Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties

Sony heeft aangekondigd dat de game Kerbal Space Program vanaf 12 juli te downloaden is voor zijn PlayStation 4-console. Deze maand moet ook de release voor de Xbox One plaatsvinden, de datum daarvoor is echter nog niet bekend.

De aankondiging van de release vond al een jaar geleden plaats, maar nu komt de game daadwerkelijk uit voor de PlayStation 4. Sony schrijft dat het de besturing en de gameplay 'volledig opnieuw heeft ontworpen'. Het is echter onduidelijk wat het bedrijf daarmee precies bedoelt. Sony stelt verder alleen dat de triggers en sticks van de controller gebruikt kunnen worden om precieze en geavanceerde manoeuvres in de ruimte uit te voeren.

Het spel is voorzien van drie verschillende speelmodi. Zo is er een sandboxmodus, waarin spelers vrij zijn om alles te bouwen wat zij willen. Daarnaast is er een wetenschapmodus, die gebruikt kan worden om experimenten uit te voeren en nieuwe technieken vrij te spelen. Tot slot is er ook een carrièremodus, waarin de speler de leiding heeft over een ruimtevaartprogramma en met behulp van de Kerbals de ruimte moet zien te bereiken en missies moet uitvoeren.

De game kwam in het voorjaar van 2015 al uit voor Linux, Windows en OS X.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

Ga deze zeker kopen, al zal het bouwen zeer beperkt zijn door het ontbreken van de benodigde rekenkracht (dit spel vereist zeer veel). In ieder geval, als je niet enkel kleine raketten wilt bouwen.

Off-topic:

Waarom komt dit wel op Tweakers, maar de release van 7 Days to Die op ps4 en xbone niet? Ook dat spel heeft een grote fanbase en is ook knap van waar ze gekomen zijn.
Sinds de update naar de Unity 5 engine in KSP 1.1+ is alles een stuk sneller geworden. Ook de PS4 en XBox versies zijn gebaseerd op deze nieuwe codebase.
Het is zeker sneller, maar dan nog vereist de game voornamelijk hoge single core prestaties. De huidige generatie consoles bezit dit gewoonweg niet.
Sinds dat het op 64 bit draait gaat het allemaal veel soepeler. De engine kon de rekenkracht van de PC niet benutten door beperkingen van de engine.
64 bit zorgt alleen dat meer RAM benut kan worden. Hoewel dit voor vervetering zorgt, is een hoge single core performance nog steeds belangrijk voor het berekenen van de complexe physics. Dit is nog steeds niet multicore, tijdens docken daarentegen zijn wel twee verschillende raketten op twee verschillende cores. Een enkel schip doet alles echter op 1 core wat betreft physics en dat zorgt voor de slechte prestaties op AMD processors.
64bit doet veel meer dan de address space vergeoten. Je hebt simpelweg meer berekingen per clock beschikbaar (meer instructies) en/of met meer precisie.

Zeker met een physics engine is dit wel rendabel

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 9 juli 2016 01:43]

Kan je op de PS4 ook mods installeren?... mods zijn namelijk vrij essentieel voor KSP.
Ik ben begonnen met 'vanilla' te spelen (op PC) maar moet zeggen dat ik daar toch vrij snel op uitgekeken was.

Dingen als RemoteTech die antennes en schotels een daadwerkelijk nut geven en het ook functioneel leuk maken om een satelliet netwerk te bouwen.
Ferram Aerospace voor realistische luchtweerstand.
RealSolarSystem om in ons eigen zonnestelsel te spelen (de aarde is een stuk groter dan Kerbol en vereist veel meer delta-V voor een launch).
Allerlei extra part packs van ouderwetse RL raketonderdelen tot futuristische aandrijving.
Realism Overhaul en soortgelijke mods zodat je kerbals ook daadwerkelijk eten, drinken, zuurstof verbruiken en afval produceren.
Allerlei nieuwe contracts om carreer mode interessanter te maken in samenwerking met al die overige mods...

