Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Amazon start met digitale Dash-knoppen voor one-click buying

Door , 58 reacties

Amazon heeft digitale versies van zijn fysieke Dash-knoppen op zijn website gezet. Het warenhuis maakt automatisch dit soort knoppen aan voor producten die klanten pas hebben besteld of geregeld bestellen. Met een druk op de knop kunnen de klanten het product dan opnieuw bestellen.

Naast het automatisch aanmaken van de knoppen door Amazon zelf, kunnen Prime-klanten zelf knoppen aan een lijst toevoegen. Dit kan via de optie 'Add to your Dash Buttons' bij de productpagina's. Ingelogde Prime-klanten krijgen de lijst knoppen op de Amazon-pagina en in de app te zien, en kunnen daar knoppen toevoegen, verwijderen, hernoemen of de volgorde aanpassen.

Een klik op de knop zorgt voor een direct bestelling. De functionaliteit is daarmee gelijk aan die van de fysieke Dash-knoppen, die Amazon in 2015 aankondigde. Klanten moeten deze aanschaffen voor vijf dollar, een bedrag dat ze terugkrijgen als ze de knop gebruiken voor een bestelling. De bedoeling van de knoppen is om die op te hangen in de buurt van waar klanten het product gebruiken, zoals een Dash-knop om wasmiddel te bestellen bij de wasmachine.

Reacties (58)

Wijzig sortering
Dit is dus eigenlijk het contactloos pinnen op webshops? Nog sneller van m'n geld af :>
Dit is dus eigenlijk het contactloos pinnen op webshops? Nog sneller van m'n geld af :>
Aangenomen dat je een per ongeluk aangeklikte bestelling ongedaan kan maken (wat volgens mij al kan met normale bestellingen, net nadat ze geplaatst zijn) is het vanuit een bruikbaarheidsperspectief een heel goed idee, zeker voor dingen die men herhaaldelijk bestelt.

"Oh, de pindakaas is op. Even naar Amazon.com, knop indrukken, klaar!"

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 20 januari 2017 14:46]

"Oh, de pindakaas is op. Even naar Amazon.com, knop indrukken, klaar!"

Daar is precies waar Amazon de fysieke dash buttons voor gemaakt heeft.

[Reactie gewijzigd door Kama op 20 januari 2017 15:17]

"Oh, de pindakaas is op. Even naar Amazon.com, knop indrukken, klaar!"

Heerlijk met kinderen in huis, in no time komt er van alles binnenvallen waar je niet om hebt gevraagd maar omdat de kids zo graag op knopjes duwen dus wel koopt.

Nah, ik zie het nog niet zo zitten. Dan pak ik liever even de scanner voor de NFC chips of de bar codes.
Dit is precies wat ik ook dacht.
Toen keek ik echter het filmpje via de link van Kama. Hier in wordt uitgelegd dat de besteller na elke druk op de knop een melding op zijn/haar telefoon krijgt. Hiermee kun je een ongewenste druk op de knop makkelijk annuleren.

Een leuk idee, maar erg adhoc.
Verschillende producten staan op verschillende plekken in huis. Voor je de winkelmand vol hebt moet je door het hele huis lopen om alle knoppen gehad te hebben. Misschien vinden sommige mensen deze speurtocht leuk, maar ik stel in dat geval liever een lijstje op een website samen haha.
Amazon Prime heeft gratis leveren op de volgende dag op veel plekken in de VS.

Dus je drukt gewoon op de knopt als het bijna op is.

Je hoeft niet een winkelmand vol te maken.

(het is niet heel efficient, maar sommige mensen maakt dat niks uit)

[Reactie gewijzigd door Lennie op 21 januari 2017 23:22]

Heerlijk met kinderen in huis, in no time komt er van alles binnenvallen waar je niet om hebt gevraagd maar omdat de kids zo graag op knopjes duwen dus wel koopt.
Amazon heeft al vele jaren de single click buy waar je door het drukken van een button iets kan kopen. Hoe vaak doen je kinderen dat nu?

Waarom problemen zoeken die er nooit geweest zijn?
Of je houdt ze gewoon een beetje buiten bereik
Hij doelt op de physieke knoppen neem ik aan..
Welkom op Tweakers waar elke innovatie de grond in wordt geboord met een of andere potentieel negatief scenario.
Heerlijk met kinderen in huis, in no time komt er van alles binnenvallen waar je niet om hebt gevraagd maar omdat de kids zo graag op knopjes duwen dus wel koopt.
Of de kat die over van alles heen loopt... staat er ineens een vrachtwagen met pindakaas te wachten :-P
nog even en er zit een NFC chip in elke pindakaas pot en je keukenkastje herkent het gewoon als ie bijna op is.

