Gabe Newell bevestigt dat Valve aan nieuwe singleplayergame werkt

Valve-topman Gabe Newell zegt in een ama op Reddit dat het bedrijf aan een singleplayergame werkt. Ook zegt hij dat er een kans is dat er nieuwe games verschijnen in het Half-Life- of Portal-universum. De laatste singleplayergame die Valve uitbracht is Portal 2, in 2011.

De vraag of Valve werkt aan een volwaardige singleplayergame, beantwoordt Gabe Newell met 'ja'. Vragen over de komst of status van Half-Life 3 blijven verder onbeantwoord, maar wel antwoordt de Valve-topman bevestigend op de vraag of het mogelijk is dat er een nieuwe game verschijnt die zich afspeelt in het Half-Life- of Portal-universum.

Valve richt zich op het 'verbreden van mogelijkheden als het gaat om creëren van ervaringen', antwoordt Newell op de vraag welke richting het bedrijf op gaat in de toekomst. Het investeren in hardware is daar volgens hem onderdeel van. De nieuwe knuckles controller wordt gelijktijdig met nieuwe vr-games ontworpen, aldus Newell. Prototypes van deze controller voor de HTC Vive werden in oktober vorig jaar voor eerst gedemonstreerd. Aan welke vr-games Valve werkt is niet bekend. Het bedrijf bracht eerder met The Lab een uitgebreide techdemo uit voor de HTC Vive.

Valve blijft Source Engine 2 gebruiken voor zijn games. "We gebruiken het als de fundering voor sommige nog niet aangekondigde producten", zegt Newell. Hij zegt dat de wens van Valve is dat iedereen die aan games werkt binnen het bedrijf uiteindelijk van dezelfde engine gebruik zal maken.

Portal 2 is volgens Gabe Newell de beste singleplayergame van Valve. Dota 2 is zijn favoriete multiplayergame. Half-Life is niet zijn favoriet, omdat hij te veel betrokken was bij de ontwikkeling van het spel. Newell zegt dat het makkelijker is voor hem om fan te zijn van een game waar hij minder invloed op had.

Portal 2, Xbox 360

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

18-01-2017 • 09:06

127

Submitter: Slavy

Lees meer

Reacties (127)

127
125
85
5
2
14
Wijzig sortering
Lord Gaben who art at Valve,
Developer be thy name.
A new game comes,
Thy will be done.
On Steam as it is in Summersale.

Give us this our final Half Life 3,
And forgive us our whining,
As we forgive Valve's trespass against us.
And lead us not into gamer hell,
But deliver us a new chapter.

Amen!

Edit: Damn you autocorrect! :+ Met dank aan Jorrie ;)

[Reactie gewijzigd door shoney24 op 30 juli 2024 13:40]

Half Live? :+

Geef mij maar Portal 3, was veel leuker (naar mijn inziens zwaar overrate) HL2.

Bovendien kan HL3 alleen nog maar tegenvallen.
Ik weet het niet. Ik wil gewoon graag het einde van het verhaal weten. Al wordt het uitgebracht in boekvorm... ik wil het weten.
Geef mij maar Portal 3, was veel leuker (naar mijn inziens zwaar overrate) HL2.
Ik heb dus exact de omgekeerde mening. Portal ben ik beu na een paar puzzels terwijl ik ieder halflife spel al tenminste 2 keer heb uitgespeeld.
Bovendien kan HL3 alleen nog maar tegenvallen.
Dit is Valve niet 3Drealms :D. En Valve zorgt er altijd voor dat de gebruikerservaring af is.
Black Mesa en Aperture zijn concurrenten.

Op het einde van Half-Life 2: Episode Two is ook de Borealis van Aperture te zien.

Binnen Portal (1 & 2) zijn ook verschillende verwijzingen naar Black Mesa te vinden.

In Portal 2 kan je de dry dock van de Borealis gaan bekijken, en de Borealis is dan al verdwenen.

Het zal me niks verbazen als de verhaallijnen en enkele game-mechanics van Half-Life en Portal samen gaan komen in een grand finale. (Als die er ooit gaat komen, maar ik blijf hoop houden.)

[Reactie gewijzigd door Toon83 op 30 juli 2024 13:40]

Mijn onderbuik gevoel zegt me dat we een Portal game krijgen die geheel ontwikkeld is voor VR en het gebruik van motion controllers (of het nou de Vive of Rift controllers zijn).

