Youfone verlaagt prijzen kleinere databundels en verhoogt prijs 10GB-bundel

De Nederlandse virtuele provider Youfone heeft de prijzen van kleinere bundels verlaagd, terwijl de duurste 10GB-bundel juist in prijs stijgt. Ook zijn er nu nog maar vier databundels, terwijl er eerder zes opties waren.

Klanten kunnen kiezen uit databundels van 1GB, 3GB, 6GB en 10GB per maand. Een abonnement met 1GB data en 100 belminuten en sms'jes kost nu een tientje bij een maandelijks opzegbare optie. Dat is een van de weinige opties die met de nieuwe prijzen duurder zijn geworden; eerder kostte die optie nog 9,50 euro. Vrijwel alle overige opties met 1GB, 3GB en 6GB zijn nu goedkoper dan voorheen.

De grootste daling van prijzen zit in de tweejarige abonnementen. Een combinatie van 250 belminuten en 6GB aan data kost nu 11 euro, waar dat tot voor kort 13,50 euro was. Daarmee lijkt het erop dat de virtuele provider klanten die een langer abonnement afsluiten, meer wil belonen.

De prijsstijgingen zitten vooral bij de 10GB-bundels. De combinatie van 100 belminuten en 10GB data kost nu bij een tweejarig abonnement 14,50 euro; dat was 10 euro. Diezelfde opzet met een maandelijks opzegbaar abonnement is 17,50 euro, waar dat voorheen 16,50 euro was. In de tussentijd is de 15GB-bundel, die de 'onbeperkt met fup'-optie verving, al enige tijd niet meer verkrijgbaar.

Youfone per 10-12-2018 Prijs per maand Prijs 1-jarig abo Prijs 2-jarig abo
1GB/100min-sms 10,00 euro
(+0,50 euro)
8,50 euro
(+0,00 euro)
7,00 euro
(-0,50 euro)
1GB/250min-sms 10,50 euro
(-1,00 euro)
9,00 euro
(-1,50 euro)
8,50 euro
(-2,00 euro)
1GB/onbeperkt min-sms 12,00 euro
(-1,00 euro)
10,50 euro
(-1,50 euro)
9,00 euro
(-2,00 euro)
3GB/100min-sms 10,50 euro
(-0,25 euro)
9,00 euro
(-0,75 euro)
7,50 euro
(-1,25 euro)
3GB/250min-sms 12,00 euro
(+0,50 euro)
10,50 euro
(-1,25 euro)
9,00 euro
(-1,75 euro)
3GB/onbeperkt min-sms 12,50 euro
(-1,75 euro)
11,00 euro
(-2,25 euro)
9,50 euro
(-2,75 euro)
6GB/100min-sms 12,50 euro
(-1,00 euro)
11,00 euro
(-1,50 euro)
9,50 euro
(-2,00 euro)
6GB/250min-sms 14,00 euro
(-1,50 euro)
12,50 euro
(-2,00 euro)
11,00 euro
(-2,50 euro)
6GB/onbeperkt min-sms 16,00 euro
(-1,00 euro)
14,50 euro
(-1,50 euro)
13,00 euro
(+1,00 euro)
10GB/100min-sms 17,50 euro
(+1,00 euro)
16,00 euro
(+0,50 euro)
14,50 euro
(+4,50 euro)
10GB/250min-sms 20,50 euro
(+2,00 euro)
19,00 euro
(+1,50 euro)
17,50 euro
(+1,00 euro)
10GB/onbeperkt min-sms 22,00 euro
(+2,00 euro)
20,50 euro
(+1,50 euro)
19,00 euro
(+1,00 euro)

Prijzen per maand. Tussen haken hoeveel de prijs is gewijzigd ten opzichte van de prijs van de afgelopen maanden; -0,50 euro betekent bijvoorbeeld dat die optie vijftig cent goedkoper is geworden. De oude 3GB-prijs is berekend als het midden tussen de prijzen van de 2GB- en 4GB-opties. Er bestond nog geen 3GB-optie.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

10-12-2018 • 13:54

156

Reacties (156)

156
153
59
14
1
59

Sorteer op:

Weergave:

25 euro tele2 onbeperkt alles is toch altijd het meest logische.
Of je check alleen whatsapp dan is minder genoeg.
Maar als je al 10gb per maand nodig hebt dan lijkt mij onbeperkt veel voordeliger.
Die 10GB YouFone optie is €19 per maand. Unlimited Tele2 is €25. Waarom zou je in vredesnaam dan €6 extra per maand gaan lappen als je voldoende hebt aan die 10GB...? Hoe is dat voordeliger? Je krijgt “meer”, maar je gebruikt het niet. Beetje als een kratje bier kopen, 2 fles opdrinken en de rest door de gootsteen spoelen... Precies hetzelfde resultaat en was het goedkoper geweest om gewoon 2 flesjes te kopen. Ik snap dan niet hoe je kan zeggen dat Tele2 dan voordeliger is. :P Zelfs als je bijvoorbeeld 15GB per maand verbruikt ben je goedkoper uit bij Tele2 zelf via het 20GB abonnement ipv hun Unlimited variant...

Nee Tele2 Unlimited is zeker niet altijd “altijd de logische keuze”, al helemaal als “onbeperkt” nog meer is van wat je toch niet gebruikt. Werkelijk onbeperkt *nodig hebben* is denk ik enkel boeiend voor een niche groep klanten. Voor de rest is ‘t marketing, als iemand 10 a 15GB per maand gebruikt is, zoals ik net al opmerkte, een 20GB bundel bij Tele2 zelf ook €4 per maand goedkoper. Waarom zou je dan toch die €48 per jaar extra neertellen voor Unlimited...? Dat is toch volstrekt onzinnig geld over de balk smijten? Marketing is a *****. ;)

Ik gebruik zelf 5 tot 20GB per maand en deel elke maand iets van 10GB. Hou ik nog 20GB over die ik heel sporadisch verbruik als in eens ergens iets wil streamen over 4G. Nooit het limiet bereikt. Voor mij voelt die 50GB bundel dus hetzelfde als onbeperkt, ik heb even veel vrijheid. (Meer zelfs want geen gezeik met bundels aanvragen als ik een keer meer dan 5GB op een dag verstook - en is m’n 50GB op dan mag ik onbeperkt door internetten op lage snelheid, eigenlijk heb ik dus ook “unmetered”. ;)) Ben ik goedkoper mee uit dan unlimited bij Tele2, al helemaal omdat de andere abonnementen ook omlaag kunnen dankzij het delen van de bundel. Komt bij dat Tele2 maar 8GB roaming biedt (al is dat misschien wel voldoende gezien je bijna nergens 4G krijgt over de grens met Tele2 :+), nu mag ik als ik wil gewoon 50GB over de grens verstoken. Ik heb dus een beter abonnement met betere voorwaarden, dekking, service én ben goedkoper uit dan bij Tele2 Unlimited.

Let op dat het gemiddelde dataverbruik in Nederland iets van 2GB per persoon was in 2017. De meeste mensen hebben dus niet speciaal iets aan Unlimited, dus dat is zeker niet altijd de meest logische keuze.

Kijk verstook je nou 200GB data in de maand dan is Tele2 zeker een hele voordelige optie en is het een heel mooi abonnement, dat Unlimited. (Behalve over de grens dan.) Maar heb je een relatief normaal verbruik dan zou ik zeker niet automatisch voor Tele2 (Unlimited) kiezen. (Mede vanwege roaming, het netwerk en klantenservice.)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 23 juli 2024 06:22]

Je vergeet nog een enorm groot nadeel van Youfone.
EU: Afgerond per 100KB
Buiten EU: Afgerond per 100KB

Youfone is de enige provider die data en dus ook 1 app berichtje zal afronden naar 100kb. Belachelijk dus. https://www.simonlycheck.nl/afronden-dataverbruik-sim-only/

Het is dus nooit 10GB per maand met deze berekening. Met 10 berichten van een paar kb zit je al snel op de 1MB.

Providers die wel afronden per kb:
  • KPN
  • T-Mobile
  • Simpel
  • Simyo
  • Vodafone
  • Tele2

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 06:22]

Heel goed punt. Ik heb voor mijn vrouw ooit een 5gb abonnement gehad. Die was er zonder overdrijven in 3 dagen doorheen. Volgens haar telefoon had ze zo'n 500mb verbruikt. Nu op zelfde abonnement als ik bij Vodafone (zeker niet de goedkoopste) en er worden weer realistische hoeveelheden data verbruikt. Ik zou Youfone nooit aanraden aan iemand die data verbruikt.
Daar was vast iets anders aan de hand. Ik heb jaren bij Hollands Nieuwe gezeten, die ook op 100 KB afrondde. Het verschil was misschien 10 of 20 MB per maand, ik heb het gemeten. Een vriendin en mijn moeder zitten ook bij Youfone (ikzelf niet), en die hebben ook nergens last van.

