kan niet 1 2 3 Go, ik kan niet 1 2 3 voetbal. Dat is voor mij de definitie van een sport: waar je lichaam en je geest beiden zich moeten trainen en inspannen om beter te worden. Daar voldoet schaken aan, daar voldoet esports aan, daar voldoet normale sport aan.

[Reactie gewijzigd door P3ctor!Q op 10 augustus 2017 23:27]

Moet het gereguleerd zijn? Ook daar voldoet e-sports aan want een duidelijk reglement is er al sinds de CPL in 1998.
Het gaat er niet om of e-sports gereguleerd zijn, wel of er regels zijn voor bijvoorbeeld CS. Wat doe je als één van de deelnemers zijn computer crasht? Kan je tijdens het spel naar het toilet? Wie wint er? Is dat de speler die als langste overblijft (ik denk aan FPS) ? Is dat de speler die het spel het snelst uitspeelt? Hoe verloopt de competitie?
Dit zijn zaken die voor de modale speler niet duidelijk zijn, iets wat bij sporten als voetbal, schaken, tennis, atletiek en zwemmen wel duidelijk zijn. Die regels staan al decennia lang vast en ze zijn lang niet altijd eenvoudig te wijzigen.
Natuurlijk zijn er regels per spel/match/toernooi/evenement. Er is geen "algemeen e-sport handboek", het is altijd specifiek per game en genre. CPL ( Cyberathlete Professional League ) was de 1e in zijn soort die dit structureel aanpakte en op grote schaal ( commercieel ) organiseerde. Tegenwoordig heb je o.a. ESL en de overkoepelende organisatie WESA die
inderdaad de regels vast hebben gesteld per game.

https://play.eslgaming.co...rike/csgo/csgo/open/rules
https://gfx.esl.eu/media/.../ESLOne_CSGO_Rulebook.pdf

Echter zijn de regels voor Counter-Strike amper veranderd t.o.v. de opgezette regels zoals ze in 1998 van kracht waren.

"Dit zijn zaken die voor de modale speler niet duidelijk zijn, Iets wat bij sporten als voetbal, schaken, tennis, atletiek en zwemmen wel duidelijk zijn"
Ik ben dus écht niet bekend met de regels van schaken, rugby, cricket, atletiek.. zijn zo ontzettend veel sporten die ik ken, maar totaal geen kennis van de regels en/of sport heb. De gemiddelde niet-voetballer zal ook niet bekend zijn met alle voetbal regels, zelfs buitenspel is niet bij iedereen duidelijk.

[Reactie gewijzigd door quintox op 10 augustus 2017 16:11]

Voor de modale speler/beoefenaar van de sport. Zo te horen schaak je niet, speel je geen rugby, ...
De modale speler/beoefenaar van FIFA of CSGO is zich net zozeer bewust van de spelregels als een modale voetballer uit de kelderklasse. Als we het over toeschouwers gaan hebben dan vervaagt die lijn en zijn de regels idd niet algemeen bekend. Dat een game lastiger te volgen/begrijpen is kan ik inkomen, dat merk je ook aan de commentators. Op een ESL event wordt er vanuit gegaan dat de kijkers bekend zijn met de regels, op Blizzard events wordt er veel basaler commentaar geleverd op wedstrijden.

Dit betekent echter niet dat de regels zoveel complexer en/of lastiger te volgen zijn voor iemand die er interesse voor heeft. Punt is, er zijn regels en doelen opgesteld en deze zijn al 20 jaar vrijwel niet veranderd in deze games.
Bij al die voorbeelden van sporten gaat een leek je zelfs nog de basisprincipes kunnen geven. Het doel, wat er nodig is om te kunnen winnen (niet de wedstrijdstrategie, maar puur het principe dat je de bal in het doel moet trappen) enzovoort.

Bij veel van die computergames heb je dat niet. Iets als Counter Strike is veel minder algemeen bekend, een gemiddelde sportliefhebber gaat verder ook geen idee hebben of het daar nu gaat om punten te scoren, mensen neer te schieten, of wat je ook moet doen om te kunnen winnen. Er is geen vest speelveld/parcours, enzovoort. Eigenlijk zit er gewoon helemaal geen lijn in. Zelfs binnen één zo'n spel is dat dikwijls niet het geval. Fifa zoveel wordt vaak genoemd als belangrijk/interessant spel voor tornooitjes. Maar ook in dat geval is het allemaal nogal wazig. Hoelang moet zo'n spel duren, mogen andere spelers nog door de computer bestuurd worden, hoelang duurt een wedstrijd, keuze/krijgen van een "ploeg", speel je alleen of in team enzovoort.

Bij normale sporten wordt zoiets geregeld door federaties. Bij games zijn er zelfs nog geen internationaal erkende federaties. Er zijn geen overkoepelende regels, enzovoort.
Of het een sport is ga ik in het midden laten maar of het op de Olympische spelen thuishoort wil ik toch echt wel een dikke nee tegenover zetten. Wat ik wel het overwegen waard vind is om Olympische E-games te houden. Los van de Olympische spelen zodat er ook een heel pak disciplines (games) aan de bak kunnen komen.
Grappig hoe je zegt integendeel, maar daarna precies het probleem neerzet.

Wie bepaald dat het CS moet zijn? Waarom geen Halo, Siege, COD of 1 van de andere 1000 FPS games? Wat is eigenlijk de discipline 'FPS'? Dat is vragen aan iemand wat 'voetbal' is, vervolgens het antwoord: Oh dat is een wedstrijd tussen Real Madrid en PSG.
Volgens mij heb je mij niet goed begrepen, mogelijk was ik niet duidelijk.

De massa bepaald dat het CS moet zijn. Net zoals de massa bepaald dat schaatsen een onderdeel is van de olympische spelen. Het is simpelweg een kwestie van populairiteit. CS is het meest populaire FPS spel, en dat al 15 jaar lang, dus lijkt mij dat een uitstekend voorbeeld in deze vergelijking.

Sinds de 'schepping' van CS staat het bovenaan in het speel- en kijkcijfer rijtje. Net zoals Dota. Net zoals Star Craft. Deze spellen zijn in hun genres niet onderschikt aan een ander. Tijdloos.

Mogelijkerwijs zal schaatsen in populariteit dalen wanneer onze kinderen nooit meer op natuurijs kunnen schaatsen. Het zal niet de eerste keer zijn dat de er bepaalde sporten worden toegevoegd of verwijderd van de olympische spelen om de 'populariteits reden'.
18 jaar voor counterstrike wil ik nog lang niet tijdloos noemen. Vergelijk het met honderden of duizenden jaren voor de andere sporten op de Olympische spelen. Dan is 18 jaar nog waanzinnig jong om toegevoegd te worden.
Zou competitief PacMan toegevoegd moeten worden? Dat werd immers ook vele jaren lang door ontzettend veel mensen gespeeld en is nog altijd iconisch.
En hoe oud is Freestyle BMX nou (een officiele olympische sport nu)? Begon ergens rond 1980, dus dat is nu zo'n 37 jaar oud en is nooit zelfs maar in de buurt geweest van de populariteit van zo iets als LoL. LoL heeft zo'n 100 miljoen actieve (!) spelers per maand.

Surfing als een competitie? 1975.
Skateboarding als een competitie? 1965
Esport als een competitie (spacewar)? 1972

Het aparte aan esport is echter wel dat het afhankelijk is van technologie en dus van jaar op jaar veranderd, maar dat kun je prima omarmen als een kracht van esports. Dezelfde discipline(s), maar steeds weer verse strategieën en aanpak. Natuurlijk is het geen traditionele sport, maar het bied veel mogelijkheden voor de olympische spelen (zowel financieel als entertainment-wise), dus ik heb echt zo iets van: Waarom niet?

En ja, gewoon 4 jaar van te voren 2 of 3 games kiezen, dan kunnen landen 2 jaar lang nationale competities hebben en misschien nog een extra regel dat 2 jaar van te voren in uitzonderlijke gevallen het spel kan worden veranderd.

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 10 augustus 2017 13:37]

Grappig verschijnsel wat wellicht strookt met de populariteit van e-sports:
Precies omdat het ieder jaar hetzelfde is en er iedere keer slechts (milli)meters, (milli)secondes etc. verschil zit in de sporten, vind ik de traditionele spelen totaal niet interessant om naar te kijken. Bij traditionele spelen gebeurt iedere tientallen of honderden jaren een keer iets 'anders'. De uitvinding van de klapschaats bijvoorbeeld, ingenieus gevonden, resultaat is records van een paar seconde sneller. Ik wordt er niet warm van en gezien de blijvende populariteit van traditionele sporten ligt dat absoluut aan mij. Aan de andere kant ken ik eigenlijk niemand van mijn generatie die met plezier naar verspringen, turnen of speerwerpen kijkt. Olympisch voetbal geniet zelfs onder de voetbalfans weinig populariteit. Als IT-nerd ken ik natuurlijk wel veel mensen van mijn generatie die naar e-sports kijken :Y) .

Geef maar de dynamiek van een game die continue veranderd en verbetert. Ieder jaar, iedere patch, iedere versie, iedere mapchange, iedere nieuwe pot kunnen er weer verrassende nieuwe strategieën voorbij komen. Een nieuwe LoL champion die op een onverwachts moment in handen van een goede speler een game totaal een andere richting in gooit vind ik prachtig om te zien.

Voor mij is de conclusie misschien andersom: niet 'e-sports lenen zich niet voor de olympische spelen en kunnen daarom niet meedoen'. Maar de traditionele sporten van de olympische spelen zijn achterhaald ;).
offtopic:
Een tijdje geleden waren gladiatorische sporten ook erg populair. Mens tegen mens, mens tegen beest, beest tegen beest. In de redenatie van @MartijnH2 lijkt het mij dat we die ook wel kunnen toevoegen, wat vind je ervan? :+

weer ontopic:
Op zich heeft @MartijnH2 wel een punt. Stel dat je 2 jaar voorafgaand aan de spelen de game voor het genre vaststeld aan de hand van populariteit **mits** de publicist van de game weet te garanderen dat de game tot ten minste het einde van de spelen ondersteund wordt. Uberhaupt zou dit de <insert game> een boost geven in populariteit, maar vanwege de publicist' z'n garantie ook een up-to-date game garanderen wanneer de spelen daar zijn.