HL3 geloof ik al lang niet meer in... En als het al een 'HL3-achtige' game zou zijn dan denk ik (gezien het hoge puzzel gehalte in HL) dat ze ook hier heel erg in zullen zetten op een VR ervaring icm motion controllers.
Hier is de thread, voor iedereen die wil bekijken wat er allemaal is gevraagd/beantwoord:
https://www.reddit.com/r/...j4/hi_im_gabe_newell_ama/
Gabe heeft in de AMA overigens ook bevestigd dat er een Half Life & een Portal film komen, met JJ Abrams als regisseur. De nieuwe game is volgens mij juist nog niet officieel bevestigd. De vraag ging over een nieuwe 'IP', maar niet specifiek over een game. Dat kan dus ook over die films gaan.
Zie de link in het artikel. Het gaat om deze vraag:

"Is Valve still working on any fully-fledged single player games?"

Het antwoord van Gaben daarop is: "Yes."

Dat staat dus los van de vraag of er nieuwe ip's komen rondom HL of Portal. Die antwoorden over een film heb ik niet gezien, daar duik ik nog even in :)
Sterker nog, en helaas wegens de idiote manier waarop je vanaf Reddit stuff kan linken kan ik niet makkelijk de comment thread linken, er is de vraag : "Any chance of a new IP that takes place in the half-life/portal universe? I feel like there's a lot of story left to be explored there. Thanks!"

Waarop het antwoord ook "Yep." is.

[Reactie gewijzigd door Cowabungaa op 30 juli 2024 13:40]

Hoezo idioot? Gewoon rechtermuisknop op het "permalink" linkje onder iedere comment, "copy link address" en plakken.

Voorbeeld: https://www.reddit.com/r/..._gabe_newell_ama/dck76ww/

/\ Dit is ook meteen de thread die jij wilde linken

[Reactie gewijzigd door lepel op 30 juli 2024 13:40]

Misschien moet ik eens meer scrollen de volgende keer :+ *kuch* Redditblijftcumbersomethough*kuch*
Ik heb nog een stukje eronder gelezen waar iemand anders aangaf dat hij natuurlijk ja zei, want er wordt gevraagd of er een kans bestaat...
Je hebt helemaal gelijk. Blijkbaar heb ik daar overheen gelezen. Dan heeft hij dus beide projecten apart bevestigd.
Die films gaan over bestaande IP, want met IP word toch meestal een hele gamefranchise aangeduid?
Ip staat voor intellectueel eigendom.
Dit kan dus van alles zijn in die context maar meestal is het de markt naam van een serie ja. Zoals Warcraft nu games mmo en film heeft etc dit valt allemaal onder die ene ip van War craft die blizzard bezit.

In dit geval kan het echt letterlijk van alles zijn maar laten we hopen op een nieuwe game
Feitelijk is het 'intellectual property', wat dan weer vertaald kan worden als eigendom.

Edit:typo

[Reactie gewijzigd door MrYinx op 30 juli 2024 13:40]

Ik ging er vanuit dat de gemiddelde tweakers dit zelf wel had kunnen bedenken vandaar dat ik de vertaling direct deed. Excuses ik had rekening moeten houden met diegene die dit niet meekregen. Bedankt voor je opheldering nu kan ik weer slapen vanavond.
Half Life 3, als ie ooit nog komt, kan bijna alleen nog maar tegenvallen.
Half Life 1 was voor mij zo ongeveer de eerste shooter die een mooi verhaal vertelde, waarbij Half Life 2 daar nog eens een schepje bovenop deed. Die games kun je nog steeds prima spelen.

Hoe Valve daarna echter met de fans van de game is omgesprongen vind ik echt respectloos. Totaal 0 communicatie en een beloofde episode gewoon nooit uitbrengen zonder er ook maar iets over te melden verder.
Daarom snap ik ook niet dat Valve een film zou willen uitbrengen, de huidige generatie gamers kent Half Life niet eens, dus de film zou volledig los gezien moeten worden van de game.
Of... Er komt toch een deel 3 tegelijk met de film... Confirmed!

