Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Studenten van Universiteit van Toronto kunnen e-sportsbeurs krijgen

Door , 91 reacties

Canadese bachelorstudenten die gamen in competitief verband kunnen van de Universiteit van Toronto vanaf volgend jaar een e-sportsbeurs krijgen. De alumnus Victor Xin heeft deze beurs opgezet en wil studenten die aan e-sports doen hiermee ondersteunen.

Studenten kunnen in aanmerking komen voor de beurs als ze deel uitmaken van de faculteit van toegepaste wetenschappen en bouwkunde. Daarnaast moeten geïnteresseerde studenten voor hun vakken een relatief hoog cijfergemiddelde hebben behaald. Tot slot moeten participanten ook regelmatig deelnemen aan gamegerelateerde extracurriculaire activiteiten. In de herfst van 2018 zal de eerste beurs worden toegekend.

De alumnus Victor Xin wil met de beurs voorkomen dat studenten die leiderschap en ontwikkeling tonen in e-sports niet worden erkend. Xin vindt dat de maatschappij leiderschapskwaliteiten altijd zou moeten belonen, ongeacht in welke context deze zich manifesteren. Hij hoopt dat e-sports in de toekomst meer als gewone sport zal worden beschouwd en meer aandacht zal trekken.

De Universiteit van Toronto is niet de eerste Noord-Amerikaanse universiteit die een dergelijke beurs instelt. In 2014 introduceerde de Robert Morris universiteit van Chicago een beurs voor studenten die actief zijn in League of Legends. Een jaar later werden soortgelijke beurzen aangeboden door de Universiteit van Pikeville in Kentucky, de Maryville Universiteit in St. Louis en de Southwestern Universiteit in Georgetown, Texas.

De introductie van steeds meer e-sportsbeurzen past in een ontwikkeling van e-sports als groeiende en steeds lucratiever wordende sport. Volgens een rapport van Newzoo van vorig jaar was de wereldwijde e-sportsindustrie in 2016 goed voor bijna een half miljard dollar aan inkomsten. In 2019 zou dat mogelijk zelfs meer dan 1 miljard dollar worden.

Reacties (91)

Wijzig sortering
Schaken is toch ook maar een spelletje? Voetbal is toch ook maar een spelletje met een bal en twee doelen? Het zijn allemaal 'spelletjes' maar er wordt bij voetbal bijvoorbeeld wel even 300 miljoen geboden op Ronaldo vanuit China (dit vind ik persoonlijk tenenkrommend, 300 miljoen daar kun je een hoop andere leuke dingen mee doen).

Het is meer het maatschappelijke idee van vroeger dat teveel achter een beeldscherm zitten slecht en antisociaal was. Dit beeld zit nog er nog steeds in bij veel mensen maar eigenlijk is hier niets geks aan.

League of Legends is ook een spel gemaakt door mensen, het vereist het spelen in teamverband en er zijn meerdere tactieken mogelijk en je moet het begrijpen om het leuk vinden om er naar te kijken (net zoals dat met schaken het geval is).

Als je nagaat dat de top van de e-sports populairder is dan de finale van de NBA in Amerika dan kan dat ook wel wat zeggen over de grootte ervan en als je er zo over denkt is het best raar hoe jouw reactie geformuleerd is.
Ik moet het toch wel met Kefke eens zijn.
Traditionele sporten bestaan al tientallen jaren. Deze hebben zich geŽvalueerd tot een gebalanceerd spel wat het heden den dagen is en evalueren zich verder. Voetballen doen we al meer dan 100 jaar bijvoorbeeld.

Dat is voor e-sports niet mogelijk, dat begrijp ik. Maar de games die er gespeeld worden veranderen elke paar jaar. Er wordt wel wat gebalanceerd maar nu is LoL en bepaalde shooters erg populair. Maar over 4 jaar spelen we weer wat anders met zijn allen. Tuurlijk, er is een groepje mensen die nog oude x86 games in competitieverband willen spelen. Maar de nieuwste games zijn populair.

Het allemaal de tijdelijke waan. Over 15 jaar gaat niemand zeggen ‘die gast’ was fenomenaal in CoD/LoL. Want dan spelen we een nieuwe franchise met een andere naam zonder enige gelijkenis met dat wat wij nu kennen en er ontbreekt elke methode om een vergelijk te maken. Niet zoals wij nu bijvoorbeeld met olympische sporten doen.

Er is geen collectief opgebouwde kennis welke door de jaren heen geperfectioneerd wordt. Om maar bij voetbal te blijven, daar worden oud internationals trainers en coaches van de nieuwe generatie om hun ervaringen met het spelletje door te geven. In e-sports, bij elke nieuwe generatie games komt een nieuwe engine, nieuwe regels, nieuwe maps en misschien zelfs een nieuwe vorm van interactie (VR). Als oud speler kun je ‘mananger’ worden, maar wat kan jouw ervaring met 90’ StarCraft toevoegen aan de LoL gamervaring?

Ja, er gaat wat geld in om en je bereikt niet de top door even een middagje te gamen. Maar dat is ook het doel van de gameindustrie. Maar uiteindelijk komt het er op neer dat je alle ins en outs van een game moet kennen. Je moet er flink op ‘studeren’ en een getraind oog voor alle details krijgen om daarmee reactievermogen te vergroten. Maar zodra jouw game aan de kant geschoven is kan het allemaal zo de prullebak in.