Mijn inziens is het op deze manier goed mogelijk. Maar ja, behalve populariteit zullen er vast wel weer onderhandse dealtjes worden gesloten waardoor degene met de grootste "contribute" gemarkeerd wordt in een scheve tabel als het populairst...
Waarom moet je iets toevoegen dat gemaakt is door een commercieel bedrijf. Je maakt dan reclame voor dat bedrijf, ze verkopen er meer door. Lijkt me juist niet echt samengaan. Daarnaast krijgen we dan om de x jaar nieuwe games ?

Waarom geen schaken, dam of go, ook tijdloos.
Doe je nog pokeren bij.
Het blijft lastig om een goed beeld te krijgen van 'de beste gamer'. Je kunt dat namelijk alleen zeggen voor een specifiek spel. Net zoals we nu zeggen 'Kramer is de beste op 10km'. Echter kan de '10km' bij schaatsen altijd hetzelfde blijven. Sven Kramer kan voor de derde keer zijn titel verdedigen en in alle volgende spelen kunnen schaatsers het opnemen tegen zijn tijden. Ik heb de indruk dat games minder tijdvast zijn dan bijvoorbeeld schaatsen, met het risico dat je bij de volgende spelen een volledig andere set games hebt. Ook als games geupdate worden, is het in mijn ogen niet dezelfde game meer. Dan krijg je medailles die alleen wat zeggen over de andere spelers van dat jaar.
Eens. Maar zo'n breakdown kun je ook bij games doen:

Dota 2
Dendi, position 2, goude plak
Actions per minute 432 (pieken 650)
Gold per minute 930
Experience per minute 744
Kill death ratio 11
etc.

10 kilometer schaatsen is een specifiek doel binnen het genre schaatsen. Net als Dota slechts een onderdeel is van het genre MOBA. Dat genre zal in de basis nooit veranderen, net als schaatsen.
Precies.. Er zit simpelweg geen blijvende standaard en continuiteit in E-sports.. Zal daardoor erg moeilijk tot nagenoeg onmogelijk zijn om een traditionele sport te worden..
Dit is precies mijn grootste probleem met e-sports bij de spelen. Ze missen doorgewinterdheid en consistentie mbt de gespeelde spellen.

En dat zeg ik als iemand die wel van e-sports kijken houd.
Je raak hier echt de kern van het probleem. Wel-of-niet discussies over sport of fysieke inspanningen zijn eindeloos, maar wat jij hier aanhaalt is toch een fundamenteel probleem. Ik zie echt niet in hoe men dit ooit in een standaard kan gieten, met een voldoende dekking van verschillende types games, zodat ieder type elite-gamer zijn kansen kan verdedigen. Want dat moet toch het doel zijn, anders kan je het net zo goed niet doen.
Zolang ze stijldansen nog niet op het programma zetten (wat toch al jarenlang erkend is door het IOC als Olympische sport) vind ik het ergens heel gek dat ze dan nu wel E-sports in gaan programmeren.

Dat lijkt me meer iets van met een hype meegaan, dan puur een sport op het programma zetten omdat de sport veel toevoegt.
De olympische spelen zijn al lang een puur commercieel event onder een sportief dekmanteltje. Alle serieuze sporten (inclusief e-sport) heeft hun eigen competitie en EK/WK die als belangrijker gezien worden dat de spelen. Het toevoegen van e-sports past prima in de commerciële strategie om nieuwe doelgroepen en daarmee extra sponsoren aan te trekken.
Olympische sporten zijn ook niet tijdloos, hier kun je zien welke sporten nu niet meer gespeeld worden.

Je zou bijna zeggen maak er de Olympische eSports van. Dan kun je daarin varieren met de games. Ik vind het sowieso een beetje gek om computerspelletjes (want dat is het onder de streep) op te nemen in een fysiek evenement. Dat zou met dammen of mikado ook gek zijn.
Ondertussen snap ik niet waarom mensen dan wel zeggen "schaken wel". Bij een gemiddeld pro potje CSGO komt meer tactiek kijken dan bij de meeste teamsporten in de OS, en ook meer dan schaken.
Wie zegt dat iets tijdloos moet zijn? Olympische Spelen geven vaak juist een mooi beeld van een bepaald moment in de geschiedenis, vaak met allerlei drama eromheen vol (doping)schandalen, politieke boycotts etc. Wat maakt het uit als nu iemand een olympische plak krijgt voor LoL en CS:GO en over een paar jaar iemand een plak voor een andere game? In het verleden had je oa schieten op levende vogels.

Zo lang het niet ten koste gaat van andere sporten en het juist de Olympische Spelen toegankelijker maakt voor de jongere doelgroepen lijkt me daar helemaal niets mis mee. Dat is beter dan dat je straks eindigt met een event waar nog maar weinig mensen naar kijken en waardoor de waarde die aan die medailles wordt gegeven verdwijnt. Zo'n olympische plak blijft alleen wat waard zo lang spelen relevant blijven. En dat is waarom de Olympische Spelen tijdloos zijn: niet omdat ze vast blijven houden aan bepaalde disciplines, maar omdat ze zich continu mee blijven gaan met het tijdsbeeld.

Het promofilmpje van Tokyo 2020 met Pacman en Mario vond ik bovendien een prachtig voorbeeld van hoe zaken juist prima kunnen mengen: https://www.youtube.com/watch?v=FNuqKVG781I
Wie zegt dat iets tijdloos moet zijn?
Het Olympisch Comité bepaalt dat, en ook al hebben ze dat waarschijnlijk iets beter geformuleerd, het komt er inderdaad op neer dat een Olympische sport een tijdloos karakter moet hebben, en dat sportuitslagen ook historisch vergelijkbaar moeten zijn.

Door dit soort spellen op te nemen in het programma van de OS gaat het inderdaad ten koste van andere sporten. Gamers op dezelfde lijn zetten als atleten, dat werkt gewoon niet. Prima dat elite gamers goed ontwikkelde skills hebben en fysiek perfect in orde zouden zijn, en weet-ik-wat allemaal, maar op vier jaar tijd is aan de speldynamiek, game mechanics en gebruikte technologie zoveel veranderd dat je een gouden medaille fifa2018 nooit met fifa2022 gaat kunnen vergelijken, terwijl dat voor 400m horden wel perfect historisch vergelijkbaar is.

Games zitten wat dat betreft eerder in hetzelfde schuitje als auto- en motorsport. Daar zijn eigen competities ook veel meer aangewezen dan het op te nemen bij de OS.
Heb je een bron dat het Olympisch Comité dat heeft geroepen? Want ik heb dat nooit gehoord. Het wordt hooguit meegewogen, maar verder lijken ze gewoon te stemmen.

Sportuitslagen zijn helemaal niet historisch vergelijkbaar, want je hebt genoeg teamsporten en sporten waarbij je afhankelijk bent van je tegenstander of de omgeving(skiën, mountainbike etc). Esport zou je ook in een team doen. Het enige dat een gouden medaille je vertelt is dat diegene op dat moment op die spelen binnen die discipline hebt gewonnen. En dat is prima zat.

Bij 400m horden kan je inderdaad de tijden naast elkaar zetten, al zit je dan nog steeds met dat de races onder verschillende omstandigheden zijn gelopen in verschillende jaren (wind, temperatuur etc). Bij boksen, volleybal, BMX freestyle, snowboarden, mountainbike en dergelijke wordt het allemaal nog veel moeilijker. Binnenkort krijg je surfen en skateboarding erbij.

Verder denk ik dat simpelweg esports een grotere kans maken dan bijvoorbeeld autosport omdat de roep ernaar simpelweg groter is en het een relatief makkelijke manier is voor de Olympische Spelen om een jongere doelgroep aan te spreken. Het IOC lijkt er ook voor open te staan.
Oh vind dit een enorm interessant insteek. Heb er nooit zo over nagedacht.
Ik denk dat we er vanuit kunnen gaan dat FIFA in 2024 vrijwel hetzelfde is als FIFA in 2023, en zelfs bijna hetzelfde als FIFA in 2012 was. 't Is niet alsof EA veel meer verandert dan wat namen en graphics.

En ik mis ook een beetje het probleem met 2 jaar vantevoren het programma vaststellen. 't Is niet also je voor e-sports speciale gebouwen moet neerzetten. Paar stoelen, paar tafels, en 1 Gbit Ethernet om te kunnen streamen.
Voorbereiding voor de Spelen duurt 4 jaar. Als je FIFA 13 met 17 vergelijkt zie je enorme verschillen die elke serieuze gamer meteen merkt. Je zult ook minimaal 4 jaar van te voren alles moeten vastleggen, omdat de spelers zich moeten kunnen kwalificeren in de discipline die gespeeld gaat worden.
Het idee van de olympische spelen is te laten zien wat het menselijk lichaam allemaal voor vaardigheden heeft en wat er mee gedaan kan worden. Allemaal uitblinkend in 1 specifiek aspect. Bijvoorbeeld springkracht, werpvermogen, snelheid.

De meeste E-sports gaan puur om het leren van eigenschappen van elke mogelijke unit of spelonderdeel en hoe deze te combineren (LoL/DotA) of snelle oog hand coördinatie FPS. Alles met zoveel uur aan mapkennis dat je deze kunt dromen. Heel veel verschillende factoren welke niet duidelijk aan één menselijk aspect toe te wijzen zijn.
Tevens is het niet tijdloos want de speelcondities worden aldoor getweakt: er komen weer zaken bij of dingen worden geschrapt als gevolg van beslissingen van de uitgevers. Of andere genres worden weer populair. Hoe ga je dan over 50 jaar periode alle records met elkaar vergelijken?

Ja, er worden ook in andere sporten dingen gewijzigd, maar toch moet men nog steeds de 100m1 beneden de 9,8 sec. afleggen of die kogel meer dan 32 meter wegstoten.