De denkfout is dat 1 Whatsapp-bericht op 100 KB zou worden afgerond; dat is namelijk niet waar. Elke "sessie" wordt op 100 KB afgerond, maar dat is iets heel anders. Dat hangt ervan af hoe lang de provider de verbinding open houdt en dergelijke. Het is vaag, maar je hebt in de praktijk niet heel veel sessies per dag. Dus niets om je zorgen over te maken.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 23 juli 2024 06:22]

In het geval waar over gesproken wordt gok ik dat iets als wifi-assistentie aan heeft gestaan. Dan kan je veel korte sessies hebben die allen steeds 100KB kosten. Afronden op 100KB is ook wel erg riant imho. HN doet ‘t op 10KB trouwens.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 23 juli 2024 06:22]

Hoe kun je afronden per 100KB? Het TCP/IP-protocol werkt toch niet zo?

Of 100KB per minuut minimaal?
1001KB verbruikt == 1100KB betalen. 2088KB verbruikt == 2100KB betalen.
De afronding zit in de billing, niet in het protocol.
Dan blijft de vraag hetzelfde: verbruikt per wat? Per sessie, per handshake, per minuut?

Als je 1x per dag wordt afgerond op 100kb is er weinig aan de hand.

Dus protocol en billing zijn hier evenredig aan elkaar. Want ook die billing moet je bepalen per welke Unit je het doet.
Er zijn klanten met Roaming die enorm veel sessies hebben gehad op 1 dag. Het is ook afhankelijk van de telefoon.

Volgens diverse sites moet je rond de 30-35% extra rekenen met dit soort abonnementen. 7GB is voor mij net iets te weinig, dus ik heb Youfone links laten liggen.
Verbruik per sessie. Een sessie begint zodra je mobiel internet start en eindigt als het mobiele internet weer uitschakelt. (Dus elke keer dat je van WiFi afgaat (vooral vervelend bij haperende WiFi/slecht WiFi-bereik), slecht mobiel bereik hebt waardoor je verbinding vaak reset, wisselen van roaming netwerk of 4G wifi-assistentie wordt er naar boven afgerond naar 100KB.)

Zit je dus in een gebied met slecht bereik dan wordt je nog eens extra gestraft wat zo een paar MB per dag “verbruik” kan opleveren door de afronding. Er zijn ook extremen bekend zoals 1.8GB verbruikt terwijl er werkelijk maar 400MB was verstookt: https://radar.avrotros.nl...-binnen-7dgn-t163437.html

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 23 juli 2024 06:22]

Maar je kunt per seconde of per minuut afronden.

Elke seconde gaat er wel een bit over je kijn. Dan zit je aan 6mb per minuut.

Of rond je per dag naar 100kb af? Dan maakt het niet uit.
Per sessie, dus elke keer als je verbinding sluit (eg: weinig bereik, van WiFi af, Wifi assistentie, bij roaming wisselen van provider, etc.) wordt omhoog afgerond naar 100KB.
Als echt per app berichtje wordt afgerond op 100kb, dan zou je bij die 1001 ook wel 100100kb kunnen betalen, dat is toch al 100mb. Dus op wat wordt er afgerond? Als dat per pakketje gebeurd ben je gewoon opgelicht.

https://www.youfone.nl/sim-only/tarieven

Ze hebben het hier over afronding per sessie, maar wat ze dan met sessie bedoelen is niet duidelijk.
Een sessie is als je verbinding opengaat. De sessie sluit als je verbinding weer sluit. Als je dus vaak wisselt tussen 4G en WiFi, heel slecht bereik hebt of iets als wifi-assisting gebruikt kan dat heel erg rap oplopen naar honderden sessies en bij roaming elke keer als je telefoon een ander netwerk kiest. Zo las ik van een klant met haperende WiFi die 400MB werkelijk verbruik als meer dan 1.5GB afgerekend kreeg.
Dat is wel heel erg triest inderdaad... Maar voor de kern van mijn boodschap was Youfone een arbitrair voorbeeld dat puur gekozen is omdat dit nieuwsonderwerp daar over gaat. Vervang Youfone met Simpel in mijn betoog (die hebben wel afronden per KB) en je komt weer in precies dezelfde situatie uit zonder die kanttekening. :P Sterker nog, het wordt er nog beter op. :+

Eg 2 jaar Simpel 10GB + onbeperkt bellen/smsen + dataplafond == €17,13 per maand.
Waarom zou je dan €7,87 per maand (€188,88 gehele abonnementsduur) meer uitgeven aan een "Unlimited" abonnement als je aan 10GB genoeg hebt? ;)

There, fixed it. :P
Ik begrijp helemaal niets van het artikel wat je hier linkt. Wanneer wordt deze data afgerond dan? Dit kan niet per IP packet gaan, want dan zou je met 10000 pakketjes door 1GB heen zijn onafhankelijk van wat daarin zit. Om één whatsappje te sturen zijn bijvoorbeeld zeer waarschijnlijk al minstens 10 pakketten nodig (voor TLS overhead en de verschillende bevestigingsmeldingen). Een sessie is zo'n slecht gedefinieerd iets, dat ze me eerst mogen uitleggen wat voor begrippen ze daaraan koppelen (bijvoorbeeld in de richting van opgestartte TCP sessies, maar wat doen ze dan met UDP verkeer?) voordat ik iets van dit artikel geloof.
Zie anders: https://www.youfone.nl/sim-only/tarieven
*Internetbundels zijn af te sluiten i.c.m. een Sim Only abonnement. Verbruikte KB's worden per sessie naar boven afgerond op 100 KB.

Wat je aangeeft.. Het is slecht gedefinieerd en is niet duidelijk aangegeven. Wij 'Tweakers' kunnen wel rekening houden met dataverbruik en ervoor zorgen dat WhatsApp op de achtergrond blijft draaien. Maar een groot deel van de Youfone klanten doen dat niet. Ik denk dat het de connectie met internet (youfone) is, ongeacht of het protocol udp/tcp is. Als de connectie stopt, dan is je sessie weg.

Als ik naar de prijs/kwaliteit verhouding kijk:
Tele2 10GB Internet en Unlimited Bellen voor 18,- p/m
VS
Youfone 10GB Onbeperkt bellen voor 19 p/m

Waarom zou je dan überhaupt naar Youfone gaan? Tele2 heeft en krijgt (T-Mobile integratie) een veel sterker netwerk. Daarnaast heb je met Tele2 ook de zekerheid dat je maar 1kb per sessie gebruikt. Tele2 is een voorbeeld. Hetzelfde bij andere providers, behalve Hollandsnieuwe met 10kb.

Zij (Youfone) verdienen geld dankzij klanten die onbewust teveel data verbruiken en dit melden via bijv. Radar. Ik kijk soms (uit interesse) naar de klachten en het is eigenlijk best triest. Torenhoge rekeningen als je over de bundel heen gaat. Mooi verdienmodel.
Hoezo heeft tele2 beter netwerk?
YouTube zit op KPN.
In mijn ogen nog steeds beste netwerk.

Zelf 3 abonnenten van 10 GB (10 € per stuk)

Nooit problemen gehad
Met die grote bundels van tegenwoordig merk je er eigenlijk niks van. Er staan zat voorbeelden in [Youfone Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2 dat het echt om heel kleine percentages gaat wat meer wordt berekend dan wat de telefoon zelf bijhoud. Tuurlijk zouden ze het net als andere providers moeten doen.
Maar, wanneer wordt er dan afgerond? Per sessie? Per dag? Per x?
per sessie inderdaad
De definitie van “sessie” is dus heel erg onduidelijk.
De definitie van sessie is zoals die bij elke telefoonmaatschappij is, toch?

