×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

T-Mobile gaat e-sportsorganisaties Cloud9 en TSM sponsoren

Door , 37 reacties

Twee grote Amerikaanse e-sportsorganisaties krijgen T-Mobile er als officiële sponsor bij. Het gaat om Cloud9 en Team SoloMid; laatstgenoemde is beter bekend onder de afkorting TSM. Specifieke nadere details over de deals zijn niet bekendgemaakt.

Op de website van TSM staat een korte verklaring waarin wordt gezegd dat de organisatie op een aantal momenten door het jaar heen zal samenwerken met T-Mobile, om 'fans van e-sports meer toegang te geven tot de sport waar ze van houden'.

Mogelijk betekent dit dat de provider via zijn Amerikaanse telecomnetwerk klanten op een bepaalde manier wedstrijden of andere bijdragen van TSM-teams gaat voorschotelen. Ook Cloud9-ceo Jack Ettiene spreekt over bepaalde projecten die met T-Mobile worden opgezet voor de fans.

Er zijn geen bedragen genoemd die met de deals zijn gemoeid. TSM heeft bekendgemaakt dat de samenwerking met T-Mobile tot het einde van het jaar duurt. Cloud9 heeft niets laten weten over hoe lang de samenwerking met T-Mobile gaat duren.

T-Mobile is niet de eerste provider die via sponsoring in de e-sportsmarkt stapt. Vodafone is al een tijdje actief in e-sports en sponsort onder andere de organisatie G2 Esports. In Korea hebben telecomproviders KT en SK Telecom al jarenlang hun naam verbonden aan twee grote e-sportsorganisaties: KT Rolster en SK Telecom T1.

TSM en Cloud9 zijn grote Amerikaanse e-sportsorganisaties die voor allerlei verschillende games e-sportsteams hebben, zoals voor League of Legends, Overwatch en Hearthstone. Beide organisaties vaardigen ook een team af om deel te nemen aan het e-sportstoernooi van PlayerUnknown's Battlegrounds, dat tijdens de Gamescom-beurs in Keulen wordt gehouden.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

17-08-2017 • 10:15

37 Linkedin Google+

Reacties (37)

Wijzig sortering
Misschien mogen ze hierdoor wel met 4G/LTE gamen om marketingredenen. Dat zou een slimme zet zijn

[Reactie gewijzigd door gentlemen op 17 augustus 2017 10:16]

Waarom zouden ze dat willen? Lekkere latency heb je dan.
Hoezo maakt dat uit dan? Recentelijk heeft gamer "dandaking" zich gekwalificeerd voor een wereldwijd Quake tournooi met een ping van grofweg 270ms gemiddeld op een internetverbinding.

Aangezien 4G in de boeken staat met een gemiddelde van ongeveer 63ms, is 4G dus een stuk beter om op te gamen voor deze persoon. Sterker nog; ik denk dat we in NL verwend zijn de laatste jaren maar dat er ook nog voldoende personen een "minder dan 20Mbps" connectie hebben (thuis) waarbij je, door allerlei factoren, ook rustig tussen de 30ms en 150ms uitkomt met gamen.
Arjen Lubach heeft hier een stukje over gedaan een tijdje terug, wellicht interessant: https://www.youtube.com/watch?v=hSz7yO7bckI
"...4G dus een stuk beter om op te gamen voor deze persoon" hoe leg je dat uit?
Hij had een hoge ping omdat ie vanuit australie meespeelde op US servers.

Als ie op 4G zou gamen zakt zijn totale ping niet plots naar 63, dat signaal moet immers nog steeds van australie naar US en terug, wat de oorzaak is van de meerderheid van de ping.
het kleine deeltje van speler tot isp vervangen door 4G gaat op de totale ping amper iets uitmaken, maar een verbetering zal het zeker niet zijn.
Hoezo maakt dat uit dan?
Dat één speler met een uitzonderlijk talent zich weet te kwalificeren voor Quake World ondanks een hoge ping wil nog niet zeggen dat hoge ping nadelig is.

