YouFone schrapt 'onbeperkt met fup'-bundel voor mobiele abonnementen

De Nederlandse virtuele mobiele provider Youfone is gestopt met het aanbieden van de 'onbeperkt met fup'-optie bij mobiele databundels. In plaats daarvan kunnen klanten bundels van 15GB of 20GB aanschaffen.

Bij de maandelijkse abonnementen is de maximale databundel 15GB, bij abonnementen die twee jaar blijven lopen is dat 20GB, blijkt uit het document met tarieven. In de praktijk is de wijziging klein, omdat de optie voor 'onbeperkt internet' vanaf het begin een limiet had van 15GB, waarna de virtuele provider de snelheid verlaagde.

Youfone heeft de bundel ongeveer negen maanden aangeboden. De provider paste twee maanden na de introductie de naam aan naar 'Onbeperkt met fup', een afkorting van fair use policy, op advies van de Reclame Code Commissie. Het is niet de eerste keer dat Youfone de tarieven wijzigt sinds de zomer van vorig jaar. Begin februari verhoogde het veel van zijn prijzen.

Inmiddels zijn de 'onbeperkt met fup'-bundels niet langer te bestellen op de website. Volgens het document gingen de nieuwe abonnementen deze week in. De nieuwe bundels zijn goedkoper dan de 'onbeperkt met fup'-bundels. De maandelijkse bundel van 15GB kost 22 euro in plaats van 23 euro. Klanten betalen bij het afsluiten van een tweejarig abonnement 27 euro voor 20GB. Dat was 29 euro voor 'onbeperkt met fup'. Andere prijzen zijn ongewijzigd.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

06-04-2018 • 06:14

152

Submitter: dutchnltweaker

Reacties (152)

152
151
79
0
0
46
Wijzig sortering
Onbeperkt met een beperking van slechts 15GB. Het is bizar dat men dit binnen het bedrijf überhaupt een goed idee vond, ik snap echt niet hoe dat kan.
Anoniem: 421923 @kamerplant6 april 2018 06:43
ik vind het niet meer dan normaal dat je de snelheid beperkt op het moment dat de limiet is bereikt.
15GB was vroeger enorm veel, tegenwoordig schijnbaar normaal omdat men in the middle of nowhere op de telefoon wil kunnen netflixen en youtuben.
Neemt niet weg dat 15GB alsnog wel een leuk bundeltje is, zelfs voor een maand, als je het 'normaal' gebruikt. Dan heb je aan 15GB echt voldoende. HD streamen is nergens goed voor op een telefoon :P
Maar dan moeten ze het ook geen unlimited noemen. Ik snap heus wel dat ze niet willen dat iemand ergens een server neerzet en 24/7 aan het downloaden gaat. Maar met "maar" 15 gigabyte vind ik de term unlimited gewoon misleidend. Als je een paar netflix films kijkt dan zit je er al makkelijk overheen.
15 GB zou ik in mijn studietijd in minder san een week hebben verbruikt aan high bandwidth applicaties. Een dergelijke onbeperkt zou dan dus heel beperkend zijn voor mij.
Maar hoe vaak was je op een locatie waar geen WiFi beschikbaar was en waar je wel met die data aan de gang moest? Ik ga even uit van WiFi of werkplek met ethernet op de opleiding, in de bieb en thuis, was je dan niet al behoorlijk ver op weg?

Ik snap dat streaming meer data kost tegenwoordig, maar in bijvoorbeeld Spotify en Netflix kan je een en ander vooraf downloaden (met de opslag van je telefoon als beperking natuurlijk). Maargoed, iedereen gebruikt data anders natuurlijk.
Best wel vaak eigenlijk. Vooral die 3 uur in het OV iedere dag.

Die 15GB is dan ook puur 4G. Wifi meegenomen zou ik op zo’n 300-400GB uitkomen.
Gratis wifi? In Nederland? Veel succes.
Eduroam...volledig gratis.
En hoeveel daarvan was essentieel voor je studietijd? ;)
Het eens in de zoveel tijd downloaden van een aantal 20GB gezipte NGS shotgun DNA files tikt hard aan ;).

Als bio-informaticus kijk ik niet gek op van enkele honderden GB’s aan sample data.

Full datasets van enkele TB’s is wel iets waar ik van denk hmm das veel. Meestal gaat dat dan ook als externe HDD op de post. Dat is sneller dan even downloaden ;)
Ah, en daarvoor was het essentieel om dat via een mobiele verbinding te doen?

Lijkt me niet dat je die data ook per se in de trein moet bewerken of verwerken. Dus dan is zo veel downloaden in de trein meer iets omdat het kan dan omdat het moet?

[Reactie gewijzigd door gday op 22 juli 2024 15:03]

Het het hele idee van internet op je mobiel is omdat het kan. Iedere MB die je verstookt verstook je omdat het kan. Niet omdat het moet. Als dat wel het geval is dan is er iets serieus misgegaan in de evoluie van de mens.


En ja ik hoef die dat niet per se in de trien te verwerken, maar met 3 uur reistijd is het wel lekker dat het kan. Scheelt me namelijk drie uur aan werk thuis.

Ik zie niet zo goed waarom jouw post op +2 staat. Het is namelijk totaal niet relevant voor het gebruik of het moet of niet.

Als youfone zegt onbeperkt en ik kan slechts 15GB gebruiken waarna ik eigenlijk alleen nog kan whatsappen dan vind ik dat een beperking.

Zo luister ik nu iedere dag muziek in de auto wat mij zo’n 1500MB per dag kost. Ja ik kan ook radio aanzetten of helemaal niet luisteren. Ik hoef het niet te gebruiken, maar ik doe het wel. Waarom? Omdat mijn provider adverteerd met “niet omdat het moet, maar omdat het kan”.
Het het hele idee van internet op je mobiel is omdat het kan. Iedere MB die je verstookt verstook je omdat het kan. Niet omdat het moet. Als dat wel het geval is dan is er iets serieus misgegaan in de evoluie van de mens.
Dat is natuurlijk onzin. Als ik onderweg niet weet op welk spoor ik moet zijn bij overstappen en ik heb een krappe aansluiting, dan is het van belang dat ik dat onderweg op zoek en niet pas als ik weer thuis ben. Dan heeft die informatie geen zin meer.

