×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Laatste schrijver die aan Half-Life en Portal werkte, verlaat Valve

Door , 98 reacties, submitter: stimmits

Chet Faliszek heeft Valve Corporation verlaten. Hij heeft twaalf jaar voor de studio gewerkt en was als tekstschrijver betrokken bij Half-Life 2: Episode One, Half-Life 2: Episode Two en beide Portal-games. De laatste tijd was hij aanspreekpunt voor vr-ontwikkelaars.

Faliszek meldt zijn vertrek aan GamesIndustry.biz. Hij laat in het midden wat hij nu gaat doen, maar benadrukt dat er geen onmin is tussen hem en Valve. "Ik heb er twaalf jaar gewerkt, geweldige games en hardware op de markt gebracht en had behoefte aan iets nieuws."

In de tijd dat Faliszek bij Valve werkte, heeft hij als schrijver meegewerkt aan Half-Life 2: Episode One, Half-Life 2: Episode Two, beide Portal-games en beide Left 4 Dead-games. De laatste jaren fungeerde hij als aanspreekpunt voor ontwikkelaars die games wilden maken met de HTC Vive, de vr-headset die door Valve ontwikkeld is.

Het vertrek van Faliszek volgt op dat van twee andere kopstukken uit het bedrijf. In februari vertrok Erik Wolpaw, die samen met Faliszek de teksten voor de games van de studio schreef. Begin 2016 vertrok Marc Laidlaw, die al eerder bij Valve in dienst was en verantwoordelijk was voor het verhaal en de dialogen voor zowel Half-Life als Half-Life 2. Ook Wolpaw en Laidlaw gaven aan dat er geen onmin was tussen hen en de studio. Laidlaw gaf aan boeken te willen gaan schrijven; Wolpaw is als schrijver betrokken bij de ontwikkeling van Psychonauts 2.

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

02-05-2017 • 14:56

98 Linkedin Google+

Submitter: stimmits

Reacties (98)

Wijzig sortering
Ik kan het toch niet laten een algemene reactie te schrijven naar het merendeel van de reacties, ik heb m'n best gedaan alle bronnen erbij te zoeken.

- Ik zie in veel reacties terug dat 'een schrijver niets meer te zoeken heeft bij Valve', echter is dat een beetje te kort door de bocht naar mijn mening, denk bijvoorbeeld aan titels als Dota2 en TF2, die maandelijks updates krijgen, vaak met onderbouwend verhaal. Of wat te denken van de comics rondom die beide games? die worden ook geschreven. En een game als The Lab heeft natuurlijk ook een schrijver nodig. En wat dan te denken van de vele games waar we nauwelijks iets over horen? Bijvoorbeeld dat 2 Bots 1 Wrench? of Stars of Blood? die games hebben ook verhalen nodig toch? Al met al is het in mijn ogen dus een beetje onterecht om te roepen dat je als schrijver niets te zoeken hebt bij Valve, dan besef je je niet dat ze naast Half Life en Portal nog meer doen.

- Als toevoeging op bovenstaand, ik zie reacties in de trant van 'ze maken geen games meer', los van de al genoemde games die niet uit zijn gekomen, is recentelijk bekend geworden dat Valve werkt aan 3 nieuwe games. (bron)

- Ik zie (logischerwijs) allerlei reacties over HL3, maar kan me niet helemaal vinden in de ondertoon van de meeste reacties ("Hij komt niet uit") Er is een hardnekkig rumoer dat het verhaal van HL3 al klaar is/Laidlaw schijnt te hebben gezegd dat het klaar is (maar is daar later op terug gekomen
met 'het Half Life verhaal kan niet bestaan zonder game', wss vanwege NDA) (bron1, bron2) daarbij zijn er meerdere lekken geweest (o.a. via Jira en concept art van een vertrokken designer) waaruit blijkt dat ze gewoon al jaren aan die game werken.

- Ik zie hier en daar reacties over HL3 + VR, er zijn meerdere Valve medewerkers heel duidelijk over geweest, HL3 word GEEN VR game (bron1, bron2)

- Ik zie hier een daar reacties dat HL3 niet meer uit gaat komen omdat Valve de hype niet waar kan maken, hier kan ik me een beetje in vinden, maar dit zie ik dan vooral als reden waarom HL3 nog steeds niet uit is, niet als een reden om het maar helemaal niet te doen. (HL1 en HL2 waren destijds vooruitstrevend, en dat moet HL3 ook zijn voordat het de deur uit mag) Alle 'leaks' etc even daargelaten, Valve is natuurlijk niet gek, en houd natuurlijk van geld verdienen, als HL3 dan uiteindelijk uit komt dan gaat het waarschijnlijk alle verkoop records in de industrie breken, met een ongelofelijke berg geld tot gevolg, die berg geld wil Valve natuurlijk wel, dus aannemen dat ze het maar niet meer doen vind ik een beetje gek.

- Nog een leuke als afsluiter, dat tooltje wat Valve een tijd terug op steam heeft gezet waarmee je kon testen of je wel VR ready was? de eerste versie zat propvol content die -of- geheim was, -of- heel bewust gelekt is, met referenties naar o.a. HL:VR (dit is dus NIET HL3) en L4D3 (bron)

Zo, een heel verhaal, hopelijk heb ik een beetje m'n kennis van Valve kunnen delen/wat mensen duidelijkheid heb kunnen geven, Valve is dus zeer zeker nog wel bezig met het maken van games, en schrijvers hebben zeker nog een rol (hoewel het verhaal van HL3 dus grotendeels af zou zijn) binnen Valve.