Dat valt voor mij ook meer onder ‘een handig kunstje perfectioneren’ dan ‘een sport beoefenen’.

[Reactie gewijzigd door BenVenNL op 20 januari 2017 17:40]

Bij voetbal veranderen de regels toch ook? Er is nu zelfs een video official, dat hadden wij 100 jaar geleden ook niet.

Daarbij is voetbal een populaire sport, pak de bal in de hand en je hebt handbal wat ook een sport is maar minder 'populair'. Dus nu stel je eigenlijk ook dat alle andere sporten van ondergeschikt belang zijn als deze niet populair zijn? In jouw vergelijking is dit hetzelfde als een handbal coach die voetbal coach wil worden. Wat mij betreft zou dit gewoon kunnen net zoals je bij Starcraft e-sports dingen leert wat je ook bij LoL toe kan passen, de spelregels zijn alleen anders.

Misschien over 5 jaar wordt er geen LoL meer gespeeld, misschien over 100 jaar is het de allergrootste 'e-sport' ter wereld. Wie weet wordt voetbal minder interessant.

Voor schaken moet je ook veel oefenen en studeren. Ik heb dat niet gedaan en als ik het kijk dan volg ik ook niet wie er nou beter voor staat in het spelletje. Voor e-sports geld hetzelfde. Maakt dit e-sports stom? Voor jou misschien, maar niet voor de 27 miljoen anderen die de finale hebben gekeken van de LoL e-sports kampioenschap.

Het enige valide punt wat je nu maakt is dat LoL een zeer jong spel is met een sportmarkt die over 10 jaar compleet anders kan zijn, we zullen in de toekomst gaan zien hoe het zich ontwikkeld.

Persoonlijk vind ik e-sports ook weinig aan, net zoals ik schaken ook niet echt leuk vind om naar te kijken of handbal enz.. Maar om te stellen dat e-sports onzin zijn met de populariteit die het heeft? Nee dat komt er bij mij niet in.
tl;dr: "Ik snap het niet, dus het mag niet onder dezelfde noemer vallen."
Street fighter is toch al aardig onderweg met 27+ jaar.
Games niet willen linken aan fysieke sport is 1 ding - daar valt wat voor te zeggen.

Maar zeggen dat schaken op de 1 of andere manier niet te vergelijken is met een computer spel..Waarom niet dan? Wat nou als je schaken op de computer speelt (zoals veel grootmeesters doen)..is het dan niet meer sporten? Dan is het toch ook gamen? Wat als die grootmeester het doet terwijl hij red bull zit te drinken en pizza zit te eten? Of wat als iemand die Starcraft op top niveau speelt juist geen pizza eet, niet aan de red bull zit en een sportief lichaam heeft?

Wees een beetje consistent. Of schaken kan net als gamen een sport zijn, of schaken en gamen kunnen allebei geen sport zijn. Als je het hier niet mee eens bent dan hoor ik graag argumenten.

[Reactie gewijzigd door Crystical op 22 januari 2017 09:37]

Denk even over het woord "denk sport" na. Ben je dat als gamer? Nee, daar valt gamen niet onder. Het is simpel, denksporten als schaken en dammen bestaan al eeuwen, mensen zijn daar decennia mee bezig om bij de top te komen. Een handje vol gamers dat de beste is bij release van game X is daar simpelweg niet mee gelijk te stellen. Consequent? Absoluut!
Dus..je argument is dat een spel decennia moet hebben bestaan voor het als een denk-sport bestempeld kan worden? Dat is je definitie van een denk-sport?
Nee, dat is mijn definitie niet, lees ff verder ik heb geen zin om mezelf te blijven herhalen.
Is darten dan wel een sport? en snooker?
LOL Darten? Lekker een avondje wezen sporten, in de kroeg? Zeer zeker niet. Geen denksport en niet fysiek. Hoe graag het klootjesvolk in Nederland dit ook zou willen.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 23 januari 2017 06:57]

Voetbal kan je ook leuk doen met vrienden om te ontspannen. Echter heb je ook competitief voetbal waarbij het over geld gaat. Zelfde hier met esports.
Dit dus. De meesten om mij heen zien e-sports als een soort nerdfest, waar jan en alleman snel geld kan verdienen door "even" te gamen. Als je kijkt naar beeldmateriaal van deze mensen, en de hoeveelheid uren en moeite die erin worden gestoken, dan kun je wel echt zeggen dat het een geheel ander niveau is. Ik denk ook niet dat deze spelers nog "voor het plezier" een spelletje gaan draaien.

Dit betekent natuurlijk niet dat "gamers" die 1 a 2 uurtjes per dag CS:GO e.d. spelen ook meteen zo'n beurs moeten krijgen, maar dat is ook duidelijk aangegeven in het artikel. Anders zou mijn studietijd ook veel goedkoper worden :) )
Precies.

Toen ik Call of duty op hoog niveau speelde was je er makkelijk 5--7 uur per dag aan kwijt.

