Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 99 reacties

Marc Laidlaw, sinds 1997 in dienst bij Valve, heeft het bedrijf verlaten. Laidlaw schreef het verhaal van Half-Life, Half-Life 2 en uitbreidingen Episode 1 en Episode 2. Hij wil zich gaan toeleggen op het schrijven voor andere media dan games.

Marc Laidlaw"Ik ben niet langer in vaste dienst of freelancer bij Valve, niet langer betrokken bij de dagelijkse beslissingen, niet langer een spreekbuis voor het bedrijf, niet langer op de hoogte van vertrouwelijke informatie en werk niet langer aan de games die Valve maakt", stelt Laidlaw in een mail aan een fan. De schrijver geeft in dezelfde mailwisseling aan dat hij om verschillende, grotendeels persoonlijke redenen bij de studio vertrokken is. "Een voor de hand liggende reden is dat ik oud ben of op z'n minst oud begin te worden. Toen ik in 1997 begon bij Valve was m'n bijnaam al 'old man Laidlaw'. De jonge leveldesigner die me destijds die naam gaf, is inmiddels ouder dan ik destijds was."

Verder geeft Laidlaw aan dat hij 'de laatste tijd de behoefte had om de chaos van het maken van een game achter me te laten en terug te keren naar schrijfprojecten die uit mezelf voortkomen'. Dat is ook wat Laidlaw zich in de komende tijd ziet doen; schrijven voor andere media dan games.

Marc Laidlaw werd in 1997 aangenomen door Valve, dat toen net een jaar bestond en werkte aan de game die in 1998 op de markt zou verschijnen als Half-Life. Laidlaw was als schrijver verantwoordelijk voor het verhaal en de dialogen van de game. Hij zou dat voor alle delen van de serie blijven. Dus ook voor Half-Life 2 en de uitbreidingen Episode 1 en Episode 2 schreef hij het verhaal. Of Laidlaw ook een verhaal geschreven heeft voor Episode 3, dat ooit door Valve is toegezegd maar nooit is verschenen, is onduidelijk. Ook de status van opvolger Half-Life 3 is onduidelijk. In de mailwisseling waarin Laidlaw zijn ontslag bekendmaakt, wil hij niet op de status van die game ingaan.

Valve heeft met Chet Faliszek en Erik Wolpaw nog twee schrijvers in dienst. Die zijn verantwoordelijk voor het verhaal en de dialogen van de Portal-serie. Wolpaw kwam eerder deze week in het nieuws omdat hij van Valve toestemming heeft gekregen om naast zijn werkzaamheden voor Valve ook het verhaal te schrijven voor het nieuwe Psychonauts 2, dat door ontwikkelaar Double Fine in productie wordt genomen.

Half-Life 2

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (99)

Ik denk dat we op HL3 gaan moeten wachten tot de dag Valve het als vehikel nodig heeft om een nieuwe technologie of dergelijke te promoten.
Dat denk ik ook, HL3 is een gegarandeerd (vekoop)succes. Dat is een krachtig middel dat het bedrijf kan redden als het ooit in financiele problemen komt. Ze hoeven het spel niet eens te schrijven, de naam alleen is miljoenen waard.
Ze zullen HL3 niet uitbrengen tot ze het nodig hebben of dat ze iets hebben dat zo goed is dat het de reputatie van HL waardig is.

Ik huod het voor mogelijk dat HL3 het reserve-plan is voor als de Steam Machine flopt. Door HL3 te optimaliseren voor de Steam Machine zouden ze een hoop klanten winnen. Als het daar te laat voor is kunnen ze het verlies goed maken met een succesvol HL3 voor Windows.
"Optimaliseren voor de steam machine"? Ooit een HL game gespeeld? Destijds waren dat al prima te draaien spellen op een midrange bak. Aangenomen dat ze voortborduren op de Source engine, die inmiddels zelfs op stokoude machines draait als een zonnetje, lijkt dit argument erg zwak. Niemand gaat optimalisatie missen bij een HL game.

Een meer voor de hand liggende reden lijkt me dat ze gewoon niet meer toe zijn gekomen aan het perfectioneren van de spelervaring van HL3 tussen alle andere activiteiten waarmee ze sinds HL episode 2 zijn begonnen... En als er iets is dat een Valve game moet hebben voor ie gereleased wordt, is het een compleet glad gepolijste ervaring ;)
Ik heb voor het vage "optimaliseren" gekozen om alle mogelijkheden open te houden. Het hoeft niet per se om FPS te gaan. Het zou ook om andere aspecten gaan als mooier geluid, snellere laadtijden, betere ping, voice-chat, dual seat, een aparte controller of 3d-bril, in-game goodies, achievments, extra services, leuke kortingen of gewoon een lagere prijs (gratis bij een SM?).

