Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Onderzoek: inkomsten e-sportsindustrie stijgen in 2020 naar 1,4 miljard euro

De totale inkomsten in de wereldwijde e-sportsindustrie stijgen de komende drie jaar naar omgerekend 1,4 miljard euro, volgens een onderzoek van Newzoo. Ten opzichte van vorig jaar zullen de inkomsten in 2017 met 41 procent toenemen naar omgerekend 654 miljoen euro.

In 2017 zullen de verschillende merken die actief zijn in de e-sportsindustrie naar verwachting in totaal 517 miljoen dollar bijdragen. Van dit bedrag komt ongeveer 155 miljoen dollar voort uit advertentie-inkomsten, 266 miljoen dollar uit sponsorovereenkomsten en nog eens 95 miljoen dollar uit mediarechten. Daarnaast is de verwachting dat game-uitgevers in 2017 116 miljoen dollar in de sector steken en dat de sector 64 miljoen dollar zal verdienen uit ticketverkoop en merchandise. Gezamenlijk komt de verwachte omzet dan uit op 696 miljoen dollar, oftewel 654 miljoen euro; dit bedrag zal naar schatting verdubbelen tegen 2020. Dit blijkt uit een recent rapport van onderzoeksbureau Newzoo over de wereldwijde e-sportsmarkt.

Ook het aantal toeschouwers zit flink in de lift. In totaal zal de e-sportssector in 2017 naar verwachting 385 miljoen kijkers bereiken. Dit is een stijging van 20 procent ten opzichte van 2016. Deze stijging neemt wel af; in 2016 steeg het aantal toeschouwers nog met 37 procent ten opzichte van een jaar eerder. Van de 385 miljoen kijkers in 2017 bestaat ongeveer de helft uit 'enthousiastelingen' die regelmatig naar e-sports kijken. De groep fans die regelmatig e-sportswedstrijden kijken komt voor de helft uit Azië en Oceanië. Noord-Amerika blijft echter nog steeds de grootste e-sportsmarkt met omgerekend 241 miljoen euro aan omzet, wat naar verwachting zal stijgen naar 570 miljoen euro in 2020.

Vrijwel alle cijfers en aantallen groeien elk jaar met relatief hoge percentages, waaruit de conclusie kan worden getrokken dat het erg goed gaat met de wereldwijde e-sportssector. Pieter van den Heuvel, een analist van Newzoo, erkent in een gesprek met Tweakers dat de cijfers erg rooskleurig zijn, maar nuanceert het beeld ook ietwat: "De omzet is eigenlijk nog ongelooflijk laag. Een verdubbeling van de omzetcijfers in 2020 naar 1,4 miljard dollar is dan ook niet zo heel bijzonder". Van den Heuvel doelt hierbij op een vergelijking van e-sports met reguliere sporten zoals de NBA en NFL in de VS, waar nog altijd veel meer wordt omgezet en de totale inkomsten per fan ook hoger liggen.

Volgens de onderzoeker kan de e-sportssector op veel punten nog een stuk volwassener worden. "Eén van de grootste gevaren voor de e-sportssector is het feit dat game-uitgevers de touwtjes nogal strak in handen hebben. Riot Games (de maker van League of Legends, red.) wil bijvoorbeeld niet dat e-sportsteams zelf gaan adverteren, omdat dat sponsors zou kunnen afschrikken." Ook zit er frictie tussen Riot Games en de teams op het punt van degradatie in de League of Legends-competitie: "De teams willen stabiliteit en liever niet degraderen om waardevol te blijven voor sponsors, maar Riot wil dat kijkers geïnteresseerd blijven en houdt dus vast aan de mogelijkheid om te kunnen degraderen", aldus Van den Heuvel.

Newzoo is een in Amsterdam gevestigd dataonderzoeksbureau dat zich al tien jaar bezighoudt met onderzoek specifiek gericht op de game-industrie. Sinds enkele jaren onderzoekt het bedrijf ook de groei in de wereldwijde e-sportsindustrie. Daartoe maakt het bedrijf onder meer gebruik van formele en informele informatie, input uit consumentenonderzoek in 27 verschillende landen, niet-openbare jaarcijfers die bedrijven onder embargo toesturen, cijfers over prijzengeld en de aantallen bezoekers via online streamingplatforms zoals Twitch en YouTube.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

16-02-2017 • 17:50

26 Linkedin Google+

Reacties (26)

Wijzig sortering
Komen kijken naar e-sport? Dus das kijken naar hoe spelers/teams online tegen elkaar strijden? Wat is de meerwaarde van dit daadwerkelijk zien t.o.v. via Twitch/YouTube/TV?