Gemiddelde dag bestond uit

1. Je eigen demo's bekijken om van je fouten te leren
2. Public om aan je aim maps te werken
3. Jump / movement maps om aan je movement te werken
4. Stratagieen bespreken met je team, tot op de seconde precies(granaten / movement etc).
5. Daarna uitoefenen in verschillende practice wars
6. Uiteindelijk meedoen aan toernooien.
Blijf het bijzonder vinden dat sommige mensen zo'n afgunst hebben voor e-sports en het enkel als een spelletje spelen zien. Uiteindelijk kijken er veel mensen naar dit soort evenementen of naar individuele streamers en is er goed geld in te verdienen doormiddel van individuele sponsors of team sponsors. Soms ook gewoon doormiddel van simpele advertenties tijdens het streamen of als pre-roll voor een video.

Sport is overigens onderverdeeld is in fysieke- en denksport. Schaken is ook een sport, evenals het competitief gamen. Als het serieus genomen wordt door de juiste partijen en er zoveel mensen naar kijken zie ik niet in wat hier mis mee is.
Grootmeester in de schaaksport worden is ietsje anders dan de beste zijn in een computer spelletje. Hoeveel tijd het ook gekost heeft om de beste te worden, gamen is geen denksport. En fysieke sport is het uiteraard al helemaal niet. Alles waarbij je pizza kan eten en Red Bull kan zuipen is geen sporten.
Hoe kom je er nou bij dat e-sports geen denk sport is, juist wel! Haal dat Mountain Dew drinkende type met een pizza in zijn andere hand eens uit je hoofd. Dit soort types halen de top helemaal niet.

Persoonlijk volg ik League of Legends, dit spel wordt vaak vergeleken met schaken maar dan in een complexere vorm. Je speelt namelijk in een team vijf tegen vijf. Naast de tactische kant van League of Legends, is daar ook nog de mechanische kant, wat inhoud hoe de speler individueel bepaalde karakters in het spel beheerst. Hier komen heel veel dingen bij kijken zoals: reactietijd en denkvermogen. Veel mensen kunnen het spelletje net zoals bij voetbal redelijk spelen, maar er zijn er maar echt weinig die de top kunnen halen aangezien je er een enorme hoeveelheid aanleg/talent voor nodig hebt.

De kans is dan ook groter dat je betaald voetballer wordt, dan betaald League of Legends speler (Ik weet niet hoe hoog de lat ligt bij andere e-sports.) Voor de mensen die geen idee hebben wat League of Legends is, hier een heel klein fragment om een idee te krijgen van de beslissingen die worden gemaakt in het spel wat weer een onderdeel is van de tactische kant van League.
https://www.youtube.com/watch?v=rNyxNxVYyhE
De vergelijking met schaken, ROFL LOL! mensen vergelijken het minste of geringste met schaken. Een online multiplayer arena als lol is totaal anders. Het enige dat met schaken te vergelijken is is Xiangqi, het Chinese schaakspel. Zoals ik hierboven ook al zeg, schaken en dammen bestaan al eeuwen, mensen zijn een leven lang daarmee bezig. Een handje vol gamers dat de beste is bij release van game X is daar simpelweg niet mee gelijk te stellen. Kom over een paar honderd jaar maar weer terug met je lol, dank kieken we wel weer verder.
Ten eerste is het altijd mogelijk om twee dingen met elkaar te vergelijken. En ten tweede zijn er op dit moment twee personen die League of Legends bijna perfect kunnen spelen, met de nadruk op bijna. Eťn van de redenen dat e-sports zo competitief en daardoor enorm populair gaan worden is dat er geen limieten zijn bij het creŽren of het bewerken van een spel.

Een bewijs hiervan is een perfecte AI programmeren voor schaken of voor League, het spel heeft namelijk veel meer mogelijkheden ondanks het feit dat er bij schaken ook enorm veel mogelijkheden zijn, maar minder.
Elke sport is "maar een spelletje".
Maar niet elk spel is een sport. Zo is e-sports, hoeveel tijd het ook kost om de beste te worden. Geen sport.
Ooit gehoord van denksporten?
Dus schaken, dammen en weet ik wat meer.

In competitie verband wordt het een sport genoemd.

En gezien de benodigde concentratie en reactiesnelheid bij e-sports, is het inspanningsvermogen bijna extreem te noemen. Gelijk zo niet hoger als bij f1 coureurs.
En dan heb je ook flink wat adrenaline etc.

Maar inderdaad, weinig fysieke inspanning. (Itt de f1)
Zoals ik hierboven ook al zeg, schaken en dammen bestaan al eeuwen, mensen zijn een leven lang daarmee bezig. Een handje vol gamers dat de beste is bij release van game X is daar simpelweg niet mee gelijk te stellen.

De concentratie reactiesnelheid, de hoeveelheid mensen die het volgen, het geld dat hier in omgaat, de tijd dat die lui er in steken (ik steek elke werkdag ook acht uur in mijn werk). Zijn GEEN redenen om dit een denksport te noemen. We hebben hier al een benaming voor, professional competative gaming. Heeft met denksport geen zak te maken.
Gelijk zo niet hoger als bij f1 coureurs.
Daar reageer ik niet eens op, ga je even in een hoekje diep zitten schamen.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 23 januari 2017 06:59]

Dus jij zegt; dat een sport pas een sport kan zijn als het (in het geval van schaken en dammen) honderden jaren bestaat? Hoe was het dan die honderden jaren geleden toen iemand zei dat het een sport was? Het is nu geaccepteerd in de maatschappij omdat het al zolang bestaat en daarom valt het onder de noemer (denk)sport. Wat je nu ziet met e-sports, of je het er mee eens bent of niet, is wat schaken en dammen die honderden jaren geleden meemaakte. We maken er een sport van, met alle voor en nadelen erbij en zien wel of het een sport blijft.