Valve heeft veel mogelijkheden om extreem aantrekkelijke voordelen te bieden om HL3-spelers te overtuigen dat je dat het beste op een SM kan spelen. Ik verwacht niet dat ze het doen maar HL3 als exclusive zou een hoop consoles verkopen.
Wat dacht je van hl3 als steam machine exclusive?
Vrijwel elke computer is een 'Steam Machine'
Ik bedoel Steam OS exclusive.
Dan gaat iedereen dus gewoon Steam OS dual booten alleen voor deze game, of er word software ontwikkeld om Steam te laten denken dat je Steam OS gebruikt. Vrijwel alles van dit soort gedoe is te omzeilen.
Laat ik die steam machine nou net gewonnen hebben hier op Tweakers (nog niet ontvangen) en lijkt half live er op spelen met de max configurabele controller me een uitdaging. Ben normaal PC gamer met toetsenbord en muis. Geen console fan.
Half live drie zou idd ook aan mij verkocht worden, dat staat vast.
er zijn bedrijven die het wel willen maken

http://www.insidegamer.nl...wil-half-life-3-wel-maken

er is nog hoop
anders een grow funds oprichten
ik weet zeker dat er genoeg geld voor binnenkomt

[Reactie gewijzigd door Birdymaniac op 8 januari 2016 16:07]

Ik denk eerder dat ze hl3 gaan uitbrengen als valve in een crisis zit zodat hl3 een backup plan is om uit de crisis te komen
Zou het? Bij de vorige delen was dat ook niet het geval. Ik denk eigenlijk dat niemand bij Valve (inclusief Laidlaw, blijkens zijn vertrek) nog zin heeft om nog iets met Half-Life te doen. Als er dan ook geen financiŽle noodzaak is om een nieuw deel uit te brengen is het snel klaar.
Waarschijnlijk hoeven we niet te wachten op HL3 of HL2 ep 3.

Valve is een privťbedrijf en hoeft derhalve zich niet publiekelijk te verantwoorden. Ik denk dat ze een problemen hadden met IP rechten ofzo en dat een ander bedrijf heeft afgedwongen dat ze een geldbedrag betalen en (gezien hoe het internet werkt) er verder ook niks over bekend maken.

Het feit dat Valve absoluut met geen enkele officiŽle verklaring komt en dat meerdere Valve werknemers (waaronder Gabe zelf) hebben gezegd in de media dat ze er niks over mogen zeggen en er geheimzinnig over doen, zegt mij dat er meer aan de hand is. De enige logische verklaring die ik dan heb is dat Valve een schikking heeft getroffen met een externe partij welke IP rechten bezit, in de schikking staat waarschijnlijk dat ze er niet over mogen spreken.

Waarschijnlijk heeft Vivendi er iets mee te maken.
https://en.wikipedia.org/...._Vivendi_Universal_Games

Allemaal speculatie natuurlijk maar voor mij lijkt het een best logische en redelijke uitleg van wat er aan de gaande is.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 9 januari 2016 07:36]

Ik denk meer dat ze geen zin hebben om een dure singleplayer game te maken, terwijl ze waarschijnlijk veel meer geld zouden verdienen met een goedkoper multiplayer spel met hoeden. Daarnaast is het spel zo overhyped dat teleurstelling onvermijdelijk is.
Launchtitel voor de HTC vive pre :9~
Wat zou dat toch fantastisch zijn:P
Ik denk niet dat Valve zich daar aan gaat wagen voor HL3. Ik heb zelf HL2 in VR uitgespeeld, en dat is mij enkel gelukt door middel van heel veel vastberadenheid, doorzettingsvermogen en een ongezonde dosis liefde voor VR zelf.. Een shooter ( zelfs HL ) is gewoon niet geschikt voor VR..Ik vind zelf vrijwel alles vet in VR, maar vrienden die HL ( of andere shooters zoals Alien Isolastion ) bij mij hebben geprobeerd waren daar echt al na 1 minuut klaar mee, terwijl ze zich uren in bijvoorbeeld Elite Dangerous of Pjoject Cars konden vermaken. En daar zal uiteindelijk ook de echte kracht van VR liggen; racegames en flight/space sims.. Of eigenlijk alles waarbij je niet zelf hoeft te wandelen, want daar gaat het al snel verkeerd qua beleving..Ik denk dat Valve eerder met dergelijke VR games aan komt zetten.

