Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Reclame Code Commissie keurt uiting T-Mobiles 'Unlimited EU'-abonnement goed

Door , 176 reacties

Provider T-Mobile mag zijn mobiele abonnement voor 'onbeperkt alles' Unlimited NL&EU blijven noemen, ondanks dat er diverse beperkingen gelden in het buitenland. Hetzelfde geldt voor het abonnement waar 'onbeperkt alles' in de Verenigde Staten bij inzit.

Tweaker freeewillie diende een klacht in bij de Reclame Code Commissie, omdat T-Mobile de abonnementen op zijn site aanduidt als 'Unlimited NL&EU' en 'Unlimited NL,EU&USA'. Volgens freeewillie is dat onjuist, omdat in het buitenland het onbeperkte deel slechts zestig dagen per jaar geldig is. Daarna geldt op data een limiet van 10GB per maand.

De Reclame Code Commissie ging daar echter niet in mee, blijkt uit de uitspraak die nog niet openbaar online staat en die freeewillie opstuurde aan Tweakers. De Commissie oordeelt dat T-Mobile op voldoende manieren voor het afsluiten van het abonnement duidelijk maakt dat er beperkingen zijn, onder meer in een videocommercial en op de site met een sterretje die leidt naar een uitleg over de beperkingen. "Voor zover men op basis van de enkele inhoud van de post al zou menen dat in Nederland en in elk land buiten Nederland precies dezelfde voorwaarden gelden voor het onderhavige product, wordt na aanklikken van de in de post opgenomen link voldoende duidelijk dat dit niet het geval is", aldus de Reclame Code Commissie.

Er is een mogelijkheid om in beroep te gaan bij het College van Beroep en freeewillie zegt dat momenteel te overwegen. Daar zijn wel kosten aan verbonden. Personen betalen daar dertig euro voor, terwijl bedrijven vijfhonderd euro moeten betalen. T-Mobile biedt het abonnement sinds januari aan. Met het abonnement hebben klanten binnen Nederland onbeperkt bellen, sms'en en mobiel internetten voor 35 euro per maand.

Reacties (176)

Wijzig sortering
In Nederland onbeperkt én 60 dagen per jaar unlimited in het buitenland én de rest van de dagen 10GB aan data vind ik voor 99,9% van de consumenten inderdaad 'unlimited'.

Er zal vast één Tweaker hier in de comments verschijnen die toch wel 11GB per maand gebruikt maargoed dat is natuurlijk totaal irrelevant voor de gemiddelde consument, die met deze pakketen inderdaad geen limiet dat ervaren.

Als het maar duidelijk gecommuniceerd word zodra je de grens over gaat, zowel bij je limiet als het land.

De laatste zin van het artikel van Tweakers: "Met het abonnement hebben klanten binnen Nederland onbeperkt bellen, sms'en en mobiel internetten voor 35 euro per maand."

Hehe

[Reactie gewijzigd door ApexAlpha op 22 maart 2017 18:14]

Er zal vast één Tweaker hier in de comments verschijnen die toch wel 11GB per maand gebruikt maargoed dat is natuurlijk totaal irrelevant voor de gemiddelde consument, die met deze pakketen inderdaad geen limiet dat ervaren.
Ik heb zelf al jaren een onbeperkt internet abonnement, daardoor let ik dus ook totaal niet op mijn gebruik en heb ik ook WiFi nooit aanstaan. Ik stream rustig muziek, YouTube etc zonder er ook maar bij na te denken dat dat misschien veel data kost. Tuurlijk zou ik aan 10GB genoeg hebben, maar juist omdat het unlimited is hoef je je er niet druk om te maken.
En hoeveel data verbruik jij dan per maand als ik vragen mag? Want dit is natuurlijk de perfecte test-case.
in januari heb ik 14.3GB gebruikt, februari 12GB. Met een paar ochtenden er bij waar ik in 1080p YouTube video's heb gekeken ben ik wel eens bij de 20 gekomen.
Ik zit nu voor deze maand al op 18 GB en moet nog 8 dagen :')
(Ik heb een Tele2 abonnement met 24 GB bundel)

[Reactie gewijzigd door 234FaTaLiTy op 23 maart 2017 13:51]

Ik zit ook gemiddeld tegen de 20GB aan.

Ik heb zelf een 12GB bundel bij vodafone, maar de 1e 3 maanden zijn onbeperkt.

Ik denk dat we net te kleine bundels hebben en de prijzen nog net iets te hoog zijn.

Bijvoorbeeld 25GB voor 25 p/m lijkt me een goede verhouding.
Het mag dan duidelijk zijn, het verwaterd terminologie wel. Voor een kantoor in een pand zonder internet (tijdelijk) was ik op zoek naar 4G unlimited. Want ja, je zit er wel met 6 man de hele dag op te werken. Dan is die 11GB echt in minder dan een week op.

