Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 64 reacties

Microsoft heeft de code voor onderzoek naar kunstmatige intelligentie in Minecraft openbaar gemaakt op GitHub. Het bedrijf wil daarmee bereiken dat iedereen van de code gebruik kan maken en zijn eigen kunstmatige intelligentie kan ontwikkelen.

Het onderzoeksproject van Microsoft had eerst de naam 'Project AIX', maar is nu omgedoopt in 'Project Malmö'. In maart maakte het bedrijf uit Redmond al bekend dat het Minecraft ging inzetten als een soort babybox voor kunstmatige intelligentie. Het is de bedoeling dat dergelijke software aan de hand van de virtuele wereld in het spel kennis kan opdoen over verschillende concepten.

Tot nu toe was de code van het project alleen beschikbaar voor een kleine groep wetenschappers, nu is deze echter ook op GitHub te raadplegen. Microsoft schrijft dat de software bijvoorbeeld mogelijkheden biedt om kunstmatige intelligentie te leren hoe deze voorwerpen kan creëren in de game. Ook kunnen gebruikers bots ontwikkelen die met mensen en met elkaar kunnen communiceren. Bovendien is het mogelijk om de eigen vooruitgang met die van anderen te vergelijken.

Volgens de onderzoekers van het project is het alleen vereist om te kunnen programmeren om de software van Project Malmö te gebruiken. Er is echter geen geavanceerde kennis nodig, en geïnteresseerden kunnen gebruikmaken van verschillende programmeertalen. De software draait op Windows, Linux en OS X.

Minecraft

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (64)

(master in AI hier)

Project Malm÷ is a platform for Artificial Intelligence experimentation and research built on top of Minecraft.

Malm÷ is minder deftig dan die zin lijkt te suggereren. Wat Microsoft hier eigenlijk heeft gedaan, is het (veel) makkelijker maken om een zogenaamde agent voor Minecraft te programmeren. Een agent is een zelfstandig opererend programma dat een bepaald probleem probeert op te lossen. De "belevingswereld" van zo'n agent wordt vaak beschreven aan de hand van de PEAS eigenschappen:

Performance - Wat bepaalt of de agent goed bezig is? Wanneer gaat het beter en wanneer gaat het slechter? Vaak wordt dit geformuleerd als een doel dat de agent moet bereiken. Een schaakagent heeft bijvoorbeeld als doel om de koning van de tegenstander te slaan. Daarnaast gaat het slechter met een schaakagent naarmate hij meer stukken verliest.

Environment - Wat zijn de dingen en processen waarmee de agent in aanraking kan komen? Bij een schaakagent zijn dat het schaakbord en de schaakstukken, samen met de regels van het schaakspel.

Actuators - Welke middelen heeft de agent om zijn environment te be´nvloeden? Een schaakagent kan bijvoorbeeld geldige zetten doen met zijn schaakstukken.

Sensors - Welke middelen heeft de agent om zijn environment waar te nemen? Een schaakagent kan bijvoorbeeld zien waar alle schaakstukken staan.

Voor Malm÷ geldt Environment=Minecraft. Microsoft levert hierbij kant-en-klare sets van Sensors en Actuators, letterlijk de ogen en handen voor je agent. Verder bieden ze gereedschap om je eigen Performance te definiŰren; in Malm÷ wordt dit een Mission genoemd.

Er is echter ÚÚn ding dat je niet cadeau krijgt als je een agent schrijft voor Malm÷: de methode om je Mission tot een succes te maken. Met andere woorden, je moet zelf een oplossing verzinnen voor het probleem van je agent. Just add intelligence.