Dus fantastisch? Voor een heeeel select groepje VR enthousiastelingen: Ja,, maar zie het niet gebeuren..
Hahaha, FPS zijn prima geschikt voor VR, Half life 2 alleen niet. VR is first person pur sang.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 9 januari 2016 23:06]

Zoals hun vive VR bril
Hij is vast klaar met schrijven van 'een verhaal' :+
Half life-3 aluhoedjes, KOM ER MAAR IN!
Moet wel zeggen, t feit dat hij "er niet op in wil gaan" klinkt veelbelovend. Iemand? :D
Denk eerder dat hij sinds het verschijnen van Episode 2 eigenlijk geen reet meer te doen heeft gehad...
Dat lag dan toch grotendeels aan hemzelf gezien Valve's werkwijze;)

Hij had natuurlijk ook gewoon het verhaal van HL3 kunnen schrijven en daarmee intern draagkracht creeren voor de ontwikkeling van HL3. Als hij met een goed verhaal was gekomen was de kans groot dat er wel animo voor was en was de ontwikkeling nu in volle gang.
Die bedrijfsfilosofie ziet er op papier mooi uit, maar ik denk dat het in de praktijk toch iets complexer is dan het in het Valve Handboek op papier staat. Denk dat Gabe Newell zelf ook iets te zeggen wil hebben over het al dan starten met Half-Life 3.
Dat heeft Jeri Ellsworth al eerder ondervonden. Die besloot uit frustratie echt te doen te doen wat in het handboek stond. Haar bureau verplaatsen naar een andere plek werd niet gewaardeerd.
...
"Their structure probably works really well with about 20 people, but breaks down terribly when you get to a company of 300 people. Communication was a problem. That's where management… Well if I had anything to do differently, would be to make sure a layer of management could do communication correctly."

Specifically that includes outreach within the studio in terms of connecting staff together, she says.

"There's all these resources in the business which are just there idling or doing things, maybe they could come and help us - but there was no way to reach them at all."

Ellsworth's vocal frustration with this was the start of friction between her and some peers, she says.

"When I complained about this - and this is what I think is hilarious, what I call really drinking the Kool-Aid… He said that 'If communication was important at Valve it would have evolved a long time ago.' Which is insanity."

Ellsworth implies that Valve's management structure - or lack of - has actually encouraged bad behaviour of a sort from some staff, rewarding those who manage to game the system or avoid risk.
...

[Reactie gewijzigd door CapTVK op 8 januari 2016 14:28]

Dat verhaal is op z'n minst dubieus, gezien dit verhaal:
http://www.theverge.com/2013/5/18/4343382/technical-illusions-valve-augmented-reality-glasses-jeri-ellsworth-rick-johnson
Het lijkt me heel erg sterk dat ze 'een mes in dr rug kreeg' maar ook een product mee kreeg om een eigen bedrijf mee te beginnen..?!

Edit: ja, er zijn zeker dingen niet goed aan dat verhaal, als je goed oplet is de ondertoon gewoon dat die vrouw steeds vervelender begon te doen omdat ze niet kreeg waar ze om vroeg (meer collegas, waarbij je je kan afvragen of die echt nodig waren)
At Valve, "I was working with people adding zero value, in fact creating negative value"
Juist ja, ik snap wel dat ze ontslagen is, als je zo over je collega's denkt is het niet gek dat je eruit gewerkt word, is slecht voor de werksfeer enzo.

[Reactie gewijzigd door olivierh op 8 januari 2016 15:18]

Juist ja, ik snap wel dat ze ontslagen is, als je zo over je collega's denkt is het niet gek dat je eruit gewerkt word, is slecht voor de werksfeer enzo.
Dat hangt sterk af van het soort bedrijf waar je werkt. Lijkt me namelijk ook erg frustrerend als je iets aan het ontwikkelen bent en het bedrijf niet meewerkt. Ik bedoel, wat ze allemaal roept is heel herkenbaar voor bijvoorbeeld ambtenaren. Daar heerst soms ook een cultuur om met zo min mogelijk middelen je werk zo veel mogelijk ontwijken.
Magoed, wat er zich werkelijk tussen valve en ellsworth heeft afgespeeld is niet helemaal duidelijk.
Jeri Ellsworth was tot kort voor haar ontslag in feb 2013 nog bezig was om personeel te werven voor de hardware division. Meestal doe je dat niet in die positie als je kort daarvoor nog op twitter gaat polsen voor een engineer* met ervaring in ejection molding. Het kwam hoe dan ook onverwachts.