Er zijn dingen waarvoor mobiel internet vrijwel onmisbaar is. Gigantische datasets downloaden schaar ik daar niet direct onder. Daar zijn genoeg andere gelegenheden voor.
En ja ik hoef die dat niet per se in de trien te verwerken, maar met 3 uur reistijd is het wel lekker dat het kan. Scheelt me namelijk drie uur aan werk thuis.

Ik zie niet zo goed waarom jouw post op +2 staat. Het is namelijk totaal niet relevant voor het gebruik of het moet of niet.
Mwah, een mobiele verbinding is niet primair bedoeld om zulke datasets te downloaden. Het is belastend voor zo’n netwerk als we en masse dagelijks datasets van enkele gigabytes gaan downloaden. Hopelijk vervaagt de grens wel in de toekomst, maar ik vind het niet reëel anno nu om een mobiel abonnement te gebruiken voor zulke doeleinden.
Als youfone zegt onbeperkt en ik kan slechts 15GB gebruiken waarna ik eigenlijk alleen nog kan whatsappen dan vind ik dat een beperking.
Dat is een beperking van je snelheid. Niet van je verbinding an sich. Je kunt onbeperkt doorgaan met het dataverbruik. Maar liever zie ik inderdaad dat ze het geen ‘onbeperkt’ abonnement noemen om te voorkomen dat mensen dus gigantische datasets downloaden en het netwerk onder druk zetten waardoor ik m’n mail niet kan versturen of 112 niet kan bereiken omdat VoLTE eruit knalt.
Zo luister ik nu iedere dag muziek in de auto wat mij zo’n 1500MB per dag kost. Ja ik kan ook radio aanzetten of helemaal niet luisteren. Ik hoef het niet te gebruiken, maar ik doe het wel. Waarom? Omdat mijn provider adverteerd met “niet omdat het moet, maar omdat het kan”.
Gooi je dan dagelijks je cache leeg ...?

Ik stream ook vaak muziek van Apple Music in de auto overigens, maar kan me niet voorstellen dat ik 1500MB verstook daarmee. Ik lees dat Spotify ongeveer 50MB per uur verstookt. Dan moet je dus 30 uur per etmaal luisteren om aan 1500MB te komen. ;) In de allerhoogste kwaliteit verbrandt Spotify 150MB per uur, wat neerkomt op 10 uur om aan 1500MB te komen. Rijd je dagelijks 10 uur? :P

[Reactie gewijzigd door gday op 22 juli 2024 15:03]

Dat is natuurlijk onzin. Als ik onderweg niet weet op welk spoor ik moet zijn bij overstappen en ik heb een krappe aansluiting, dan is het van belang dat ik dat onderweg op zoek en niet pas als ik weer thuis ben. Dan heeft die informatie geen zin meer.
Wel grappig dat je juist daarmee komt. Hier heb je namelijk op geen enkele manier per se mobiel internet voor nodig. Je kunt namelijk gewoon bellen met een informatielijn en op vrijwel alle stations staat een info paal met een directe verbinding naar een info centrale en daar kun jet gewoon vragen.

Ik zat ene paar jaar geleden in de trein met een oudere vrouw die helemaal geen telefoon had. Gewoon omdat het kon. Toen vroeg ik me ook af hoe ze dat deed. Ze kwam uit noord holland en ging een dagje op bezoek bij haar zoon in limburg. Ze gaf aan dat ze een dag ervoor even naar het station was gefietst en via die paal de overstappen had nagevraagd en of er verwacht onderhoud was. Ze had eigenlijk nooit last van nauwe overstappen die ze mistte omdat ze de reis gewoon op een notitiepapiertje had staan en eventuele wijzigingen werden in de trein omgeroepen of kon ze op de CTA birden vinden.

Dus nee geen onzin.
Er zijn dingen waarvoor mobiel internet vrijwel onmisbaar is. Gigantische datasets downloaden schaar ik daar niet direct onder. Daar zijn genoeg andere gelegenheden voor.
Uiteraard, maar ook hier geldt dat dit verder niet heel veel uitmaakt. Volgens mij gaan we nu behoorlijk off topic over een ander onderwerp dan de oorspronkelijke discussie
Gooi je dan dagelijks je cache leeg ...?

Ik stream ook vaak muziek van Apple Music in de auto overigens, maar kan me niet voorstellen dat ik 1500MB verstook daarmee. Ik lees dat Spotify ongeveer 50MB per uur verstookt. Dan moet je dus 30 uur per etmaal luisteren om aan 1500MB te komen. ;) In de allerhoogste kwaliteit verbrandt Spotify 150MB per uur, wat neerkomt op 10 uur om aan 1500MB te komen. Rijd je dagelijks 10 uur? :P
Nee dat rijd ik niet inderdaad. Ik stream echter ook vaak muziek vanaf Youtube. Echter heb je dan het issue dat je ook video mee moet streamen en dat tikt aan. Ik ben elke dag ongeveer 2 uur onderweg in de auto en dan gaat het nou eenmaal hard.
[...]


Wel grappig dat je juist daarmee komt. Hier heb je namelijk op geen enkele manier per se mobiel internet voor nodig. Je kunt namelijk gewoon bellen met een informatielijn en op vrijwel alle stations staat een info paal met een directe verbinding naar een info centrale en daar kun jet gewoon vragen.
Ik had het dan ook expliciet over een krappe aansluiting, bijvoorbeeld door vertraging. Dan heb je niet de tijd om dat nog tussendoor te doen, ook al had je dat van tevoren in gedachten om te doen.
Ik zat ene paar jaar geleden in de trein met een oudere vrouw die helemaal geen telefoon had. Gewoon omdat het kon. Toen vroeg ik me ook af hoe ze dat deed. Ze kwam uit noord holland en ging een dagje op bezoek bij haar zoon in limburg. Ze gaf aan dat ze een dag ervoor even naar het station was gefietst en via die paal de overstappen had nagevraagd en of er verwacht onderhoud was. Ze had eigenlijk nooit last van nauwe overstappen die ze mistte omdat ze de reis gewoon op een notitiepapiertje had staan en eventuele wijzigingen werden in de trein omgeroepen of kon ze op de CTA birden vinden.