Kortom, hoewel Malm÷ bedoeld is voor AI-onderzoek, biedt het je alles behalve intelligentie. Die moet je zelf nog even programmeren. ;) Desalniettemin is het heel mooi dat Microsoft dit onder een open source licentie heeft gepubliceerd, want het maakt het nog steeds voor iedereen een stuk makkelijker om met Minecraft-bots te experimenteren. :)
"ge´nteresseerde kunnen elke programeertaal gebruiken die zei maar willen" hoe gaat dit in z'n werk? Kan ik de AI een beetje lopen applescripten? Ik betwijfel sterk dat ze een AS of uberhaubt ASOC library gemaakt hebben..
Volgens de documentatie hebben ze een aantal agents beschikbaar gemaakt voor diverse (dus niet elke) programmeertalen. Er zijn agents voor Python, Lua, C#, C++ en Java.
Wat is het verschil tussen C# en C++? (in laymansterms)
C# is moderner en makkelijker dan C++. Als je dan ook wilt beginnen met ÚÚn van de twee: begin met C#
C++ wordt ook continu geŘpdatet C++ 11 is dus ook nog steeds erg modern!! Tevens is C# bytecode en C++ gewoon baremetal. C++ kan gewoon op hardware zelf draaien. C# is er afhankelijk van een OS & Runtime.
Je kan die talen niet met elkaar vergelijken. Vergelijk dan C# met Java.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 9 juli 2016 11:11]

Overigens is dat met .NET Core wel heel anders geworden he.

.NET Core gebruikt .NET Native (grofweg de vervanger van CLR) en deze vertaalt de IL naar letterlijke machine taal (net als bij c++). Dus dit kun je direct runnen, geen CLR nodig die alles nog zit te JITTEN. Hiermee krijg je met .NET Native de performance van c++ en ook nog de welbekende eigenschappen van de .NET Standard (waaronder garbage collection, memory management etc).

In contrast, the .NET Native tool chain converts source code to native code at compile time.

Daarnaast, veel mensen geven kritiek aan de taal C#, vaak in vergelijking met C++, wat natuurlijk onterecht is! De taal heeft niets met performance oid te maken. Het is de platform waar al die magie gebeurt. Dit noemt Microsoft de Common Language Infrastructure. En in de traditionele .NET Platform heeft C# de imago gekregen dat het minder performance levert. We hebben nu dus een totaal nieuwe platform, die van scratch is geschreven: .NET Core, en niet te vergeten, daadwerkelijk cross-platform!
Dus alle libraries van .net zijn volledig crossplatform? Er is vast een addertje. Daarentegen zijn er ook veel mensen die veel kritiek geven op C++ terwijl C++ ook totaal niet stilstaat! Denk jij van wel?
Maar in vergelijking tot C++ qua daadwerkelijk crossplatform valt volgens wel heel erg mee. Kan ik .Net Core op elke ARM versie draaien zowat? Net als C++? En dan niet alleen op ARMV7.
Je hebt met .NET Core nog wel een OS nodig of ook niet meer? Dat is wat ik bedoel met baremetal.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 10 juli 2016 12:40]

Alle libraries van dotnet zijn echt cross platform, het is een standard. Zie de huidige ondersteunde platform standards.
Ik denk dat c++ een oude taal is die gebruikt kan worden voor specifieke toepassingen, met oud bedoel ik dan ook dat c++ heel veel eigenschappen mist (bijvoorbeeld reflectie).
Op dit moment worden alleen x86, x64, ARM32 en ARM64 ondersteund (zie roadmap). Vergeet niet dat netcore pas twee weken geleden in RTM is gegaan he.. Dit is pas t begin van de komende decade voor .net. Dus ja, je hebt nog een OS nodig en nee het is nog niet baremetal. Maar mijn mening is dat het verstandiger is voor onze nieuwe generatie om met c# te beginnen, vanwege de mogelijkheden die dotnetcore brengt en gaat brengen. Bij c++ heb ik t gevoel dat we nog aan een dood paard trekken. Het heeft zn prime time gehad, het is zeker nog steeds goed bruikbaar voor specifieke toepassingen, maar het heeft simpelweg geen toekomst meer (mijn visie).
C# is leuk voor Windows only. Cross platform is het na al die jaren nog steeds niet echt (ja, het kan, nee het zuigt). Dus Windows only en VB6 zat: doe C# :+
Grote invloed op het eindresultaat en de performance hiervan: C++. Cross platform C# doe dan Java.
Ennne reflectie: dat is toch eigenlijk gewoon een zwaktebod. Je weet toch wel wat het type van een variabele is en welke methodes die ondersteunt? Als je dat niet weet: managed c++ op het .net platform kan het wel.
Jij hebt het over dat C# Windows only is. Dat het ontwikkeld is door Microsoft, betekent niet dat de standaard Windows only is? Het enige wat Windows only is, is .NET Framework (de klassieke).

