Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

CS:GO-team Astralis tekent sponsordeal met Audi van bijna 700.000 euro

Door , 128 reacties

Het Deense Counter-Strike: Global Offensive-team Astralis heeft een sponsorcontract getekend met de Duitse autofabrikant Audi. Naar verluidt ontvangt de e-sportsorganisatie van Audi een bedrag van bijna 700.000 euro.

De oprichter van Astralis, Frederik Byskov, noemt de sponsorovereenkomst met een partij als Audi, die verder geen relatie met online gaming of e-sports heeft, een bevestiging van de waardering van de wereld van e-sports. Officieel is niet bekend om welk bedrag de overeenkomst gaat. Bronnen die bekend zijn met een van de betrokken partijen noemen een bedrag van bijna 700.000 euro, aldus The Daily Dot.

Astralis is het bekendste Counter-Strike: Global Offensive-team in Denemarken. Het is een van de teams die uitkomen tijdens het Eleague Major 2017, een groot CS:GO-toernooi dat zondag begint.

Twee weken geleden werd bekend dat een ander groot bedrijf, creditcardmaatschappij Visa, voor 2017 een sponsorcontract heeft getekend met e-sportsorganisatie SK Gaming. Naar verluidt zou het gaan om een sponsorbedrag dat vergelijkbaar is met de som die Astralis van Audi ontvangt. Onder het Duitse SK Gaming vallen teams voor meerdere games als CS:GO, League of Legends en Hearthstone: Heroes of Warcraft.

Joris Jansen

Nieuwsredacteur

20 januari 2017 15:13

128 reacties

Linkedin Google+

Reacties (128)

Wijzig sortering
Interessante ontwikkeling.

Wat ik graag zou lezen is de redenering van de marketing mensen bij Audi en andere grote bedrijven om deze investering te doen. In de zin van hoe diepgaand hun onderzoek is geweest voordat ze besloten om deze investering te doen.

Natuurlijk kan het puur om branding gaan, en dit is altijd de "makkelijkste" redenering voor marketing uitgaven. Maar ik ben benieuwd of ze wellicht een echt onderzoek hebben gedaan naar het type E-sport team dat ze sponsoren, wat voor type kijkers deze teams hebben, en waarom deze doelgroep beter is dan andere. Dus marketing met echte argumenten en geen "fluffy talk" hier zou ik graag meer over lezen. (wellicht dat er andere Tweakers beter geinformeerd hierover zijn dan ik, leestips zijn welkom!)

Bijvoorbeeld; Zijn FPS beter voor bepaalde sponsoring dan bijvoorbeeld een RTS, een MOBA, MMORPG of ander type spel? Of welke verschillen zitten er tussen de spelers en kijkers van dit type spel/stream. Wat voor bijdrage gaat de sponsoring dragen aan het koop gedrag van de doelgroep? Dat soort zaken, dat lijkt mij dus reuze interessant.
Het is denk ik ook een beetje een investering in de toekomst, e-sports is de laatste paar jaren echt 'booming' en de kans is groot dat een bedrijf als Audi dan liever nu 700.000 investeert voor wellicht een lange samenwerking, dan over 5 jaar als esport nog eens 10x zo groot is en het bedrag al veel hoger zou moeten liggen om een samenwerking aan te kunnen gaan met een esport organisatie.

In Amerika komt E-league (een grote CSGO esport league) al op televisie, het is een kwestie van tijd voordat dit in andere landen zoals Nederland gaat komen.

Maar ik durf je dit te vertellen, over 5-10 jaar kijken er meer mensen naar esport dan naar voetbal of welke andere sport dan ook.
Maar ik durf je dit te vertellen, over 5-10 jaar kijken er meer mensen naar esport dan naar voetbal of welke andere sport dan ook.
Weinig kans. Helemaal binnen zo'n korte tijd. Tuurlijk groeit het, maar groter worden dan voetbal gaat voorlopig echt niet gebeuren.
Behalve dan dat de grootste esport streams al groter zijn dan de viewership van grote sport evenementen.

