Amazon belooft voor 15.000 nieuwe Europese banen te zorgen

Amazon heeft aangekondigd dat het dit jaar meer werknemers in Europa wil aannemen. Zo wil het bedrijf het aantal werknemers van 50.000 naar 65.000 verhogen. De banen moeten geschikt zijn voor mensen met verschillende opleidings- en kennisniveaus.

AmazonAmazon meldt dat het op zoek is naar technici en ontwikkelaars, maar ook naar mensen die een startersbaan willen. Het geeft aan dat veel van de banen in zijn nieuwe fulfillment centers zijn, waar producten zijn opgeslagen en vanwaaruit zij worden verzonden. Het bedrijf bouwt deze centers onder andere in Frankrijk, Duitsland en het VK.

Volgens het bedrijf heeft het vorig jaar het aantal werknemers in Europa van 40.000 naar 50.000 verhoogd. Inmiddels claimt Amazon meer dan honderd kantoren, fulfillment centers, klantenservicelocaties en AWS-datacenters te hebben. Daaronder vallen vijftien ontwikkelcentra, waar het bedrijf diensten ontwikkelt als apps en apparaatsoftware. Ook in de VS wil Amazon meer personeel aannemen. In januari kondigde het bedrijf aan dat het in de komende anderhalf jaar 100.000 werknemers wil aannemen.

Amazon heeft een groot aantal werknemers in Duitsland, volgens eerdere berichten gaat het om ongeveer tienduizend medewerkers. Daar heeft de dienst regelmatig te maken met stakingen onder medewerkers van de distributiecentra; vaak gebeurt dit rond de kerstperiode. De medewerkers zijn ontevreden over cao-afspraken en de hoge werkdruk.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

20-02-2017 • 14:41

149

Reacties (149)

149
139
92
4
0
32
Wijzig sortering
Iedereen weet dat de verdeelcentrums in Duitsland van Amazon eigenlijk de verdeelcentrum/distributieketen is voor België, Nederland, Duitsland, Frankrijk.
Het is daar nu eenmaal goedkoper iets te bestellen dan soms via coolblue/Bol.com.

Echter stel ik mij vragen, bij het betalingsniveau van deze dagcontracten/weekcontracten jobs. Die mensen daar hebben een job, waar niemand achter vraagt. Als dat de toekomst is, dan kun je met zo'n job NIETS opbouwen. Geen gezin, geen spaarboek, en geen huis/appartement.

Maarja, de mens wil het niet zien.
De hoger opgeleiden blijven massaal aankopen via amazon.
Die hun jobs zijn, tot nu toe, nog gespaard gebleven van de internet-industrie.

Het grootste probleem:
MInder goed betaalde jobs voor de Duitser. (waar hij vroeger werknemer was van mediamarkt, is hij nu ordepicker). Multinational die amper belastingen betaald via allerlei constructies. Lager loon voor werknemer, betekend ook dat de overheid minder belastingen kan heffen op die lonen en ook zij zullen geld verliezen. (zelfs met die 15 000 nieuwe jobs)

[Reactie gewijzigd door Qinshi op 25 juli 2024 09:48]

Precies de reden waarom ik alleen bij Amazon koop als ik het nergens anders kan krijgen. Helaas is het zakelijke model van steeds meer grote bedrijven gestoeld op het zo efficiënt mogelijk uitknijpen van hun werknemers. Het liefst met behulp van een of ander onpersoonlijk algoritme. En de daarmee behaalde winst verdwijnt vooral in de zakken van de eigenaars en de directie, niet eens in de portemonnee van de consument, want belastingen betalen ze ook het liefst zo min mogelijk.
Amazon heeft nog een ander probleem.

Er zijn ondertussen veel chineese aanbieders die producten aanbieden die vanuit amazon De verstuurd worden.
Er wordt over die producten geen btw betaald.
Wil je garantie zoek het dan maar eens uit.
Amazon zegt gewoon leuk wij zijn doorgeefluik, distributie onderneming en het is niet onze taak te controleren of verkopers btw afdragen.

Wat je ook steeds meer ziet bij veel producten is meerdere aanbieders, De goedkope chinees hang zich dan vast aan bestaand product, jij hebt soms niet eens door dat je bij een chineese besteld en krijg dan heel iets anders c.q minderwaardigs geleverd.

Maar het gaat nog verder, niet alleen amazon knijpt zijn personeel uit. Amazon op haar beurt knijpt bedrijven als dhl, dpd weer uit. Die mogen bieden op tiental miljoenen zendingen en dat gaat soms onder kostprijs. We weten dan allemaal dat de dpd chauffeur niet verdiend.

En om het geheel compleet te maken betaald amazon natuurlijk weinig of geen belasting (vennootschapsbelasting) omdat ze van allerlei "legale" constructies gebruik maken.

