Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Valve werkt aan drie vr-games voor HTC Vive

Door , 62 reacties

Valve werkt aan drie games voor de vr-headset HTC Vive, die Valve mede ontwikkelt. Dat blijkt uit een interview met oprichter Gabe Newell met diverse media. De games gebruiken de Unity-engine en Valves eigen Source 2.

Newell liet geen details los over de nieuwe games, maar wilde volgens Gamasutra wel kwijt dat het de Vive heeft ontwikkeld, omdat het de games wilde gaan maken. "Dus een van de vragen die je ons misschien wil stellen is 'waarom maken jullie in vredesnaam hardware?'. Nu bouwen we dus drie vr-games. Wat we nu kunnen doen is hardware ontwerpen op hetzelfde moment dat we software ontwerpen."

Dat heeft volgens Newell als voordeel dat Valve naast de games zelf ook de manieren van input heeft ontworpen en dus beter weet wat er mogelijk is met het systeem. "Onze indruk is dat het ons in staat gaat stellen om betere entertainmentervaringen te bouwen. Het idee is dus niet 'we kunnen meer geld verdienen met hardware maken', want hardware is eigenlijk traditioneel een handel met lage marges."

HTC en Valve brachten de Vive vorig voorjaar uit. Valve maakte voor de headset wel kleine demo's van de technologie in The Lab, maar bracht tot nu toe geen volledige games uit voor het systeem.

Arnoud Wokke

Redacteur mobile

10 februari 2017 07:17

62 reacties

Linkedin Google+

Reacties (62)

Wijzig sortering
HL3 VR only dan...
Dat zou voor enorm veel mensen best teleurstellend zijn!
"HTC en Valve brachten de Vive vorig voorjaar uit."

Ik denk dat veel fans dan een Vive kopen.
Moesten ze dit effectief doen en goed uitwerken, zou dit VR inderdaad een serieuze boost kunnen geven. Natuurlijk zal een groot deel van de fans (degenen die de investering niet kunnen maken) teleurgesteld zijn, dat lijkt me logisch. Ik zou het persoonlijk niet erg vinden, HL2 was een geweldig spel voor zijn tijd, maar als ze een VR-only HL3 zouden maken, zouden ze wel een duidelijk signaal sturen voor de toekomst van VR en het belang dat ze er aan hechten. Dat kan ik alleen maar aanmoedigen, ik vind het een geweldige technologie, maar de content loopt jammer genoeg nog wat achter.

De kans dat dit echter gaat gebeuren, lijkt me wel vrij klein.
Ik heb een vive maar ben al best wel uitgekeken op alle content. Het enige wat ik nog speel is tafeltennis. Ja i know ik kan compleet nieuwe werelden binnen stappen en ik sta zoiets simpels als tafel tennis te spelen. Maar gek genoeg is dat een van de weinige games die het gewoon just right doet en het daadwerkelijk echt leuk is om gewoon 2 uur achter elkaar te spelen.

Ik hoop dan al een tijdje op een echte triple A titel die VR only is, want dat is er gewoon niet. Dat houd voorlopig alle twijfelaars en dat zijn er heeeel veeel achter de streep. Zodra HF3 vr only er is zullen mensen echt wel in de buidel gaan tasten. Ja er zullen een paar zijn die het gewoon echt niet kunnen betalen, maar de meeste twijfelaars zullen het geld wel linksom of rechtsom bij elkaar kunnen krijgen.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 10 februari 2017 09:21]

Ik heb zelf de Oculus spellen bekenen en die stellen ook nog niet veel voor.
.
Maar wat ik niet snap:
Waarom worden populaire *bestaande* 3D spellen niet VR gemaakt?
Dus alleen een dubbele beeldprojectie maken, 1 per oog, en verder alles het zelfde.
Dus ook muis en toetsenbord nog maar blijven gebruiken, voorlopig.
Voor deze werkwijze 1 standaard maken, die werkt op Oculus, Vive, ea.
.
Dat lijkt me niet erg moeilijk (3D engine is er al),
en geeft een heel fijne VR ervaring voor bewezen *goede* spellen.
De spellen verkopen op Steam voor een beperkte meerprijs voor bestaande klanten. Nieuwe klanten betalen de volle mep.

Ik wacht met smart op een Far Cry 4 versie. :P ...