Natuurlijk is dat geen consumentengedrag maar de term unlimited is hier toch echt niet van toepassing en maakt het lastig om wél een unlimited abonnement te vinden. Uiteindelijk met Tele2 met 24GB per maand gegaan, maar ook dat was nog te weinig. Meer was niet te vinden. Limieten alom.
Je kan hem onbeperkt aanvullen met 1GB bundels.. dus weldelijk unlimited.
11GB is echt wel consumenten gedrag.
Denk bv aan een forens die iedere dag in de trein HD films streamt.
Zoals meerdere tweakers al aangeven kun je de bundel onbeperkt aanvullen. Hopelijk triggert dit de concurrenten om in de toekomst met betere voorwaardes dan T-mobile te komen zodat je uiteindelijk die knop niet meer hoeft in te drukken.
Ik ging er qua maand prijs juist door omlaag.. daarom wordt er vaak verlengd.
Prijs 10% omlaag, maar geen onbeperkt meer. Dat is eigenlijk een prijsstijging.
Wat is er geen onbeperkt hieraan dan?
Je kan gewoon internetten hoeveel jij maar wilt.
Met de oudere abonnementen hoef je niet elke 5 GB een reset uit te voeren.
Dit is ingevoerd om misbruik te voorkomen, dus zodat men hem niet via mifi routers gaat gebruiken bijvoorbeeld.
Die zullen zij te zijner tijd wel gaan staken.
Ik weet niet of jou abonnement dat ook heeft maar vaker zijn de snelheden van deze abo's een stuk lager dan de huidige abo's.

Tevens worden/zijn sommige deze abo's aangepast (fair use policy toegevoegd) of geschrapt door de providers, zoals de BEL+SMS+WEB abo's van Vodafone met onbeperkt internet.
Maar de snelheden zijn een stuk hoger dan VDSL. Zo upload ik vaak VHD's naar Windows Azure, omdat de uploadsnelheid vaak 5x zo hoog is.

Bovendien, waarom zou de provider de abonnementen schrappen? Zonde om je klanten zo weg te gooien.
Als de snelheden inderdaad hoger zijn zou ik ook mooi bij dat abonnement blijven :P

Omdat ze van die oude abo's afwillen. Volgens de providers kost het onderhoudt van deze abonnementen te veel geld. Of dit waar is weet ik niet. Ik denk dat ze klanten gewoon aan nieuwere (duurdere) abonnementen willen helpen.

Klanten krijgen een bericht waarin staat dat klanten kosteloos hun abonnement kunnen opzeggen of uitporteren naar een nadere provider (wat sowieso het geval was aangezien de contracten al lang over hun minimaal contractsduur heen waren) en indien de klant geen actie onderneemt, het abonnement automatisch omgezet wordt in een nieuwe abonnementsvorm welke duurder zijn dan hun oude contract (vaak tegen kortingen)
4G unlimited is gewoon op Marktplaats verkrijgbaar. Neem gewoon een contract van iemand over die nog ongelimiteerd internet heeft. Zelf gebruik ik 200+ GB per maand over 4G. Dat kan omdat ik nog een oud abonnement hebt waar nog wel onbeperkt internet op zit. Ik heb ook nooit begrepen waarom iedereen zo graag wilt verlengen, zelfs als de contractduur nog niet eens voorbij is. Leuk dat je er een toestel bij krijgt, maar het is goedkoper om een toestel (of 4G router in mijn geval) los te kopen en een oud abonnement niet te verlengen. De tarieven stijgen namelijk alleen maar.
Mensen die asociaal veel verbruiken via 4G (zoals jij) zijn sowieso de reden dat we nu met die limieten opgescheept zitten :/
De reden dat we limieten hebben is omdat als we er over gaan er zo goed geld mee verdiend kan worden. Mensen zoals Trommelrem zijn gewoon een mooi excuus om achter schuilen. En 200 GB p/m is ongeveer 70 Kb/s . Als je dat vertaalt naar 8u actief per dag is het 210 kb/s dat op een ~50 Mbit verbinding zal niet het probleem zijn.
mwah, ik ben het gedeeltelijk met je eens hoor. Maar als je iets als unlimited verkoopt moet het natuurlijk wel unlimited zijn en niet HEEEL veel, maar niet unlimited :P

Ik raak zelf meestal niet boven de 4-5gb per maand, en heb een 6gb abbo, ik zit dus prima en heb er ook geen behoefte aan. Maar toch vind ik dat deze tweaker freeewillie correct is. Het is niet unlimited.
De commissie heeft aangegeven dat T-Mobile duidelijk genoeg zijn voorwaarden heeft laten zien. De naam van het abonnement mag dan wel unlimited zijn (wat het ook is binnen Nederland) - op de punten waarop het verschilt is T-Mobile toch duidelijk genoeg?
De commissie heeft boter op haar hoofd.

Je mag dus vanaf nu roepen onbeperkt tanken bij shell.
Om dan in de kleine letters te zetten met een maximale tanksnelheid van 1 liter per uur ? en niet in de spitsuren.

Je benoemd dus iets onbeperkt waarmee je klanten trekt om daarna toch een beperking te hebben. Dat is wit verkopen en dat in de kleine letters melden dat het toch zwart is.
Het vervelende is dat de commissie geen onderscheid maakt tussen grote koeienletters en kleine letters. Zolang het er maar (relatief) leesbaar bij staat, bedrijven de mooiste en meest surrealistische aanbiedingen doen, zolang dit maar door middel van kleine letters gerelativeerd word tot een meer realistische aanbod.

De commissie heeft boodschap aan hoe mensen lezen, en kijkt alleen maar hoe bedrijven zich op deze manier kunnen indekken.

Dit probleem bestaat al jaren en daar is deze casus geen uitzondering op.

Dit soort constructies mogen van mij best wel eens aangepakt worden.
De enige die hier iets kan doen is de politiek. Maar ja die zijn druk bezig met andere zaken en lopen bij dit soort zaken al jaren achter de feiten aan.