Als jij een developer bent voor een enterprise applicatie waar requirements voortdurend aan veranderingen onderhevig zijn en use cases bij komen, dan wil je maintainable code. Dit is niet alleen leesbaarheid, maar ook onderdeel van de architectuur. Software design principles helpen ons met het maken van onderhoudbare code. Bijvoorbeeld Dependency Injection, wat onderdeel uit maakt van de SOLID principles, dat is mede mogelijk door bijvoorbeeld reflection. Dus ik wens een c++ developer echt heel veel sterkte met het ontwikkelen van een DI Container.
Dan zou ik nog eerder voor Rust lang gaan. Die kan echt alles van bottom (baremetal) tot aan de regionen van Java/C# met carbage collectors en meer. Daarnaast heb je daar geen bedrijf achter zitten die een bepaald platform pusht. Dus C# zul je nooit prachtige support hebben op Linux of Mac.. altijd maar mondjesmaat. Ja het is cross platform. Maar de belangen zijn niet eerlijk verdeelt. Dat vind ik toch wel behoorlijk belangrijk.

Ik zou eerder voor Rust Lang gaan omdat die geen platform belangen heeft. Toch zeer belangrijk punt. Tenzij je helemaal enkel gelooft in 1 platform dat moet heersen en fanboy bent. Anders.. ga je voor algemeen belang van de mensheid.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 11 juli 2016 06:45]

Over fanboys gesproken..
De discussie begon over wat nou handig is voor beginnende developers: c++ of c#? Denk je nou echt dat de meerderheid van de banen die aangeboden worden allemaal vrolijk Linux zitten te draaien met enterprise applicaties draaiend? Hoeveel van ons gaat nou daadwerkelijk bij CERN of NASA werken om daar een presterende applicatie te bouwen?
Begrijp me niet verkeerd, ik heb geen OS voorkeur. Ik vind dat altijd zo'n onzinnige discussie, mensen die roepen dat "Ja Linux is beter, nee Android is beter, nee Apple maakt toch het beste".. Als software developer, zou je naar mijn mening van elke platform kennis moeten hebben en geen voorkeur moeten uiten.
Ik gaf alleen de stand van zaken aan, de juiste informatie met de juiste bronnen (objectief => dus geen artikelen waarin iemand zijn betoog houdt waarom de ene nou beter is dan de andere). En op basis daarvan gaf ik advies voor de beginners om met C# te beginnen. Ik denk dat dat je een solidere basis geeft voor je toekomst als developer.
En Cobol is ook een standaard. Het mooie van standaarden: er zijn er zoveel om uit te kiezen.

Zucht. Ik bouw al meer dan 20 jaar enterprise applicaties. DI heeft hierbij niets opgelost qua business problematiek maar wel een extra abstractielaag in de software toegevoegd. DI lost wel het probleem van testbaarheid op, maar ik heb nog geen draaiende business requirement met het injecten van een andere dependency op weten te lossen. Was het maar zo.
ik ben al een tijdje uit het programeer wereldje , maar C++ bestaat niet enkel in de MS variant en is dus niet noodzakelijk afhankelijk van de .Net CLI.
Je hebt ook C++ compilers of Linux, unix , en vele andere.