De lijst is eindeloos. Ik run zelf met 50+ mods en dat is een vrij zware installatie.. opstarten duurt ook echt een minuut of 5-10 maar het is echt zo veel gaver.
Geen mods op console nee.
Wanneer je 100+ parts behaald gaat het hard op low end computers. 300-400 is zelfs voor high-end de doodsteek.
Dat komt omdat de oude game engine niet zo goed werkte met zoveel parts, komt niet door de hardware, ik weet niet of je de nieuwe al geprobeerd hebt.
De nieuwe engine die ze nu gebruiken is veel beter en er kunnen meer parts gebruikt worden zonder dat de game crasht.
Deze ga ik zeker kopen!
Heb de PC versie sinds 0.16 al meer dan 450u gespeeld, echt een heerlijke game om lekker rustig mee aan de gang te zijn.

Naar mijn idee een heel goede stap om dit voor de consoles uit te brengen; lekker op de bank onderuit liggend een raket maken en naar Minmus vliegen :9 Ben erg benieuwd naar de controlls!
Heb het spel meerdere keren overwogen te kopen, maar kan me er toch niet toe zetten. Twijfel of het wat voor mij is.

- Is het fast paced, of juist en spel vol geduld.
- Hoe is de learning curve ( bvb: Crusader Kings heeft een learning curve van meer 15uur, dat is niks voor mij )
- Is het verslavend, past het binnen het werkend leven ( :9)

Kortom.. kun je me eens een beetje uitleggen hoe dit spel in werking gaat? of een goede link waar ik dit kan lezen/kijken mag ook uiteraard :)
Is het fast paced, of juist en spel vol geduld.
Er is redelijk wat gedult vereist. Gelukkig kan je de tijd versnellen (enorm ook) dus het is net zo fast paced als je zelf wilt
- Hoe is de learning curve ( bvb: Crusader Kings heeft een learning curve van meer 15uur, dat is niks voor mij )
Enorm hoog, ik heb er ook honderden uren inzitten, en ik ben verdorie nu net voorbij Minmus (de 2de maan om Kerbin). Nog geen rover op een andere hemellichaam gekregen, nog geen andere planeet bezocht, maand of 2 geleden mijn eerste space station pas gebouwd. (Ik heb wel tot een half jaartje geleden alles zonder youtube hulp gedaan, sindsdien gaat het een stuk beter en vind ik het spel ook een stuk leuker)
- Is het verslavend, past het binnen het werkend leven ( :9)
Erg verslavend, Maar je kunt makkelijk stoppen en het later weer oppakken.


Kerbal Space Program is op verschillende manieren te spelen, vooral door middel van mods. Zo kwam ik zelf pas een half jaartje geleden achter Mechjeb (dan plan je je reis, i.p.v. dat je met veel moeite handmatig de atmosfeer probeert te verlaten). Ik gebruik zelf CKAN voor mods, nog niet alle mods zijn over voor de laatste versie van KSP, maar CKAN zorgt er iig voor dat mods elkaar niet conflicten, wat erg vervelend is als je handmatig mods gaat gebruiken.

Paar aan te raden mods: KIS (Kerbal Inventory System), KAS (Kerbal Attachment System, Mechjeb 2, SCANSAT, Tweakscale, Remotetech, TAC Life Support, Chatterer, SafeChute en Stock visual enhancements mocht je wat mooiere pixels willen (licht van steden van de donkere kant van Kerbin, atmosferische effecten zoals wolken etc). Voor de rest heb ik nog een zooitje mods, maar dat is IMO persoonlijk. ZVIW heeft bijna elke KSP speler de bovenstaande mods wel (Veel doen wel express mechjeb bv niet, ligt er maar net aan hoe je KSP wilt spelen). TAC Life Support en RemoteTech zou ik eventueel mee wachten tot je het spel een beetje door hebt (dit verhoogt namelijk de moeilijkheidsgraad vrij stevig).

Verder zoals mclegodude al aangeeft, Scott Manley is de man om op youtube te bezoeken wil je meer weten of dingen leren in KSP.