[Reactie gewijzigd door Geekomatic op 10 februari 2017 13:30]

Bestaande spellen omgooien naar VR is idd niet echt moeilijk echter komt er veel meer bij kijken dan enkel het beeld naar 3D omzetten. Zo zijn de standaard bewegingen van een FPS zoals strafen/jumpen etc enorm misselijkmakend. De meeste houden dit niet langer dan 2 minuten vol. Ook zit je met menus en dergelijke. In VR kan je altijd rond kijken, terwijl op een scherm maak je het 2d en 3d wanneer je wil. Ook is bijvoorbeeld de combinatie van het beeld draaien met je hoofd en nog verder draaien met je muis niet echt goed voor de maag.
Race en in cockpit flight games zijn zo een beetje de enige games die met een simpele aanpassing naar VR overgezet kunnen worden. Maar ook daar zitten vaak effecten in verwerkt die op een scherm prima werken maar in VR je maag inhoud direct naar boven doen komen. Denk bijvoorbeeld aan de camera shake bij een botsing.
VR games zijn echt heel anders opgebouwd om als prettig te worden ervaren. De meeste games die er nu zijn omzetten naar VR zullen je na een paar minuten achter laten in een hoekje opgekropen misselijk stuk ellende. Dat bestaande games conventeren naar VR gewoon niet werkt bleek al snel nadat valve team fortress en half life 2 had omgezet. Er waren maar weinig mensen die het voor elkaar kregen om ze te spelen de meeste mensen hadden het na 30 seconden wel gezien.

Developers zijn druk bezig met onderzoeken wat werkt en wat niet. Zo zie je bijna in alle games de teleport movement al terug komen omdat het een beetje de enige manier is om rond te lopen zonder dat je misselijk wordt. Helaas is het niet echt handig in snelle actie games, dus daar moet zeker nog iets op gevonden worden. Ook werkt bijvoorbeeld zwarte achtergronden niet echt prettig en krijg je heel veel glare. Dat soort dingen.

Het leukste zijn tot nu toe de roomscale spellen. Waarin het rondlopen zich beperkt tot een kleine ruimte zoals eleven table tennis, job simulator etc. Wanneer spellen via truucjes als teleport etc jou meer ruimte proberen te geven dan je daadwerkelijk hebt wordt het mijn inziens gewoon onhandig en ontneemt het een beetje de ervaring.
Ik zie persoonlijk dan ook roomscale als iets dat echt nodig is om VR goed te laten werken. Zodra je virtueel van de ene naar de andere plek moet, maar in het echt stil staat gaat het gewoon mis. Teleport is dan de enige methode die een beetje werkt, maar gewoon niet erg handig werkt. Zeker bij lange speel sessies wanneer je voor de 1000ste keer weer moet aanwijzen waar je heen wil teleporteren wordt het gewoon enorm irritant.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 10 februari 2017 15:57]

Bestaande spellen omgooien naar VR is idd niet echt moeilijk echter komt er veel meer bij kijken dan enkel het beeld naar 3D omzetten. Zo zijn de standaard bewegingen van een FPS zoals strafen/jumpen etc enorm misselijkmakend. De meeste houden dit niet langer dan 2 minuten vol.
Dat heeft deels met het ontbreken van een referentiekader te maken (heb je geen last van als je cockpit v.e. vliegtuig ziet of 3rd person bent, wel als je free-view 1st person om je heen kijkt. Het dragen van een helm met visor op je avatar kan dan de oplossing zijn.
Het andere deel is gewenning/training. Ik heb het effect ook gehad, maar na een tijdje wordt het minder.

Verder denk ik dat fabrikanten te veel aan de nu al geaccepteerde do's and don'ts dogma's blijven hangen en zelf niet meer experimenteren.
Ik hoop dan ook niet dat fabrikanten zich toeleggen op schijnoplossingen zoals teleporteren ipv lopen, want dat breekt de hele immersie weer af.

[Reactie gewijzigd door Durandal op 11 februari 2017 00:20]

Ik ben al sinds de DK1 onboard de VR train, maar wennen is er bij mij gewoon niet bij. Zodra het beweegt als een standaard fps krijg ik het warm en een aantal seconde daarna komt direct de misselijkheid naar boven.

