Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

YouFone komt met abonnement met databundel van 15GB

Door , 98 reacties

De Nederlandse virtuele provider YouFone komt met een mobiel sim only-abonnement waarbij gebruikers een databundel krijgen van 15GB. Als deze limiet wordt overschreden, word de snelheid aanzienlijk verlaagd. De provider presenteert deze bundel met de omschrijving 'onbeperkt internet'.

Youfone meldt op zijn website dat als de maandelijkse bundelgrootte van 15GB wordt overschreden, de snelheid wordt verlaagd naar 64Kbps. De enige manier om weer op normale snelheid data te kunnen gebruiken is door het kopen van een extra databundel. Youfone hanteert voor dit abonnement een Fair Use Policy, waarmee de virtuele provider zegt overbelasting van het KPN-netwerk, misbruik van diensten en overlast voor andere gebruikers te willen voorkomen.

Daarnaast heeft de provider de al bestaande bundels gewijzigd. De drie drie bel- en sms-bundels die YouFone aanbiedt zijn qua prijs gelijk gebleven, maar de twee belbundels met beperkte belminuten hebben er per maand 25 minuten of sms'jes bij gekregen. Bij de databundels kan er nog altijd gekozen worden tussen 3g- en 4g-bundels, waarbij de 4g-bundels steeds een euro duurder zijn.

Bel-/sms-bundel 1 maand 2 jaar
125 min/sms €4,- €3,-
275 min/sms €5,- €4,-
Onbeperkt €11,- €10,-
Databundel 1 maand 2 jaar
1000 MB (3G) €5,-  €5,- 
1750 MB (3G) €7,-  €7,- 
1750 MB (4G) €8,- €8,- 
2500 MB (3G) €9,- €9,-
2500 MB (4G) €10,- €10,-
3000 MB (3G) €12,- €12,-
3000 MB (4G) €13,- €13,-
5500 MB (4G) €15,- €15,-
Onbeperkt internet €21,- €21,-

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

26-06-2017 • 19:03

98 Linkedin Google+

Reacties (98)

Wijzig sortering
En toch, voor ¤32 per maand onbeperkt bellen en sms'en, 15GB 4G en maandelijks opzegbaar is niet verkeerd toch?
Tele2 biedt dit aan voor ¤26,- en dan echt onbeperkt op volle snelheid.
* ¤25. Per maand heb je sws 150 GB (5per dag) en de rest kan je met smsjes bijkrijgen.

Ik ben benieuwd wat er deze maand op mijn factuur komt te staan qua data gebruik.
Edit: ah eerste factuur is binnen. Afgerond 100,3GB ;)

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 26 juni 2017 19:27]

-ION- heeft wel gelijk, 26 euro is bij maandelijks opzegbaar (waar het over ging), die 25 euro is als je 24 maanden vast wil zitten.
Aja. Maandelijks opzegbaar kost een eu extra idd.
Wtf doe jij allemaal om dat te halen 4G en wifi bijelkaar haal ik nog geen 4de deel van jou :/
Welcome to ze interwebs my friend!

Netflix, youtube en de grootste boosdoener: tweakers.net.
Dan hoop ik dat je veel video's op hoge kwaliteit kijkt? Anders doen we echt iets verkeerd om jou op zo'n aantal uit te krijgen :)
Het voorbeeld van supersnathan94 hierboven is wat we vast vaker gaan zien. Tientallen en misschien honderden gigs per maand met 4gb verbruiken. Het wordt straks de ideale vervangen voor xDSL.

Alleen, ik heb er geen verstand van maar kan de mobiele infrastructuur dit wel aan als we massaal 4g als Internet thuis gebruiken. En wat als een zendmast uitvalt, kan een heel gebied gewoon niet meer internetten.

[Reactie gewijzigd door robertpNL op 26 juni 2017 20:57]

Oh mijn vaste internet verbinding is een 150 mbit lijntje met een set goede AC routers. Thuis heb ik dus altijd een goede verbinding. Streaming video en audio vreet gewoon ontzettend veel data. Vandaag toevallig de hele dag op kantoor gezeten zonder wifi dus dan trek je eens 2Gb binnen via 4G, maar dat is nog steeds onder mijn dagelijks gemiddelde.
[Cries in Flemish] - Damn, wat worden wij afgezet...
Haha. Ja het is maar hoe je het bekijkt. In verhouding met Japan en scandinavië worden wij hier ook behoorlijk getild. Ieder land heeft zo zijn technische verschillen in de infrastructuur die voor orijsverschillen zorgen.