Edit:
Voor de volledigheid dit ook maar even noemen, ik denk dus dat HL3 zeer zeker nog uit gaat komen, en ik vermoed dat we tussen nu en zeg eind 2018 'verrast' zullen worden, aan de ene kant omdat ik dus tot de conclusie kom dat ze gewoon al jaren aan die game werken (met verschillende formaten teams omdat je dus blijkbaar bij valve vrij makkelijk 'je bureau rond schuift') en ze moeten ondertussen toch wel wat leuke nieuwe 'gimmicks' hebben bedacht (lees; industrie-vernieuwende-features) Aan de andere kant omdat er een patroon te zien is, iedere keer dat er een nieuwe ('mayor') engine versie is, is er een nieuw deel in de half life reeks, source2 word 'stilletjes' steeds verder uitgerold in de bestaande portfolio, ik denk dat we over niet al te lange tijd weer een "<kleur> box" krijgen met daarin hl3 en de 3 nieuwe titels waar nu aan gewerkt word, met dan de vermelding dat alle 'recente' huidige games over zijn op de nieuwste engine.

[Reactie gewijzigd door olivierh op 2 mei 2017 20:27]

Dat 'een schrijver niets meet te zoeken heeft bij valve is meer ingegeven toen de geestelijk vader van half-life bij valve vertrok.

Deze gaf aan dat hij weinig meer met het creeeren bezig was en meer als klankbord diende, waarbij hij zelf dit gevoel uitte als reden dat hij het anders ging aanpakken. Aangezien valve ook geen grote single player AAA games zelf op het programma heeft staan is het logisch dat een verhaal-schrijver weinig werk voor zichzelf ziet... maar dit is mijn opvatting. De stelling dat een schrijven momenteel weinig te zoeken heeft bij Valve is wat mij betreft juist, met in het achterhoofd dat er bij valve genoeg te doen is voor creatieve mensen... je moet wel buiten je comfortzone willen werken..

Om dan meteen over te gaan op het volgende hete hangijzer:HL3
Imho: HL3 is qua story al even klaar, en er was denk ik zelfs bijna een game-storyboard, maar de source (2) engine was toen al eigenlijk al wat gedateerd.. Er waren inmiddels andere games en engines die de mogelijkheden konden evenaren en/of beter waren, en ook grafisch was het ook niet state off the art meer. Begrijp me zeker niet verkeerd: zet bv portal eens op max. settings en het ziet er nog best goed uit en ook DotA2 is ook niet lelijk, maar het is ook niet meer echt high-end.
Juist omdat er heel veel handjes nodig waren door Steam wat (dankzij en) na half-life2 een enorme groei begon door te maken, was er geen tijd voor verregaande verbeteringen. Omdat e.e.a. ook crossplatform moest gaan werken werken (lees: OGL/DX/software en ook nog WIN/Mac/Lin) en men op de achtergrond ook al bezig schijn te zijn met het idee van een game-os ala SteamOS, bleef er al helemaal geen tijd en resources over welke nodig zijn om een AAA titel als HL3 een succes te maken.

Echter zag ik laatst wel (weet helaas echt niet meer waar) wel wat postings op een forum over de implicaties van het toevoegen van vulcan support. Herinner het me nog omdat het opvallend was dat er een reactie op volgde erg zeker van zijn zaak was dat er relatief weinig werk gedaan moest worden. De manier waarop hij (misschien wel zij overigens ;)) dit omschreef, kwam op mij over dat hij zijn vingers in de koektrommel heeft (gehad.) Dit met een nieuwe geruchtenstroom over HL3, zou kunnen betekenen dat er misschien toch een nieuw half-leven aan het einde van de tunnel in zicht is. Half-live VR is natuurlijk een opwarmer in dat geval mede als zeer sterke naam bij koopkrachtige games, waardoor veel misschien toch aan een vive gaan denken en kopen.

Maar zoals gezegd.. mijn opvatting van het geheel. Ergens is het erg jammer dat ze weg gaan bij Valve. Maar ergens verbaast het me niets als er opeens een game studio door Valve wordt opgezet, om dit te scheiden van de Steam tak, en zo risico's te spreiden.
Tja, niet zo heel raar. Als schrijver heb je tegenwoordig weinig te zoeken bij Valve. Portal 2 is ook al weer 7 jaar oud en het ziet er toch echt naar uit dat game development bij Valve steeds meer naar de achtergrond gaat het het Steam platform met alles daarom heen de enige core business is.

Hoe meer mensen daar weg gaan hoe meer kans op een nieuwe game die iets in de zelfde stijl heeft, zoals bijvoorbeeld Quantum Conundrum.
Wow ik wist niet dat Portal 2 alweer zo oud was. Wordt eens tijd voor een singleplayer game van valve...
Je merkt het ook wel hoor... toevallig dat ik hem gisteravond weer eens ben gaan spelen omdat ik het met een collega over de game had, en hoewel hij nog steeds leuk is en best lekker speelt komt het ook wel een beetje gedateerd over ondertussen.
Heb toevallig ook een playthrough gedaan vorige week. Het voelt inderdaad wat gedateerd. Maar ik vindt de sfeer van het spel nog steeds geweldig. Die quotes van Cave Johnson tussendoor zijn nog steeds geniaal!
Of een tijdmachine/eeuwige jeugd. Als ik dit allemaal zo lees beginnen er zich spontaan rimpels te vormen op m'n gezicht :+
Dit inderdaad. De uitgeverij is de core business geworden.