In elk geval, in de praktijk merk je hier dus weinig van.
Over deze afgerond per 100 KB heb ik mij heel druk gemaakt voordat ik klant werd. Ben inmiddels een half jaar klant en heb een bundel van 10 GB. Daar merk je echt nauwelijks wat van. Ook de afwijking met wat mijn telefoon meet en wat Youfone aangeeft is nihil.
Same here bij Hollands Nieuwe, die ook op 100 KB afrondde toen ik daar nog bij zat. Ik heb het gemeten, en het verschil tussen het verbruik volgens Android en volgens HN was niet zo groot, ik geloof een paar procent op het geheel, en mijn verbruik was iets van 200 MB in totaal. Als je meer gebruikt blijft het verschil in absolute zin gelijk, maar wordt het relatief nog kleiner. Dus niets om je zorgen over te maken.
Ik heb een vergelijkbare abonnement bij T-Mobile (Unlimited voor 22,50 per maand doordat op mijn abonnementsadres ook 2 anderen T-Mobile unlimited hebben en T-Mobile Thuis aanwezig is). Hiervoor had ik 10GB bij T-Mobile maar het is toch meer de feeling: bij 10GB ging je jezelf toch snel limiteren en ging je toch verbinden met wifi ¨wat als ik mijn bundel op een ander moment toch hard nodig ga hebben¨. Dat heb ik nu niet en kan onbeperkt overal netflixen etc. Kom trouwens sporadisch over de 5GB heen op een dag, niet zo irritant als dat het klinkt om aan te vullen, ben immers gebruiker en geen misbruiker. 10GB in de EU is ook geen probleem (zal vanaf 1 januari wel moeten stijgen naar 14GB vanwege lagere wholesaleplafond), het is voldoende voor de tijd dat ik me in het buitenland bevind, mocht ik toch een keer meer data nodig hebben dan kan ik van het bedrag dat ik minder uitgeef aan mijn abonnement tov KPN wel een prepaid bundel kopen op mijn Spaanse sim (20 euro voor 20GB, Digimobil).

[KPN met 50gb inclusief combivoordeel kost nu 27 euro per maand, dat is vergeleken met mijn abonnement 54 euro per jaar duurder. Een combivoordeel dat ik niet kan krijgen (geen KPN vast) dus in mijn geval zou het zelfs 32 euro voor 25gb zijn en dat is 114 euro per jaar duurder.]

[Reactie gewijzigd door elponchis op 23 juli 2024 06:22]

Allereerst;
TL;DR: iedereen moet absoluut kopen wat zij zelf het prettigst vinden of het beste aansluiten op zijn/haar wensen, dat is persoonsgebonden en ik hoop niet dat ik verkeerd begrepen wordt: Tele2 biedt afhankelijk van je wensen/benodigdheden prima abonnementen aan. Het ging mij puur om de opmerking dat boven 10GB verbruik Tele2 Unlimited altijd goedkoper is - dat klopt niet. (In mijn situatie zou het alles bij elkaar zelfs +/- €25/mnd duurder zijn.)


Dan de volledige reactie:
Sure, als jij je belemmerd voelt door een (arbitrair) limiet en er een paar euro extra voor over hebt (of een deal hebt waardoor de kosten (nagenoeg) gelijk zijn) om die zorgen weg te nemen/je vrijer te voelen, dan kan dat ook al een reden zijn om het te nemen. Dat snap ik helemaal en je moet ook altijd het abonnement kiezen dat bij je past. :) Het ging mij er puur om dat er gesteld werd dat boven de 10GB verbruik Tele2 Unlimited *altijd* goedkoper is en dat is simpelweg absoluut niet waar - en het is helemaal niet perse voordeliger om €x per maand meer te gaan lappen voor Unlimited als je het helemaal niet nodig hebt. Iets meer betalen puur om een negatieve emotie (zorgen maken om je bundel, terecht of niet) kan ik echter geheel snappen als motivatie. Snap ik, 100%, heb er ook niets op tegen als je het om die reden toch liever Unlimited afneemt; dat zegt alleen niet dat het in het algemeen ook daadwerkelijk *altijd* goedkoper is. That's all. :P

Het ligt er zeker aan wat je doet en wat je persoonlijke wensen zijn. Zit je de godganse dag Netflix te streamen (of wil je dat), dan heb je een redelijk grote bundel nodig ja. Voor mij is email, WhatsApp, Spotify (synced lijsten, verbruiken bijna nooit data.), internet sites bezoeken en wat apps als SSH clients het belangrijkste; geen van allen verstoken echt veel data. Sporadisch wat Dumpert of YouTube, maar dat kijk ik veelal thuis en daar heb ik gewoon WiFi -> Glasvezel; dus geen 4G-data nodig. Ik maak me echt nooit zorgen om m'n bundel, daar ie ruim genoeg is voor wat ik er mee doe. :P En juist in het buitenland heb ik wél veel mobiele data nodig, want naast het mobiele netwerk is de WiFi vaak al helemaal om te janken of gewoonweg absent. Dan is een 8GB limiet heel erg karig als je gewoon wilt doen wat je altijd doet, plus komt daarbij dat je bij Tele2 bijna nooit op 4G kan verbinden. ;( Dan is 4G + ~40GB data die ik over de grens kan verstoken (en meer dan dat heb ik echt niet nodig, dan moet er echt iets heel erg geks gebeuren) echt heel fijn in vergelijking met 3G + 8GB bij Tele2, hehe. :P

Ik heb voor mezelf overigens extra mazzel gehad omdat die 50GB bundel voor mij goedkoper was dan de 20GB bundel; puur omdat er Spotify ala €10/maand waarde bij inbegrepen zat. Per saldo was het abonnement met 50GB daarom omgerekend een paar euro goedkoper dan de 20GB variant. Als bonus hield ik dan data over om te delen met andere abonnementen, waardoor die abonnementen ook weer een stuk goedkoper kunnen (in vergelijking met alles bij Tele2, net ff uitgerekend, scheelt het me zo'n €26 per maand.). Win-win-win. :P Als klap op de vuurpijl is m'n vaste aansluiting ook goedkoper dan bij de concurrentie, holladijee. Maar sure, zonder KPN vast te hebben *kan* het duurder zijn, al is het ook dan niet perse een uitgemaakte zaak had ik net berekend. Ook dan ligt het aan een aantal factoren wie goedkoper is.

Zeker is het dus scenario gebonden. Het ligt eraan wat je verbruikt, het ligt eraan welke details in voorwaarden je zoekt, of je bepaalde diensten wel of niet krijgt of hoe die functioneren, et cetera.
Eigenlijk is het in normale use-cases (dus geen 200GB verbruik of wat dan ook) allejezus lastig om een side-by-side vergelijking te maken en komt het aan op de details. Stel er is een scenario waarbij KPN €5 per maand duurder is, maar je hebt graag een beter netwerk of je roamt veel EU of 24/7 klantenservice vind je een must-have: dan is prijs-kwaliteit wellicht KPN alsnog de betere keuze. Net als dat jij graag een paar euro extra uitgeeft om zorgen m.b.t. bundel weg te nemen en weinig geeft om roaming. Dan kan Tele2 zeker juist wel goedkoper zijn of een voor jou betere prijs-kwaliteit verhouding bieden. Absoluut waar en dat ik ontken ik dan ook zeker niet hoor! :)

Anyway, het ging mij dus puur om de opmerking van djmexxc "25 euro tele2 onbeperkt alles is toch altijd het meest logische [als je 10GB of meer verbruikt]." - Nou, nee dus. Het is afhankelijk van de situatie/wensen, wat je voor eventuele voordelen krijgt, et cetera. Daarom zei ik ook dat Tele2 heel goedkoop KAN zijn afhankelijk van je wensen (eg: als je echt heel veel data verstookt is het een super deal (mits je 4G-bereik hebt en/of niet meer dan 8GB wilt roamen.)). Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat Tele2 geen goede abonnementen biedt, ik ontken enkel dat het altijd de goedkoopste is bij een verbruik boven de 10GB; dat is simpelweg niet waar. :) En prijs-kwaliteit technisch kan er ook het een en ander opgemerkt worden, maar ook dat is persoonsgebonden dus zal ik niet teveel op ingaan verder.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 23 juli 2024 06:22]

Het buitenland kan inderdaad een aspect zijn, ik ga buiten de zomervakantie nooit langer dan 5 dagen naar het buitenland. En die periode is het me niet waard om unlimited op te geven, ik vul wel aan met prepaid bundels (heb sowieso dual sim toestel) als dat nodig is.