Dus nee geen onzin.
Je trekt dat wel ver door. Je wilt toch serieus niet zeggen dat de noodzaak voor het downloaden van tientallen gigabytes aan datasets even groot is als tussendoor een spoor opzoeken voor een overstap die aanstaande is? Dan ben je echt niet in touch met reality. Overigens heeft je oma alsnog een probleem bij spoorwijzigingen met zo'n krappe aansluiting, maar dat terzijde. Tenzij ze het gewoon geen probleem vindt om rustig aan te doen, omroepberichten af te wachten of rustig borden te lezen, en een aansluiting te missen.

Dus ja, wel onzin.
Uiteraard, maar ook hier geldt dat dit verder niet heel veel uitmaakt. Volgens mij gaan we nu behoorlijk off topic over een ander onderwerp dan de oorspronkelijke discussie


[...]


Nee dat rijd ik niet inderdaad. Ik stream echter ook vaak muziek vanaf Youtube. Echter heb je dan het issue dat je ook video mee moet streamen en dat tikt aan. Ik ben elke dag ongeveer 2 uur onderweg in de auto en dan gaat het nou eenmaal hard.
Wow, en die muziek is dan niet te vinden op Spotify ofzo? Ik vind het thuis al waanzin om muziek te streamen via Youtube als ik niet actief naar Youtube kijk, laat staan onderweg.

Maar dat is dus wat de inflatie van data bij mobiele abonnementen doet: 'verspilling' van mobiele data wordt opeens normaal.
Ik kan nergens vinden hoe ik Youtube kan dwingen om een lagere kwaliteit te streamen. Ik heb toevallig 1440x2560 pixels, dus een vrij goede Youtubekwaliteit. Slurpt data...
Kan helaas. Iet standaard maar wel per video worden aangeklikt (cog-wheel).

Edit:

Na comment van @DJFliX heb ik even gekeken. Ook in de iOS app kun je in de settings in de app (dus niet waar het hoort in “settings”) aangeven alleen HD afspelen op Wifi.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 22 juli 2024 15:03]

Precies. Standaard staat dat uit, zonder dat er voor de gemiddelde gebruiker duidelijk vermeld staat wat een hogere of lagere kwaliteit inhoudt en tot gevolg heeft. Daarnaast ken ik zat gebruikers in mijn omgeving die uberhaupt amper filmpje op hun telefoon geopend krijgen; laat staan instellingen gewijzigd krijgen..
Ik heb een windows telefoon, heb het nog niet kunnen vinden :-(
Dat kan. In de YouTube app naar settings, general, mobile data saver en dan limiteren op bijvoorbeeld 720p.
Ook bij Windows Phone? Dat is namelijk gewoon een webversie, geen App..
in de browser staat de optie er niet op de mobiele website. wanneer je de desktop site selecteert kan je wel de kwaliteit instellen. best vreemd.

Edit: in de app kan ik het gewoon aanpassen.

[Reactie gewijzigd door raceeend9 op 22 juli 2024 15:03]

Er is voor Windows Phone geen app, en helaas kan ik het op de website niet aanpassen...
wensen van consumenten veranderen en dat kost meer data. 15 of 20gb is indd veel, maar als je het hebt maak je het ook op. en ik kan tegenwoordig niet meer zonder 20gb ^^
Ik heb 3gb maar krijg het niet op, had hiervoor 4 of 5gb kreeg het ook niet op.

Ik ben toen naar 1,5gb bundel gegaan, wordt weet verdubbeld later met ziggo dus weer 3gb maar krijg het niet op.
heb elke maand al 1.5gb aan muziek.

gebruik geen wifi meer op mijn tel (scheelt batterij) dusja kom je zo aan je 20gb ^^
Internet via de mast slurpt bij mij ongeveer 500% meer batterij dan WiFi... thuis in elk geval. Zal aan de matige ontvangst liggen?
scheelt inderdaad per telefoon en hoe ver je van de mast afzit en met wat voor materialen je woning is gebouwd.

maar 500% lijkt me een beetje overdreven.
4% wifi in een uur en 20% via 4g thuis. 500%.
.oisyn Moderator Devschuur® @Jack Flushell6 april 2018 10:40
Dat is 400% meer, of 500% van het origineel ;)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 22 juli 2024 15:03]

Dat is verschil al ik heb geen spotify/Apple music etc, ik heb geen YouTube app(zou niet weten wat ik op YouTube moet kijken).
Ik luister onderweg na werk geen muziek in de trein, alleen tijdens sporten echter staat dit offline.
Qua muziek heb ik dat per dag zie ik op mijn rekening.

Overigens heb ik mijn kanttekening bij “geen wifi want scheelt batterij”. Wel (goede!) wifi kost namelijk minder energie dan een matige 4G verbinding
Ik zit maandelijks op ~25gb. Dat komt onder meer omdat ik veel tether (voor werk) en zo nu en dan ook een stream kijk op mijn mobiel.

Daarbij komt dan ook nog een de muziek die ik luister. Al me al gaat het dan toch hard.
Tether kan ik snappen dat hebben vele hier bij mij ook, daarom hebben de buitendienst een grotere data bundel.
Ik zelf doe het systeembeheer dus zit eigenlijk altijd op kantoor, soms eens thuis werken dus in beide gevallen gewoon Wifi(Daarbij heb ik een werkmobiel en prive).

Ik gebruik mijn werk dan ook alleen voor het werk, dus gebruik niet minder data op prive mobiel omdat ik er zakelijk ook 1 heb.
Als na huis ga dan gaat die mobiel ook gewoon aan de kant, en onderweg na huis in de trein ofzo gebruik ook niet.
Streams kijken doe ik niet heb geen netflix op de mobiel verschrikkelijk, en youtube app heb ik niet aangezien ik niet weet wat ik erop zou moeten doen/kijken.
Ik heb 1 GB, en doe helemaal niet mijn best om weinig te gebruiken, maar zit toch meestal rond de 200 MB. Ik heb iets van 1 GB geloof ik.
Ik heb 15GB bij KPN maar gebruik amper 500mb in de maand. Wat moet ik met zoveel data op mijn telefoon? 8)7
Interwebsen?

Of zoals Tele2 zegt: “trek het hele internet leeg”
Je abonnement snel aanpassen naar iets goedkopers of je MB's met familie delen?
Overstappen?