De laatste game was 'The Lab' vorig jaar, maar dat is een soort Portal-based tech demo voor de HTC Vive.

De laatste echte grote games waren Dota 2 in 2013 en Counter-Strike: Global Offensive in 2012 alweer. Da's 4 en 5 jaar geleden. Portal 2 is 6 jaar geleden (april 2011).

En al die games hebben geen originele elementen, behalve meer van hetzelfde van hun voorvaders.

Verder was er een stand-alone versie van de Alien Swarm mod voor UT2004 in 2010 als Source Engine tech demo en Left 4 Dead 2 in 2009.

De laatste echt nieuwe game was misschien Left 4 Dead in 2008, maar ook dat was in een tijd waar de wereld overspoeld werd met Zombie-shooters, films, boeken, TV-series, enz... dus hoe origineel is het echt...

Een schrijver heeft inderdaad bij Valve niets meer te zoeken, helaas.
Het is dan inderdaad geen nieuwe titel.

Maar Dota2 krijgt heel veel updates en changes door 't jaar heen, vind ondanks dat ik het niet meer speel de LiveStreams soms nog wel leuk. maar het wordt wel steeds meer omgegooid.
Er zijn ten minste 3 spellen in ontwikkeling. De wereld is sterk veranderd en het is volgens mij ook niet de eerste keer dat er een hiatus zit in de ontwikkeling (gerelateerd aan de gamecycli in het algemeen). Valve kiest van oudsher kwaliteit boven kwantiteit dus is dit niet heel gek.
Portal 2 - 7 jaar alweer 8)7 :'(
Daar gaat mijn droom van portal 3...
Daar gaat mijn droom van portal 3...
Portal was juist een serie die netjes was afgesloten met deel 2. Daar hebben de meeste fans meer vrede mee dan het open einde van Half-Life.
Moet je toch wat beter rond koekeloeren, hoe zit dat dan met Aperture farm? :+ (willekeurige link via google, die posters kun je in het eind van portal2 vinden, en glados verwijst ernaar in het eind van de sp en in het eind van de coop campagne)

Verder is het doel (als ie er ooit komt natuurlijk) om in HL3 de 2 organisaties (Black Mesa & Aperture Sience) tegenover elkaar te zetten, dus Portal3 en HL3 worden waarschijnlijk hetzelfde spel ;)
Dat mag wel, maar ik mis wel de puzzels :/
Er is een extra verhaallijn die je kan spelen. Toch nog beetje Portal 2.5 gevoel om wat te doen. :)
Dota2 heeft ook een verhaal toch? dat word ook door iemand (waarschijnlijk een team) geschreven?

Daarbij was al bekend bij het vertrek van Marc Laidlaw en later Erik Wolpaw dat het verhaal van HL3 al geschreven is, dus als je je daar zorgen over maakt, hoeft niet ;)

En ik denk dat je even vergeet dat Valve hard bezig is geweest met TF2, CS:GO & Dota2 en met hun hardware platform (er zijn nu steam controllers, steam vr brillen, steam streamboxes, etc) de afgelopen ~2,5 jaar, dus game development doen ze gewoon nog steeds, maar ondertussen daarnaast ook nog allerlei nieuwe dingen (omtrent hardware en SteamOS) En weet je die Space RPG nog waar een jaartje of anderhalf geleden over werd 'gelekt'?
En dan is het ook nog bekend dat ze momenteel (nu) aan 3 nieuwe titels werken, is een paar maanden geleden meerdere malen door Gabe Newell zelf gezegd in verschillende interviews met 'youtube sterren'

Oh en Quantum Conundrum was van de maker van Portal1, dus vandaar dat het er (een klein beetje, beide puzzel games..) op lijkt, heeft verder weinig te maken met stijl of dat ze bij valve heeft gezeten.

Al met al in mijn ogen best raar dat de 3e schrijver 'van de oude stempel' ondertussen vertrekt, en een uitspraak als "Als schrijver heb je tegenwoordig weinig te zoeken bij Valve" kan ik me dus echt niet in vinden.
Hoe zit het nu dan met Half-Life 3?
Want die moet er nu wel echt aankomen!
Het gaat puur om geruchten, maar de vrees is dat de hype gewoon te groot is dat Valve nooit zou kunnen leveren, kan er voorzichtig van uit gaan dat het nooit meer gaat gebeuren. Ik zelf reken er in ieder geval niet meer op, wel jammer though...
Ik denk dat Valve wacht tot VR (of een andere technologie) goed ge´mplementeerd is zodat Half-Life 3 hetzelfde 'wow'-effect kan introduceren als Half-Life 2 destijds deed. De op Physics gebaseerde puzzels, first-person cutscenes, en de (voor die tijd) verbluffende graphics waren echt vooruitstrevend voor die tijd.

Wanneer Valve nu met een Half-Life 3 aankomt gaat het nooit ditzelfde effect hebben als Half-Life 2 had.