Ik ben ook niet hele dagen aan het netflixen of spotifyen, maar voor de 50 cent die ik meer betaal (betaalde 22 destijds voor de 10gb versie), heb ik nu de vrijheid om nooit iets te moeten syncen. Ik stream alles van netflix tot spotify.
Je gaat bij 19 euro uit van 2 jarig abbo.
Zou zelf nooit 2 jaar ergens aan vast willen omdat binnen die 2 jaar de prijzen meestal wel veranderen.
1 jarig abbo zit je op 20,50
Klopt, de prijsvergelijking was 2 jaar vs 2 jaar. Beide providers bieden een jaar/maand abonnement tegen een bijbetaling.
Bij Hollandsnieuwe kan je tijdens het abonnement deze naar beneden aanpassen, en ook met met aanbiedingen kun je daar gebruik van maken. Wel zit je tijdens de loop tijd aan de zelfde provider vast dus helemaal vrij ben je niet.
Ik ben het met je eens dat geld besparen goed is. Maar het is natuurlijk ook wel dat hoe meer je heb hoe minder zuinig je hoeft te zijn. Ik heb dan nog niet zo een grote abonnement (al wel voordelig aangezien de zaak voor me betaald ;)) waardoor ik nu toch wel denk van laat ik geen youtube onderweg aanzetten. Of terwijl ik naar me moeder loop of vroeger de hond uitliet van laat ik dan nog even de laatste 10 minuten van de show afkijken.

Maar als we het dan toch over niet besparen hebben. Veel mensen hebben glasvezel/kabel voor snel internet maar in feite staat die bij de meeste heel lang stil of gebruiken ze vaak niet (lang) het maximale van het internet. Ik kon vroegen op mijn adsl al goed Netflix kijken (nee niet 4k maar heb ook geen goede tv ervoor). Maar toch voor de extra snelheid van de spellen/updates downloaden ben ik wel over gegaan naar glasvezel. Al moet ik wel zeggen dat ik via de adsl maar ongeveer 8 mbit maar binnen kreeg dus dat is niet echt snel.
Precies! Bovendien kun je júist extra verbruiken met meer als dat zo uitkomt, zelfs al is dat maar 1 keer. Als ik een blik van 1000 gram appelmoes koop in de winkel omdat dat blik naar verhouding goedkoper is dan een 500 gram blik van de concurrent, dan eet ik gewoon extra appelmoes.
Ik ben het met je eens dat geld besparen goed is. Maar het is natuurlijk ook wel dat hoe meer je heb hoe minder zuinig je hoeft te zijn.
Zeker, maar moet dat meteen "onbeperkt" zijn? ;)
Zoals in een voorbeeld genoemd ram ik er in een erg drukke maand ~30GB doorheen en hou ik nog steeds 20GB over. Met lange tijd in het buitenland hou ik zo'n 10GB over. Nooit raak ik m'n limiet en ik hoef dus niet zuinig te doen, ik maak er onbekommerd gebruik van.

Heeft het dan functie om meer te gaan betalen voor onbeperkt? ;)
Ik hoef al niet zuinig te zijn, alles meer zou in de categorie "data verstoken puur om het voor de lol te verstoken" vallen en nergens op slaan. :P
Ik heb dan nog niet zo een grote abonnement (al wel voordelig aangezien de zaak voor me betaald ;)) waardoor ik nu toch wel denk van laat ik geen youtube onderweg aanzetten. Of terwijl ik naar me moeder loop of vroeger de hond uitliet van laat ik dan nog even de laatste 10 minuten van de show afkijken.
Maar dan heb jij dus blijkbaar *eigenlijk* wel een grotere bundel nodig.
Okee, stel je abonnement heeft nu 10GB. Jij gebruikt er 9 Maar eigenlijk wil je vaker een serie kijken en dus zou je 20GB per maand nodig hebben.

Nu mag je kiezen:
30GB: €20 per maand
Onbeperkt: €25 per maand.

Heeft het dan echt praktisch nut om die €5 extra per maand te dokken? :) Buiten emotie om misschien omdat je je zorgen blijft maken om het limiet, ook al is dat eigenlijk niet nodig gezien je 33.3% marge hebt met die 30GB (je verbruikt immers maar 20 terwijl je naar hartelust je series kijkt.).
Maar als we het dan toch over niet besparen hebben. Veel mensen hebben glasvezel/kabel voor snel internet maar in feite staat die bij de meeste heel lang stil of gebruiken ze vaak niet (lang) het maximale van het internet. Ik kon vroegen op mijn adsl al goed Netflix kijken (nee niet 4k maar heb ook geen goede tv ervoor). Maar toch voor de extra snelheid van de spellen/updates downloaden ben ik wel over gegaan naar glasvezel. Al moet ik wel zeggen dat ik via de adsl maar ongeveer 8 mbit maar binnen kreeg dus dat is niet echt snel.
Zal aan de prijs liggen natuurlijk, waar je woont en wat je nodig hebt. :)
Idle internet is meestal erg laag trouwens, of je nou 40MBit hebt of 5MBit - meerdere uren per dag gebeurt er heel weinig. Het grappige is dat hoe hoger je snelheid, hoe vaker je verbinding waarschijnlijk relatief gezien niets staat te doen. Maar afhankelijk van wat je nodig hebt, kan die hogere verbinding wel noodzakelijk zijn. Zo moet ik zelf meerdere keren per week enorm grote images down- of uploaden; dus ik ben heel erg blij dat ik 500/500 glas heb. Keek ik alleen Netflix en boeit de upload me weinig dan had ik zeker weten gewoon het goedkoopste 50/5 abonnementje genomen wat ruim toereikend zou zijn; zelfs met 4K HDR/Vision.

In mijn ervaring nemen mensen vaak ook het goedkoopste abonnement of de middelste optie overigens. :P

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 23 juli 2024 06:22]

[...]
Zeker, maar moet dat meteen "onbeperkt" zijn? ;)
Zoals in een voorbeeld genoemd ram ik er in een erg drukke maand ~30GB doorheen en hou ik nog steeds 20GB over. Met lange tijd in het buitenland hou ik zo'n 10GB over. Nooit raak ik m'n limiet en ik hoef dus niet zuinig te doen, ik maak er onbekommerd gebruik van.

Heeft het dan functie om meer te gaan betalen voor onbeperkt? ;)
Ik hoef al niet zuinig te zijn, alles meer zou in de categorie "data verstoken puur om het voor de lol te verstoken" vallen en nergens op slaan. :P

[...]
Maar dan heb jij dus blijkbaar *eigenlijk* wel een grotere bundel nodig.
Okee, stel je abonnement heeft nu 10GB. Jij gebruikt er 9 Maar eigenlijk wil je vaker een serie kijken en dus zou je 20GB per maand nodig hebben.

Nu mag je kiezen:
30GB: €20 per maand
Onbeperkt: €25 per maand.

Heeft het dan echt praktisch nut om die €5 extra per maand te dokken? :) Buiten emotie om misschien omdat je je zorgen blijft maken om het limiet, ook al is dat eigenlijk niet nodig gezien je 33.3% marge hebt met die 30GB (je verbruikt immers maar 20 terwijl je naar hartelust je series kijkt.). [...]
Het zou er aan liggen hoeveel ik dan verbruik. Weet ik zeker dat ik echt niet in de buurt komt van de 30GB dan zou ik misschien kiezen voor dat. Maar ik ben wel iemand die veel onzeker is dus ja ik denk dat de onbeperkt me inderdaad veel "rust" zou geven in me hoofd. Dat zou die 5 euro wel waard zijn En ik heb maar 3GB data. Het is ook een werk telefoon die ik ook prive mag gebruiken. Dus ja hier ga ik niet op Netflix zitten kijken. Maar voor de gewone dingen (browsen, chat programma's en email en af en toe eens even een spelletje wat internet nodig heeft) is het voor mij genoeg. Maar nu ben ik ook iemand die veel thuis ben dus ik heb ook meestal wel wifi in de buurt. Maar wie weet wat ik zou doen als het wel mogelijk zou zijn. En nee ik bedoel ook echt niet van zet Netflix aan en stop de telefoon dan in je broekzak. Maar meer van als je nergens naar hoef te kijken hoef je ook niet voorzichtig te doen.
Zal aan de prijs liggen natuurlijk, waar je woont en wat je nodig hebt. :)
Idle internet is meestal erg laag trouwens, of je nou 40MBit hebt of 5MBit - meerdere uren per dag gebeurt er heel weinig. Het grappige is dat hoe hoger je snelheid, hoe vaker je verbinding waarschijnlijk relatief gezien niets staat te doen. Maar afhankelijk van wat je nodig hebt, kan die hogere verbinding wel noodzakelijk zijn. Zo moet ik zelf meerdere keren per week enorm grote images down- of uploaden; dus ik ben heel erg blij dat ik 500/500 glas heb. Keek ik alleen Netflix en boeit de upload me weinig dan had ik zeker weten gewoon het goedkoopste 50/5 abonnementje genomen wat ruim toereikend zou zijn; zelfs met 4K HDR/Vision.

