Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Valve-ceo: het is niet erg als virtual reality totaal mislukt

Door , 127 reacties, submitter: player-x Linkedin Google+

De directeur van Valve, Gabe Newell, heeft in een van zijn weinige interviews gezegd dat Valve virtual reality ziet als iets geweldigs en dat de technologie zich ontwikkelt volgens de verwachtingen, maar dat het bedrijf het ook niet erg vindt als virtual reality uiteindelijk faalt.

Newell liet doorschemeren dat de HTC Vive een enigszins risicovolle gok is geweest. "Als je geen dingen probeert die kunnen falen, dan doe je al snel weinig interessants. We hopen dat gamers het geweldig vinden en het als een stap voorwaarts zien. We staan nog aan het begin van de ontwikkeling. De Vive is het duurste apparaat op de markt. Het apparaat is nauwelijks in staat om op een enigszins adequate manier een vr-ervaring te leveren. We moeten allerlei andere problemen oplossen voordat we toekomen aan de hardwarebenodigdheden en wat nou precies interessante content kan zijn", aldus Newell in een interview met Polygon.

De Valve-directeur erkent dat goede content mede een barrière vormt voor mensen om een vr-headset zoals de HTC Vive aan te schaffen. Hij verwijst daarbij naar uitspraken van Mark Zuckerberg van Facebook, die enkele jaren gelden stelde dat er miljoenen exemplaren van de Oculus Rift zullen worden verkocht. Newell denkt dat dit zo'n vaart niet zal lopen. Hij zegt dat hij geen vr-content kan noemen dat miljoenen mensen doet besluiten om nieuwe hardware aan te schaffen.

Ondanks deze uitspraken blijft Newell nog wel geloven in vr. Dit is mede gebaseerd op de dertienhonderd vr-apps die in Steam beschikbaar zijn. In de tweede helft van 2016 steeg het aantal maandelijks actieve gebruikers met 86 procent. Daarbij zijn er dertig vr-apps die elk omgerekend ruim 235.000 euro aan inkomsten hebben gegenereerd op Steam.

Valve heeft vorig jaar samen met HTC het vr-platform Vive uitgebracht. Op het moment van schrijven kost de HTC Vive volgens de Pricewatch 899 euro. De HTC Vive concurreert met name met de Oculus Rift van Facebook, die voor ruim 600 euro te verkrijgen is. Daarbij zijn echter de controllers en additionele sensor voor roomscaling niet meegerekend, die bij de Vive wel in het pakket zitten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (127)

Reactiefilter:-11270120+175+29+30Ongemodereerd30
Wat mij betreft kan VR niet meer falen. Het is namelijk al geslaagd :)
Ik heb alles dat ik vroeger wilde en meer!
Mee eens. Het is een ongelofelijke ervaring, waar ik dagelijks van geniet. Dat het nog niet mainstream is, best. Ik zit niet op mainstream te wachten. Er is een markt, voor, en die markt groeit. VR gaat niet meer weg. Het zit alleen nog heel erg vooraanin de product life cycle.
tja voor bedrijven zit er meerwaarde aan vr zeker voor degene die op afstand werken of op afstand wat willen laten zien.

Zelf zal ik er NOOIT aan beginnen omdat het gewoon erg slecht voor je ogen is. constante schermen voor je ogen vergallen gewoon je ogen en moet mezelf dan ook forceren niet lang meer te gamen en de telefoon weg te leggen.
Te lang achter een scherm of te dicht op een scherm is een mythe die al jarenlang ontkracht is en verzonnen door moeders die hun kinderen naar bed willen hebben ;)

Je ogen worden gewoon moe en droog. Niets schadelijks aan maar gewoon een indicatie dat je even iets anders moet doen...
https://www.scientificame...e/earth-talk-tv-eyesight/
http://www.pattyvisioncen...to_the_tv_ruins_your_eyes
http://kidshealth.org/en/parents/vision-facts-myths.html
Het is overigens wel zo dat het je slaapritme kan verstoren als je met de backlight op 10
twee uur of meer naar een scherm gaat zitten staren. Je lichaam maakt namelijk minder melatonine aan en dan heb je meer moeite met in slaap komen en je slaapt ook onrustiger.

De boosdoener is licht met een golflengte 460-490nm (blauw). Laten witte leds nu precies een piek hebben in deze golflengte. De zon heeft een totaal ander spectrum. Dit is gelukkig met wat software uit het spectrum te filteren. Bekend is Night Shift op de Iphone maar op Android zijn er ook apps voor. Vooral tablets en smarpthones zijn een "gevaar" omdat je die dichter bij je gezicht houdt. Het is maar dat je het weet. Moeders hebben dus wel degelijk gelijk dat ze hun kinderen in de avond niet te lang met de tablet laten spelen.

Lees dit maar eens en huiver (of niet)

http://www.displaymate.com/Displays_At_Night_1.htm

En nu maar knus naar jullie warme nestjes, en denk erom: oogjes dicht en snaveltjes toe. Slaap lekker!
FYI, op Android is het tegenwoordig ingebouwd, geen app nodig voor de nieuwe telefoons. Settings -> Display -> Night light.
Yep, ik gebruik zelf ook f.lux en Night Shift maar persoonlijk vind ik de "hype" eromheen ook zeer overdreven. Net of je nu plotseling zoveel beter slaapt....

Ik vindt het gewoon fijn dat het s'avonds niet zo helder is. Het is uiteraard voor iedereen anders maar ik slaap er niet anders om als ik het uitschakel s'avonds (het maakt de kleuren van youtube filmpjes zeer vreemd soms).
Slaap is als voeding; je merkt het niet van dag tot dag als je verkeerd bezig bent op wat kleine makkelijk te verwerpen signalen na (slecht humeur in de ochtend, wat trager van begrip).

Je merkt het na vele jaren van ophopen en als je op dat punt bent aanbeland... dan heb je waarschijnlijk meer permanent ledsel waar je mee moet gaan leren leven. Eigenlijk vergelijkbaar met tanden poetsen; je kunt het vervelend vinden en dat rustig jaren lang niet goed doen zonder een pijntje te bekennen. En dan opeens.... breekt de eerste kies en leef je wekelijks bij de tandarts en kaakchirurg. Tot dat moment is het makkelijk YOLO te roepen; daarna heb je een hekel aan jezelf.