Pure C++ op zich is "platform onafhankelijk" tenzij je platform specifieke code gaat gebruiken. en compileer je tegenover een OS/hardware.
ik heb in de tijd nog dingen geschreven in C++ voor 4 verschillende platformen, maar dan moesten we ook in "onze library" dingen gaan opsplitsen naar de verschillende platformen omdat we specifieke code gebruikten en de leverancier een andere API gaf op HPUX, AIX, VAX en windows.
Pure C# is ook "platform onafhankelijk", daar verschilt het toch niet mee met C++?
Volgens mij niet.
C# is ontwikkeld en gemaakt voor het .net platform, en dat is weer hoofdzakelijk ontwikkeld voor Windows.
It was developed by Microsoft within its .NET initiative and later approved as a standard by Ecma (ECMA-334) and ISO (ISO/IEC 23270:2006).
Gebruik makend van de CLI wordt het platform onafhankelijk.
C++ code kan platform onafhankelijk zijn, de executable is dat "nooit".
Die wordt gecompileerd op en voor dat platform.
Al komt C# het dicht van alle andere talen bij C++.
Precies:
"It was developer by Microsoft within its .NET initiative",
MAAR
"later approved as a standard".

Als jij denkt van niet, verklaar dan aan mij hoezo het mogelijk is om in mac OS met Unity3D C# te schrijven en te compilen..
Wat vind je van Rust lang dan? Beheert door mozilla dus platform onafhankelijke belangen. En het overlapt veel meer talen dan C#. Het is echter nog een jonge taal. Wat ik mooi vindt aan C# is de gigantische library erachter. Maar dat is echter het enige pluspunt.
Bij c++ programmeer je op besturingssysteem niveau (het geheugenbeheer o.a en dichter bij de hardware ) bij c# tegenwoordig regelt .net een heeeleboel al die besturingssysteem en hardware gerelateerde zaken voor jou.

Dus ja c# is makkelijker c++ is meer diehard maar uitdagender, niet dat c# niet uitdagend is.
Ietwat uitvoeriger:

C++ is een 'sterke' taal waar je iets programmeert, en een compiler het vervolgens omzet naar binary code welke op zichzelf kan draaien (mits je enkel API's gebruikt die je OS beschikbaar heeft.. bij API's moet je denken aan DLL modules, dingen die bijv. Microsoft Windows aanbied om met het OS/de hardware te communiceren)

C# is een taal van microsoft welke, standaard, gebruik maakt van JIT-compiling. Dit betekent dat jou code niet geconverteerd word naar een binair programma maar dat het programma gedurende runtime door een JIT-compiler gehaald wordt welke code compileert naar binary waar nodig.

In C++ moet je geheugen toewijziging en management zelf doen (meer developer overhead) en in C# heb je een garbage collector ed. die alle geheugen taken op zich neemt (makkelijker voor developer maar wel kleine overhead tijdens runtime.. je kunt in theorie minder efficiŰnte programma's maken omdat je verder van de hardware verwijderd bent)
C# maakt ook gebruik van de .NET libraries welke erg uitvoerig zijn en voor programmeren met als doel een Windows app is het een zeer goede keuze.
C++ is krachtiger en wordt dan ook gebruikt voor 'intensieve' applicaties (denk: AAA games, applicaties die zeer CPU/GPU/RAM intensief zijn)

Voor het schrijven van wat AI in deze context zal C# de beste keuze zijn. JAVA is zeer vergelijkbaar met C# en zou ook een goede keuze zijn. Van Python en LUA heb ik niet genoeg koek gegeten om daar iets nuttigs over te zeggen maar van wat ik wel heb meegekregen is Python een krachtige maar soms 'ingewikkelde'/'moeielijke' taal.

Voor een beginnend programmeur is C# of JAVA een goede plek om te starten. Als je affiniteit wat meer richting het web ligt kun je ook PHP overwegen (met HTML/CSS/JS) maar je kan ook veel met ASP.NET (C#, HTML/CSS/JS).
Python is juist een zeer geschikte taal om hieraan te werken. De syntax is relatief eenvoudig en er zijn veel handige libraries op het gebied van statistiek en machine learning.

Give it a try! :)
C# heeft dus de nadelen van Java, zonder bijna overal ondersteund te zijn (voordeel van Java)?

In de vergelijking C# met C++ komt C# er goed uit voor Windows native development, logisch, daar is het voor gebouwd.
C++ is beter cross-platform, je moet je afvragen of je echt alleen Windows programma's moet willen maken. C++ is qua performance beter en geschikt voor embedded ontwikkeling.
Het enige nadeel aan C++ is dat het soms een wat ingewikkelde taal is.