Hoge ping is wel degelijk een grote handicap. Het geeft lag en latency ten opzichte van de server. Hoe hoger de ping, hoe meer wat jij op je scherm ziet potentieel niet overeen komt met de werkelijke situatie op de server. Bijvoorbeeld: je hits registreren niet, ook al schiet jij op jouw scherm iemand midden door z'n hoofd, op de server is die persoon al een stap of wat verderop. Of: jij denkt op iemand te schieten die voor je staat, in werkelijkheid ga je dood omdat die persoon al lang en breed achter je staat en jou onder vuur neemt.

Bovendien proberen organisatoren van online internationale toernooien vaak de ping enigszins te balanceren, zeker als het belangrijke matches zijn in finale rondes. Er wordt dan gespeeld op servers die beide spelers een relatief hoge ping geven, in plaats van slechts een van de spelers. (Waarnaar in het artikel in je eigen link ook gerefereerd wordt.)
Aangezien 4G in de boeken staat met een gemiddelde van ongeveer 63ms, is 4G dus een stuk beter om op te gamen voor deze persoon.
Waarschijnlijk niet. Dat hangt af van hoe het 4G netwerk contact maakt met het bedrade netwerk. En daarna ligt het er aan hoe de bedrade verbinding internationaal/intercontinentaal is.
Met een goede verbinding kun je opzich prima gamen op 4G latency is niet zo heel hoog. Voor pro e-sports wel te hoog, maar voor een casual potje kan het goed.
Voor T-Mobile is dat juist een mooie marketingvorm: "met ons netwerk kan je zelfs draadloos gamen!"
nvm. Voor gaming opzich prima! Latency laag, maar pro-niveau wellicht niet.

[Reactie gewijzigd door hmr op 17 augustus 2017 10:25]

niet waar, 4g zit op zijn best tussen de 50 en 150ms. Dat is echt te veel.
Dat is niet waar, mijn ping op Tele2 4G is eigenlijk altijd minder dan 30, meestal rond de 18-25. :P

Voor pro gaming zoals dit misschien niet goed genoeg (en het zal zeker een minder stabiele ping opleveren), maar voor een casual game onderweg of thuis is het toch best goed te doen!

[Reactie gewijzigd door wardjj op 17 augustus 2017 10:37]

30 is al vrij veel imo.
Het zal wel aan mij liggen, gezien ik geleerd heb om te gamen met 200-300ms toen ik eerst begon, maar een tijd geleden was mijn vaste verbinding een dag of wat down. Ik heb toen BF1 zitten spelen over mijn Ziggo 4g abbo, en dit was eigenlijk prima te doen zonder al te veel verschil te merken met mijn normale sub-10ms latency.
Ik heb zo het vermoeden dat lag compensation etc. in de game engines hun werk hier prima uitvoeren.
meestal merk je lag aan jouw kant zelf minder dan de rest van de spelers. ligt ook zeer aan de game (het zo geheten shooter vs defender advantage van de serverside code).
ik heb meestal rond de 30, en dit is samen met andere spelers wel vaak een van de lagere pings.
Bij T-Mobile vaak 15 ping!
Ik denk eerder dat TMobile zich meer wil profileren in Amerika om de strijd aan te gaan tegen AT&T. Reclame bij voetbal en honkbal clubs zijn erg kostbaar. E-Sports is een beheersbare stap met toch een grote doelgroep.
Benieuwd wat ze ermee gaan doen, 4G promoten zou je als speler niet echt willen (ok heartstone mogelijk), exclusieve streams zit niemand op te wachten, dat het puur naam op het shirt hebben en bekendheid halen ermee? (zoals Exact sponsor is van Verstappen :P)
Grote kans, de jongere generaties zijn voor het gros toch wel de grootverbruikers qua mobiele data, en welke andere (e)sport heeft nou meer jongeren als kijkers dan E-Sport?
Aah, gevalletje 'geen data' spotify principe, maar dan voor E-sport streams? Ook nog een mogelijkheid.
Haha zou kunnen ja, maarja dan kunnen ze net zo goed weer unlimited data op de markt gooien als muziek en video streaming toch al gedekt is :P
Het zal voornamelijk om naamsbekendheid en positieve associatie gaan. Coca cola heeft ook een aantal grote e-sports events gesponsord.
Ik ben benieuwd of er voor de Nederlandse tak van T-Mobile ook een rol in deze is. Weet iemand dit?