Denk ik er niet te licht over (hi hi), het is al moeilijk genoeg om een beetje natuurlijk goed te leven vandaag de dag! Gewoon dimmen dat ding.
In plaats van feiten te noemen kom je alleen maar met persoonlijke ervaring.
Zoals dycell al zij is dit een grote mythe.

Dat jij nou slechte ogen hebt (had voor een tijdje) betekent niet dat de rest van de wereldbevolking ook die ervaring deelt.

Zal ik mijn persoonlijke ervaring ook even delen dan?
Ik heb als sinds mijn 10e een bril. Toen gebruikte ik nog geen computers.
Nu gebruik ik al meer dan 10 jaar (Ben helaas geen 109+ zoals jij) dagelijks een computer voor mijn werk, games en films en series.
Raad is wat er met mijn ogen is gebeurd?
Mijn ogen waren -2 -2 en zijn nu -1,5 -1,5.
Wow! Ik zie beter door schermen gebruiken! Toch? Ik bedoel het moet wel, zo ging het voor MIJ.

Nee. Net als hoe je slecht kan voorspellen hoe lang je precies wordt kun je ook niet voorspellen hoe je ogen veranderen wanneer je ouder word.
Nu is het zelfs zo dat wanneer mensen ouder worden ze vaak slechter gaan zien.
En dat je zicht in je purpertijd slecht kan zijn en zelfs weer "recht kan trekken".

Maar goed. Ik denk niet dat ik jouw kan overtuigen aangezien je je vast klampt aan je eigen ervaring. Weet gewoon dat je dat niet als feiten moet behouwen tenzij je het ook goed kan onderbouwen.
Los van of het wel of niet een mythe is, heb je zelf niet ergens een heel klein beetje het gevoel dat het langdurig op hebben van een VR bril. waarbij je ooglens spieren dus continu moeten refocussen en je dicht op een felle lichtbron zit wel eens wat minder goed kan zijn dan het niet op hebben van zo'n ding?
Ja of je zicht verminderd bij VR moeten we het nog zien. Hier is uiteraard nog geen/niet veel onderzoek naar gedaan.

Verwacht van niet.
Probeer maar eens lang in het donker een boek te lezen.
Krijg je ook last van je ogen op dezelfde manier.
En dat doen mensen ook al jaren zonder problemen.
Als het een feit is, begin dan eens met feiten te noemen in plaats van persoonlijke ervaringen / meningen.
Bijziendheid is iets wat al lang voor computers/tv/of whatever bestond. Kan genetisch zijn, kan ouderdomskwaal zijn, etc.

Wat veel interessanter is om te weten, hoe komt het dat je zicht terug kwam? Ben je naar een specialist gegaan? Heeft die het goed uitgelegd, of advies gegeven? Of heb je zelf de diagnose gemaakt?

Kortom, loop aub anderen niet aan te vallen dat ze het niet eens zijn met je totaal on-onderbouwde onzin.
Ik heb nooit gezegd dat het niet slecht voor je zou zijn, dat ben jij weer die aannames doet omdat je de man veel ste graag aanvalt. Doe eens even rustig en tel eens tot 10.

Je zal vast ergens gelijk hebben, maar je wordt aan alle kanten gedownmod omdat je gewoon ongefundeerde onzin zit uit te kramen. Laat even al je persoonlijke mening achterwege (zeker als je rond gaat slingeren dat het feiten zijn) en je zult zien dat mensen een normale discussie met je aan zullen willen gaan.

Bovendien gaat al het spul wat je opnoemt over het staren naar een scherm. VR werkt al heel anders, omdat die brandpunten op verschillende afstanden maakt, het laat je ogen focussen in de diepte ed, iets wat je niet doet op een normale monitor. Sterker nog, ze zijn bezig om VR toe te passen voor oog training /testing.

Dus alles wat je net noemt, daarvan is het juist allemaal nog NIET bewezen met VR, je zit appels met peren te vergelijken.

Probeer het nog eens, ga terug de boeken in, en kom dan met een fatsoenlijk onderbouwde reactie, ipv wat losse dingen rond gooien die niet van toepassing zijn.
Dus ... zit je weer wat ongefundeerde aannames van jezelf rond te strooien en boeklezen met VR te vergelijken? Dus nu niet alleen appels en peren, maar ook citroenen.
maargoed het filmen van ogen zou doorslaggeven dus als iemand daar een oplossing voor eeft film het en post het.
Wat probeer je in godsnaam te zeggen?
Zijn je ogen/pupil constant dan is het slecht simple as that .
Dat zijn ze dus niet in VR, maar ook dit is een ongefundeerde statement.
Hoe weet ik dat? 2 ogen, 2 schermen en een brandpunt die kan wisselen? Heb je dat niet gehad op school?

Kom op man, zit je nou te trollen of constant onzin uit je reet te trekken?
Over aanvallen gesproken.
En hoe wisselt een brandpunt van een vr bril. Die lens is toch gefixed. Maarja we gaan er niet uit komen. Vergal je ogen lekker en ik hoop dat in de toekomst brillen/laseren niet meer gedekt worden door de verzekering.
Laseren en brillen zijn nu al niet of nouwlijks meer vergoed.

Back on topic.
Heb je enig idee hoe ogen werken?
Heb je ooit een VR bril op gehad?

Zo ja dan weet je dat er gefocused wordt door je ogen omdat je dingen sherp ziet wanneer je er naar kijkt en onscherp worden wanneer je er niet meer op focused.
NEE dit kan de VR set niet " faken" want dan zouden er cameras IN de headset moeten zitten die continu je ogen tracken en het sherm constant aanpassen.
Klinkt al idioot ofniet?

Nu heb je ook nog het fijt dat het sherm gewoon kan dimmen en wanneer dat gebeurd (de hele tijd) zijn je ogen actief bezig zich daar op aan te passen.
Jongen, je loopt te mekkeren over iets wat niet eens een issue is. Zoals ik al eerder zei, ze zijn zelfs bezig VR toe te passen om je ogen te verbeteren en te kunnen testen en alles. Maar goed, jij zal het vast beter weten.
109 jaar is dan ook best wel lang :P
In VR kijken je ogen niet dichtbij. Er is diepte dus je ogen stellen scherp op afstand.