Ik ben het wel met je eens dat het verschil tussen belgië en nederland erg groot is. Groter dan eigelijk logisch is. Maar dat merken we ook al in de openbare wegen. Politiek gezien heeft België een groot gat gekent waardoor de stilstand in ontwikkeling nu helaas echt goed zichtbaar wordt.
Klopt helemaal. Daarbij: T-Mobile doet dit óók. Weliswaar niet maandelijks opzegbaar, maar wel 2 jaar vast voor ¤30 per maand (na vriendenkorting, maar dat kan iedereen regelen). Nee, Youfone (en al het andere op het KPN netwerk) is gewoon echt veel te duur.

Ik ben nu 2 weken over naar Tele2 en ben daar eigenlijk zeer tevreden mee. In steden zie ik echt geen enkel nadeel, Tele2 haalt op genoeg plekken een vette 150 mbit en de dekking is gewoon erg goed. Waar ik woon (middle of nowhere) haalde KPN over 4G zo'n 20 mbit en Tele2 blijft steken op 10-12 mbit. Dat is een verschil, maar beide waren genoeg voor een HD videostream :P
Tot dusver zie ik weinig voordeel aan het 'premium' van KPN.
Tele2 heeft geen KPN-netwerk.
Ik kom van het KPN-netwerk af en ben naar Tele2 gegaan.

Je hebt misschien de service bij KPN (of eerder: het gebrek aan service bij Tele2), maar qua netwerk ben ik nu al een paar weken een zeer tevreden Tele2 klant (ik woon zelf erg afgelegen en heb prima bereik). Na 4 jaar bij KPN te hebben gezeten ;)
Voor mij persoonlijk geldt dat ik nu bij Tele2 een betere dekking heb op de plaatsen waar ik veel ben. Dus KPN is niet voor iedereen beter.
Betaal bij KPN 33 voor 50gb + onbeperkt bellen/sms + spotify premium, dus ja, dan is 1 euro minder voor veel minder best verkeerd.
Waar kan ik dat abonnement vinden?
Volgens mij heet het abbonement KPN 2015 SO Zorgeloos Premium, i.c.m. KPN compleet, wat dubbele MB's geeft + 5 euro korting is dat. Volgens mij heeft Tele2 een vergelijkbaar abbonement maar dan met onbeperkt data en zonder Spotify. KPN is vooral interssant als je gebruik kunt maken van KPN compleet voordeel, maar vergeleken met andere providers is 32 euro voor 15gb + onbeperkt bellen nog steeds vrij duur. Zelfs zonder KPN compleet heb je voor 6 euro 10GB extra en ik vind KPN zonder compleet duur.
Sim-only kost dat ¤99 per maand zonder Spotify. Je vergelijkt appels met peren.
Dmv compleet constructie en een abbo van voor juni kon je sim only zo krijgen.
Momenteel is het zonder spotify, maar dezelfde prijzen.
Duur!!! Vergelijk de prijslijst met Tele2.
Je moet toch wel gek zijn wil je dit 'onbeperkte abonnement' verkiezen boven die van Tele2.
Ik vind KPN netwerk anders een aardig goede reden.
Heb privé KPN, zakelijk zowel met Tele2 als Vodafone ellende gehad (in 2016, dus nog vrij recent)
De grap is dat YouFone zo langzamerhand de 'Tele2 concurrent' lijkt te worden op het KPN-netwerk. Onlangs hebben ze het merk een nieuwe look gegeven en ook de nieuwe commercials geven me toch wel een beetje het 'Tele2' gevoel :P
Tele2/T-mobile werkt voor geen meter bij ons heb bijvoorbeeld alleen op zolder internet de rest van het huis niks, Vodafone werkt een stuk beter maar ook bij hun zitten gaten in de dekking in de omgeving dus het kpn netwerk is een must voor mij.
Wanneer heb je dit voor het laatst getest? Op 3G was T-Mobile inderdaad een drama en Tele2 was provider op het netwerk van T-Mobile.
Ik ben zelf in 2013 bij Hi gegaan omdat KPN de enige was die 4G in mijn woonplaats aanbood. Vodafone deed het iets later ook, maar had sowieso slechte dekking.