[Reactie gewijzigd door batjes op 8 juli 2016 17:28]

Dank voor je uitgebreide reactie. Ben toch wel weer erg nieuwsgierig. Van het weekeind het youtube kanaal van Scott maar eens doorspitten. Meteen even op de wishlist zetten :)

Ook dank aan de rest voor de reacties !
np, het is naar mijn idee echt 1 van de betere games die ik ooit gespeeld heb (gaat terug tot doom/duke nukem/prince of persia). Naast dat het erg verslavend is (ik lig wel eens in bed betere raketjes te bedenken), je leert er echt enorm veel van, ondanks dat de realisme niet al te hoog is (alles 10x kleiner, 6 uur dagen etc. zijn weer mods voor natuurlijk). Er zijn maar bar weinig games die zo goed en educatief zijn. De realisme komt dankzij mods wel bizar ver. (zo ver ben ik zelf nog lang niet :) alleen realistische heat, life support en remote tech (antenna afstanden en hoeken etc) atm).

Naar mijn idee als je een beetje into builders/design/tycoon games bent, van een uitdaging houd is het spel al leuk genoeg. Als je interesse hebt in astronomie en altijd zelf eens een moonlanding willen doen of zelf een voyager or sputnik die kant opsturen, dan is het echt een aanrader.

Als je langdurig (veel uren, hetzij wekelijks of op jaarbasis) in een spel wilt stoppen dan is KSP je ding. Als ik zie dat mensen die vele honderden of zelfs duizenden uren in het spel hebben zitten elke keer nog nieuwe dingen leren. Ik zit op minstens 600 uur en ben net bezig met mijn eerste anomolies :)

Als je CKAN gaat gebruiken met redelijk wat mods, gaat de boel (bij mij tenminste) crashen als je via CKAN zelf KSP opstart, omdat het de 32bit versie pakt en je hebt dan gewoon na minuut of 15-30 spelen te weinig geheugen :P

[Reactie gewijzigd door batjes op 8 juli 2016 22:25]

Pas op met CKAN, niet elke modmaker publiceert zelf zijn/haar mod(s) op CKAN en vaak lopen CKAN versies enigszins achter.

Oja en misschien ook wel relevant voor potentiele nieuwe spelers/modders:

Ook al geeft een mod aan niet 'officieel' voor versie 1.1.3 ondersteunend te zijn hoeft dit niet per se een probleem te zijn.
Ik run zelf 50+ mods waarvan minstens 10 voor 1.1.2 (of ouder!) zijn en het werkt zonder problemen. Er is wel potentie tot modconflict maar dat hou je altijd... (RemoteTech + ModuleManager bijvoorbeeld zorgt ervoor dat de SAS+RCS visuele knoppen op mijn navball niet meer werken.. de keyboard shortcuts werken wel gewoon)
Laat ik het zo zeggen. Ik zat in hetzelfde schuitje als jij. Na lang twijfelen toch maar aangeschaft en er na 373 game tijd uur absoluut geen spijt van gehad. Op het begin lijkt het onmogelijk een raket naar de maan te sturen. Maar je hebt hier even wat geduld voor nodig gemengd met wat tutorials van bijvoorbeeld scott manley. Hij weet ongeveer alles over dit spel met zijn astro achtergrond en als snel krijg je meerdere ruimteststions in orbit om "kerbin" (aarde) die je ook nog is kan docken aan elkaar.

Als je dan ook eenmaal een maanlanding hebt gedaan, uitstapt en dan terug kijkt naar kerbin. Dat gevoel is niet te beschrijven. Tot nu toe is het mij gelukt om op 3 planeten te landen. Het blijft een moeilijk spel waar je behoorlijk wat geduld bij nodig hebt. Maar het is weliswaar fantastisch.
Tot nu toe is het mij gelukt om op 3 planeten te landen. Het blijft een moeilijk spel waar je behoorlijk wat geduld bij nodig hebt. Maar het is weliswaar fantastisch.
De heenweg valt over het algemeen nog wel mee. Terug naar Kerbin, dat is de kunst. :Y)
Meestal zet ik ook een raket neer op een planeet zonder kerbals er in. Maar over het algemeen vind ik dit juist het makkelijkst. Het is veel makkelijker om van de maan terug naar Kerbin te gaan, dan andersom met de hele atmosfeer van Kerbin. Vanaf de maan hoef je alleen maar een orbit te maken wat zo gedaan is met die lage aantrekkingskracht en in een straight motion landen op Kerbal.

Tenzij we praten over re-entry heading etc. Dat heb ik allemaal uitstaan. Niet helemaal officieel dan natuurlijk! maar anders ontploft me vessel keer op keer :P
Zojuist even wat tutorials bekeken van Scott, ziet er prima uit. Juist die enorme uitdaging spreek me wel aan. Dat ontbreekt bij bijna alle games van tegenwoordig. Ga hem dit weekeind maar eens aanschaffen !


