Samsung brengt 850 Pro 4TB-ssd nog niet uit wegens nandtekorten

Tekorten aan nandgeheugen zorgen ervoor dat Samsung ervoor kiest de 4TB-versie van de Samsung 850 Pro nog niet uit te brengen. Die versie werd al lang verwacht en in aanloop naar de CES begin deze maand, bevestigde Samsung de komst van de ssd.

Samsung geeft bij het gebruik van zijn nandgeheugen voorrang aan producten waar de meeste vraag naar is, vanwege de wereldwijde tekorten. Dat bevestigt de fabrikant aan Tom's Hardware. Wanneer de ssd dan wel verschijnt, is niet bekend. Als er meer bekend is over de beschikbaarheid van de 850 Pro 4TB, laat Samsung dit weten.

Dat Samsung met een 4TB-versie van de 850 Pro zou komen, bleek uit een vooraankondiging van de CES in november vorig jaar. Het Koreaanse bedrijf somde toen een reeks producten op die innovatie-awards gewonnen hadden. Samsung sprak toen over 'de eerste 2bit-mlc 4TB-ssd voor consumenten'. Ook op een site voor firmware-updates werd de 4TB-ssd vermeld. Samsung heeft al wel een 4TB-ssd in zijn assortiment, maar die is opgebouwd rond 3bit-tlc-nand. De prijs van dat model is ruim boven de duizend euro.

Begin december constateerde onderzoeksbureau DramExchange al dat er onvoldoende aanbod was van nandflash. Dit zou komen door het toegenomen gebruik van ssd's voor laptops en problemen bij de overstap naar 3d-nand. Bij Samsung zou dit laatste overigens niet spelen, meende DramExchange.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

20-01-2017 • 16:19

86 Linkedin

Reacties (86)

Wijzig sortering
Maar wat is er dan nu zo moeilijk aan NAND chips produceren? Als de vraag groot is dan maak je er toch gewoon meer....
Heb jij even 2,52 miljard op je bankrekening staan om een fabriekje neer te zetten:

https://www.techzine.nl/n...d-productie-verhogen.html

?

Met dit soor bedragen moet je zorgvuldig plannen wanneer hoeveel capaciteit nodig is. Bouw je teveel fabrieken, dan schrijf je dieprode cijfers. Bouw je te weinig fabrieken, dan kan een tekort ontstaan.
Ik denk dat de tsunami/aardbeving in japan van een paar jaar geleden nog steeds op dat gebied zijn uitwerking heeft. Toen zijn er behoorlijk wat techfabrieken zwaar beschadigd geraakt.
Waren als ik het me goed herinner voornamelijk HDD fabs.
Niks kunstmatigs aan. Een nieuwe flash fab is al snel 5-6 miljard. Daarnaast zit de kennis en productie maar bij een klein aantal bedrijven en flink dicht getimmerd zodat China bijvoorbeeld amper voet aan de grond krijgt.

Het tekort is ontstaan doordat de SSD markt nog altijd explosief groeit, Apple met zijn laatste generatie telefoons de opslag ongeveer verdubbeld heeft en er in China veel meer smartphones verkocht worden. De vraag is explosief gestegen maar je kunt de productie niet even snel opschakelen.
Apple heeft de hele line up een verdubbeling gegeven. Alle modellen ipads en iPhones hebben standaard meer opslag en kunnen verder en daarnaast zijn de prijzen voor opslag in de macbook pros gehalveerd. 1tb is nu €480 waar je vorig jaar 512GB kreeg voor dat bedrag.
Apple heeft ook de kleinere versies weg gehaald. Daarnaast is het bij apple al jaren bekent dat ze bepaalde versies weg zouden laten en alleen met de wat hogere capaciteiten door gaan. Dit is eenvoudig te plannen.

Het is gewoon eenvoudig, de vraag is op dit moment gewoon te groot, als het daadwerkelijk nog de na weeën zijn van de aardbevingen dan kan ik me er iets bij voorstellen, zo niet is het gewoon onwijs slechte planning.