Alleen het FPS zou je dan nog kunnen zien als iets lichamelijks, omdat dit om hand oog coördinatie gaat. Maar goed dat kun je ook tonen bij sporten als boogschieten of schermen. Of laat mensen gewoon een bewegend stipje op een scherm met de muis volgen, daar hoef je er geen complete game voor te hebben.
Punt is, zodra je dingen gaat combineren worden ze pas moeilijk. En wat je zelf zegt: je gaat dingen dromen. Zo hevig moeten ze in het systeem zitten. Dus hoewel het idee van esports in de OS een risico is, zeker, vind ik dat we het moeten nemen. Wie weet, over 60 jaar kennen we het principe "sport" niet meer...
E-sport is tijdloos, specifieke e-sports niet, genres zijn wel wat tijdlozer (zo is tetris een vorm van een real-time puzzel). Dus dan doe je 4 jaar later een volgende iteratie van het spel, of een ander spel.

Dat het spel niet commercieel mag zijn, tja. Wat kost een spelletje? En de pro uitrustingen? Is dat zoveel duurder dan een sport professioneel beoefenen? Achter de uitrustingen bij fysieke sporten als tennis of voetbal zit ook een commerciele wereld, of het vereiste lidmaatschap bij een club. De ene sport is duurder dan de ander. Het is niet voor niets dat sommige sporten gezien worden als elitair of sport voor kakkers. En die diversiteit is OK, het zorgt voor een breed draagvlak. Uiteindelijk moet de OS gezien worden als een brede afspiegeling van alle sporten. Denksporten en e-sporten zijn ook sporten, en horen daar dus tussen.

Het grootste probleem lijkt mij om te bepalen welke e-sport het meest eerlijke is en het best de competentie bewijst (en bovendien: welke competentie(s) dan precies?). Dat bepalen op basis van objectieve criteria is geen makkie. En als je dat niet kunt bepalen, moet je het misschien (nog) niet onderdeel laten zijn van de OS. Een van de criteria zou kunnen zijn dat het spel een X aantal EUR max mag kosten.

Tenslotte is iets als SC2 opzeker ook fysiek.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 10 augustus 2017 14:39]

Reports is niet eens een goede benaming hiervoor, laten we de titel door een andere categorie veranderen

"Balsporten worden wellicht onderdeel van Olympische Spelen in Parijs in 2024"

Je moet gewoon een paar populaire stabiele games nemen waarvan de regels, controle psychics etc amper of weinig wijzigen en ze moeten voor het publiek toegankelijk zijn. Games als rocket league, overwatch en nog een aantal lijken me titels die succesvol kunnen worden, maar de titel esports vind niet kunnen. Dit is in mijn visie disrespectvol tegenover de disciplines van iedere individuele digitale sport.
Hm, ik hoop het niet. De Olympische Spelen gaan wat mij betreft in beginsel of fysieke sporten. Alle respect voor E-Sports, maar fysiek zijn ze niet. Ik zou daar ook liever een aparte wereldwijde competitie voor zien die meer via het internet wordt getoond. Dat is interessanter voor de doelgroep van de uitzendingen, lijkt me.
Het is misschien flauw maar het zijn de Olympische Spelen en niet de Olympische Sporten. We kennen allemaal de Olympische gedachte: "Meedoen is belangrijker dan winnen". Wat mij betreft is de mate van fysieke activiteit dus niet relevant voor de Olympische Spelen.

Ik ben dan ook maar een nerd met een woordenboek die niet van beweging houdt. Hecht maar niet te veel waarde aan mijn oordeel ;) Van andere kant ben ik niet alleen. Als je de jeugd geïnteresseerd wil houden, en dat is toch waar sport op draait, dan moet je met je tijd mee gaan. Als niemand meer wil kogelstoten of speerwerpen dan moet je maar DOTA, CS of desnoods Pokemon Go gaan doen.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 11 augustus 2017 13:18]

De Olympische Spelen zijn opgebouwd uit Olympische Sporten.

Sporten moeten aan regels voldoen om überhaupt al in aanmerking te komen om een Olympische sport te worden:

-De sport moet fysiek zijn.
-Ongemotoriseerd
-De sport moet in een X aantal landen op top niveau beoefend worden.
-De Olympische Spelen zit aan de max. qua aantal sporten wat inhoudt dat er pas nieuwe sporten bij mogen komen zodra er oude sporten zullen verdwijnen.

*Er zijn vast nog meer eisen buiten deze 4 waar een sport aan moet voldoen al wil het in aanmerking voor de OS status komen maar deze 4 wist ik toevallig uit het hoofd.

Net als Stoelpoot zie ik graag onze Max in een Oranje OS bolide voor goud gaan maar helaas geen auto of motorsport op de OS.

Persoonlijk vind ik wel dat Auto en Motorsport eerder in aanmerking hoort te komen voor de OS dan E-Sports.
Volgens mij klopt wat je zegt niet. Zo is schieten ook een Olympische Sport terwijl hier volgens mij weinig tot geen fysiek aspect in zit. Het Oplympic Charter bepaald werken sporten wel en niet deel mogelijk nemen aan de Olympische Spelen. Zo zou zelfs schaken of biljarten toegevoegd kunnen worden omdat beide erkende sporten zijn door het IOC.
In schieten zit wel degelijk een fysiek aspect; zodra je ongetraind een boog spant gaat binnen de kortste keren je arm al trillen, een oud-collega van me deed het en ik mocht het eens van hem proberen en moet zeggen dat ik erg overmoedig was en dat het me zwaar tegen viel. Dat die je echt niet even zomaar.

Bij pistool schieten komt er iets minder fysiek kijken maar moet je bv wel de terugslag opvangenen een behoorlijke controle hebben over je verfijnde motoriek.

Zelf vind ik de schiet onderdelen ook niet echt bij de OS passen hoor maar ze zijn gedeeltelijk wel degelijk fysiek.

Het beste lijkt mij toch een eigen E-sports Olympics waar alle verschillende E-sport games die groot genoeg zijn elke vier jaar terugkeren.

Er worden genoeg verschillende E-sport games gespeeld om er een eigen Olympics van te maken en naar mijn mening kan dit ook werken om de populariteit van E-sports verder te verhogen.
In schieten zit wel degelijk een fysiek aspect; zodra je ongetraind een boog spant gaat binnen de kortste keren je arm al trillen, een oud-collega van me deed het en ik mocht het eens van hem proberen en moet zeggen dat ik erg overmoedig was en dat het me zwaar tegen viel. Dat die je echt niet even zomaar.
Denk jij dat iemand die ongetraint is in computeren geen last gaat krijgen van RSI bij bijv iets als SC2?
RSI is niet zo zeer het probleem. Het reactie vermogen, concentratie en de precieze van top e-sports is ver boven het menselijk gemiddelde. Enkel aanleg is zeker niet genoeg. Daarnaast vereisen de meeste e-sports game diepgaande kennis en tactiek. Ook dient het "instinct" of "game sense" getraind te worden.
Top e-sporters zorgen dat ze mentaal en fysiek in goede vorm zijn.
Dat denk ik niet nee. Een E-sporter moet ook net zoveel doen en laten om de top te bereiken (en daar te blijven) als een regulier sporter.

Wat ik wel vind is dat gemotoriseerde sporten eerder toegelaten zouden moeten worden dan E-sports.

De top comment van SinergyX legt perfect uit waarom.

E-sports vind ik ongeschikt voor de OS maar tegelijkertijd vind ik wel dat E-sporters meer erkenning verdienen omdat het even zwaar is om de top te bereiken als bij reguliere sporten.

Het liefst zie ik dan ook een eigen E-sports olympics waarin de hele spelen om E-sports draaien ipv een samenvoeging met de reguliere OS.
Boogschieten is zeker een fysieke sport. Het is meer mentaal dan fysiek, maar het hoort zeker thuis op de Spelen. Dit is het volgensmij ook al sinds het begin van de Spelen.

Fysiek ongetraind krijg je je boog niet uitgetrokken. Neem dat maar van me aan, ik doe het zelf al een aantal jaar. ;)
Inderdaad, motorsporten zijn erg fysiek, motorcrossers behoren tot de meest complete atleten. Maar e-sports nee, het blijven spelletjes waar je weliswaar ook hard voor moet trainen maar de fysieke component is te klein om het sport te noemen, dat schaken en biljarten sport genoemd worden zelfde probleem. :O
Inderdaad. Darten/Schaken/Golfen zijn toch ook geen olympische sporten?
Maar golf is nog fysiek, je moet denken aan luchtstromen, hoeveel kracht je gebruikt, welke golfclub etc etc. Komt best wat bij kijken.

Natuurlijk komt bij E-sports op het hoogste niveau ook wat bij kijken, maar Olympics spel waardig?
Je zegt dat golf fysiek is en je noemt vervolgens wat je mentaal doet.
Net zoals golf denk ik dat e-sports streeft naar perfectie door middel van precisie. Uithoudingsvermogen en concentratie zijn essentieel. Daarnaast hebben sommige e-sport varianten een bijzonder complex strategisch element en reactie vermogen is in e-sports natuurlijk erg belangrijk.
Ik kan best inbeelden als je een dag gaat golfen en dit niet gewend bent, je de dag erna spierpijn in je armen kan hebben. Dit zal niet voorkomen bij schaken, dartsen of gamen. Misschien is dat wel een eerlijke maatstaf?
Als je kijkt hoe hard die Koreanen losgaan op SC(2) dan denk ik dat jij dat fysiek niet bijhoudt, of inderdaad gewoon zware spierpijn oploopt als je het probeert...
Het moet niet gekker worden. Al hoewel je bij golfen nog best moe kan worden (vooral als je niet zo goed bent, dan moet je vaker slaan).
Los van wat Rainbow_Dash aangeeft:

How far does the average pro golfer walk each year?

The average course length on the PGA Tour is approximately 7,200 yards. That’s 4.09 miles. And the average PGA Tour pro plays 78 rounds per year. Combine those two stats and you get 319 miles traveled by the average pro every season.

http://www.pga.com/news/g...pro-golfer-walk-each-year
Dat is exclusief de meters per golfcar. Blijft er heel weinig lopen over.
Professionals rijden niet tijdens wedstrijden.
Alleen een uitzondering als er bijv. een playoff is en ze na de reguliere holes ineens naar een niet aansluitend stuk van de baan terug moeten om extra holes te spelen.
Ex-amateur-subtopgolfer, nu invalide hier: Ik was amateur golfer en mijn achterneef profvoetballer, ik trainde naast mijn werk tot 8u per dag en hij 3x4u per week. Zonder perfecte lichaamscoördinatie én tactisch inzicht kom je er niet. Los daarvan vind ik het als deels tactische sport zelfs niet op de spelen thuis horen, de spelen zijn m.i. voor puur fysieke prestaties. Een longest drive competition op de spelen zou dan weer fantastisch zijn.