Zo was League of Legends Worlds in 2013 al groter dan de super bowl in bepaalde aspecten en was Worlds 2016 finale groter dan de NBA Finals in concurrent viewers
Ik heb het dan ook over voetbal. No way dat er snel meer mensen naar Esports gaan kijken dan naar het EK voetbal. Sowieso is de NBA en vooral de SuperBowl nogal gericht op de USA en kijken er buiten dat land helemaal niet zoveel mensen naar. Voetbal verslaan gaat echt nog wel lang duren als het al gebeurt.
Het EK voetbal van 2016 had bij de finale ongeveer 5 miljoen kijkers tegelijkertijd op zijn piek (Peak Concurrent Users (PCU)). Daar zit worlds 2015 al met ongeveer een factor 3 overheen met 14 miljoen

edit: En ik zit nationaal en globaal door elkaar te halen. Ben ik wel wakker...? Schijnbaar niet

edit2: dan hierbij nog wat nummers die meer moeten kloppen:

Voor 2012 keken er ongeveer 300 miljoen mensen, dus ja, daar hebben ze nog wel even tijd voor nodig

[Reactie gewijzigd door Gropah op 20 januari 2017 17:11]

Volgens mij gaat deze vergelijking niet op. NOS cijfers zijn alleen de Nederlandse bevolking, Worlds 2015 wereldwijde kijkcijfers.
Dit had ik moeten zien aankomen :X, nevermind me
Als je naar de hele wereld gaat kijken is voetbal veel groter. Je kijkt nu naar Nederland qua voetbal en naar de wereld qua Esports, dat klopt natuurlijk niet.

Neem bijvoorbeeld een relatief arm land alsBraziliŽ, daar kijken enorm veel mensen naar voetbal en dat zijn mensen die nog nooit een onlinegame hebben gespeelt, laat staan dat ze naar Esports kijken.

Als je wereldwijd kijkt gaat Esports de komende tig jaar voetbal echt niet inhalen, mogelijk zelfs de komende 100 jaar niet.

[Reactie gewijzigd door PilatuS op 20 januari 2017 17:03]

Pardon? In Zuid-Amerika (BraziliŽ & ArgentiniŽ, beiden meerdere keren wereldkampioen) Afrika en China is voetbal volkssport nummer 1. :') iets meer poppetjes dan die lousy 350 miljoen Amerikanen.

[Reactie gewijzigd door Vaal op 20 januari 2017 17:20]

Het EK word al meer bekeken dan Esports, laat staan het WK. Heb je enig idee hoeveel mensen er in Zuid-Amerika naar voetbal kijken ? Die 5 miljoen is trouwens de piek van alleen NL, niet heel de EU. Dus ja, NL word vergeleken met de hele wereld, enorm krom dus. Die 5 miljoen is niet eens de hele EU, laat staan hoeveel mensen er wereldwijd naar het WK kijken.

Sowieso is zeggen dat ik voetbal leuker vind onzin want zelfs als NL in de halve finale van het EK zou staan kijk ik nog niet eens. Voetbal boeit mij compleet niets.

[Reactie gewijzigd door PilatuS op 20 januari 2017 17:40]

Dat noemen wij american football. Rugby net wat anders.
"En voetbal is buiten Europa helemaal niet zo groot. "??? 8)7

voetbal is de nummer 1 sport wereldwijd, punt

De FIFA heeft 211 sub federaties in de hele wereld. volgens een telling uit 2006 speelt grofweg 4% van de wereld bevolking georganiseerd competitief voetbal.

bekijk ook even de transfer bedragen die de laatste tijd betaald worden door chinese ploegen voor europese spelers; dat gebeurd heus niet voor een spelletje waar de chinezen niet op zitten te wachten
http://www.hln.be/hln/nl/...-wereldwijd-records.dhtml

Volgens die link keken in 2010 3,2miljard mensen naar het wk voetbal.

