Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft brengt een marktplaats naar Minecraft

Door , 77 reacties

Minecraft krijgt deze lente een update waarmee er een marktplaats wordt geïntroduceerd. Gebruikers kunnen met echt geld virtuele Minecraft Coins kopen, waarmee content op de marktplaats kan worden gekocht en verkocht.

Met de marktplaats wil ontwikkelaar Mojang ervoor zorgen dat de makers van zelfgemaakte virtuele content voor Minecraft inkomsten kunnen genereren om er mogelijk van te kunnen leven. Zodoende hoopt de ontwikkelaar dat deze creatievelingen nog meer en betere creaties zulen maken. In de nieuwe marktplaats kunnen onder meer maps, texture packs, skins, personages en minigames worden aangeschaft. De aangeboden content moet wel afkomstig zijn van iemand met een geregistreerd bedrijf.

Als een gebruiker iets wil kopen, moeten er Minecraft Coins met echt geld worden aangeschaft. De verkopers kunnen daarmee flexibele prijzen hanteren. Als een gebruiker een skin, map of een ander product met Minecraft Coins aanschaft, is 30 procent voor de ontwikkelaar van de game. Het merendeel van het bedrag komt ten goede komen aan de maker van de content. Dat heeft ontwikkelaar Mojang bekendgemaakt.

De update komt beschikbaar voor de mobiele versie van Minecraft en Windows 10, en zal worden geïntroduceerd met de Discovery update. Halverwege april komt er een publieke bèta voor Android, waarbij de werking van de Minecraft Coins wordt getest en nog geen creatieve content beschikbaar is.

Gebruikers die Minecraft Coins willen kopen, hebben een Xbox Live account nodig. Het is de bedoeling dat het op den duur mogelijk wordt om content crossplatform beschikbaar te maken; waarschijnlijk is dit nog niet mogelijk zodra de update uitkomt.

Reacties (77)

Wijzig sortering
Hoe help je een goed spel om zeep? Geef mensen constant het gevoel dat ze geld moeten uitgeven. Het laatste wat een betalend spel nodig heeft is een marktplaats.
Dit stond al vast toen Microsoft Minecraft kocht. 2 miljard is geen kattepis en moet weer terugverdiend worden, dit doe je echt niet met een eenmalige verkoopprijs....

Ter illustratie, GTA5 heeft zelfs met zijn extreem hoge koopprijs en veel online transacties nog steeds minder dan 2 miljard verdient in omzet, laat staan winst (en die winst is nodig). WoW haalt rond de 750 miljoen per jaar binnen aan omzet, optimistisch gezien, van 5 tot 7 miljoen mensen die 10 euro of meer per maand betalen.

Hoe Microsoft hiervoor ooit 2 miljard heeft durven betalen is nogal vreemd, maar ze realiseren zich nu pas dat ze het nooit met de verkoop of licensing terug gaan verdienen. Dat dit zou gaan gebeuren mag geen verassing zijn. De enige lachende derde is hier toch wel Notch...
Akkoord, al denk ik niet dat het een vreemd hoog bedrag was voor MS.

Microsoft zijn 2,5 Miljard ¤ brengt op de bank niet zoveel op als Minecraft in jaar omzet,dus zowieso betere investing dan op de bank,dit was ook de denkwijze van MS bij de aankoop.

Reken daarbij ook de (toekomstige) consoles omzet, merchandise en inkomsten door gebruik van intellectuele eigendomsrechten, en het plaatje lijkt logischer, al blijft het een smak geld.

Daarbij komende heeft MS berekend dat het totaalplaatje winstgevend zal worden, en vermoedelijk is in game payment daar een voorwaarde van,zoals je zegt.

Zie bron voor volledige uitleg.