De code commissie kan alleen een uitspraak doen die verder weinig waarde heeft. Toch zou die commissie ook eens duidelijk moeten zijn en de kleine letters niet lezen maar dat beoordelen wat er staat.
Er staat unlimited eu en us, maar er zitten beperkingen op dus niet unlimeted,
gaat me puur om bied het unlimited aan of noem het niet unlimited .
Je hebt volkomen gelijk!

Echter, geen kans bij deze commissie. Mensen keihard voorliegen is normaal in de marketing, dus daar zullen professionals niet over vallen.
Zo lees ik het niet.
ik zie de folder als unlimited ....... & EU de naam zelf is ook officieel unlimited NL & EU natuurlijk is het moeilijk te beoordelen wiskundig zou er beter staan:
(unlimited nl) & EU maar wegens marketing hopen ze dat er veel mensen eerst denken en geïnteresseerd worden door het te lezen als unlimited (NL&EU)
Jazeker, ze geven het inderdaad zeer duidelijk aan. Daarover heb ik ook niets gezegd.

Gaat mij om het woord unlimited :) Daar maken ze bij Tmobile geen unlimited van maar limited met voorwaarden.

Stel je koopt een auto, er word geadverteerd dat die 120 kan, maar met een sterretje erbij. Als je dan het sterretje erbij opzoekt staat er als voorwaarde bij dat je binnen nederland altijd 120 mag rijden, maar in het buitenland mag je 10 dagen 120 rijden en daarna schakelt de auto automatisch terug naar 80 maximaal.... :P

Ok ok, ik ben slecht in vergelijkingen. Tmobile presenteerd het netjes, niks op aan te merken, behalve het gebruik van het woord unlimited.....

De commisie heeft het goedgekeurd dus volgens de wet mag het, maar dat wil niet zeggen dat ik het er mee eens ben natuurlijk ;)
Ik ben een simpele man. Is het unlimited dan moet het ook unlimited zijn. Zet dan Fair Use bij of 10GB of welke mooie term je ook kan verzinnen. Dit is gewoon mensen lokken met een valse belofte en ik wil niet weten hoeveel mensen hier in trappen en een keer met een grote kostenpost opgezadeld komen te zitten.

Dit is gewoon verdienen op de niet-weters.

[Reactie gewijzigd door AvanCade op 22 maart 2017 18:25]

*i.c.m. een 2-jarig Sim Only abonnement. Eenmalige aansluitkosten ¤ 20,- voor nieuwe klanten. Je kunt bij Go Unlimited tot 60 dagen onbeperkt internetten in de EU, daarna kun je nog 10 GB per maand gebruiken.

staat duidelijk op; https://www.t-mobile.nl/go-unlimited
Niet eens in kleine lettertjes.
Unlimited betekend zonder limiet, zonder beperkingen, fair use , 10 gb of hoe je het wil noemen zijn beperkingen.
Dat is wit verkopen en in de kleine lettertjes zeggen dat het eigenlijk zwart is.
Hoezo is dit "verdienen op de niet-weters" het staat overal perfect duidelijk aangegeven. Daarnaast heb je als consument je onderzoeksplicht, de wet gaat er van uit dat je als burger geen "simpele man" bent en op zijn minst wel een regeltje kan lezen. Ik vind dit persoonlijk gewoon puur zeuren om te zeuren.
Ik vind het geen zeuren.

Kleine lettertjes doen niet ter zake.

Je verkoopt een product met een term unlimited dat keihard betekend zonder beperkingen, zonder limiet.
Daarmee doe je een reclame uiting waarmee je klanten wil trekken. Daarna zeg je ja maar dat onbeperkt in de eu is niet echt onbeperkt is het maar 60 dagen onbeperkt, daarna heb je een limiet. Je spreekt dan dus gewoon je verkoop tegen.

Als je op die manier reclame mag maken kun je dus van alles roepen om mensen te trekken en dan in de kleine lettertjes juist het tegendeel te doen.

Kleine lettertjes als dit moeten verboden worden en gelukkig zijn er al voorwaarden die voor consumenten op een zwarte lijst staan.

Ik hoop dat de klager in beroep gaat.
Maar als je iets als unlimited verkoopt moet het natuurlijk wel unlimited

Niets op aarde is "unlimited" alleen al vanwege de natuurwetten betreft energie, lichtsnelheid, etc. maar ook meer aardelijke beperkingen als geld, tijd, etc. Dus dat iets niet volledig onbeperkt is, is evident. Het moet dus onbeperkt in normaal gebruik zijn, en dat is dit aldus de commissie.

Je kunt ook teveel in de details gaan proberen ;)
En DAAROM wordt de lichtsnelheid ook niet bestempeld als "oneindige" snelheid, wordt de hoeveelheid energie ook niet bestempeld als "oneindige" energie. Hetzelfde geldt voor tijd, geldt, etc. Allemaal omdat daar limieten aan zitten.

Er bestaat bovendien geen 'onbeperkt voor normaal gebruik'. Bij 'onbeperkt voor normaal gebruik' is er alsnog een limiet.


Wat is er zo moeilijk aan het begrijpen van "ongelimiteerd". Je weet toch wat "gelimiteerd" is?