Daarbij kunnen we natuurlijk een ellenlange discussie gaan voeren of wat een sport precies moet zijn en of e-sports daar dan wel onder valt (en schaken en dammen net zo goed).

Daarbij gaat dit nieuwsbericht niet of e-sports een sport is, maar dat meer mensen kans hebben op een beurs om verder te studeren. Wat je eigenlijk in de meeste gevallen vaak alleen maar kunt toejuichen! (Het spelen van spellen, in competitief of recreatief gebruik, heeft in verschillende onderzoeken al aangetoond dat het bepaalde zintuigen en skills goed ontwikkelden die handig kunnen zijn in het dagelijks, maar ook zakelijk leven.).

[Reactie gewijzigd door invine op 23 januari 2017 08:06]

Wel een beetje naar de context kijken.
Dus jij zegt; dat een sport pas een sport kan zijn als het (in het geval van schaken en dammen) honderden jaren bestaat?
Nee, ik zeg dat er mensen decennia lang met deze denksport bezig zijn voordat zij grootmeester zijn. Daarbij maak ik verschil tussen sport en denksport, schaken is geen sport maar een denksport. Dit is uit respect. Net zoals een paard een hoofd en benen heeft en geen kop en poten. Wat mensen die toevallig goed zijn in een verleden jaar uitgekomen computerspelletje trek ik niet op ditzelfde niveau. Even nog een verschil, met genoeg vrije tijd, geld en dedicatie zou ik ook professioneel gamer kunnen worden. Voor schaken gaat het dit hem helaas niet worden, ik mis het talent. Grootmeester zal ik nog in geen 1000 jaar kunnen worden.
Daarbij gaat dit nieuwsbericht niet of e-sports een sport is, maar dat meer mensen kans hebben op een beurs om verder te studeren.
Een beurs krijg je oa. voor het beoefenen van een sport. Mensen zouden geen beurs moeten krijgen voor gamen, in welke vorm dan ook, "e-sporten" is geen sport en ook geen denksport. En verder, gamen heeft geen bal met leidingeven te maken, leidinggeven gaat even ietsje verder dan een game van een uurtje. Helemaal on-topic dus.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 23 januari 2017 08:46]

Dus jij denkt dat voor hoog niveau gamen ook geen talent nodig is? Toevallig moet je met FPS's al een hele snelle reactievermogen, hand oog coordinatie hebben en je moet onder druk goed blijven communiceren. Ik vindt dat je een beetje minachtig bent over een digitaal toernooi in een steeds groeiende digitale wereld. Ook al zou je jaren in een spel verdiepen en je hebt er geen talent voor dan zal diegene die talent heeft en evenveel uren erin steekt jou nog steeds een poepje laten ruiken. Daarbij komt dat je schaken ook met een pizza op schoot en een blikje redbull in je handen gewoon kan spelen. Je krijgt zelfs de tijd ervoor om het nog te consumeren wat bij een FPS match niet snel zal gebeuren ;). Het valt niet onder de catagorie sport maar E-sport en dat sport gedeelte laat alleen maar zien dat het op hoog niveau gedaan wordt. Rare naam? Misschien maar het blijft plakken en je zal het steeds vaker zien terugkomen.
Misschien dat je jezelf meer moet verdiepen in de wereld van het professionele gamen en wat het vergt van een persoon. Dat het geen fysieke sport is, niet in de traditionele zin van het woord. Maar een professionele gamer zit wel degelijk in de sportschool omdat zijn fysieke gesteldheid op orde te houden.

Wat ik jammer vind is dat je claimt een professionele gamer te kunnen zijn als je er maar genoeg tijd in steekt. Dit is helaas makkelijk gezegd, maar ik zou het je graag zien doen. Want ik, en vele met mij, kunnen garanderen dat je niet eens in de buurt gaat komen van de mensen die nu aan de top staan. Of je moet toch talent hebben, maar dat had je wel geweten. En natuurlijk heb je degene die veel tijd er in steekt en daarom goed is en degene die talent heeft. Dit geldt hetzelfde voor schaken, je kan alle standaard moves leren en door dit veel en vaak te doen kan je het counteren. En ja je zal goed zijn, maar een grootmeester in schaken kan dit en het zelf verzinnen van die nieuwe moves.

Voordat je van alles begint te roepen moet je eerst even checken wat je zegt en je erin verdiepen.

Gamen is zoveel meer dan alleen maar op de bank zitten en op knopjes rammen. Verdiep je er meer in en kijk wat documentaires over pro-gamers en lees onderzoeken wat het spelen van games met je doet en je zal verbaasd zijn.
Wat is sport dan? Bij welk handelingen zou je dan wel als de sporthandelingen kunnen noemen? Zelf zie ik sport als een koepel ofwel een andere definitie: sportfamilie. Bij elk sport, denksport en ook e-sport zijn er wel aantal overlappende kenmerken, maar zijn niet helemaal zelfde.