In mijn ervaring nemen mensen vaak ook het goedkoopste abonnement of de middelste optie overigens. :P
Het klopt dat internet meestal wel actief is (al is het maar dat in mijn geval dat de PS laat zien dat je online bent). Maar ik bedoelde meer van meestal gebruik je maar een klein gedeelte van de internetverbinding terwijl je wel voor in jouw geval 500/500 heb. Nu weet ik niet hoe vaak je het maximale behaalt natuurlijk maar je betaalt wel voor 500/500 per maand voor misschien 50 uur per maand dat je het maximale behaald. En dit is voor mij gevoel bijna hetzelfde als dat je extra betaalt voor onbeperkt internet wat je misschien maar 1x in het jaar nodig heb (dus over de 30GB zou komen).
Gezeik met bundels aanvragen? NOG 1 GB sms'en naar 1280. Verstuur dat sms'je bijv. 3 keer om 3 GB extra aan te vragen. Je kunt dat sms'je zelfs gewoon opnieuw versturen (druk op die optie in het menu), kost een paar seconden van je tijd, maar als dat al teveel gedoe voor je is...

Bovendien kun je júist extra verbruiken met meer als dat zo uitkomt, zelfs al is dat maar 1 keer. Als ik een blik van 1000 gram appelmoes koop in de winkel omdat dat blik naar verhouding goedkoper is dan een 500 gram blik van de concurrent, dan eet ik gewoon extra appelmoes.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 23 juli 2024 06:22]

Gezeik met bundels aanvragen? NOG 1 GB sms'en naar 1280. Verstuur dat sms'je bijv. 3 keer om 3 GB extra aan te vragen. Je kunt dat sms'je zelfs gewoon opnieuw versturen (druk op die optie in het menu), kost een paar seconden van je tijd, maar als dat al teveel gedoe voor je is...
Ja, ik wil niet hoeven te smsen om door te kunnen internetten.
Ik zal vast ook wel een Opdracht kunnen maken voor Siri die met één commando meteen 5 smsjes verstuurd, maar ik wil me er niet mee bezig houden. Het internet moet gewoon constant werken zonder interactie. :) Ik bedoel... Dan neem je unlimited om je geen zorgen te maken, maar verplaats je de zorgen. Dat heeft toch geen functie? :P En waarom zou ik ervoor kiezen om dat te doen, terwijl ik nu het gedoe dus niet heb? Dan moet ik meer gaan betalen én moet ik dus SMSjes gaan sturen om te mogen blijven internetten. Ik zie niet in waarom ik het mezelf moeilijker en duurder zou willen maken om maar "Unlimited" te hebben.
Bovendien kun je júist extra verbruiken met meer als dat zo uitkomt, zelfs al is dat maar 1 keer. Als ik een blik van 1000 gram appelmoes koop in de winkel omdat dat blik naar verhouding goedkoper is dan een 500 gram blik van de concurrent, dan eet ik gewoon extra appelmoes.
€20 voor 2 stukken spare-ribs is naar verhouding goedkoper dan €25 voor onbeperkt spare-ribs bij de concurrent. Als ik echter niet meer dan 2 stukken op kan, dan heb ik die €5 voor niets betaald en echt niet dat ik me met nog een extra rib (laat staan twee...) vol ga proppen en veel meer ga eten tot ik het uitbarf, puur zodat ik een "besparing" heb behaald "want die €5 gaf me meer waar voor m'n geld". Hang je daar boven de WC-pot... Afijn. Same shit here, als ik maar 500 gram appelmoes opmaak, dan mag die 1000 gram appelmoes naar verhouding wel goedkoper zijn, maar gezien ik het toch niet eet blijft het onder de streep simpelweg duurder en heb ik alsnog voor niets extra betaald. De "duurdere" 500 gram naar verhouding is in mijn portemonnee dus nog altijd goedkoper. ;)

Je redenering is dat je meer moet betalen voor meer en dan ook meer moet gaan consumeren, meer dan je nodig hebt of goed voor je is. Met alle respect want dat moet je zelf weten, maar ik vind het echt volslagen onzin. :P De redenering dat je bijvoorbeeld iets extra koopt (eg: 750gr vs 500gr) zodat je wat marge hebt of als er toevallig iemand mee-eet (eg: vriendje van de kinderen): ja natuurlijk. :) Logisch en natuurlijk is dat fijn. Als je normale gebruik 19.5GB is en je bundel is 20GB dan heb je maar 500MB aan marge, dat kan krap zijn en dat kan vervelend zijn. Mee eens. Maar ik verbruik zelf dus max. +/- 30GB incl. delen en heb dan 20GB over; dan moet ik dubbel gaan verbruiken wat eigenlijk nooit voorkomt. Om dan het risico af te dekken dat ik misschien ooit eens tóch wat meer data nodig hebt moet ik dan structureel flink meer gaan betalen? Nee sorry, maar dat is net als jezelf voor €5 miljoen verzekeren terwijl je realistisch gezien in de praktijk nooit voor meer dan €1 miljoen verzekerd hoeft te zijn. ;)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 23 juli 2024 06:22]

Nee, mijn redenering is niet dat je meer MOET consumeren, maar dat je meer KAN consumeren. Meer ruimte, dus. Als jij 50.000 per maand verdient, dan hoef je dat ook niet uit te geven aan 20 strippers en een ferrari, je kunt ook gewoon extra op je spaarrekening zetten. Wat ik bedoelde was dus eigenlijk meer wat jij nu aanhaalde: je marge vergroten. Niet om 2000 GB te gaan verstoken, maar je kunt makkelijker zeggen "oh, ik zet nog ff een filmpje op, want ik hoef me geen zorgen te maken" dan als je 19.5 GB van de 20 GB verbruikt, want een filmpje kan al gauw meer dan 500 MB zijn.

Dat wat jij nu aanhaalt met eten is trouwens niet vergelijkbaar: ik had het over een product wat je in meerdere porties kunt opmaken (appelmoes). Een avondje onbeperkt spareribs eten is slechts geldig voor 1 avondje. Dat zou eerder zoiets zijn als dat je provider zou zeggen "het is kerst, dus vanavond mag iedereen 5 GB extra verbruiken". Maar onbeperkt internet is iets dat je over een periode van een maand verdeelt (immers betaal je per maand), dus dan moet je het qua etenswaren ook vergelijken met iets wat je in meerdere keren kunt opmaken.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 23 juli 2024 06:22]

Dus blijft het punt gewoon dat meer betalen voor meer wat je vervolgens toch niet verbruikt onnodig is. ;) Dan was je het toch eigenlijk al met me eens? :P

Als ik nog een filmpje wil kijken doe ik dat gewoon, heb ik geen “Unlimited” voor nodig. Ik heb ruim voldoende marge (zo’n 20GB per maand gemiddeld marge, als ik lang in het buitenland zit hou ik iets minder over. (10 tot 5; kan ik alsnog zeker een stuk of 10 a 15 extra films kijken indien nodig. ;) Lijkt me voldoende.)) om dat te kunnen doen. Heb me echt nog nooit zorgen gemaakt om m’n internet-bundel. Dus flink extra betalen voor “onbeperkt” is voor mij pure overbodige geldverspilling (zeker omdat het alles bij elkaar echt fors duurder is.).

Als jij vaak “nog een filmpje” wilt kijken via 4G heb je die data blijkbaar gewoon nodig, dat is dus een compleet andere situatie dan betalen voor extra data terwijl je helemaal nooit meer verbruikt dan wat je nodig hebt + marge... ;) Je reageert nu eigenlijk vanuit het oogpunt “maar ik heb die data wel nodig” (en dus is het voor jou wel een zinnig abonnement), niet vanuit het oogpunt waar ik het over had waarbij je het dus echt gewoon *niet* nodig hebt en het daarom onzin is om extra te gaan dokken voor nog meer.