Het gaat hier PUUR om de terminologie. Men kan niet spreken van ongelimiteerd als er toch een limiet aanwezig is. 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7
∞ ≠ unlimited?
Decimalen van π ook limited?
:+
Het moet onbeperkt zijn voor zover redelijkerwijs mogelijk. En onbeperkt Internet in de EU is natuurlijk prima haalbaar. Dus de naam is wel degelijk een leugen, helaas. Wat te verwachten was, natuurlijk, want we kennen allemaal de reputatie van mobiele telecombedrijven...
Deze zal over +/- 5 miljard jaar ook stoppen met schijnen en is dus ook niet 'Unlimited' :P

OT: Unlimited is unlimited, oftewel geen limiet, welke hier dus wel opzit. Ik snap dat ze zich zelf willen indekken tegen overmatig gebruik aan de andere kant van de grens, echter hadden ze beter een andere abonnementsnaam kunnen gebruiken.
Dan kunnen ze voor die 0,1% de kraan toch ook wel openzetten?
Helemaal mee eens. Dit abonnement is voor mij ontwikkeld ! ;)
Ben in NL veel buiten, stream radio download torrents etc... Het aanvullen gaat nu nog een beetje onhandig, maar werkt wel gewoon.
En in het buitenland,.. ;-) Zit ca 8 dagen per maand overal in europa, meerdere landen per dag, van Bulgarije tot Ierland, Malta en Helsinki. Ook nu ik onbeperkt data heb kom ik in die dagen echt niet aan de uiteindelijke 10G per maand. Ik maak er iig wel heel erg goed gebruik van :P
Letterlijk van de FAQ Unlimited GO pagina:

Kan ik met Go Unlimited echt onbeperkt internetten?

Jazeker, bij Unlimited EU kun je het hele jaar onbeperkt internetten in Nederland. Je start iedere dag met een dagtegoed van 5 GB. Zijn deze GB’s (bijna) op? Dan sturen we je een sms. Je mag vanaf dat moment zo vaak als je wilt gratis 1 GB-aanvullers activeren.

Je GB’s zijn niet alleen geldig in Nederland, maar ook in de EU. In de EU kun je tot 60 dagen helemaal onbeperkt internetten met Unlimited EU. Ga je vaker op reis? Dan kun je na die 60 dagen elke maand nog 10 GB gebruiken.


&

Hoe worden de 60 roamingdagen vastgesteld? Wat telt als een dag?

Iedere dag dat jouw simkaart data gebruikt op een buitenlands netwerk, tellen we als een roamingdag. Het maakt niet uit hoeveel data je gebruikt of hoe lang.

Ben je door je 60 dagen heen? Daarna kun je nog steeds 10 GB per maand blijven gebruiken in de EU. Ben je binnen een maand al door de 10 GB heen? Dan kun je betaalde GB-aanvullers kopen, tot je de volgende bundel krijgt. Of je kunt kiezen om per MB te betalen.



Nu ben ik het eens met het gros dat we het hier niet over écht "Unlimited"
Echter ben ik van mening dat de specificaties van deze bundel toch wel binnen het "Unlimited" surfgedrag van de gemiddelde miep en kees vallen.

Het komt er op neer dat je in Nederland "unlimited" bent met 5GB per dag met nog de mogelijkheid extra GB's aan te vragen wanneer je daar overheen gaat. En in het buitenland recht hebt op 60 dagen onbeperkt gebruik maken van je internet. Daarna 10GB per maand met de mogelijkheid op te waarderen met betaalde bundels.

In mijn ogen is de reclame van T-Mobile niet veel misleidend dan de gemiddelde "voerwinkelnaamin" folder met teksten als krijgt X product gratis, waarna blijkt dat er in de kleine lettertjes staat dat het gratis is bij een minimale besteding van X bedrag.


Kunnen we nu niet eens blij zijn dat er een degelijke bundel is neergezet in plaats van te azijn zeiken over dingen die al jaren zo gaan?
of dat je er genoeg aan hebt daar gaat het niet over,
Het gaat hier PUUR om de terminologie. Men kan niet spreken van ongelimiteerd als er toch een limiet aanwezig is
T-mobile heeft sowieso een beperking van 5GB per dag in Nederland. Echt onbeperkt is het dus niet. 5GB klinkt veel, maar mensen die het wel zouden zien zitten om de telefoon als permanente hotspot te gebruiken komen zo van de koude kermis thuis en kunnen dus niet hun vaste abonnement opzeggen.
Dat is niet waar, T-mobile geeft dagelijks een bundel van 5GB en daarna kun je gratis steeds met 1GB verlengen zonder limiet.

-- Spuit elf --

[Reactie gewijzigd door darkrain op 22 maart 2017 18:24]

Dat klopt niet helemaal, want je kan die 5GB daadwerkelijk onbeperkt 'aanvullen' met 1GB per keer. Kost je 1 app handeling.
Het is dus wel degelijk onbeperkt, maar je moet na die 5GB iedere 1GB een dingetje aanklikken.
Dat klopt. Ik gebruik voor mijn werk heel veel de hotspot en upload per maand ruim 90 Gb aan data. Maar vaak zit je aan meer dan 5 Gb per dag. En daarna is het om de Gb weer de knop aandrukken om een extra Gb te kopen(voor 0,00). En vaak werkt het niet gelijk na elkaar maar moet je minstens een halfuur wachten. Dat is echt heel frustrerend voor de workflow. Dus het is inderdaad in zekere zin onbeperkt, maar fijn is echt anders. Het wordt je niet makkelijk/aantrekkelijk gemaakt in ieder geval.