Vervelend dat je last van je ogen kreeg maar het is bekend dat je minimaal elke 2uur even niet naar je beeldscherm moet kijken en ook even op iets scherp stellen wat veraf is.
Ik kijk geregeld even naar buiten en probeer dan iets in de verte te lezen.
Ik durf niet te beweren dat VR goed voor je ogen is op de lange termijn, maar ik ben er op de korte termijn wel beter door gaan zien. Mijn ogen zijn prima (geen afwijking in mijn dominante oog en -0,25 in mijn andere), maar mijn linkeroog is na inspanning soms een dagje lui. Sinds ik een uur of anderhalf per dag de Vive gebruik, is dit niet meer het geval. Daarnaast weet ik dat oogartsen en optometristen mogelijkheden zien in VR om oogoefeningen te doen (je kan namelijk de afstand van een object van dichtbij tot infinity plaatsen). Het is totaal niet te vergelijken met een smartphone tegen je neus, wat ik persoonlijk als vermoeiend voor de ogen ervaar. Mijn Vive daarentegen kan ik bij wijze van spreken de hele dag dragen zonder vermoeide ogen te krijgen.
En wat ben jij dan? Een techno-pessimist?
edit: op de verkeerde gereageerd

[Reactie gewijzigd door coolkingler1 op 17 februari 2017 22:16]

Beetje uit de context getrokken dit. Wat hij bedoelde was dat ze een risico nemen met VR. Een gok waarin ze geloven. Waar risico genomen wordt bestaat de kans dat het faalt. Dat is wat anders dan dat hij het niet erg vindt als VR faalt.
Heb je het interview gezien? hij zegt letterlijk dat hij het niet erg zou vinden als ze falen, dat is natuurlijk niet het doel, maar ze hebben een realistische kijk op de zaak.

Begrijp me niet verkeerd, ik zou ook graag zien dat iedereen al een VR headset had, maar dat gaat voorlopig gewoon echt nog niet gebeuren, het is voor nu vooral een 'gadget'.

Al keertje gelinkt in een reactie maar voor het geval die over een uurtje aan reacties ofzo niet meer te vinden is: https://www.youtube.com/watch?v=kMpQWSqQFK0
Toch enigzinds uit context, want volgens mij haakte hij in op het feit dat de VR API open beschikbaar is, dus als Valve faalt, VR als geheel niet faalt aangezien andere devs wellicht betere ideeën hebben dan Valve. Ik had het interview gezien toen het dinsdag o.i.d. uitkwam, dus verbeter me als dit niet correct is. :)

Er zit een subtiele negatieve draai aan dit artikel door een zin zoals "Ondanks deze uitspraken blijft Newell nog wel geloven in vr."
Hij gelooft er niet alleen in, hij zet alles erop in om het een succes te maken want hij is overtuigd dat het een op zichzelfstaand platform is, los van games met kb+muis.

Ik kan niet wachten om m'n pc een upgrade te geven en de Vive te halen. Hopelijk heeft Valve geen haast met games uitbrengen, gelukkig ben ik daar vrij overtuigd van. :+

[Reactie gewijzigd door BigBrotha op 16 februari 2017 18:56]

Helemaal mee eens. Hij doelt op het feit dat Valve ook maar aan het innoveren en experimenteren is. Of het een succes wordt weet niemand op dit moment maar de vaart die facebook (of anderen) schetst zal het zeker niet lopen en Valve is daar prima content mee. Mocht VR helemaal falen (wat ze niet denken) dan zijn ze nog steeds trots op de innovatie die ze pogen teweeg te brengen.

Er is momenteel geen killer app voor mensen om de investering te verantwoorden. Iets waar iedere Vive/Oculus bezitter het waarschijnlijk wel mee eens is.

Ze zijn gewoon heel erg realistisch en down-to-earth:
Faalt de Vive -> anderen zullen iets beters maken want de hardware is open (lighthouse technologie, steam ondersteund alle hardware)
Faalt de software -> anderen zullen iets beters maken want het software platform is open en ondersteund andere software (openVR).

Het is cool om te horen hoeveel ze aan het experimenteren zijn. De 3 games van Valve zullen "fundamenteel" anders zijn van elkaar om drie verschillende paden te leggen voor ontwikkelaars om verder uit te diepen. Ik gok verschillende manieren van bewegen en interactie binnen de games.

In een podcast van een originele developer van portal gaf deze aan dat hij hoopt "soon" iets te kunnen releasen waar hij met minimaal 3 andere portal devvers aan werkt.
Begrijp me niet verkeerd, ik zou ook graag zien dat iedereen al een VR headset had, maar dat gaat voorlopig gewoon echt nog niet gebeuren, het is voor nu vooral een 'gadget'.
Herinner je de 3D TV's nog en eventueel 3D vision gamen? Mooi, dan weet je welke kant het opgaat als het een vereiste is een apparaat op je hoofd te zetten, vooral leuk als het warm weer is, en dan nog de brildragers. :)
Daarbij zal het een stuk meer vermoeidheid veroorzaken en andere zaken zoals hoofdpijn bij veel mensen, het is een stuk minder lui dan een plat scherm wat van je af staat, al was 3D zonder bril ook niet echt relaxed om een aantal uur naar te kijken.
Dan hebben we het nog niet over het extra kosten plaatje gehad.

The hype train goes on... to derail in the close future.
[...]

The hype train goes on... to derail in the close future.
VR als concept ansich is helemaal geen hype. Er is niet veel fantasie nodig om goede en interessante toepassingen (games/non-games) te bedenken die zich prima kunnen afspelen in een virtuele wereld.

De vraag is alleen: Wanneer is de hardware goed genoeg om een realistische wereld te creëren tegen een redelijke prijs? Pas als dat mogelijk is word VR gemeengoed.

Als Valve/Sony/Oculus falen zal er ongetwijfeld over 20 a 30 jaar een ander bedrijf zijn wat weer een poging doet om VR op de markt te brengen.
VR is in het verleden al meerdere malen gefaald maar bedrijven blijven het proberen omdat het concept gewoon ijzersterk is.