Als mijn vergelijking met spare-ribs trouwens niet zou passen in de situatie, dan zou jouw appelmoes scenario evengoed niet passen. :P Ik vind de vergelijking eigenlijk wel passen, de tijdspanne boeit niet zo. Maar fine, veranderen we het: Ik eet gemiddeld 1.5 ribs en soms als ik echt heel veel trek heb eet ik er 2 a 2.5. Bij restaurant A kost een abonnement om elke dag onbeperkt spare-ribs te mogen eten me €250/mnd (en bij elke extra rib moet ik een SMSje sturen :+). Bij Restaurant B mag ik in de hele maand maximaal 125 ribs eten (dat zijn er gemiddeld 4 per dag als je elke dag gaat) voor €200/mnd. Daarnaast mag ik bij het abonnement van Restaurant B over de grens bij alle restaurants ook 125 roomribs per maand eten. Bij Restaurant A is het maximaal 15 roomribs per maand (0.5 per dag) in het buitenland en dus lijdt ik daar maar een hongerig bestaan.

Dan zeg ik dank u, koop ik die max 125 ribs per maand + betere voorwaarden voor roomribs en steek de €50 fijntjed in m’n zak. ;) Heel simpel en zo is het ook met die Unlimited abonnementen. :P Wil ik een dag toch het dubbele eten dan is dat geen probleem - al helemaal niet als er ook een paar dagen in de maand zijn dat ik geen geen ribs eet of misschien maar een halve... Ik heb dus ruim voldoende én ruim voldoende marge, hoef me nooit zorgen te maken en ben ook nog eens €50 goedkoper uit...

... Mag jij me vertellen waarom Restaurant A alsnog voordeliger zou zijn of waarom ik daar minder zorgen zou moeten hebben of ik wel genoeg kan eten in vergelijking met Restaurant B. :P Eet je vaak in de hele maand echter 110 a 120 ribs maar zijn er ook meerdere maanden dat je er eigenlijk 200 wilt eten? Dan heb je die deal van restaurant A gewoon nodig omdat B niet toereikend is; maar dat is niet het geschetste scenario in mijn voorgaande posts. :)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 23 juli 2024 06:22]

Bij welke provider zit je?
Je argumenten mbt Unlimited daargelaten is Tele2 10GB / Unl bel + sms 18 euro pm bij 2 jaar, 19 bij 1 jaar en 20 bij maandelijks opzegbaar. Dus alsnog goedkoper :+
Dat kan, maar dat is dus geen Tele2 Unlimited. ;)
De redenatie van de post waar ik op reageerde stelt dus dat je dan alsnog €25 per maand moet betalen voor Unlimited in plaats van die €18 voor 10GB + Unlimited bellen, omdat die €25 dan voordeliger is (ook al gebruik je het blijkbaar niet.) In een andere reactie heb ik ook Simpel genoemd. Het gaat er niet zozeer om welke provider je neemt om een goedkoper abonnement te nemen, het ging er om dat Tele2 Unlimited niet "altijd de voordeligste optie" is. :P
+ tele2 is ruk in het buitenland, meestal alleen maar 3g snelheden.
Ik moet YouFone zéér sterk afraden, uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat zij de enigste provider zijn die enorme buiten bundel tarieven heeft, iets van 5000% hoger dan binnen je bundel. Als je met de huidige snelheden maar een aantal seconden buiten je bundel bent kan je rekening al over de 100 euro oplopen.
Tele2 heeft geen 4G in het buitenland. Dat betekent bijvoorbeeld dat je op de Duitse snelwegen bijna altijd offline bent.
Behalve in landen waar ze een eigen netwerk hebben, zoals in Zweden en Kroatië. Maar meestal ben je inderdaad afhankelijk van 3G
Tele2 is overgenomen door T-Mobile. Dus dat probleem zal in de toekomst niet meer bestaan denk ik :)
Zoals @FrankoNL zei: als Tele2 dalijk op het T-Mobile netwerk zit is het wellicht beter of zijn de problemen compleet weg. Ik zat eerst bij T-Mobile en stap nu over op Tele 2. Plannen zijn om de overname begin januari rond te hebben. Ik zit vanaf 8 januari bij Tele2, geluk voor mij dus: dat is zo rond de overname.

Bereik in Duitsland (Telekom) en in Oostenrijk was met mijn T-Mobile abonnement iig wel goed. Hopelijk is dat na de overname nog hetzelfde, wil namelijk in februari op skivakantie wel mijn foto's en eventuele filmpjes kunnen versturen via WhatsApp.
Bij t-mobile kun je 120 minuten bellen naar het buitenland uit je bundel, bij tele2 niet. Ik ben nu bij t-mobile flink goedkoper uit omdat ik dus regelmatig net over de grens bel.
Ook is het nu minder probleem als je in west brabant in de buurt (15km) van de grens komt en hij al ovrschakelt met het netwerk.

[Reactie gewijzigd door goDiegogo op 23 juli 2024 06:22]

Dat kan misschien wel zo zijn maar als je altijd onder de 10 GB blijft dan scheelt het je al snel €6 euro per maand, €72 op jaarbasis en €144 over je gehele abonnement. Daar kun je een hoop mee, een voorbeeld is het (af)betalen van je toestel.
Of je betaalt je toestel niet af omdat je hem van te voren los koopt, is nóg goedkoper.
Voor sommige mensen is het fijner om dit bedrag te spreiden over enkele maanden omdat zij het niet altijd zo breed hebben. Uiteraard een eigen keuze.
Ik heb het zelf ook niet breed (sterker nog: ik leef onder de armoedegrens), maar tóch houd ik elke maand een klein beetje over omdat ik zo zuinig mogelijk leef, dus na lang sparen kan ik iets leuks kopen, zoals bijv. een nieuwe smartphone (1x in de paar jaar - met mijn vorige smartphone heb ik bijna 3 jaar gedaan). Is ook juist voordeliger met een klein inkomen omdat je met een abbo en toestelaflossing erbij, zoals in jouw scenario, uiteindelijk meer kwijt bent. Kost dus iets langer sparen, maar op lange termijn bespaar je ook weer geld.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 23 juli 2024 06:22]

Klopt, maar dit betekend natuurlijk niet dat iedereen er zo over denkt. Andere mensen die het krap hebben zullen dit bedrag liever toewijden aan het sparen voor andere spullen i.p.v. een mobiele telefoon. Misschien kost het dan iets meer maar je bent dan wel even geholpen omdat je het totaalbedrag kan verspreiden. Het is maar net waar je je prioriteiten legt.
Hangt van je behoefte af . Met onbeperkt bellen/sms en 20GB voor €18 per maand (afgesloten tijden de verdubbelweken) zit ik prima bij Youfone. Heb ik ook nog eens KPN netwerk en 4G in het buitenland.
Zou graag overstappen naar tele2 onbeperkt alleen op de plekken waar ik kom is het bereik zeer slecht (vooral bij mij in huis), heb het een maand mogen ervaren. Zit nu bij youfone, KPN netwerk, en het bevalt zeer goed. Ik had gehoopt dat er wat grotere bundels bij zouden komen, die verdubbelaar had ik net gemist.
bij die verdubelaar moest je ook gewoon bijbetalen hoor, daarom heb ik dat niet gedaan. Ze doen net of dat gratis was.
Ik heb persoonlijk voor de helft (€12,50) een abbonement bij YouFone met 10GB en onbeperkt bellen/smsén. Is voor mij meer dan genoeg, dus voelt als onbeperkt. Lijkt me vreemd om dan onbeperkt alles aan te schaffen voor het dubbele.
Ik kan als ik wil 1 euro per maand meer betalen en 10 GB hebben ipv de 5 die ik nu heb, maar waarom zou ik, als ik het toch niet gebruik.
Met een veel betere service en netwerk kwaliteit. Geef mij maar het KPN netwerk.

Ik betaal bij youfone 22,50 euro voor onbeperkt bellen en sms'en en 20 gb dataverkeer.

Ben blij dat mijn abonnement nog een jaar doorloopt. Weet niet wat er over een jaar gaat gebeuren met dit abonnement.
Mijn 10GB abonnement bij Tele2 is toch echt voordeliger dan Onbeperkt hoor :+

(Al stap ik aan het einde van het contract wel over, gezien het ontbreken van 4G in het buitenland)
"Onbeperkt"
Lebara doet 'onbeperkt' voor 20 per maand maandelijks opzegbaar.
in mijn tijd toen ik youfone(y) mocht testen bij een MVNE kwam ik erachter dat bugs features waren om de klanten zoveel mogelijk geld uit de zakken te kloppen. kosten die niet klopten en berekend mochten worden werden er wel stiekem bijgevoegd, bewust. Boeven moet je niet spekken, geef ze geen business
Zo proberen ze je ook standaard een oor aan te naaien in het buitenland. Ineens kosten gaan rekenen zonder dat je over je bundel bent en belplafonds die in Nederland prima werken doen het ineens niet meer (bij elke andere provider wel en technisch is het geen probleem).