Gewenning is een vaak genoemd argument, maar motion sickness blijft toch een groot probleem bij meer mensen wel dan niet. Het feit dan bijna alle vr games hun toevlucht momenteel zoeken naar teleporting in plaats van gewoon lopen geeft al aan dat gewenning maar voor een selecte groep mensen geld. De meeste mensen zullen net zoals mij simpelweg zich niet kunnen aanpassen aan deze onnatuurlijk ervaring. Je ogen en eventueel gehoor registreren dat je beweegd, maar de rest van je sensoren zoals evenwichts orgaan gaan hier niet in mee. Je hersenen zeggen hier is iets goed mis en geeft de enige reactie die het kent, misselijkheid.
Jammer om te horen, maar zoals ik zei, gewenning is maar een deel en ze hebben nog wat uit te zoeken. Je er bij neerleggen dat teleportatie dan maar de oplossing moet zijn is niet wat je wilt.
Teleportatie gaat VR niet helpen groot te worden. In tegendeel denk ik; dat gaat er voor zorgen dat mensen bij de platte ervaring blijven waarbij je vrij kan rondlopen.
Hey.., interessant.
Arizona Sunshine is het dichts bij een VR-only AAA game tot nu toe.

Het probleem is dat de installbase nog niet groot genoeg is voor AAA developers om er geld aan te verdienen.
Zelfs indie games hebben moeite om geen verlies te draaien.

Daarom ben ik een grote voorstander van VR support aan bestaande games toe te voegen.
same.
Het gros van de spellen zijn rail shooters.
Of enkele tech demo,s.
Had hoop voor Jhon Wick mooi spell dat wel maar 30-40 min game play voor 20 euro :(
Haha, klinkt best leuk eigenlijk om tafeltennis in VR te spelen.

Welk spel speel je dan precies? Wil ik ook wel eens proberen.
Eleven Table Tennis. Ik heb vroeger veel getafeltennist en het grappige is dat ik het dus ook echt direct gewoon goed kon spelen. Ik gooide het balletje op en ik was aan het tafeltennissen als vanouds. Ik hoefde totaal niet te wennen ofzo. De physics in deze game zijn echt fenomenaal het is bijna niet van echt te onderscheiden. De feedback in je controller, effect aan de bal geven etc, het klopt gewoon. Ook heeft het multiplayer dus leuk om je zelf te matchen tegen anderen. Kom zo nu en dan toch wel tegen iemand te staan die mij alle hoeken van de kamer laat zien. Het mist wel wat dingen nog, zo is er nu maar een omgeving en de avatars zijn echt super lame (een soort wolf masker). Maar qua gameplay valt er eigenlijk niets te verbeteren.

De eerste keer dat ik de game speelde kwam er ook direct een soort realisatie bij mij, dat VR voor bepaalde sporten echt een serieuze optie kan zijn om trainingen mee te doen. Kan me ook voorstellen dat bijvoorbeeld voor boksen, reactievermogen, het ontwijken en langs de verdediging slaan etc VR een serieus alternatief voor de training kan zijn.
Ik heb ook thrill of the fight welke nog niet echt leuk is, maar wanneer die vuist van de tegenstander recht op je neus afvliegt is dat toch wel even schrikken de eerste paar keer. Je hersenen gaan toch in een soort mode van HERE COMES THE PAIN!

[Reactie gewijzigd door ro8in op 10 februari 2017 11:08]

Eleven Table Tennis vind ik de beste. Echt een tof spelletje. Verder herken ik me wel een beetje in het verhaal van ro8in. De meeste roomscale spellen start ik al niet meer op. Arizona Sunshine vond ik wel echt heel tof om uit te spelen.

Verder race ik vooral in VR.
--verkeerde reactie--

[Reactie gewijzigd door ro8in op 10 februari 2017 11:04]

De kans dat HL3 of episode 3 nog uitkomt lijkt mij ook vrij klein.
Episode 3 VR only zou nog best kunnen. :)
Ik denk het niet, vrij prijzig dus niet iederaan kan dat betalen en dit jaar komen er nieuwe HMDs uit voor de helft van het geld met veel betere comfort dus ik denk dat men eerder voor een andere set kiest dan de vive behalve als het vive only games worden maar dat zou dan ook weer een reden zijn waarom men het niet zou kopen. Blijft afwachten denk ik.
Volgens mij heeft Valve ooit zelf gezegd dat Half-Life 3 geen VR-game wordt. Ik denk dat we eerder een Portal kunnen verwachten.
Portal in VR, ik word al misselijk als ik er aan denk. Het tempo zou dan veel lager moeten liggen dan Portal 2 en dus VR only omdat het op een monitor dan niet meer leuk is.
vr misselijkheid verdwijnt bij de meeste mensen na een aantal keer spelen.
Als de game goed is gemaakt en meerdere opties voor movement heeft
Ja precies, VR Only
Mijn punt is dat dit spel zich in het Portal universum afspeelt , waarbij ze elementen van portal gepakt hebben en een niet misselijk makend spel gemaakt hebben dat gewoon onwijs goed in elkaar zit. Oftewel dat er best een Portal VR opvolger kan komen dat aan de wensen van Portal liefhebbers kan voldoen.
Tot ze de game in VR spelen, dan is het de beste game-ervaring van hun leven.