Wat je natuurlijk ook kan doen is zoek een product op amazon en koop het rechtstreeks bij de betreffende winkelier. Dat is vaak ook goedkoper want amazon pakt standaard 15% en je ondersteund diegene rechtstreeks en niet amazon.
als je nog steeds denkt dat producten uit China inferieur zijn. Think again. De Huawei's en Xiamio's bewijzen het tegendeel. Ook worden vrijwel alle electronische producten en bijvoorbeeld speelgoed daar geproduceerd om de simpele reden dat de lonen daar goedkoper zijn. Maar de Chinezen zijn niet gek. Die denken wat zij kunnen dat kunnen wij ook zelf. En ze hebben groot gelijk. Ook je MSI moederbord of videokaart wordt geproduceerd in Taiwan. Kingston is dan wel een Amerikaans bedrijf maar de SSDs worden toch echt gemaakt in Taiwan. Micron (hier wel bekend als Crucial) is een Amerikaans bedrijf en de grootste geheugenproducent ter wereld.
Drie keer raden waar het wordt geproduceerd

Maar als ze daar te rijk worden (lonen te hoog) kunnen we altijd nog naar Afrika uitwijken om daar te produceren. Dit is echter lastig omdat het op veel plekken oorlog is wat in China niet het geval is.
Er komt idd ook redelijk en goed spul uit china.

Er komt echter nog een heleboel zooi uit china.
Al aardig wat op aliexpress gekocht en als ik dan kijk wat er misgaat is dat toch aardig hoog.
Specs die niet kloppen.
Slechter kwaliteit
Soms ook goed maar vaak gewoon slecht.
Ik heb bijvoorbeeld een VR-bril gekocht voor 20 euro in China. (boven de 21 euro moet je btw betalen). Ik kwam de exact zelfde hier tegen voor het dubbele van de prijs. Er werd alleen een ander stickertje opgeplakt.

Specs kunnen altijd wijzigen. "Specifications are subject to change without notice." Je wilt natuurlijk geen rechtzaak aan je broek als fabrikant.

En ook hier kun je iets kopen dat bij aankomst niet blijkt te werken. Zo had ik dit laatst nog met een voedingsadapter. Toen ik het ding uit elkaar haalde bleek dat er twee pootjes met elkaar verbonden waren. Ik haalde de pootjes van elkaar en de adapter deed het. Die dingen hou je toch. Quality control verhoogt de prijs van het product. Dus doen ze het steeksproefgewijs. Er slippen heel wat dingen door de controle heen.

Kijk maar wat er pas is gebeurd met de batterij in de Note 7 van Samsung. Samsung toch niet de eerste de beste. Tijdens QC deed de batterij het waarschijnlijk gewoon. Pas later onstonden de problemen. Er bleken twee foutjes geslopen in het ontwerp van de batterij. Een vergissing is menselijk.
Menselijke fouten blijf je toch houden. En dit maakt niet uit of de ontwerper nu een Koreaan, Chinees of een Nederlander is.
Zo schijnt thuisbezorgd.nl 20% te krijgen van iedere bestelling. Sindsdien ik dat weet / gehoord heb bestel ik rechtstreeks bij het restaurant.
Dat uitknijpen gebeurd inderdaad steeds meer, laatst nog een rel over geweest bij de Primark, maar hoorde van diversen kennissen dat het bij de Kruidvat en Trekpleisters (beiden van AS Watson) al net zo gaat en dezelfde regeltjes overtreden worden blijkbaar.


Vind de instelling hierboven goed, zoveel mogelijk in eigenland kopen + niet bij slechte werkgevers

[Reactie gewijzigd door 2green op 25 juli 2024 09:48]

Vanuit Amazon UK is in verschillende gevallen nog net iets goedkoper dan vanuit Duitsland, maar dat zal na de Brexit potentieel gaan veranderen... dan kan Amazon DE een extra boost in sales krijgen, en hebben ze daar de extra mensen wel nodig...
Ik snap ook niet zo goed dat mensen liever vanuit andere landen kopen, in plaats van de eigen economie te ondersteunen. Bedrijven zoals Coolblue vind ik geweldig, en ik betaald graag iets extra om zo veel mogelijk mensen daar te laten werken tegen een eerlijk loon.

Edit: ik zeg niet dat je kunstmatig bedrijven moet laten functioneren door een soort van pseudo-subsidie omdat ze Nederlands zijn. Het is nou eenkeer zo dat ik erg goede ervaringen heb met Coolblue, bijvoorbeeld met hun klantenservice en razendsnelle bezorging. Daarnaast behandelen ze hun werknemers goed. Al met al dus genoeg reden voor mij persoonlijk om vaak voor hen te kiezen, ookal is Amazon soms goedkoper.