Anno 2017 heeft T-Mobile al twee jaar op rij het best geteste netwerk volgens P3 en heeft Tele2 een eigen 4G netwerk. De markt is totaal anders. Zowel T-Mobile als Vodafone hebben fors meer masten dan dat KPN ze heeft en T-Mobile heeft met z'n 1800/2100mhz dekking by fár de hoogste capaciteit.
Ik ben zelf dit jaar naar Tele2 gegaan. Wellicht het slechtste netwerk, maar met nieuwe locaties en veruit de laagste hoeveelheid gebruikers alsnog een prima netwerk. Ik zit nergens zonder 4G, zelfs niet in de woonkamer waar KPN het nog wel eens los liet.
Mijn vrouw heeft Tele2 en het is iets verbeterd maar nog steeds slecht vergeleken met kpn.
Op 4G is Tele2 ook een stuk minder dan T-Mobile. Zie ook 4gmasten.nl Tele2 is het minste qua 4G.
3G is T-Mobile ook stuk sterker geworden door gebruik te maken van 900MHz.
Hehe, dan kan KPN zelf ook alle bundels wel onbeperkt gaan noemen; want die rekenen al een jaar of twee niets voor overusage en brengen enkel de snelheid drastisch omlaag.

Unmetered is hier een betere term voor, al snapt de consument dat waarschijnlijk niet. Misleidend is het eigenlijk ook niet want het is wel degelijk onbeperkt datagebruik (alleen de snelheid is niet ongelimiteerd, maar dat adverteren ze dan ook niet!), maar lichtelijk overdreven marketing is t allicht wel te noemen als we naar de rest van de markt kijken.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 26 juni 2017 19:08]

Zelfde als tele2 en waarschijnlijk anderen.

edit: Ik heb een tele2 buldel waar dit wel kan, ik was er me niet van bewust dat dit niet meer mogelijk is.

[Reactie gewijzigd door merryb op 26 juni 2017 19:50]

Tele2 is gewoon écht onbeperkt; misbruik vanzelfsprekend uitgesloten.
Je kunt per dag 5GB standaard opslurpen en met een gratis sms'je weer nieuwe GB's toevoegen. Dit zodat iemand wel onbeperkt snel kan internetten, maar in principe niet de boel kan misbruiken.
Na 5GB kan je 1GB toevoegen, als die verbruikt is weer een SMS sturen ect. ect. De volgende dag is weer 5GB.
Dus geen GB's (meervoud) met 1 SMS.....

(BTW, dit gaat over het Tele2 Unlimited abo)

P.S.
Tele2 heeft op mijn locatie een prima 4G+ netwerk. In de bush bush zitten wat zwarte gaten, zie de laatste dekkingkaart. Ik zit regelmatig in EU landen en daar zitten geen roaming partners die 4G bieden. Blijkbaar is Tele2 NL niet interessant genoeg anders was er een deal gemaakt met een of meer providers.

[Reactie gewijzigd door RAAF12 op 27 juni 2017 00:03]

Tele2 laat helemaal geen internettoegang meer toe als de bundel op is, de enige mogelijkheid is dan om een nieuwe bundel te kopen.
Ik heb Tele2 en nadat mijn bundel op is gaat de snelheid gewoon omlaag en kan ik blijven appen.
Dat is 2,5 jaar geleden omgezet. Ik heb drie jaar terug een nieuwe bundel aangeschaft met 1500mb internet met hard limiet. Een paar maanden later werd dat een soft limiet met vertraging. Met de ingang van 4G werd het 3gb die nog steeds aan een hard limiet vast zat voor mij.

Tegenwoordig zijn de normale bundels weer softlimit, maar moet je eigenlijk wel bijkopen want het wordt onwerkbaar traag.

De unlimited optie is ook daadwerkelijk unlimited (tot iets van 50GB per dag wat nu bekend zou zijn) en moet na de eerste 5Gb even handmatig aangevuld worden. Dit aanvullen is niets anders dan lekker ouderwets sms spammen. Dan heb je er zo 10GB bij.
Nope, normale bundels zijn hard limit. Bij 100% een SMS hoe je een nieuwe bundel kan kopen en geen internet meer tot je dat doet.
Oh hebben ze dat weer terug? Snap ik ook wel. De prijzen zijn erg redelijk voor de bundels dus een soft limiet is niet nodig om mensen te trekken
Tele 2 is wel degelijk onbeperkt. Zit er regelmatig overheen en dan is het gewoon traag.
Dan heb je een oud abo. Het is al minsten 16 maanden zo dat alle abo's een hard limit hebben op de bundels.
Vorig jaar mei m'n abonnement afgesloten, dus ik denk niet dat dat klopt.
Dat is enkel bij de abonnementen waarbij de GB-hoeveelheid beperkt is.
Bij het onbeperkte abonnement is het ook echt onbeperkt.
Volgens mij niet, want bij Tele2 en T-Mobile kan je steeds je databundel weer aanvullen naar maximale snelheid zonder bijbetaling. Dat is hier niet van toepassing.