HL3 in VR is een droom. Daarom geloof ik er ook niet zo in. Aan de andere kant wilde Valve HL3 alleen uitbrengen als ze er iets nieuws mee konden doen. In die zin zou het juist wel een logische stap zijn. En een enorme boost voor de Vive en VR in het algemeen.
Droom? Voor mij zou het een nachtmerrie zijn. Headcabs. Brrr. :+
Denk niet dat iedereen er op zit te wachten, maar mochten ze het wel doen, dan zullen er echt wel mensen zijn die het spel beschikbaar proberen te krijgen zonder VR.
De Resident Evil VII manier zou het beste zijn voor beide werelden, gewoon een game die zowel met als zonder VR volledig speelbaar is. Maar dat zou wel minder de boost zijn waar Valve misschien op hoopt.
Goed voor de verkoopcijfers v/d bril :P
Totdat ze het in VR gespeeld hebben :p

3 spellen van valve zou een boost aan de verkoop kunnen geven, maar ik hoop wel dat er in ieder geval 1 dit jaar uitkomt.
Ik denk wel dat een VR game gaat zijn van dat niveau eigenlijk. Ben benieuwd naar wanneer ze wat gaan laten zien.
HL3 VR only dan...
Dat zou voor enorm veel mensen best teleurstellend zijn!
Net zoals HL2 Steam only een teleurstelling was... als we kijken hoe dat is uitgedraaid kan het best meevallen.

[Reactie gewijzigd door Rygir op 10 februari 2017 12:43]

HL3 VR? Ik wacht vooral op het moment dat valve VR support voor HL2 weer terug brengt!
Persoonlijke mening hier, maar ik kan maar niet warm geraken aan de huidige vr brillen.
Je hebt een sterk systeem nodig, de apparatuur is zeker niet goedkoop (geen kritiek, maar het is nu eenmaal zo), en spellen moeten speciaal gedevelopt worden als je de beste ervaring uit vr moet halen.

At the end of the day, het lijkt erop dat het nu iets is dat je maar weinig gebruikt om de zoveel tijd (buiten dat als je het pas heb gekocht natuurlijk).

Valve maakt zeer nice games imho en ze maken niet zo zeer vaak nieuwe games. Heb dus liever dat ze aan spellen werken dat niet exclusief zijn aan vr.

Langs andere kant snap ik dit wel, naargelang ze hun eigen vr headset willen promoten. maar toch wel jammer
Ik vind het wel bijzonder dat je niet warm raakt van de huidige generatie brillen en vervolgens 3 argumenten noemt die feitelijk niks met de brillen of hun prestaties hebben te maken maar 2 keer een barriere tot koop aanhaalt en 1 argument over de content noemt die ik nogal onzin vindt, verwacht je ooit een VR bril of ervaring te krijgen waarvoor een spel niet speciaal moet worden ontworpen? Juist dat speciaal ontwerpen is de essentie van wat VR echt een revolutie in gaming maakt, je kan games op een totaal nieuwe, veel completere en overweldigendere manier ervaren, ja natuurlijk vereist dat een specifieke ontwikkeling daarvoor. Je kijkt niet naar een game door een vestertje, je staat in de game!
Ik heb geen probleem met de experience zelf. Dat is ongetwijfeld een ervaring unlike any other. Ik zou natuurlijk ene willen hebben. Ik heb me mischien verkeer verwoord.

Warm geraken is inderdaad mischien niet het correcte term, maar wat mischien een beter verwoording zou zijn is dat ik mijzelf niet echt kan overtuigen om ťťn te kopen.

Ik zie het een beetje (niet rechtstreeks comparable maar toch om het idee te snappen) lijkt op een racing wheel voor uw computer. Dat is zeer leuk om te gebruiken, maar dan heb je de probleem dat het niet goedkoop is, en maar enkel op racing games de beste ervaring kunt krijgen.

Nu in geval van Virtual Reality bril, heb ik dan het idee om in plaats van een zulke bril te kopen dat ik alleen maar af en toe zal gebruiken, een duurdere monitor te kopen, dat afhankelijk van uw preference, bijvoorbeeld, ultrawide, curved, groter, hogere resolutie, ... heeft. Dat gebruik je dan ten minste altijd als je uw computer aanzet.