Het klinkt als een cliche, maar wie wil er nu niet zo nu en dan in een Matrix wereld spelen/leven?
:)

[Reactie gewijzigd door ChojinZ op 16 februari 2017 21:09]

Voor mij gaat het niet om de hardware maar hoe VR wordt gebruikt. Ik wil ontspannen lui op de bank gamen, zij het met een console of PC. Het idee van immersion klinkt mj goed in de oren echter ik ga echt niet actief liggen gamen in de toekomst. Het trekt mij gewoon totaal niet.

Niet alleen dat het me totaal niet trekt, ook de inrichting heb ik er niet voor, of beter gezegd ik ben niet bereid om een stuk ruimte op te geven om daar wat te kunnen springen/crouchen etc. Het is gewoon een techniek gedoemd om te falen voor de thuis gebruiker. Ja bepaalde die-hard gamers zullen het leuk vinden maar voor de gewone thuis gebruiker gaat dit 'm echt niet worden. Het maakt niet uit hoeveel goedkoper het wordt.
Het klinkt als een cliche, maar wie wil er nu niet zo nu en dan in een Matrix wereld spelen/leven?
Geef mij maar een holodeck dan. :Y)
Nee niet op die manier, ik moet niets extra's hoeven dragen daarvoor. ;)
Edit: En natuurlijk de mogelijkheid tot het echt vastpakken en voelen van virtuele objecten.

[Reactie gewijzigd door CriticalHit_NL op 16 februari 2017 22:00]

Ik vond holodeck-afleveringen juist altijd extreem saai eigenlijk...
kom maar ff langs dan vr is ff iets heel anders als die ziekelijke 3d schermen.
3d op een t.v geeft bijna nix terug vr daar en tegen is een andere zaak.
Ik vind 3d t.v het niet eens waar ( net alsof je in een kijk doos kijkt )
Heeft grotendeels ook met de content te maken hoor. Ik heb denk ik wels tuk of 20 films in 3d gezien in de bios, en wellicht bij 2 of 3 was het ook van toegevoegde waarde. Punt is, de bioscoop kan meer geld vragen voor 3d films, dus wordt alles in 3d getoond, ook al is de film niet eens native 3d geschoten, dan doen ze wel wat postproductie om de voorgrond een beetje los te halen van de achtergrond > kortom, is gewoon onzinnige geldklopperij.

(gespeelde) Films moeten er dan ook specifiek rekening mee houden en kan een flinke investering zijn. Voor games is dit niet zo, het is niet zo bijster ingewikkeld om met 2 camera's te werken, ipv 1, om het 3d beeld te produceren. Het is niet dat dan ineens alle assets overnieuw moeten (bij films dus wel, het beeld moet echt in 3d geschoten zijn, dus opnieuw).

VR films zitten er ook wel aan te komen (of zijn er zelf al), maar daar is de opzet toch al heel anders van. Daar 'fake' je het vr effect niet even met een postproductie truuk.

Bovendien is het bij games veel meer een toegevoegde waarde, een gevoel van immersion enzo, met name omdat je ook echt bepaald vanuit welke hoek je waarnaar kijkt. Bij films bepaald de regiseur waar je naar kijkt, en het geeft mij hoofdpijn als het 3d-effect focus legt op iets waar ik zelf niet op focus (het beeld wat ik zie veranderd van focus, zonder dat mijn ogen dat doen, dat conflicteert bij mij).

Ik geloof dus wel dat VR meer potentie heeft dan die onzinnige 3d tv, maar ik kijk ook zeker voorlopig de kat uit de boom. Ik moet het allemaal nog zien gebeuren.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 17 februari 2017 14:39]

mijn moeder mijn vriendin en mijn schoon moeder spelen geen games.
Hebben ze nooit gedaan.
Maar sins ik een htc vive heb al 5 maanden zitten ze er zon 1-2 uur achter per week.
En ik moet je helermaal gelijk geven met alles.
De content op vr op dit moment is laag ( en niet echt supper ) mer er zitten echt jewels bij ;)
Ik deel je mening voorlopig. Ik zie dit geen massaproduct worden zoals het spelen van spellen op PC of consoles. Het enige punt waar ik het niet mee eens ben is die hoofdpijn: volgens mij zijn daar technieken tegen en zijn ze daar al heel ver mee.
Gabe, grote vriend. Als je een nieuwe half life uit brengt dan koop ik zelfs een VR headset voor mijn kat.
Met alle hooggespannen verwachtingen zou HL3 denk ik per definitie tegenvallen. De graphics zllen beter zijn dan het origineel, maar toch niet goed genoeg. De verhaallijn pakt anders uit dan mensen de afgelopen 5 jaar gedroomd hebben etc.
Ze hebben te lang gewacht en nu is het feitelijk te laat, de verwachtingen liggen te hoog ben ik bang.

Wel een dappere manier om tegen VR aan te kijken van Valve. Ik zie het ook nog niet direct massaal aanslaan voor ze alle problemen weggewerkt hebben die het nu nog tot nicheproduct maken, en dat lijstje is best groot.
Valve heeft de kas reserves voor op avontuur te gaan met riskante ondernemingen. En ben met hem eens. Maar zijn maar weinigen die de luxe hebben om er zo luchtig mee om te gaan. Als sucses wordt zitten ze er wel meteen goed in.
Ik heb respect voor Valve dat ze hun enorme zak met geld aanwenden voor research and development. Ook als het niet gegarandeerd iets oplevert.

Beter dan dividend uitkeren en wegsluizen naar the Virgin Islands.
Persoonlijk denk ik dat HL3 nooit het daglicht zal zien. Valve is een private onderneming en daarom hoeven ze ook geen verantwoording af te leggen, alleen bij Gabe zelf. Daarom krijgen wij ook geen jaarrapporten te zien.

Ik denk dat ze een opstootje hadden met een ander bedrijf over de rechten van H, waarschijnlijk met Vivendi of Activision. Het lijkt mij aannemelijk dat Valve met dat bedrijf een schikking heeft getroffen en afstand heeft gedaan van de rechten. Een onderdeel van die schikking is een geheimhoudingsplicht. Iets wat dat bedrijf zal eisen want als een dergelijke schikking bekend wordt dan ben je in een klap de grootste bad guy van de hele industrie, je krijgt volle laag van alle gamers over de hele wereld.

