Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Youfone wijzigt naam databundel in 'Onbeperkt MB FUP' na berisping

Door , 114 reacties, submitter: sambalbaj

Youfone heeft de naam van zijn Onbeperkt MB-bundel gewijzigd in Onbeperkt MB FUP. Dat heeft de virtuele provider gedaan na een uitspraak van de Reclame Code Commissie, die oordeelde dat de oorspronkelijke naam misleidend was.

Uit het oordeel van de RCC blijkt dat VodafoneZiggo bezwaar maakte tegen de manier waarop Youfone op zijn website communiceerde over de databundel. Met de bundel biedt Youfone onbeperkt data aan, maar als klanten meer dan 15GB in een maand verbruiken, wordt de snelheid verlaagd naar 64kbit/s. De RCC oordeelt dat de klant bij deze snelheid geen normaal internetgebruik meer kan ervaren. Ook zegt de commissie dat Youfone in de beschrijving zelf over een bundelgrootte van 15GB spreekt, wat aangeeft dat de bundel beperkt is.

Alleen bij de laatste stap van het keuzeproces bij de aankoop werden klanten geïnformeerd over de fair use policy en snelheidsverlaging nadat 15GB is verbruikt. Youfone stelde dat de limiet in de praktijk geen beperking is, omdat het gemiddelde dataverbruik in Nederland 1 à 2GB per maand zou zijn. De commissie vond dat geen overtuigend argument. Youfone kon ook niet zeggen wat het daadwerkelijke verbruik is van mensen met een 'onbeperkt'-abonnement bij Youfone zelf of bij andere providers.

Naar aanleiding van de uitspraak van de RCC, die geldt als een aanbeveling, heeft Youfone de communicatie rondom zijn 'onbeperkt'-abonnementen aangepast. Zo spreekt de provider nu over 'Onbeperkt MB FUP' en wordt al op de overzichtspagina van de abonnementen duidelijk dat er beperkingen zijn, voordat een klant begint met zijn bestelproces.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

10-08-2017 • 10:52

114 Linkedin Google+

Submitter: sambalbaj

Reacties (114)

Wijzig sortering
Wordt Robin Mobile dan ook even gecorrigeerd? Die doen al jren in feite hetzelfde bij hun 4g abonnementen https://www.robinmobile.nl/producten Na goed zoeken kom je op deze pagina https://www.robinmobile.nl/gebruik en daar staat dat na respectievelijk 25 en 30 GB de snelheid omlaag gebracht wordt. Net als bij Youfone... Of willen ze bij de RCC beweren dat er met 400 Kbps op 3g wel normaal internet ervaren kan worden?

Ik heb vorig jaar ervaring opgedaan bij Robin Mobile met die 3g snelheid van 400 Kbps (toen een instapabonnement) en dat was echt niet chill. Zeg maar bagger. In de maand dat ik een 'proefabonnement' nam kreeg ik toevallig een verhoging naar 800 Kbps op 3g. Dat was het ook net niet. Pas na de tijdelijke upgrade naar 2 Mbps op 3g vond ik het internetten normaal werken.

Ik heb tegenwoordig ervaring met de buiten de bundel snelheid van T-Mobile max 384 Kbps op 4g, en browsen gaat nog redelijk. Maar dat komt puur door het feit dat 4g een lage latency heeft en het lastig is de snelheid te begrenzen bij korte datasessies van <1 seconde, zoals bij browsen het geval is. Het laden van pagina's gaat dus nog steeds snel dan. Muziek streamen in hoogste kwaliteit gaat nog net en soms moet je even wachten tot een nummer begint af te spelen. Pas bij filmpjes kijken merk je logischerwijs pas echt dat 384 Kbps onwerkbaar is.

Al met al verschillende ervaringen en meningen over wat 'normaal internet ervaren' in de praktijk inhoud bij verschillende aanbieders en abonnementen. Kortom er is nog werk aan de winkel voor de RCC ;)

[Reactie gewijzigd door swv op 10 augustus 2017 15:59]

Het probleem zit hem in in de term onbeperkt.

Hoewel eigenlijk is onbeperkt als term gewoon heel duidelijk, lees zonder beperkingen.
Een FUP is een beperking en dus tegenstrijdig met de term onbeperkt.

Dan komen er allerlei verhaaltjes van mensen voorbij ja maar je moet toch begrijpen dat echt onbeperkt niet kan, misbruik bla bla bla bla. Antwoord heel eenvoudig dan gebruik je de term onbeperkt gewoon niet. Je verkoopt dan 20gb aan data waarmee je denk ik 98% of meer van de mensen mee kan bereiken.

Dat doet men gewoon niet omdat de term onbeperkt nu eenmaal een leuke marketing term is die goed verkoopt. Het lijkt duidelijk voor klanten want je hoeft niet meer na te denken over je gebruik en dus verkoop je met die term sneller een abonnement.

Stel je nu eens voor ik begin een bedrijf en zeg je mag voor x euro onbeperkt tanken in 1 maand.
In de kleine lettertjes staat dan 100 liter op volle snelheid daarna 1 liter per uur. Exact hetzelfde doen de mobile providers.

Het is gewoonweg misbruik maken en niet alleen de RCC zou hier een ein aan moeten maken, de overheid moet duidelijke regels stellen over dit soort misleiding. zo niet hup gewoon dikke boete, dat is het enigste dat werkt.
Vraag me werkelijk af hoeveel Nederlanders weten dat FUP een acronym van fair use policy is en wat dat betekent. :?
Grote kans dat vele het ook niet weten. Daarnaast heb je dan weer Nederlands Engelse termen door elkaar onbewerkt en fup. Gebruik dan tenminste unlimited.
Maar Onbeperkt en FUP in 1 zin is per definitie tegenstrijdig
Strikt genomen ben ik het met je eens. Al vind ik wel dat die unlimited abonnementen van Tele2 en T-Mobile aardig in de buurt komen van onbeperkt, omdat je bij mobiel gebruik gewoonweg niet in de buurt zou moeten komen van de harde limiet van 50GB per dag. Kom je daar dan wel bij in de buurt, dan begint het er sterk op te lijken dat je misbruik maakt van de mobiele verbinding. En dat is wel iets waar tegen opgetreden mag worden vind ik. Nu is dat vooraf bepaald door gebruikers niet verder te laten opwaarderen dan 50GB.