Of, en dat is veel plausibeler, Half Life 3 komt helemaal niet meer en ook dit keer gaat het over weer een andere game.
Hoe Valve daarna echter met de fans van de game is omgesprongen vind ik echt respectloos. Totaal 0 communicatie en een beloofde episode gewoon nooit uitbrengen zonder er ook maar iets over te melden verder.
Hier gaat ie in op het waarom ze zo weinig communiceren

Of je het er nou mee eens bent of niet...
ik heb me uren kunnen vermaken met Portal 1 en 2. en Left 4 dead is ook een van mijn lievelings. ik hoop dat deze game hier iets mee te maken gaat hebben, dat zou mijn 2017 al wat beter maken :D
Er waren vorig jaar meerdere geruchten over een Left 4 Dead 3, echter al een tijdje niks meer over gehoord.
klopt, er stond ook tussen de files van valve L4D3 dus ik hoop erop.
De ontwikkelaar daarvan heeft Evolve gemaakt, die is geflopt en nu is de studio failliet en het team verspreid volgens mij.
Er waren ook meerdere geruchten over Half-LIfe 3, maar daar wacht ik inmiddels al 10 jaar op :)
L4D is vooral een MP game, hier leggen ze uitdrukkelijk de nadruk op SP-game vrees ik voor jou ;) P1 en P2 waren leuke games, maar (voor mij toch) vallen die in het niets tov de eerste Half-Life dat was één van de meest nostalgische games voor mij (en zeker de mods: originele Counter Strike, HL Deatmatch en zeker ook Day of Defeat) als het onlangs nog eens probeerde te installeren.
En persoonlijk vond ik HL2 een zéér waardig vervolg. Enorm knappe graphics (voor die tijd), zalige voortzetting van het verhaal, zalige sfeer, zalige psychics met de gravity gun, zalig creepy gedeelte in ravenholm... Gewoon voor de fun start ik het nog soms eens op, op hoogste instellingen en wat te schieten met de boomzagen in ravenholm... Jammer dat de episodes rap stilgevallen zijn...

Ik hoop op HL3 en dan met nieuwe mods (nieuwe day of defeat hunker ik al even naar... nieuwe échte counterstrike ook).. Ter info voor de fans van de 1.5 of 1.6 CS, er is een mod in ontwikkeling voor de oude skins, oude mappen, oude wapens,.. terug te brengen in cs GO (met een aantal beperkingen), genaamd Counter-Strike: Classic Offensive:

http://www.pcgamer.com/someones-modding-cs-16-into-csgo/
Anoniem: 28912 @Dmitrov18 januari 2017 12:05
Wat hebben de fans van 1.5 aan dat nieuws? Die mod lijkt gericht op 1.6 naar mijn idee de slechtste versie van Counter Strike ooit. Ben blij dat ik die destijds effectief hebben kunnen overslaan van CS 1.5 naar CS:Source. Schild en compleet onlogische recoil patterns waren echte showstoppers.
Slechtste versie ooit vond ik persoonlijk nog steeds Counter-Strike: Condition Zero maar kom.
Ik had het vooral op de skins, map opbouw,... ed en dat is in cs 1.5 naar 1.6 nagenoeg onveranderd geweest. Volgens mij ging hij de wapens en dergelijk ook maken naar voorbeeld van 1.5 in het begin, maar is daar veel discussie over geweest. Hij ging de spread aanpassen naar 1.5 norm maar de wapens (dus skins) meer naar 1.6 laten gaan. Het grote verschil tussen 1.5 en 1.6 was toch de spread van de wapens, schild en WON dacht ik mij vooral te herinneren? Dat schild was op (nagenoeg) elke serieuze server gebanned dus dat lijkt mij een raar ding om een showstopper te zijn, juist met professionele servers werken en dat was opgelost. De recoil pattern was inderdaad een probleem, maar daar kan hij (zoals hij zelf zegt) weinig aan veranderen momenteel, maar zit dichtbij 1.5 blijkbaar..

Wat ik echt jammer vind, is dat hij kogels kopen niet kan simuleren. Dat vond ik toch wel fantastisch handig als je wat minder geld had en is gewoon nostalgie... maarja.