:P
Heb abonnement van de zaak dus niet nodig haha, maar eerder bij KPN had ik ook al 10GB maar verbruik het niet. Maar ik ben ook niet iemand die netflixt, en youtube kijkt op zijn toestel. Dat scheelt vele GB's denk ik :+
Dat klopt; ik brand daar minimaal 30GB per maand mee doorheen :P
ik game ook op mijn internet, omdat adsl gewoon klote is :P ook voornaamste reden dat ik 20gb bundel heb.
Inderdaad dat had ik bij KPN. Werd een keer verdubbeld en steeds verleng voordeel.
ik vind het niet meer dan normaal dat je de snelheid beperkt op het moment dat de limiet is bereikt.
"Onbeperkt", ofwel zonder beperking. gast heeft het over de definitie daarvan, wat gewoon niet klopt. Technisch is het misschien correct (een lijn wordt niet gesloten), maar technisch correct is niet altijd correct in redelijkheid en billijkheid. ;)
Maar ja wat is normaal gebruiken, ik gebruik net 1gb en vind dat in mijn data normaal gebruik.
Carlos,

Kijk eens in de trein rond naar de leeftijden 17-28 jaar. Dit zitten veelal hun Netflix series te kijken. Dan heb je grotere bundels nodig. Dat wij het niet of zelden doen... jongere generaties zijn meer online dan bewust van hun omgeving.
Ik zit zelf in die categorie ben 30 jaar al weer geworden, en vind het verschrikkelijk series/films kijken op de telefoon.
Ik vind zelfs de Ipad al niet fijn maar dat kan net voor thuis, nee series kijk ik gewoon lekker thuis op de bank grote tv.

Ik hoef dan geen 5.1 dolby atmos ofzo 2.1 is prima, maar zo klein schermpje nee bedankt.
Ik zit Ma T/M Vrijdag in de trein na het werk, en kijk gewoon lekker na buiten tot rust komen(Of Metro krant lezen niet via de app).

Ik ga straks ook even na in de pauze na het dorp lopen bij mijn werk, laat denk ik als 1 van de weinige mijn mobiels liggen op het bureau(Zowel werk als prive mobiel).
Heeft dat zoveel met leeftijd te maken? Ik ben 42 en kijk thuis juist alles op de tablet.. Ik heb niet eens een TV (of kabel of wat dan ook). Wel kijk ik heel veel maar allemaal op Netflix e.d.

Vergeet niet dat je een tablet dichter bij je hoofd hebt waardoor de kijkhoek niet veel verschilt met die van een grote TV op een paar meter afstand. Een iPad is inderdaad niet fijn voor video maar dat komt door de 4:3 beeldverhouding waardoor je altijd flink moet inzoomen of de helft van het beeld niet kan gebruiken.

Mensen verschillen gewoon. Dat maakt het alleen het een niet beter dan het ander. Mooi als het je rust geeft je mobiel niet mee te nemen, bij mij is het juist het omgekeerde.
Dat weet ik niet of echt leeftijd te maken zal hebben, dat zal je aan @mgizmo moeten vragen :).
Ik merk wel dat bepaalde leeftijd veel minder met de mobiel doen, dan met de jongere generatie.

De jongere generatie zit echt aan het scherm vast geplakt, en moet je soms wakker schudden zelfs.
Ik heb nu ook al paar gehad in de trein staat die gene met mobiel voor de deur(plus knop open te doen), en dan na paar tellen schreeuwde hallo wakker worden in de echte wereld(En dan reactie huh zijn we er al).

Er zijn zullen ook vast mensen van in de 40 of iets vastgeplakt zitten, maar veel minder vergeleken met de jeugd.
Volgens mij denk je hetzelfde als ik, gezien je laatste zin :)
Op zich vond ik 15GB altijd vrij veel voor een databundel, maar daar ga ik tegenwoordig vrij ver overheen. Heb nu een bundel van Tmobile, onbeperkt, en ook daar ga ik met enige regelmaat over de 5GB per dag heen. Wel werk gerelateerd natuurlijk, dat scheelt.
Ik ben benieuwd wat je dan doet dat zo veel data verbruikt. 5GB is absurd veel op een mobiele verbinding. Dat haal ik thuis niet eens, ondanks dat ik voor m’n dagelijkse werkzaamheden ook constant connected moet zijn.

Het vervelende van die ‘onbeperkte’ bundels is dat er een soort inflatie lijkt te zijn van hoeveel 1GB over een mobiele verbinding is. Niet al te lang geleden was normaal gebruik pakweg 1 á 2 GB. Nu schijnt het normaal te zijn dat je meerdere GB’s per dag verslindt?

Aan de andere kant: natuurlijk zal het qua throughput op gegeven moment niet meer uit moeten maken of je verbinding over 5G of whatever loopt, of gewoon bedraad.

[Reactie gewijzigd door gday op 22 juli 2024 15:03]

5GB is zo op. Aan radiostreaming maakte ik al 1,5gb op. HD audio streamen, Youtube, mobile games.
Ok, maar dat is allemaal niet werkgerelateerd.

Het zal wel een generatiekloof zijn. Ik heb niet eens de tijd om zoveel data te verstoken ...
Anoniem: 421923 @vdstaak6 april 2018 09:44
ik heb ook de unlimited bundel van T-Mobile sinds kort sinds ik op m'n werkbundel in een halve maand al op 1GB zat. Stom Ingress :P

Regelmaat over 5GB per dag... wat doe je er dan allemaal mee?
Video streamen? spelletjes? wat voor dataverkeer gebruiken mensen dat ze over de 5GB per dag heen gaan :o
Precies dat dus.

En als het werkgerelateerd is kunnen het ook datasets of codebase via git binnentrekken zijn.

Ik had een keer problemen om via wifi te starten met een PoC voor ethereum. 4G hotspot aan en oeps 40GB. Wist ik veel dat de applicatie de volledige chain binnenhaalt voor het daadwerkelijke netwerk.
Nee, effectief onbeperkt. Na 15GB werd de snelheid verlaagd, maar je kon onbeperkt blijven up- & downloaden. Als het niet onbeperkt is zou na 15GB de data gewoon geblokkeerd worden of zou je een zeer hoge prijs betalen per MB.
onbeperkt betekent zonder beperking, waar de snelheid verlagen onder valt...
Dat ligt er natuurlijk aan wat er contractueel "onbeperkt" was bij die contracten. Grote kans dat dit alleen het volume is en niet de snelheid. Bij een onbeperkt volume kan je contractueel een beperking hebben op de snelheid na het gebruik van X volume.
Tja, zo kun je alles wel doortrekken. Als m’n verbinding naar tweakers.net over 6 hops loopt, mogen ze niks aan het netwerk veranderen zodat ik opeens over 7 hops moet verbinden en er iets meer latency is tussen mij en tweakers.net?