Zelfs nu is het wel lastig om een duidelijk kader aan te geven wat het wel een sport maakt. Zelfs de fysieke handelingen maakt het niet automatisch als een sport. Waarom is bijvoorbeeld brood bakken niet een sport? (natuurlijk niet) De baksnelheid, hoeveel broden kan de bakker binnen 1 uur bakken, vergelijking van de broodrecept, welk broodrecept is het meest effectief, etc. We kunnen het complexer maken, maar toch is de broodbakken niet sport. Het bevat een verschillende motivatie. Zo heeft de bakker een commerciŽle motivatie, of wilt de bakker gewoon wat eten aan de mensen geven.

Voor mij is er wel 1 duidelijk kenmerk, 'als een vrijwillige de onnodige obstakels overwinnen'. Over 'vrijwillige' valt er nog wel te discussiŽren, maar als je bijvoorbeeld tijdens de basketbalwedstrijd een hele gave dunk maakt en hele publiek juicht. Maar het is eigenlijk best nutteloos als je je bal in de basket krijgt... Er komt geen brood uit. Wat heb je hieraan? Goed gevoel (en misschien wat geld). Het geldt voor mij datzelfde voor e-sport.

Als je het interessant vindt, neem een kijkje in boek "Sportfilosofie" (Steenbergen & Tamboer).

PS: Nederlands taal is voor mij als een tweede taal, mocht je dat irriteren, excuses hiervoor.
Bij sport denken de meeste mensen aan fysieke inspanning. Daar zit bij mij het criterium. Hoewel het woord "sport" er in voor komt, e-sport is zeker geen sport. Na een pot schaken zeg je ook niet na een wedstrijd dat je lekker gesport hebt. En een denksport is ook geen 'echte' sport. Gamen is leuk, maar ga vooral niet buiten de schoenen lopen. Toon respect voor de echte fysieke sporten en houd vooral het voorzetsel "e-"ervoor.

PS: Je Nederlands is trouwens prima, daarvoor zijn geen excuses benodigd. Ik vraag me nu wel af wat je "native language'' is.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 24 januari 2017 08:52]

Als je het zo stelt, dat de fysieke inspanning het criterium is. Daarin verschillen wij van de mening. Alleen je hebt wel een punt over dat er echt wel een verschil zijn tussen 'fysieke sport' (tegenwoordig zeg ik zelf wel gewoon 'sport' eigenlijk..), denksport en e-sport. Dat wil ik ook zo houden. Alleen staat er toch niet voor niks woord 'sport' bij? Daar is toch een reden voor? Zo definiŽren wij schaken als een denksport. Blijkbaar zijn er aantal overeenkomsten binnen deze sportfamilie.
Na een pot schaken zeg je ook niet na een wedstrijd dat je lekker gesport hebt.
Dat kan mij inderdaad wel voorstellen. Alleen zou deze schaker misschien wel zo zeggen als iemand aan deze schaker vraagt; Doe je ook aan sport? Schaker: Ja eigenlijk wel, als je denksport ook als een sport ziet... Het geldt eigenlijk ook wel voor voetbal? Na potje voetballen zeg je toch niet dat je lekker gesport hebt. Maar dat je lekker gevoetbald hebt.

Bij de sportzaal vraag ik af en toe aan de leerlingen, welk sport willen jullie nu gaan doen? Voor de grap (of daagt de leerling mij uit) zeggen de leerlingen, schaken! of gamen! Dat is toch sport? Persoonlijk vond ik dat altijd prachtig als ze hierover beginnen.
Mijn antwoord hierop is meestal; ja, maar dat is denksport of e-sport. In het onderwijs doen wij aan sport en bewegen (ofwel een ouderwetse woord; bewegingsonderwijs/gym). punt. Of toch discussiŽren wij even lekker verder.

PS: Leuk dat je vraagt. Nederlandse Gebarentaal (NGT) is mijn 'native language' :)
Je hebt best wel gelijk. Ik vind e-sport op de laatste plaats behoort. Volgens mij zijn er een tal van andere echte sporten waarvoor je geen beurs krijgt. Het lijkt me gewoon een (reclame)stunt om meer studenten te kunnen aantrekken.
Onafhankelijk van of het een sport is, dit soort beurzen zijn altijd al een beetje moeilijk te behappen. Hoe dan ook zeker in de VS zijn ze dol op "talent" en "atleten", dit is eigenlijk niet meer dan een logische stap. Dat het nu overwaait ook naar Canada, is een grote stap een kan dus een trend worden en misschien ook in de toekomst op andere plekken voor gaan komen.
Niet voor een 'beetje' gamen. 10 uur per dag, dag in dag uit, en daarnaast Šlle ins- en outs van een game bijhouden en voor ťlke update alle balansen uit je hoofd leren, en dat jarenlang.

Schaken is ook een spelletje, darten en pokeren ook, en tůch is daar markt genoeg voor. Voetbal is (zoals hieronder gezegd) ůůk maar een spelletje. Maar als je gůed wil worden in het spelletje, moet je wel je complete leven daarop inrichten.
Hoezo is gamen geen sport? Wat voldoet er niet aan de criteria? Het is een wedstrijd waar mensen geld mee kunnen verdienen, ze moeten er hard voor trainen en er zijn vaak verschillende divisies. Waarom is het geen sport? Het is weleens waar geen "fysieke" sport, maar het is net zo sport als schaken, dammen en darten dat is.
Hoezo is gamen geen sport?
Dus als de volgende keer iemand (vrienden, onbekenden, medici, ...) mij nog eens vraagt of ik sport doe, dan zeg ik: ja, gamen op laag niveau. Ik denk dat iedereen dan gaat lachen, zelfs als ik het uitleg.