Bron: https://www.engadget.com/...ng-minecraft-explanation/
Erg interessant artikel! Jammer dat ik je niet kan upvoten, dus +2 bij deze :)

Dat van die rente zou ik zelf nooit bedacht hebben. Voor mij als leek lijkt het nog steeds alsof ze 2.5 miljard in de min staan (minder op het moment), maar als je de long game bekijkt kan het idd nog wel wat meer opleveren.
Denk ook aan merchandise he. Al die kids die die pluche diertjes willen en de boekjes en de t shirts. Minecon etc. Het is geen game meer maar religie geworden haha
Dat valt al onder licensing ;)

Microsoft maakt die merchandise ook niet zelf, en de licensing is écht niet een bijzondere broodbrenger ;p
en de licensing is écht niet een bijzondere broodbrenger ;p
Weet niet, hoor.
Bijv. die Lego Minecraft dozen vliegen als warme broodjes over de toonbank van speelgoed(web)winkels, ook al zijn die duidelijk een stuk duurder dan IP van Lego zelf door de licentie mark-up.
En Lego draait heel erg goed.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 11 april 2017 12:30]

De game op de Nintendo Switch als AAA game verkopen en er ¤50 euro voor cashen. Microsoft gaat die investering wel terug verdienen.
Ik krijg een soort flashback van toen Skyrim paid mods kreeg op de workshop, dat liep niet zo goed af maar waarschijnlijk komt Microsoft er wel weer mee weg.

[Reactie gewijzigd door mooksmook op 10 april 2017 21:30]

Binnen de Minecraft (en vooral de server) community is het vrij normaal om content te verkopen. Zo worden er veel plugins voor servers verkocht op verschillende marktplaatsen, zoals Spigot. Er zijn ook genoeg mensen die betaalde diensten aanbieden, zoals bepaalde dingen bouwen voor geld.
Komt dat niet ook doordat er veel verdient wordt met sommige Minecraft servers, waarbij spelers betalen om er op te mogen spelen? Ik zie veel servers waarbij je behoorlijk in de buidel moet tasten wil je allerhande extra krijgen, dit is vaak ook zo bij servers van 'bekende' youtubers die er een minecraft naast hebben waarmee ze inkomsten genereren. Ik kan me voorstellen als je daar mods voor ontwikkeld je dit niet gratis wilt doen. Ik speel het af en toe maar zie bij mijzelf vooral dat clientside mods gratis zijn en serverside mods soms een bijdrage moet neerleggen om ze te kunnen gebruiken.

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 10 april 2017 21:46]

Klopt inderdaad. Ik maak zelf plugins voor servers en hier zit meerdere uren (of voor grote plugins meerdere dagen) tijd in. Als dit een plugin is die specifiek voor die server is gemaakt, doe ik dat meestal niet gratis.
Er is niks mis met een optie om betalende content te verkopen. Het punt is dat Microsoft geen enkele optie voorziet om gratis content te verkrijgen voor de mobiele en Windows 10 versie van Minecraft. Pc-gamers klagen al meer dan een jaar over het gebrek aan mods voor uwp games. Dat Microsoft nu hiermee afkomt is nog wat zout in de wonde.
De Skyrim mod scene is een ramp en ik heb er spijt van dat ik er zoveel tijd in heb geïnvesteerd. (Apocalypse, Ordinator, Imperious, Wildcat, enz.)

De reacties op Bethesda's poging om paid mods aan te bieden, hebben mijn ogen geopend. De gebruikers slingerden doodswensen naar de auteurs omdat ze geen zin hadden ¤1.99 te betalen voor een goede mod, de auteurs vulden de store op met waardeloze rommel om gemakkelijk geld te verdienen.

Ondertussen is het nog steeds onmogelijk om iets triviaals als mod packs aan te bieden omdat de auteurs het vertikken. Het merendeel van de mods kan niet geport worden naar SSE omdat de auteurs het vertikken. En paid mods zijn vanzelfsprekend de duivel omdat de "spirit" van gratis mods belangrijker is dan het feit dat iemand die duizenden uren in mods investeert wel een compensatie verdient. Enzovoort.