OT: Vond zelf bijvoorbeeld The Talos Principle een heel uniek spel. Philosophy gemixed met hardnekkige puzzels/dolhoven die je moet solven. echte hersenkrakers zitten ertussen. grafisch een oogappeltje trouwens.
Scott Manley op YouTube. Beginners guide is heel goed. Ja het is verslavend, maar dat ligt ook een beetje aan hoe goed je jezelf onder controle hebt. Heeft wel een beetje een learning curve. Maar met de filmpjes van Scott valt het reuze mee.
- Veel geduld
- Lange learning curve
- Veel te verslavend; ik zou je baan maar opzeggen :+

Scott Manley heeft een hele mooie tutorial serie voor beginners.
Het valt mee als je begint in sandbox en eerst daar gaat bouwen en misschien met de oneindig fuel cheat oefent met vliegen leer je het zo _/-\o_
En ja het is wel verslavend ff naar duna ( de mars van het spel)vliegen kost je wel wat tijd 8)7
Ik heb het opgegeven nooit op mon geraakt... wel enkele keren op mon gecrasht :p
- Hoe is de learning curve ( bvb: Crusader Kings heeft een learning curve van meer 15uur, dat is niks voor mij )
De learning curve is het spel, denk aan Lego. Het bouwen en ontdekken is waar het echt om gaat, niet om het eindproduct.
Het spel bestaat eigenlijk uit twee elementen. Eerst ontwerp je een raket en probeer je er mee naar de ruimte te vliegen. Daarna vlieg je met je eigen raket van planeet naar planeet, bouw je ruimtestations, land je op de maan, of een van de andere dingen die je met een raket kan doen.
Het is geen actiespel, tijd speelt geen rol van belang, meestal kun je op ieder moment weglopen of het spel verlaten. Allen tijdens maneuvres speelt tijd een rol maar dat is maar een klein deel van het spel.
Is er nu eigenlijk al een multiplayer versie?? Dit lijkt me uitermate geschikt daarvoor namelijk
Er is een mod, maar ik vind het spel juist uitermate ongeschikt voor multiplayer. Dat is misschien leuk voor het lanceren van een space station, maar naar Mün vliegen doe je niet meer vanwege timewarp. Je moet dan namelijk of 6 uur wachten of de andere speler een pauze laten nemen totdat jij klaar bent met naar je nodes warpen.
Je kan gewoon warpen, niemand hoeft een pauze te nemen. Iedereen heeft zijn eigen "subspace" waar die in werkt. Als de een warpt, is die in de toekomst en als je dan weer een orbit op bijvoorbeeld de zon hebt synced hij het gewoon :) speel het zelf op mn PC, en heb mijn eigen servertje (career en sandbox)

[Reactie gewijzigd door thomas1907 op 8 juli 2016 17:35]

Sweet! Dat klinkt wel goed. Toen ik het (waarschijnlijk >1 jaar geleden) een keer probeerde moest je een admin kiezen die het voor andere spelers moest doen of zo en er was iets met een soort democratisch systeem dat je kon kiezen waarmee spelers andere spelers konden vragen of ze de hele server konden laten warpen. Ik weet niet meer hoe het zat, maar daardoor heb ik het maar opgegeven.

Ik ga maar eens kijken naar een sandbox- en/of science-server dan. Career doe ik lekker solo; ik blijf in m'n eentje heersen :+
Beste game ooit. Lijkt me wel lastig spelen met een controller. Maar ze hebben een extern bedrijf met ervaring voor consoles ingehuurd om het te porten. En alle mods etc. die beschikbaar zijn maken het spel ook wel altijd vernieuwend. Vraag me af of en hoe ze die dan beschikbaar maken voor de consoles.

[Reactie gewijzigd door Shadow op 8 juli 2016 17:03]

Dat Tiger bedrijf heeft weinig ervaring hoor. Ze hebben gekozen voor een mobile game studio. KSP zou de eerste port naar ps4 zijn.
Wat een gaaf nieuws! Sowieso een fan van het spel maar als je de backstory van de game kent vind ik het helemaal een prestatie.