Onbeperkte data zegt niks over onbeperkte snelheid.
Als ik bij T-mobile/KPN/Vodafon een databundel aanschaf van 5GB, heb ik toch ook "onbeperkt"?

Volgens mij zijn er eerder providers op de vinger getikt voor het aanbieden van 'Onbeperkt' met een snelheidsverlaging na X GB. Dit is niets anders.

Zelfde geldt voor bijvoorbeeld Robin Mobile, die mogen ze ook wel een keer flink op de vingers tikken. Een Fair Use Policy hoort geen harde limiet te zijn, maar (net zoals bij vaste verbindingen) iets in de richting van "als je 24/7 je verbinding open houdt, en constant op maximale snelheid downloadt, kunnen wij je daar op aanspreken". Niet "Yo je bent door je databu... ehhmm ik bedoel fair use policy heen. Je snelheid wordt bij deze verlaagd"
Anoniem: 767041 @WCA6 april 2018 14:20
de FUP bij hun is nu 1mbit als je er overheen gaat wat de gemiddelde verbruikt aan data
Wat wil je daar mee zeggen? De snelheid wordt verlaagd wanneer er een bepaald punt bereikt wordt. Dat is exact hetzelfde als wat andere providers doen, alleen Robin noemt het "Onbeperkt (met FUP)" en de rest zegt gewoon wat het is: Een bepaalde databundel die snel is, en als die op is wordt het sloom.
Anoniem: 767041 @WCA6 april 2018 14:24
ik heb daar nu het abbo van 20/m en als je dus over de 27gb heen gaat dan komt de FUP die limiteerd je dan aan 1mbit https://robinmobile.nl/gebruik dus ik vind dit opzich nog onder Onbeperkt vallen aangezien 1mbit nog te doen is, ik zit al op de 34gb
Ik heb tijden een T-mobile abonnement gehad met 6GB. Als dat op was, werd de snelheid verlaagd naar een bruikbare 384Kb/s. Exact hetzelfde, alleen dan een tragere "basis" snelheid. Ik kon zelfs net als bij Robin, een extra bundel aanschaffen om voor de rest van de maand weer wat extra te hebben.

Betekent niet dat dat onbeperkt mag heten. Waar trek je de lijn? Prima dat dat abonnement zo werkt hoor, maar noem het nou geen onbeperkt, dat is het niet.

[Reactie gewijzigd door WCA op 22 juli 2024 15:03]

Anoniem: 767041 @WCA6 april 2018 14:28
nee oke geen onbeperkt, maar zeg ik het zo dat ik het te doen vind, vooral in het buiteland kun je het ''Onbeperkt'' gebruiken
Het is niet juist verwoord natuurlijk, onbeperkt met beperking. Maar "slechts" 15 GB, doet me denken aan de begindagen van breedband in België. Dan had je een FUP van 20 GB voor kabelinternet :D

15GB is nog altijd een hele hoop data...
Vergis je niet in hoeveel debiele ideeën allerlei belangrijke mensen bij bedrijven (vooral marketing) kunnen verzinnen.

Het is soms letterlijk net een komische tv serie. Het mooie is wel, als dat het geval is, heb je daar als klant ook direct last van. Beslis met je portemonnee om ze hun fouten te laten voelen.

[Reactie gewijzigd door Xeanor op 22 juli 2024 15:03]

“Slechts”? Ik heb 6 GB en ben nooit verder dan 3Gb gekomen, zelfs op vakantie waar ik continu foto’s upload en alles formica internet... zelfs Spotify vraagt weinig data..

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 22 juli 2024 15:03]

zet spotify op de hoogste kwaliteit ;) dan verbruikt het meer data en heb je betere kwaliteit
Zie het nog wel gebeuren dat meneer bij T-mobile zit en niks afrekent voor Spotify streaming ;)
klopt daarom is het ook inzichtelijk hoeveel ik p.m. verbruik. maar als ze de 3gb niet opmaken kunnen ze dat ook gwn doen ;) dan komen ze eindelijk er wel aan ^^
M'n oren zijn niet niet de hoogste kwaliteit ;) en m'n autoradio ook niet
Formica?

Ik zat laatst in de auto met kinderen die onderweg kinder filmpjes streamden in Duitsland. In 1 middag was dat al 2GB aan data :-)
Ja filmpjes gaan wel harder. Netflix kun je tegenwoordig downloaden. Dacht dat m'n 16Gb iPad al praktisch vol zat maar een volledige film pakt alsnog maar 300Mb of zo, valt ook reuze mee.

Alleen bewaard Netflix die films maar 36 uur of zo.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 22 juli 2024 15:03]

Ja. Dan moet je ze handmatig verwijderen.
Ik vraag me af wat het nut van virtuele providers nog is. In eerste aanleg boden ze meer voor minder. Zeker vergeleken met de 3 "echte" providers.

Inmiddels is het in veel gevallen goedkoper om gewoon een abonnement te nemen bij de grote 3. Zeker in combinatie met kortingen bij vast internet, etc.
Ook T-mobile met hun unlimited dienst biedt voor iets meer geld zo gigantisch veel meer.
Ik heb 300 minuten en 3gb voor 12€ bij ben, maandelijks opzegbaar.

Als jij dit bij “een van de grote drie” weet te regelen, stap ik over.

Hint: Nee die is er niet.

Reactie: Voor mijn portomoknip is Ben fantastisch.
Hier ook, abo bij youfone voor 9 euro pm voor 100 belminuten en 5gb data. Zo goedkoop ga je t bijna nergens krijgen.
robin mobile; 15,- onb. bellen, onb. internetten
Die hebben

1. een belachelijk lage snelheid
2. net zo goed een FUP met een vaste limiet. (zoals beschreven in het artikel)
Dat is niet waar, Robin heeft geen expliciet vast limiet.
https://www.robinmobile.nl/gebruik

Dat hebben ze zeker wel, zie bovenstaande link. Ze noemen dit een Fair Use Policy, maar dat is het simpelweg niet. Het is exact zoals bij andere providers: bepaalde databundel met een bepaalde snelheid. Wanneer die bundel (of FUP zoals robin het noemt) op is, gaat je snelheid omlaag. Je kunt snelheid bijkopen voor geld.