Maar voor beginnen met programmeren zou ik eerder Java aanraden, vanuit daar is C++ wel te doen. En IMHO heb je meer aan Java dan C#.

Ook kun je vanuit Java naar JavaScript, wat leuk is voor "web-apps". Of Android (Java).
C# met .Net Core is tegenwoordig ook cross platform
"Cross platform", tja, als het daar niet voor gebouwd is, maar ze hebben nu een manier om het wel zo te maken, dan ben ik benieuwd.

Het is in essentie een andere taal dan C++. Het kan in de meeste gevallen niet C++ vervangen.

In alle andere gevallen kun je gewoon Java gebruiken. En snap ik het voordeel van C# niet.

Wellicht als je vooral Windows programma's maakt en soms een keer wil exporten naar een ander breed bekend OS.
dit kan een reden zijn om voor C# te gaan ipv java http://uk.businessinsider...-edition-2016-7?r=US&IR=T
Leesvoer.

We are excited to announce the release of .NET Core 1.0, ASP.NET Core 1.0 and Entity Framework Core 1.0, available on Windows, OS X and Linux! .NET Core is a cross-platform, open source, and modular .NET platform for creating modern web apps, microservices, libraries and console applications.

[Reactie gewijzigd door QuantumHive op 10 juli 2016 13:39]

Ja, console applicaties op linux maken met C#. Veel success. Tot de tijd dat ze gelijkwaardig Win32/GTk/QT en Cocoa doen voor desktop apps en je een apache module ermee kunt maken zeg ik: toedeledokie. Geen zin in het zoveelstje silverlightje uit Redmond. Over 4 jaar is er een nieuwe CEO en die ziet het niet zitten. Zolang het niet 100% open is ipv. een beetje open en veel tamtam zou ik er geen business op durven bouwen.
Bijzonder dat je zegt dat het niet 100% open is, terwijl de source op GitHub staat en het community driven is. Het wordt alleen door Microsoft ondersteund. Er is letterlijk een discussie gaande op GitHub over een bepaalde aspect van ASP.NET Core. David Fowler (hij leidt het ASP.NET Core team van Microsoft), heeft letterlijk interactie met de community zoals je kunt lezen en je kunt er simpelweg aan bijdragen.
Ja, maar .net op windows is veel breder dan .net core. Dat bedoel ik met open.
Natuurlijk is dat waar. .NET Framework bestaat al 14 jaar! .NET Core is pas een paar weken geleden in RTM gebracht, terwijl het zo'n 2~3 jaar in ontwikkeling was.

Geef het tijd om te groeien. Maar ik begrijp dat veel mensen het idee hebben dat dit net zoals Silverlight een flop product gaat worden. Ik denk dus van niet. Dit is juist een goede keuze geweest gezien de ecosysteem waarin we hedendaags in leven en naartoe groeien. Naar mijn mening heeft Microsoft met .NET Core eindelijk eens een goede keuze gemaakt na jaren. => dit is totaal geen fanboy, dit is een mening op basis van keuzes en feiten.
In mijn omgeving zit niemand er op te wachten. Niet dat mijn omgeving heilig is, maar tot op heden is dit accurater gebleken dan gartner en Tweakers opgeteld. Vooralsnog voegt het nog te weinig toe om er al serieus tijd in te investeren, dus ik laat het nog even aan me voorbijgaan.
C# heeft dus de nadelen van Java, zonder bijna overal ondersteund te zijn (voordeel van Java)?
Nee. C# is (sinds kort) ook op steeds meer platformen in te zetten maar het belangrijkste speerpunt (van java en C#) is ontwikkelsnelheid en niet portabiliteit.
In de vergelijking C# met C++ komt C# er goed uit voor Windows native development, logisch, daar is het voor gebouwd.
C++ is beter cross-platform, je moet je afvragen of je echt alleen Windows programma's moet willen maken. C++ is qua performance beter en geschikt voor embedded ontwikkeling.
Het enige nadeel aan C++ is dat het soms een wat ingewikkelde taal is.
Het verschil in performance wordt vaak overschat en de meeste performance winst is te halen door goed te programmeren. En misschien wel het belangrijkste: voor veel applicaties zit de performance bottleneck in Disk IO en Netwerk gerelateerde operaties en maar beperkt in de programmeer taal. Dus tenzij je rekenintensieve applicaties schrijft maakt dit niet uit.