De reden waarom ik dit denk is omdat Valve abrupt is gestopt met het uitbrengen van spellen en er verder ook helemaal niks over heeft gezegd. Zelfs als er naar wordt gevraagd zegt Gabe dat hij er niet over mag praten. Alle andere indirecte informatie is bewezen dat het betrekking had of kon hebben op andere spellen.

Met de komst van Vive is er bij veel mensen weer hoop opgedoken, "Valve wil weer een knaller maken met nieuwe tech, ze waren aan het wachten op VR". Plausible, gezien dat games de afgelopen jaren eigenlijk alleen maar meer rekenkracht zijn gaan gebruiken is er niet veel veranderd sinds HL2. Was het niet voor het feit dat ik vind (en als we kijken naar de trenddata is dat eigenlijk ook een beetje bewezen) dat VR een hype is. Ik schat dat 90% van de gamers niet beschikt over een woonkamer of ruimte welke optimaal is voor VR, elke keer alles opzij doen omdat je een map uit wil spelen is ook niet echt een strak plan. Daarnaast staat VR redelijk is de kinder schoentjes, tracking is niet altijd perfect (tenzij je beschikt over een optimale ruimte), iets wat het wel moet zijn voor een optimale gaming experience.

Ik denk dat ze met de gok op VR icm HL3 een grotere tegenvaller zullen hebben, mensen zullen een dure set kopen om er achter te komen dat het niet goed werkt, of dat er nog best veel haken en ogen aan vast zitten. Dikke telleurstelling dus.

Het beste wat ze nu kunnen doen imo, is een game uitbrengen met een moderne engine en een spectaculair verhaal, dat is waar het om draait in HL, het verhaal is wat het maakt, niet de tech.Laat het nou zijn dat ze oh zo goed zijn in het schrijven van spectaculaire verhalen en dat weten ze zelf ook, maar ze doen het niet. Waarom? Ik denk het bovenste.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 17 februari 2017 06:47]

Precies mijn gedachte, helemaal mee eens.
Het lijkt wel alsof ze mensen beter kunnen laten dromen over een vervolg dan het ook daadwerkelijk uitbrengen.
Daarbij vond ik HL2 ook nou weer niet zo bijzonder, wel aardig spel hoor, maar ook weer niet het beste of leukste spel ooit of zo.
GTA 5 wekte ook hoge verwachtingen, die wist ze waar te maken. Je kan nooit iedereen blij maken maar als ze echt een goede game neer weten te zetten dan zal je 85% van de fans of meer niet horen klagen.
Sommige mensen willen een lineaire verhaallijn zoals bij voorgaande HL games, andere zullen wat meer vrijheid willen hebben zoals in Farcry of volledige vrijheid zoals in The Witcher. Zolang ze het goed neerzetten en de sfeer goed over kunnen brengen dan zie ik het rooskleurig in. Daar naast is de juiste marketing misschien nog wel het meest belangrijke, je wilt er voor zorgen dat de verwachtingen op het niveau van de game zitten. Met goede marketing is dat haalbaar.
offtopic maar:
Die wisten ze waar te maken!?!?!!?!? Laat me niet lachen.
Ja de singleplayer campaign was geweldig, en de graphics en details ook, maar het flopte echt enorm op multiplayer gebied.
Enorm lange laadtijden.
Ineens uit de server gekickt worden.
Heel veel hackers.
etc.etc.
Sorry maar bij mij wist GTA5 de hoge verwachtingen dus niet waar te maken.
Voor jou misschien niet, maar het feit dat de game na 3 jaar nogsteeds de volle mep kost en in de verkoop top 10 staat betekend dat de game toch echt heel erg goed is. Dat lukt je met andere games echt niet.
Verkoop top 10 heeft met goeie marketing enzo te maken.
En ik heb er destijds echt geen 23euro voor betaald hoor: http://www.allkeyshop.com...-5-cd-key-compare-prices/

Maar ik ben het met je eens dat er blijkbaar een grote groep is die het wel vermakelijk vind. Ik hoor daar dus al heel lang niet meer bij :).
Dat is geen realistische vergelijking. Het hele probleem met allkeyshop, G2A en andere dergelijke websites is dat de keys worden aangeboden door 3rd parties die in veel gevallen met gestolen credit cards of bitcoins games kopen en deze dan weer verkopen via deze sites, logisch dat ze dan geen full retail prijs vragen want anders verkoopt het niet snel genoeg.

Marketing heeft er ondertussen weinig meer mee te maken, er komt zo nu en dan DLC uit waardoor media er weer wat aandacht aan besteed, maar reclame uitingen worden niet meer geplaatst. De game draait nu voor 95% op reputatie en de exposure die het krijgt via youtube kanalen etc.
Vergelijk het met een game als BF1, ook een grote hit, veel media exposure, maar simpelweg niet de aanhoudende populariteit.
Momenteel zijn er 95.000 gta V spelers online op de PC tegenover 40.000 BF1 spelers. Voor PS4 zijn er 104.000 spelers online voor BF1, voor GTA zijn die stats helaas niet te vinden maar gezien het feit dat GTA V voor PS4 bij bijvoorbeeld coolblue hoger in de verkoop ranking staat dan BF1 kan je er van uit gaan dat ook op de PS4 de spelersaantallen hoger liggen voor GTA V.
Hoeft niet. StarCraft2 heeft ook superlang geduurd, en de verwachtingen waren zeker niet laag. Ik koop meteen een VR setje met bijbehorend systeem voor HL3, als die aankondiging gedaan zou worden...koop ik hem samen met nexhill voor wat extra korting.
Maar StarCraft is niet zo afhankelijk van het verhaal.
Maar het gaat ook omgevingen, tekenstijl, kleurgebruik, krijg je weer die vent van Breaking Bad of nu een ander?
Ik denk dat Bethesda het bijvoorbeeld handig aanpakt met The ElderScrolls door elke keer een andere setting te pakken en op een andere plek in de geschiedenis te duiken, en ook die krijgen elke keer hordes kritiek: Bij Morrowind waren de Romeins uitziende soldaten belachelijk, bij Oblivion waren het de ridders die niet konden.