E-games op de spelen haalt m.i. de waarde van alle andere medailles onderuit al zijn er nog sporten die er eigenlijk niet thuis horen zoals karabijnschieten. Olympische atleten moeten op het toppunt van hun fysieke vermogens zijn, in e-sports kan ik als voormalig q3-speler nog in verhouding veel te goed meekomen als invalide persoon.
Eens, ik wilde alleen aangeven dat er toch nog wel een behoorlijk fysiek aspect over het hoofd wordt gezien naast het slaan. Al maakt sneller/meer kunnen lopen je natuurlijk niet per sé een betere speler, het hoort er nou eenmaal bij.

Ik heb zelf een beetje hetzelfde gevoel, maar spreek dit vaak niet uit omdat het een oneindige discussie oplevert. Bij OS moet ik denken aan sterke afgetrainde mensen die iets heel snel kunnen, iets heel zwaars kunnen of wat dan ook wat voor ons 'stervelingen' niet weggelegd is. Waarom dat zo voelt? Geen idee, het is nu eenmaal het gevoel dat zo'n evenement bij mij oproept; het menselijk lichaam tot het uiterste drijven om iets te presteren wat uitzonderlijk is.
Dit vooral, het geeft de indruk van zo'n gigantische waardevermindering ivm de prestaties van de normale atleten. Dat je een goede medaille wint bij toestelturnen, de 1500m of 4x100 wisselslag, daar kan ik me iets bij voorstellen. Maar dat kan je toch niet op hetzelfde niveau zetten als een gouden medaille Fifa2024, Civilisation of Starcraft of wat er ook allemaal gespeeld wordt.

En op dezelfde manier zitten er op dit moment in het pakket van de OS inderdaad nog wel een paar sporten waarvan ik me niet kan indenken waarom ze er zouden thuishoren.
Dit haalt mijn oma ook in een jaar. En die is denk ik iets minder fit dan een professioneel golfer :).
Maar je oma haalt dat niet in 78 dagen tijdens wedstrijden, naast al haar trainings rondes en normale beweging denk ik? ;)

[Reactie gewijzigd door chopper88 op 10 augustus 2017 11:15]

jij wilt niet weten hoeveel km mij muis elk jaar aflegt en hoeveel km mijn vingers zich verplaatsen over het keyboard.
Ik denk dat vooral schaken hier belangrijk is. Dat gaat namelijk 100% niet om de fysieke prestatie. De andere sporten, zeker golfen, hebben nog een fysiek element.
Nou ik vind darten toch ook niet heel erg fysiek. Dat zie je ook wel aan het postuur van menig (professioneel) darter.
Niet fysiek zwaar, wel intensief. De controle die je moet hebben om consistent te werpen vereist een hoop training om je kracht goed te kennen.
Dit kun je dan ook weer bij E-sports zeggen. Je moet veel trainen om de muis accuraat te bewegen en goede reflexen te krijgen.
Of je er veel kcal mee verbrand of niet. Darten is wel een sport waar je zeer goede controle (een deel) van je lichaam moet hebben
Maar schieten wel, puur gebaseerd op behendigheid en niet op 'fysieke' inspanning.

Met alle respect, maar persoonlijk denk ik dat een potje CS/UT meer vereist (qua oefening, techniek, tactiek, sportiviteit, etc) dan een geweer of boog schieten.

Buitenkijf staat gewoon dat elke sport, hobby, vrijetijdsbesteding waar mensen streven naar perfectie een vorm van discipline vereisen waar ik veel respect voor heb. Je laat daar per definitie andere dingen voor liggen.
Behendigheid is toch per definitie fysiek?

Heb je al ooit eens een paar keer met een boog geschoten? Dat begint als niet-geoefende schutter snel door te wegen hoor. Daar heb je best wel wat spierkracht (onder andere) voor nodig.

En als je leest hoe snipers hun doel kunnen raken van op KILOMETERS afstand, kan je toch niet denken dat zoiets kan met minder oefening, techniek of tactiek dan iemand die (zelfs professioneel) shooters speelt...
Uiteraard, muizen en toetsenborden zijn natuurlijk ook gewoon fysiek.

Bedoelde meer conditionele en langdurige fysieke inspanning = je lichaam tot het uiterste drijven. Jij kunt waarschijnlijk ook wel 100m wandelen/rennen/sprinten. Of een e-Sport installeren en opstarten. Het perfectioneren is de sport wat mij betreft.

Bij (boog)schieten komt het perfectioneren van het fysieke aspect minder uit de verf dan bij bijvoorbeeld de 100m sprint.
Bij boogschieten komt er zeker minder fysieke inspanning kijken dan bij een 100m sprint. Ik weet alleen zeker dat boogschieten veel fysieker is dan welke E-sport dan ook. Het wordt erg onderschat, maar ik kan je vertellen dat boogschieten een stuk vermoeiender is dan je denkt.

Vergeet niet dat je met een boog al snel tientallen kilo's voor een langere tijd staat uit te trekken.

[Reactie gewijzigd door Pat4561 op 10 augustus 2017 14:15]

Ik weet ook zeker dat meeste sporten op de huidige OS fysiek heftiger en zwaarder zijn dan esports. Ik weet ook dat schaken fysiek niet zwaar is. Toch is het een erkende sport.

Esports is extreem underrated, en verdient een kans. Als het niet is bij de OS, maak dan een soort Olympische eSpelen, waar je alleen esports het. Maar alstjeblieft, geef het een kans. Want niemand komt ergens zonder kansen. En als het niet werkt weten we dat ook weer.
probeer jij maar eens een pijl 160meter ver in een doel te schieten.
zal je zien dat je dit nooit kan zonder jaren aan kracht training.

het vergt veel meer kracht en training om spieren een lange tijd in een gespannen houding te houden.
neem een een gewicht van 5kg en hef die 10 keer op tot schouder hoogte, zou een fluitje van een cent moeten zijn.
hou eens die 5kg 1 minuut lang met gestrekte arm stabiel op schouder hoogte, veel succes.
de nodige trekkracht bij sportbogen gaat tot ronde de 30kg, jachtbogen tot 90kg.

Schieten met een geweer is wel een stuk minder inspanning, spreekt voor zich en beschouw ik ook niet als een sport.
Maar wat denk je dan van sporten zoals Curlen? Heeft meer te maken met precisie en inzicht, kwaliteiten die ik ook zie in E-sports

Zou het niet te maken hebben hoe populair de sport is (in het land van de Spelen of de wereld op dat moment) of deze wordt toegevoegd aan de Spelen
Ik weet niet of je wel eens boogschieten of pistool- en geweerschieten hebt gekeken, maar echt fysiek is dat ook niet. Dus die criteria gaat ook niet op. Nu valt er wat voor te zeggen om ook die sporten te schrappen van de Olympische spelen...
Zeker wel. Misschien niet fysiek zwaar in pure spierkracht, maar wel in controle van je lichaam bij het richten. Bovendien, een boogpees is zwaar om weg te trekken.
Controle van je lichaam en geest, net wat je ook nodig hebt voor E-Sports. Als je ziet hoeveel aanslagen er gedaan worden op het toetsenbord, per seconde, daar word je stil van.
Boogpees is inderdaad best zwaar, maar is prima te doen als je af en toe in een sportschool komt. Echt fysiek in vergelijking met turnen of atletiek of welke andere fysieke sport kun je het niet noemen.
Ik zie E-Sports toch nog meer als iets strategisch dan fysiek op die manier. Je hebt inderdaad die controle nodig, maar hetgeen wat uiteindelijk de match zal maken is de strategie van jou(w team) tegen de tegenstander.
Eén keer aan een boogpees trekken, sure. Ik denk echter dat het weinigen gegeven is om het honderden keren te doen, zoals competitieve boogschutters.
Eén keer aan een boogpees trekken, sure. Ik denk echter dat het weinigen gegeven is om het honderden keren te doen, zoals competitieve boogschutters.
Één keer een mooie combo maken, sure. Ik denk echter dat het aan weinigen gegeven is om het honderden keren met een 100% accuracy te doen, zoals professionele esporters.
Ik kan je met zekerheid zeggen dat boogschieten fysieker is dan alle E-sports. De sportschool helpt hier ook niet erg bij, neem dat maar van me aan.
Denk je niet dat 500 acties per minuut halen in StarCraft 2 ook iets met controle over je lichaam te maken heeft? Reactiesnelheid, oog-hand-coordinatie, etc.. Ik zeg niet dat het Olympisch moet zijn hoor, maar dat er geen fysieke kant aan zou zitten, is onzin.
Dokter Bibber is ook fysiek in dat opzicht.
Als ervaren boogschutter, alhoewel lang niet van significant niveau, kan ik zeggen dat dat beslist wel fysiek is. Het vergt niet heel veel conditie, zoals bijvoorbeeld bij hardlopen of wielrennen, maar kracht in schouders, en controle over spieren zijn zeker essentieel.
Een verdere uitleg van mijn mening staat 2 berichten verderop:
https://tweakers.net/nieu...ction=10360935#r_10360935

Dus ja, zeker wel iets fyiek, maar in vergelijking met de andere sporten is het in mijn ogen peanuts.
Nee, het is absoluut niet peanuts, ook niet vergeleken met andere sporten op de Spelen.
De schietsport is heel fysiek maar het belast andere spieren dan de echte duursporten. Bij schieten gaat het om een verfijnde motoriek en dat hangt ook samen met spieren en het bewegen daarvan. Die spieren kun je dus ook trainen. Ik las daar dit interessante artikel over: http://www.usashooting.or...an_feb_2010-_physical.pdf
Ik ontken ook niet dat er een fysieke component is, maar imho is dat vergelijkbaar aan de fijne motoriek die je moet trainen voor esports. Dat krijg je na vele jaren van ervaring. Herhalen/herhalen/herhalen/herhalen/etc.
In vergelijking met echt fysieke sporten is het maar kinderspel qua benodigde fysieke inspanning. Is dat erg? Geen idee, mij maakt het niet veel uit.
Maar moet een sport dan persé fysiek zijn? Schaken is ook niet fysiek maar is wel sport. En een topspeler in een game als Starcraft is niet minder dan een grootmeester in het schaken.