Is de eerste link op google dat ik zag, dus weet niet hoe juist dit is, maar in ieder geval veel hoger dan jouw 14 miljoen :)
Ach, hij maakte een fout en gaf dat toch gewoon toe? Is toch nergens voor nodig om een wall of shame te maken?
5-10 jaar kort? Dat is toch al heel lang op esport gebied, kijk maar eens waar esport stond 5 jaar geleden.
Kort? Even voor je beeldvorming: 10 jaar geleden was er nog geen Android.
Je snapt dat voetbal (godzijdank) niet overal in de wereld zo systematisch ingegoten wordt met de paplepel als in Nederland?
Ik krijg sterk het gevoel dat alles aan die E-Sports overdreven word , en dat het gestimuleerd en gehyped word door de grote bedrijven , terwijl het helemaal niet dezelfde aantrekkingskracht heeft als echte sporten.
Ik denk dat het aantal mensen voor wie andermans game-play interessanter is dan echte sporten en lichamelijke kunst beperkt zal blijven.
Bovendien is het aantal kijkers van livestreams makkelijk te faken door de leverancier van die livestreams.
De populariteit groeit, dat ga ik niet ontkennen, maar de wk finale van '10 werd bekeken door 3.2 miljard mensen , denk dat het nog wel iets langer dan 10 jaar zal duren voor gelijk welke e-sport zulke cijfers kan voorleggen.

Een Amerikaans cs go toernooi in mei dit jaar trok amper 320 000 kijkers over 14 dagen.
En met astralis kans makend op de MAJOR-titel binnenkort word het voor audi misschien nog in korte termijn al heel interessant. De timing is perfect, audi wallhacked.
In de tussentijd worden er bij Ziggo en KPN langzaam aan wat laffe Fifa toernooitjes opgezet. Helaas leeft esports in Nederland nog niet zoals in Landen als de VS en eigenlijk alle landen om ons heen. (DUI, DEN, SWE, FRA, POL, SPA en zelfs in Turkije is er meer animo/ zijn er meer teams.) Persoonlijk vind ik dat teleurstellend. NL was namelijk altijd vrij liberaal als het om gewelddadige videogames ging. (Zoals counter-strike source destijds in duitsland bijna werd verbannen.) Ook is onze infrastructuur qua internet over het gemiddelde veel beter dan in omringende landen. Wat mijn teleurstelling voed. Nederland als voetbal/hockey en schaats land zou ik nog niet zo snel die voorspelling van 5-10 jaar meegeven om die redenen, maar de tijd zal het leren
Toch zijn events van Pathe die LoL leagues streamen al reuze populair en dat zal wel gaan groeien. Dus misschien dat 5 jaar beetje kort is maar 10 jaar moeten ze een heel eind komen :).
Dat is al. Heb onlangs al op Fox Sport wat competitie matches cs go zitten kijken.
Wow, hold your horses. Sport is veel te groot om vergeleken te worden met e-sports. Games worden vooral onder jongeren zoveel gewaardeerd. Sport onder zo'n beetje elke leeftijd categorie. Voetbal daarin tegen is al helemaal andere koek. E-Sports mag dan groter worden maar verwacht niet dat het straks al groter word op TV dan we nu met darten , Poker of Biljarten hebben. Er zijn teveel verschillende games geen enkel specifieke game kan meer kijkers krijgen op dit moment dan een sport die ze op eurosport 2 laten zien 's avonds om alleen maar de tijd te doden. Over 5 a 10 jaar zal dat misschien beter gaan maar nog steeds niet. Dan had je in Korea moeten wonen.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 21 januari 2017 22:18]

Prettig dat je mij en velen van mijn vriendengroep jongeren noemt. Dank je :) gamer vanaf het AT en c64 tijdperk en trouw volger van diverse esports competities vam racing tot cwl
Jongeren? Denk dat je commentaar geeft maar er geen bal vanaf weet, de eerste gamers zijn inmiddels al in de 50+...
Er geen bal vanaf weet? Heb je zo leren praten van je ouders?

Wat 1 verkeerd begrepen zin mensen toe doet zeggen online is werkelijk verbazingwekkend. Ik heb "alleen" aangepast in "vooral" speciaal voor de oudjes. Maar taalgebruik kennen jullie(@ChAiNsAwll) oudjes dus absoluut niet.