[Reactie gewijzigd door Dmitrov op 30 juli 2024 13:40]

Anoniem: 28912 @Dmitrov18 januari 2017 14:22
CS:CZ helemaal vergeten!.. maar weinig vrienden hadden die ook, dus die ging bij voorbaat al de vergetelheid in. :D
Maar als de spread op 1.5 lijkt, dan is het misschien wel tof.

En inderdaad, mis ik ook een beetje het ammo kopen gedeelte. Je kon een vroege ronde een deagle met een paar kogels en een vest kopen, maar dan moest je behoorlijk conservatief zijn met je kogels.
Ik heb het niet helemaal opgevolgd en ben na een tijdje de draad kwijtgeraakt in de discussie (laatste jaar druk op het werk).
In het begin ging er een volledige discussie over wat ze zouden nemen als basis: 1.5 of 1.6 (sowieso zonder shields). Ik dacht dat de algemene consensus was dat ze ongeveer 1.6 voor alles van skins (wapenskins, charachterskins,. ) gingen nemen en voor spread 1.5 gingen nemen. Maar laatste jaar dus niet meer up to date geweest en niet gevolgd wat het uiteindelijk geworden is.

Ammo met deagle, ik even terug in de tijd bij dat gevoel. En gewoon het geluidje per keer dat je op de ammo buy knop duwde was ook wel nostalgie. Wat mij nog altijd het meeste bijbleef is het laadscherm van 1.5. Dat scherm dat met tekst linksonder aan het inladen is en dan horizontaal openschoof... Oh wat was dat voor nostalgie... of de kippen die ontploften als je er op schoot :D zalig
Eerlijk gezegd, ik kan CSS en CS:GO nog altijd niet smaken en speel
L4D2 omdat dat het meeste voelt zoals CS 1.5.
Grappig ik was net van de week ook weer eens aan half life 2 begonnen.
2019, als we Valve een beetje kennen :P
Let's hope for "reverse valvetime" :)
Anoniem: 63672 18 januari 2017 09:08
Ik zou het erg leuk vinden wanneer Half-Life 3 en Portal (beide met een open eind) via een 'cross-over' samen komen.

Half-Life (Portal) 3, of iets dergelijks.

Mijn hart gaat er nu in ieder geval alvast weer sneller van kloppen...I wish!
Gewoon Half life 3 waar je halverwege Chell tegenkomt met haar portal gun. Vanaf dan heb je de co-op mode geunlocked of kan je kiezen met welk personage je verder speelt welk dan elk tevens een eigen verhaal hebben.

* keeps dreaming *
De portal gun zal echter wel maar beperkte functionaliteit hebben in de 'echte' wereld. Was het niet zo dat er maansteen nodig was om de oppervlaktes in staat te stellen de portals te hebben? Ben niet echt veel van die oppervlaktes tegengekomen in Half-life tot nu toe.

Verder is het natuurlijk wel een hele mooie manier om het verhaal af te sluiten voor beide franchises/characters.
De portal gun zal echter wel maar beperkte functionaliteit hebben in de 'echte' wereld. Was het niet zo dat er maansteen nodig was om de oppervlaktes in staat te stellen de portals te hebben?
Ik herinner mij nog dat buiten de testkamers om de portal gun ook werkte op gewone betonnen muren. Het heeft volgens mij te maken met hoe vlak de muur is en mogelijk van wat voor soort materiaal.

Er is een kans dat de maansteen geïmporteerd werd voor de allereerste versie van de portal gun (een groot, log ding ten tijde dat Cave Johnson daar nog mee bezig was) en dat latere versies meer soorten oppervlakken ondersteunden.
Verder is het natuurlijk wel een hele mooie manier om het verhaal af te sluiten voor beide franchises/characters.
Portal 2 is eigenlijk al het einde voor het verhaal van Chell: ze is ontsnapt uit het test center (zonder portal gun). Dat was haar doel.

Ook zou twee menselijke stille protagonisten niet echt werken als ze elkaar ontmoeten. De robots in Portal 2 kwamen daar nog mee weg omdat het robots zijn. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 30 juli 2024 13:40]

Ook zou twee menselijke stille protagonisten niet echt werken als ze elkaar ontmoeten. De robots in Portal 2 kwamen daar nog mee weg omdat het robots zijn. ;)
Ze kunnen ook elkaar de hele game net missen terwijl het wel duidelijk wordt voor de speler dat iemand je voor geweest is in een gebied.