[Reactie gewijzigd door biglia op 20 januari 2017 13:27]

Ik denk dat diezelfde mensen ook lachen als je zegt dat je aan schaaksport doet ;) Die mensen zullen in vervolg moeten vragen wat voor fysieke sport je doet. x)

[Reactie gewijzigd door GoT.Typhoon op 20 januari 2017 13:34]

De betekenis van sport is altijd al fysiek/lichamelijk geweest. Ik zou gamen dus niet als sport omschrijven. Dat er meer aandacht voor competitief gamen is, lijkt me leuk voor diegenen die ermee bezig zijn. Maar het is geen echte sport.. ;)
Daarom is het toch ook E-Sport? Of vergeet je dat even voor het gemak? :) Maar inderdaad dan moeten de mensen die vragen naar digitale sport dus E-Sport vragen haha :p Hoe dan ook, het is een sport, alleen geen fysieke. x)

[Reactie gewijzigd door GoT.Typhoon op 20 januari 2017 15:38]

Nee hoor, dat vergeet ik zeker niet. Maar de associatie met sport zit er nog steeds in. Of je er nou 'e-' voor zet of niet. :) Verder wel leuke bijeenkomsten, naar het schijnt. ;)
Het belooft een verwarrende toekomst te worden :+
Haha! True! Zeker als je beide zou doen! :P
Whahaha, inderdaad xD Probeer dat maar eens aan je schoonmoeder/oma/digibeten uit te leggen xD
Dat gaat prima hoor, kwestie van beelden van een finale van bijv lol of CS:go laten zien en ze hebben al vrij snel door dat e-sports zichzelf heeft gepositioneerd als een groot media festijn en prima mee komt in vergelijkingen met WK's e.d.

Het is maar hoe je het zelf brengt. Ik ben wel echt van mening dat e-sports gelijk staat aan bijv voetbal. Er gaat net zo veel commitment e.d. inzitten om aan de top te komen en te blijven als bij een sport.

Ik ben dan ook erg blij dat de uni van Toronto het wil erkennen op deze manier. Als je kijkt naar de sport cultuur in N-A dan vallen e-sporters snel buiten de boot, ook wat opleidingen betreft. Nu krijgen ze toch de kans om zich te ontwikkelen en hun e-sport te kunnen behoeften, hulde! _/-\o_
Ik wilde een soort gelijk iets neerzetten. Maar het staat er al! Ik kan het niet beter verwoorden!
Sport is nooit gedefinieerd als fysiek/lichaam. Dammen en schaken worden ook als sport gezien.
wie zegt dat sport altijd iets fysieks/lichamelijks moet betekenen?

Het woord sport is afgeleid van het Franse woord "desport" wat vermaak of recreatie betekend
Noord Amerikanen om toch een universiteitsdiploma te behalen, omdat het met studeren nooit gaat lukken. 8)7
Ik weet niet wat van beeld je hebt, maar je moet als student toch nog altijd een voldoende halen voor je diploma hoor? Het is niet dat als je een beurs hebt (of het nu een sport/e-sport of een valedictorian beurs is) je na je 4 jaar College een diploma aangereikt krijgt.

Wat je wel veel ziet is dat mensen die een sport (met name American Football) beurs hebben met name makkelijke vakken uit kiezen omdat ze hun doel gezet hebben om professioneel te gaan in de sport. Haal je echter niet je punten loop je een grote kans om uit de selectie gezet te worden en je met wat pech dus geen diploma hebt en geen carriŤre in de professionele sport.
niet alleen een voldoende, je moet relatief hoge scores halen voor je vakken.
Op dit niveau komt er veel meer bij kijken als "alleen maar een spelletje spelen".
Zo heeft iedere sport zijn eigen aspect, bij e-sports is dat bijvoorbeeld het denk- en strategische aspect zoals je bij schaken oid ook hebt.
Toch is schaken ůůk een (denk)sport en worden daar ook wedstrijden e.d. voor gehouden... :)
Verwijderd

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 22 januari 2017 01:11]

Dammen en schaken zijn ook een sport, komt niet echt een fysiek aspect bij kijken of wel?

Daarnaast, zoals al aangegeven op andere plekken in deze comments, zijn professionele gamers bezig met trainingen en voorbereidingen alsof het een baan is - fulltime dus.
Het niveau ten opzichte van een casual gamer is dan ook vele male hoger en niet te vergelijken, het is wel degelijk een sport op zichzelf. ;)

De grote events van games zoals Dota en LoL behalen overigens ook kijkcijfers van over de miljoen, dus er wordt net als bij andere sporten veel geld in gestoken door zowel teams als sponsoren.

[Reactie gewijzigd door Ferswah op 20 januari 2017 13:21]

Grapjas, grootmeester in de schaaksport worden is ietsje anders dan de beste zijn in een computer spelletje. Hoeveel tijd het ook gekost heeft om de beste te worden, gamen is geen denksport. Slechts weinigen kunnen aan de top in het schaken komen, je hebt er net zoals in het voetbal, zoals een Lionel Messi talent voor nodig. Dat er velen naar kijken wil ook niet zeggen dat het een sport is, er kijken ook velen naar lotto weekend miljonairs. Iemand die van gamen zijn baan gemaakt heeft is een professional gamer, maar zeer zeker geen sporter. Alles waarbij je met een dik lichaam op de bank kan liggen, pizza kan eten en Red Bull kan zuipen is geen sporten.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 22 januari 2017 01:20]

Ja. Extreem veel tijd.
Jongste grootmeester ooit. 12 jaar.

http://www.schaaksite.nl/...rootmeester-aller-tijden/

Het heeft te maken met inzicht. Denkprocessen. Strategie.
Voorspellen wat je tegenstander kan doen en erop anticiperen.