[Reactie gewijzigd door WCA op 22 juli 2024 15:03]

Waar staat er hoeveel GB dan? Als dat zo is zouden ze elk getal zo uit hun achterste kunnen trekken :) Ik zit bij Tele2 en dat is wel echt onbeperkt(al dan wel via de irritante app om GB's toe te voegen maar beter dat dan niets, smsje kan niet meer blijkbaar).

[Reactie gewijzigd door MrFax op 22 juli 2024 15:03]

Als je even doorklikt naar de beschrijving van verschillende abonnementen, zie je dat er concrete getallen worden genoemd.

27GB voor entree, junior en gewoon snel en de eerste twee zakelijke abonnementen
32GB voor de overige abonnementen
Nou ja, het is iig geen 64Kbps waar je geen reet aan hebt na de 27GB, je hebt gelukkig nog 1Mbps wat voldoende is voor 360p/480p streams of non-video communicatieapps gebruiken.
Ik kreeg bij T-mobile 384kbps. Snel zat voor spotify/browsen/facebooken/youtuben etc. niet in de hoogste kwaliteit, maar dat is 1mbps ook niet
T-Mobile heeft nu geen datalimiet FUP meer toch? Volgens mij is dat hetzelfde als Tele2, behalve dat de 1GB per keer pas na 10GB ingaat op een dag ipv 5GB.
Da's voor unlimited. Ik heb het nu over de databundels. Unlimited van T-mobile is technisch gezien ook niet helemaal unlimited, maar het komt een stuk dichter in de buurt. Wel heeft T-mobile ook gewoon een FUP clausule in hun unlimited abonnement. Dit is echter geen harde limiet, maar gewoon een regeltje waardoor ze je kunnen aanspreken op je gedrag, mocht je extreme hoeveelheden data binnenhouden (bijv. 24/7 constant op volle snelheid pompen met een automatisch script om elke keer weer 1GB te krijgen)
Ik zag hierboven iemand die over de 80GB per maand gebruikt, dat is toch aardig extreem, maar wordt er blijkbaar niet op aangesproken. :o Maar dan nog, ik denk dat zolang je nooit meer dan 1-2 keer per dag 1GB bundels erbij neemt dat het nooit een probleem zal worden. Dat is bij Tele2 5GB*30=150GB per maand. Volgens mij is het bij Tele2 zo dat het enige wat je niet mag doen is een hotspot voor meerdere devices(mag wel voor tethering als ik het goed begrijp, dat komt door de ACM) en de hele dag door gaan lopen torrenten, maar dat is ook wel logich, daar kan je je vaste internet connectie voor gebruiken.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 22 juli 2024 15:03]

das maar liefst 66% duurder en als sweebee toekomt met zijn 100min. en 5GB dan is dat zonde van het geld.
Dan wil je liever de 20 euro variant hebben met 4G 5 mbps en hierdoor betere ping waardes dan die van 15 euro met 3G 1mbps (ja dit merk echt wel in praktijk).
- Onbeperkt
- Robin mobile

Je mag er maar 1 kiezen..
Simpel (T-Mobiel netwerk)

5 GB internet
onbeperkt bellen
1000 sms'jes
€ 10,00

[Reactie gewijzigd door MCP cloud op 22 juli 2024 15:03]

Soms krijg je wel een goede aanbieding van ze (overstap van Ziggo Mobiel)... Wij hebben Vodafone onbeperkt bellen en SMS, met 3gb (verdubbeld naar 6gb met Ziggo) voor 12.50 per maand.... maandelijks opzegbaar. Een alternatief is er dan gewoon niet :)
Dat is omdat ze gestopt zijn met Ziggo mobiel en is nooit een reguliere aanbieding geweest ;)
Dat hebben ze gedaan zodat je zou blijven i.p.v. naar een ander te gaan. Anders zou het een leegloop qua klanten zijn

On another note, wat wel tijdelijk zo geweest is, is een red essential, 6gb ivm ziggo en onbeperkt bellen voor 12 euro per maand. Die heb ik aangesloten voor de vrouw

[Reactie gewijzigd door MartijnAbel op 22 juli 2024 15:03]

Wij hebben sinds december een Vodafone Red Essential met onbeperkt bellen en 6GB voor €14 euro. Dat is via de "Friends and Family" korting, Eindejaarskorting en Ziggo verdubbelaar.

Het heeft echter een jaartje of 3-4 geduurd om dit alternatief te vinden, want de dataprijzen waren tot die tijd gewoon dubbel zo hoog geworden. Voordeel is ook dat Vodafone de volle 4G snelheid doorgeeft (niet limiteert) indien mogelijk vergeleken met een hoop goedkope alternatieven.
Ik snap dat sommige mensen niet aan een vast abonnement willen zitten. Ik betaal echter 25 euro voor 2 jaar en alles onbeperkt bij T-Mobile. En dat heb ik ook wel nodig als grootverbruiker (Vorige maand was 90GB). Met jouw abonnement kom ik dan nog niet eens op een kwart.
Welke abonnement is voor mij goedkoper dan?
Nou ik heb elk jaar een andere sim only en dit is zeker niet mijn ervaring. Ik ben nog nooit bij de grote 3 uitgekomen. Wellicht als je in het 30-euro per maand segment zit dat de verhoudingen anders liggen. Maar kijk bijvoorbeeld naar Simpel, waar je voor een lousy tientje al onbeperkt bellen en 6GB per maand hebt. Daar zie ik een "wij hopen dat klanten niet snappen dat alle infrastructuur hetzelfde is, en dat je bij ons eigenlijk te veel betaald voor een premium-gevoel" KPN-provider echt niet naar toe gaan. Ik snap echt niet waarom men anno 2018 nog bij niet-virtuele providers zit. Precies hetzelfde zie je bij xDSL, waar men, zeker op Tweakers, met een misplaatst gevoel van degelijkheid allemaal aan het overpricede XS4All zit, terwijl zo'n virtuele prijsstunter precies hetzelfde KPN-lijntje levert.
5GB per maand toch in plaats van 6GB? Of heb ik iets gemist?
Ah, 5GB bedoel ik dan. Maar mijn punt is, zoek eens een abonnement uit bij de goedkoopste van de 'grote 3', bijvoorbeeld T-Mobile. Dan kost, los van bellen en sms'en, een 2GB internetbundel al 9,50. Zelfs een stuk slechtere bundel van 2GB en 300 belminuten + gratis SMS'en, kost me bij T-Mobile dan €19,50. Hoe kan je als provider overleven als je zo slecht kan concurreren?
Inderdaad, waar sommigen bijvoorbeeld niet in een Aldi of Lidl gezien willen worden en daarom naar een AH gaan lijkt het mij bij een provider niet het geval. Of zijn er mensen die zich schamen bij het sturen van een screenshot voor, bijvoorbeeld, "Simpel" in plaats van T-Mobile? Daarnaast zou het natuurlijk ook onwetendheid kunnen zijn.
Het kan nog steeds goedkoper zijn zulke providers, niet iedereen wil onbeperkt bellen en alles.