Dat Jeri& Rick verder mochten met hun prototype is aardig maar staat los van Jeri's observatie over de interne corporate cultuur bij Valve. Het wordt ook bevestigd door anderen. Check maar een van de recentere comments.
...
There are popular kids, outcasts, and middle grounders, but this is certainly not a place for world shakers. If you value directive communication, don't touch Valve with a 5-foot pole.
* Zo te zien is die engineer nog wel gevonden
Dat sluit dan weer niet heel erg aan bij "weg willen van de choas van het maken van een game" ;)
Maar realistisch gezien denk ik ook niet dat we hier iets HL3 gerelateerds in moeten zoeken.
Dat is een beschaafde manier om te zeggen dat er geen reet meer aan is. Vuile was hang je niet buiten.
"Vuile was hang je niet buiten?" huh
Mocht HL3 ooit nog verschijnen dan lijkt het me sterk dat het verhaal nog niet (al dan niet in grote lijnen) is geschreven. Kan me niet voorstellen dat hij bijna 10 jaar heeft stilgezeten. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de game ook echt is/wordt gemaakt, maar we zullen zien.
Een begaafd schrijver gaat natuurlijk niet stilzitten. Die blijft schrijven. In opdracht of niet. Of het in opdracht van Valve was, of dat hij iets meeneemt naar een ander/eigen nieuw bedrijf zullen we moeten afwachten. Schrijven heeft 'ie vast gedaan de laatste paar jaartjes.
Of niet, zat schrijvers met writer's block.
Hopen kan altijd! Ik hoop gewoon dat we een keer een afsluiter krijgen van t verhaal, al dan niet in de vorm van Portal of Half life. Ik zou t super vinden als er weer een HL kwam, vond t altijd heerlijke games
Als Valve besloten heeft alleen maar bezig te houden met dingen als Steam in plaats van games maken dan zal je als schrijver inderdaad snel gaan vervelen. Games hebben ook veel samenwerking nodig om te realiseren, als schrijver zal je nooit volledig vrijheid hebben om het verhaal te maken wat hij liever wel doet. De enkele games waar Valve nog aan werkt zullen hem waarschijnlijk geen voldoening meer geven. Mogelijk ook irritaties dat zijn verhaal ideeen bijna niet meer uitgewerkt worden tot games.

Maar wie weet, als hij weinig te doen had dan zal hij alle tijd hebben gehad om Half Life 3 door te denken en wilt Valve gewoon aan Half Life werken tot perfectie en iedereen gevraagt in uiterste geheim te werken.
Zelf nooit Half Life gedaan, dus maakt het mij weinig uit. Misschien zal ik ooit Half Life gaan doen om te zien of de hype op de games zwaar gedateerd is of dat het verhaal echt zo goed is.
Dat gevoel heb ik helaas ook......
Dat was precies mijn gedachte toen ik het las.
Exactly. Geen **** te doen daar, ze maken geen games.
Mwah hij heeft gewoon een non-disclosure agreement moeten tekenen meer niet, lijkt me niet zo bijzonder in deze sector.
Inderdaad, het is eerder bijzonder als dat niet het geval was. Ik denk ook niet dat het gaat om een NDA in verband met zijn vertrek, maar bij het accepteren van een baan in de content industrie zit standaard een NDA die ook nog jaren na vertrek actief blijft.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 8 januari 2016 13:55]

Hij heeft in ieder geval al die laatste jaren vast niet niets gedaan, dus dat biedt wel hoop inderdaad. :)
"Marc Laidlaw werd in 1997 aangenomen door Valve.."

19 - (9+7) = 3
HL3 CONFIRMED
En als je de letters van zijn naam op de juiste volgorde zet weet je dat de vijand in HL3 Admiral Claw is.
Benieuwd wat jij uit het boek van Nostradamus weet te halen :)
Hij heeft zich zo lang zitten vervelen zonder werk dat hij maar vertrokken is.

Ik bedoel, wat doet Valve nog waar een schrijver voor nodig is? De afgelopen jaren is het of Multiplayer of niets. Niet veel verhaal voor nodig zoals bij Half-Life.