Of snap ik de term e-sport niet?
Het heeft dezelfde meerwaarde als naar een voetbalstadion te gaan ipv naar TV te kijken.
Inderdaad. Die is dus rationeel gezien heel laag. Maar mensen vinden het toch leuk, ook vooral als sociaal uitje, dus tja. Hetzelfde geldt eigenlijk voor hoorcolleges, lezingen, concerten, theater.
Waarom naar een voetbalwedstrijd gaan als je het ook op tv kan kijken?
Ik denk dat de meeste mensen gaan voor de sfeer/sociale contacten.
Je kan het ook vergelijken met pop / rock / metal concerten. De studioversie zal altijd beter klinken, maar het optreden biedt een onvergetelijke ervaring.
Dezelfde reden als andere evenementen, de gedeelde emotie, sfeer en sensatie van het live volgen met een publiek.

Edit: wat snellere posters dus al voor mij schreven. :)

[Reactie gewijzigd door wire.bb op 16 februari 2017 18:07]

Als er weer een CSGO Major in de buurt van Nederland komt. Ga ik daar zeker heen. Geweldige sfeer, kans om spelers te ontmoeten en even te kletsen.
En net zoals hierboven al aangegeven is; exact zelfde als een voetbal wedstrijd.
Esl Cologne ieder jaar.
Ik ben zelf al 2 keer bij ESL in Keulen geweest(2015 en 2016).
Het is niet enkel het kijken naar de match, maar gewoon de gehele sfeer erom heen, de sfeer is altijd geweldig, daarbij kom je genoeg mensen tegen waarmee je wel kan discussiėren over de huidige en/of andere matches.

De sfeer, het gehype, het gejuich + het kijken naar de wedstrijd live in het stadion is geweldig en zeker een aanradar :)

En niet te vergeten, de lange rij voor een eventueel waardevolle pin (fysieke pin en wat je op steam kan activeren) :')
De spelers zitten effectief vooraan in de zaal en gamen zo live tegen elkaar. Samenkomen om YT/Twitch te kijken wordt nog niet zo vaak gedaan al zit er dat wel aan te komen, in groep op cafe naar een CS:Go potje kijken.

Grote meerwaarde is de sfeer denk ik, is bij elke sport zo.


Ps: Ik vind er niks aan aan e-games maar ja, oude stempel :/
Hetzelfde geld voor voetbaldwedstrijden? Sfeer? Ambiance????
tienduizend mensen hebben het al gezegd zonder elkaars berichten te lezen dus ik zeg het ook maar even ter verduidelijking.

Het is hetzelfde als voetbalwedstrijd bezoeken vs TV kijken
Het is hetzelfde als voetbalwedstrijd bezoeken vs TV kijken
Inderdaad, en achteraf met hooligans op de vuist. Dat is prettiger dan je televisie in elkaar trappen.
Als mede-eigenaar van een e-sports community website in Nederland doet het me deugd om dit soort berichten te lezen. Het is namelijk vaak moeilijk om uit te leggen aan de "reguliere mens" wat esports is. Er wordt vaak lacherig over gedaan. Terwijl het, zoals je nu wederom ziet, serious business is.

Ook Newzoo bedankt voor het onderzoek!
Precies dat. Wat mij ook zo stoort is dat wanneer je dus dat onderwerpt begint, dat sommigen denken dat het nogal nerd-achtig is.
Ach genoeg mensen doen lacherig over voetbal. Laat ze lekker lacherig doen over esports, het zit er dik in dat het ook hier wel eens groter kan worden dan voetbal.
Ja voetbal is gewoon 22 man die achter een bal aanrent :+
Er wordt vaak lacherig over gedaan totdat je over het geld begint wat de pro-gamers tegenwoordig verdienen. Dan gaat het heel snel van "ik snap niet waarom mensen dit kijken" naar interesse wat voor lifestyle deze 'sporters' hebben om aan de top te blijven.

De grote reguliere bedrijven die investeren, als VISA en Audi, dragen ook bij aan het bestaansrecht voor de 'reguliere mens'. En waar moet je tegenwoordig adverteren als je mannen van 15 tot 35 wil bereiken. Die kijken geen TV, luisteren geen radio en draaien een adblocker. Via games is dan een manier en Esport teams zijn daarin een logische keuze.