[Reactie gewijzigd door JackDaniel op 25 juli 2024 09:48]

Dat jij met alle plezier extra betaalt om bedrijven in Nederland te steunen, is mooi. Maar de meesten van ons zullen toch kiezen voor de eigen portemonee. En in veel gevallen zijn de verschillen me toch wat te groot. Net zoals ik mijn levensmiddelen ook bij AH/Jumbo in de aanbieding koop, en niet bij de kleine lokale kruidenier. En ik de tank van mijn auto elke week vol gooi met benzine uit Duitsland, in plaats van aan de lokale pomp 20 cent per liter meer te betalen...
Als de overheid de economie in Nederland wil stimuleren, dan moeten ze maar eens zorgen dat de prijzen in Nederland meer in lijn zijn met die in de omliggende landen (bijvoorbeeld door de belastingtarieven wat te verlagen). Zolang dat, in ons verenigd Europa, niet het geval is, zullen mensen altijd uitwijken naar goedkopere opties in het buitenland!

Overigens: als je echt vindt dat je de eigen economie moet steunen, waarom koop je dan überhaupt bij internet giganten als Coolblue, in plaats van bij de kleine locale ondernemers in jouw regio? Die hebben jouw steun nog veel harder nodig!
Voor het goedkoopste gaan heeft natuurlijk met verschillende zaken te maken. Crisis (veel mensen hebben minder te besteden) en door het wegvallen van lokale winkeltjes (waar je als koper een band met het personeel/ eigenaar had) maakt het steeds minder uit waar je koopt.
Ik snap heel goed wat jij bedoeld. En eigenlijk ben ik het heel erg eens met jou. De meest efficiënte wereldeconomie is die, waarin elk land dat doet waar zij het beste in zijn. En als Duitsland met dezelfde kwaliteit goedkoper dezelfde producten kan leveren, ben ik in ieder geval voorstander dat we ook daar winkelen.

Echter is het punt dat ik wil maken dat ik liever niet een mega-corporatie ondersteun die werknemers benedenmaats behandeld. Ik heb niks tegen mega-corporaties op zich, maar zoals iedere consument stem ik wel met mijn portemonnee en dan stem ik voor een bedrijf als Coolblue, dat mijn inziens beter omgaat met zijn werknemers.
Tja, ik ken zelf persoonlijk niemand die bij Amazon werkt, dus hoe ze intern met hun mensen om gaan, dat zou ik alleen op basis van verhalen op internet af kunnen leiden. Maar mijn ervaringen met de Amazon service desk zijn een stuk beter dan met die van bijvoorbeeld Bol.com, en naast de prijs, is dat voor mij een belangrijke reden om toch steeds weer bij Amazon terug te komen...

[Reactie gewijzigd door Bombay One op 25 juli 2024 09:48]

Wel in België hebben we gewoon een gebrek aan dit soort bedrijven, door allerhande regelgeving ivm nachtwerk. Maar ik koop liever bij Coolblue of Bol.com (die hun verdeelcentra liggen dan ook vaak dicht bij de Belgische grens) dan uit Duitsland. Dan weet ik tenminste dat als er iets misloopt bij de bestelling, of bij garantie ik geen Duits hoef te spreken :D
Niet iedereen vind Coolblue een geweldig bedrijf en is bereid om meer te betalen voor hetzelfde product.
polthemol Moderator General Chat @JackDaniel20 februari 2017 17:27
ik betaal niet graag extra om iemand symbolisch aan het werk te houden. Liever dat het via een belasting gaat en die persoon gewoon een redelijk basisinkomen krijgt, maar dood aan symbolisch werk. Het is totaal zinloos (en zelfs disrespectvol naar iemand zijn/haar capaciteiten) om die persoon een pointless baan te geven.

Ook de distributiebanen gaan sneuvelen, het is symboolpolitiek tot en met dat je iemand in dienst neemt om louter een doos van links naar rechts te schuiven en een sticker erop te plakken. Ook een Coolblue zal beslist overstappen op den duur naar zoiets te automatiseren en dat is goed ook, dat is waarom technologie je economie helpt :)

Wat een punt is waarom een Amazon het bv. nog met de hand doet: de mensen die in die centra het verzendwerk doen, worden zwaar uitgezogen. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat Amazon daar graag hun distributie afhandeld: het kost minder om wat mensen robotwerk te laten doen, dan wanneer ze het automatiseren. Oa. de correspondent heeft daar een vrij inzichtsvol artikel over geplaatst (kan het even niet terugvinden momenteel), op basis van iemand die er undercover is gaan werken.
Nou leuk, Coolblue. Altijd duurder dan de rest. Ik snap echt niet dat mensen daar kopen.