Portal was erg goed, maar dat is ook al weer even geleden en zoals in het artikel staat andere schrijvers.

Ik zou niet zeggen HL3 confirmed. Eerder dat Valve niet meer echt doet aan games, maar alleen Steam en alles er om heen.
Bedoel je niet Half Life 2: Episode 3?
Waarom altijd direct die Half Life 3 comments? Heeft Valve uberhaupt nog games in ontwikkeling? De laatste jaren hebben ze zover ik weet geen nieuwe meer uitgebracht en ligt de focus vooral op Steam.
Je vergeet dota 2, TF2 en ze zullen wel wat oor de Vive gaan maken denk ik...
Dota 2 de beta kwam in 2011 uit, de final in 2013. Team Fortress 2 is zelfs uit 2007....

Het is inmiddels al 2016 ;)
Daar heb je wel een puntje inderdaad.

De tijd gaat wel heel snel tegenwoordig :)
Dat heb je als je ouder wordt...
Waren ze niet bezig met het Left 4 Dead 3?
DotA is wel een doorlopend proces, recent de overstap naar Source 2 bijvoorbeeld, ze zijn nu bezig met een UI rework, er worden nieuwe dingen geprobeerd als weather effects en terrain types. Ik zou in ieder geval zeggen dat Valve DotA 2 in ontwikkeling heeft.

Een beetje vaart zou geen kwaad kunnen denk ik, maar iig hebben ze qua development wel een en ander te doen.
En dan niet vergeten dat de IP nu bij Valve ligt maar het spel zelf is niet bedacht door Valve. Dota en Dota 2 tel ik nooit mee voor games die Valve heeft gemaakt.
Het is een meme. HL3 is de nieuwe Duke Nukem Forever, de game waar iedereen al jaren op zit te wachten zonder uitzicht op een release.
Fans zien aanwijzingen in de kleinste details.
De meme is om dat belachelijk te maken met een onwaarschijnlijk stuk bewijs gevolgd door de conclusie "HL3 confirmed!"
Omdat dat spel zeer gewild is bij veel gamers.
Er wordt nog steeds aan CounterStrike: Global Offensive gewerkt!
Zie hun blog: http://blog.counter-strike.net/
Nou, ik hoop dat HL2:EP2 dan wel nog een goed vervolg krijgt. De verhalen van Half life en Portal lopen door elkaar heen en het is een werkelijke mindf*ck als je het verhaal door krijgt.

Props voor de skills van deze man!
Nou was het verhaal van Portal 2 ook erg vermakelijk en de schrijvers daarvan hebben ze nog :)
Valve heeft met Chet Faliszek en Erik Wolpaw nog twee schrijvers in dienst. Die zijn verantwoordelijk voor het verhaal en de dialogen van de Portal-serie.
Dank je, nu heb ik de rest van de middag dit zitten lezen :P

En dat er nog veel fanboys zijn; klopt. Het was destijds ook een baanbrekend spel en is bij velen bijgebleven als hun eerste (heftige) game-ervaring. Voor mij in ieder geval wel.
Combinatie verhaal, sfeer en gameplay was helemaal perfect.

Zelf heb ik de Orange Box + Portal 2 en speel ze eigenlijk om de 2 jaar van voor tot achter uit.
Laatst heb ik ook Black Mesa (Half Life 1 remake met Source Engine) gespeeld en dat gaf wel een echt 'oh ja! wat gaaf' gevoel :)
Ik hoop ook nog steeds dat HL2 nog een goed vervolg krijgt, maar ik ben bang van niet nu. En nu kan ik mij vergissen, maar is wel een leuk weetje, Portal ťťn is destijds namelijk ontwikkeld/gemaakt door stagere’s die stage liepen bij de studio van Valve als ik het goed heb.
En aangezien het destijds de eerste game in zijn soort was, leek Valve het een goed idee deze echt uit te brengen, die zegen er wel geld in natuurlijk.
Ik heb zelf beide delen, en heb ze beiden met veel plezier uitgespeeld :)

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 8 januari 2016 19:49]

Ik vraag me toch af hoeveel "schrijfwerk" er is aan een game als HL. De man is jarenlang in dienst geweest. Hoeveel dialogen zijn er tussen Gordon en Barney? Ok, in HL2 wel wat meer, maar ook die kun je wellicht op een paar A4'tjes samenvatten.