Veel vinden 10 euro per maand betalen prima, maar meer niet je betaald al genoeg maandelijks(behalve misschien als je thuis woont).
Zo belangrijk is mobiele data nou ook weer niet, gewoon wat minder en rustiger aan doen scheelt aardig wat geld.
Virtuele providers hebben langlopende contracten met de grote 3. En kunnen ervoor zorgen dat de prijzen 'normaal' blijven: worden de grote 3 te duur, dan kunnen de klanten over naar de virtuele provider.
En soms hebben de MVNO's ook innovaties, zoals een harde limiet op de kosten.
Precies, heb Vodafone abo met korting via Ziggo. 15 Euri. Onbeperkt bellen, 6Gb en ook nog eens 100 minuten in Europa.
Anoniem: 767041 @MazeWing6 april 2018 14:29
robinmobile doet het goed wat mij betreft
Vind het sowieso knap om 15gb per maand er doorheen te gooien.
Heb 1gb abbo alleen op 3g netwerk en hou maandelijks nog over.
Onder de 1GB blijven is alleen mogelijk als je geen video’s kijkt op je bundel. Laat dat nou iets zijn dat vele wel willen

Ik zelf verbruik rond de 5GB per maand, mede door dumpert ;)
3G is wel erg ouderwets in NL. Raar dat je dan gaat roepen dat jij een soort referentie bent, terwijl vrijwel iedereen op 4G zit te netflixen etc.
Gebruik eens vaker YouTube of Spotify of Netflix dan ben je er zo doorheen.

Berichtjes via whatsapp wat volgens mij 0.0002mb is per Bericht ja dan houdt je inderdaad over.
Ik heb mn playlist (Spotify) aan staan in de auto. Als ik 5 uur in de auto zit pakt ie nog maar 200 a 300 mb... playlist niet offline beschikbaar in mijn geval...
'maar' 300MB? Als je elke week 5 uurtjes in de auto zit heb je al 1,2GB verbruikt dus. Dan ga je nog doordeweeks BV hardlopen een half uurtje per dag, dan heb je al 1,8GB alleen aan Spotify verbruikt!

Een dan heb je nog geen berichtjes gedaan, niet automatisch fotos naar je cloud gestuurd (3,5MB per foto) en geen minuut filmpjes gekeken...
Om de week en dan 5 uur per dag ;) thuis en op het werk wifi.. uploaden van foto's alleen via Wifi, en filmpjes.. ja af en toe wat Dumpert, verder niet. De rest ook gewoon via Wifi.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 22 juli 2024 15:03]

Ik zit niet in de auto maar de trein dagelijks, verbruik hier bijna 0mb aan data.
-Ik loop 2 keer per week half uurtje hard, ook 0mb aan data.
Gewoon wat muziek mixen offline op de Apple watch.

Automatisch foto’s na de cloud sturen doe ik niet, heb sowieso al geen cloud.
Als ik foto heb die wil bewaren gaat dat prima als ik thuis ben, even kopen met ds foto na de Nas kan automatisch ook maar dat wil ik niet.

Berichten nemen amper data in, al die foto’s, filmpjes en geluidjes ja die wel.
Ik heb uitstaan dat die deze automatisch download, waarom omdat ik niet alles hoef te hebben.
Als ik wil zien klik ik er wel op om te kijken wat het is.
Filmpjes kijken doe al helemaal niet onderweg.
Ieder z'n data gebruik verschilt, toen ik vroeger nog naar school ging gebruikte ik gemiddeld 8 tot 10gb data per maand (en ik gebruik geen streaming voor muziek, alles lokaal want makkelijker).

Tegenwoordig tik ik eerder tegen de 500mb tot 1,2gb per maand, dit vooral omdat ik geen video's onderweg kijk en geen grote bestanden voor school meer hoef te verzenden.

Betreffende Spotify is dat niet eens zo raar, muziek streamen kost in feite data wise vrij weinig (vergeleken met YouTube) zeker aangezien de meeste mensen in 128kbps streamen en zelfs hoger valt het nog mee.

ik heb meerdere collecties van muziek in MP3 320kbps voor op mijn telefoon en die mappen zijn gemiddeld maar 150mb per stuk á 1 tot 1,5 uur aan muziek per map, dan zal streamen alleen maar meevallen in dit geval.

Het is ook vooral Netflix en YouTube die veel gebruiken, zeker als je telefoon doodleuk automatisch 1080p of hoger kiest (destijds keek ik alles onderweg max in 720p).

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 22 juli 2024 15:03]

Netflix kijk ik niet onderweg waarom zou ik op zo klein schermpje een film willen zien, spotify heb ik niet en YouTube zou ik niet weten wat ik moet kijken(heb de app niet eens).

Ik zelf kom ook prima uit met 1gb bundel.
Ehm.. 3 GB in 3 dagen. Volgens mij lukt 20 GB per maamd wel.
Ik werk er zelfs 20gb per maand doorheen. Kwestie van nooit meer je wifi gebruiken.
Ik zit zelf bij Youfone en betaal 10 euro voor 10gig. Prima prijs. Zeker gezien je op het KPN netwerk zit.
Helemaal eens, heb hetzelfde.