Je kunt een klein beetje vergelijken met Nintendo en Zelda; sinds Ocarina of Time is er geen Zelda geweest die zulke hoge ogen heeft gegooid als het recente Breath of the Wild. Breath of the Wild deed echt iets anders dan de andere titels binnen de serie, met als voornaamste punt het introduceerden van een grote open wereld. Dit heeft binnen een serie die lang aan dezelfde formule vast houdt een enorme impact. Als Nintendo geen grote open wereld had ge´ntroduceerd, denk ik dat de scores veel lager waren geweest. De open wereld is op zich geen stap vooruit (het wordt al jaren ge´mplementeerd), maar voor een serie als Zelda is het dat wel.

Ik denk oprecht dat Valve op een dergelijk iets wacht, maar dan met name op het gebied van techniek en ervaring.

[Reactie gewijzigd door D3F op 2 mei 2017 15:38]

Dan mag je er nog 8 jaar bij optellen...
Half Life 3 word GEEN VR titel
http://www.pcgamer.com/valve-writer-says-half-life-3-will-not-be-a-vr-game/

Maar ze zullen inderdaad zoeken naar een paar 'gimmicks' die we nog niet eerder gezien hebben, net als ze voor HL1 en HL2 hebben gedaan.
Het is gewoon een mega fuck up. Na HL2 werd met veel bombarie aangekondigd dat ze op een episodic releasemodel gingn overstappen. EP1 kwam en werd goed ontvangen. EP2 deed er niet voor onder en sloot af met een veelbelovend einde, en toen werd het stil. Portal 1 was een hit, en Portal 2 heeft dat misschien nog wel overtroffen. Fans wachten nu al heel wat jaren op een HL3 en een Portal 3. Een enkele game om HL2 en Portal 2 op te volgen zou veel mensen gelukkig maken. Ze laten nu precies liggen waar Valve groot mee geworden is sinds HL in 1998, en dat is eigenlijk een klap in het smoel van trouwe fans.
De vraag is alleen hoeveel hebben die games opgeleverd ten opzichte van wat ze binnen krijgen met Dota2/CS:GO. En Steam. En dan denk ik dat ze gewoon lekker aan het cashen zijn voor minder werk dat ze doen. En ja dan begrijp ik dat ze niet meer aan games werken.
Laat ze dan van HL3 een franchise titel maken, maar dat doen ze ook niet. Ze laten het gewoon sterven en hebben maling aan de gamers die snakken naar een vervolg. Blijkbaar is geld hun enige focus geworden. Sorry, maar als je je fans van het eerste uur zo laat stikken dan ben je in mijn ogen een klotebedrijf geworden.
Hoeveel fans zijn er daad werkelijk over? Die duizend die op Internet snakken naar een vervolg gaan geen inkomsten bieden. En franchise titel heb je amper controle over wat er gebeurt. En staat je naam er op. Ook daar zit Valve niet op te wachten.
Hoe kom je er in hemelsnaam bij dat er maar duizend klanten voor zo'n game zijn? Dan heb je niet echt oog voor hoe de markt in elkaar steekt. De gemiddelde leeftijd van gamers blijft maar stijgen, want de eerst generatie gamers vanaf begin jaren '80 blijft voor een groot deel actief. Er zal altijd een ruime markt blijven voor een goeie opvolger van een oude AAA title. De oudere gamers smullen ervan en jongere spelers gaan de voorganger(s) ineens spelen (opnieuw inkomsten van oude titel) en spelen de nieuwe er achteraan. Dit verklaart ook waarom zoiets als Tomb Raider al zo veel jaar succes blijft hebben.
Fans wachten nu al heel wat jaren op een HL3 en een Portal 3. Een enkele game om HL2 en Portal 2 op te volgen zou veel mensen gelukkig maken.
Als je op heb gelet tijdens HL2 (EP2?) en tijdens Portal2 dan moet je al weten dat dit inderdaad het plan is :)
(Tegen het eind van HL2 (EP2?) zie je de borealis op een monitor, met containers met Apeture Sience logos, en Kleiner zegt iets over de teleportatie van Apeture vs de teleportatie die hij uit Black mesa heeft meegenomen. In Portal2 vind je de scheepswerf waar de Borealis gemaakt is en heeft cave johnson het over dat Black Mesa zon stelletje lapzwansen zijn)
Als het komt, is het samen met hun nieuwe engine. Anders ook niet ben ik bang.
nieuwe/ geŘpdate engine is al live (source 2.0) voor Dota 2 en CSGO.
Oooh... ik loop een beetje achter de feite aan.
Ik denk wel dat Mic2000 z'n punt nog steeds klopt. Als Half-Life 3 ooit nog komt wordt het met een nieuwe engine met mogelijk een stap verder in VR? Bijna elke Half-Life is gekomen met een nieuwe engine en stond bijna altijd voor een grote vooruitgang in de gaming scene. Dus of ze wachten met een giga vette VR implementatie ofzo, of hij is gewoon echt niet in ontwikkeling :P
Duke Nukem syndroom.
Te lang in dev hell. En als het dan komt valt het altijd tegen.
Dan ga je er vanuit dat HL3 in ontwikkeling is (of was). Ik denk dat daar nooit serieus werk van gemaakt is. Wat hier al eerder gezegd is, te hoge verwachtingen.
Maar HL3 was toch een voortzetting van HL2: Episode 3? En die is in elk geval wel in ontwikkeling geweest, dat is destijds ook bevestigd. Als je nu Episode 2 speelt staat er volgens mij nog steeds "Coming soon" aan het eind 8)7