"Donaties zijn zoveel beter!" Duizend maal dank aan allen die gedoneerd hebben (toch wel zo'n ¤2000 totaal) maar da's ¤0.5/uur, als je jaren aan mods werkt voor een dergelijk bedragje ben je je leven aan het vergooien. Geen wonder dat alle grote projecten (Le Roi C'est Moi, Rise of Mannimarco, enz) uit elkaar vallen. Je moet wel dom zijn. Als gevolg daarvan ben ik er vrijwel volledig mee gestopt en hou ik me bezig met zaken waar wel aan te verdienen valt.

(Obligatoire ad: www.patreon.com/EnaiSiaion)
TL;DR Zodra je modding monetized, moet hier een goede regulatie tussen zitten; is dit niet goed genoeg, dan is massale misbruik gegarandeerd, kijk maar eens wat er gebeurde bij Valve. Ook moet cross-mod compatibility echt verbeterd worden in games.

Ander probleem met mods is, is dat er ipv samenwerking, concurrentie gaat komen, dit zorgt voor fragmentatie van mods, en cross-mod compatibility gaat helemaal naar de klote. Niemand gaat support brengen voor "some random mod" als het eerst gekocht moet worden om er compatibiliteit aan toe te voegen.

Ik heb ook geen zin om over de 100 euro neer te leggen voor een groepje mods van ~50. En als je dan een mod koopt, en werkt hij niet goed samen met een andere betaalde mod, ben je je geld dan kwijt? Support voor mods is dan ook een kwalijke zaak, omdat vele modders "opeens" uit de scene verdwijnen, ben je dan alsnog je geld kwijt?

Geld verdienen door individuelen door verkoop werkt gewoon niet in een pc gaming modding scene zonder dat daar een bedrijf garant voor werking staat. Geen enkel bedrijf kan garanderen dat mods up2date blijven voor de game, dat zou veel te veel geld en tijd kosten.

Het laatste punt: Copyright is een edge-case, omdat zodra je assets gebruikt van bijv. Skyrim, de copyright volledig in handen van Bethesda is, je kan dus ook geen DMCA of andere claims maken, omdat je niet de eigenaar van de content bent. Dit zorgt er dus voor dat je mods verkocht gaan worden of ergens anders gehost worden zonder dat jij daar zelf iets aan kan doen.(behalve reporten bij Valve, Bethesda want die zouden hier wel wat aan kunnen doen).

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 11 april 2017 00:31]

Ander probleem met mods is, is dat er ipv samenwerking, concurrentie gaat komen, dit zorgt voor fragmentatie van mods, en cross-mod compatibility gaat helemaal naar de klote. Niemand gaat support brengen voor "some random mod" als het eerst gekocht moet worden om er compatibiliteit aan toe te voegen.
Als je geld wil verdienen met een mod, dan zorg je wel dat je compatibiliteit in orde is. App developers moeten ook een iPhone kopen om ondersteuning te bieden voor iOS.

Compatibility is simpel: als een mod niet compatibel is met een andere mod, dan kiezen de gebruikers de in hun ogen belangrijkste mod en de auteur van de andere mod moet maar een patch maken. De kans dat hij dit ook doet, verhoogt als zijn cashflow ervan afhangt.
Ik heb ook geen zin om over de 100 euro neer te leggen voor een groepje mods van ~50.
Dat zal nooit gebeuren. Mods die hun geld niet waard zijn, worden door niemand gekocht en al snel zullen goedkopere of gratis varianten van andere auteurs verschijnen.

Als een auteur een nieuw zwaard aanbiedt voor ¤5 en niemand koopt het, dan is dat jammer voor hem. Zwaarden zijn eenvoudig te maken, dus iemand anders maakt een zwaard voor $1. Nog te veel? Iemand anders maakt een gratis zwaard. Probleem opgelost.