Daarnaast kun je je afvragen of elke fysieke sport geschikt is voor de OS. Gevoelsmatig vraag ik me af wat een sport als klimmen of dressuur op de OS doet.
Een sport hoeft niet fysiek te zijn. Een sport op de olympische spelen wel (vind ik dan).
Een Olympische sport moet wat mij betreft fysiek zijn. Welke fysieke sporten dan geschikt zijn is weer een andere vraag. Schaken wordt overigens ook niet op de OS gedaan ;)
Heb je al ooit goeie klimmers bezig gezien? Van die mensen wat hun hele gewicht aan enkele vingers kunnen ophouden ? Lijkt me anders behoorlijk fysiek...
Het interessante is dat bij klimmen de klimmers zowel zullen moeten kunnen boulderen, speed en sport klimmen om goud te kunnen halen. Alle drie aardig verschillende disciplines.

Zou je dit naar e-sports vertalen dan zullen teams bijvoorbeeld goed moeten zijn in Fifa, Dota en CS.
Gelukkig heb je voor deze sport ook hun eigen competities, en is het in populariteit aan het groeien.

Hoewel ik zelf actief aan boulderen doe, en laatst nog naar het EK heb gekeken zie ik het nog niet zitten dat deze sport op de spelen wordt aangeboden. Klimmen is geen snelle sport, en daarmee al niet in lijn met wat er op de zomerspelen wordt aangeboden. en is op wereldniveau ook niet na te meten jaar op jaar, Elke keer krijgen klimmers andere situaties voorgelegd wat de meetbaarheid lastig maakt als het gaat om records zetten.

Boulder competities worden ook niet gemeten op tijd, of X punten, en zeker niet met wat klimmers voorgaande jaren wel konden.

De olympische spelen hebben zo hun eigen regels, en dat mag wat mij betreft zo blijven.

[Reactie gewijzigd door Jeffrey88 op 10 augustus 2017 14:07]

Ben het met je een; Olympische sporten zijn fysieke sporten.

Het is dan ook niet zomaar dat er geen gemotoriseerde race onderdelen plaatsvinden bij de Olympische Spelen.

Race sport niet toelaten omdat het gemotoriseerd is maar vervolgens wel Esports omarmen raakt IMO kant noch wal.
Terwijl motorsport heel fysiek is. Coureurs moeten naar de sportschool omdat er zoveel g-krachten op ze komen (voornamelijk de nek bij F1).
De nek krijgt idd gigantische klappen door de G-krachten, ook verliezen coureurs zo'n 5 liter vocht per Grand Prix en moeten ze in topconditie zijn om een race lichamelijk aan te kunnen.

Racesport is idd fysiek maar een andere OS regel is dat een Olympische Sport niet gemotoriseerd mag zijn en daardoor valt de hele race sport af.

Zeker weten doe ik het niet maar ik dacht dat het te maken had met gelijk materiaal, gelijke kansen:

De ene bolide is beter dan de andere wat een vertekend beeld kan geven in wie de beste coureur is.

Voor de OS zou je dit natuurlijk op kunnen lossen door allemaal gelijkwaardige auto's in te zetten waarvan alleen de kleuren verschillen.
Toch jammer, had Max wel als Olympisch coureur willen zien :P
Is paardrijden een olympische sport?

Ik vind dat e-sports wel op de olympische spelen kan. Alleen ja, welke game dan? Want om 30 verschillende games te doen vind ik dan ook weer te ver gaan.
Ja, paardrijden is een olympische sport: Dressuur, eventing en springen.

De paardensport is in drie verschillende onderdelen vertegenwoordigd op de OS.

Als je het zo bekijkt zouden meerdere E-sports onderdelen ook niet misstaan.

Als het er ooit door komt denk ik dat je de drie populairste E-sports genres moet doen die het breedste bespeelt worden over de diverse landen.
Maar bij paardensport heb je dan tenminste nog dat de sport in Rio dezelfde is als binnen jaren geleden, en ook in Tokyo, Parijs en Los Angeles nog hetzelfde zal zijn. Bij games is dat haast ondenkbaar. Om de paar jaar (en soms zelfs om het jaar) komen die met nieuwe versies van hun spel, met weer een nieuwe gameplay, nieuwe tools/skills, andere spelwerelden (of iets dergelijks), een andere bediening,

Vreselijk idee om dit olympisch te maken.
Ben ik geheel met je eens. Dan zie ik eerder karting, allemaal gelijk, iets hebben. Mooie baan in een groot stadion. Ja het is mechanisch dus er kan iets mis gaan, maar dat is bij vele sporten zo. Een schaats kan stukgaan of iets van je zeilboot dan ben je ook gezien. Of 'recent' nog dat er een iets mis ging bij het gewichtheffen. Maar dat doen ze niet om genoemde reden.

Daarom ga ik met je mee dat hoe groot e-sport ook is op het moment het nog niks te zoeken heeft op een Olympische Spelen. Maar een eigen kampioenschap zoals er vast is, doen!

[Reactie gewijzigd door Daniel_Elessar op 10 augustus 2017 11:14]

Precies wat je zegt.

Een schaats kan ook kapot gaan en wat dacht je van de paardensport?

Het ene paard is gewoon beter dan het andere paard ongeacht de kwaliteiten van de ruiter.

Het grootste in de voetbalsport is het WK en echt niet de OS.

Ik verwacht dat E-sports dusdanig groot kan worden dat ze de OS helemaal niet nodig hebben.

Gewoon eigen E-sport WK's in de toekomst, lijkt me gezien de groei en populariteit best een mogelijkheid.
Ik doelde meer op een groot evenement waar al de E-Sports WC's samen komen om een grote E-Sports Olympics te vormen.
Klopt, paarden kunnen ook nog schrikken van iets.
E-sports is nog niet op het nicveau. Misschien als het VR/AR is als een soort shooter /capture the flag in een arena.

Maar ze kunnen inderdaad beter al die kampioenschappen samen brengen in één groot E-sport evenement.
Goed worden in een sport/spel doe je door het trainen van een vaardigheid in lichaam en geest. Voor een game als FIFA moet je misschien wat meer fit zijn in je hoofd dan in je lichaam, maar dat gaat zeker niet op bij die dance games, dat is echt topsport! De winnaar van een e-sport zal een persoon of team zijn die zijn/haar vaardigheid het beste heeft ontwikkeld en dat tijdens de meeting (wedstrijd) kan laten zien.

Misschien is e-sports niet zo traditioneel als rennen met een wapenuitrusting zoals heel vroeger, maar de componenten van trainen, winnaars en verliezers zijn zeker aanwezig!
e-sports zijn wel degelijk fysiek hoor. En om eerlijk te zijn denk ik tegenwoordig dat het ook lang niet meer aan werkelijke fysiek van de persoon ligt maar ook aan het gebruikte materiaal, best zou zijn om te verplichten bij OS dat iedereen identiek materiaal moet gebruiken (dus bij zwemmen ook allemaal dezelfde badkleding bv).
Misschien een minder betrouwbare bron, maar Wikipedia zegt het volgende

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Olympische_Spelen

"Geïnspireerd door de initiatieven bedacht Pierre de Coubertin in 1890 dat een grootschalige herrijzenis van de Olympische Spelen mogelijk was. De Coubertin was voor de bevordering van een harmonieuze lichamelijke en geestelijke opvoeding van de jeugd en de versterking van de vriendschapsbanden tussen de volkeren, overtuigd als hij was dat de sportieve krachtmeting edelmoedigheid en ridderlijkheid bij de atleet zou aankweken, alsmede respect voor de prestatie van de tegenstander."

In zekere zin is is iedere discipline binnenin esports een lichamelijke en geestelijke activiteit, gezien het soms enorm hoge aantal clicks per seconde of acties per minuut. Die invoer komt niet vanzelf en het spier geheugen bouwt zichzelf niet op. De sporter moet ook lichamelijk in goede conditie zijn om gedurende het beoefenen van de sport de optimale houdingen aan te nemen en alle acties zo snel mogelijk uit te voeren.

Het blijft net als andere disciplines op de olympische spelen een combinatie van lichamelijke en geestelijke activiteiten. Je kan een tegenstander uitlokken om harder te gaan lopen door zelf harder te gaan lopen, of bewaar je de energie voor later.

ik geef toe dat dit iets te politiek correct is
Curling is redelijk actief. Om te beginnen ben ik er al van onder de indruk dat ze op schaatsen kunnen staan (dat lukt mij al niet). Maar curling is altijd al... apart geweest. Een bijzonder spelletje.
Curling is redelijk actief.
daarom hebben ze ook allemaal 20kg overgewicht
Dat hebben gewichtheffers ook. Als het gaat om topprestaties in sport zijn conventionele gewichtseisen niet veel waard, omdat topsporters vaak een grote hoeveelheid energie verbruiken en daar dus ook de buffers voor nodig moeten hebben.

Of curling inderdaad zo actief is betwijfel ik verder ook hoor. Zoals ik al zei, het blijft erg apart. Beetje glijden en vegen.
topsporters vaak een grote hoeveelheid energie verbruiken en daar dus ook de buffers voor nodig moeten hebben.
ik had het duidelijk over curlers en die gebruiken echt niet veel energie
Hetzelfde geldt dan ook voor kogelstoten. Ook flinke mensen.
Ik ben fan van gamen en heb ook veel zeer fanatiek Quake en CS etc gespeeld in competitieverband, maar dit vind ik wel erg ver gezocht.. Zogenaamde E-sports zit veel te weinig stabiliteit en continuiteit in om het een echte sport te laten zijn, laat staan een Olympische sport.. Het valt voor mij ook veel meer in de categorie van denksporten en darten etc, maar zelfs die "sporten" zijn al veel meer gestandaliseerd etc.. Het probleem met games is dat ze veel te snel verouderen en het dus erg moeilijk is om een "standaard" te ontwikkelen op de lange termijn..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 10 augustus 2017 10:58]

Ik ben het niet eens met dat het te instabiel is. LoL, scarcraft (1&2) en CS hebben al jaren een stabiele competitie en voldoende gevestigde organisaties. Of het op de olympische spelen thuis hoort is een hele andere vraag. Ik denk dat het niet echt past.
De pracht van eSports is meestal niet goed zichtbaar voor een leek en daarom n.m.i. onaantrekkelijk voor het grote publiek.
Dit is een groot probleem met games in het algemeen. De complexiteit ervan zorgt ervoor dat de 'plays' die spelers uitvoeren compleet onzichtbaar zijn voor de leek die 'even komt kijken'. Zijn zien slechts de graphics terwijl het de meeste eSporters om de gameplay gaat.