Maarja eigenlijk heb je alleen over de vaste lijn geen gesodemieter en is er echt sprake van onbeperkt internet. Dus vooruit ik vind ook dat alle providers er even aan herinnert mogen worden dat termen als onbeperkt, unlimited en vergelijkbaar de lading van het product moeten dekken ;) Desnoods met de Dikke Van Dale over de pakketpost met een bladwijzer op de pagina 'O' van 'Onbeperkt' :+
Waar haal jij die 50GB per dag vandaan?
Zelf heb ik na 2 weken vakantie in Frankrijk gisteren een sms ontvangen van T-Mobile dat men een onderzoek gaat doen naar aanleiding van hoog dataverbruik in het buitenland en dat ik binnen 5 dagen afgesloten wordt van internet.
Dit met een gemiddeld gebruik van 10GB per dag. Dus de bundel van 5GB en dan 5x 1GB er bij drukken (iets wat volgends de oude Unlimited 1.0 voorwaarden onbeperkt kon)
Ik vind 10GB per dag niet veel als filmliefhebber en verbaas mij over de actie van T-mobile waar ik vast niet de enige in ben want de afdeling die daar over ging was bezet en ik werd via een bel afspraak na een dag teruggebeld.
Men vind dit exorbitant gebruik en daarom werd ik per direct overgezet naar een Unlimited 2.0 abonnement hangende het onderzoek. Na onderzoek zal ik weer teruggezet worden naar 1.0 gaf men aan.
Dus ben benieuwd waar die limiet vandaan komt.

[Reactie gewijzigd door wouter1971 op 10 augustus 2017 21:39]

Dat heeft puur te maken met internetten in het buitenland.

Sinds de nieuwe EU wet mag je je bundel in het buitenland gebruiken, echter zit hier ook een FUP aan. Deze is beschreven en gecreerd door de EU zelf. Hierdoor mogen providers limieten opleggen zoals niet bovengemiddeld veel gbs gebruiken in het buitenland en maar x dagen in het buitenland gebruik maken van je abbonement.

Bij unlimited bundels wordt dit dus ook vaak gelimiteerd, zo kreeg ik van tele2 een sms dat ik max 6GB/dag mag gebruiken.

Zie voor meer info:
https://ec.europa.eu/digital-single-market/roaming

Belangrijk stukje:
"The EU rules ensure that such a roaming data limit should cover the normal usage patterns of most travellers. If a person reaches the limit, they can continue to use data roaming for a very small fee"
Ik heb niets met die EU wet te maken, dit is een abonnement wat al sinds Februari 2017 aangeboden isen als Unlimited is afgesloten. T-Mobile wist toen al van EU regels en is als vooruitloper daarop een grote campagne gestart voor unlimited alles.
Op dit moment gaan er allemaal T-Mobile kortingscodes (via sms) rond op tweakers voor unlimited dagen in NL voor mensen die geen unlimited abonnement hebben. En dan wel moeilijk doen over 10GB per dag in EU.....nee sorry, T-Mobile blijft hier in gebreke.

Op 30/5 ontving ik deze e-mail van T-Mobile:
Vanaf 15 juni verandert de manier waarop bellen, sms’en en internetten in de EU in rekening wordt gebracht. Maar: voor jou verandert er niets. Want met je Go Unlimited-abonnement ben jij natuurlijk al helemaal klaar voor gebruik in de EU!

[Reactie gewijzigd door wouter1971 op 11 augustus 2017 01:07]

Het is natuurlijk leuk en aardig dat je roept dat je niks met die wet te maken heeft, maar in de praktijk is dat wel waar t-mob maar ook andere aanbieders zich op beroepen. ;)

Blijft verder natuurlijk een vervelende zaak dat t-mob hier zo slecht over communiceert. Maar ookal zou je abbonement FUP vrij in NL helemaal onbeperkt bruikbaar zijn, dan nog mogen ze in de kleine regeltjes deze wet toepassen.
Strikt genomen ben ik het met jou oneens. Hoe kan een verbruik van een bepaalde hoeveelheid GB nu misbruik zijn bij een onbeperkt abonnement? Als je niet meer dan 50 GB per dag mag gebruiken, dan moet dat abonnement ook 'maximaal 50 GB per dag' heten. Ik vind dat providers die bij dit soort abonnementen de kraan grotendeels dichtdraaien aangepakt moeten worden.
>Stel je nu eens voor ik begin een bedrijf en zeg je mag voor x euro onbeperkt tanken in 1 maand.
In de kleine lettertjes staat dan 100 liter op volle snelheid daarna 1 liter per uur. Exact hetzelfde doen de mobile providers.

Dat is n van de beste vergelijkingen die ik tot nu toe heb gehoord. Als je 't niet erg vind steel ik die als ik met iemand in gesprek raak over 'onbeperkt' abonnementen. :P
Alleen is 64kbps natuurlijk wat anders dan 400kbps, met 64kbps kan je 80-90% van de apps nit meer gebruiken, en RM bgeef een nette lijst van wat je WEL kan met 400kbps.

Daarnaast heet hun abbonnement geen "onbeperkt internet", maar heeft het namen als Junio, gewoon snel etc.

Er geld ook geen maximum aan MB's bij RM, maar wel een MAX aantal GB op een bepaalde snelheid -> iets heel anders dan onbeperkt internet aanbieden.
Ik zal het nog een keertje lang samenvatten, want waar ik mee zit is waar de grens ligt van 'normaal internetgebruik kunnen ervaren'' ;)

Youfone biedt een 'Onbeperkt MB' 4g abonnement, welke na 15GB op volle snelheid wordt teruggebracht naar 64 Kbps op 3g. Zij zijn door het RCC gecorrigeerd omdat de naam onbeperkt misleidend is. Er kan namelijk geen normaal internet ervaren worden op 64 Kbps volgens de RCC. Dus wordt nu in de reclame-uiting de term FUP eraan vastgeplakt.

Robin Mobile biedt 'Onbeperkt MB' abonnementen, waarbij de drie 3g abonnementen echt onbeperkt zijn en de twee 4g abonnementen een verborgen (!!!) (bij het bestelproces) FUP hebben van respectievelijk 25GB en 30GB. Daarna word je teruggezet naar 400 Kbps op 3g. In mijn ervaring bij hun uit het verleden kan er geen normaal internet ervaren worden op die snelheid op 3g.