Pas als je op een 2e kans prijs klikt, dan wordt de prijs een beetje concurrerend. En dan pas zie je dat het om een product gaat dat al gerepareerd is en zichtbaar beschadigd is. Of dat niet compleet is, bijvoorbeeld een laptop zonder adapter. Nou leuk, dan heb je 10% korting en dan is het bijna net zo duur als bij de concurrent. Zit je met een incompleet of beschadigd product.

Nogmaals, ik snap echt niet dat zij het zo goed doen met die prijzen. Genoeg grote gerenommeerde webshops die net zo goed maar wel goedkoper zijn. En die sturen ook dezelfde dag nog op. En de garantie is ook hetzelfde, die is bij MM, Azerty, Afuture, SI Computers of Megekko net zo goed. Ik zie dan echt geen voordeel om bij het duurdere Coolblue te kopen. Je ziet het soms ook in de reviews van de producten staan. Dat mensen typen 'wel iets duurder dan elders, maar toch maar hier gekocht'. What the hell is de meerwaarde dan? Het lijkt wel een sekte ofzo, haha.
Fijn dat jij in de luxepositie bent om geld te verbranden. De meeste mensen verkeren echter niet in die positie en kopen spullen waar ze het goedkoopste zijn.
Behalve wat jij schets heeft alles natuurlijk ook met het steeds onpersoonlijker worden van de winkels te maken. Zoals ik al al ergens boven stel, doordat je eigenaar of personeel niet meer kent verdwijnt ook het gevoel van de ondersteunende of gun factor.

[Reactie gewijzigd door zap8 op 25 juli 2024 09:48]

Iedereen mag stemmen met zijn portemonnee. Ik ben zelf gewoon een student met een bijbaantje, ik vind de prijsverschillen niet groot genoeg om Amazon of soortgelijk boven Nederlandse bedrijven te plaatsen die (mijn inziens) hun werknemers beter behandelen.
Was het maar waar. Dan zouden merken als Nike en Adidas niet meer bestaan.
Met sportschoenen van de Zeeman kun je natuurlijk niet aankomen.

Nu is het ook nog eens zo dat die textiel juist zo goedkoop was omdat het jarenlang werd geproduceerd door kinderarbeid in Bangladesh en India. Dit is tegenwoordig "not done" dus hebben de textielbedrijven een convenant gesloten om dit tegen te gaan. Maar dit is meer om hun reputatie te beschermen dan dat het ze iets kan schelen. Winstmaximalisatie is het hoogste gebod van een onderneming.
Dat dit ten koste gaat van arme landen of het milieu is van minder belang.
Gelukkig begint het besef steeds meer door te dringen dat "maatschappelijk verantwoord ondernemen" toch echt wel een must is. Mede danzij druk vanuit de samenleving niet omdat ze daar zelf nu zo zin in hebben want je maakt alleen maar extra kosten.
Daarom is het ook belangrijk dat er hier in Duitsland nu een minumumloon is en dit langzaam naar een normaal niveau gaat stijgen. Die €400 jobs die je een paar jaar terug overal nog zag, daar konden de mensen niet eens de huur van betalen. Dat niet- en laaggeschoolden het altijd moeilijker hebben is logisch maar die €400 jobs zijn eigenlijk gewoon uitbuiting.
Het zijn 450 euro jobs die bovendien niet fulltime maar part-time zijn.
Waren eerst dacht ik 700 mark jobt en dat is al 15 jaar geleden.
Die jobs hebben er wel voor gezorgd dat Duitsland door de crisis gekomen is.
Inmiddels €450. Tot vorig jaar €400. En daarvoor kun je best 4 dagen per week een uur of 5 perdag een vrachtwagen moeten rijden. De bakkerij hier zogt een chauffeur, s'ochtends 4 uur melden 5 dagen per week voor €450.
Als je € 450 verdient met een halve baan, ben je niet door de crisis gekomen, dan zit je nu midden in de crisis. Zelfs als je twee van die banen hebt is het maar € 900 per maand..
Op de Nederlandse tv was er enkele weken geleden nog een documentaire over. Het ging over het succes van de action ik Nederland. De conclusie was de volgende.
De Europese middenklasse maakt al decennia nauwelijks een financiële vooruitgang ten gevolge van de globalisering. Toch heeft de consument de drang om meer en meer te kopen. Winkels als de action hebben de mogelijkheid om met hetzelfde budget meer te kopen. Ze hanteren prijzen die onder de pijngrens van de betalingsbereidheid van de klant ligt, waardoor je ik en stoet gaan insane mode gaat. Economisch interessant voor de koper kan je denken. Maar macro-economisch ondergraaft de Europeaan zijn eigen inkomen. Producten moeten steeds goedkoper. Daardoor wordt uitgeweken naar lageloonlanden. Europese bedrijven die willen concurreren moeten op prijs gaan werken. Dat wil zeggen: Meer automatiseren, meer uitbesteden en lagere lonen. Gevolg: Meer Europeanen verliezen hun job en meer Europeanen zien hun inkomen dalen. Om hun koopkracht te beschermen zullen deze mensen eerder geneigd zijn om naar de budgetwinkels te trekken, wat het bovenstaande effect vergroot... Amazon hoort in dezelfde winkel thuis.
Een bewust aankoopgedrag is economisch zo belangrijk, maar zo weinig mensen die er rekening mee houden. Hetzelfde geldt voor de kledingsindustrie. Geef aandacht aan Europese alternatieven welke nauwelijks voor een paar euro meer kwalitatief hoogstaandere producten aanbieden. Als dat gepaard gaat met stijgende lonen voor medewerkers en kinderen die niet gedwongen worden om te gaan werken in plaats van naar school te gaan, kan de wereld er enkel beter van worden. Maar kom niet zeg dat een slecht betaalde job betert is dan geen job, zo hol je het economische model enkel uit zolder rekening te houden met de ethische aspecten...
[sarcasm]Europa first? [\sarcasm]
Is het dan aan de mensen die iets willen aankopen om eerst na te gaan of de werknemers van de betreffende winkel een fair loon krijgen, of de goederen in de juiste omstandigheden geproduceerd werden,...?