Wel super handig die knoppen bij producten die je vaak besteld

[Reactie gewijzigd door Mister E op 20 januari 2017 14:51]

nog even en er zit een NFC chip in elke pindakaas pot en je keukenkastje herkent het gewoon als ie bijna op is.
Dat wordt natuurlijk al een jaartje of 10 gezegd. NFC chips zijn weliswaar steeds goedkoper, maar in verhouding nog steeds te duur om in de productketen toe te voegen aan de producten. Helaas.
wat dat betreft valt het mij tegen dat er nog geen webshop/kruidenier is gekomen met een scanapp waar je thuis de producten die op dreigen te raken scant met je mobiel en bijvoorbeeld wekelijk doorstuurt voor herlevering.
Gat in de markt dit! Ik zou even de appie mailen. Ik zie het wel zitten. :)
Met Appie (de app van AH) kan je toch gewoon je producten scannen en dan wordt hij op het lijstje geplaatst? Kost je dan alleen nog een keer klikken om je lijstje door te sturen naar de AH/online te bestellen en dan brengt de Albert het voor je deur.
Nice. Dit wist ik niet. Bedankt!
Appie! Die kan dat
Amazon is in de VS al heel ver met dit soort dingen. Ik heb het ook ooit aangekaart bij Ahold / AH / Bol.com, maar daar loopt de integratie voor geen meter. Tenslotte is AH hier natuurlijk zelf ook mee bezig, bijvoorbeeld met de Appie App.

Helaas zijn we in Nederland hier nog niet zo ver mee. Mochten er enthousiastelingen zijn die hier wel brood in zien, dan ontvang ik graag een PM. :-)
Het gaat ook niet snel gebeuren, verwacht ik. De cultuur is anders.
Domme vraag, maar hoe moet een NFC chip op de pot bepalen of de pindakaas op is? Moeten er soms ook sensoren op?
NFC reader in je prullenbak maken!
pfft we zijn toch mileuvriendelijk, in je glas- of plasticverzamelbak!
ik gooi gewoon afval waar plek is.
Tja, als je dat thuis ook doet heet dat hoarding. Kun je een BN'er worden als je echt aanleg hebt !
NFC kan geen sensordata doorsturen dus dit scenario is niet direct mogelijk door er simpelweg een NFC chip op te plakken.

Er is wel een soort mechanische A en B state mogelijk door bijvoorbeeld een stukje van de chip te breken zodat de zendfrequentie wordt aangetast. Maar daar ken ik de details niet van.

Je zou bijvoorbeeld wel iets aan de pindapot kunnen aanpassen zodat de chip breekt zodra de pindakaas op
Is door bijv met uw mes de boden te raken. Als er in uw kast dan een NFC reader hangt kan die dat dedecteren en een de pindapot toevoegen aan uw digitaal boodschappenlijstje.

De kostprijs van nfc is enkel te verantwoorden als tussenstations wegvallen. Vandaag worden producten nog manueel in winkelrekken gelegd en dat kost veel geld aan personeel, aankoop pand, parking etc. Dit maakt producten dubbel zo duur. Als je hier kan besparen kan maakt nfc een kans inncombinatie met levering (in leverpunt met meerdere producten tegelijk).
Je hebt nu ook al 1 click buy bij elk product als je dit hebt aangezet. Gebruik het best vaak maar er zit ongeveer een uur tussen bestellen en de bevestiging, dus je kan dan makkelijk je bestelling ongedaan maken.
of je browser kan soms even gek spelen en bijvoorbeeld 3, 4, 5 of meer keren hetzelfde onderwerp posten op bijvoorbeeld een forum. of zoals in mijn geval tot 6x aan toe een toevoeging op spritmonitor.de.
het is leuk dat oneclickbuy systeem, als er maar wel nog een verificatie van de gebruiker op het einde als melding komt. zo kun je teveel artikelen aanpassen zonder een half jaar voorraad aan pindakaas te hebben
nevermind

[Reactie gewijzigd door iAmRenzo op 20 januari 2017 15:43]

Juist niet, lees het artikel. Eerst waren het alléén fysieke knoppen, maar nu zijn er ook digitale knoppen.
Oh wacht, dat interpreteerde ik even verkeerd! Thanks & nevermind ;)
Je opmerkingen zijn nog steeds terecht ;)
Apart, een virtuele versie van een fysieke versie van een virtuele knop?
Het was toch juist handig om zo'n knop naast je wasmachine te hangen om gelijk iets te bestellen, a;s deze dan virtueel is, ben je dat weer kwijt...
Ik dacht direct het wasmiddel Dash, blijken die knoppen ook daadwerkelijk bedoeld om wasmiddel te bestellen! 8)7
Product is al een tijdje in omloop en er zijn al diverse leuke projecten te vinden op GitHub.
Lampen aan /uit, Thermostaat aan/uit, Pizza bestellen of gebruik hem als Deurbel .

https://github.com/hortinstein/node-dash-button

Tis en blijft Tweakers :+
Die fysieke 'dash-knoppen' op je wasmachine, leuk als je een kind van 3 rondlopen hebt; zie je plots op je Visa-afrekening 2500 euro aan wasmiddel besteld!! (en misschien niet eens Dash!) :)
Ik zou dit zo graag zien van een partij als Bol.com. Die verkopen ook steeds meer levensmiddelen (lees; wasmiddel, pleepapier, die mikmak), dat dat best wel eens een handige mogelijkheid zou kunnen zijn.
The one click op Amazon.nl is idd geweldig. Fysieke buttons moet ik nog ff over nadenken. Ik denk dat een App eigenlijk prima voldoet al heb ik zelf voorkeur om te gaan winkelen met een lijstje.