Natuurlijk is het verschil tussen 64 en 400 groot, maar wat mij betreft zitten die twee nog steeds in de categorie 'onwerkbaar'. Alleen wanneer je op 4g zou zitten, zou 400 Kbps naar mijn mening nog acceptabel zijn. Daarom haal ik T-Mobile erbij als voorbeeld.

En die lijst van Robin Mobile slaat trouwens nergens op, want als ik het mij goed herinner zag die er vorig jaar ook zo uit toen de snelheden van de 3g abonnementen vl lager waren. Tussen die 4g abonnementen zit ook amper verschil. Waarom zou whatsappen met het 30GB FUP- 25 Mbps- abonnement beter gaan dan met het 25GB FUP- 15 Mbps- abonnement? Dus zouden die 4 en 5 sterretjes - op de laatste twee punten over video na - gelijk moeten zijn. Bovendien slaat die lijst op de snelheden van de abonnement vr de verlaging cq vr het bereiken van de FUP. Niet erna ;)

Maargoed. Ik zou dus willen weten wat de RCC wel acceptabel had gevonden. Blijkbaar wordt er geen bezwaar gemaakt op het aanbod van Robin Mobile. Dus ligt daar de grens?

[Reactie gewijzigd door swv op 10 augustus 2017 12:59]

niemand houd je tegen om een klacht in te dienen bij de RCC
Ja daar zeg je wat :P Maar VodafoneZiggo is de partij welke heeft geklaagd over Youfone. Zij zijn als marktpartij buitengewoon goed op de hoogte van het aanbod van concurrenten lijkt mij. Dan vraag ik mij af: Vinden concurrenten het aanbod van Robin Mobile acceptabel, of wordt Youfone met haar aanbod een te grote concurrent van onder andere VodafoneZiggo (lees: wegpesten)?

Ik ga overigens geen klacht indienen hoor. Mijn T-Mobile Unlimited abonnement schijn je ook maar tot 50GB per dag te kunnen opwaarderen met die gratis 1GB's bundels. Daar maak ik ook geen punt van. Maar echt onbeperkt is het niet ;)
Bovendien slaat die lijst op de snelheden van de abonnement vr de verlaging cq vr het bereiken van de FUP. Niet erna
Er staat duidelijk een titel bij die lijst: Wat kan ik doen met 400kbps....
Waarom 400Kbps op 4g wel, maar op 3g niet ?
Ik heb vanmorgen nog een reclame gezien van Robin Mobile op tv waar ze keihard voor 20 19,95 onbeperkt bellen, sms'en en internet beloven. Daar wordt niks gezegd over Juno
Er word dan ook onbeperkt internet gegeven, want je "internetkraan" word niet helemaal afgesloten.
Je kan het meerendeel van de apps blijven gebruiken. Dat is in dit geval anders, aangezien de kraan zover word dichtgedraaid dat deze eigenlijk niets meer voorsteld.

[Reactie gewijzigd door Mopperman op 10 augustus 2017 12:40]

Kraan word alleen dicht gedraaid met extreem gebruik en zelfs dan is bijna alles nog bruikbaar * behalve video streams *
Of het nu een klein beetje of een hoop dicht knijpen maakt niets uit. Anders heeft T-Mobile ook een onbeperkt internet abonement bij hun go sim only.
Wel grappig, heb je de voorwaarden van t-mobile Go weleens bekeken?
T-Mobile Voorwaarden
Met het abonnement T-Mobile Go Unlimited NL & 10 GB EU kunt u onbeperkt bellen vanuit Nederland en de EU naar Nederlandse/EU nationale vaste en mobiele nummers, met uitzondering van servicenummers. Ook kunt u Onbeperkt SMS’en/MMS’en in Nederland en in de EU, en vanuit Nederland naar de EU. Dit abonnement is specifiek bedoeld voor individueel mobiel internet gebruik op smartphones en tablets en niet voor commercile doeleinden. In dit abonnement start u in Nederland elke dag met een vast aantal GB, welke u, indien nodig, zelf kosteloos en onbeperkt gedurende dezelfde dag kunt aanvullen met een GB-aanvuller. Na het bereiken van de limiet van uw data wordt de internetsnelheid in Nederland teruggebracht.

[Reactie gewijzigd door Mopperman op 10 augustus 2017 15:08]

Ja..... dus mogen ze het ook onbeperkt noemen... of toch niet? Ik heb namelijk een 1gb bundel. Daarna krijg ik traag internet. Mag t-mobile het dan ook onbeperkt noemen?

Mijn punt was nu juist dat er een hoop providers traag internet hebben wanneer je over je limiet heen gaat. En die hebben ze al heel lang. Dit is gewoon een 15gb bundel alleen probeert youfone het anders te verpakken(net als Robin mobiel).
Robin mobile stelt dat uit - eigen - onderzoek het gemiddelde van zijn klanten maar 553mb verbruikt, in dat geval is een bundel van 1gb al onbeperkt.

Punt is, RM is niet voor de die-hards, maar de normale gebruiker die niet veel eisen stelt,,,
Maar ze doen wel alsof ze voor de die hards zijn. En ik vind dat misleidend.
Bovendien geven ze op hun website aan, en ik quote :
GN VERASSINGEN
Nooit meer buiten je bundel gaan!
DA's PAS ZEKERHEID
Bij de kleinste bundel krijg je 2Mbps, maar als dat wordt verlaagd naar zelfs 400kbps, dan kan dit in sommige gevallen tot vrij verrassende situaties leiden, zoals, om maar een voorbeeld te noemen, het niet meer kunnen kijken naar je favoriete youtube kanaal in een normale kwaliteit.

En zoals bbob1970 al aangeeft, is een FUP een beperking op je abonnement (je koos immers voor minimaal 2Mbps).
Ik heb even gekeken op de wesite van RM, maar ik kan echter geen bevestiging vinden binnen het bestel proces waar wordt aangegeven dat de snelheid wordt verlaagd.

Aan de andere kant spreken ze wel over onbeperkt MB's, minuten en SMS. Dit blijft in feite correct zelfs bij het verlagen van de snelheid.
Ik kan namelijk niet zo gauw terugvinden op hun site dat de term "Onbeperkt" doelt op de snelheid.