Sorry voor de misunderstanding dat ik aan u heb veroorzaakt

[Reactie gewijzigd door QUICKSORT op 10 februari 2017 12:14]

Geen probleem hoor, de verduidelijking helpt voor het begrip en kan ik inkomen. Heb er ook niet voor niks een jaar over gedaan om er een te kopen. Het is een forse investering een de hoeveelheid content is ondanks een harde groei nog beperkt. Wel moet ik zeggen dat je door de grote hoeveelheid indy titels je ontzettend veel goede en originele ideeŽn voorbij ziet komen of oplossingen voor probleempjes. Dit maakt me erg positief voor wat er allemaal mogelijk is
Voor ik de vive kocht was ik me ook aan het orienteren op een grotere,betere en duurdere monitor.Momenteel boeit me dat totaal niet meer.Mijn gamepc beneden wordt eigenlijk niet meer gebruikt. Ik gebruik alleen mn Vive nog en ben nu al aan het sparen voor de opvolger en/of upgrades.
Het zijn vooral de lenzen die geld kosten. Deze kost kan enkel dalen door volume en is een component specifiek voor dit type devices. Dus beetje kip en het ei. Prijs kan pas dalen als de markt groter wordt voor VR. Terwijl de displays in de bril wel profiteren van algemene adoptatie van OLED tech pricewice.

[Reactie gewijzigd door FilipV. op 10 februari 2017 12:28]

Gedeeltelijk met je eens. VR/AR is the next big thing wat betreft uitbreiding op de PC/Console. Misschien wel de grootste innovatie (naast 3d printers) ooit.

Lees dit lijstje eens:
- Van floppy naar DVD-spelers (en zelfs branders)
- Van Beeldbuis naar grote platteschermen met miljoenen pixels
- Van Matrixprinter naar 3d
- Van Toetsenbord/Muis naar Multi-Touch
- Van Videokaarten met KB aan geheugen naar Videokaarten met eigen PU en gigabytes aan geheugen.
- Van Groen/Rood 3d-bril naar VR/AR-Bril

Al deze innovaties zijn gepaard met hoge kosten geweest voor early adopters, maar binnen 5 a 10 jaar (en zelfs nog eerder misschien wel) zeer betaalbaar geworden voor "Jan Mondaal".

Geduld ;)
Fantastisch dat Valve dergelijke investering neemt voor VR. Anderzijds vrees ik dat de grootste bedreiging voor de Vive HTC zelf is. Aandeel is op 5 jaar tijd van 653 naar 77 gedaald. Sinds de launch van de Vive is het aandeel gehalveerd in waarde en HTC krijgt klappen in iedere markt waar ze aanwezig zijn.
Ze zijn niet voor niks een zo open mogelijk platform en ondersteunen alles en iedereen. Daarnaast gaan ze hun eigen (proprietary) lighthouse nu waarschijnlijk (in verbeterde vorm) zelf maken (a'la Steam Controllers), en geven ze de licenties daarvoor ook gratis weg, dus zal dit al met al ook weer de weg vrij maken voor non-Vive VR-headsets en accessoires.
Drie games? DRIE? ik geloof er niks van! :P
HL3
Portal 3
L4D 3

Van 3 Games de derde versie!
drie
HL3 Confirmed? :P
Nee portal 3 :+

En dan nu het serieuze gedeelte van de post. De kans is altijd aanwezig dat het er komt, maar je komt nu over als een kind dat iliminati roept bij iedere driehoek die het ziet. We kunnen van alles speculeren en hopen, maar zonder concrete aanwijzingen gaan we niet ver komen en kunnen we beter wachten op de (on)officiŽle titels en gameplay.

Waarschijnlijk zullen het om een paar kleinere titels gaan die VR op pc een groter spelersbereik moet geven, om zodra de VR markt groot is hun grotere titels in VR te brengen.

Overigens acht ik de kans klein dat half-life 3 nog gemaakt gaat worden, als het meer naar de community geluisterd had hadden ze ondertussen de game al gemaakt.
"maar je komt nu over als een kind dat iliminati roept bij iedere driehoek die het ziet" ik denk dat het een grap was : P Het eerste dat ik dacht toen ik "Valve werkt aan drie vr-games" las was "drie? HL3 confirmed!". Het is gewoon een running gag inmiddels, en ik vond het geniaal om het als eerste post onder dit artikel te zien : )