15GB per maand voor ¤21 en bijbetalen voor extra, of voor ¤25 5GB per dag en dan steeds gratis mogen aanvullen is wel een heel erg groot verschil.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 26 juni 2017 19:11]

Erg misleidend. Maar dit truukje wordt vaker toegepast natuurlijk.
Niets misleidend aan.
Dat de snelheid na 15GB gebruik omlaag gaat betekent niet dat er een limiet zit op het datagebruik. Immers kun je nog steeds gebruiken maken van het netwerk en is de 15GB dus geen limiet.

Netjes is het niet, maar dat is niet hetzelfde als misleidend. Zo lang telecomproviders er mee wegkomen, zullen zij daar optimaal gebruik van maken.

[Reactie gewijzigd door TheTinusNL op 26 juni 2017 19:41]

Aangezien het internet boven de limiet zo traag is dat het praktisch onbruikbaar is, zou ik dit wel degelijk misleidend noemen.
Is geen truuk, maar FUP.
Had ook een KPN abbo met levenslang onbeperkt internet....is inmiddels teruggebracht tot 10GB. Dus geloof al die verkooppraat niet.
Dat is een compleet andere situatie met abonnementen uit het vorige decennium. Totaal niet vergelijkbaar met deze situatie. Of de beëindiging van die abonnementen onterecht is laat ik even in het midden, daar is dit niet de juiste plek voor en er is een topic voor op GoT, maar de situaties zijn totaal niet vergelijkbaar met elkaar.
Waarom niet? Deze abbo zijn zelfs per maand opzegbaar. Volgende maand kunnen ze gewoon besluiten om het te veranderen.
Ik wil alleen maar aangeven dat je heel de marketing praat met een flinke korrel zout moet nemen. Vandaag is het zo morgen weer anders.

[Reactie gewijzigd door harrytasker op 26 juni 2017 19:36]

Wanneer gaat KPN zelf met de prijs mee? Die zijn veruit het duurste van alles bij elkaar. 26 euro pm (altijd is nog van de HI tijd) 100min, onbeperkt sms, 3,5 GB data en Spotify premium. Beetje meer data zou leuk zijn alleen iets nieuws dan ben ik vele malen duurder uit.
Ik betaal bij KPN ¤28 voor onbeperkt bellen, smsen, 50GB internet en Spotify Premium.
Als bestaande abonnee kan jij dat ook krijgen als je opbelt met reden "opzeggen". Dit is wel met compleet korting en verdubbeling, zonder is het ¤33 en 25GB.
Je kan ook 10GB krijgen zonder Spotify voor ¤20,50. (20GB bij compleet)

Vele malen duurder vind ik dus heel erg meevallen voor zo'n enorme upgrade itt wat je nu hebt. Voor ¤2 extra per maand heb ik dus veel en veel meer data en belminuten dan jij. :+

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 26 juni 2017 20:09]

Ik betaalde voorheen ¤20 voor 16GB+200 minuten (na KPN Compleet verdubbeling). Spotify Premium had ik opgezegd, maar dat is uiteindelijk nooit doorgevoerd waardoor ik daar niks voor betaal. Inmiddels heb ik het hele KPN abo opgezet en ben ik voor ¤25 naar Tele2 gegaan. Spotify doet het ook nog steeds :P

KPN gaat niet écht met de prijzen zakken zolang ze klanten aan blijven trekken. Ook afgelopen kwartaal waren ze veruit het duurste (terwijl T-Mobile enorm aan het stunten was) maar toch was er een stijging in klanten te zien.