Vind het jammer dat het gelijk zo moet hier in de comments zo agressief.
Je hoeft niet arrogant te doen hoor, je zat er gewoon naast, punt. ;)
Ernaast zitten en verkeerd interpreteren zijn 2 verschillende dingen. Dat jij het zo letterlijk neemt als je het leest is misschien een autistische trekje van je. Mr Grammer nazi.
Het zal je misschien verbazen maar ondertussen 15 jaar geleden speelde ik al in een Quake 3 ctf league die speciaal voor een Britse tv zender was opgezet. Met interviews, prijzen, reportages over teams .. alles erop en eraan.

E-sports is dus al heel lang op tv te zien, maar de echte boom blijft (al lijkt het nu wel bleef te worden) toch wel heel lang uit
Het zal natuurlijk om zaken als branding gaan. Alleen met opkomst van nieuwe elektronica als zelfrijdende auto's is het natuurlijk ook extreem belangrijk de nieuwe generatie goed te bereiken en je als merk te positioneren. Dus niet enkel klassieke marketing richting verkoop van auto's, maar ook aanloop van nieuwe werknemers.

Zichtbaar 'vooraan' staan met nieuwe ontwikkelingen, bij een doelgroep die over het algemeen sterk beta-gericht is, kan straks ook op gebied van HR vruchten afwerpen. Ze hebben geen auto's want net afgestudeerd, maar kennen zo wel Audi vanuit hun hobby (gamen) en bijvoorbeeld BMW een stuk minder.

Zou niet de eerste keer zijn dat via gaming talenten voor de 'echte' wereld worden aangetrokken, kijk bijvoorbeeld naar Gran Turismo wedstrijden.

[Reactie gewijzigd door Xanaroth op 20 januari 2017 16:48]

Ik vind het vooral interessant dat Audi en Visa deze gamers vertrouwd met dat geld. Nu kun je denken dat dit geld naar allemaal tech gaat, maar 700.000 euro kun je daar niet aan kwijt. Als ze naast dat geld ook hun leven goed organiseren in de echte wereld kunnen ze een voorbeeld functie hebben voor heel veel mensen.

Ik zie het als een zeer positieve ontwikkeling :)
Persoonlijk denk ik dat Audi dit slim heeft aangepakt. Dat voetbalclubs esport teams kopen of sponsoren wistten wij al, maar voor zover ik weet is dit de eerste auto sponsor voor een (csgo)esportteam.

Audi komt meteen overal in het nieuws. Als dit hun doel was dan hebben zij het prima aangepakt. De 'sponsorexposure' van Astralis zal minder groot zijn dan dit nieuws gok ik.

Speculatie, maar dit zou een marketeer wel bedacht kunnen hebben. Als het klopt wat ik zeg, nog een slimme ook haha
misschien heeft er wel 1 van de marketing mensen bij audi gedacht... HEY... wait a minute... E-Sports.. E-CAR!! kom we gaan (zodra we onderzoek gedaan hebben naar de cultuur en mensen uiteraard!) deze mensen eens benaderen.. dan kunnen ze in de nabije toekomst wellicht mooi helpen met een nieuwe slogan voor onze E(lectronic) divisie.

wie weet.
Interessant, wat zou precies het idee van Audi zijn om iets dergelijks te sponsoren?
Goeie vraag, dat heb ik me ook wel eens afgevraagd bij dit soort a-typische (grote) namen die investeren in e-sports.

Het zal voor een deel te maken hebben met de flinke groei van esports; dat maakt het in zijn algemeenheid al snel een interessante rendabele investering. Ik denk dat in het geval van Audi wellicht ook meespeelt dat jongeren vandaag de dag niet direct en masse staan te trappelen om een auto te kopen. Dit kan een manier voor Audi zijn om toch ook die doelgroep wat beter te kunnen bereiken. ‹berhaupt is het jonge publiek voor veel commerciŽle partijen een zeer gewilde doelgroep. En autorijden wordt meer en meer door computertechniek en software (zelfrijdende auto's) beheerst. In die zin is een dergelijke sponsordeal van Audi wellicht toch ook weer een tikkeltje minder vreemd dan het lijkt.
Goeie vraag, dat heb ik me ook wel eens afgevraagd bij dit soort a-typische (grote) namen die investeren in e-sports.