Los daarvan ben ik het wel eens met je bezorgdheid ;-)
Echter stel ik mij vragen, bij het betalingsniveau van deze dagcontracten/weekcontracten jobs. Die mensen daar hebben een job, waar niemand achter vraagt. Als dat de toekomst is, dan kun je met zo'n job NIETS opbouwen. Geen gezin, geen spaarboek, en geen huis/appartement.

Maarja, de mens wil het niet zien.
De hoger opgeleiden blijven massaal aankopen via amazon.
Die hun jobs zijn, tot nu toe, nog gespaard gebleven van de internet-industrie.
Het is niet alleen de prijs die Amazon vaak zo aantrekkelijk maakt, maar ook het enorme aanbod. De zoekmogelijkheden op de website zijn verre van perfect, maar toch heel veel beter dan veel andere websites.
Het is dus het totaalplaatje dat Amazon zo aantrekkelijk maakt.
Klopt niet helemaal wat je aangeeft, snap het idee, en zit een kern van waarheid in, maar denk ook even na over het verleden. Toen de industriele revolutie begon was iedereen ook doodsbang omdat machines banen over namen, behoorlijk wat zelfs. Bevolking beweegt zich normaal gesproken mee met de technologie. Wel moet ik erbij vermelden dat de snelheid van 'verandering' steeds sneller gaat, waarmee je nu soms amper de tijd hebt om een opleiding af te ronden en het werk is alweer overbodig. Maargoed, er dient wel een balans te zijn tussen deze 2 werelden. (Innovatie & Werkgelegenheid) Gelukkig zijn de meningen verdeeld. :)
Als jij je betoog zou onderbouwen met feiten had je per zelf al conclusie getrokken dat je betoog niet klopt.

In Nederland is belasting over inkomsten en vermogen een kwart van wat overheid binnen harkt.

Bovendien zal dat geld voornamelijk in eigen economie gebruikt worden en daarmee voor economische groei en extra BTW en omzet belasting zorgen.

Over huizen hoef je je in Duitsland niet druk te maken. Voor een kwart van wat je in de randstad betaald heb je daar zelfde woon oppervlak echter van veel betere bouwkwaliteit.

Nederland zou eens bij zichzelf te rad moeten gaan en zich afvragen waarom dat soort bedrijven niet in Nederland willen vestigen.

Als Nederland internationele verzenden heel goedkoop zou maken (zoals China) zullen ze heel veel werkgelegenheid creeeren.
Volgensmij hou je er nu alleen geen rekening mee dat deze 5000 extra banen niet alleen voor de normale webwinkel zijn maar dat er ook genoeg hoger opgeleide IT banen tussen zitten voor de amazon server verhuur.
Amazon is meer dan alleen maar een webwinkel waar je je kerstcadeau koopt.
Kijk voor de grap maar is op de volgende link met aanbod wereldwijd en europa
https://aws.amazon.com/ab...egional-product-services/
Er wordt al enkele jaren gezegd dat Amazon ieder moment een spullen zal verkopen in Nederland buiten boeken. Wanneer gaat het uiteindelijk gebeuren. En heeft zo een site zin in Nederland als je geen betaalmethodes als iDeal toestaat? Amazon Payments en One-Click is diep verworven in credit cards; Nederland niet echt.