Wat dit artikel betreft het klinkt wat omslachtig. Straks moet je zoeken in je lijst met buttons. Kan je net zo goed zoeken in productcatalogus

Edit: Typo

[Reactie gewijzigd door Stammie82 op 21 januari 2017 09:04]

Komt maar een gedachte bij mij op, als ze nu een Nederlandse volledige site maken , of iig een iDeal knop op de Duitse site, dat zou echt veel male nuttiger zijn!
daar ben ik het helemaal met je eens. heb vorig jaar stuk of 10x een 50¤ giftcard moeten kopen om een bestelling te kunnen plaatsen. Elke giftcard kost ook nog eens ietsje meer dan 50 euro. En ik heb nu nog 20 euro op mijn amazon.de acount staan wat ik nog een keer op moet maken. Allemaal omdat ze geen iDeal of PayPal accepteren.
offtopic:
Als je niet aan de normale creditcard wil of kan zijn er ook altijd nog prepaid creditcards beschikbaar. Dat lijkt me makkelijker dan een zooi giftcards kopen.

Bijvoorbeeld: https://prepaid.yourmastercard.nl of een Visa equivalent.

[Reactie gewijzigd door Caviatjuh op 20 januari 2017 15:05]

Is het voor u niet gewoon goedkoper een (PrePaid) CreditCard aan te schaffen?
Ik heb zelf een Mastercard (en een Visa van werk) voor nood met een hoge limiet, maar gebruik ze echt nagenoeg nooit, behalve de werk kaart als ik van huis ben voor onkosten, puur omdat je veel minder overzicht houd van je betalingen.

En iDeal werkt gewoon makkelijker.
En iDeal werkt gewoon makkelijker.
Totdat de producten niet aankomen, dan is de lol er zo af.
Maar dat heeft natuurlijk geen drol met iDeal zelf te maken... |:(
Bij je CreditCard zijn die producten dan tenminste verzekerd en krijg je je geld terug ;-)
Bij Amazon, zelfs als je met een gift card betaalt, wat vergelijkbaar is met iDeal, ook geen verzekering, garandeert Amazon nog steeds je pakketje.
Tuurlijk wel, precies zoals Chrisjuh ook al zegt!
:? iDeal is bewezen veilig in Nederland, zolang de aanbieder betrouwbaar is, en geen oplichter, want als er een nep bedrijf achter een website zit, dan kan je wel opgelicht worden, maar bij Amazon geven ze zelfs je geld terug als een derde iets via hun site verkopen, en niet levert, risico bij Amazon is dus nagenoeg nul.

En ook grote sites als de Chinese AliExpress gebruiken iDeal, Waarom kan Amazon dat dan niet?
Omdat ze dan mischien, voor alle verschillende betalings systemen , kosten moeten maken, extra personeel moeten inhuren , en dat kost meer om al die europese landjes te voorzien (denk ik)

waarom rollen de Nederlandse banken gewoon geen Visa-Debit uit als optie ??:S
tzelfde als een pinpas , maar je hebt credit card betaal mogelijkheden ... terwijl t gewoon tzelfde is als een pinpas :P

[Reactie gewijzigd door Metallize op 20 januari 2017 17:35]

Per transactie is volgens mij iDeal goedkoper dan een creditcard, met producten duurder dan ¤3.50.
  • iDEAL: ¤ 0,33
  • Visa: ¤ 0,25 + 2,4%
  • MasterCard: ¤ 0,25 + 2,4%
En zeker als er wat duurdere dingen gekocht worden, is iDeal zelfs echt een stuk goedkoper, want als je bv een TV van ¤1000 koopt betaal je ¤24 transactie kosten, terwijl met iDeal het gewoon 33 cent blijft.
Maar als die tv niet geleverd wordt omdat de webshop failliet gaat ben je met ideal die 1000 euro kwijt en krijg je ze bij de creditcards teug. Dus vooral bij grote aankopen is idea niet de veiligste optie.
En is Amazon de eerste de beste web shop?
  • Revenue US$107 billion (2015)
  • Operating income US$2.233 billion (2015)
  • Net income US$596 million (2015)
  • Total assets US$65.444 billion (2015)
  • Total equity US$13.384 billion (2015)
Bet een jaar winst van ¤500 miljoen, en ¤60 miljard aan eigendommen, en nog steeds gezond aan het groeien, jaar over jaar, is die kans miniem imho.

Want we hadden het hier over een 22 jaar oud gezond groeiend bedrijf, en niet over een prijs vechtende webshop, die aan het koorddansen is, tussen lage prijzen om concurrerend zijn in de PriceWatch, en gezonde marges krijgen om zijn bedrijf gezond te houden.