Wellicht werkte de man nauw samen met de level designers, en was er zo nog ander dan literair werk?
Een verhaal schrijven is meer dan alleen dialoog verzinnen. Er komt natuurlijk ook een grote verhaal lijn waar aan gewerkt wordt. Gordon loopt niet zomaar door random tunnels en kamers, de omgevingen dragen allemaal een verhaal met zich mee. Hier zit veel meer werk in dan mensen aanvankelijk denken.
Beetje ondersteboven redenatie. Het verhaal is nu juist de hele drijfveer. Alle lokaties, scenario, plot, is door hem geschreven, pas daarna zijn dus de levels ontworpen, gebasseerd op wat de wereld die hij neergezet heeft. De dialogen zijn daar slechts een deel van. Je was toch ook niet van gedachten dat er geen schrijver aan te pas komt als er geen dialoog te vinden zou zijn? Die hele game wereld is toch geschreven en daarna visueel verbeeld.
Jammer, hij zal gemist worden!
(hoop stiekem ook dat er wel nog HL3 komt, maar de kans word wel steeds en steeds kleiner helaas)
Zou leuk zijn geweest als ze daadwerkelijk het beloofde Episode 3 zouden hebben gemaakt. Jammer dat hij vertrekt ik heb erg genoten van de Half Life 2 games.
Ach, is Half Life 3 niet zo'n game die alleen maar tegen kan vallen? De hype is zo ongelofelijk groot, dat het misschien niet eens mogelijk is om de vorige games te evenaren.
Ikzelf vond het een geniale serie games en ik geef toe dat mijn verwachting ook hoog ligt. Hele mooie vergezichten en degelijke graphics met daarnaast een wereld game.. Noem het simpel, maar dat is het deze dagen niet meer.
het spel was anno 2014 top net als vice city
we onthouden de belevenis die we toen met de game ervaren
maar nu moet een game veel meer in zich hebben
eenzelfde concept zou nu niet werken
Ik heb de hoop in een HL3 al jaren geleden verloren maar zeker jammer nieuws dit!
Na bijna 9 jaar hier toch ook de hoop aan het verliezen, waarschijnlijk zijn ze er ooit wel al aan begonnen en zeker aan episode 3. Maar omdat ze zelf vinden dat ze niet aan de verwachtingen kunnen voldoen zal het er waarschijnlijk nooit komen.

Het laatste sprankeltje hoop zit hem in de source engine 2 waar ze buiten dota2 nog niet veel mee gedaan hebben. En het feit dat er sinds portal 2 (2011) geen nieuwe valve game meer is geweest (buiten dota dan). Ze moeten toch nog ergens bezig zijn met een nieuwe game.

[Reactie gewijzigd door Grompie op 8 januari 2016 13:57]

Ze moeten toch nog ergens bezig zijn met een nieuwe game.
Ik vrees van niet. De aandacht zal vooral gericht zijn op het verder ontwikkelen en onderhouden van Steam. Het Steam platform levert ze meer inkomsten op dan alle games die ze ooit gemaakt hebben vermoed ik.

Het is wel jammer dat de Half-Life serie op een cliffhanger is geŽindigd. Het was een goede serie games en verdient eigenlijk een mooi einde.
Niet iedereen die vroeger aan half life werkte kan toch even tevreden zijn met het werken aan steam alleen? Kan me moeilijk inbeelden dat animators, moddelers, level designers, allemaal alleen met steam bezig zijn? Ze waren in de eerste plaats een game ontwikkelaar. Er moeten toch nog steeds mensen bij valve bezig zijn met games maken?
Vergeet Left 4 Dead 3 niet.

Is al vaker bewijs van voorbij gekomen dat ze hier mee bezig zijn. (git commit logs etc)
Waarom zouden ze bezig moeten zijn met een nieuwe game? Ze hebben het druk zat lijkt me met Steam, Steam hardware en de Vive.
Valve verdient ook genoeg met Steam waardoor het maken van games niet echt nodig is.
Maar dat er geen sprake is van moeten, wil natuurlijk niet zeggen dat ze er niet mee bezig zijn.
Net als Mirved, denk ik dat Valve HL3 zal uitbrengen wanneer de Vive uit is. Misschien wel samen in 1 pakket.
Ik denk dat ze een relatief grote fanbase erg blij zullen maken als ze HL3/HL2:E3 uitbrengen
De source 2 Engine bestaat al hoor. het is alleen wachten op de eerste Groote games die er op draaien . :| :| :|

www.youtube.com/watch?v=Eh8-3iqN6fg

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Microsoft Xbox One S FIFA 17 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True