Het zal voor een deel te maken hebben met de flinke groei van esports; dat maakt het in zijn algemeenheid al snel een interessante rendabele investering.
Voor een bedrijf dat luxe auto's verkoopt is 700K kinderspel, een tv-reclame van 30 seconde zal ze veel meer kosten (inclusief opnames enzo). Een paar wagens meer en je bent weer uit de kosten.

Ik denk dat er ook een "mis de boot niet"-aspect aan zit, durf je het risico te nemen om niet mee te doen?
E-sports genereren een hoop hype, 't zou zonde zijn als je zit te suffen en daarom te laat bent. Door nu een paar ton uit te geven zitten ze alvast in een mooie positie als de hype doorzet.

De meeste aandacht in de autowereld gaat uiteraard uit naar de race-spellen. Audi is echter geen racemerk. Als Audi een virtueel F1-team zou sponsoren dan zou dat mogelijk een verkeerd signaal afgeven.
Ik denk dat in het geval van Audi wellicht ook meespeelt dat jongeren vandaag de dag niet direct en masse staan te trappelen om een auto te kopen. Dit kan een manier voor Audi zijn om toch ook die doelgroep wat beter te kunnen bereiken.
Daarbij heeft Audi volgens mij (eerlijk gezegd weet ik er niet zo veel van) een vrij stijf imago onder jongeren, een vleugje CS kan dan helpen.
Audi geen racemerk? Wellicht niet in de F1 wereld, maar in de DTM / GT3 kan Audi behoorlijk mee komen: http://www.audi.com/en/audisport.html.
en Audio knalt nu door naar Formule E
Laten we vooral de endurance races zoals 24h van Le Mans niet vergeten...
Yup goeie punten. Al kan je Audi best - tot op zekere hoogte - als racemerk neerzetten. Zeker qua historie. Rally, Le Mans, en ze maken vandaag de dag toch ook geen onaantrekkelijke snelle personenauto's als de R8 en de RS-series ;)
Zoals anderen al aangeven is Audi toch echt wel een motor sport merk. Ze domineerden de afglopen jaren bijna de World endurance series. Pakten vele overwinningen op Le mans. Behaalden met hun Quatro vele overwinnngen in de rally sport. Dan zijn er nog al die andere klassen.

Ze stopten eind vorig jaar helaas met de WEC vanwege het veel verlies met het diesel gebeuren. Heel erg jammer want er was een zeer mooie strijdt gaande tussen Audi en Porsche en Tayota.

Ze gaan nu in de Formula E verder..

Dit zal inderdaad te lmaken hebben met de boot niet willen missen. Maar een stijf/oudbollig karakter heeft Audi toch echt niet met hun RS R8 series..

[Reactie gewijzigd door Daniel_Elessar op 20 januari 2017 18:10]

Reclame op de shirts, Spelers in reclames van audi, videos van spelers die worden gesponsord door audi. eindeloze mogelijkheden :D
Maar ik denk dat zijn vraag meer is: waarom wil audi een publiek zoals gamers wil sponsoren. :?
IT-ers die goed verdienen als doelgroep? Of de visie dat de jongeren van nu die dit kijken in de toekomst een goede technische baan krijgen en dus een goede/Audi auto willen.
En toch wil je als je een nieuwe Porsche Panamera koopt de sterkste diesel hebben. Beste motor ooit in die auto's en ja die hangen aan Volkswagen groep.

En daarnaast gaat dit over 'oudere' motoren. Ik ben zelf ook meer te vinden voor andere merken maar audi's zijn behoorlijk goede auto's.
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst.
Dit artikel combineer ik met het artikel dat een Canadese Universiteit een e-sports beurs gaat uitgeven, aan studenten met hoger-dan-gemiddelde-scores.
Mensen met leiderschapskwaliteiten, zo wordt dit genoemd in dat artikel.
Audi ziet terecht een potentieel klantenbestand. Visionair.
Audi profileert zich natuurlijk graag middels de slogan "voorsprong door techniek" als een onderneming die op technologisch gebied voorop loopt. Maar breder gesproken is dit een manier om een doelgroep te kunnen bereiken die minder en minder affiniteit met auto's heeft, getuige het afnemende percentage autobezit onder jong volwassenen.