@dio22, de vraag stijgt al jaren, vanaf 2015 verwachten ze al een groei van 33% tot 2020. Dus als ze daar niet op vooruit gepland hebben zijn ze niet bepaald slim. Samsung heeft het voordeel dat ze gewoon heel gewild zijn en zijn de grootste leverancier op dit moment.

http://mms.businesswire.c...st_2016%29.jpg?download=1

Zoals ik al zei is het al jaren lang bent dat de groei voor deze markt explosief zou stijgen, dit bericht komt zelfs al uit 2008.

http://webwereld.nl/e-com...ert-dankzij-goedkope-pc-s

[Reactie gewijzigd door Andyk125 op 23 januari 2017 09:27]

Ze wisten (en weten) het wel, maar hebben moeite met de productie processen. Hier twee artikelen die het uitleggen:

http://semiengineering.com/how-to-make-3d-nand/

http://www.anandtech.com/...ver-gen-2-hits-production

In het kort. 2D NAND zat aan de limiet en 3D NAND werd ontwikkeld. Samsung was de eerste maar heeft enorm veel problemen met de yield (opbrengst) gehad. Ze hebben nu wel een flinke voorsprong en zijn voornamelijk daarom gewild en de grootste leverancier. De overige leveranciers hebben gewacht totdat de yields op orde zijn voordat ze naar massa productie zijn gegaan. De Micron 3D productie zit nu boven die van 2D en de rest loopt niet ver achter. Later dit jaar zal het verbeteren.
Kunstmatige schaarste creëren is altijd lucratief gebleken in het verleden.
Hoezo er zijn genoeg spelers hoor, alleen Samsung is op dit moment marktleider. Maar als Samsung het niet kan leveren zijn er nog tal van andere spelers die misschien wel de capaciteit hebben, maar de vraag nog niet.

http://mms.businesswire.c...st_2016%29.jpg?download=1
tja, wie produceert kan/mag dat ook beslissen.
Het gaat echt hard met deze schijven. Ik heb nog een 128GB liggen van een paar jaar geleden en nu gaan we alweer naar de 4TB.

Wat is eigenlijk de limiet/beperkende factor bij SSD? Bij traditionele harde schijven had je ruimte nodig voor steeds meer platters maar dat lijkt me hier veel minder aan de orde?
ruimte op het PCB?

Als je kijkt dat op de M.2 SSD's al 2TB+ aanwezig is niet groter als een reepje mars.
Op een PCIx SSD heb ik al voor de industrie ca 25TB modellen gezien. voor de gewone consument heb je daar een mooie full options auto voor.

hier een mooie link van de (nog) absurde prijzen.
https://www.alternate.de/...ive/html/product/1228943?

[Reactie gewijzigd door Screamer2003 op 20 januari 2017 16:36]

Voor datacenter gebruik heb ik 1300TB + al een aantal keer in handen gehad en die PCIx SSDs zijn evengroot als de behuizing van een standaard sata SSD. Denk dat de eerste problemen komen bij het koel houden van het geheugen, niet zo zeer de grote van het pcb.
Lijkt mij ook, als je al ziet wat ze kwijt kunnen op msata SSD's lijkt me ruimtegebrek geen issue. En bij SSD's is het volgens mij ook nog eens hoe groter hoe sneller.

Ik heb ook het idee dat de capaciteitgroei van SSD's ook veel sneller gaat dan met gewone disks. Dus misschien zitten we over een paar jaar wel op 20 TB, zou wel supermooi zijn. Een NAS met 2x20 TB, supersnel en redundant.
Dus misschien zitten we over een paar jaar wel op 20 TB, zou wel supermooi zijn. Een NAS met 2x20 TB, supersnel en redundant.
En superduur (de eerste paar jaar dan) ;).
60TB en 100TB zijn al in ontwikkeling:
http://arstechnica.com/ga...orlds-largest-hard-drive/
https://www.google.nl/amp...client=ms-android-samsung

[Reactie gewijzigd door Eldee op 20 januari 2017 18:16]

'In ontwikkeling' is wel erg overdreven.

Het is voornamelijk flash chips stacken en zorgen dat ze allemaal aangestuurd kunnen worden...En gratis snelheidswinst hoe meer er parallel kan worden aangedreven..