[Reactie gewijzigd door Afroman9 op 22 maart 2017 18:35]

Het wordt je niet makkelijk/aantrekkelijk gemaakt in ieder geval.
Guess what? Dat is nou net de bedoeling in jouw geval. Het is bedoeld voor op smartphones, niet als internetverbinding voor een klein kantoor. Een beetje als klagen dat je met je Suzuki Alto niet kan meekomen in een F1-race.
Dat is dan vreemd, want bij mij werkt het gewoon vrijwel direct. (Maximaal 30 seconden er tussen misschien)

De 1e GB aanvullend kan je al voordat de 1e 5GB op zijn toevoegen overigens.

En met jou verbruik heb je een vreemde workflow voor een mobile device, er staat vrij duidelijk aangegeven dat gebruik op andere devices niet de bedoeling is.
En vaak werkt het niet gelijk na elkaar maar moet je minstens een halfuur wachten
Kun je het van tevoren aanvragen, of moet je wachten tot het op is?

En omdat je het consequent verkeerd tikt: Gb = Gigabit, GB = Gigabyte ;)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 22 maart 2017 18:44]

Oh excuses, ik verwar dat altijd.

Nee, je moet echt wachten tot je bundel op is. Anders kan je s'ochtends 15 keer op de knop kopen drukken, maar dan heeft de beperking geen zin. :)
Dus minstens een half uur wachten tussen aanvragen. Je kunt dus maximaal 5 + 2*24 = 53GB per dag gebruiken, en dan moet je dus ook actief elk half uur weer bijladen.

Klinkt in mijn oren niet als unlimited :)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 22 maart 2017 19:04]

Op het moment van schrijven klopt dit inderdaad. Sinds de overgang op unlimited zijn er problemen met MB-aanvullers in het systeem.
de eerste keer kun je via de app netjes je aanvuller aanvragen maar een 2e keer wordt niet weergegeven in de app dit is echter niet express.
Het sms'je dat je ontvangt wanneer je MB-aanvuller op is bevat een linkje hierin kun je gelijk een nieuwe aanvragen!
De eerste aanvuller kan je van te voren aanvragen, daarna moet je eerst de lopende aanvuller opmaken voordat je weer een nieuwe kan aanvragen.
Ik vermoed dat de limitaties weer terugkomen door gebruikers zoals jij: gebruiken waar het niet voor bedoeld is.
Hoezo gebruiken waar het niet voor bedoeld is? Voor mijn werk moet ik foto's maken op locaties en deze moet ik tussen de opdrachten door uploaden naar kantoor zodat deze bewerkt kunnen worden en zo snel mogelijk naar de klant opgestuurd kan worden. Dit is in overleg met T-Mobile gedaan en het is een zakelijk abonnement. Ik zie niet in waarom dit niet zou mogen.
Nee, een 'unlimited' abonnement neem je echt om maar 5GB per maand te gebruiken... lekker voordelig dan.

Als T-Mobile een dergelijke dienst niet kan aanbieden, moeten ze het niet doen, zo simpel is dat. Hij doet toch nergens iets wat tegen de voorwaarden is, of zie ik dat verkeerd?
Wel, daar komt hij gemiddeld nog niet eens aan met ruim 90GB per maand. Ik zie dus niet in waarom z1rconium vindt dat er misbruik gemaakt wordt van de formule, die trouwens geadverteerd wordt als 'unlimited'.

Mijn verwijzing naar 5 GB per maand was eerder om aan te geven dat zo iemand net NIET een unlimited abo gaat afsluiten, zodat je wel mag verwachten dat er ettelijke GBs per maand door gaan bij wie er wel zo eentje neemt.
Dat het niet werkt had ik ook eerst last van via de website, maar als dan de browser afsluit en opnieuw start werkt het wel gewoon.
nvm

[Reactie gewijzigd door Sammiejj op 22 maart 2017 20:02]

Is het snel? Ik haal hier max 20Mb vast (raar straatje in druk gebied). Dan is mobiel nog wel sneller zelfs? Toch maar een kijken over te stappen.
het is 5gb per dag en daarna kan je gratis blokken van 1 a 2 gb(weet even zo snel niet welke het is) bij kopen. Dus je moet na 5gb die dag een handeling uitvoeren. Dit is puur gedaan zodat mensen het niet als hun huis verbinding gaan gebruiken. Wat ideaal zou zijn.
Kwestie van een scriptje schrijven die die aanvraag voor je doet ;)
Dit heet dan abuse(en is gewoon contractbreuk), en is een van de redenen dat "unlimited" mobiele internet zo duur is.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 22 maart 2017 20:34]

Omdat de enige reden waarom je dit zou doen om het als hotspot/vast internet te gebruiken.
Dat jij geen andere redenen kunt bedenken betekent niet dat die er niet zijn.

Met iets als Netflix heb je er zo 1 GB doorheen (in ongeveer 20 minuten op Full HD op hoge kwaliteit). Beetje irritant dat je tijdens het kijken van een film ineens je data moet gaan zitten aanvullen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 22 maart 2017 21:07]

Bij diensten als Netflix/Videoland kan je films/series dan ook downloaden via wifi en dan offline kijken.
Ik begrijp de beweegredenen heel goed, maar kom op, 1GB is nou niet echt bepaald veel. Als je mensen laat aanvullen met bijv. 5GB werk je dit soort automatisering veel minder in de hand.