Ik ben een fervent gamer en heb LoL redelijk hoog gespeeld, maar ik snap weinig van Dota 2. Van Dota 2 kan ik (nog) niet goed genieten, grotendeels omdat ik het spel gewoon niet goed begrijp. Ik waardeer LoL vanwege de tactische diepgang en geweldige outplay potentials van b.v. jungler die een innovatieve ganking route ontdekt en daarmee de bot lane hard owned door zijn leap -> ult -> x,y,z. Mijn vriendin ziet echter gewoon een bult groene snot die over boompjes springt en in een bubble veranderd (Zac). Waar ik deze actie zeer waardeer, vind zij hier geen bal aan. Zolang de achterliggende gameplay van games niet gemeengoed wordt, zal het een oninteressante Olympische spelen worden voor het overgrote publiek.

Fifa daarintegen is veel vriendelijk voor het grote publiek. Het doel is simpel. Schiet die bal in het andere doel. En de mogelijkheden van het spel zijn duidelijk; het is een mens. Die kan rennen, paasen, heeft conditie e.d. De meeste tactische acties zijn zichtbaar (opstelling, wissels, paasjes e.d.). Bij LoL is het voor de meeste mensen compleet onduidelijk wat elk personage kan. Laat staan wat er gebeurd in een 5v5 teamfight en hoe men keuzes maakt daarin. Dit maakt het gelijk onaantrekkelijker.

Dus naast dat het niet zo fysiek is als de rest van de Olympische sporten, het geen overkoepelende organisatie heeft én zeer dynamisch zich ontwikkeld, is het ook nog eens een moeilijke sport om te kijken. Elke andere olympische sport snap je binnen een paar minuten wel door wat er gebeurd. Als er bij elke Olympische spelen weer andere games zijn, wordt het lastig bij te houden.
Dat acties niet duidelijk zijn voor een leek geldt anders ook voor een groot aantal sporten, dus dat zou het niet mogen tegen houden.
Een leek gaat bvb de acties in een judo kamp niet herkennen. Ze zien dikwijls al niet eens wie er wint.

Maar de populaire games veranderen volgens mij inderdaad te snel om op te nemen in de spelen
VR is aan een opmars bezig in de game-industrie, het is niet ondenkbaar dat tegen 2024 er een VR E-Sport Olympsich wedstrijd wordt georganiseerd. Ik denk aan VR-Boksen (wat jaren geleden al bestond), verspringen, enz. The Future of E-Sports en The happy union of VR and E-Sports
Als het over het fysiek gaat, kan men hier toch wel zien dat er gelopen wordt enz. Dus kan men perfect een top VR-Atleet worden. De Technologie gaat snel vooruit
Goed plan, competitief gamen is wel degelijk een sport. Fysiek is het niet maar het benut wel andere capaciteiten. Net zoals schaken en darten.

[Reactie gewijzigd door Alleskunner op 10 augustus 2017 10:47]

Eerst en vooral, darten is een fysieke sport. Ten tweede, schaken is geen Olympische sport (net als darten), dus waarom zou e-sport dat wel moeten zijn?
Darten is een hand en oog coördinatie sport. Gamen ook. Dus als je darten fysiek noemt dan is gamen het ook. Het enige verschil is dat je bij darten meer met zwaartekracht te maken hebt en met gamen is dat veel minder.

[Reactie gewijzigd door Alleskunner op 10 augustus 2017 10:58]

Hand en oog coördinatie is inderdaad nodig, maar dat kan je zeggen over iedere sport. Bij voetbal kom je ook niet ver zonder coördinatie. Coördinatie is overigens ook maar de helft van het verhaal bij darten.
Daarom is het ook een sport en daar ging het om.
Fysiek wil niet alleen zeggen dat het er spierkracht of mentale inspanning nodig is, daarnaast speelt de gangbare fysica ook een (al dan niet belangrijke) rol. Zwaartekracht, wrijving, snelheid, kracht enzovoort.

Bij gamen is dat allemaal niet aanwezig. Daar gaat het om een spel in een virtuele wereld. Het enige wat je doet is een controller bedienen, de rest is ook maar voorgeprogrammeerd door een gamestudio.
Wel, dan is speerwerpen volgens jou dus ook een behendigheidsspel, dat is tenslotte niet veel ander dan darten, alleen groter... Een enorme generalisering, ja, maar dat doe jij hier ook. Dat gezegd hebbende, darten vereist wel degelijk enige fysiek.

En wat exact maakt het uiterlijk van dartspelers uit? Paardrijden is ook een sport en ondanks dat is dun en gespierd zijn daar niet bepaald een logische schets van een paardrijder ondanks dat het fysiek best wel zwaar is, zeker op professionelere vlakken.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 10 augustus 2017 11:11]

Wel, dan is speerwerpen volgens jou dus ook een behendigheidsspel, dat is tenslotte niet veel ander dan darten, alleen groter... Een enorme generalisering, ja, maar dat doe jij hier ook. Dat gezegd hebbende, darten vereist wel degelijk enige fysiek.

En wat exact maakt het uiterlijk van dartspelers uit? Paardrijden is ook een sport en ondanks dat is dun en gespierd zijn daar niet bepaald een logische schets van een paardrijder.
Bij alle top sport heb je behendigheid nodig omdat er veel techniek bij komt kijken, naast de fysieke inspanningen voor een sport. Speerwerpen is zowel fysiek als behendigheid, net zoals hoogspringen. Alleen met fysieke kracht kom je er niet.
Voor darten heb jij geen bijzondere kracht nodig om de pijl in het bord te krijgen, vrijwel elk ongetraind persoon, zonder handicap, krijgt die dartpijl in het bord. Je hebt behendigheid en training nodig om de pijl op de juiste plek in het bord te krijgen. Net zoals je met poker goed moet kunnen rekenen en mensenkennis nodig hebt (mentale training).
Darten vereist echt helemaal geen enkele fysieke inspanning, het is allemaal mentaal (hand/oogcoordinatie, concentratie, druk etc). Ik zeg niet dat het geen sport is hè! En ik ga ook niet zeggen dat iedereen op top niveau kan darten. Ik zeg alleen dat je er geen fysieke inspanning voor hoeft te leveren.
Het ding is ook, met heel veel geluk kun je een 180 gooien. Net zoals je met geluk een poker hand kunt winnen. Maar het lukt je nooit om verder te gooien dan een professionele speerwerper.
tja, elk ongetraind persoon krijgt ook wel die fiets over de baan, of kan ook wel over de baan rennen, of een baantje zwemmen of achter een balletje aanrennen...
speerwerpen is een wedstrijd om ter verst gooien, vogelpik is een wedstrijd om ter preciest gooien.
voor het ene heb je techniek en kracht nodig, voor het andere precisie en stalen zenuwen.
e-sports op de olympics, heb er op zich niks op tegen maar heb er wel men bedenkingen bij.

gaan ze dan speciaal voor de olympics iets uitbrengen om te spelen? want indien niet, hoe gaan ze kiezen?
gaan ze van elk type spel eentje opnemen in de olympics?
welk spel is nog relevant tegen dat de spelen effectief georganiseerd worden en was er al wanneer de disciplines voor die spelen gekozen werden?

imo is het met een wisselend landschap aan games helemaal niet zo interesant om op te nemen in de olympics, je kan namelijk geen resultaten vergelijken met voorgaande edities, want de games zijn na 4 jaar telkens anders, of ze moeten echt een spel kiezen dat dan consequent gehouden wordt om binnen 20 jaar nog exact dezelfde physics en mechanics te hebben (met verbeterde graphics dan wel).

Zou het wel vreemd vinden om op de olympics eerder murder-chess (aka quake) te zien dan actual chess.
Nee, want bij speerwerpen hoef je niet op een specifiek doel te mikken. Je moet de speer zo ver mogelijk werpen. Dat is echt op kracht gebaseerd. Heel anders dan een behendigheidssport als darten.
Ooit al eens gedart zonder enige macht in je arm?
En dat zijn ook geen Olympische sporten...
Het is maar een voorbeeld. Zo zijn er andere sporten die wel degelijk olympisch zijn en waar je amper fysieke handelingen voor moet verrichten.
Duiken, marathon zwemmen, zwemmen, synchroon zwemmen, water polo, 3-tegen-3 basket, basket, canoe (sprint), canoe (slalmom), BMX freestyle, BMX racing, mountain biking, wielrennen, gymnastiek, volleybal, paardrijden, worstelen, boogschutten, atheletiek, badminton, baseball, boxen, schermen, hockey, voetball, golf, handball, judo, karate, penthathlon, roeien, rugby, zeilen, schieten, skateboarden, softball, klimmen, surfen, tafel tennis, taekwondo, tennis, triathlon en gewichtheffen. Wat van deze sporten is niet of amper fysiek?
Ik zou zeggen paardrijden (vooral fysiek voor het paard) en je moet het goed kunnen aansturen (formule 1 zonder motor en meer gericht op behendigheid) en schieten.

Maar daarom snap ik dan ook niet dat Formule 1 bijvoorbeeld niet olympisch is.

[Reactie gewijzigd door Alleskunner op 10 augustus 2017 11:10]

Ik denk dat je heftig onderschat wat de fysieke stress is bij paardrijden en curling.