Ik denk dat het Audi in die zin niet alleen om merkbekendheid te doen zal zijn, maar er vast een achterliggend concept te vinden zal zijn in de richting van car sharing (waar Audi nog volledig afwezig is) en andere auto-gerelateerde concepten.

Daarnaast leveren ze leuke leasewagens voor degenen die reeds wat gevorderd zijn in de carriere, zoals ook door Wren aangeduid. Verder vraag ik me af of dit spel ook in China een hoge populariteit geniet, want dat wordt nog altijd als groeimarkt voor luxemerken gezien.
Omdat vele gamers bij mama wonen en wel een Audi willen kopen op afbetaling. Er zijn miljoenen gamers. Als er 100 een auto kopen zijn ze al weer uit de kosten en hun naam blijft een jaar + op de site/shirts en wie weet waar nog. Nerds moet je aanspreken in games als je hun reclame wilt voorschotelen.
Waarom niet, ben ook een gamer heb ook audi gereden..
Ik vindt het nog steeds krom.. De gene die daadwerkelijk genoeg verdienen als gamer en een audi kunnen rijden zouden dit niet doen aangezien ze overal naar toe gaan met het vliegtuig en/of voor hun gereden wordt door coach. En ik zie een fanatieke pro gamer ook niet in zijn vrije tijd een audi rijden aangezien hij al zo weinig heeft.. (kijk bijvoorbeeld eens naar: Life of legends van Fnatic)
Nu nog Gamers vinden die vanaf hun 16de een Audi kunnen aanschaffen en berijden :Y) .

Of word zijn e-sports ook door 16+ bekeken? Ik ben totaal niet thuis in de (e-)sports werelden.
Uiteindelijk gaat het inderdaad om auto's verkopen bij Audi, maar door een nieuwe generatie bekend te maken met het merk Audi kunnen ze daar mogelijk op de langere termijn van profiteren. Als je iemand op zijn of haar 16e een fan kan maken van je merk en producten, dan is er een goede kans dat die persoon jouw producten gaat kopen zodra die wat besteedbaar inkomen heeft.

Ik denk sowieso dat de insteek van Audi is om hiermee jonge mensen aan te spreken.

On topic:
Leuk dat Audi geld steekt in esports, al is 700K niet bijzonder veel vergeleken met andere sponsor deals van Audi (skiŽn, voetbal etc.) maar het is een begin :)

Er zal ongetwijfeld geanalyseerd worden of het een nuttige investering voor ze is geweest.

Ben ook benieuwd of ze iets met racing gaan doen in esports.

[Reactie gewijzigd door JackDashwood op 20 januari 2017 15:33]

Nouja. Dit deense team bestaat uit 6 vaste spelers.

Meer dan een ton per speler is best een leuk bedrag. Voor het team een hele goede manier om extra te kunnen investeren in skins 🤣
700k is zelfs vrij weinig aangezien de Astralis organisatie erg open is over de verdiensten van de spelers dat rond de $10.000 per maand ligt, exclusief prijzengeld, sponsoringen en sticker money van officiŽle Valve majors.

Om niet te ver in detail te gaan liggen de verdiensten van een professionele CSGO speler momenteel rond de $500.000-1.000.000 per jaar.
Een extra ton erbij is niet slecht dan toch? Zeker niet als het uit de auto wereld komt. Er is geen enkele mogelijkheid om in een spel als CS:go ff een audi voorbij te laten komen. Bij NFS, GT of Andere race games wel. Het is dus puur voor de logootjes op de shirt of stoelen.
Dit lijkt me "lichtelijk" overdreven lol.
Ik weet nog wel dat ik en een maat helemaal fan van de Audi TT waren door NFS Underground 2, maar smaken veranderen :P
Ik denk dat er toch leukere dingen te doen zijn met een audio dan deze te berijden. :+