Ik heb ze voor de geschillencommissie gedaagd nadat ze hun poot stijf hielden wat betreft onterechte kosten. Toen de datum van de hoorzitting naderde kozen ze toch eieren voor hun geld.
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen qua bewijslast?

Mijn vrouw heeft een soortgelijk scenario tijdens haar trip naar Zuid-Afrika. Ik had haar al gewaarschuwd voor de misdaad die Youfone 'tarieven' noemt (gebeld worden 1.50/min, bellen 2.50/min). Bellen en gebeld worden wist ze goed te voorkomen.
Nou kreeg ze wel al na een paar dagen de melding dat d'r budget €60.50 op was, vooral aan data tegen €7.5/MB. Hoewel d'r roaming toch echt uit stond.
De opties waren 'Doorgaan' en 'Datalimiet uitschakelen', wat gepresenteerd wordt als een tegenstelling maar in feite je hoofd op het schavot leggen is..
Ik zag het al misgaan op het moment en heb dus screenshots gemaakt van alles. Wat ze probeerden was data in rekening te brengen nadat we een SMS kregen dat de bundel op was. Want hoewel ze zeggen dat er geen dataplafond geldt, krijg je er wel een SMS van. Ik had die SMS met datum/tijdstip in een screenshot en nog wat aanvullende screenshots van onder andere hun controlepaneel.

Zeg dat dat op 14-7-2018 12:00 was, ze rekenden vervolgens data af die van 12-7-2018 00:00 tot en met 14-7-2018 11:59 gebruikt was. Dus extra data voordat de notificatie SMS kwam, en dat kan niet. Maar dat was allemaal bijzonder lastig.

Als de roaming uitstond dan kan er geen data verbruikt zijn, heb je al een specificatie?
Bij Ben werkt de MB pauze ook alleen in EU landen (daarbuiten en met bellen en sms´en kan je alsnog kosten maken). Wat dat betreft vind ik van de budgetproviders Simpel toch de beste provider, hun plafond (dat wel 50 cent kost en pas vanaf 10 euro ingesteld kan worden) geldt voor álle kosten dus EU en niet-EU landen en is inclusief de abonnementskosten (voor het abonnement van onbeperkt bellen + 5GB betekent dit dus dat je nooit meer dan 10,50 betaalt per maand).

[Reactie gewijzigd door elponchis op 23 juli 2024 06:22]

Goeie tip. Je telefoon met een Youfone abonnement buiten de EU gebruiken kost je EUR 60,50 als je zo naïef bent om alleen roaming uit te zetten. Slim verdienmodel. Mijn dochter heeft dat probleem gehad in Japan. Youfone reageert tot nog toe niet op haar klachten. Ze moet het toch maar eens melden bij de Consumentenbond en de geschillencommissie.

Je kunt het misleiding noemen: Youfone is op de eigen site niet duidelijk in het communiceren dat uitzetten van roaming onvoldoende is om hoge kosten tegen te gaan.
Als Youfone klant ben ik erg benieuwd naar wat ze rekende wat ze niet mochten rekenen. Heb je hier een overzicht van toevallig?
Pas bijvoorbeeld op als je buiten je bundel gaat, de kosten hiervan zijn veel hoger dan andere 'providers'.
Bijvoorbeeld een alert instellen (dataplafond) kost bv ook weer extra.
Eh.. nee?
Ik zit hier in myyoufone app te kijken en ik kan moeiteloos en gratis plafonds instellen.
Wij adviseren om het dataplafond te activeren om onverwachte kosten buiten de bundel te voorkomen. Wanneer je de volledige bundelgrootte hebt bereikt, wordt de internetverbinding geblokkeerd tot de eerste van de volgende maand. In de tussenliggende periode is het is mogelijk om een extra databundel te kopen of gebruik te maken van een wifi verbinding. Activeer het dataplafond eenvoudig via MyYoufone voor slechts €0,50 per maand.
Schijnbaar werkt die nu wel in het buitenland. Maar dat je ervoor moet betalen is toch schandalig?
Vreemd.. ik zie niets van een dergelijke mededeling in de myyoufone app.
Mooi, dat was een aantal maanden geleden anders.
Dit soort beweringen zonder bewijs vind ik moeilijk om niet op te vatten als trol. Iedereen kan wel een bewering doen om een bedrijf waar ze het niet zo op hebben publiek in discrediet te brengen. Als je wat je schrijft zo stelt dan kan je het natuurlijk bewijzen? En dan neem ik aan dat je er (al dan niet anoniem) melding van hebt gemaakt bij de toezichthouder.
Hij bedoeld niet zozeer illegale zaken, denk ik, maar kleine lettertjes.

Daar kun je wel eens door verrast worden. Bij Tele2 bijvoorbeeld destijds (en nog steeds) bleek dat bellen vanuit EU naar Nederland in je bundel viel, maar omgekeerd niet! Dat is volkomen legaal en staat ook gewoon ergens op hun website, maar ik werd wel verrast door een hogere rekening.

Nou is dat voorbeeld nogal aan mij te wijten en is leergeld van een tientje geweest, dus ach, maar bij sommige providers zijn er wel heel veel kleine lettertjes. Tot op het punt af, waar het vast wettelijk allemaal wel klopt, maar dat het moreel gezien niet goed zit en bedoeld is om klanten die een foutje maken financieel te laten bloeden.

Dat iets wettelijk mag, betekent nog niet dat het juist is. Denk bijvoorbeeld aan mobiel internetten in het buitenland voordat EU-roaming op gang kwam. Je klanten presenteren met een rekening van 1000'en euro's was legaal, maar het had de telecoms gesierd als ze toen direct zelf met een kostenbeperker waren gekomen, in plaats van dat ze zijn gaan wachten tot de toezichthouder zich ging roeren.

@kodak Ik had over het woordje 'mochten' heengelezen in zijn reactie en voor de rest wat emotie aangenomen. Dat gebeurt namelijk als je niet met open vizier behandeld wordt.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 23 juli 2024 06:22]

Een tekst als
kosten die niet klopten en berekend mochten worden werden er wel stiekem bijgevoegd, bewust.
duiden niet op kleine lettertjes of zaken die mogen. Dus waar jij leest dat het om wettelijk toegestane praktijken gaat zou ik dan graag weten.
Geheel mee eens! De wet is niet altijd top. Als er een wet zou zijn die zou zeggen "mensen met een donkere huidskleur hoeven geen salaris te ontvangen" en bedrijven zouden zich daar aan houden, dan zou het wettelijk allemaal kloppen, maar moreel gezien zouden we het daar niet mee eens zijn. Soms moet je de wet gewoon voorblijven door zélf het goede morele voorbeeld te geven.
Voor deze tarieven ga ik liever naar Simpel. No-nonsense en ook geen problemen.
Simpel no-nonesense? Is dat niet die ene provider waarbij je €0,50p/m moet betalen voor een "plafond" die je niet lager dan €10 kan zetten?
Dat is sinds kort ja. Ik gebruik het voor de abonnementen van mijn kinderen en het werkt perfect. Ik betaal 7,50 per abonnement per maand voor 2GB data en 150 minuten. Daar komt dan 0,50 na de contractverlenging, maar aangezien ze met sommige spelletjes gierend door de bundel vliegen is het echt geen luxe. En daarna kunnen ze nog steeds naar 3 nummers bellen voor noodgevallen. Ideaal.
Ik snap jouw probleem met die dienst niet. Ga eens bij andere providers kijken hoe die je "beschermen" tegen een hoge rekening. Of die aanbieden dat je sommige nummers altijd kan bellen. En dat voor €8 per maand....
Een flink aantal jaar geleden hadden ze met zo'n plafond het geintje dat als je belminuten er door heen waren, je ook geen gebruik meer kon maken van de data. Hopelijk hebben ze dat bij gesteld.
Dat plafond kan je prima zelf in je telefoon instellen, dan kost het je niets. Daarnaast wel eens met de strekking. Voor 10,- heb ik nu 5GB en geen gezeik meer met belminuten. Bij Tele2 merkte ik voortdurend aan alles dat het een budget-toko is (spraakkwaliteit, knulligheden klantenservice) bij Simpel ben ik dat nog niet tegengekomen.
Inderdaad de limiet kan ik op de telefoon instellen, bedankt voor de tip!
Bij Youfone moet je ook betalen voor dat plafond.
Ja en daarbij is het zo dat Youfone´s plafond alleen voor data binnen de EU is (dus verbind je per ongeluk met netwerk van niet EU land betaal je alsnog kosten), terwijl die van Simpel voor alle kosten geldt (helemaal geen kosten buiten de bundel mogelijk als je abonnement al 10 euro kost).
Niet in de myyoufone app.. Ik zie daar nergens kosten en kan moeiteloos diverse plafonds instellen.
Ook ik heb sinds driekwart jaar Simpel, nooit geen problemen mee gehad en werkt perfect (ook qua bereik).
Ik ben de laatste om iemand op z'n taalgebruik te wijzen, maar "nooit geen" is een dubbele ontkenning en dat bedoel je vast niet.
Totaal nutteloos, maar toch bedankt. Ik geef mijn dialect de schuld :+
2,50 voor 100 bel minuten + 250Mb bij Simpel, kan Youfone niet tippen.
Als mijn contract in 2020 eindig ga ik ook overstappen want ik bel toch niet zoveel en zit bijna altijd op wifi.
@NSG die 0,50 moet je ook bij Youfone betalen (dataplafond en/of bellen).
Simpel kan ik iedereen aanraden idd :)
En Lebara ? 5 GB, onbeperkt bellen voor € 10 met een maandcontract.
Lebara heeft nu de aanbieding van €20 voor “onbeperkt internet en bellen.”
Internet heeft fair use van 75GB en daarna 1 GB per dag kosteloos plussen.
Bij contract van 24 mnd.