[Reactie gewijzigd door GeforceAA op 25 juli 2024 09:48]

Het ligt er helemaal aan hoe goed/slecht de verkoop van Amazon producten in Nederland verloopt. Als de verkoop naar de zin van Amazon goed verloopt, bestaat er kans dat er in Nederland ook een distributie centrum van Amazon komt. Dan zou iDeal wellicht tot de betaal mogelijkheden kunnen behoren. Maar voorlopig zit dat er niet in.
Is er al niet een distributiecentrum in Zwolle?
Veel van mijn Amazon-bestellingen komen daar namelijk weg volgens de verzendgegevens...
of is dat een tussenadres?
Nederland is denk ik qua markt te klein voor distributiecentrum.
Je kan Nederland wat dat betreft gewoon vergelijken met een Duitse provincie als nordrheinwestfalen.
als je chinezen het lukken om te idealen op de diverse alibaba sites zal amazon met hun ICT spieren dat ook wel voor elkaar krijgen.
Je winkelstraat leger, een slechtere baan voor de ontslagen werknemers in een pakhuis.
Yep, je hebt helemaal gelijk. Maar dit is wel waar we naartoe gaan. Vanochtend sprak ik nog een projectontwikkelaar, die zijn vastgoed vaarwel heeft gezegd en nu ook de e-commerce branche in duikt. Teken aan de wand.
Grappig die mensen die dan maar e-commerce induiken terwijl daar de eerste faillissementen ook al zichtbaar zijn vanwege de grote concurrentie.
In de e-commercebranche is op dit moment hetzelfde zichtbaar als in de winkelstraten. Je ziet dat het hoge en lage segment aan het profiteren is, het middensegment (zeg maar de V&D's van de winkelstraat) heeft het moeilijk. Dat dit in de e-commercebranche ook zou gebeuren is al jaren duidelijk. Dat heeft niets met de branche te maken, maar gewoon met het feit dat partijen zich onvoldoende durven te profileren.

Dat laatste doet zich ook elders voor. Denk aan de politiek. Ook daar zie je dat middensegmenters het moeilijk hebben, vanwege een te onduidelijk profiel.
Ze kunnen zoveel beloven, maar als dit inderdaad waar is dan is het alleen maar goed.

Zitten nog zat mensen werkloos thuis.


zeer offtopic:
Amazon stapt toch over / is bezig met overstappen op drones die pakketjes bezorgen?

In dat geval zullen ze juist veel bezorgers moeten ontslaan lijkt mij, welke functie hebben die werknemers nodig dan?
ik bedoel dus dat ze in de toekomst mensen kwijt gaan raken, kunnen ze dan daar ook niet rekening mee houden?

Edit: wat extra info toegevoegd

[Reactie gewijzigd door mugenmarco op 25 juli 2024 09:48]

amazon heeft toch geen bezorgers in dienst
Nee amazon gebruikt bedrijven als dpd, dhl die kunnen in een aanbesteding bieden op de amazon zendingen. In het verleden ging dat ook wel eens onder kostprijs.

dpd moet dat de kleine zelfstandige bedrijven die voor dpd rijden ook weer uitknijpen.
't Is niet ongebruikelijk dat je als ondernemer af en toe onder de kostprijs werkt. Het is pas zorgelijk als je onder de variabele prijs werkt. Maar als je een busje hebt staan en daar wegenbelasting voor betaalt, dan zijn dat vaste kosten. Dat moet je van je goede dagen betalen.
Wie heeft het over bezorgers?
Amazon stapt toch over / is bezig met overstappen op drones die pakketjes bezorgen?

In dat geval zullen ze juist veel bezorgers moeten ontslaan lijkt mij, welke functie hebben die werknemers nodig dan?

gezien het trieste CAO die de medewerkers hebben kunnen ze beter daar naar kijken?
Denk niet dat in Nederland pakketten met drones zullen worden bezorgd, in de nieuwe regels mogen drones namelijk niet boven bebouwd gebied en over mensenmassa's vliegen.
Zo ver is het echt nog lang niet. Ze werken er wel aan, maar het is maar zeer de vraag of het gaat werken en of het toegestaan gaat worden.
Amazon prime is vast ook een reden voor meer personeel. Het lijkt nu nog of het nergens heen gaat, maar dat is typisch Amazon.
Reken maar dat ze Netflix uiteindelijk gaan laten zweten.
Inderdaad. Amazon Prime is gewoon het paard van Troje. Mensen denken "Goh, leuk dat Top Gear 2.0" maar intussen heb je wel kennis gemaakt met Amazon en dat beviel best goed. In combinatie met de Firestick van Amazon heb je al bijna alles in huis gehaald om straks in het business model van Amazon meegezogen te worden.