Formula 1 is geen olympische sport net voor dezelfde reden dat het EK Voetbal niet deel uitmaakt van de Olympische spelen: het is een competitie, niet een sport. De reden dat auto racen niet is opgenomen als een sport is omdat 1 van de regels voor het opnemen in de Olympische spelen is dat er geen gebruik wordt gemaakt van mechanische stuwing (zoals bijvoorbeeld een motor).

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 10 augustus 2017 11:17]

Je begrijpt de essentie niet. Je laat het werk doen door een paard of door een motor (waar denk je anders waar de term paardenkrachten voorstaat). En je spreekt jezelf wel heel erg tegen, een competitie staat los van of iets wel of geen sport is. En je voorbeeld gaat in op de organisatie! Het EK is van de Eufa en het spelen van het IOC. Paardrijden heeft ook zijn competities en er bestaat ook 'iets' zoals olympisch voetbal.

[Reactie gewijzigd door Alleskunner op 10 augustus 2017 11:23]

Uhm, dat is exact wat ik zeg. "Formula 1" is een competitie binnen een sport, het is zelf geen sport, in Formula 1 doet met aan 'auto racing', 'auto racing' is hier de sport, 'Formula 1' niet. Maar opnieuw, net als bij motorsporten is paardrijden ook een sport waar je enige fysiek voor nodig hebt, lang niet zoveel als bijvoorbeeld bij voetbal, maar zonder kom je er niet.
Paardrijden is niet heel erg fysiek; althans voor de de ruiter. Dat zit er meer in vanwege traditie.
Paardrijden is niet heel erg fysiek; althans voor de de ruiter.
Pardon? Zeker nooit op een paard gezeten?
De afgelopen zes jaar zeer regelmatig. Het vergt wel wat coordinatie, en OK, mij dijen zijn goed getraind, maar ben er zeker nooit moe van geworden. Ik heb echter nog nooit gesprongen, dat is misschien intensiever.
Boogschieten is veel fysieker dan welke E-sport dan ook.
Schietsport (is vergelijkbaar met darten).
Agree. De schietsport vind ik inderdaad een vreemde eend in de bijt.
Boogschieten is erg fysiek.
Boogschieten wel, maar met een handpistool........ Ik snap @SuperDre hier wel.
Minder fysiek, dat wel, maar ik vind het persoonlijk nog steeds een sport. Ik zou er meteen een stijve arm van krijgen.

Ik zeg niet dat E-sports geen sporten zijn. Echter worden in de reacties sporten als boogschieten, schieten en curling afgedaan als 'vergissingen' op de Spelen.
Curling is nog best fysiek hoor. Je moet precies de goede houding aannemen en dat vegen is volgens mij ook niet heel makkelijk.
Zeker omdat je met het vegen stiekem nog bijstuurt. Als de ene kant wat gladder is, gaat de stone juist subtiel de andere kant op.
Het ziet er wellicht wat debiel uit IMO, maar het is wel een sport.
Belachelijk...dat gamen uberhaupt sport wordt genoemd is al raar! het kan voor sommige mensen best een intensieve hobby zijn...maar sport wordt het gewoon niet...hoe vaak ze het ook sport noemen...heeft het dus ook niets te zoeken op de OS! dat Aziatische landen hiervoor stemmen....tja...daar zitten veel goede gamers! gaan ze dan ook testen of het geen profs zijn...want das natuurlijk verboden op de OS!
Euh ... Schaken en dammen zijn toch óók sporten? Dat het niet fysiek is wil niet zeggen dat het geen sport is. Gamen heeft álles te maken met enorm snelle reflexen, oog-hand coordinatie, functioneren in teamverband, tactisch inzicht, duizenden uren oefening ....

En de Olympische Spelen worden toch beoefend door profs? Dus waarom zouden gamers dat niet mogen zijn?
Dan kun je handmatig sorteren aan een lopende band ook wel een sport noemen.

Verder wacht ik wel tot Sudoku en woordzoekers worden toegevoegd aan de OS lijst.
Sinds wanneer zijn dat competitieve sporten dan? :) of wil je wedstrijden gaan doen wie het snelst een sudoku opgelost heeft?
Als je sudoku online speelt wordt meestal de tijd bijgehouden, dus ja. ;)

Voor zover ik weet bij sudoku apps ook trouwens.

[Reactie gewijzigd door Frappuccino op 10 augustus 2017 10:56]

Geen idee maar er bestaat blijkbaar wel een WK Sudoku. Zie http://www.worldpuzzle.org/championships/wsc/
Zijn er ook damcompetities op de spelen dan?
Nog niet nee, ik vraag me dan ook af waaróm eigenlijk niet.
omdat denksporten als Schaken en Dammen niet op het OS thuishoren...net als E-sports! het OS gaat over Atletische sporten...daarmee is het ook ontstaan! e-sports toelaten is gewoon toegeven aan de commercie...de OS zal haar glans steeds verder verliezen!
Het gaat de afgelopen 30 jaar sowieso alleen nog om de commercie en reclame en de sponsoren hoor...
Waarom zou darten of schaken wel een sport zijn, maar gamen niet?
Darten en schaken worden niet gezien als sport door (inter)nationale organisaties zoals het IOC.
Darts niet, schaken wel. FIDE is lid van de "Association of IOC Recognised International Sports Federations". Darts heeft het grote probleem dat de PDC afgesplitst is.
Ze hebben FIDE inderdaad erkend als organisatie, maar ze hebben schaken zelf niet als sport erkend. Geen idee hoe dat precies werkt, maar het is zoals het is.
Niet als sport voor de olympische spelen...
Erkennen ze ook sporten voor andere spelen dan?
Concreet betekent het dat het IOC FIDE als de enige schaak-organistatie erkennen, dus als Frankrijk schaken als demonstratie-sport wil meenemen dan moeten ze bij FIDE aankloppen.

Het probleem met dit artikel is dus dat er niet eens een IOC-erkende eSports organisatie is.
Schaken en darten hebben tenminste nog een "standaard" qua spel en regels die altijd hetzelfde blijven en zelfs die worden niet door iedereen als volwaardige sport gezien.. Probleem met videogames is dat een "standaard" bijna niet te doen is, er zit dus geen vaste continuiteit in E-sports.. Telkens weer andere nieuwere games en geen vast platform etc.. Zonder die continuiteit en standaard zal het heel moeilijk worden (ik denk onmogelijk) om een echte traditionele sport te worden..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 10 augustus 2017 11:11]

das namelijk ook gewoon belachelijk....Darten is geen sport..maar een kroegspelletje...wat door commercie groot is gemaakt....en schaken valt onder DENKsport!
Daarom noemen we games ook E-sport net zoals DENKsport.
en denksporten zijn ook niet aanwezig op de OS! dus waar hebben we het in godsnaam over! een paar miljoen kijkers in azie...in europa en de VS zullen er weinig mensen naar kijken!
Begin 2016 had de US heeft 18.7 miljoen reguliere esports kijkers en 18.8 miljoen esports casual kijkers en het groeit hard.
Op wereld niveau is esports de 3e best bekeken entertainment sport na voetbal en cricket.

Edit: source: http://fortune.com/2016/01/27/us-is-killing-it-in-esports/
De wereld entertainement sport kijkcijfers kan ik zo even niet vinden, dus neem het gerust met een korrel zout.

[Reactie gewijzigd door AJediIAm op 10 augustus 2017 12:05]

6% vd huishoudens dus....dan komt dat voor NL uit op 6% van 7milj = 420k kijkers...das toch echt te weinig....ik zie dan toch echt meer in Skate-freestyle en andere extreme sporten...trekt ook echt veel meer kijkers wereldwijd en is echt sport!
Je berekening klopt niet. US heeft 125.82 miljoen huishoudens (323 miljoen inwoners). Als groot event trek je zowel de reguliere als casual kijkers (en wellicht wat nieuwe kijkers, maar die rekenen we niet mee). Het gaat dus om bijna 30% van de US huishoudens.

China heeft geen nationale sport zoals voetbal of cricket. Er zijn nu naar schatting 100 miljoen esports fans in China (casual viewers niet meegerekend) en het groeit harder dan elke andere sport. Wie weet wat de cijfers in 2024 zijn. Er wordt gespeculeerd dat er 1 of meer specifieke e-sport games in 2020 alle andere sporten passeren in global viewership.
Wat darten betreft ben ik het helemaal met je eens, maar dat doet niets af aan het feit dat dit vandaag de dag ook gewoon als sport wordt gezien. Maar je geeft zelf ook al aan dat schaken een denksport is. Starcraft II is echter ook een spel waarin je strategie van groot belang is en waarin je met allerlei zaken rekening moet houden. Dat kan wat mij betreft, zeker op topniveau, gerust als denksport worden beschouwd.

Mijn punt is echter - waar trek je de grens? Op welk criterium baseer je de beslissing om schaken wél, en gaming niet als sport te beschouwen?
schaken zit ook niet op de OS....dus discussie klaar! gamen hoort niet op de OS thuis!
Professionals verboden op de olympische spelen? Geintje zeker? :')
Voor voetbal gelden er inderdaad bepaalde regels, maar verder slaat zijn opmerking inderdaad kant noch wal.
Vandaag de dag raakt het kant noch wal maar tot de jaren 80 mochten alleen amateurs deelnemen en er zullen vast nog zat mensen zijn die denken dat het nog steeds alleen maar amateurs zijn.
Is wel een sport. Dan is boogschieten ook geen sport.
jawel want boogschieters moeten ook fysiek hard trainen voor optimale controle over de boog. Heb weinig e-sporters in een sportschool gezien die specifiek trainen voor een match.

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 10 augustus 2017 11:26]

Ja!

Top e-sporters doen weldegelijk aan fysieke training. Het is geen kracht sport, maar goede spieren en optimaal uithoudingsvermogen zijn wel degelijk belangrijk.
Dan zouden ze mischien dit beginnen doen.

IK zou toch echt geen verschil tussen de meeste boog/schiet sporten en iets als cs:go.
Het spannen van zo'n boog is behoorlijk zwaar, dat doe je niet zomaar. En dan gedurende langere tijd stil houden om goed te richten. Als je denkt dat zoiets niet fysiek zwaar is, heb je het overduidelijk nog niet eerder gedaan.
Zoiets geldt zelfs voor voor schieten met een geweer (zoals bij de biatlon tijdens de winterspelen): de kunst is niet alleen om de klap goed op te vangen, maar te schieten als je lichaam precies stil is. Tussen twee hartslagen in. En je hebt op dat moment net een flink stuk langlaufen erop zitten dus je hart gaat te keer als een malle.
Dat is fysiek toch echt allemaal van een andere orde dan een computerspelletje.