Edit:
Na het lezen van hun Gebruik-pagina, is het duidelijk geworden dat de snelheidsvertraging sowieso optreed als je binnen je contractmaand 26,1 GB of meer verbruikt tot het einde van de contractmaand (50 522MB).

[Reactie gewijzigd door imDx op 10 augustus 2017 16:00]

Ja T-Mobile en Tele2 zijn ook een leuk onderwerp voor discussie. Ik ben echter van mening dat hun abonnementen in jouw woorden unlimited genoeg zijn :) En wel om de reden dat je die 5GB dagbundel oneindig* kunt aanvullen. Ik ben het er dus niet mee eens dat er sprake is van een FUP op die 5GB. Hooguit van een belemmering. Echter heb ik hier op Tweakers vernomen dat zowel T-Mobile als Tele2 dan weer wel een harde limiet hanteren over hoevaak je per dag kunt aanvullen. Naar het schijnt kun je tot 50GB per dag verbruiken. Dat is natuurlijk belachelijk veel, en indien je echt zoveel verbruikt op een mobiel apparaat ben je wat mij betreft een misbruiker. En dat is iets wat in alle redelijkheid in de voorwaarden mag worden opgenomen toch? Een normale grootverbruiker zal nooit aan die 50GB per dag (1,5TB per maand!) komen en zal dus een unlimited-ervaring hebben. Zelfs op een laptop. Alleen als je excessief gaat downloaden of je complete NAS backuppen naar de cloud ("want de upload van 4g is zo lekker snel") kom je daaraan. Nou dat mag wat mij betreft keihard afgestraft worden. Sorry ik dwaal af...

Fijn dat jij tevreden bent met 400 Kbps, maar ik kon er absoluut niks mee. Je merkt gewoon dat je geen normaal internetgebruik kunt ervaren en teveel wordt geknepen. Dat is althans het punt dat ik hier probeer te maken naar aanleiding van de uitspraak van de RCC over Youfone waarbij 64 Kbps logischerwijs al helemaal als te beperkend wordt gezien. En nogmaals: Vooral op 3g vond ik 400 Kbps nogal beperkend. Op 4g vind ik 384 Kbps al beter te pruimen. Dat jij daarmee overweg kan hoeft niet te betekenen dat je het dan ook eens bent met de uiting op Robin's website dat je Onbeperkt MB's hebt met kleine lettertjes waar het vergelijkbare Youfone nu op gewezen wordt.

Het grappige is dat ik sinds een paar dagen een KPN Prepaid heb voor erbij, en ik heb nu voor 7,50 een onbeperkt mb bundel afgesloten welke mij 31 dagen lang 128 Kbps snel internet geeft. Ik zou je graag mijn ervaring willen geven over die snelheid. Ware het niet dat de snelheidscap tot nu toe niet werkt en ik dus normale 3g snelheden haal. Een bekend vaker voorkomend probleem waar ik al vooraf al van op de hoogte was. Heel vervelend 8)7
Ik ben al een tijdje (kritische) klant bij Robin, maar ben er toch nog eens ingedoken. Als ik naar de site van Robin ga dan zie ik daar op de verschillende paginas bij de producten en bij het bestellen wel een hele duidelijke verwijzing naar de voorwaarden, niet de algemene voorwaarden maar de voorwaarden van de simkaart. Dat zijn zeker geen kleine lettertjes. Ik ben ook naar de site van T-Mobile en Tele2 en YouFone gegaan. Nou ik heb net gedaan of ik ging bestellen maar nergens echt nergens kom ik een verwijzing tegen naar de voorwaarden en ook niet dat ik bij T-mobile en Tele2 5 Gig per dag kan verbruiken. Je moet heel goed zoeken op hun website om dat terug te vinden. Bij Tele2 is dat al helemaal een drama. En die FUP van YouFone is natuurlijk een lachertje. Maar bij het bestellen kom je het echt nergens tegen. Bij Robin kom je dat zeker wel tegen. Ik vind persoonlijk dat het nog wel wat duidelijker kan, maar ze stoppen het in ieder geval niet weg. Ik weet niet meer of dat ook zo was toen ik 2 jr geleden klant werd, want dat kan ik me niet meer herinneren. Maar nu ziet het er toch redelijk goed uit vind ik. Een vergelijking met YouFone zie ik totaal niet want die waardeloze FUP lijkt in geen velden of wegen op die van Robin |:(
Dan zou ik nog eens op de tele2 site kijken, had het namelijk zo gevonden, de regeling met 5gb en bijvullen met 1gb.
http://imgur.com/a/KZuQo

Als je Unlimited kiest onder: wat houden deze opties in.

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 10 augustus 2017 18:20]

Persoonlijk vind ik dat meer unlimited dan youfone, onbeperkt is dat ik altijd de normale snelheid kan gebruiken en niet naar 15gb internet waar ik niks mee kan (ook niet kan versnellen).
Dat is gewoon 15 gb met een verlaging van de snelheid.

En zoals je zei 400kbps daar kan je nog wat mee Klopt, maar 64kbps en Dan nog op 3g, kan je heel misschien tekst appjes sturen thats it..

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 10 augustus 2017 18:13]

Ik heb bij Robin ook de optie van need 4 speed wel eens geprobeerd, een versneller die je kunt kopen. Dat is bij T-Mobile en Tele2 dan weer gratis, dat is een voordeel. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet zo nodig vond omdat ik met die 400 kbps van Robin al m'n dingetjes wel kan doen. Stream er prima spotify mee hoor. Dat kan met 64 kbps niet natuurlijk. Maar alles beter dan Tele2 want als je geen sms na de 5 Gig stuurt, dan heb je helemaal geen internet meer 8)7 Dat hebben ze dan bij T-Mobile en Robin beter geregeld met die 384 kbps
Wat je wel bij tele2 kan doen is een hoop sms'en sturen en heb je zo al 50gb, niet dat ik nu aanraad om te doen maar dan heb je dat probleem niet.
Ze sluiten je trouwens af van 4g. Dit heb ik eerder aan tweakers gemeld. Op twitter een discussie hierover gehad. Zij beweerden dat het logisch was om mij op het 3g netwerk te zetten zodra de 15GB verbruikt zijn. DIt staat echter nergens in de voorwaarden.