Uiteindelijk was dit project omgezet naar HL3 omdat Valve zich in het hele episodic gaming had verslikt. En waarschijnlijk toen doodgebloed.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 2 mei 2017 15:16]

Episode 3 is vast in ontwikkeling geweest, maar HL3? Ik vraag het me af. En zover ik weet is Ep3 nooit omgezet in HL3. Er is wel ooit sprake geweest van een Ep4, gemaakt door Arkane Studios. Die was in productie, maar is gecancelled.
Dat is waar, het is nooit bevestigd geweest dat HL2:EP3 omgezet is in HL3. Dit wordt wel bijna overal waar ik er over lees aangenomen maar ik heb er ook nooit een bevestiging van gezien. Het kan inderdaad heel goed zijn dat het voor dat stadium al fout is gegaan. Tenslotte was de produktie van Episode 1 en 2 ook niet geweldig verlopen (die waren veel te laat).

Ik weet dat Valve niet zo veel meer doet met zelf games ontwikkelen, maar ik snap ook niet dat ze het nooit uitbesteed hebben. Aan een studio als bethesda bijvoorbeeld.

Zoals Asitis hieronder zegt, zijn er inderdaad ook veel geweldige andere games uitgekomen. Maar ik hoop ook dat het verhaal ooit nog eens afgemaakt wordt.
Alsjeblieft geen Bethesda game, dat word dan "Half Life" (geen nummers want niet hip) met betaalde mods en een bak aan bugs die de community uiteindelijk maar op mag lossen :P

(Ik bedoel, ik vind Bethesda games wel leuk, maar ze zijn de laatste tijd nogal van de halfbakken reboots, en dat al hun games buggy zijn kan niemand ontgaan zijn)
Want Fallout 4 had geen nummer bedoel je? :+

Ik noemde Bethesda omdat die redelijk 'onafhankelijk' zijn (neem niet aan dat je liever hebt dat EA het doet :') ) en omdat ze behoorlijk goed zijn in het creeren van werelden rondom hun games.

Hun QA laat inderdaad wel eens wat te wensen over, maar ik moet zeggen dat ik bij de meeste games maar 1 of 2 keer tegen een bugje aangelopen ben.
Ik heb ook gelezen in interviews dat er wel werk is gedaan aan HL3 (of EP3), maar dat het door de hype inderdaad niet meer uitontwikkeld gaat worden.
Mijn idee is dan ook dat Half Life 3 wel gemaakt is, spiritueel gezien that is. Ofwel: Het alom geroemde geweldige markt-veranderende, grensverleggende product dat mensen verwachten van HL3 is al gemaakt in de vorm van andere games. Neem games als Skyrim, The Witcher, Horizon Zero Dawn e.d; allemaal titels die grensverleggend goed zijn genoemd. Van Valve hoeven we het niet meer te verwachten.

Ik had alleen wel graag gezien dat er nog een eind aan HL2 zou komen. Er zijn heel wat usermade mods die dit proberen, maar nergens echt een goed slot helaas.
Vanavond, bij het tandenpoetsen, goed? ;)
Oke vooruit dan maar :P

Uiteindelijk maar even een algemene reactie gemaakt, t verhaal hier werd anders ook zo lang/te direct op jou gericht ^^
met dev hell impleer je dat het spel in development was, dat is geeneens het geval.
Dat kunnen ze ook niet, en dat zijn ze min of meer zelf schuld door dingen te beloven en dan nooit meer iets er over te zeggen.

Het word nu min of meer Duke Nukem Forverer (maar dan technisch beter) waar men verwacht dat er na al die jaren "werk" ook iets heel speciaals moet komen.
die komt waarschijnlijk nooit. Valve focussed zich niet meer op games, maar op hardware en software.
En waaruit blijkt jou conclusie? Ze werken anders nog actief aan iig CSGO en Dota2. TF2 volgens mij ook nog, maar wat minder.
Omdat dit multiplayer games zijn waar ze gigantisch veel geld van krijgen. Ik bedoel dat valve niet meer een gigantisch team heeft werken aan een nieuwe game. Of denk je dat heel valve er 6 jaar over doet om een nieuwe game te ontwikkelen.
Eigenlijk wel, want dat is minder dan hoelang ze over Half-Life 2 gedaan hebben. En dan vergeten we nog hoe lang ze over de Episodes deden, die eigenlijk net gepland werden om ze sneller te kunnen releasen.

Maar goed, ook ik denk dat ze het gewoon niet meer aandurven om aan HL3 te beginnen. Nu de hype zo is opgeblazen kan wellicht geen enkele game daar ooit nog aan voldoen...
De fanbase van Half Life 1 en de originele 2 is al lang niet meer de leeftijdsdoelgroep. Half Life leeft niet meer zo (vanzelfsprekend) en dat wordt alleen maar minder. En als er dan een HL 3 komt, weet de frisse verse doelgroep niets van het verhaal (want jaaaaren geleden onafgemaakt).
Daar geloof ik niet in, ik sta nog steeds te trappelen het Half Life verhaal uit te kunnen spelen. Ik denk velen met mij.
Prima, klopt ook wat je zegt maar dan had je het anders moeten verwoorden, lees je zin nog maar eens terug.
Ik bedoelde ook de grote focus van valve. En die licht neem ik hopelijk niet bij CS of Dota ed
Ligt eraan hoe je het bekijkt. Ik weet niet waar de focus ligt van Valve maar ik weet vrijwel zeker dat de focus qua inkomsten toch voornamelijk wel bij CS en dota ligt.
Vergis je niet in wat ze verdienen door uitgever/reseller te zijn met hun store, en alle trading die er achter zit van items/cards ;)
I Know, Het gros van die items en de grootste interesse komt van CS en DotA items, vandaar :P
Ja dat is eerder 'onderhoud' van bestaande games. Het is niet dat ze met nieuwe games afkomen...