Overigens zou het ook wel heel gaaf zijn als de volgende stap een VR modus was, niet zozeer voor het lanceren, maar voor het ontwerpen met van die "wands".
Ik hoop dat de PC versie dan ook een keer goede (default) controller mappings krijgt. Momenteel is het heel moeilijk om een controller in te stellen, en als je het fout doet dan mag je weer helemaal terug naar het hoofdmenu.
Ben benieuwd hoe ze dit goed werkend krijgen; zonder mods is KSP niet echt leuk om te doen. Je kan natuurlijk zelf wel je Delta V gaan uitrekenen, maar laat dat toch liever door een Kerbal Engineer doen :+
Ik heb het zelf in het begin altijd zonder mods gespeeld. Met wat beginners tutorials was het me gelukt om op minmus te landen en van daar verder gegaan zonder tutorials. Ik was op die rode planeet geland en weer terug maar daarna wel mods gaan gebruiken.

Ze maken je leven een stuk makkelijker. Ik raad het alleen wel af in het begin omdat je de game anders niet echt leert. Zoals Mechjeb kan alles automatiseren. Is fijn als je al 100 keer handmatig gelanceerd hebt. Maar je leert er helemaal niks van. Veel dingen tijdens het opstijgen kunnen ook van belang zijn om te weten hoe je moet landen.
Mee eens, MechJeb is alleen leuk voor de informatie die je er uit kan krijgen. Ik doelde meer op KerbalEngineerRedux; weten hoeveel Delta V er in verschillende trappen zit is toch wel verdomd fijn als je naar Eeloo of waar dan ook wil. Maakt het allemaal een stuk makkelijker ergens heen te gaan. Als ze iets als KerbalEngineerRedux in de game zelf bouwen kan het verder prima zonder mods. Al maken sommige mods het wel vele malen leuker, zoals ProceduralParts bijvoorbeeld.
Spel ook via Steam gekocht, meesterlijk.

Voor PS4 zal het wel weer een nieuwe aanschaf zijn? Ook vind ik mods onmisbaar, dus PC blijft waarschijnlijk mijn favoriet.
Leuk spel maar de mensen die niet op pc spelen missen toch echt de mods, ook al zijn die imo niet meer zo onmisbaar als 1-2 jaar geleden.
Had de PC versie gekocht via Steam. Maar aangezien er bij de Linux versie fouten in zitten zodat het spel praktisch onspeelbaar wordt, heb ik mijn geld teruggekregen.
Had problemen met het geluid: Ik heb mijn laptop aangesloten met HDMI op de televisie, opeens kwam het geluid uit de speakers van de laptop, daarna nooit meer (geen geluid).
Problemen in het spel zelf: Menu's die niet worden geladen/weergegeven.

Heb zelf eerst zitten zoeken naar oplossingen, maar ik kom alleen maar omwegen tegen die uiteindelijk bij mij niks hebben uitgemaakt.

Erg jammer. Het is een hartstikke leuk en uitdagend spel, je moet er echt je hersenen bij gebruiken. Ik heb filmpjes en foto's gezien waarin mensen gigantische ruimtestations en basissen op andere planeten weten te bouwen, maar ik krijg nog niet eens 1 pietluttig satellietje in een baan rond de 'Aarde'. Erg moeilijk maar ik probeer het te leren. Ik hoop dat ik op de Ps4 versie meer kan leren en toch verder kom. :)
Ik denk dat je de oorzaak daarvan op je eigen systeem moet zoeken. Het draait op mijn systeem als een zonnetje, je problemen zijn niet algeheel bekend, maar belangrijker is dat Squad zelf Linux aanraadt: Dit omdat de 64-bit-versie op Windows niet stabiel draait en het extra geheugen voor bepaalde mods nuttig kan zijn.
KSP 1.1+ (met de nieuwere Unity 5 engine) is toch wel stabiel op 64 bit?
Best mogelijk, ik heb het nieuws op dit punt niet heel erg gevolgd. Wel was voor zover ik weet een biliotheek van derden die ze gebruikten verantwoordelijk voor de problemen en niet de engine zelf, waardoor het niet eenvoudig op te lossen was.
De hele GUI is herschreven naar native Unity, dus dat issue zou inderdaad verholpen moeten zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True