[Reactie gewijzigd door NeHoX op 17 augustus 2017 10:20]

Het artikel begint met "Twee grote Amerikaanse e-sportsorganisaties krijgen T-Mobile er als officiële sponsor bij"... 99,9% zekerheid dat het dan ook de Amerikaanse T-Mobile is.

Sowieso lijkt het me sterk dat het de Nederlandse tak betreft, daar ze al een aantal jaren proberen deze te verkopen.
Lijkt mij een slimme actie. Doelgroepen per game zijn vaak behoorlijk specifiek en verwacht zelf dat esport nog veel groter wordt dan dat het nu al is.

Zelf kijk ik al jaren naar matches van Starcraft en Starcraft2. Hele esport in Zuid Korea is hier groot mee geworden en starcraft had hier een heel groot aandeel in. Nu is Starcraft niet voor iedereen, maar als je ziet hoe goed die top spelers zijn op die toernooien dan heb ik hier wel bewondering voor. Daarnaast is het vaak ook veel spannender dan bijvoorbeeld een wedstrijd voetbal van het Nederlandse elftal.. dit is vaak gaap....... Zzzzz..... ok ga wel even een game spelen :P
Team Solo Mobile :D

Goede zet denk ik, veel jonge klanten en dus potentieel veel nieuwe klanten als ze e-sports streams gaan opzetten zonder dat dit data kost uit de bundel.
e-sports streams gaan opzetten zonder dat dit data kost uit de bundel.
Hier moeten we blij om zijn?
We zijn ook blij met gratis spotify streaming via T-mobile.
Dus waarom niet ?
Idd, waarom niet ISPs laten beslissen welke bedrijven hun diensten al dan niet gratis over hun verbindingen mogen leveren? 8)7 Waarom zou iemand er ooit aan denken om Spotoffy, zelf als het een beter product is, te gebruiken als dat uit de bundel gaat terwijl ie lekker gratis kan streamen via Spotify? Denk een beetje na over naar wat voor situaties dit op termijn gaat lijden i.p.v. het kortzichtige "Yoepi gratis spul!" ..

[Reactie gewijzigd door elaurensh op 19 augustus 2017 18:15]

Volgens mij gaat het niet om een dienst, maar gewoon om sponsor geld net zoals bij andere sporten. Misschien moeten ze het team hernoemen naar TsMobile. Het komt met enige regelmaat voor dat een team naar de hoofdsponsor vernoemd wordt (Roccat, Curse, SKT, Team Acer, Unicorns of Love ;) )
Goed om te zien dat grote bedrijven willen investeren in e-sport ! Zo wordt mousesports ook gesponsord door Vodafone.
Tivoli Storage Manager? Oh nee, wacht... andere tak van sport :-)
Ik blijf het hele E-spots gebeuren leuk interessant vinden. Is het ook al mogelijk om aandelen in teams te kopen? Dat is toch veel leuker dan sparen :).
esports aandelen, ik like dat nu al.
Hoe bedoel je? Je vind het idee leuk of je doet dat al?
het idee klinkt heel goed!
Het is voor de teams een MUST om een externe investeringsbron te hebben om volgend jaar nog mee te kunnen doen in League of Legends. Vanaf het volgende seizoen gaat LCS in Noord-Amerika namelijk over op franchising, ofwel: dit jaar wordt een aantal organisaties geselecteerd dat de komende jaren gegarandeerd meespeelt in de LCS. Hierdoor hebben ze meer zekerheid en kunnen ze investeren in lange-termijn projecten. Een van de criteria waaraan voldaan moet worden is een grote bak geld (ofwel een investeerder) meenemen. Daarom zie je dan ook dat alle teams in Noord-Amerika momenteel nieuwe sponsoren introduceren om zo een grotere kans te hebben volgend jaar nog mee te doen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*