De enige mods die kunnen wegkomen met een prijskaartje zijn mods die niet triviaal te substitueren of reproduceren zijn. Enderal, Skywind, grote projecten met tienduizenden manuren. Je weet wel, het soort projecten die momenteel in vele gevallen het daglicht niet zien omdat de auteurs ermee kappen en iets nuttigers doen met hun tijd.
Dit zorgt er dus voor dat je mods verkocht gaan worden of ergens anders gehost worden zonder dat jij daar zelf iets aan kan doen.
De recente wijzigingen aan bethesda.net lijken op de fundamenten voor een systeem van paid mods in TESVI. Ik verwacht verdere aanpassingen in die zin.
Dan heb je wel het probleem met copyright; want alleen Bethesda kan er iets aan doen als jouw mod ergens anders gehost wordt, zelf mag je officieel volgens Amerikaanse wet geen DMCA claim doen als jij niet de copyrighthouder bent.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 12 april 2017 13:30]

Compatibility is simpel: als een mod niet compatibel is met een andere mod, dan kiezen de gebruikers de in hun ogen belangrijkste mod en de auteur van de andere mod moet maar een patch maken. De kans dat hij dit ook doet, verhoogt als zijn cashflow ervan afhangt.
En wat wanneer de mods nu wel goed met elkaar samen werken, maar na een update van 1 van de mods niet meer? Hoe zit het dan?

Wat ik mij ook afvraag is, wat als de game een update heeft en hierdoor de mods ook geupdate moeten worden. Hoelang zou een modmaker daar de tijd voor moeten krijgen? En wat nou als die op vakantie, ziek of er helemaal mee gestopt is?
Ik vindt het erg jammer dat je zo over de skyrim community bent gaan denken. Moet zeggen dat ik ook een paar van je mods in mun playlist heb staan, maar schaam me om te zeggen dat ik eigenlijk geen donatie aan je heb overgemaakt. Wel bij een aantal grote mods die must haves zijn voor elke skyrim gamer, maar toch.

De reden dat ik tegen betaalde mods ben is omdat ik graag mods uitprobeer en elke week verwissel ik er wel een paar. Dan zou dat me met de hoeveelheid mods die ik gebruik al gauw een 800 euro kosten. Natuurlijk zal niet elke mod evenveel geld vragen / waard zijn. Maar ik zou het fijn vinden om eerst een mod te proberen voordat ik er geld aan uitgeef. Je kunt namelijk heel snel merken tijdens het spelen met een mod of er tijd en passie in is gestoken of niet.

Er zijn een hoop mensen die vele honderden uurtjes in hun mods stoppen, dat weet ik. Maar ik vindt niet dat dit mensen verplicht! te laten betalen voor je mods rechtvaardigt. Tuurlijk is het leuke extra motivatie, maar als je modding gaat zien als je werk denk ik dat het tijd wordt om een andere hobby te gaan zoeken.
Er zijn velen die bang zijn dat elke mod opeens geld zal kosten, maar de enige levensvatbare prijs voor het overgrote deel van de mods in een vrije markt is 0. Als ik ¤3 zou vragen voor Apocalypse, dan gebruik je toch gewoon Lost Grimoire (een mod die sterk "geïnspireerd" is op Apocalypse tot en met bepaalde identieke scripts) voor gratis en niks en dan heb ik mezelf in de voet geschoten. Dit geldt voor al mijn mods.

De enige mods die op termijn wel wegkomen met een prijskaartje, zijn DLC sized mods. Het is een half mirakel dat Enderal het daglicht heeft gezien, maar naar mods als Awake en Luftahraan mogen we fluiten. Dit is een gigantisch verlies voor de scene.
Ik vindt het erg jammer dat je zo over de skyrim community bent gaan denken.
O+

Wel, de scene is ook niet meer wat ze geweest was.