Bij HL is de wereld behoorlijk strict, en wat ze ook doen, het is al snel fout.
Oh, op die manier...tsja...moet ik je helaas wel gelijk in geven dan.

Maarre...stiekem genoot ik wel van The Phantom Menace...Mocht Half-Life3 er komen, gebruik ik mijn online persona wel om erover mee te zeiken met de rest }:O
"Als je geen dingen probeert die kunnen falen, dan doe je al snel weinig interessants"
Alleen daarom al moet er een HalfLife 3 komen ;)
Daar heb je groot gelijk in.
Maar indien ze HL3 willen uitbrengen en toch willen voldoen aan de gigantische hype.
Dan is VR een van hun weinige kansen om dat te halen.
Zeker nu het medium nog vrij nieuw is en het een wow-factor heeft.
En dan in de woonkamer met een crowbar om je heen meppen? Dat wordt 'interessant'. ;)
Ik zie dat soort interactie nog niet zo snel in woonkamers terechtkomen, maar ik hoop dat je gelijk krijgt.
Hahaha, je hebt me hard op laten lachen +oneindig voor jou.
Ik denk dat er een gigantische userbase zit te wachten op HL3.

Oh wat waren dat geweldige games.

OT: Waarom zou hij het niet erg vinden? Ik denk omdat hij al de grootste gameplatform onder zn kont heeft, Steam. Het falen van Vive zal hem niet eens raken, tenminste dat denk ik gezien het aanbod wat 'GabeN' bied via zijn kanalen.
Ik denk dat het nog wel eens tegen gaat vallen met de userbase van Half Life. Een groot deel van de toenmalige gamers zijn inmiddels dik in de 20 of 30 en hebben een vrouw/kind/carrière/andere bezigheden en zijn al lang niet meer met games bezig. Duke Nukem 3D had ook ooit een enorme userbase, maar tegen de tijd dat Duke Nukem forever uitkwam (15 jaar later) was daar weinig meer van over. De release van Half Life 2 is inmiddels alweer bijna 13 jaar geleden. Ik weet zeker dat er momenteel een hele nieuwe generatie gamers is die helemaal niks met het spel heeft.
De toenmalige gamers die nu tussen de 25 en 35 zijn gamen meer dan hun ouders. Het gamen is min of meer doorgesijpeld naar het normale leven en het is algemeen geaccepteerd dat de vader (en/of moeder) wel eens gamed. Niet meer de uren van toen ze jong waren uiteraard.

Mijn vriendin en ik vallen ook binnen die leeftijdscategorie en hebben ook carrière en andere bezigheden. Toch gamen we nog steeds (ook samen).

Als HL3 zou uitkomen worden er nog meer dan genoeg exemplaren verkocht om Gabe meer geld te geven wat hij kan investeren in VR.
En dan nog liefst een remake van de originele, die (voor mij toch) de meest boeiende setting was.
Zoek dan black Mesa maar eens op, dat is een remake in de source engine.
Gabe's eigen reactie.. Neither denies or confirms :+

Intern wordt er zoveel gegrapt blijkbaar met HL3 iconen en wallpapers dat hij er waarschijnlijk zelf wel zat van is...
Hij zegt dat hij geen vr-content kan noemen dat miljoenen mensen doet besluiten om nieuwe hardware aan te schaffen.
Dit is dus precies het probleem. Goede content is er nog amper. Veel demo gedoe waar na 5 minuten de lol helemaal af is. Ik heb al bijna een jaar de Oculus en het enige dat ik blijf spelen is Elite Dangerous. Daar zit veel content in en de VR voegt veel toe.

Maar Valve is hier zelf mede de oorzaak van. Zij zijn ook een game studio. Ze kunnen er veel meer van maken. Jammer om te horen dat dat weinig prioriteit heeft.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 16 februari 2017 18:34]

Elite Dangerous:
Having been unable to agree to a funding deal with a publisher for many years, the developer began its Kickstarter campaign in November 2012. Pre-release test versions of the game had been available to backers since December 2013, and the final game was released for Windows in December 2014

Dat is bijna 2 jaar ontwikkeltijd. De VR headsets zijn pas sinds 8 maanden beschikbaar. Je zult nog wel even moeten wachten voordat AAA titels beschikbaar komen. Ik snap je ongeduldigheid maar software ontwikkeling is niet even in een jaar gedaan.....
De Oculus devkits zijn al vele jaren beschikbaar hoor. De devkit van de CV1 was ook al begin 2015 aanwezig bij de grote ontwikkelaars. De DK2 nog veel eerder.

Dat is ook de reden dat E:D het heeft kunnen integreren. Ik denk dat het bij anderen toch minder in de prioriteiten ligt.

Maar er zitten idd nog wel mooie dingen aan te komen zoals star trek bridge crew.
Weinig prioriteit is gelukkig bij valve intern niet zo. Zoals aangekondigd zijn zij momenteel bezig met niet alleen de ontwikkeling van VR systemen, ze zijn tegelijk bezig met 3 full feature games die specifiek voor deze systemen ontworpen zijn. Gabe vergeleek dit in het interview met VNN met Miamoto waarbij Miamoto zowel betrokken was bij het ontwerp van de games als de spelcomputer.
Steam is wat tegenwoordig Valve drijft, dat is hun gouden koe, zelf games maken is helemaal niet meer zo interessant.
Ik ben niet zo'n race/vlieg simmer maar sinds ik de touch controllers heb speel ik meerdere uren per week met de Rift. Onder andere Onward: http://store.steampowered.com/app/496240/
(laat je door de graphics niet misleiden want dit spel is in VR echt al erg goed!).
Oh die kende ik nog niet! Ik zocht nog een goede fps shooter. Ik zal hem proberen!
En wees dan welkom op discord/telegram zodat je kunt afstemmen om samen te spelen!
Samen is vaak leuker :).
Ken je Sportbar VR al? En Eleven table Tennis? Zijn ook leuk :)

Voor iedereen die het leuk vind om andere VR fans en spelers te ontmoeten, en samen online te spelen, ben je van harte welkom in 1 of beide van deze groepen.