Bij harde schijven vond ik de ontwikkeling naar grotere opslag een veel grotere stap en uitdaging.... Een mechanische kop die ultra precies op onwijs grote snelheid bitjes aan moet passen op een roterend blad van 5000/10000rpm die ook nog eens trillingen te verduren krijgt.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 20 januari 2017 18:54]

In ontwikkeling zijn ze vast wel, maar ik zei ook niet dat dat niet zo was ;). De prijs zal alsnog erg hoog zijn bij launch.
very true....dan neem je in het begin gewoon 2 x 12TB drives, die zijn dan al onevenredig veel goedkoper dan de top 4 aan modellen / groottes.
De technologische ontwikkelingen op het gebied van de Nand-opslag gaan behoorlijk snel. Dit in tegenstelling tot het prijsverloop. De prijzen van SSD's staan al meer dan een half jaar op hetzelfde niveau en zijn ze de laatste tijd zelfs weer gestegen..

[Reactie gewijzigd door Tranquility op 20 januari 2017 19:12]

Niet gek gezien er dus een tekort is, vraag -> aanbod. Zodra de tekorten weggewerkt zijn zal de prijs wel weer dalen.
Die tekorten gaan voorlopig niet weg, daarvoor zal er meer produktie capaciteit nodig zijn en dus nieuwe fabrieken, Eer die er staan, dat duurt wel even.

De prijs zal pas echt weer gaan dalen als er iets beters komt dan nan-3D. Waarmee ze nog meer "bits" op hetzelfde oppervlak kunnen opslaan.
Dit jaar komen er 3 nieuwe nand fabs bij(minstens), Toshiba, Micron en SK Hynix. Samsung heeft volgend jaar een nand fab klaar.

De productie komt er wel.
Bij? Of beginnen ze dan met bouwen:
http://www.anandtech.com/...fab-coming-online-in-2019
Toshiba: Produktie start in 2019...

http://www.anandtech.com/...-fab-and-upgrade-dram-fab
SK Hynix: Produktie start rond 2019/2020

http://www.zdnet.com/arti...lash-memory-fab-facility/
Micron komt idd met meer produktie, dit jaar al. Voorspel dat dit nog niet genoeg is.

Natuurlijk komt de produktie, maar dat het nog even gaat duren eer er ruim voldoende geproduceerd word, ben je jaren verder.
Dus voorlopig hoeven we nog geen leuke prijsdalingen te verwachten.
Dus misschien zitten we over een paar jaar wel op 20 TB
Het probleem met een SSD is echt niet hoe groot die is, er is al een 60TB SSD door Seagate laten zien:
http://arstechnica.com/ga...orlds-largest-hard-drive/
Het probleem is de prijs (€45.000+)...

En voor de dingen waar we momenteel 60TB storage voor gebruiken is SSD gewoon veel te snel.

Een NAS met 12x6TB in RAID6 kopen is veel kosten effectiever (€4350), minder dan 1/10 van de prijs. Waarschijnlijk zal die NAS meer stroom en zeer zeker zwaarder zijn, maar het verschil in prijs is wel significant.
Voor de dingen waar we 60TB aan opslag zouden gebruiken is een SSD juist fantastisch. Even kijkend in mijn vakgebied heb je dus bijvoorbeeld die hele grote data dump van miljoenen wetenschappelijke artikelen. Bij elkaar zit je rustig op 70-80TB. Het analyseren hiervan is geen kwestie van rekenkracht maar pure disk IO. Data mining leunt ontzetten op fysieke schijf toegang. Dit kunnen we niet meer doen op RAM en moet dus naar flash storage en Xpoint achtige hardware.

Als een 60TB ssd nu goed verkrijgbaar zou zijn zou ik het voor bedrijven in de bio-informatica wel weten.

Nu moet je daar een deftige 3par of supermicro 48Bay chassis voor hebben om naast de drive ruimte ook nog eens voldoende pariteit en snelheid te kunnen leveren. Hoe meer drives je hebt, hoe hoger de kans dat er eentje uitvalt en dus heb je meer redundantie en hot spares nodig.

Het probleem met datamining is dat 10tb aan ruwe data vaak ook 10TB aan nieuwe data oplevert dankzij de verschillende labels en concept types. Je moet dus 2 keer zoveel storage inmeten dan je direct nodig hebt om de data op te slaan. Dan is een xeon workstation met 4 60TB schijven ineens een stuk aantrekkelijker dan een half server rack met drives en de interconnects die er bij komen kijken.
Dat komt omdat bij SSD's de fysieke ruimte die ze innemen geen beperking is: Je kunt heel veel chips in een kleine ruimte stoppen. De prijs gaat dan de hoogte in, maar het is geen probleem om bij wijze van stunt een dergelijke SSD te maken. Dat is dan ook precies wat je ziet: Dit soort SSD's hebben onbetaalbare prijzen.