Achjaa.. waar maak ik me druk om eh.
Nou ja vind dat ze je gewoon niet op zouden mogen lichten. Als het daadwerkelijk niet in de voorwaarden staat of het zo verstopt wordt dat de gemiddelde (kritische) consument er door misleid gaat worden vind ik dat het niet door de maat kan en gewoon in het rijtje oplichting thuis hoort en ook dermate beboet dient te worden.
En afronden op 100kb. Daardoor sjees je door je MB's heen. Ooit voor mijn vrouw een klein abonnement willen afsluiten omdat ze niet zoveel data verbruikt. Na 3 dagen was ze door haar 500MB heen. Ze zit nu bij Vodafone (maar zal ook voor de andere groten gelden) en gebruikt ze nog niet eens de helft van haar bundel elke maand.
Deze providers ronden af per 1 kb:
KPN
T-Mobile
Simpel
Simyo
Vodafone
Tele2

Deze providers ronden af per 10 KB:
Hollandsnieuwe

Deze providers ronden af per 100 kb:
Youfone

https://www.simonlycheck.nl/afronden-dataverbruik-sim-only/

Dus nee geld niet voor andere grote spelers.
Bedoelt hakariki niet dat alle andere providers net als Vodafone ook afronden op 1 kb? Ipv de youfone 100kb. En dan klopt zijn bewering aardig.
En ook een data plafond en meldingen over je verbruik staan standaard uit.
Deze moet je zelf inschakelen. Hallo dure rekening!

Bij andere providers stond dit naar mijn ervaring aan.
Ik heb zelf Youfone en ik heb vorig jaar wel een paar keer een bericht gekregen dat ik 80% verbruikt had (100% heb ik nooit gehaald). Dus wellicht heb je het in het begin zelf aangepast?
Ik heb sinds begin dit jaar Youfone. Eerste maand 180 euro bijbetaald omdat ik niet wist dat je alleen een waarschuwing krijgt wanneer je je 'dataplafond' inschakelt. Deze staat standaard uit, en daarmee ook de waarschuwing dat je over je bundel gaat. Ik kreeg 5 dagen voor het einde van de maand een berichtje dat ik hoge kosten had gemaakt, dus mijn internet was uitgezet.

Belangrijk om te weten voor nieuwe klanten van Youfone: dat dataplafond moet je voor aanvang van de maand aanzetten, oftewel een nieuwe klant moet voordat het abonnement ingeschakeld wordt een youfone account maken en inloggen om het dataplafond aan te zetten.
Hoeveel moet je downloaden om een rekening van 180 euro te krijgen? Dat moet toch gigantisch veel zijn? Of zijn de kosten dan zo hoog?

Ik krijg al jaar en dag onbeperkt internet van de baas zowel prive als zakelijk op alle devices (laptop, tablets, telefoon), dus ik heb weinig kennis van het zelf afsluiten van een abonnement, maar 180 euro lijkt me wel heel veel extra kosten?
1800 MB over de bundel, maar buiten de bundel kost het 10 cent per MB. Dat zijn vrij flinke kosten inderdaad. Voor 14 euro ofzo had ik een extra 2000 MB kunnen hebben als ik had gezien dat ik mijn bundel bijna op had gemaakt..
Hangt er vanaf wat ze vragen als je buiten je bundel gaat internetten.

Ik lees op hun site 10 cent per MB!!!!! Met een afronding van 100kb. Dus ja 1,8Gb kost je dan 180 euro. Niet heel vreemd
Voor 180 euro kun je wel een klacht indienen lijkt me, als je het nog meldt bij zo'n consumenten hulp ding in de krant of de consumentengids oid is er een goede kans dat je een groot deel van het geld terugkrijgt (of gratis MBs)
Ik heb via hun klantenservice uitgebreid geprobeerd om wat coulance te krijgen. Uiteindelijk 40 euro korting gekregen na 3 weken zeuren, maar alsnog absurd veel betaald. Ook via klacht.nl geprobeerd maar dat is helemaal kansloos. Daarop mag Youfone zelf bepalen of je klacht is afgehandeld of niet, dus die zeggen dan gewoon "Nee." en dan staat er dat de klacht is opgelost.. Dagelijks komen daar dezelfde verhalen naar boven, maar niemand die echt geholpen wordt. Op Kassa.nl staan ook een aantal draadjes maar daar roept iedereen meteen "Eigen schuld, had je maar moeten lezen!". Een terechte observatie natuurlijk, maar dat neemt niet weg dat Youfone dit gat expres open laat voor de volgende nieuwe klant.

Na een hoop moeite heb ik het opgegeven. Youfone beroept zich heel simpel op het feit dat ze het hebben uitgelegd in mailberichten (dat klopt, weliswaar in de laatste regel van de bestelbevestiging) en dat het op de site staat. Ook dat is het geval, alleen is het voor een nieuwe klant gemakkelijk om aan te nemen dat een waarschuwing SMS sowieso wel komt, niet alleen als je een dataplafond instelt. Ze hebben zich goed ingedekt, bijvoorbeeld door de "gedragscode transparantie mobiel datagebruik" van de overheid niet te tekenen. Zo kunnen ze er dus mee wegkomen om als een van de weinige providers geen waarschuwing te versturen als je (ver) over je bundel heen gaat. Menig consument (ik ook) neemt die voor lief, en tuint er de eerste maand voor honderden euro's in voor 10 cent per MB met afronding naar 100 KB.

Ik zat op de derde week van mijn 2-jarig contract al af te tellen tot ik weg mag bij Youfone in ieder geval.
Ik heb exact hetzelfde meegemaakt met het abbo van m'n dochter.
Eerste maand nog redelijk, ze tellen daar van de eerste tot de laatste dag van de maand. Dus de eerste maand viel mee.

Maar de tweede maand was al schrikken, 850MB over de bundel heen en tjakka: 85 euro bovenop het abonnement, samen bijna 110 euro. Ja een sms-je gehad toen het al veel te laat was, drie dagen voordat de nieuwe maand ingaat en je weer nieuwe MB's in je bundel hebt.
De derde maand verwacht ik ook nog een dergelijke rekening omdat het plafond, wat je zelf in moet stellen dus, pas vanaf de volgende maand ingaat. Ik hou alvast rekening met een schade van ruim 100 euro.