PS. De in het artikel genoemde prijzen komen niet overeen met de site. Kan daar voor €18,- per maand 20GB en 100min bestellen bij een 2-jarig abbo. Maandelijks opzegbaar is een paar euro duurder.
Anoniem: 767041 @AlphaWierie6 april 2018 14:31
bekijk robinmobile.nl is, miss is dat een leuke, ik zit er zelf ook
Anoniem: 421923 6 april 2018 06:38
unlimited bestaat dan ook gewoon niet. Dat is een leugen. Er is altijd een fup in combinatie met unlimited. Echt unlimited bestaat niet (en nee ik wist ook niet waar fup voor stond, dank theduke1989).

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 421923 op 22 juli 2024 15:03]

Echt unlimited bestaat wel. Echter niet via een mobiel dataplan. Vast internet is al meer dan 15 jaar enkel beschikbaar middels een echt unlimited abonnement.
T-Mobile biedt unlimited aan wat wel echt unlimited is. Je moet echter wel elke dag na 5GB gebruikt te hebben (op die dag) op een knopje douwen in de app voor een extra gig. Dit kan je 100 keer per dag doen zonder problemen. Ergo: onbeperkt. Volgens mij is wel een voorwaarde dat je enkel mobiel gebruikt (dus niet de sim in een laptop doet oid). Nog steeds: Onbeperkt.
Het feit dat je elke 5GB op een knopje moet drukken is ook een vorm van beperking.
Gezien onderstaand bericht is het verbieden van de onbeperkte data op andere apparaten dan een mobiel toestel volgens mij niet toegestaan.

nieuws: Tethering niet meer verboden in nieuwe abonnementsvoorwaarden Tele2
Zeker weten dat unlimited echt unlimited is?


Ik merk sowieso dat wanneer ik de derde keer een GB aanvuller moet aanvragen, dat de app extreem langzaam is om te laden, voelt al sowieso als een rem.

Maar mijn maximale verbruik was rond de 100GB in een maand, bij Tele2 hebben mensen met een 170GB~ verbruik wel een mailtje gekregen over de FUP.
Ter verduidelijking:

Vaste internetverbindingen gebruiken ook vaak een fair use policy. Het is echter meer als middel voor providers om echt overmatig gebruik aan te pakken, waarbij het gebruik tot problemen zorgt bij andere klanten. Dit vanwege overboeking. In de praktijk komt het nooit zo ver, zelfs niet bij grootverbruikers.
vaak is niet hetzelfde als altijd. Mijn ISP heeft geen fup en doet echt niet moeilijk over het downloaden van data. Heb ooit door een configuratiefout er ooit eens meer dan 1TB doorgetrokken op mijn VVDSL lijn in enkele dagen tijd. Geen enkele mail of brief gezien waarin men vroeg om mij in te houden.
1TB is dan ook peanuts. Maar begin die iedere dag voor n lange periode binnen te halen (of meer/minder afhankelijk van je capaciteit) en men neemt vanzelf wel een keer contact op ;)
Ook jouw ISP heeft wel degelijk een FUP, dat hebben ze allemaal namelijk.

1TB in enkele dagen is alleen lang niet genoeg om op te vallen, daarvoor zal je toch wel enkele dagen je verbinding constant vol moeten belasten.
Inderdaad, geef mij dan ook maar een abonnement met een harde limit dan weet ik tenminste waar ik aan toe ben en wat ik echt kan gebruiken. Net als cloud opslag bijv. ik heb liever een harde limit van 1 TB dan onbeperkt en vervolgens zit ik aan 20 TB en word ik op het matje geroepen of m'n data gewist.
Dat klinkt als jottacloud. Die zouden inderdaad beter hun beleid verduidelijken.
Amazon deed dat bijv ook. Of dan gebruiken ze andere truukjes zoals unlimited opslag maar max filesize 1 gb ofzo.
Ik heb 10 jaar echt onbeperkt gehad voor 30€ per maand incl. 150 belminuten. Hij was al jaren niet meer los te bestellen (vodafone) maar zolang ik hem niet opzegde had ik echt onbeperkt. (ook meermaals bevestigd door de klantenservice dat er geen FUP op zat).
Ik had op den duur het geld er niet meer voor over, en ben toen overgestapt op een abonnementje van 3€ per maand, wat me natuurlijk 324€ in een jaar bespaarde, wat op dat moment veel geld voor me was.
Bedrijven die aangesloten zijn bij een telekom aanbieder. Hebben die altijd een "fair use policy" ? Want dan geldt de EU roaming niet overal. En is die 20gb toch niet aantrekkelijk ? Voor in het buitenlNd.
Ah, Fair Use Policy.. ik vroeg me al af waar die afkorting voor stond.
Staat gewoon innhet artikel hoor.
Vanochtend niet...
Heb een bericht naar Youfone gestuurd, als het goed is kun je nu heel je bundel in de EU gebruiken, voorheen had je namelijk bij de fup een fair use policy van hoeveel je betaalde was hoeveel je kon gebruiken (dat was ongeveer 5 a 6gb). Waarschijnelijk stopt je bundel nu en heb je geen afgeknepen internet meer zoals bij de onbeperkt fup, maar dit weet ik nog niet zeker dus laat een update hier achter als ik meer van Youfone weet.
Ik heb 5 jaar geleden dit zelfde abonnement afgesloten. Er stond toen in de voorwaarden dat het FUP werd vastgesteld op het gemiddelde verbruik van alle gebruikers vermeerderd met 50%.
Later bleek hier ook de gebruikers zonder mobiel internet onder te vallen. Waardoor het FUP uitkwam op 2GB per maand. (Ja echt...)
Na een hoop ellende met de klantenservice de twee jaar maar uitgehouden, hierna nooit meer terug gegaan naar deze provider.

Onder een FUP versta ik niet een limiet van X aantal GB's. Ik vindt het eerder wat Tele2 en T-Mobile doen, waarna je na 5GB/dag een smsje moet sturen zodat je niet constant de verbinding kan dichttrekken.
Maar Youfone lijkt er toch aardig vanaf te komen...
De reden voor deze wijziging kan mogelijk ook zijn dat de mobiele en thuis abonnementen van Youfone niet langer tegen elkaar hoeven te concurreren. Uitgaande van een jaarcontract, betaal je voor beide abonnementen namelijk zo'n drie tientjes per maand.
Dat is de provider die op 100kb afrondt toch? Dan zijn die 15 en 20GB niet echt 15 en 20.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.