Je kunt echter niet bij wijze van stunt een harde schijf van stel, 100TB maken. Om meer ruimte in 3.5 inch te krijgen moet je daadwerkelijk de datadichtheid of het aantal platters zien te verhogen. Grotere afmetingen schijven zijn wegens de kosten om het mechanisme te ontwerpen en de kleine bruikbaarheid ervan economisch gezien geen optie.
Zo'n ding? :+
Seagate’s new 60TB SSD is world’s largest
Seagate's 60TB SSD comes a year after Samsung's 15TB SSD.
http://arstechnica.com/ga...orlds-largest-hard-drive/

[Reactie gewijzigd door sko op 20 januari 2017 16:52]

Over 10 jaar lachen we om 60TB en hebben we dat op een USB 4.0 stickje van 15 euro...
Met nog steeds een maximale transfer van 15 MB/s :+
In 2005 was 512mb op een usb stick het normaal, 1gb was veel en 4gb was te bezichtigen op beurzen.

Vandaag is 64gb normaal, 128gb veel en 1Tb te bezichtigen op beurzen.

Op 10jaar tijd zijn usb sticks grofweg 100x groter geworden. Dus als 64gb normaal is zal 6TB het nieuwe normaal worden binnen 10jaar.

60Tb voor 15euro komt in de buurt maar ik denk eerder dat we in 2027 6TB flash drive zullen hebben voor grofweg 80euro. Maar dat is ook maar een gok :)
Zal ik jou eens wat leuks vertellen? Want als je namelijk 1GB pakt voor 2005 (wat toen echt wel redelijk normaal was in die tijd: http://www.anandtech.com/show/1807)

Zitten we nu met 64GB op een verdubbeling iedere twee jaar als dat dus de normaal is.

In 2027 zouden we dan op 8TB op een stickie zitten. Ik heb nu de helft in een 2 bay thunderbolt enclosure van €500. Te bizar om je voor te stellen eigenlijk, maar wel echt heel realistisch gezien we dit de afgelopen 10 jaar ook hebben kunnen zien.
Wat wil je dan? Beginnen met 5 mb en zo groot als een koelkast zoals de eerste bruikbare hdd in de jaren 70. En Dan over 20 jaar bigfoot model van 2gb.
Voor nu lijkt me dat vooral de prijs, want je kunt een 3.5" schijfje natuurlijk helemaal vol knallen met geheugen-chips, maar dan wordt ie onbetaalbaar.
Wat is eigenlijk de limiet/beperkende factor bij SSD? Bij traditionele harde schijven had je ruimte nodig voor steeds meer platters maar dat lijkt me hier veel minder aan de orde?
3D nand geheugen kan gestapeld worden, en dus kan je op meerdere plekken stapelen op het PCB. Dus dat duurt nog wel even denk ik. Ook wordt het aantal GB per chip steeds groter.
Zal een combinatie zijn van procedee waarmee chips kleiner kunnen worden gemaakt waardoor de dichtheid stijgt en hogere hoeveelheden per form factor mogelijk zijn (1.8 inch, 2.5 inch, 3.5 inch).

De controllers, maar das meer een formele aangelegenheid. De techniek om dergelijk veel individuele chips aan te sturen is er, we hebben namelijk al controllers om zoveel verschillende inidividuele schijven aan te sturen. Dus daar is het vooral het ontwikkelen van een chip + kaart + software om grotere en grotere hoeveelheden aan geheugen chips aan te sturen.

Dus ik zie voorlopig nog geen plafond.
Behalve dat ik nu hier lees dat er een tekort is aan de voorraad / geproduceerde geheugen chips.
Het geld is de limiet.
Ik kan het mis hebben maar bij SSD lijkt mij de beperkende factor de controllers te zijn die alle geheugenblokken moet aansturen.
Geen enkel probleem. Een controller word gewoon uitgebreider. Net als harddisk controllers, daar kan je heel veel harddisk aan hangen, zo ook met geheugenblokken van SSD's.
ook wederom de ruimte, echter flash chips zijn wat "compacter" dan magnetische harde schijven dat kunnen zijn. Zoals je ziet in 2.5" dus al vele terabytes te plaatsen waarbij er lang niet de volledige "ruimte" gebruikt word gezien een SSD vaak nog iets dunner is dan een normale 2.5" hdd (en met een bracketje gemonteerd word in een laptop om die ruimte weer op te vangen)
Er zijn geen echte limieten, er komen steeds nieuwe ontwikkelingen en aanpassingen. Wat is voor zorgt dat wat nu een limiet is, straks geen limiet meer is. Het kan wel zo zijn dat er over een X aantal jaren een betere manier vinden voor het opslaan van data, dan stop de ontwikkeling van SSD's

