Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Valve neemt ontwikkelaars Kerbal Space Program in de arm

Door , 30 reacties

Valve heeft de ontwikkelaars van Kerbal Space Program in dienst genomen. Het hele team van Squad, dat achter de game zit, heeft de overstap gemaakt. Wat de ontwikkelaars gaan doen bij Valve, is niet bekend.

De overstap van het Squad-team achter Kerbal Space Program is bekendgemaakt door voormalig Valve-architect Roger Lundeen bij een Game Dev Unchained-podcast. Vier tot zes maanden geleden zou Valve de ontwikkelaars in dienst genomen hebben. Valve bevestigt de toetreding van de ontwikkelaars tegenover Eurogamer en belooft later meer details bekend te maken.

Wat het Squad-team bij Valve gaat doen, is niet bekend. Kerbal Space Program is een populaire indiegame waarbij spelers de Kerbal-wezentjes moeten helpen een ruimtevaartprogramma op te zetten. Het resulterende ruimtevaartuig moet in gesimuleerde omstandigheden de ruimte bereiken. Het spel kwam uit voor Windows, macOS, Linux, de PlayStation 4, de Xbox One en de WiiU. Voor het spel verschenen veel mods.

Onlangs vertrokken verschillende personen die in het verleden bij Valve aan games werkten. Begin mei verliet de laatste tekstschrijver voor de Half-Life 2- en Portal-games het bedrijf.

Reacties (30)

Wijzig sortering
Tweakers verwoord het wat raar, net als andere bronnen.

Maar als ik het goed begrijp, gaat dit over een deel van het KSP team wat na 1.1 bij Squad vertrokken is(daar was een heel drama over), het team wat aan 1.2 heeft gewerkt, blijft gewoon intact bij Squad. Er veranderd voor KSP dus -als het goed is- helemaal niets.
If schrok al even :X

Goed om te horen dat Squad gewoon bij elkaar blijft. Ik hoop nog altijd op een KSP 2. Tweakers mag dit artikel in ieder geval wel iets anders verwoorden, het lijkt nu net also Squad gemerged is met Valve.
Als ik squad zo hoor (de afgelopen maanden) hoef je voorlopig nog niet te rekenen op een KSP 2, aangezien ze KSP in zijn huidige vorm nog lang niet als volledig af zien :) In andere woorden: er komt nog heel wat meer content aan welke voor early adopters gratis blijven :)

http://kerbaldevteam.tumb...dlc-and-the-future-of-ksp
En zelfs dat waren voor zover ik weet niet echt de core leden van squad, waren hoofdzakelijk mensen die extern op freelance basis heel veel werk verzet hebben nadat ze eerst op vrijwillige basis veel aan mods (zoals realism overhaul) gewerkt hadden. Echte liefhebbers dus, die na een conflict met het management van squad collectief opgestapt zijn.
De grote vraag is: wat betekent dit voor KSP? De game was tot nu toe continu in ontwikkeling, blijft dat zo?
EDIT:

Jeuj reddit. NVM, dit is het oude team wat na 1.1 bij Squad wegging, het team wat aan 1.2 heeft gewerkt blijft voor Squad werken. Er lijkt voor KSP op dit moment niets te veranderen.

[Reactie gewijzigd door batjes op 23 mei 2017 14:15]

Ah, het 1.1->1.2 drama heb ik gemist. Dat verheldert de zaak wel.
Ik heb het voorbij zien komen, niet actief gevolgd. Helft van het team liep weg, 1 van die devs had ergens geclaimed dat ze uitgebuit werden, heel reddit was in rep en roer natuurlijk.

Uiteindelijk bleek het allemaal wel mee te vallen, naar mijn idee was het zo'n vrij veel voorkomende tweestrijd. Wat je in de FOSS ook regelmatig ziet gebeuren, waar de bende dan geforkt wordt. Maar in de closed source loopt dan een deel van je team weg.

Valve heeft nu dat weglopende dev groepje ingehuurd/opgekocht, als ik dat zo goed ophaal uit het topic op Reddit.
Ik ben niet echt bekend met de versies, maar is het 1.1 team dan goed of slecht?
Niet slecht, maar door velen als "het orginele team" gezien. 1.1 maakte KSP op dat moment "af", of de "wat 1.0 had moeten zijn".

Niet het hele team is weggewandeld.

Ik heb het verder niet intensief gevolgd, maar af en toe es wat over gelezen. Als speler zijn 1.1 en 1.2 beide mooie updates.
Je hebt wel kans dat Valve nu zelf één of andere ruimte- of vliegsim wil gaan maken.

In het oude team zaten onder andere oudgedienden zoals Porkjet en HarvesteR, die aan de wieg van KSP stonden en de 'look and feel' van het spel zo'n beetje hebben bepaald.
Valve is erg goed in het onderhouden van z'n oude games. Zo'n beetje alles wat ze gemaakt hebben (vanaf HL1) krijgt nog steeds ondersteuning en af en toe zelfs verbeteringen. Wat dat betreft denk ik dat het wel goed zit. Maar geen van de programmeurs die nu door Valve is ingehuurd was betrokken bij de laatste versie van KSP, ze zijn allemaal al eerder vertrokken. De ontwikkeling van KSP was dus toch al niet van hun afhankelijk.
Ik vindt ook dat games van Valve aardig goed de tand des tijds doorstaan. Half-Life games zijn best leuk om zo af en toe weer eens te spelen. Zelfde met portal.