En laten we wel wezen, het aantal mensen dat inderdaad geautomatiseerd steeds zijn data aanvult zijn redelijk gering zijn ;)
zie Afroman9 zijn post
oh oops
ik zei het alleen omdat het laat zien dat een script in dit geval het probleem niet echt oplost
Volgens WayLikeMark zijn die wachttijden tijdelijk.
Ik heb dit abbonement, als je door je 5gb heen zit kun je gratis blokken van 1gb er bij nemen.
Jij weet dat jij als consument zijnde onderzoeksplichten bezit?
Daarnaast staat dit duidelijk op de site van T-mobile.nl;
*i.c.m. een 2-jarig Sim Only abonnement. Eenmalige aansluitkosten ¤ 20,- voor nieuwe klanten. Je kunt bij Go Unlimited tot 60 dagen onbeperkt internetten in de EU, daarna kun je nog 10 GB per maand gebruiken.
Onderzoeksplicht word net ondermijnd als eerst leugens verteld worden.

Als je in de winkel een rozijnen brood koopt (op de zak en etiket staat rozijnen brood), ga jij dan eerst het brood openscheuren (voor zeker te zijn dat er rozijnen in zitten?
Of geloof je de verpakking dat het een rozijnen brood is?
1) Kijk eens naar hoeveel sap in bijvoorbeeld crystal clear peer zit. Niet eens 1%.
2) Ziggo/KPN en alle andere kabel boeren kennen ook een FUP.

Ik had eens een maandje dat ik riant veel belde, toen vroeg KPN of het wat minder kon en dat ik tegen de maandelijkse FUP aan liep.
Wie betaald die commissie? Misschien kan het parlement gevraagd worden om een screening te doen van de reclame commisie, want er kan daar wat belangen menging zijn...
Dat lijkt mij een zeer goed plan.
Van de RCC weet ik het niet maar van andere commissies in NL en EU is het bekend dat ze 'geadviseerd' worden door het bedrijfsleven.
Die 5GB mag onbeperkt aangevuld worden, dus unlimited data.
Het gaat helemaal niet om die 5gb het gaat om het eu deel dat maar 60 dagen mogelijk is, daarna is er een keiharde limiet van 10 gb per maand
In de reactie van Dannydekr waar ik op reageer gaat het wel degelijk om de 5GB per dag...
5GB, daarna kun je die per 1GB onbeperkt en gratis aanvullen. Is dat beperkt? Niet echt, maar je moet er iets voor doen.

[Reactie gewijzigd door z1rconium op 22 maart 2017 18:22]

Het is echt onbeperkt, alleen na de 5 gb doe je per blokken van 2 of 3 gb.
Als het niet 'unlimited' is zouden ze het zo niet mogen noemen. Enige reden dat ze dat doen is omdat het beter verkoopt dan 'heel veel internet'. Dat zo'n reclame code commissie daar in meegaat geeft het failliet van zo'n instantie aan.
Onzin... deze staat staat duidelijk op de site vermeld; *i.c.m. een 2-jarig Sim Only abonnement. Eenmalige aansluitkosten ¤ 20,- voor nieuwe klanten. Je kunt bij Go Unlimited tot 60 dagen onbeperkt internetten in de EU, daarna kun je nog 10 GB per maand gebruiken.
Doet er niet toe. Het is hetzelfde als een poster met 'onbeperkt bier!' en dan onderaan een sterretje met 'na 5 bier ga je wel betalen'. De claim onbeperkt / unlimited is gewoon niet waar.
Jij weet dat jij wel een heel slecht argument gebruikt he?

Jij zegt en ik citeer:
'onbeperkt bier!' en dan onderaan een sterretje met 'na 5 bier ga je wel betalen'
Hier is dat namelijk totaal NIET van toepassing, die 1GB bundels blijven bij het unlimited abbonement gratis en onbeperkt aantal keren toevoegbaar.
Behalve in het buitenland.
Limiet betekend dat je een grens hebt, ongelimiteerd niet.
Dit abonnement is zonder grenzen.
Wil je iets grappigs lezen?

"*i.c.m. een 2-jarig Sim Only abonnement. Eenmalige aansluitkosten ¤ 20,- voor nieuwe klanten. Je kunt bij Go Unlimited tot 60 dagen onbeperkt internetten in de EU, daarna kun je nog 10 GB per maand gebruiken.

staat duidelijk op; https://www.t-mobile.nl/go-unlimited
Niet eens in kleine lettertjes."

Dit heb jij zelf getypt om 18.56u. Lees nogmaals het vetgedrukte door en leg me dan eeer uit wat limiet en ongelimiteerd inhoudt.
Buiten de EU kunnen er voor de lange wegblijvers limieten worden opgelegd ja.. maar he... de jan modaal burger is maximaal 21 per jaar in het buitenland.
Haha dat klopt zeker. Voor de gemiddelde consument is dit abonnement meer dan voldoende/groot genoeg/heel heel groot/gigantisch/megagroot/kolossaal/reusachtig/etc/etc/etc,...................maar niet onbeperkt.
Voor de normale consument is dit onbeperkt en daar richt dit abonnement zich op.. op de normale consument.
Denk jij dat btw Ziggo hun sport kanaal werkelijk gratis aan hun dtv klanten aanbieden?
Nee, NIET gratis.. NIETS is gratis namelijk.
Dat zit gewoon in de dtv abonnement prijs ingewerkt.
Ziggo zegt zelf dat hun Sport kanaal 14 gratis is ;-)
Dat is dus niet duidelijk. Hoe moet ik die 60 dagen begrijpen?

a] 60 dagen per jaar of per 2 jaar?
b] Waneer gaan die 60 dagen in? Bij het afsluiten van het abo of de eerste byte die ik download in in het buitenland?
c] Zijn die 60 dagen altijd aaneengesloten of mag ik ook maandelijks 5 dagen gebruiken?