Seagate heeft al een 3,5"-ssd met een opslagcapaciteit van 60TB. (niet voor consumenten) nieuws: Seagate introduceert pcie-ssd met snelheid van 10GB/s en toont 60TB-ssd
Ik denk dat de grootste limiet de kostprijs is van het eigenlijke geheugen.
Ruimte is geen punt, al was het maar dat 3,5" schijven ook terug zouden kunnen komen, op voorwaarde dat de datadichtheid per volume (rack) voldoende toeneemt. Het aantal chips is wél een beperkte factor omdat PCB design complexer en dus duurder wordt en omdat de controllerchips 'beperkt' zijn (aantal chips en totaal te adresseren geheugen) , wat ervoor zorgt dat er geen (zeer weinig) one-offs komen met bijv 100TB. Vooralsnog groeien de controllers mooi mee met de financiële realiteit en is de vraag dus of dat ze an sich beperkend werken. (Als er vraag ontstaat naar betere controllers, komen die wellicht gewoon op de markt)

Even terzijde: producenten willen misschien geen té snelle groei. Ze rekenen deels op upgrades (een grotere schijf kopen). Snelle groei betekent dan minder exemplaren verkocht.
Ook zijn ze afhankelijk van de vraag. Een 16TB schijf verkoopt minder goed dan een 1TB schijf, zelfs al is de eerste veel goedkoper per gigabyte. Er is een 'sweetspot' die mee evolueert met de datahoeveelheid die 'gemiddeld' opgeslagen wordt, en het budget dat naar de totale machine gaat.

[Reactie gewijzigd door the_stickie op 20 januari 2017 16:56]

er komen al 60tb ssd's, de limitaties waar je dan tegenkomt zijn de controller en de kosten. voor 60tb moeten ze alleen wel naar 3,5 inch formaat ;)
Zoek eens voor de grap naar Intel Optane, dat is pas KLEIN!
Met de capaciteit gaat het hard ja maar met de prijsdaling veel minder. Die gaat heel traag en is tegenwoordig weer aan het stijgen door nand-schaarste etc.
Hoe kleiner ze de floating gate transistor kunnen maken des te meer GB komt er beschikbaar. Uiteraard is dit bij een MLC altijd minder GB dan bij een TLC flash omdat bij een TLC een kleiner verschil in lading de waarde van de transistor aangeeft en er dus meer verschillende waardes in een transistor "passen" (wat in computer taal dus meer bits per transistor zijn). Het is dus afhankelijk van de ruimte die beschikbaar is en van de grote van de transistor.

[Reactie gewijzigd door Freedox op 21 januari 2017 22:57]

Ik hoop dat die tekorten snel opgelost worden dan!
We proberen hier ook al tijden een hand te leggen op een behoorlijke hoeveelheid 860 M.2 SSD's - maar die zijn ook al wekenlang totaal niet te leveren. ;( Dus zijn we "veroordeeld" tot een stuk tragere OCZ's om de klap op te vangen.
uit interesse, waarom zoveel "consumenten" SSD's nodig? :+
Omdat enterprise disks/ssds gewoon hetzelfde zijn. Grote bedrijven als Google en MS hebben hun servers ook vol zitten met consumenten schrijven. Enteprise SSDs hebben wel hogere schrijf cycles, maar met de huidige cycles op ssds is dat amper van belang en de prijs niet waard. Het is vrij moeilijk een SSD op te maken voor deze afgeschreven is.
Meende toch dat met name bij SSD er toch wel wat verschil zat met de SAS modellen
Performance & prijs/gb. Die dingen zijn echt puur bedoeld als werkpaard in plaats van cruciale storage. Mocht zo'n ding ooit verrot gaan dan is het even een dag of 2 vervelend tot er een nieuwe op de mat ligt, maar daar blijft het wel bij. :P

Ik ben het overigens eens met batjes, bij SSD's zit er bijna geen verschil tussen enterprise/consumer. (Op misschien de allergoedkoopste klasse en oude modellen na.) Het enige voordeel dat je er meestal uitsleept is dat er net even wat beter wordt gekeken naar firmware en assembly, maar gezien de consument vaak nog veeleisender is dan bedrijven is dat verschil tegenwoordig ook miniem. :') In dit geval in ieder geval zeker de meerprijs niet waard.