Klantenservice gebeld (na dik 15 minuten in de wacht te hebben gestaan) maar zoals ik al verwachtte geen enkele welwillendheid of bereidheid tot coulance. Via de belwinkel waar ik het abbo heb afgesloten ook nog geprobeerd maar ook daar vingen ze bot, al vonden ze ook daar de kosten wel buitensporig voor die paar MB's.

Gelukkig, gelukkig, gelukkig was het een abonnement wat per maand opzegbaar is en dat heb ik uiteraard ook gedaan. Dalijk een ander abonnement bij een andere provider die behalve sneller ook nog eens een paar euro goedkoper is met meer MB's.

Wat mij betreft komt hier nooit meer Youfone in huis, ik ben zwaar en diep teleurgesteld in die toko.
Bij Tele2 in ieder geval wel. Ik krijg standaard bij 80% en 100% een SMS van ze, niks voor hoeven in te stellen.
Dat krijg je als je het goedkoopste van het goedkoopste probeert te krijgen. Dan moet er ergens op bespaart worden.
Dat geeft leveranciers (in welke vorm dan ook) geen recht om hun (potentile) klanten te misleiden.
Ik ben anders behoorlijk tevreden over mijn goedkoopste-van-het-goedkoopste provider (niet Youfone).
Altijd bereik, ondanks soms vrij extreem dataverbruik nooit gedoe, helemaal prima.
Zij beweerden dat het logisch was om mij op het 3g netwerk te zetten zodra de 15GB verbruikt zijn. DIt staat echter nergens in de voorwaarden.
Zelfde logica als de bundel onbeperkt noemen terwijl die niet onbeperkt is.
Youfone stelde dat de limiet in de praktijk geen beperking is, omdat het gemiddelde dataverbruik in Nederland 1 2GB per maand zou zijn.

Waarom dan zo'n abonnement aanbieden? Als iedereen "gemiddeld" zou gebruiken, bied dan alleen abbo's aan tot 2GB. Dit is juist bedoeld voor de grootverbuikers.
Ja, dat is altijd zo'n stomme maatstaaf. Dan denk ik gelijk weer aan het feit dat de gemiddelde nederlander 1,10 meter lang is en 1 bal en 1 tiet heeft....
Dat is het 'leuke' aan statistieken. En waarom er vaak gezegd wordt dat je mbv statistieken bijna alles kan 'bewijzen' als je een beetje creatief bent.
Ook gaat het hier natuurlijk om een geval van oorzaak en gevolg vervagen.

Gemiddeld wordt er 1 2 GB per maand verbruikt; maar komt dat omdat dat echt is wat verbruikt wordt, of komt dat omdat men gemiddeld een 1 2 GB abbonement heeft en zich daar maar aan probeert te houden?

Als iedereen onbeperkt kon gebruiken zou het gemiddelde veel hoger liggen gok ik.
Ik heb normaal ook een limiet, maar laatst gaf Tele2 een maand lang gratis 'Unlimited'.
Toen heb ik ongeveer 7GB gebruikt; zo'n 6~6,5GB meer dan mijn "gemiddelde".
Deze gemiddelden zeggen dus niks zonder de standaard deviatie of spreiding. Dan zie je pas hoeveel het gemiddelde afwijkt van die spreiding.
Wat je nodig zou hebben is een gemiddelde van enkel de 'Onbeperkt' gebruikers.
Maar om n of andere duistere reden kan Youfone niet zeggen hoeveel data die mensen gebruiken.
Knap dat ze dan wel de verbinding kunnen knijpen vanaf 15GB. :+
Heb momenteel een abonnement van 25gb. Eerst een van 10, daarvoor een van 8 en daarvoor een van 4. En ja het gebruik schaalt gewoon mee. Dingen als het syncen van onedrive en Google photos en het downloaden van Spotify lijsten zet ik tegenwoordig gewoon aan over mobiele data. En daarnaast is idd het argument dat het gemiddelde op 2gb ligt nogal onzin aangezien onbeperkt abonnementen over het algemeen worden verkocht aan mensen die veel data gebruiken of zich geen zorgen om limieten zoeken te maken. Dit is een hele andere klasse consument dan een oma die aan 1gb genoeg heeft omdat die enkel whatsapp en Facebook checkt.
Klopt, ik heb in mijn dagelijkse werk ook veel met statistieken te maken en daar gebruiken we ook regelmatig de uitspraak "I only believe in statistics that I doctored myself"
Idd waarom dan niet gewoon 15gb aanbieden als volgens hun statistieken daar 99,x% genoeg aan heeft.
Het is weer het zoveelste voorbeeld van misbruik van de term on beperkt.

De term onbeperkt mb fup kan feitelijk ook gewoon niet fup en onbeperkt zijn tegenstrijdig met elkaar. Het is als iets. Koop nu een zwarte trui die wit is.
Idd youfone tovert weer iets nieuws uit de hoge hoed. Trekt de motivatie van youfone met gemiddelde nu eens door naar snelheidsovertredingen.

Tip voor de politie.
De maximum snelheid is 120km maar het gemiddelde is zeg 100 km per uur. Dus flitsen we vanaf morgen vanaf 110 km per uur. Tja bij 110km zit je boven het gemiddelde, dus boete. Ja maar er staat toch 120 km, niets mee te maken zegt oom agent, je zit ruim boven het gemiddelde pech gehad.
onbeperkt = zonder beperkingen
lagere snelheid is een beperking
Eerst hadden we FUP totdat de providers wakker werden omdat iedereen overstapte van sms naar Whatsapp en toen kwamen ze weer met die vervelende bundels. Is het niet eens tijd dat FUP gewoon weer wordt ingevoerd?
Euhmm nee ...
En al zeker niet op de troebele manier waarop die gemaakt werd.

Je kreeg destijds als VF klant onbeperkt, met FUP ....
De FUP was het gemiddelde gebruik van ALLE klanten samen, dus ook de abonnees zonder data :|
Zo hielden providers de klant voor dat het gemiddelde gebruik rond de 500MB was, terwijl het gebruik onder de 'echte' data-gebruikers ( dus alleen klanten met data-abo ) gemiddeld 2x hoger was.

Kwam je boven die ( onbekende) limiet uit, ging je verbinding uit, of kreeg je een sms 'vanaf nu betaald u x per verbruikte MB.