De vervolgstap is dat Amazon Prime gratis wordt, dat je ineens - verdomd - ook advertenties te zien krijgt van - jaja - de producten die bij Amazon liggen.
Ben ik het niet mee eens, hoe zit het met de salarissen van die mensen en de inkomstenbelasting? Dan kan beter iedereen thuis gaan zitten en dan gaan de robots onze uitkering betalen? De robots planten ons vreten, de zelfrijdende farm trucs die oogsten ons vreten. Daarna word het gehele productie proces geautomatiseerd door robots in een productie faciliteit uitgevoerd (maaltijd bereiden klaarmake), daarna geheel automatisch proces het vreten met Amazon drones bezorgd, en 5 minuten voor aankomst tijd (based on GPS) opgewarmd in de magnetron (in de drone). Hoeven we allemaal niets meer te doen, makkelijk toch? Maak je ook gelijk robots die andere robots kunnen fixen, based on AI en requirements (Agile & scrum).

En dan ben je na 80 jaar dood? Geeft je smartwatch een automatisch seintje aan de zelfrijdende begravenisondenemer drone en die komt je dan oppikken, een oven wordt dan al voorvewarmd op 220 graden celcious......

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 886633 op 25 juli 2024 09:48]

Twee keer dezelfde reactie?
Anoniem: 886633 20 februari 2017 14:56
Laat ze maar beloven dat dit vaste banen zijn, en niet tijdelijke banen om er 30.000 banen te automatiseren, en daarna die nieuwe 15.000 te ontslaan!
Ik vraag me überhaupt af waarom een bedrijf iets moet beloven in ruil voor... Voor wat eigenlijk? Als ik van Amsterdam naar Heerlen verhuis met mijn bedrijf, dan moet ik toch ook in Heerlen niet ineens 10 man aan het werk zetten?

Anders geformuleerd: als jij een bedrijf hebt met 30.000 personeel, waarbij 15.000 man direct de deur uit kan op het moment dat je processen gaat automatiseren en optimaliseren, dan doe jij dat dus niet? Je concurrent doet het wel, dus je loopt het risico dat je geen 15.000 man moet ontslaan maar 30.000.
Ben ik het niet mee eens, hoe zit het met de salarissen van die mensen en de inkomstenbelasting? Dan kan beter iedereen thuis gaan zitten en dan gaan de robots onze uitkering betalen? De robots planten ons vreten, de zelfrijdende farm trucs die oogsten ons vreten. Daarna word het gehele productie proces geautomatiseerd door robots in een productie faciliteit uitgevoerd (maaltijd bereiden klaarmake), daarna geheel automatisch proces het vreten met Amazon drones bezorgd, en 5 minuten voor aankomst tijd (based on GPS) opgewarmd in de magnetron (in de drone). Hoeven we allemaal niets meer te doen, makkelijk toch? Maak je ook gelijk robots die andere robots kunnen fixen, based on AI en requirements (Agile & scrum).

En dan ben je na 80 jaar dood? Geeft je smartwatch een automatisch seintje aan de zelfrijdende begravenisondenemer drone en die komt je dan oppikken, een oven wordt dan al voorvewarmd op 220 graden celcious......
Ik snap je helemaal en je hebt ook zeker wel gelijk, maar bekijk het vanuit een andere kant.
  • Fabriek A heeft 100 man personeel in dienst. Ze zetten een product voor 24,95 in de markt.
  • Fabriek B heeft 25 man personeel. De werkzaamheden van 75 is geautomatiseerd. Ze zetten hetzelfde product voor 14,95 in de markt.
Ik wil echt niet vervelend gaan doen, maar onderaan de streep kopen heel veel mensen nog steeds met hun portemonnee. Het merendeel gaat echt geen 10,- euro extra betalen voor een product dat er identiek uitziet, maar wat waarschijnlijk wel beter in elkaar zit, waar geen fabrieksarbeiders voor zijn uitgebuit, etc, etc.

Je kunt wel zeggen dat we dit als maatschappij niet moeten willen, maar doen wij het niet, dan doen ze het in België bijvoorbeeld wel. En dan heb je het niet over Fabriek A of Fabriek B, maar over Land A en Land B.
Oke snap ik, maar een ander punt.
Als bedrijf A 25 miljoen winst maakt en deze winst gelijk blijft in alle jaren.
Als bedrijf B 100 miljoen winst maakt en deze wint gelijk blijft in alle jaren.

Dan kun je zeggen, bedrijf B heeft nu 75 miljoen meer te besteden, maar je kunt ook zeggen. 25 miljoen is genoeg, de kosten kunnen worden betaald, de medewerkers kunnen worden betaald en er is meer dan genoeg winst. Kortom dan is het niet nodig om dingen te automatiseren en te outsourcen.