Op de storage servers is het een ander verhaal, maar die gebruiken ook geen M.2's.
... Al moet ik zeggen dat het idee van een dikke RAID-array met niets anders dan M.2 SSD's wel heel heel heel erg vet is. Helaas zijn er nog geen controllers die meer dan 4 schijven ondersteunen, voor zover ik weet.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 24 januari 2017 03:28]

hardware raid vs software is ook een erg lang debat, uiteindelijk is een hardware raid controller ook een software controller dus dat maakt weinig verschil uit, er draait immers ook gewoon een klein processortje op met wat (cache)geheugen en een stukje software voor de raid afhandelingen. Met de moderne processors is het qua cpu kracht al heel niet meer nodig een losse controller te hebben, dat merk je amper tenzij je mega raid6 arrays gaat maken.


Echter M2 is toch hetzelfde als nvme? Dan is dit misschien wel grappig voor je, 48 nvme schijfjes in een 2U bak :Y)
Of als je graag write-back wil en je toch iets prettiger voelt met een BBU aan je controller :P

Ik ga die link eens bekijken :)
Heel leuk allemaal, maar de prijzen van ssd's voor de grotere versies zijn nog veel te hoog. En dan gooit Seagate alvast een fabriek dicht. Nu een tekort aan chips erbij en de prijzen blijven lekker hoog.

Kom eens met een wat tragere ssd van minimaal 1TB die geen drol kost die ik kan gebruiken voor opslag. Dan gebruik ik de snelle versies wel waar ik er baat bij heb.
Dat is nu net het probleem; er zijn geen veel goedkopere geheugencellen die zo traag zijn om zo'n SSD te bouwen. DE kosten liggen redelijk dicht bij elkaar, daarom zie je ook relatief kleine verschillen tussen de traagste en snelste SSD's qua prijs.
Tja, en over 5 jaar lees je dat er een kartel afspraak is gemaakt met fabrikanten, om SSD prijzen hoog te houden. :O
Zal mij niet verbazen, je ziet hetzelfde met de olie. Daar spreken ze gewoon onderling af om minder olie uit de grond te halen om de prijs omhoog te krikken.

Volgens mij zijn er grondstoffen genoeg om nand chips te produceren maar het komt Samsung wel goed uit om de productie niet op te voeren (investering) maar gewoon de prijs omhoog te gooien en dan straks met de extra gemaakte winst nieuwe productie machines te kopen en dan de prijs hetzelfde te houden onder het mom van we hebben een investering moeten doen.
Te bont kunnen ze het echter niet maken, als ze bewust schaarste creeeren en daarmee prijzen hoog houden, dan komt er een moment dat het voor competitors weer rendabel wordt om een miljardeninvestering te doen. Het is dus niet zo dat Samsung kan doen wat hij/zij wil, en dat proef ik een beetje uit bovenstaande posts. Hetzelfde met olie: Arabieren hebben met overproductie schaliegas gekilled, maar als ze nu met productiebeperking de prijs weer laten stijgen, dan worden bij een zeker prijspijl de schaliegas-producenten weer actief.
Dat heeft ook deels te maken dat sinds het fracken in de VS de olieprijs gekelderd is. De VS is nu bijna self sufficient, die arabieren zijn ook niet op hun achterhoofd gevallen en beseffen ook wel dat als ze niets doen, hun geldboompje opdroogd.
NAND productie is niet beperkt door grondstoffen maar door fabrieken. "Bouw dan een extra fabriek zodat de prijs omlaag gaat" is natuurlijk geen antwoord. Je suggereert dat ze overcapaciteit moeten bouwen, maar waarom zou iemand dat besluit ooit opzettelijk nemen?
Hoe kom je er bij? Het grootste deel van de markt is al bestemd voor Microsoft, Amazon, Apple en andere groot verbruikers. Maar een beperkt deel van de productie is bestemd voor consumenten, dit betekent dat dit kleine deel een stuk gevoeliger is voor prijsbewegingen. En als het zo makkelijk en aantrekkelijk is om een fabriek uit de grond te stampen die wat chippies bakt, dan zou dat wel gebeuren. Kunstmatige prijsafspraken zijn altijd tijdelijk. Waar een hoge winst potentieel is, zullen aanbieders komen.
Maar al die klanten die je noemt verkopen het ook gewoon weer aan consumenten. Denk toch echt dat t samsung geen drol uitmaakt. Samsung ssd is een andere divisie dan de chipbakker. Dus voor hun gewoon een klant zoals alle andere aan wie ze leveren.
Nee, zij kopen voor de datacenters. Een groot deel van Apple zit ook in iPhone, iPads en Macs en dat zijn inderdaad langdurige grote contracten. Voor Microsoft en Amazon en Google natuurlijk ook. Zij nemen gegarandeerd af, waardoor Samsung ea destijds geïnvesteerd hebben in fabrieken. Nu blijkt dat de vraag nog groter is.
Prijzen van SSD's kunnen wel eens stijgen als er een structureel te kort aan nand chips is.
Dat is al gebeurd. Ik heb de prijzen van enkele types bekeken (Samsung 850 Evo 250 GB en Crucial MX300 275 / 525) en de prijzen zijn al zo'n 10-15% gestegen sinds november/december vorig jaar.