Verder een goed punt :)
Gewoon Half life 3 waar je halverwege Chell tegenkomt met haar portal gun.
Been there, seen that. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 30 juli 2024 13:40]

Thx voor de link, just made my day :D
Aan het einde van hl2 ep2 vinden ze de borealis, dus die brug is al lang en breed gelegd...
Half partal 3 dan he!
Of portal life :?
Sommigen speculeerden dat ze het spel als financiële stok achter de deur gebruikten. Anderen zeiden dat ze nooit op voldoenende wijze het verhaal zouden kunnen afmaken.

Maar ik zou graag HL3 zien verschijnen in combinatie met VR.

Hier meteen een linkje dat het niet gaat gebeuren.
http://www.gamestalker.nl...definitief-geen-vr-game/#

Ik blijf toch hopen!
Gelukkig maar, een heleboel mensen zouden worden buitengesloten als HL3 een VR game zou worden.
Voor een echt goed spel ben ik eerder geneigd om te investeren in VR. Het zou me over de streep kunnen trekken.

Ben nu nog aan het afwachten hoe de volgende versie van de Oculus gaat worden. http://www.gameinformer.c...e/2015/06/22/7537103.aspx
Het zou vast een aantal mensen over de streep trekken maar het zou een grote fout zijn als ze HL3 een VR game zouden maken. Het is zo ongeveer het meest gewilde spel op de PC en maar een zeer klein percentage van de PC gamers heeft überhaupt een VR bril.

Misschien dat ze later een VR mod maken voor HL3 ofzo, dat zou wel tof zijn.
Zijn argumentatie is de afgelopen CES wel behoorlijk onder tafel geschoffeld. Geen draadloze mogelijkheid was al een matig goede reden en de reviews van de TPCast die de VIVE draadloos maakt zijn allemaal zeer goed.
Ik zou Half Life überhaupt niet trekken in VR.
Ik heb echt een hekel aan kleine beesten die in je gezicht springen. Brrr.
De spellen speel ik wel en films waar dit in zit kijk ik ook wel, maar 3D of VR? Nee, dan hoop ik op een non VR mod.
Heerlijk om te horen, hopelijk slagen ze erin weer de gaming-gevoelens van rond de vroege jaren 2000 weer op te wekken, dat was best een goede tijd! (Al is het misschien vooral de nostalgie die aan het spreken is)
Anoniem: 339546 @Sindital18 januari 2017 09:50
Zoals het met halflife 1 was :) deze helemaal ziek gespeeld samen met de uitbreidingen in die tijd en veel multiplayer. En dat was de WON versie dat was de gouden game tijd voor mij die je nu gewoon niet meet voelt bij de games tegenwoordig.
Anoniem: 147180 18 januari 2017 09:20
"[Het] verbreden van mogelijkheden als het gaat om creëren van ervaringen".

Dat betekent echt helemaal niks. Het had net zo goed de slogan van een reisbureau of een hasjdealer kunnen zijn.
Dat is gewoon een beetje onhandig uitgedrukt. 't is gewoon een verantwoording dat ze op zoek zijn om Steam en hun games op meerdere platformen te krijgen.
Er komt toch geen Half Life 3?
We hebben nu:
  • Half Life 2: 2004
  • Half Life 2 Episode 1: 2006
  • Half Life 2 Episode 2: 2007
  • Half Life 2 Episode 3.... is nooit uitgekomen
Valve was overgestapt op episodes om de ontwikkeltijd te verkorten, nja dat is met E1 en E2 redelijk gelukt maar met E3 klein beetje mis gelopen ;)

De Half Life 2 Episode verhaallijn is nog niet afgerond...
Of noemen we Half Life 2 Episode 3 voor het gemak maar HL3?

[Reactie gewijzigd door kr4t0s op 30 juli 2024 13:40]

Anoniem: 695873 @kr4t0s18 januari 2017 09:49
-Half Life: 1998

...Dus wie weet..
Ik denk dat ze de titel Half Life 3 niet eens aandurven, wat een hype zou dat creeren en wat voor verwachtingen daarbij komend, dat wordt dan geheid overschat.
Kunnen ze beter een game in dezelfde genre maken
Inderdaad. Zie het Duke Nukem perikel maar.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.