Hun laatste shooter is al 5 jaar oud en dota2 is van 2013.

[Reactie gewijzigd door Wux op 2 mei 2017 15:09]

Nee klopt maar het valt wel onder de categorie 'games' en niet onder hardware en software. Dat was het enigste punt wat ik duidelijk wou maken.
Beetje patchen en skins op de markt brengen. CS:GO alleen al is een grote cashkoe (Skin handel/boxes). Valve heeft geen HL3 nodig voor cashflow. Maar goed, het geeft genoeg geld voor side projects als de Steambox/SteamOS en daar ben ik wel blij mee.
Klopt niet, ze zijn weldegelijk bezig met nieuwe games: http://www.eurogamer.net/...ee-fully-fledged-vr-games
Ik denk dat je te optimistisch bent... ik denk dat het er nooit van gaat komen. (don't jinx it)
Ik zou het wel jammer vinden - het is zo'n prachtige verhaallijn. Ik denk dat ik het nog maar eens ga spelen. Das ik al weer 10 jaar geleden. Heb alle delen sinds hl1
Het verhaal is maar rommelig (en ze weten zelf waarschijnlijk ook niet hoe ze het logisch kunnen maken). De sfeer was wel heel goed. Immersive. Samen met echte karakters. Dat gevoel kun je ook allee maar in "rechtlijnige" verhalende games maken.
3 grote kopstukken uit het bedrijf vertrekken?

HL3 CONFIRMED!
Zo kun je het ook zien inderdaad en ik deel je optimisme ;) Als je kijkt wat voor goede mods er zijn gemaakt met een verbluffende story-line, dan kan het haast niet anders dat de knappe koppen bij elkaar gaan zitten en HL3 (of hoe het dan ook moge heten, Valve zal wel rechten op de naam HL hebben).
Was het maar allemaal deel van een elaborate ARG :')
Haha dat zou wel geniaal zijn, lekker 10 jaar lang mensen gek maken en dan uiteindelijk zon steam achievement krijgen :+

(Ik heb trouwens die red herring achievement van die ene nep arg haha)
En voor wie precies? De nieuwe generatie kent de games niet eens, de huisvaders van nu hebben niet eens zoveel tijd haha. (die hebben pas een half game life... Erg flauw ik weet het ;-))
Juist die huisvaders hebben baad bij een SP game. Die zet je op pauze als je kind weer wakker is of huilt. Dan zijn de meeste multiplayer games geen suc6
Dat is ook waar. Maar ben wel benieuwd hoe groot de fanbase nog is.
Marc Laidlaw was de hoofd schrijver van de Half Life serie, en hij heeft bij zn vertrek (begin 2016) kenbaar gemaakt dat het verhaal voor HL3 er al een tijdje ligt.
Liever eerst Left 4 Dead 3 :P
Idd, kom maar met L4D3 wat echt super gaaf blijft om te spelen!
Daar sluit ik mij geheel bij aan _/-\o_

Ben wel bang zoals eerder is vermeld, dat er niets meer gedaan zal worden aan LFD3 en/of HL3 wegens te hoge verwachtingen en dat valve zich volledig richt op hun steam platform, incl de hardeware van ze.
Er is al een tijdje bekend dat er een versie van L4D2 bestaat in de source2 engine, dit word waarschijnlijk op een gegeven moment L4D3, hoewel dit ondertussen ook alweer 3 jaar op zich laat wachten. (maar nog af en toe 'gelekt' word, ook weer recentelijk)
http://www.valvetime.net/threads/source-2-left-4-dead-2-prototype-screenshots-leaked.244266/
http://www.kitguru.net/gaming/matthew-wilson/left-4-dead-3-mistakenly-appears-in-valve-employee-screenshots/

Ook zijn er schijnbaar Valve medewerkers gespot die opeens 100en uren L4D2 zouden spelen, dit is waarschijnlijk L4D3 met een (doelbewust) verkeerd steamappid
Het zou me niks verbazen als Valve HL3 conceptueel al heeft klaar liggen in de vrieskast. Ze zijn strategisch. Als ik Valve was zou ik wachten tot de VR-wereld de drempel overschrijdt, dat van (mooie en dure) gimmick tot serieuze bron van entertainment (e.a. een miljarden omzet over de wereld kan genereren). PAS DAN, kondig je HL3 aan als starterstitel voor - hoe de Vive tegen die tijd heet. -

[Reactie gewijzigd door Spaceman89 op 2 mei 2017 19:36]

Strategisch? Gewoon een op pure winst belust bedrijf waar blijkbaar op het hoge niveau geen echte game fans zitten die het not done vinden om een franchise stil te laten sterven voordat ie goed en wel afgerond is. Dollar tekens bij de multiplayer zooi en Steam. Het handelen geeft aan dat je bij Valv niets meer echt nieuws hoeft te verwachten.
Elk bedrijf is op winst belust. Sterker nog, een bedrijf's succes hangt (nog steeds) af van hoeveel winst zij maken. De meer winst je maakt, de meer kapitaal je overhoudt - en dus - meer innovatieve projecten kan uitbrengen.