De Telegram groep (in tegenstelling tot whatsapp blijft je telnummer hier anoniem) is om kort af te stemmen of iemand samen wil gaan gamen. Het is niet echt de bedoeling om daar lange gesprekken te voeren (ik ben bezig met een Huiskamer Chatgroep wara dat wel kan :)).
Vervolgens kun je in de Discord server langer chatten en via voice elkaar ontmoeten en samen gaan gamen!

Telegram groep joinen: https://telegram.me/joinchat/BAPNv0EimW3yvsKhtExX0A
Discord Server joinen: https://discord.gg/kYweHxw

[Reactie gewijzigd door PuckStar op 18 februari 2017 11:32]

Hm tafeltennis en andere sportspellen daar heb ik niet zo veel mee. Maar onward lijkt me wel leuk. Ik heb Discord geïnstalleerd, ik zal ook Telegram wel aanmaken van de week (ff kijken of dat via bitlbee kan zodat ik niet nog een app nodig heb)
Link dan ook het filmpje wat ik bij de tip heb ingestuurd :)
https://www.youtube.com/watch?v=kMpQWSqQFK0

Komen ook kort de nieuwe controllers en nieuwe lighthouse sensors in voor.
het duurt even voordat ze de video gedownload hebben en met een vracht advertenties (en youtube-copyright schendend) op hun eigen platform hebben gezet :+
De nieuwe lighthouse sensors zijn erg tof. Zo te zien zouden ze een veel hogere FOV kunnen uitvoeren (niet dat de huidige lighthouses slecht zijn) en als ze erg goedkoop te produceren zijn dan zou je letterlijk warehouse scale zaken kunnen gaan tracken. Dit zou een enorme boost kunnen geven aan autonoom rijden binnen magazijnen of anderzijds binnenhuis waar geen gps ontvangst mogelijk is.
Wat ik zelf vrij interessant vind aan die niewe sensors is de korte vermelding van 'house scale vr', oftewel, niet-vierkante room-scale. Dat zou in mijn VR ruimte best van pas komen om het speelveld zowel groter te maken, als de 'virtuele muren' preciezer. Volgens mij hadden ze dat eigenlijk al gepland voor de eerste release, want tijdens die roomscale setup die in SteamVR zit zie je sinds de eerste versie (en nog steeds) animaties van een poppetje die een niet-vierkant kamertje afbakent.
Tijdens de roomscale setup kun je voor advanced kiezen en precies de ruimte "tekenen" zoals je wilt. Dit zie je dan terug in de chaperone omgeving:
http://www.rainfold.com/image/htc-vive-outside-chaperon.png
http://www.rainfold.com/b...ive-room-scale-areas.html

De daadwerkelijke speelruimte die een programma gebruikt zal echter voorlopig vierkant zijn gezien de applicaties dit verwachten.
(sorry voor m'n late reactie)
Daar gaat het dus over, het beschikbaar maken van die niet-vierkante ruimte aan game's :)
VR zal niet massaal gebruikt worden voordat het rond de 300 eu, evt 400 eu, kost
Wat dacht je van gratis add-on bij je telefoon?

Dat zal veel interessanter zijn dat een duur systeem met bedrading.

Maar goed ik heb mijn Samsung Gear VR weggeven aan me neefjes/nichtjes en die zijn er ook al op uitgekeken. Ik had een weekend nodig, hun een paar weken.

Content is een probleem.
Het is misschien grappig bedoeld, maar feit is idd dat de GearVR de meest 'gebruikte' headset is. Ik zie daar ook de meeste toekomst in, zolang dure headsets niet een extreem groot voordeel hebben.

Nu is het verschil er ook zeker, maar voor jan met de kromme pet is VR 4 uren leuk en daarna (vanwege content idd) niet zo spannend meer. Dus tenzij vette mega games alleen uitkomen op dure headsets (zoals Half Life) zie ik persoonlijk geen storm lopen.

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 16 februari 2017 19:26]

Killer applicatie is sinds lotus 123 op ms-dos vaker een reden dat iets markt standaard zal worden.

Maar stel we zouden betaalbaar oculus rift + pc + virtue omni hebben.

https://youtu.be/1YZT-8ocM00

Is het maar de vraag of mensen het langdurig massaal gaan spelen.

Ik zie mensen met bf4 sessies maken van 10 uur aan eenstuk. Ik betwijfel of je dat gaat volhouden als je irritant ding op je kop hebt en fyskek moet bewegen.
True true.

Maar ik geloof wel dat met de massa verkoop ook meer word geinvesteerd in comfort en zulke optimalisatie.. Beetje kip/ei verhaal betreft return of investment.

Over paar jaar (5-10) en het heeft daadwerkelijk storm gelopen, geloof ik wel dat een 'goedkope' VR bril weinig meer gewicht heeft dan een gewone bril. De data gaat draadloos vanaf mobiel en headtracking zit ingebouwd of is eventueel ook vanaf telefoon te doen.

Allemaal gokjes uiteraard, maar geloof wel dat het op zon niveau erg ingeburgerd kan raken. Net als de evolutie van draadloze headsets maar dan met beeld :)
Gear VR is niet echt VR.
Dus dat jij en anderen snel zijn uitgekeken op de Gear VR kan ik me goed voorstellen, maar een Rift of Vive is wel even andere (heerlijke) koek.
Geen echte VR? Omdat puck ontbreekt?

Leg uit.

Ik ben was van Oculus rift niet onder de indruk. Resolutie was lager dan bij me S7. Irriteerde me daar aan.
Wat bedoel je met puck?

O.a. omdat echte VR ook positional tracking heeft, wat betekend dat als je naar voren buigt het beeld niet op dezelfde afstand blijft, maar je daadwerkelijk in de virtuele wereld ook naar voren buigt. Weet niet of dat inmiddels met de nieuwste gear vr is opgelost.

VR is niet alleen resolutie (wat Gabe ook eigenlijk al aangeeft), het gaat vooral om content. En dan is er voor de Rift (en Vive) veel meer goeie VR content.