Team Fortress 2 speel ik zelfs nog regelmatig, gewoon om de lollige sfeer die het spel uitademd, en de diversiteit die het te bieden heeft. Zeker een toppertje.

Helaas is het de laatste tijd wat rustiger op games gebiedt, maar steam staat nog steeds als een huis. Zou het niet graag in ruilen voor het platform van een van de concurrenten.
Tja Valve is tegenwoordig gewoon een distributie platform en niet echt een game ontwikkelaar. Natuurlijk doen ze weleens een game als Portal hier of daar maar ze hebben geen line-up a la Ubisoft/Activision/EA nodig.

Wellicht dat ze toch nog games maken om klanten te blijven binden aan de steam client. Tegenwoordig heb je immers ook Origin, Uplay, enz. Titels als Dota2 en Counterstike Source hebben een onwijs grote player base.

Maar goed als gamer kan het mij al heel lang niet echt boeien of Valve nu wel of niet aan een nieuwe game werkt. Zolang steam maar stabiel blijft ;).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 23 mei 2017 14:23]

Door een dienst als steam te gebruiken lever je altijd stabiliteit in tov een game zonder client ertussen op je systeem zetten. Steam servers kunnen offline gaan, je account kan geblokkeerd worden, games kunnen van het platform worden verwijderd, content kan uit games worden verwijderd, je kunt verplicht worden een spel te patchen, en ga zo maar door.
Valve moet momenteel helemaal niet bang zijn van concurrentie. Andere platformen zijn nog steeds veel te buggy. Als ik merk dat een spel enkel via Uplay of Origin te koop staat, denk ik wel 2 keer na voor ik het koop.
In de begin dagen was dat zeker waar maar anno 2017 heb ik niets te klagen over uplay en origin. Met name the find game optie van uplay is erg handig. Daar kunnen ze bij steam nog wat van leren.
Grappig, op Steam Dev Days met een ex-Squad werknemer gesproken, en tijdens GDC hem weer ontmoet als Valve medewerker. Interessant om nu te lezen dat hij dus niet de enige van Squad was. Hopelijk dat ze leuke dingen gaan doen daar. :-)
KSP = 3 letters = HL3 confirmed
Laten we het hopen. :9
Ik vind het niet eens een gekke gedachte, de geruchtenmolen van HL3 is weer een beetje op toeren en dacht ergens gelezen te hebben dat Valve niet meer ontkent dat het in ontwikkeling is. KSP heb ik niet gespeeld, maar heb wel begrepen dat ze in samenspraak met NASA een redelijk realistische simulatie hebben verwezenlijkt. Ik kan me indenken dat de ervaring hiermee wel eens een goede toepassing kan hebben in HL3. HL2 stond namelijk onder andere bekend om z'n physics engine.

[Reactie gewijzigd door PizZa_CalZone op 23 mei 2017 14:59]

Wilde er ook al over grappen! haha!
Wat in vredesnaam? Gaan ze nu een concurrent maken voor KSP? Dat zou jammer zijn zonder die schattige Kerbals als mascotte. Is dit inclusief HarvesteR?

[Reactie gewijzigd door Cilph op 23 mei 2017 14:33]

Valve kennende gaan ze helemaal niets maken. Of misschien wat skins of hoedjes voor Team Fortress. En over een paar jaar zijn ze allemaal weer weg.

Ik vind het op zich niet zo erg dat Valve zelf geen spellen meer maakt en alleen maar geld via Steam binnenharkt, maar koop dan ook geen talent in om daar vervolgens niets mee te doen.
Dat alle tekstschrijven van zowel Half-Life als Portal nu weg zijn is geen goed teken voor iedereen die nog hoop had dat we ooit Half-Life 3 etc zouden gaan zien..

Ik roep het al een tijdje, Valve is veel te druk met geld verdienen via Steam, game-development is allang geen prioriteit meer voor ze.. Zou goed zijn als ze het bedrijf zouden opsplitsen in een Steam en weer puur game-development bedrijf, misschien dat er dan ooit weer iets groots uitkomt.. Maar voorlopig verwacht ik dus niks meer van Valve op games-gebied..

Wat goede games betreft, ik heb sinds een aantal weken een Playstation 4 (Pro) en ik moet zeggen, ik denk dat Naughtydog het vaandel van mijn favoriete game-developer heeft overgenomen.. Wauw, wat zijn die games goed en leuk zeg.. Net The Last of Us (remastered) uitgespeeld, ik denk dat ik durf te zeggen dat ik die game zelfs beter vond dan welke Half-Life dan ook, de 'immersion' is echt bizar goed.. Nu met de 1e game uit de Uncharted series bezig, dus ook nog wel even zoet mee.. Jammer dat ze eigendom zijn van Sony en dus niet op PC uitbrengen (vandaar toch maar PS4 gekocht)..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 23 mei 2017 14:58]

Worden ze zeker aan het werk gezet om CS Go skins te maken.
KSP het enige game waar ik niet door niveau 1 ben geraakt... land on the mun.
Misschien dat een deel van half-life 3 een space battle wordt en willen ze wat meer 'orbital physics' aan de game toevoegen.. :+
Met de grootte van de huidige HL3 verwachtingen zou KSP daarin een minigame kunnen zijn. Dat zou mooi zijn, als Valve opeens een game uitbracht waarin eigenlijk 10 full AAA games zitten, naast de échte game.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*