Voor zover ik weet is het enige wat in Nederland op dit moment iets voorstelt die alternatieve FIFA competitie die is opgezet. Ik hoop dat het snel uitbreid dat meer Nederlandse gamers 'pro' kunnen gaan. Dan zal het hier vanzelf ook meer gaan groeien.
E-sports blijft een jonge, dynamische en enigszins emotionele business en dat is denk de rede dat de waarde nog relatief laag ligt. De gerichte doelgroep (jonge mannen tussen de 14 en 25) zou het voor veel merken een zeer lucratieve markt moeten maken voor gerichte reclame.
De verschillende belangen van de gamedeveloper en e-sports teams herken ik als de grootste oorzaak van de onstabiliteit.

Echo Fox is een Amerikaans e-sports team wat voor 1 miljoen over gekocht is. Een half jaar later moesten ze vechten om hun plek in de big league te behouden. Dat soort ontwikkelingen maakt het gewaagd om te investeren en het drukt de waarde. Riot wil de competitie spannend en dynamisch houden terwijl de teams stabiliteit nodig hebben om te ontwikkelen en investeren.
Wow nooit geweten dat dit zo groot is! Lijkt me wel tof om daar eens bij te zijn.
Is er niet nog een beetje een taboe op het kijken naar e-sport? Merk in mijn omgeving zelf dat mijn neefjes zo af en toe een match kijken. Wanneer zij op een verjaardag hierover praten krijgen ze van veel (in mijn omgeving vooral ouderen generatie) andere hierover toch een opmerking hierover terwijl op de achtergrond de tv aan staat met voetbal er op.

Het is dan wel weer leuk om te horen dat voor Fifa hele competities worden opgezet en de voetbalclubs zich er ook steeds meer mee gaan bemoeien. Goed voor de ontwikkeling en bekendheid omdat zij wel aandacht krijgen in de mainstream media. Zelf volg ik het niet omdat ik liever zelf mee speel, dit is hetzelfde met normale sport waar ik ook niet voor naar de tv ga zitten staren. Ik snap het echter wel dat mensen het leuk vinden.
Ik weet nog dat heel wat jaren terug ik een keer een docu had gezien over Starcraft in Zuid-Korea. Echt geweldig, gewoon een TV-zender die gewijd is aan Starcraft 1.
En ik begrijp het volledig, wat een game was dat en het is gewoon spannend om te kijken.
Het is ook echt zo dat je enorm skilled en intelligent moet zijn om goed te zijn in zo'n spel. Bij HoN heb je dit ook, er zit zo een ENORM verschil in niveau tussen spelers.
Ouderen denken vaak wie het hardst op een knopje drukt die wint of veel oefenen en dan kun je dit. Nou, DUS niet. Je moet slim zijn, snel, intelligent, kunnen multitasken, overzicht bewaren, concentratie, geduld, beheersing. En je moet ook gewoon TALENT hebben, zoals een voetballer. Ik kan nog een uur doorgaan.
Hoe cool is dit? https://www.youtube.com/watch?v=Kc0Pgm8lWRw

[Reactie gewijzigd door SuX DeLuXe op 17 februari 2017 01:02]

Nee, als je ziet wat voor entertainment er zo op TV is en wat voor films en muziek ze tegenwoordig maken in zijn algemeenheid. Dan wil ik eigenlijk huilen.
Terwijl als ik spectator mode in HoN ga dan lach ik mijn ballen uit mijn broek. Ik ga liever een potje "HoN" kijken dan de TV aanzetten, serieus. Misschien ben ik wel gek ofzo.
Maar ik begrijp die Koreanen en Thaiwanezen dondersgoed dat ze dit op een heel ander niveau zien dan Westerlingen. In Aziatische landen is gaming een veel meer gewaardeerd en veel serieuzere vorm van entertainment/denksport dan hier.
Daarnaast, met deze denkwijze kun je overal wel een reden op bedenken dat het belachelijk is. Dat een voetballer 100 miljoen euro op 1 jaar tijd kan bijschrijven in China is toch ook ridicuul? De mensen hebben nog geen droog brood om te vreten maar een club betaalt wel 100 miljoen aan 1 speler? Tja.

[Reactie gewijzigd door SuX DeLuXe op 17 februari 2017 00:56]

Tjah, wat is er zo anders aan E-Sport vergeleken met fysieke sport? Daar gaan vele malen grotere bedragen in om.

Houd er daarnaast rekening mee dat 1.4b voor een complete industrie en dan pas in 2020 peanuts is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True