@olivierh Ik zei ook, strategisch. Niemand zegt zijn strategie hard op, eerder, je doet het tegenovergestelde, je roept dan juist dat je iets NIET gaat doen. Op je derde punt kan ik verder niks zeggen, ik heb werkelijk waar nog nooit van stars of blood gehoord.
1] HL3 niet HF3 ;)
2] Meerdere Valve medewerkers hebben al te kennen gegeven dat HL3 GEEN VR titel word (zou ook vrij dom zijn om zo'n groot deel van de markt te negeren, de niet VR gamers dus)
3] Het verhaal van HL3 schijnt al een paar jaar klaar te zijn, gameplay weet ik niet, maar het is geen geheim dat Valve heel veel dingen probeert en vaak heel weinig naar buiten brengt. (zie bijvoorbeeld 'stars of blood', een space rpg waar ze jaren aan hebben gewerkt en vervolgens gewoon van tafel geschoven is, en pas daarna bekend werd buiten valve)
Van buitenaf is het natuurlijk heel moeilijk beoordelen, maar ik denk dat het beter zou zijn als we ooit nog echt goede AAA games uit Valve willen zien komen dat het bedrijf zich opsplitst in een uitgever gedeelte voor Steam etc en in een tak die zich echt weer 100% richt op game-development.. De laatste jaren komt er namelijk wat dat laatste betreft echt helemaal niks meer uit Valve.. De hoop dat we ooit nog een Half-Life 3 of iets degelijks gaan zien is al bijna vervlogen..
Maar betekent dat gewoon niet dat de medewerkers van Valve gewoon meer ge´nteresseerd zijn in andere dingen? Valve heeft namelijk een erg plat geslagen organisatie en de werknemers beslissen zelf aan welke projecten er word gewerkt.
Dit moet je met een korreltje zout nemen, ik heb de handleiding voor nieuwe werknemers ook gezien, en ken ook de verhalen van dat je je bureau lekker rond mag schuiven, maar dat blijkt allemaal wat minder rooskleurig te zijn dan ons in het verleden is verteld.

https://www.wired.com/2013/07/wireduk-valve-jeri-ellsworth/

Uiteindelijk zijn er gewoon doelen te behalen natuurlijk.
Die handleiding schetst het wel erg rooskleurig inderdaad maar ik ken meerdere mensen die bij Valve werken en er is echt wel een grote vrijheid. Tuurlijk vormen er cliques zoals beschreven in dat artikel maar dat krijg je met zo'n structuur.
Ja in alle eerlijkheid is ook het verhaal van die Jeri Ellsworth wel met een korreltje zout te nemen, uiteindelijk mocht ze wel de deur uit lopen met de in Valve's tijd en op Valve's budget gemaakte CastAR, dus zo naar zijn ze in die 'verborgen top laag' ook niet, maar vond het destijds wel interessant om te lezen dat het dus toch niet alleen maar feest is (Als je af gaat op de verhalen & even gaat rekenen hoeveel geld Steam opbrengt, kunnen ze lekker doen wat ze willen, maar dat valt natuurlijk eigenlijk wel mee)

[Reactie gewijzigd door olivierh op 2 mei 2017 20:14]

Veel dingen moeten natuurlijk geheim blijven maar ik weet wel dat er best wel veel projecten geprobeerd worden binnen Valve die het daglicht uiteindelijk niet zien omdat het team uiteindelijk het niet waardig vind ofzo. Ze hebben het in iedergeval goed genoeg om veel dingen uit te proberen en ze krijgen daar ook wel de vrijheid toe ;)
Dus Dota2 is niks? The Lab? Destinations?

Ik bedoel, mijn soort spel is het absoluut niet, maar Dota2 is wel de e-sports marktleider op Moba gebied, en met CS:GO zijn ze hetzelfde trucje aan het uithalen kwa e-sport shooters.

Ik denk dat ze best bij elkaar kunnen blijven, als je een beetje kijkt naar wat ze de laatste jaren hebben uitgebracht en wat er is 'gelekt' over wat ze niet hebben uitgebracht, dan blijkt wel dat ze gewoon druk bezig blijven, ook met het maken van games.

En er was laatst nog 'officieel' nieuws dat ze aan 3 nieuwe games werken.
Half life 3 kan je beter vergeten, denk niet dat die ooit nog gaat komen. Hoop dat valve uberhaud weer eens normaal singerplayer games gaat maken inplaats van dota en counter strike uittemelken. Wel benieuwd naar de vr games die ontwikkeling zijn, benieuwd of ze met een volwaardige AAA game komen voor VR.
Valve (of beter gezegd Gabe Newell) heeft een paar maanden geleden 'bekend gemaakt' (in een paar youtube interviews) dat ze aan 3 nieuwe titels werken, waarvan eentje 'VR Only'

HL3 komt er wel, het verhaal schijnt al jaren klaar te zijn, en Valve is echt niet gek, als ze die game uitbrengen gaan ze alle records van game verkopen breken. Het is echter ook geen geheim dat ze bij Valve behoorlijk hard kunnen zijn naar hun eigen werk, er worden allerhande games gemaakt waar we nooit iets over horen, en er word vast en zeker ook van alles geprobeerd wat van HL3 een nieuwe 'prijzentrekker' maakt. (nu een beetje moeilijk om je voor te stellen, maar toen HL2 net uit was was het super vooruitstrevend, net als HL1 destijds, zoiets willen ze voor HL3 natuurlijk weer)
"Laatste schrijven aan-Half life".