voorbeeld van (minimale) performance verschillen
Maar voor beginnen met programmeren zou ik eerder Java aanraden, vanuit daar is C++ wel te doen. En IMHO heb je meer aan Java dan C#.
Ik zou zelf eerder kiezen voor C#, maar heb dan Java ook al tijden niet meer gebruikt.
Voordelen van C# ten opzichte van Java
- LINQ! dit scheelt enorm in productiviteit, als je eenmaal linq hebt gebruikt wil je nooit meer zonder.
- Visual studio (community) is een fantastische tool
nadelen
- Microsoft (voor sommige is dit een nadeel)
kan hier een hele lijst over schijven maar dat hebben anderen al gedaan.
C# - Java - C++
pros and cons
Ook kun je vanuit Java naar JavaScript, wat leuk is voor "web-apps". Of Android (Java).
Java en javascript (m.u.v. de naam) hebben net zo veel met elkaar te maken als C# en javascript. Daarnaast kan je met Xamarin met C# voor IOS/Andriod en windows phone ontwikkelen.

[Reactie gewijzigd door Patrickkkk op 9 juli 2016 12:44]

C# heeft niet de nadelen van Java, omdat C# gebundeld wordt met Windows, heeft MS beter in de hand welke versie waarop draait, terwijl bij Java je meer afhankelijk bent van welke versie je gebruikers draaien. Het gevolg is hogere stabiliteit, simpelweg omdat het beter te overzien is.

Dat is niets ten nadele van Java an sich, maar gewoon een inherent voordeel aan de omgeving van MS tov de open aanpak van Java.

Ook al is in theorie het idee van Java geweldig, in de praktijk zie je toch dat het toch vrij kritisch is op welke versies je draait, en eindgebruikers zitten daar simpelweg niet op te wachten, dat een programma crasht omdat ze een te oude (of soms zelfs een te nieuwe) java-versie hebben. Dat is denk ik de reden waarom het flink aan populariteit verliest de laatste tijd, en ik zou Java dan ook niet meer aanraden om je daar nu nog op te storten.

Verder hebben Java en Javascript werkelijk waar niks met elkaar te maken. Ze hebben het Javascript genoemd zodat het herkenbaar klinkt, maar eigenlijk is Javascript beter te beschrijven onder de noemer ECMAscript: https://nl.wikipedia.org/wiki/ECMAScript
De tekst van Microsoft was niet geheel duidelijk op dit punt. Ik heb het artikel wat aangepast.
Wie zei dat? Zij of?
Letterlijk een quote uit het artikel...

Edit: Maar de auteur heeft het nu aangepast.

[Reactie gewijzigd door Coffee op 9 juli 2016 00:37]

wat bedoel je met asoc library? google geeft geen resultaten. Zoals je in de code kan zien is de source in c++ geschreven en hebben ze wrappers voor c#, python etc

[Reactie gewijzigd door SBTweaker op 8 juli 2016 18:35]

ASOC library is een library voor applescript objective-c, de term wordt niet online gebruikt maar alleen binnen fora, mijn excuses. Basically is het een implementatie in software om te luisteren naar applescript (objc).
Is wel heel makkelijk om het zo letterlijk te nemen eh :+
Waarom denk je dat mijn reactie zo snel kwam? }> maar zonder grappen of grollen, als je zegt 'elke' dan verwacht ik ook elke. Als je zegt elke inwoner van Nederland heeft recht op school (w/e) dan kan je niet daarna zeggen; Nee, ik bedoelde elke inwoner, behalve inwoner s met <20k inkomen.
Misschien bedoelen ze javascript, html5 etc ipv een taal specifiek voor een OS?
Programmeren in html5, die mag je even toelichten ;)
Op mijn werk zeggen ze dat ALLES in html5 kan :P
Ik kan niet programmeren, maar het lijkt me geinig om er toch wat mee te doen. Is er niet een manier dat ik gewoon een .exe kan aanslingeren en het poppetje zijn ding kan zien doen? Of werkt dat niet zo?
Als je niet bang bent om een paar commando's in te voeren in je Command Prompt (Windows) of Terminal (mac, Linux), dan staat in de Readme van het GitHub-repository hoe je de sample agents kunt laten draaien. Dan hoef je dus niet te programmeren, maar moet je nog wel commando's intypen.
Ah, dat moet lukken. Thanks!
De software draait op Windows, Linux en OS X.
Ik neem dus aan dat het hier gaat om iets dat je in de originale versie van Minecraft kan pluggen die is geschreven in Java? En dus niet in de Windows 10 editie van Minecraft?