Is een mooie aanbieding,
en als het op is kun je nog steeds fatsoenlijk vooruit.
Hangt ervan af. Mijn vader had een aantal jaar geleden prepaid van Lebara en het bereik was toen erg slecht en de klantenservice kon slecht of geen Nederlands. Dus als dat verbeterd is, dan is het een mooie deal.
Ik heb bij Youfone een abonnement van exact 15 euro en heb daar 20Gb data voor terug (actie met verdubbel weken). Ik vraag me af of dit nu ook duurder wordt? Ik ben nog niet eens een paar maanden lid, beetje raar om dan nu al een verhoging te krijgen.
Binnen de contractperiode kunnen ze niet eenzijdig de prijzen wijzigen.

Verder heb je een abonnement als klant, je bent geen “lid”, tenzij het om een club gaat.
Dat kunnen ze prima, genoeg organisaties die dat jaarlijks doen, alleen moeten ze je wel de mogelijkheid geven tot ontbinding.
Mijn vriendin heeft 2 weken geleden een verlenging aangevraagd. Deze gaat volgende week in. Wat gebeurd er in deze situatie?
Je hebt getekend voor de tarieven van dat moment, zo is te zien op je contract. Wellicht kun je je verlenging nog annuleren, maar hier staat meestal 8 of 14 dagen voor.
Op het contract staan geen actietarieven vermeld... :P
Ik weet niet hoe de actie werkte, maar ik ben al een paar jaar lid bij Youfone en mijn prijzen zijn nog nooit gewijzigd zonder dat ik zelf mijn abonnement aanpas (met een maandelijks opzegbaar abonnement).

Ik wijzig eens in de zoveel maanden telkens mijn databundel bij waardoor ik er alleen maar op vooruit ga, zo ga ik nu bijvoorbeeld van een 5GB bundel voor €10 naar 6GB voor €8. Dit moet je wel zelf in de gaten houden anders blijf je ook op de oude prijzen of limieten hangen die meestal slechter zijn dan de nieuwe.

Verder zit ik nog op een uitgefaseerde bel en SMS bundel van €0 (betekent dat alle telefoontjes en SMS buiten de bundel zijn, maar dat is altijd nog goedkoper dan de goedkoopste bundel van €5) dus met een nieuwe databundel van 6GB voor €8 zit ik op €8 per maand plus eventuele telefoontjes die ik doe.

[Reactie gewijzigd door JeroenB89 op 23 juli 2024 06:22]

Nee, bij Youfone blijft je abonnement evenveel kosten zolang je niet verlengt of je bundels aanpast.
Wanneer de abonnementsperiode is verlopen, blijven de abonnementskosten gelijk (inclusief eventuele bundelkorting)
Dit staat in de voorwaarden over bundelkorting, als ik het goed heb stond dit destijds ook bij de verdubbel weken. Dus je zou zeggen dat de prijs van je abonnement gewoon gelijk blijft
Zit bijna een jaar bij YouFone en m'n sim-only maand abbo naar twee jarig contract gezet i.v.m. met dubbele data actie. Nu onbeperkt bellen en 20GB per maand voor €18. :) Vergelijk dat maar eens met andere providers voor dat geld!

De eerste maand van mijn maand abonnement wel gemerkt waar ze hun geld aan verdienen... Je krijgt geen melding als je over de bel- of databundel heen bent. Toevallig opgemerkt dat ik 300MB over mijn 10GB bundel heen was gegaan en kreeg heel leuk een factuur van €30 bovenop mijn standaard maandbedrag.

Toen kwam ik er achter dat je een dataplafond in kon stellen voor €0,50 per maand. 8)7 Tip voor de YouFone klanten!
Een beetje telefoon heeft hier ook wel iets voor, en dat kost je geen 6 euro per jaar.
onder iOS helaas niet

zegt de iPhone gebruiker hier :')
Echt limiteren naar mijn weten niet nee. Wel heb je apps als Dataman die je kunnen waarschuwen bij een bepaald gebruik of hoe dichter je bij het einde van je bundel komt. Dataman is wel bezig met siri-shortcuts, wellicht krijgen ze het es voor elkaar om een opdracht te triggeren bij zwaar verbruik :P
Wat ik mis in het artikel is dat de optie van 300 min naar 250 min is gegaan, dus eigenlijk een verkapte prijsverhoging in de bel minuten. En de administratiekosten zijn van 15 naar 19 gegaan. Zo proberen ze op alle vlakken wat extras te verdienen. Voor mij is dit een teken dat het niet goed gaat met een provider.

[Reactie gewijzigd door gielie op 23 juli 2024 06:22]

Precies. Onlangs nog mijn beiden ouders op een 2Gb + 300min (maandabonnement) overgezet voor €10,-. Ik laat het fijn zo staan, totdat T-Mobile met bereik komt in hun dorp, dan gaan ze gelijk weer over op Simpel.
Afgelopen zaterdag met het Youfone abonnement van mijn moeder overgestapt van:
1GB + 250 min./SMS = €10,-
Naar:
10GB + 100 min./SMS = €10,- (2 jaar vast)

Net op tijd dus!
Bellen doet ze er toch nauwelijks mee en het data gebruik is steeds maar groeiende met het huidige en toekomstige gebruik van smartphones.
Heel goed. Ik had een abbonement bij Youfone met 2GB aan data. Een tijd later zag ik in hun app staan dat ik kon upgraden voor 0 hele euro's! En dan wel naar 2+2GB. Klinkt prima, toch? Dus ik had dit gedaan.

Maandje later, kreeg ik een rekening die €2,50 hoger was dan normaal. Blijkt het dat je bundelkorting vervalt op het moment dat je je bundel verandert. Dit is wel normaal, maar dit was absoluut nergens aangegeven toen ik mijn bundel aan ging passen. Dit staat ergens in de kleine lettertjes. Heel erg duidelijk weer. Wel slim van hun.
precies Simpel doet het toch beter.
Alleen heb ik zeer slechte ervaring met het T-Mobile netwerk in mijn omgeving... Maar dat kan in de afgelopen jaren natuurlijk verbeterd zijn...
Geld dit ook voor bestaande klanten? Zo ja, bij contract verandering kan je toch je contract opzeggen? Ik heb nog 6 maanden youfone te gaan, maar zou graag overstappen..
Nee, voor bestaande klanten verandert er niets. Dit is puur voor nieuwe aansluitingen en verlengingen.
Als je graag wilt overstappen kun je over 2 maanden alvast beginnnen met rondkijken en acties in gaten houden. Overstappen kan vanaf 4 maanden vóór je einddatum namelijk al.
Je moet je contract dan nog wel even uitzitten, maar je kunt dan al gebruik maken van eventuele actietarieven die je tegenkomt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.