In een fractie van een seconden las ik de kop verkeerd en dacht ik eventjes in een korte opwelling dat de laatste hand gelegd zou zijn aan het schrijven van Half-life 3.

Wacht al zolang op die game dat ik geeneens meer in staat ben om de koppen van enigszins gerelateerde artikelen normaal te kunnen lezen.

Make it happen Valve!!
Sorrie dat ik deze persoon ben, maar HL3 is denk ik gewoon financieel niet aantrekkelijk genoeg. Ze zouden mee moeten met de huidige AAA budgetten of daar zelfs over heen moeten. Dat kan 't ook nog eens allemaal mislukken/ tegenvallen en de doelgroep is idd te oud geworden. Zet dit af tegenover hoe veel en makkelijk ze geld verdienen met Steam en CS en DOTA en ik denk dat de kansen erg klein zijn. Als ze het doen zou ik idd verwachten dat het een VR game word. Misschien wel weer episodisch. Maar dan moet VR wel succesvoller en toegankelijker dan nu zijn. Maar nogmaals hoe financieel interessant is dit nu helemaal voor Valve?
Ik heb nooit de hype rond HL (noch HL2) begrepen, leken mij maar de zoveelste FPS'en van hun tijd.
Beide delen zijn behoorlijke mijlpalen in gaming geweest, dingen die we nu normaal vinden zijn door HL1 & 2 geintroduceerd. Om maar wat te noemen:

HL1
- Was destijds een vrij origineel verhaal (iig in gaming) waar je als 'average joe' de wereld moest redden
- De engine (aangepaste quake engine) was destijds zeer vooruit strevend, 3D was nog 'nieuw'
- Het was totaal nieuw dat er een verhaal werd verteld zonder cutscenes/je was altijd Gordon
- Dat ritje in de tram was ook vooruitstrevend, een manier om de speler veilig de wereld te laten kennen (die tram rijd dan ook door de hele game, je komt door de game heen op de meeste plekken terug) zonder dat je meteen (a-la doom of quake) al schietend je weg moet vinden
- De grotere vijanden waren dingen die nog nooit eerder in een game waren vertoond (was daarvoor 'te moeilijk' en 'onhaalbaar' om grote wezens met complexe skeletten te animeren)

HL2
- Een aanzienlijke sprong in graphics kwaliteit, en veel betere animaties in gezichten en handen
- De eerste game waar 'physics' onderdeel van het spel waren ipv opsmuk, ook de eerste keer dat er physics in een game zaten die vrij geloofbaar over kwamen
- Gravity gun was iets wat nog nooit eerder was gedaan (en een beetje een verlengde van bovenstaand punt)
- De atmosfeer van een wereld die onderdrukt is door aliens kwam erg goed over, zeker voor die tijd, het leveldesign, de gesprekken die inwoners met elkaar hebben, alles klikte gewoon goed in elkaar.
- Ook kwa geluid (en dan vooral ook muziek) was HL2 vooruitstrevend. (een van de eerste titels waar een orkest 10tallen door de developers gemaakte nummers heeft gespeeld)

- Edit: Dit is een goeie video over HL1 & een beetje over HL2, die het een stuk beter uitlegt dan ik hierboven.

En ja, veel van deze dingen zijn nu totaal standaard of zelfs alweer achterhaald, een willekeurig spel van vandaag de dag kan natuurlijk een nog 10x betere atmosfeer creeeren dan HL2 toen, en een doorsnee indie titel heeft tegenwoordig al een half orkest, maar dat is het dus, toen HL1 en later HL2 uitkwam waren beide games zeer vooruitstrevend.

Als je je niet te veel stoort aan de graphics, kan ik je zeker aanraden de beide games toch eens te spelen, misschien dat je dan wat beter snapt waar de hype over gaat, zelfs nu spellen van vandaag de dag de meeste trucjes hebben over genomen zijn HL1 en HL2 nog goed speelbaar.

[Reactie gewijzigd door olivierh op 2 mei 2017 20:02]

De graphical remake van HL1 (HL1 Black mesa) ziet er fantastisch uit!
Is ook heel leuk om te spelen, alleen zijn ze nog steeds niet klaar. (o.a. Xen mist nog steeds, en zijn ze alweer 4 jaar ofzo mee bezig)

Tipje van de sluier, dat Black Mesa is al iets van 12 jaar (!!!!) in development, en ik ken meerdere mensen die grote delen van wat nu op steam verkocht word hebben gemaakt zonder ooit een euro/dollar te zien, das wel een minpunt, de mensen die de mod uiteindelijk betaald op steam hebben uitgebracht hebben in alle eerlijkheid misschien ~20% van wat op Steam staat gemaakt, de rest is werk van anderen..
Als ik Valve was zou ik een ontwikkelaar inhuren en zorgen voor een remaster van HL1 t/m HL2:ep2, vervolgens verder werken aan een source 3.0 en hierop Half Life 3 uitbrengen met als MP element CS3. Dit moet winstgevend kunnen zijn, als ze het slim aanpakken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*