Ja, kom maar op met het verdienmodel uit de jaren '90
Het probleem daarmee is dat veel mensen met zo'n onbeperkt abo niet zoveel data verbruikten en gemiddeld verbruik niet op een peil lag wat ik als onbeperkt zou bestempelen. Dit was iig zo rond 2010 toen iemand die ik ken(de) dat abo had.

Daar komt nog bij dat als je mensen capped op het gemiddelde, dat dat het gemiddelde drukt. Immers moet een flink deel van de mensen meer dan het gemiddelde gebruiken om het gemiddelde in stand te houden :P

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 10 augustus 2017 13:58]

Het probleem daarmee is dat veel mensen met zo'n onbeperkt abo niet zoveel data verbruikten en gemiddeld verbruik niet op een peil lag wat ik als onbeperkt zou bestempelen. Dit was iig zo rond 2010 toen iemand die ik ken(de) dat abo had.

Daar komt nog bij dat als je mensen capped op het gemiddelde, dat dat het gemiddelde drukt. Immers moet een flink deel van de mensen meer dan het gemiddelde gebruiken om het gemiddelde in stand te houden :P
En daarom is een FUP niet de oplossing.
Destijds stopte op een handvol gebruikers na, iedereen met zijn verbruik omdat het anders te duur werd ( of doodleuk niet meer kon zonder extra handelingen )
Dus de gemiddelden werden kunstmatig in stand gehouden, in 2013 kwam VF nog met de uiting dat het op 200MB stond.
Mogen de huidige abonnees, die het abbo voor deze wijziging, nu kosteloos van hun abbo af? Immers, volgens de rechter zijn ze misleid.
Nee want het werd wel gemeld, alleen niet duidelijk genoeg. Opzeggen kan alleen bij het negatief wijzigen van de voorwaarden
Ik zie wel wat in een claim dat het contract dankzij een misleidende handelspraktijk tot stand is gekomen en daarom vernietigbaar is. Essentile informatie weglaten of onduidelijk verstrekken is een vorm van misleiding. Dus dan zou je hier zeggen, het was niet duidelijk dat het onbeperkt abonnement afgeknepen zou worden en dat is essentieel bij abonnementskeuzes.
Misleiding is dus OK als je het ergens (anders) maar aangeeft?
Je bent er nog altijd zelf verantwoordelijk voor om de voorwaarden te lezen als je een contract aangaat, en het contract is niet gewijzigd....
Het contract is wel inconsistent. Eerst is het onbeperkt en dan komt er een beperking van 15GB op normale snelheid.
Ik vind het niet redelijk die inconsistentie altijd maar in het nadeel van de consument uit te leggen.
Je bent er nog altijd zelf verantwoordelijk
Ik vind het wel heel makkelijk dat altijd maar te roepen.. maar daar schieten we als samenleving helemaal niks mee op. Jij zelf ook niet.
Het contract is wel inconsistent. Eerst is het onbeperkt en dan komt er een beperking van 15GB op normale snelheid.
Staat er dan daadwerkelijk "onbeperkt" in het contract?
Ik vind het wel heel makkelijk dat altijd maar te roepen.. maar daar schieten we als samenleving helemaal niks mee op
Waar we juist als samenleving niks mee opschieten is het afschuiven van eigen verantwoording . Minder verantwoording af hoeven leggen betekent dat men minder nadenkt over eventuele gevolgen van acties.
Het is misleiding, de reclame om jou als klant te trekken is duidelijk.

Zwart wit voorbeeld.

Koop nu een zwarte trui voor 20 euro.
In de kleine lettertjes staat dan dat je i.p.v zwart, een witte trui krijgt.

Je krijgt een witte trui maar dacht toch echt een zwarte besteld te hebben.
Volgens jou redenatie had je de kleine lettertjes dan mar moeten lezen. Maar zijn die kleine lettertjes wel voor dit soort zaken bedoeld ?
Vertel nu maar eens of je wel of niet misleid bent.
Denk eerder dat je het moet vergelijken met :

Koop nu een jas voor 20 euro.
En je krijgt een bodywarmer.

Je krijgt wel ongeveer wat je hebt besteld, maar niet helemaal.
Ze krijgen niet een heel ander product zoals zwart / witte trui wel een ander product is.

Hier ook het geval, je krijgt wel onbeperkt data, alleen na 15GB verlaagde snelheid waardoor je er 'niets' meer aan hebt.
conclusie de verlaagde snelheid is een beperking, je krijgt immers normaal volle snelheid.
Het is misleiding, de reclame om jou als klant te trekken is duidelijk.

Grappige is dat de klanten zelf niet klaagden, enkel een grote concurent.

Laten we eerlijk zijn, het aantal mensen dat misleid was is op n hand te tellen, want behalve de naam was de rest van de productinformatie gewoon duidelijk.
Dus als er onbeperkt staat ga jij er maar vanuit dat het zo is en lees je niet verder? Kom op zeg, als het te mooi klinkt om waar te zijn, is dat vrijwel altijd zo.
Dus als er onbeperkt staat ga jij er maar vanuit dat het zo is en lees je niet verder?
Nee, waar dat wil niet zeggen dat het allemaal maar acceptabel is en dat consumenten geen poot hebben om op te staan.
Als mensen de kans krijgen om de voorwaarden te lezen is er toch geen sprake van misleiding? Als dit onnodig moeilijk wordt gemaakt, dan misschien wel. Voor zover ik nu begrijp kwam dit gewoon naar voren in het bestel proces.
Dit zat ergens ver weg gestopt in de laatste stap van het proces - aldus de Reclame Code Commissie.
Misleiding is dus OK als je het ergens (anders) maar aangeeft?
Het is niet OK, maar geen onderdeel van deze uitspraak.
Zouden een aantal abonnees er echt problemen mee hebben ( hoge kosten e.d ) dan kunnen ze voor dt probleem een rechter opzoeken.
Maar aangezien er geen bijkomende kosten n die 15GB zijn, en alleen maar een snelheidsverlaging, zullen die inderdaad geen gelijk gaan krijgen.
Het is geen maatschappelijk leed, alleen een ongemak, en aangezien de 'klant' alleen de marketingtermen gelezen heeft, zal die te horen krijgen dat hij ook verder onderzoek had moeten doen.
maar klanten die dan dus al zijn misleidt, hebben dan gewoon pech? Zo is het toch voor elke provider erg lucratief om dit soort constructies toe te passen en dan later de naam van het pakket te wijzigen.