Even serieus. Niet alle mensen die gamen zijn 16 jaar. Het begint steeds een grotere business te worden dat e-sports. Dus er is hier zeker wel een doelgroep te behalen.
I see, ik zeg ook niet dat alleen mensen die 16 jaar zijn gamen. Vraag me alleen af wat de gemiddelde leeftijd is die kijkt naar e-sports. Ik ben zelf fanatiek gamer (28 jaar jong), maar e-sports en twitch channels interesseren mij totaal niet.
Als je nagaat dat de meeste CSGO professionals rond de 18-30 jaar oud zijn, vergelijkbaar zijn dan ook de spelers. CS is een game die bewezen heeft spelers lang vast te houden, de speel en kijkcijfers liegen er in ieder geval niet om.
Nu zaaien later oogsten... Vaak is een auto kopen een emotionele keuze als je al vroeg mensen aan je kan binden heb je daar vaak lang plezier van als bedrijf.
Het zelfde als bijvoorbeeld voetbal sponsoren: Naam in beeld.

Maar wel opmerkelijk dat ze eSports ook beginnen te sponsoren, dat word toch doorgaans eerder gedaan door hardware fabrikanten.
Eens moet de eerste keer zijn. Overigens is Audi niet vies van sponsoring/reclame met games/gamefilms. e.g.: FFXV Kingsglaive :P

[Reactie gewijzigd door Jasphur op 20 januari 2017 15:44]

Ja in Kingsglaive was lastig te missen, het aantal nutteloze scenes om maar die auto in beeld te krijgen was wel erg. Er waren belangrijke personages met met minder screen time.
Dat ze daar als enige automerk zitten, is juist een voordeel. Er gaat geen enkele bedreiging van de andere brands uit. Ze kunnen er juist voordeel mee doen dat de positieve kant (hoogtechnologisch, populair, cool, ...) van andere brands op hen afstraalt.
Dan kun je beter "your name here" sponsoren. Populair bochtje :p
Spelers rijden een audi :P
De Heineken Musical Hall gaat binnenkort de AFAS Live heten... AFAS, een bedrijf dat bedrijfssoftware maakt. Daar zie ik de link ook niet helemaal met entertainment. Maar goed, deze bedrijven hebben daar uiteraard wel een idee bij, anders doen ze het niet.
7 ton = 15 auto's, kleine investering met veel visibility in een doelgroep die nog ouder moet worden.
Audi ligt goed bij de doelgroep van de e-gamers (als ze ouder worden).
Dus je naam er aan linken is op zich vrij logisch.

Mogelijk wordt de teamnaam 'Audi Astralis'... Audistralis?
Misschien wil Audi wat doen aan hun 2 miljard verloren marktaandeel in zuid-korea sinds ze daar "verbannen" waren :) (bron: http://www.forbes.com/sit...y-hard-time/#7b46b2df620c)
Audi is natuurlijk een wereldmerk en waar e-sports hier niet zo groot zijn, is het daar enorm polulair.
Spijtig om te zien dat Tweakers een zeer verouderde foto van het team gebruikt bij het artikel. Twee van de speler op deze foto spelen namelijk al niet meer bij Astralis :D

Foto van het huidige team

[Reactie gewijzigd door Donderr op 20 januari 2017 15:22]

CajunB (de middelste) is geruild met (toen malig Team Dignitas (nu Team North))met Kjaerbye
en de rechter (Karrigan) is naar FaZe Clan gegaan en is vervangen door Gla1ve die van Heroic afkomt.

Het was bij ESL One Cologne de vraag of ze hun legendary status (beste 8 van een major mogen het jaar erna meespelen zonder zichzelf te kwalificeren) konden behalen. Ze hadden toen tegen Dignitas (die met CajunB speelde (die hun tactieken dus nog wist)). Kjaerbye was er toen niet en werdt vervangen door Gla1ve. Toen bleek dat Dupreeh last had van zijn buik (blinde darmontsteking) en toen heeft Zonic (die weinig tot geen cs:go heeft gespeeld) ingevallen voor Dupreeh. Uiteindelijk wonnen ze en daardoor konden ze deze keer gewoon in 1 keer meedoen.