Het zelfde wat ook nodig is voor veel van de e-sports.
En daar komt dan nog eens extra benodigde reactiesnelheid e.d. bij kijken.

Maar goed.
Met genoeg gamen kan iedereen het. Net als iemand die alle mogelijke schaakzetten uit zijn kop leert en bedenkt hoe te reageren. (Klinkt verdacht veel als die schaakcomputer die grootmeesters kon verslaan. Big Blue was dat dacht ik)

Maar als jij zo af wil blijven geven op de definitie van het woord sport ga je gang. Ze noemen het niet voor niets E-sport. Er wordt een onderscheid gemaakt.
Ze noemen het niet voor niets E-sport. Er wordt een onderscheid gemaakt.
Koop ik, maar feit is dat mensen de "e-" nog al eens weg willen laten. Bij sport denken de meeste mensen toch aan fysieke inspanning. Daar zit bij mij het criterium. En daar komen deze discussies altijd vandaan. Hoewel het woord "sport" er in voor komt, e-sport is zeker geen sport. Na een pot schaken zeg je ook niet na een wedstrijd dat je lekker gesport hebt. En een denksport is dan ook geen 'echte' sport. Gamen is leuk, maar ga vooral niet buiten de schoenen lopen. Toon respect voor de echte fysieke sporten en houd vooral het voorzetsel "e-"ervoor.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 24 januari 2017 08:58]

Door te gamen heb ik o.a


1. Engels geleerd
2. Duits geleerd
3. Contacten gelegd over heel Europa
4. Teams georganiseerd en gemanaged
5. Denken over stratagieen
6. Leren in team verband te werken

Nee, heb er helemaal niks van geleerd.

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 21 januari 2017 16:01]

Niet alle erkende sporten bevatten een fysiek aspect, denk aan denksporten als Schaken of Dammen. Daar gebruik je een andere delen van het menselijk lichaam tot het uiterste. Zo ook bij e-sports, afhankelijk van de game kan dat te maken hebben met strategisch vermogen, reactievermogen, inzicht, focus, oog-handcoŲrdinatie en ga zo maar door.

Dit zijn prima aspecten van het menselijk lichaam die je door oefening tot het uiterste kan drijven. Het beoefenen van de e-sport zelf is misschien niet fysiek uitputtend zoals voetbal oid, maar een goede fysieke gezondheid is wel belangrijk om zo goed mogelijk te kunnen performen.
-edit fout van mij

[Reactie gewijzigd door Mike.Kentin op 20 januari 2017 17:10]

Inderdaad, en het heeft al helemaal geen zak met leidinggeven te maken. Dit gaat echt helemaal nergens over.
Video Game Highschool! Leuke serie trouwens, kwam meteen bij me op. :) http://m.imdb.com/title/tt2170584/?ref=m_nv_sr_2
Haha inderdaad een leuke serie ondanks het slechte acteerwerk.
Ik vind het er juist wel bij passen! Inderdaad erg leuke serie.
Ben net pas begonnen met kijken, maar juist door het slechte acteerwerk is het geweldig
Ik gok dat dit aan de Radboud Universiteit ook al wel mogelijk is, daar e-sports een erkende sport is door de sportkoepel (NSSR). Waarschijnlijk heeft alleen niemand het nog geprobeerd.
De NSSR geeft zo te zien helemaal geen beurzen aan studenten voor hun reguliere opleiding, maar subsidies voor sportgerelateerde activiteiten. Dat is echt iets anders dan de studiebeurs waar het in dit artikel over gaat.

Radboud Universiteit zelf zal ook geen beurzen uitgeven aan studenten puur op basis van erkenning door een (onafhankelijke)vereniging, als ze dat Łberhaupt al doen...

De vraag is of extra geld noodzakelijk is in het Nederlandse systeem. Er zijn al mogelijkheden om studiefinanciering te verlengen voor bijvoorbeeld sporters of bestuurders en ook studievoortgang is na het eerste jaar iets waar men zeer flexibel kan omgaan. Denk daarbij nog eens aan mogelijkheden als het kwijtschelden van collegegeld en een zak met geld is vaak overbodig.

[Reactie gewijzigd door Cio op 20 januari 2017 14:53]

Had ik toch een paar jaartjes later moeten zijn, toen ik nog progamer was mocht ik blij zijn met reiskostenvergoeding naar het evenement en een hapje daar |:( . (Afgezien van prijzengeld. Maar dan moest je wel alles winnen. En dat was ook zeker nog niet genoeg om geen baan erbij te hebben)
Gun het de nieuwere spelers zeker wel.
Als je iets anders speelde dan Counter-strike, moest je het inderdaad met een prijzengeld van minder dan 5000 euro doen (als je geluk had). Daar zag je als speler eigenlijk niets van terug, want verdelen over het team met de gemaakte kosten eraf, hield je niet zo veel meer over. Maar we deden het voor de plezier. Dat je toernooien wint is altijd iets om trots op te zijn ;)
Zo veel negatieve reacties al zeg. Ik denk dat men zich echt vergist hoeveel tijd, training en inspanning er in gaat zitten als je met de bekende esport spellen wil meedraaien met de top. Dat doe je niet door je favoriete spelletje een beetje casual te spelen hoor.