Als ik jou was zou ik gewoon overstappen. Zowel Tele2 als T-Mobile bieden 5GB abo's aan voor zo'n ¤15. Misschien blijft bij jou je Spotify niet plakken, maar met een Spotify Family abo kan je op 2,50 per maand uitkomen. Minder geld voor meer GB.
Youfone is een perfecte provider. Zit nu hier een jaar bij, totaal geen enkele problemen mee. Dit was bij Tele2 en T-mobile wel anders.

Ik betaal voor onbeperkt bellen/ sms'en en 6 gb internet 25 euro per maand. Vind het een nette prijs. Ik weet het Tele2 en T-mobile zijn goedkoper, maar wil nu alleen nog maar op het KPN netwerk zitten is voor mij verre weg het beste netwerk.

Heb meer dan zat aan die 6 gb hoef het dus niet uit te breiden. Zit op nog geen 2 gb per maand.
Naast dat KPN zijn goede naam uit het verleden heeft te danken (de concurrentie heeft de laatste tijd keihard bij zitten bouwen, KPN staat stil); is het geen tijd om je abonnement aan te passen? Met de huidige bundels kan je met jouw verbruik 7,50 per maand besparen.

Sowieso zou ik het geen enorm goede prijs noemen :P Icm KPN Compleet kan je bij KPN zélf goedkoper uit zijn. En mocht je eens een ander netwerk willen testen... bij Tele2 krijg je onbeperkt alles voor dat geld en kan je sowieso nog goedkoper uit zijn :)
klopt - ik zit hier zelf inmiddels op 50gb wat volgens youfone ook unlimited is slomer na die limiet (dacht dat volgens die standaard iedereen al unlimited had eigenlijk) - onbeperkt bellen en smsen (natuurlijk allemaal in heel europa) - én spotify. en ik betaal nu 38 per maand.

lijkt me redelijk duur zo allemaal bij youfone
Ik betaal ¤28 per maand voor 50GB en onbeperkt bellen. Hoef er niet over na te denken. Heerlijk 😁
15GB is schat ik voor de gemiddelde youfome gebruiker veel. Het is wel een trend dat er gestrooid wordt met onbeperkt, omdat ze ermee weg komen. De kleine letters moet je lezen om te begrijpen dat het niet onbeperkt is.
Het is niet relevant of het voor de 'gemiddelde Youfone gebruiker' veel is, want dit zal waarschijnlijk nieuwe klanten aantrekken.

Verder heb je gelijk :P lees anders eens enkel de titels op deze pagina: https://www.kpn.com/mobiel/sim-only/internet
Zou niet moeten mogen dit. Maar gezien acties van anderen de laatste jaren zal er weinig aan gedaan worden. Is op zijn minst misleidend.
T-Mobile werd eerder bij een vergelijkbare uiting op de vingers getikt, omdat het onbeperkt noemen van een bundel die na 15gb wordt beperkt natuurlijk onzin is. De 'beperkingen' van het huidige aanbod van Tele2 en die van T-Mobile worden gedoogd doordat het te rijmen valt met het voorkomen van onnodige drukte op het netwerk en je gwn op dezelfde snelheid door kunt internetten na een sms of bevestiging via de app.
T-Mobile is enkel op de vingers getikt omdat die unlimited data (destijds) 'maar' voor 3 maanden was in de EU. Na 3 maanden werd het gelimiteerd op 10GB.

Dat vind ik niet echt vergelijkbaar met een altijd harde datalimiet in je thuisland. :P
Dit gaat niet om het huidige aanbod, maar om het aanbod jaren geleden toen T-Mobile de abonnementen onbeperkt noemde, maar dat niet zo was. Ze gingen toen allemaal na een bepaalde aantal mb's terug naar 64kbps (net als Youfone nu)

Btw de unlimited data met de unlimited abonnement waar jij het over hebt is 60 dagen te gebruiken in de EU. Dat is door T-Mobile zelf aangepast omdat het te duur zou zijn en niet omdat ze op de vingers zijn getikt.

[Reactie gewijzigd door elponchis op 27 juni 2017 08:40]

Best goed aanbod, vind ik. Echter, ik heb meer behoefte aan een data prepaid simkaartje, om tijdens de vakantie in te zetten als mobiel Wi-Fi hotspotje of als tweede simkaart. Zeker sinds de roamingkosten binnen Europa zijn afgeschaft, lijkt mij dat wel interessant.
Ik vind het een prima provider. Heb net 275 minuten en 2500MB afgesloten voor 12,50 per maand (maandelijks opzegbaar) als verlenging. Prima deal.