Video

[Reactie gewijzigd door Joostlek op 20 januari 2017 16:10]

Ja goeie, had deze foto ook al gezien; het is nu de winnende geworden ;)
Scherp, aangepast inmiddels. Dank!
Hotlink not allowed. Link is dus kapot.
link is niet kapot, afbeelding mag alleen niet gebruikt worden op deze manier :+
Tis nu nu dat Tweakers de snelste is in nieuws brengen e ;-) ze lopen altijd wel een beetje achter.
Dat toont toch wel dat er nog veel werk aan de winkel is op het gebied van naamsbekendheid bij het grote publiek. Als zelfs de gespecialiseerde pers (t.net) het niet weet.

[Reactie gewijzigd door biglia op 20 januari 2017 17:11]

Mooi voor Astralis, ik zie het enkel meer en meer gebeuren in de toekomst.
Astralis als player owned org zal hier nog meer voordeel uit halen denk ik!

Wel zonde van de outdated foto! Karrigan zit nu bij FaZe.
Karrigan bij FaZe, cajunb bij North. ;)
Niet meteen een rare move. Veel ict'ers hier in belgiŽ bijvoorbeeld zijn natuurlijk gamers, zij het minder tijdens hun werk *wink*. Vaak eindigen ze daar ook in een leasebak. 35 A3's verkopen aan 20k en je zit aan 700.000 hť (omzet, niet winst!). Dan lijkt het mij allemaal wel relatief.

Steeds meer mensen gamen, twitch is opeens ťcht mainstream geworden en esports krijgen steeds meer public exposure. Audi pioniert hier en ook al vind ik hun van de drie duitse premium wagens echt het meest "bumperklever / annoying driver" imago hebben moet je het hun nageven; ze durven!
Veel ict'ers hier in belgiŽ bijvoorbeeld zijn natuurlijk gamers, [...] 35 A3's verkopen aan 20k en je zit aan 700.000
Goedkope A3's hebben ze in BelgiŽ, want in Nederland beginnen ze pas boven de 27k :Y)
Ook wel gekend als "The big BPM rip off" waar Nederlanders ONTZETTEND hard mee genaaid worden.

Ook die rijklaar maak kosten zijn belachelijk :')

Want iedereen aan de goedkope vervuilende tweedehands wagen helpen is veel leuker.

http://www.nl.audi.be/be/web/nl/modellen/a3/a3.html
19k!

[Reactie gewijzigd door matthewk op 21 januari 2017 18:09]

Wat a lulkoek in het artikel. Er zijn tal van race simulatie games die Audi in licentie hebben en die aan online gaming en e-Sports doen... iRacing, Project CARS, Assetto Corsa.

Overigens vind ik het wel van de zotte dat Audi 7 ton aan een clubje schietende gastjes geeft, maar race simulatie games die hun auto's tentoon stellen moeten een licentie van Audi kopen; in plaats van dat Audi gratis een licentie verstrekt, of om wille van reclame maken de makers/Studio geld geeft om een zo'n accuraat mogelijke reproductie van hun producten heen te zetten.

Naja, ik zal wel weer bezopen tegen de wereld aankijken. 8)7
Regeltje vraag en aanbod. Die games willen Audi, vraag. Audi wilt exposure bij esports buiten racegames; vraag.
REAL GAMERS DRIVE AN AUDI !! - sponsored By Audi
lol :+

On topic Hopelijk gaat e-sports niet neer de bom zoals dat met alle traditionele sport al het geval is wanneer er geld in komt moeien...

Maar ja misschien niet al te negatief bekijken nu kan e-sports echt gezien worden met een beetje meer respect dan 20 jaar geleden en we van die stereotypes af kunnen.
Win on Sunday. Sell on Monday. ;)
Potverdorie.

Ik heb dit spel nooit leuk gevonden en ik ben daarom schijnbaar de verkeerde spellen gaan spelen 8)7

Gaaf voor die gasten.