Ik vind het maar raar dat maar elke keer weer moet worden gezegd dat top esporters vaak meer dan 8 uur per dag steken in het verbeteren van hun skills.

Verder vind ik het geven van een beurs een top idee. Het geeft de mensen die zowel willen studeren als gamen een extra kans en dit zorgt direct voor, wat ik hoop, meer esporters, betere esporters en dus nog leukere en interessantere wedstrijden!
Ik vind het een wonder dat dit nog niet eerder is gebeurd. E gaming is iets dat alleen maar gaat groeien. Met het volwassen worden van VR gaat het alleen maar toenemen. Dan snap ik het goed dat bedrijven erin willen investeren.

Hopelijk kunnen er goede leiders hieruit ontstaan in de e-game wereld. Wordt eens tijd dat e-sport meer in de aandacht komt. Met de oude generatie stervende gaat het meer een groter rol spelen in de toekomst. Dat er maar een aantal traditionele sporten uitsterven. Ik ben voor het uitsterven van voetbal :).

De toekomst is digitaal, ook onze sport.
Hmm.. Ik zie (professioneel) gamen wel als een sport, maar dan heb ik het over de mensen die meerdere uren per dag gamen/trainen om zo beter te worden. Zoals eerder genoemd zijn dammen en schaken ook gewoon een sport. Minder fysiek welliswaar, maar toch. Ik weet alleen niet zeker of het wel een goed idee is om dit te stimuleren d.m.v. een beurs. Ik wou dat ik dit had :9
Gamen wordt vaak gezien als verspilling van tijd. Tijd die je beter in iets anders kan steken, want wat heb je eraan toch? Je kan dit niet op je CV zetten en je werkt niet aan je ontwikkelingen voor later. Je duikt de virtuele realiteit in om de realiteit te ontsnappen...zo ziet de maatschappij dit nog steeds helaas. Men ziet niet dat er veel meer bij komt kijken om succesvol te zijn in Gaming.

Vooral bij team/guild leaders. Iedereen kan iets beginnen, maar om het op te bouwen naar iets succesvol, dat is niet voor iedereen weggelegd. Leiderschap skills kunnen al op jonge leeftijden ontwikkeld worden. Ook krijg je een hoop verantwoordelijkheid op je als team/guid leader. Je speelt misschien maar een "spelletje", maar dit speel je toch met echte mensen. Je moet leiden, plannen, motiveren, recruiten, samenwerken, etc. Genoeg skills die je jezelf aanleerd door "alleen maar te gamen"...

Op vacatures zie je vaak, xx jaren ervaring met managen van teams...Helaas kan ik dan niet aankomen dat ik 5 jaar lang succesvol een guild heb onderhouden...Maar wie weet hoe de toekomst zich ontwikkeld op dit gebied.
Hoezo niet? Wat is er anders aan?

Je redenering slaat kant nog wal, of je nu een team online managed of offline.
Gewoon erop zetten
Jij weet dat het niet anders is, ik weet het, maar de meerderheid van de maatschappij ziet dit (nog) niet. Vind het daarom goed om te zien dat een universiteit hier zelfs een beurs voor wil geven. Maar misschien heb je gelijk, gewoon erop zetten, want als de lezer het wel snapt heb je zelf er alleen maar voordeel aan. Anders wordt het gewoon een vraag en kan je het netjes uitleggen. Thanks :)
Of er toekomst zit in e-sports hangt ook af van de publieke belangstelling, ofwel een buitenstaander moet in staat zijn het een e-sport wedstrijd goed te kunnen volgen. Nu, zit de spanning en beleving, vooral bij de deelnemers, Ik denk dat de media op zich, wel interesse hebben, maar dan rijst de vraag, hoe breng je het verloop, de spanning, beleving en verloop van een e-wedstrijd goed in beeld, bij (game) supporters en andere belangstellenden.
Dit geldt toch voor alle sporten? Het klinkt alsof jij zelf nooit een finale hebt gekeken van een groot esports evenement. Er zijn analyses en voorspellingen, herhalingen interviews en ga zo maar door. Het is nu al een gigantisch media evenement waar tijdens de finales miljoenen mensen live zitten te kijken.

En voor zo ver ik weet zijn een groot deel van de toeschouwers niet een mensen die het spel zelf spelen en precies weten hoe het in elkaar steekt. Ze vinden de sensatie wat bij zo een groot evenement komt kijken al prachtig. En net zoals met voetbal bijvoorbeeld Leer je door het kijken en luisteren naar de analyses en dergelijke al meer dan genoeg om naar een wedstrijd te kunnen kijken :)
Spanning en beleving?

https://www.youtube.com/watch?v=ejVJShkZyoQ

Publieke belangstelling?

43 miljoen kijkers bij League of Legends wereld kampioenschap.
http://www.lolesports.com...orld-championship-numbers

Dat zit wel goed!
Zouden we zo'n richting ook als bijscholing kunnen volgen ?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*