Bovendien wat is de win-win situatie voor de overheid bij bedrijf B? Niets, want dat geld zal waarschijnlijk naar een holding in t buitenland vloeien + geen inkomstenbelasting, dus ook belastingtechnisch gezien is dit niet slim om dit zomaar toetestaan. De overheid moet bedrijven flink beboeten voor automatiseren (mits een bedrijf natuurlijk voldoende winst heeft etc net zoals in voorbeeld A)

Je kunt natuurijk ook processen automatiseren om de kwaliteit meer te waarborgen, meer en beter te kunnen leveren. Maar dan moet je wel zeggen, we behouden alle werknemers!

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 886633 op 25 juli 2024 09:48]

Als bedrijf A 25 miljoen winst maakt en deze winst gelijk blijft in alle jaren.
Als bedrijf B 100 miljoen winst maakt en deze wint gelijk blijft in alle jaren.

Dan kun je zeggen, bedrijf B heeft nu 75 miljoen meer te besteden, maar je kunt ook zeggen. 25 miljoen is genoeg, de kosten kunnen worden betaald, de medewerkers kunnen worden betaald en er is meer dan genoeg winst. Kortom dan is het niet nodig om dingen te automatiseren en te outsourcen.
Dus omdat je winst maakt, moet je maar mensen in dienst houden? Een nobel streven, maar zo werkt de wereld niet natuurlijk. Eén opstandige aandeelhouder is voldoende om het management van een bedrijf te wippen, om vervolgens alsnog het personeel eruit te kieperen.
Daarom moet de overheid in actie komen en flinke boetes gaan uitdelen, aan bedrijven. Wat indirect de aandeelhouder zal raken.
Natuurlijk heeft de overheid een belang bij het aan het werk houden van zoveel mogelijk mensen. Tegelijkertijd heeft de overheid ook een belang bij financieel gezonde competitieve ondernemingen. Het is ook in het belang van de internationale concurrentiepositie van Nederland dat ondermeningen gezond, competitief en vooruitstrevend zijn. De wereld houdt immers niet op bij de landsgrenzen.

Je kunt het dus in Nederland wel mooi willen regelen en het braafste jongetje van de klas willen zijn, maar daar hebben andere landen compleet schijt aan. Kijk maar naar de VS en het Klimaatverdrag.
Ben ik het niet mee eens, zo werkt het niet.
Ben ik het niet mee eens, zo werkt het niet.
Dat mag, maar zo werkt de wereld wel. Trump is van mening dat het klimaatverdrag de VS teveel benadeeld. Als de VS er schijt aan heeft, dan hebben ze dat gewoon. Eigen volk eerst.

http://nos.nl/artikel/214...limaatakkoord-parijs.html
Wanneer komen ze eens naar Nederland met hun volledige webshop?
Binnenkort ergens, ze waren iig al bezig. Vandaar de personeelsuitbreiding wss.
Anoniem: 886633 @C6DL23 februari 2017 12:50
Zit der niet op te wachten heb al genoeg keus blij blokker
Volgens mij bestaat het bulk van de mensen die voor Amazon werken uit inpakkers en chauffeurs. Die chauffeurs werken wel niet rechtstreeks voor Amazon maar het is gebruikelijk om dat soort banen mee te tellen bij het opscheppen over dit soort cijfers.

Zowel die inpakkers als de chauffeurs staan op het punt te worden vervangen door robots, die banen kunnen zo weer verdwijnen. Het is niet dat ik die banen niet wil, alle banen zijn welkom, maar Amazon moet niet gaan proberen handige voordeeltjes te krijgen in ruil voor banen tenzij er keiharde garanties zijn dat die banen toekomst hebben.
De bezorgers die bij mensen thuis aanbellen zie ik nog niet 1-2-3 weggeautomatiseerd worden. De chauffeursbanen die op de tocht staan zijn eerder de AH distributie-chauffeurs. Met een beperkt aantal distributie-centra en supermarkten, en controle over beide zijden is dat veel makkelijker.
Macro economisch komen er geen banen bij, maar verdwijnen er per saldo juist banen. Met name in winkelcentra en bij grootwinkelbedrijven (verkopers, winkelinrichters, vakkenvullers, logistiek medewerkers, etc.).
Precies mijn gedachte. Het wordt zo mooi gepresenteerd maar ondertussen gaan hele bedrijven failliet vanwege de amazon prijzen.
50 jaar terug had je een soortgelijke discussie, toen gerelateerd aan de komst van supermarkten. Dat is niet erg, dat is zelfs gezond. Of haal jij ook nog steeds je boodschappen bij de slager, de bakker, de groenteboer en de kruidenier?
Die banen gaan toch gewoon bij andere bedrijven weg?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.