edit: "de software" refereert natuurlijk naar Project Malm÷ en niet naar Minecraft zelf. Dus toch maar even opgezocht in het artikel en inderdaad:
The Project Malmo platform consists of a mod for the Java version and code that helps AI agents sense and act within the Minecraft environment. The two components can run on Windows, Linux or Mac OS, and programmers can use any programming language they are comfortable with.

[Reactie gewijzigd door rbr320 op 8 juli 2016 21:09]

Ik wil maar even vriendelijk laten weten dat in de titel van dit artikel het woord 'intelligentie' met 3 x L dus inteLLLigentie is geschreven.
Verder is het wel interessant om te weten, ik kijk dan vooral uit naar het moment dat een paar andere veel slimmere mensen bots of andere projecten online zwieren die gemaakt zijn met deze technologie waardoor ik en nog andere spelers/server owners er van gebruik kunnen maken ;)
Ik ben benieuwd wat er zal gebeuren en wat de verschillen zijn, als je 1 bot in god mode en 1 bot zonder god mode laat spelen.
Ligt eraan of ze daadwerkelijk contact gaan hebben dan :P
Hoeft opzich niet. Ik bedoel meer hun gedrag als individueel. Bijvoorbeeld: heeft die bot in godmode snel door dat hij niet dood kan en gaat dus allerlei risico's nemen om zijn doel te behalen. Leert hij nooit een sword te craften? Want het sneller vermoorden van zijn tegenstanders misschien geen aanzienlijk voordeel voor hem opleverd.
Doet me denken aan een mario bot. Programmeurs hadden een bot ontwikkeld waarmee ze zo'n hoog mogelijke score als doel hadden ingesteld. Wat de bot uiteindelijk deed na uren zwoegen: Op pauze staan. Schijnbaar is het onmogelijk om meer punten te krijgen dan die je aan het begin van het spel krijgt en dus pauzeert de bot het spel oneindig! :D
Al speelt de bot niet enkel mario en pauzeert de bot tetris net voordat de laatste blok valt, aangezien de bot er anders aan zou zijn.

http://www.wired.co.uk/article/super-mario-solved
Ah zo ja. Ik snap m. Das zeker wel een interanst vraagstuk. Maar stel dat het dergelijke dingen snapt en daar keuzes baseert, kan je dan niet spreken van bewust zijn?
Dat is meestal met dingen zo als je het niet snapt }:O
Ze maken het express moeilijker lijkt het, inelkgeval niet makkelijker.
Neem de DirectX voorbeeldjes ( versie 9 ).
Dat doen ze express zodat ze er zelf veel plezier van hebben?
Misschien is het juist wel complexer dan jij had gehoopt
Feitelijk is een simpel voorbeeld het beste.
Hun beschermen/promoten hun eigen producten door het op deze manier te doen.
Dus ze gaan DirectX heel lastig maken wat ze zelf ook moeten gebruiken om het hun partners lastig te maken?

Mijn idee is meer van zolang je het niet snapt is het niet makkelijk, dat betekent beter je best doen om het te snappen.
Daarom als je het snapt, snapte je het.
Moeilijk te geloven wat ik zeg ?,
vraag het aan een game programmeur, en denk zelf niet na wat het zou kunnen zijn,
ook al klinkt het logies.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True