Ik weet niet wat je op de Rift hebt gezien maar als ik je wat demo's met de Rift en Touch controllers laat spelen, dan weet ik zeker dat je de resolutie niet meer zo opvalt.
Ik geloof ook niet dat je neefjes/nichtjes er klaar mee waren vanwege de resolutie. Eerder vanwege de beperkte manier van interactie met VR en de content. Ik hoor regelmatig kinderen in Onward of Rec Room.
Massaal is niet het goede woord, het zal altijd een niche-product blijven of het nou 300 of 50 euro kost. Het blijft een gadget voor spelletjes.
Gadget voor spelletjes?

Net zoals de VHS groot is geworden omdat het een opslagmedium was voor hollywood films? Hint: Ze deden ook porno.

En zo is VR ook veel breder toepasbaar dan als scherm voor je spelletje. Er zijn ook medische, educatieve en militaire toepassingen etc. (En, wederom, porno). Uiteindelijk zal VR uit de niche komen en relatief mainstream zijn. Falen kan alleen op korte termijn (10 jaar) maar tenzij we allemaal uitgestorven zijn of anderzins met drastische zaken te maken krijgen die maatschappij en technologie ontwrichtend zijn kan ik me het niet voorstellen dat in het jaar 2100 VR net zo normaal is als een auto nu.

De vraag is, is het tegen die tijd VR via een HMD of projectie of iets dergelijks (incl holodecks), of is het dan VR via een interface op je lichaam straight into the mind.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 16 februari 2017 19:10]

Iets met een liedje over "The internet is for ____" Maar je hebt wel gelijk, er zijn veel toepassingen waar ik ook wel toekomst in zie voor VR. Maar wanneer dat uiteindelijk uit gaat komen zullen we zien.
Een apparaatje dat rechtstreeks op de optic nerve aangesloten wordt en daar extra data toevoegt aan wat het oog doorgeeft aan de hersenen.
Het is verre van een gadget.. Als je zo gaat praten, dan kun je ook stellen dat elk 4K scherm een gadget is, en een highend videokaart, en en en en en......
Spelletjes.... Een markt van 100 miljard per jaar...
Misschien moet je eens opzoeken wat het woord "niche" wil zeggen.
Ik heb Half life 1 gespeeld sinds de release.
+ alle bekende mods (cs, ns, DoD, TFC, ...)

Daarna kwam Half life 2 en de source engine. Nice.
Maar ik ga echt geen HTC/VR set kopen (>¤800) voor een eventuele Half Life 3.
Hopelijk zijn ze zo slim om ook een normale hl³ versie te maken, voor de desktop pc.
Ik denk dat je het op een andere manier moet bekijken, misschien koop jij het niet maar er zijn denk ik zat mensen die het wel zouden kunnen gaan doen. Er zijn namelijk ook genoeg mensen die een console kopen voor één bepaald spel. Dus wanneer de content goed genoeg is trekt het uiteindelijk vanzelf wel mensen over de streep om zoiets aan te schaffen. Half life 3 moet dan denk ik wel speciaal voor VR gemaakt worden anders krijg je weer een game waarbij VR een gimmick is ipv dat het er echt voor gemaakt is.
Dat geven ze inderdaad ook al aan in het genoemde interview. Het eerste wat ze hebben gedaan is HL2 om poorten naar VR. Leuk maar geen product was direct de conclusie (al mogen ze het van mij best uitbrengen ;) )
Ik denk dat struikelblok gewoon ligt in hoge prijzen VR sets.
Sony heeft goed gedaan met stuk goedkoper VR set, en meer mensen hebben daardoor 1 kunnen komen.

Hopelijk wordt in toekomst VR goedkoper en beter. Dan komt er vanzelf meer VR in de huiskamers.

Oh ja, systeemeisen voor VR sets zijn ook hoog... dat is andere struikelblok. Behalve Sony omdat hun apparaat al hierop is afgestemd, gewoon op PS4.

[Reactie gewijzigd door MrDummy op 16 februari 2017 19:22]

De struikelblok is content geeft Valve aan in het interview. Hardware komt automatisch wel, dat is simpelweg een kwestie van tijd. De enige manier waarop het totaal kan falen is wanneer er geen innovatie meer is in het VR platform. Iets waar ze dus zelf groot mee bezig zijn.
Ik denk dat prijs niet het bezwaar is. Honderden miljoenen mensen kopen iedere 2 jaar een smartphone van 700+ euro. VR is duur, maar er is een enorme groep wereldwijd die het met gemak zou kunnen betalen.

Ik denk eerder dat het probleem de setup zelf is. Een ongemakkelijke helm, een dikke PC met snoer, een aparte ruimte in je huis. Veels te veel gedoe.

Ik denk dat de enige toekomst voor de massale omarming van VR een volledig mobiele VR setup is, anders gaat het hem gewoon niet worden.
Een smartphone gebruik je dagelijks en is zeker niet te vergelijken met een gadget als een vr headset. waar nog weinig mee te doen is behalve wat games die meer aanvoelen als tech demo dan volledige titels. meer te vergelijken met het bezitten van een drone of rc car.

genoeg mensen die ik ken die zo 400euro speelgoed kopen maar wil je het dubbele dan moet het toch echt wat toevoegen en niet zo beta aanvoelen.

[Reactie gewijzigd door stamp op 17 februari 2017 02:39]

Ik kan alle hardware die nodig is voor 60fps niet betalen, net als de meerderheid van steam gebruikers (zie gemiddelde hardware specs)

ik ga misschien uiteindelijk wel een PlaystationVR kopen zwaar afgeprijsd, maar daar blijft het dan wel bij.
Ik heb de PlayStation vr in een winkel kunnen testen en het was toch niet wat ik verwachte .Het is nog te vroeg om zo een ding te kopen is mijn mening, maar ik zie er wel toekomst en en later is dat ding nog maar zo groot als een zwembrilletje:)
Wat verwachte je dan? Je kan ook teveel verwachten.
En als je over ghosting of onduidelijke text hebt, dat komt omdat je hem moet kalibreren. (en dat is dat voor het grootste deel weg)

en zo klein als een zwembrilletje wil je echt niet. veel te oncomfortabel, er moet gewoon een behuizing omheen zitten vanwege comfort. "sony video headsets waren een nachtmerrie"

[Reactie gewijzigd door stewie op 16 februari 2017 22:11]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*