[Reactie gewijzigd door pinockio op 20 januari 2017 16:31]

Kleine kanttekening: De dollar is ook gestegen tov de euro.
Yup, maar niet zo hard... De RAM-prijs is wel ongeveer verdubbeld sindsdien, ik denk dat dat meer invloed heeft... Tot ongeveer afgelopen zomer was er geen droog brood te verdienen in geheugen, maar nu opeens merken we dat er een gebrekje is...
Kunstmatig gebrekje denk ik..
Zoals pinockio al zegt, gebeurt dat al. Kijk hier maar eens:

https://ic.tweakimg.net/e...525471&deliveryCountry=NL
Onzin, er worden zoveel devices met flash geheugen gemaakt tegenwoordig dat een tekort voor SSD's niet echt gek is.

SSD's zijn niet prioriteit nr 1, Samsung moet chips leveren aan meer dan 100 bedrijven en die zorgen voor meer winst dan SSD's (dus dan krijg je een tekort aan SSD chips, logisch)
Samsung kennende is het vast een nep-tekort, gewoon expres minder of later fabrieken neerzetten dan nodig.
Gebeurde al wel vaker! Daar varen ze wel bij.
Dat is een aardige beschuldiging, wat is je bron?
Schaarste was anders schering en inslag in alle communistische landen. Niet 10% meer voor een SSD betalen, maar 10-20 jaar op een stinkende Trabant wachten. Zo slecht functioneert het kapitalisme niet.

Je voorbeeld van de olie is een kartelvorming van vooral de arabische koningkrijken, dat heeft met een functionerende kapitalistische markt niets te maken.

[Reactie gewijzigd door _Pussycat_ op 20 januari 2017 20:08]

Ik moet helemaal niet met een alternatief komen. Ik zeg alleen dat de schaarste in het kapitalisme behoorlijk meevalt en in het bestaande alternatief, het communisme, veel erger is. Vind jij dan dat we hier in zo'n vreselijke schaarste leven?
Best logisch van Samsung.
Steeds maar een te kort aan dit en een te kort aan dat en dit is niet de eerste keer dat dit gebeurd. Samsung heeft ook al een te kort aan AMOLED panelen van de S7 Edge
Is gewoon expres, levert niet genoeg op volgens de aandeelhouders, dan maar schaarste creeeren. Ach ik ben gelukkig nog voorzien voor meerdere jaren.

Wat ook raar is, een 4TB HDD is duurder dan een jaar of 5 geleden. Net de aankoopbon er bij gepakt van een Seagate 4tb die ik kocht bij de Dixons. En die werkt nog steeds :D

Oh wacht, de 3tb waren de echte probleemgevallen. Zelfs daar heb ik nog een werkende van. Maar die is wel met pensioen. Komen soms geluiden uit waar je bang van wordt. Maar volgens SMART niks aan de handjes.
Als er chips tekort zin bij Samsung zullen de prijzen van Samsung ssd's ook wel weer stijgen :'(