Ik heb wel een vermoeden gebaseerd op ervaring. Als dat vermoeden juist is dan hebben heel veel gebruikers geen onbeperkt internet.
Ze gaan in vanaf de eerste byte die jij download in het buitenland en is op kalenderjaar gezien 60 dagen.
Ik snap het punt van freeewillie, maar het is inderdaad duidelijk aangegeven in de voorwaarden en niet weggestopt in een document van honderden pagina's.

10GB in het buitenland is ook best reëel als je het mij vraagt. Ik ben benieuwd hoeveel data ik nu in mijn eerste maand Unlimited heb verbruikt, voorheen was dat 5GB, maar ik heb sinds ik dit abonnement heb nooit meer mijn wifi aan, dus ook niet voor app and systeem updates. :)
Dus als je onbeperkt roept en je schrijft in je voorwaarden beperkingen dan mag dat.
Dat is wit verkopen in de reclame maar in je voorwaarden staat dat het zwart is.

Daarnaast termen als unlimited = zonder limiet zijn wat mij betrekt heel duidelijk, geen limiet, geen beperking. Als je dan toch een beperking hebt moet en mag je geen unlimited gebruiken.
Voor het grootste deel van de consumenten van dit product gaat het ook daadwerkelijk onbeperkt zijn.
  • In Nederland is het onbeperkt, echter moet je een handeling doen na 5GB (op één dag), wat een simpele maatregel is tegen belasting van de 1% die dit zou willen misbruiken voor hotspot/internet thuis.
  • In de EU gaat het voor 99% van de consumenten ook onbeperkt zijn, want die zijn niet meer dan 60 dagen in het buitenland, het gros zal het voor een max van 3 weken zomervakantie gebruiken.
Wat mij betreft is de marketing term Unlimited dus gerechtvaardigd, hetzelfde verhaal bij Pathé Unlimited, daar moet ik ook bijbetalen voor 3D en IMAX, maar ik kan nogsteeds onbeperkt, zonder bij te betalen, naar normale films. Maak ik de keuze iets extra's erbij te nemen(meer dan 60 dagen naar het buitenland in het geval van Unlimited internet), dan vind ik het prima om bij te leggen.
Sorry, maar met zo'n verhaal snap je het woord 'unlimited' niet.

Er is maar één betekenis van oneindig/ongelimiteerd/unlimited, en dat is simpelweg "iets zonder einde". Hoe hoog de grens ook ligt, àls er een grens aanwezig is dan is er geen sprake van unlimited/infinity/oneindigheid meer.

Dus adverteer met unlimited en bied daadwerkelijk een abonnement zonder enige vorm van limiet aan, of leg in de voorwaarden bepaalde limieten vast en gebruik het woord 'ongelimiteerd' nìet.

Met jouw post bind je simpelweg een andere definitie aan unlimited.

[Reactie gewijzigd door 8x4 op 23 maart 2017 01:08]

Ik plaats het enkel in context, calm down man. Ik begrijp ook wel dat het niet precies de definitie van Unlimited is, maar ik begrijp de uitspraak van de RCC.
Voor het grootste deel van de consumenten van dit product gaat het ook daadwerkelijk onbeperkt zijn.
Tja voor het grootse deel, dus niet voor allemaal en daarmee zegt het dus genoeg.

Termen als unlimited zijn heel duidelijk zonder limieten.
de 60 dagen is een limiet en dus is het gewoon niet unlimited
Sterker nog, geen enkele Nederlandse provider bied zoiets ook in de VS aan.
Jij bent een slimme man of vrouw. Jij leest de voorwaarden. Jij laat je geen oor aannaaien.
Jij, trekt 3 dagen uit om alles door te lezen en alle aanbieders te vergelijken. Maar jij bent nogal uniek.... :-)

Veel mensen gaan boodschappen doen en stappen dan nog even snel een telecomwinkel binnen omdat ze buiten een mooi unlimited reclamebord zien. Hoeveel van die mensen gaan in de winkel de voorwaarden doorlezen? De meeste mensen komen niet verder dan een vraagje aan de verkoper. In veel gevallen komt de verkoper niet verder dan het voorlezen v/h reclamebord.

Je kunt natuurlijk stellen dat het erg dom is om de voorwaarden niet te lezen. Maar zoals ik al schreef, jij bent slim. Veel mensen zijn dat niet. Die begrijpen dat echt niet. Onbeperkt begrijpen ze wel. Hoeveel 20GB is? Wat is GB....?

"De wet" is het steeds meer eens met mij. Dat zie je steeds meer terug in reclames.
"Lenen kost geld". Dat stond al sinds het begin der tijden in de voorwaarden.
Toch is het nu verplicht om het te vermelden. En niet slechts met een sterretje.

Zo zijn er veel meer voorbeelden.