#LekkerKromNederland
Het klopt dat het niet netjes van youfone is, alleen als je in de voorwaarden verdiept. wat mensen tegenwoordig nalaten (no offense) had je het kunnen weten..

Dus gewoon je eigen schuld, research heet dat. :+ |:(
Het is een uitspraak van de RCC. Die doen slechts advies en heeft geen juridische status, zeker niet in de rechtspraak. Het is eigenlijk meer een adviesclubje waar iedereen toevallig naar luistert.

Wel kan het zijn dat bv. TV-zenders reclames die niet aan de eisen van de RCC voldoen niet meer uitzenden, maar ook dat is dan puur vrijwillig.
Niet helemaal. Volgens de Mediawet 2008 zijn reclames verplicht onderworpen aan de RCC.
Nee, want:
... Naar aanleiding van de uitspraak van de RCC [geen rechter! - T], die geldt als een aanbeveling ...

[Reactie gewijzigd door Titusvh op 10 augustus 2017 10:58]

Volgens de reclame code comissie was er misleiding. Dit maakt je zaak misschien sterker als je als klant naar de rechter stapt, maar het heeft enkel de status van aanbeveling. De rechter kan het zelfs nog verwerpen.
Denk het niet, Youfone heeft gebruikers immers wel ingelicht over de snelheidsverlaging na 15 GB data verbruik :
Alleen bij de laatste stap van het keuzeproces bij de aankoop werden klanten genformeerd over de fair use policy en snelheidsverlaging nadat 15GB is verbruikt
Netjes is het zeker niet, maar het abbo zelf is dus niet gewijzigd, en alle benodigde informatie om een bewuste keuze te maken was bekend bij aanschaf van het abbo
Robin Mobile doet hetzelfde. En ze claimen geen "kleine lettertjes" te hebben. Mafkezen.
Alleen op 4G dan? Ik heb geen snelle verbinding, maar verbruik soms wel ongezond veel data. Nooit gedoe mee gehad, ook geen merkbare vertraging aan het eind van de maand.
Ik heb zelf alleen 3G en onbeperkt data, bellen en sms. Ik ben paar keer boven de 6GB geweest, maar tot nu toe geen mailtje gekregen of hogere rekening... _/-\o_ Ik heb Robin Junior en ben wel tevreden.
64kbps? Dan kan je evengoed gewoon de verbinding afsluiten, toch? Zo is het makkelijk om onbeperkte abo's te verkopen.
Ben laatst in de verenigde staten geweest, daar is ieder abo onbeperkt. Staat er dan in hele dikke letters bij hoe onbeperkt het wel niet is. En dan in zeer kleine lettertjes bijvoorbeeld 4gb data 4g per maand daarna ook een zeer trage verbinding. En duur poeh, ik heb nu tele2 onbeperkt maandelijks opzegbaar voor 26 euro, daar is het echt 35 euro voor 4 gb enzo.
Aan de andere kant is de VS natuurlijk ook gigantisch (in omvang) vergeleken met Nederland en is het dus ook veel moeilijker en kostbaarder om degelijke dekking te bieden, en die kosten zullen weer terugkomen in de prijs van het abonnement.
Dat weten de providers toch voor ze beginnen ?
Er zijn verschillende kleine bedrijven die in hun regio wel dekking bieden.
De mega-bedrijven zoals Bell en Sprint doen er ondertussen van alles aan om hun netwerk zo te beschermen dat anderen er niets mee kunnen, dus uiteindelijk houd het ontwikkelen een beetje op.
Dat we in NL het 'geluk' hebben dat er n techniek gebruikt wordt ( en ook daarin verschillen de providers onderling ) wil niet zeggen dat we daarom zo'n goede dekking hebben.

technisch en voor de dekkingsgraad zou het beter zijn als de providers onderling OOK roaming toestaan op zwakke plekken, ik kom op plaatsen waar collega's met Tmobile of Tele2 geen bereik hebben, en de VF/KPN klanten wel, maar ook andersom.
Dit zou zo 'makkelijk' op te lossen zijn, dan behoren blackouts per provider tot de geschiedenis.

Ik zou zelfs willen betalen als ik (noodgewongen) gebruik wil maken van een Tmobile punt, omdat KPN op dat moment geen/slechte dekking bied
Achteraf vecht ik het wel uit met mijn aanbieder of het terecht was, of gemakzucht
Ik zeg ook niet dat we in Nederland overal een absolute/goede dekking hebben (al hebben we niks te klagen vergeleken met sommige andere landen), maar wat ik zeg is dat het in de VS moeilijker is om uberhaupt degelijke dekking aan te bieden.
De meeste staten zijn al meerdere malen groter dan heel Nederland is, alleen New York City is al bijna zo groot als de hele randstad.
Jup, heb n keer meegemaakt dat m'n verbinding op 64 kbps werd gezet. Dat was nog te traag om een snelheidstest succesvol af te ronden...
Verkoop het dan als 15GB bundel. Nu zie je maar dat MVO's dus geen onbeperkt abonnement kunnen aanbieden maar wel proberen mee te liften.
Youfone is gewoon een beroerde provider. Laat onaangekondigd geen dataplafond aanwezig zijn totdat je een vadsige rekening hebt gemaakt.Als je er over klaagt dan krijg je een grote bek aan de telefoon van hun klantenservice. Vermijden als de pest. Ik heb mijn Youfone simkaart hierna doorgeknipt en weer terug gegaan bij T-mobile. Zelden gelazer mee gehad.

[Reactie gewijzigd door Neallord op 10 augustus 2017 11:28]

Zat er langzamerhand aan te denken om helemaal over te stappen op mobiel omdat ik in het buitengebied geen kabel en glasvezel heb. Met zulke limieten bij een oneindig abonnement laat ik dat wel achterwege 8)7.

Overigens triest dat ik als ik iets wil downloaden/uploaden beter mijn telefoon kan pakken dan mijn 20/1 ADSL lijntje.... sinds Reggefiber is opgekocht door KPN gebeurt er hier niks meer (eerst waren ze vollop bezig).

Enige wat ik mij afvraag hoe het zit met latency tussen vaste lijn en 4g.