Niets ten nadele van computergames overigens: e-sports zijn een denksport,net als schaken. Maar dan met een extra component: computergames vereisen vaak ook nog goede oog-handcoördinatie en snelle refelexen. Dat maakt het m.i. echter nog geen olympische sport.

E-lympics lijken me wel een mooi idee daarentegen, het is een tak van sport die zich wel bewezen heeft. Kan je ook meteen meerdere games uit dezelfde categorie meenemen (net als je 100 en 200 meter sprint hebt).
Ik zie weinig verschil : training , fysieke inspanning, snelheid, reflexen,denkvermogen, tactic , samenspel zijn allemaal nodig net zoals in vele van de al olympische sporten momenteel.
Heb je ooit al eens geprobeerd om een wedstrijd boog volledig te spannen ?
daar is redelijk wat kracht voor nodig.
Zeker als je die nog stabiel wil houden.
Een kennis van me doet aan boogschieten; er is 35 pond aan kracht voor nodig om de boog geheel te spannen. Dit moet rechtstreeks uit 1 tricpes/schouder komen (vooral triceps). Een ongetrainde arm gaat echt geen 35 pond aan kracht halen (gemiddeld).

Combineer dat nog eens met concentratie en hand-oogcoordinatie en dan is het inderdaad best lastig.
En dan is 35 pond nog licht. Ik schiet zelf 48 en op wedstrijden mag je tot 60 pond trekken. (Compound)
Misschien is er plaats voor Olympisch dammen, schaken, monopoly, of zo?
Zou ook moeten kunnen ja.
Er zijn net als bij de golfers, ook professionele sportvissers. Die ook maar Olympisch maken dan? Kan zowel op open(zee) water als op een binnenmeertje, hebben we gelijk twee extra categorieën. :) :)
Ehh.. 'geen profs' ? Wat betreft voetbal zijn er regels. Maar voor de rest van de sporten zitten er degelijk wereldbekende profs bij. Denk aan een Shaun white bij het snowboarden, 'onze' schaatsers, Judoka's en natuurlijk Bolt bij het rennen etc etc etc. Professionals doen al tijden mee aan de OS dus je gaat hier een beetje mank.
oke dan blijft over dat e-sports geen sport is! (wat natuurlijk het hoofdprobleem is!) misschien kan je het net als schaken en dammen onder denksporten zetten...maar het is simpelweg geen fysieke sport zoals we die hebben op het OS! zelfs golf heeft nog een fysieke kant! net als Darts hoort e-sports gewoon niet op de OS
Ik ben het met je eens dat e-sports (voorlopig) nog niet thuishoren op een Olympische Spelen. Hoeveel en welke games zullen er gespeeld worden? Wel vind ik dat er ruimte moet blijven voor meegaan met de tijd.

Tip voor jou, als je een punt wilt maken ben je door het zetten van uitroeptekens op de verkeerde weg :Y)
Om de principelingen tevreden te houden wordt het ook E-sport genoemd. Vergelijkbaar met termen zoals denksport.

Misschien zou het niet slecht zijn als de olympische spelen met hun tijd mee gaan. Het is tenslotte een enorm commercieel event.

Voor de echte grote sporten zoals voetbal en basketbal zijn de olympische spelen een amateuristische bijzaak. Dat zal voor E-sport ook zo zijn. De echte competities zijn belangrijker zijn dan sporadische events zoals de olympische spelen en veel professionele e-sporters zullen geen interesse hebben om deel te nemen ten kosten van de reguliere competitie. Het is dus met name voor sponsoren interessant om een breder publiek aan te trekken en misschien een goede scoutingground voor nieuw talent.
waar maken we een probleem over ?
Voetbal is toch al een olympische sport. O-)
Dus een partijtje FiFa2017 moet toch kunnen :P
Juist! Net zo leuk om te kijken, maar dan met meer actie en minder blessures.
Voetbal is dan wel een olympische sport, maar ik hoop dat je inziet dat een spelletje op de computer spelen niet vergelijkbaar is met een echte voetbalwedstrijd.

Fifa2017 moet kunnen, maar ik heb nog geen zinnig argument gezien waarom FIfa2017 op de Olympische Spelen zou thuishoren. En waarom dan Fifa2017 wel en Fifa2024 of een andere versie niet? En zo zijn er zoveel zaken waar je echt totaal geen kant mee op kan. Een populair spel spelen (in de veronderstelling dat het om daarover gaat) op een hedendaagse computer kan je toch niet gaan vergelijken met een nieuwe variant van dat spel op een totaal andere computer met weeral een nieuwe controller.

Voor bijvoorbeeld auto- en motorsport is men er gelukkig al jaren geleden achter gekomen dat dit niet thuishoort op de Olympische Spelen, en heeft men verder een prima manier gevonden die de populariteit ten goede komt, in een formule die gewoon de focus legt op ge gemotoriseerde sporten zelf. Het lijkt me verstandiger als gamers eerst eens hun eigen liga's en tornooien zouden laten door evolueren, en dan wordt vanzelf wel duidelijk of dit ooit een mainstream publiek gaat kunnen aantrekken.
tja, dat voetballen uberhaupt sport genoemd wordt, voor sommige mensen best een intensieve hobby, een beetje achter een bal aan huppelen, of wielrennen, een beetje fietsen, of paardrijden, een beetje op een paard zitten, of zwemmen, een beetje in het water spartelen. En geen profs op de OS? Sven kramer (schaatser) was in 2014 toch echt al geen amateur meer hoor, of wanneer kun je nog spreken van amateur/prof de grens is heel erg klein.
(niet dat het mij ook maar IETS interesseert of e-sports toegelaten op de OS, de OS is sowieso al een lachertje en een grote financiele strop voor de meeste landen die het organiseren).
Profs zijn niet verboden op de OS, het zijn allemaal profs; Kijk bv maar eens wie er aan het tennis mee doen op de OS.

Voor bepaalde sporten zoals voetbal ligt de roem en het goud ergens anders dan op de OS maar dat zegt niks over dat Olympische sporters geen profs zouden zijn.
Ik snap niet persee waarom dit nu moet. Even los van de discussie of E-sports als een echte "sport" beschouwd moeten worden. Het zijn gewoon twee complete andere dingen. Je hebt een hele andere doelgroep, wat betekend dat je andere bezoekers krijgt, andere sponsors aantrekt etc.

Daarnaast zit je met hele andere faciliteiten, waar je nu bij de olympische spelen stadions of parcours hebt is het bij e-sports veel handiger om gewoon hallen of iets dergelijks te gebruiken, overdekt met de juiste IT infrastructuur.

Olympische spelen zijn elke 4 jaar, of elke 2 jaar afgewisseld met de winterspelen. Waarom niet in één van die andere jaren de E-lympic games organiseren. Lijkt me toch een veel verstandiger idee. Er is tijdens de olympische spelen al zo veel om bij te houden. (Ja, dit strijkt een beetje in tegen mijn 1e argument dat het een heel andere doelgroep aantrekt, maar hierdoor krijg je ook mensen die het gaan kijken omdat er "niets anders op is", zoals nu bij het vrouwenvoetbal ook zeker meegespeelt heeft. Ten goede uiteraard.)
Andere sponsors lijkt me alleen maar een plus voor de organisatie... Er zit namelijk veel geld in de tech wereld!

Faciliteiten lijken mij ook wel totaal geen argument, die zalen zijn aanwezig of kunnen perfect aangepast worden. (een basketbal veld bv of de zalen waar gevechtsporten plaatsvinden)

Mijn grootste zorg zou in feite zijn dat steeds nieuwe andere games zouden zijn (of 4jaar aan patches dat de spel dynamiek veranderen) waardoor je niet echt verdedigende titel winnaars hebt in de volgende spelen
Je slaat de spijker op de kop. Het klinkt als een manier om extra sponsors en kijkers te trekken zonder echt meerwaarde aan E-sport of e-sporters te geven.
"Ik wil niet vanaf het begin al meteen nee zeggen". Dit lijkt een slechte keuze van woorden. Aan de hand van deze quote krijg ik het gevoel dat het antwoord nu al per definitie meer naar nee leunt dan naar ja.

Ik zou het echter niet vreemd vinden als het niet door gaat. Er zouden namelijk een aantal games moeten worden gekozen waarop al die jaren kan worden geoefend door de participanten. Nu zijn dit vaak games als LoL, Dota, Rocket League en CS:GO. Maar ik kan mij goed voorstellen dat er ook games bij komen die de interesse van een groter publiek trekken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de populariteit van PUBG.

Ik neem aan dat je niet elke editie van de Olympische spelen een nieuwe game kan aanwijzen. Of dat je wanneer je een game hebt gewijzigd, ineens weer terug gaat naar een eerder gebruikte game omdat de populariteit hiervan weer gestegen is. Ik ben benieuwd hoe dit logistiek allemaal zou worden uitgewerkt.
Je zit op een stoel en er werken geen g-krachten op je in, sorry geen fysieke sport! Voor mijn part maken ze paintball wel een olympische sport, dat is fysiek, de beste atleten zijn in het voordeel en vier jaar verder is het nog steeds hetzelfde.
Het feit dat je in een stoel zit, en er niet boven zweeft bewijst al dat er precies 1.0 g-krachten op je inwerken :P
Laat ze dan wel werken met bestaande organisaties in plaats van het wiel opnieuw uit te vinden. E-Sports werkt alleen goed met een goede organisatie (zoals eigenlijk bij elke sport natuurlijk).
IEM klinkt als een voordehandliggende partner. Ze hebben ervaring met grote events en verschillende games.
Nee, dat is geen voor de hand liggende partner. IOC erkent internationale sportbonden, die koepels zijn van nationale sportbonden. Je moet dus eerst een Nederlandse ESports Federatie (NESF) of zo hebben, en die moet zich dan weer aansluiten bij een International ESports Federation (IESF).


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*