Ik ben ervoor dat de bedrijven keihard aan te pakken met zeer hoge boetes. Het is pure misleiding. Juridische gezien mag het (nog) wel, maar de kwade wil is overduidelijk.

Termen als Fair Use, normaal gebruik, etc moeten ook verboden worden.
Ik voel me wel echt een special snowflake door die eerste 3 zinnen hoor :+

Laat ik het zo zeggen, ik begrijp je punten, ik ben het (gedeeltelijk) met je eens, maar ik denk ook dat dit voor de gemiddelde Nederlander niet gaat uitmaken, gezien deze mensen het limiet niet gaan bereiken. Je stelt: "Onbeperkt begrijpen ze wel. Hoeveel 20GB is? Wat is GB....?", maar deze mensen verbruiken waarschijnlijk ook niet veel.

We zullen zien wat er verder mee gaat gebeuren, als meer bedrijven fake-unlimited, of dat iemand met een [i][echt/i] unlimited abonnement komt. :)
Dat je dus 'om de leugen heen moet klikken' vind ik zelf van de zotte.
Het ís gewoon een leugen want het is niet ongelimiteerd. Om daar achter te komen moet je dus verder gaan kijken. Ongelooflijk dat deze vorm van misleiding wordt toegestaan.
Onzin.. het staat duidelijk vermeld op https://www.t-mobile.nl/go-unlimited

*i.c.m. een 2-jarig Sim Only abonnement. Eenmalige aansluitkosten ¤ 20,- voor nieuwe klanten. Je kunt bij Go Unlimited tot 60 dagen onbeperkt internetten in de EU, daarna kun je nog 10 GB per maand gebruiken.

Hoe moeilijk kan het zijn om te lezen voordat jij een contract afsluit?
Ik heb er geen enkele problemen mee met de naam en het is echt een van de beste pakketen heb zelf al sinds 5 weken de T-Mobile Unlimited GO UP pakket en ben zeer tevreden met 10GB NL&EU.

Ik vind die onbeperkt van ¤35 per maand heel goed en per dag 5GB is best veel en bellen EU en NL onbeperkt bellen

Je moet gewoon kijken wat je precies nodig heb ik kom niet meer boven de 5GB per maand voor mobiel maar vibd het leuk dat ik 10GB heb en betaal de prijs van 5GB pakket omdat ik per maand ¤2,50 korting krijg op samen

Bij alle pakketen is sms onbeperkt NL/EU

[Reactie gewijzigd door van der Berg op 23 maart 2017 10:29]

Na twintig jaar verrassingsfacturen ben ik er echt klaar mee. Nu "unlimited" discussie.
Ik bespaar alleen al door dit abonnement te kiezen veel meer omdat ik nooit meer een dikke naslag krijg.

Waarom zit iedereen te miepen over of het wel of niet unlimited is. 5GB per DAG? Serieus? En dan ook moeilijk doen omdat je een handeling moet verrichten per GB?

Ik download me helemaal simpel via usenet, 500Mb/s. Daar is dit abbo echter niet voor bedoeld.

Volgens mij zijn tweakers zeikerds geworden. : )

[Reactie gewijzigd door verrekijker op 22 maart 2017 23:28]

Nee, volgens mij gaat de kwaliteit hier HARD achteruit als men het onderscheid tussen limiet en ongelimiteerd niet meer kan maken.... :/
De mensen die hier zeuren over het fenomeen unlimited.....kijk eens naar de fabrieksopgave van het verbruik van jullie auto!
Volgens mij is er niemand die aan zo'n zuinig verbruik komt, dus ook een leugen wat ze vermelden in die mooie dure boekjes??
Dus allemaal klacht indienen!
Interessante discussie. :)
Ik ben bang dat het "niet zo zeuren"-kamp hier uitgaat van de gemiddelde Nederlander die veel profijt heeft van dit abonnement als ie op vakantie gaat. Voor deze klant is het abonnement inderdaad "praktisch" ongelimiteerd.
Maar voor de klant die veel in het buitenland is voor zijn/haar werk of lang op reis gaat bijvoorbeeld klopt de benaming niet. Deze substantiële groep potentiële klanten wordt wel degelijk eerst om de tuin geleid voordat ze met kleine letters gewaarschuwd worden dat ongelimiteerd voorwaardelijk is.
Tuin je er dan alsnog in dan komt dat voor de gemiddelde Tweaker nogal naïef over. Maar dat maakt de naam van het product niet minder misleidend.
Ik vind het eigenlijk vrij jammer dat er een persoon T-Mobile dwingt om geld uit te geven voor een verdediging. T-Mobile is de eerste die een "onbeperkte" abonnement (of in ieder geval vrij hoge limieten voor in Nederland als het buitenland biedt). Hierdoor worden de rest van de providers gedwongen om de abonnementen aan te passen. Ik had liever gezien dat het geld wat T-Mobile moest gebruiken voor een rechtzaak ergens anders aan besteed.
Dat moet T alleen doen als T besluit in beroep te gaan, als Free alleen in beroep gaat, dan alleen Free.
Ik heb niet eens werk.. ben werkzoekend..

een maand heeft 28 dagen.

Om bij die 60 te komen doen wij 60 min 28 maakt.. 32 - 28 maakt weer 4.
dus rond de 2 maanden en 4 dagen.
Is dat een limiet voor de normale consument?
Nee.. totaal niet zelfs en sterker nog.. dan nog kan je 10GB p.m. gebruiken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*