Er is tegenwoordig onophoudelijk drama: auteurs verbergen hun mods voor de meest triviale redenen (omdat Trump won, omdat ze niet genoeg donaties ontvangen ("gebrek aan respect"), omdat een of andere Russische site hun mod gestolen heeft); MxR is met een rechtszaak bedreigd; een auteur heeft iemand gedwongen een compatibility patch te verwijderen zonder opgaaf van reden en dit is ontaard in een publieke scheldpartij; mods worden voor de lol gerapporteerd op bethesda.net; de boycot van Mod Picker omdat bepaalde auteurs vinden dat mod reviews inbreuk doen op hun copyright, enz enz enz.
Tuurlijk is het leuke extra motivatie, maar als je modding gaat zien als je werk denk ik dat het tijd wordt om een andere hobby te gaan zoeken.
Dat doe ik dus, en met mij blijkbaar vele anderen. Het was een leuke tijd, maar ik kan het niet langer maken om duizenden uren de facto weg te gooien. :(

[Reactie gewijzigd door Enai op 12 april 2017 14:30]

Met jou vele anderen idd. Je kan het goed merken hoor, veel hoge kwaliteit mods zijn er niet meer. De meeste stammen nog uit 2015 ofzo.

Tijdens mijn schooljaren zelf veelal actief geweest als map maker voor UT2004, was mede verantwoordelijk voor een aantal Red Alert maps die veel gespeeld werden. Maar ook wat minder bekende zoals Base Defense and Fortress maps.

Ook heb ik mee gedaan aan de mods community van minecraft. Nog steeds vindt ik het erg leuk om s'avonds nog wat te knutselen. Helaas de tijd dat ik hier zo'n 10 uur per dag in kon steken is voorbij. Maar vindt zelf Patreon wel een hele goede opzet. hoewel ik geen fan ben van maandelijk terugkerende kosten heb ik toch een aantal subscriptions lopen gewoon omdat ik het mensen gun iets terug te zien in ruil voor hun passie en tijd. :D

En tsja, negatieve reacties zijn er altijd al geweest. Helaas lijkt het er op dat niemand meer het fatsoen heeft zich als een mens te gedragen op het internet waardoor de motivatie vanzelf minder wordt. :( Negatieve ervaringen blijven nou eenmaal langer hangen dan positieve ervaringen. Daarnaast zul je mensen die tevreden zijn minder snel horen. :)
Groot verschil is dat er toen 25% naar de mod maker ging, hier gaat er 70% naar de mod maker toe.
Het concept bij skyrim vond ik geen slecht idee maar wat mij wel ergerde was dat content creators hun (eerst free) content van alle plekken afhaalde om ze vervolgens te-koop te zetten voor geld.
Ja en? Dat is hun goedrecht toch? Als je er echt niet voor wilt betalen kan je het altijd nog piraten of de oudere versie gebruiken, of zelfs gewoon exact hetzelfde namaken, dat niet zo heel moeilijk was in Skyrim. 8)7

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 10 april 2017 21:51]

Het ging er hierbij om dat deze content niet altijd van diegene was die het uploadde, waarbij Valve geen kenbare manier had om dit aan te vechten.

Hoe Microsoft dit wil voorkomen lijkt nog onduidelijk, maar het verplicht met een bedrijf aanmelden lijkt een goede stap te zijn.
Zullen vast meer details bekend worden. Ook wordt er nu niks gemeld over ht uitbetalen van coins, wat wel handig is als je eraan wilt verdienen :P
Ja en? Dat is hun goedrecht toch?
Nee? Dat content gratis verkrijgbaar is impliceert niet dat je dat mag doorverkopen. Dat valt gewoon onder de auteurswet.
Waar ik op reageerde had het er over dat modauteurs al hun al bestaande mods betaald maken. Ik heb het dus niet over iemand die andermans content verkoopt, natuurlijk mag dat niet. 8)7

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 10 april 2017 23:32]

Ah zo, ik las over het woordje "hun" heen in de post van mooksmook. Ja idd, als ze idd hun eigen content niet meer gratis maar alleen nog betaald aanbieden, dan heb je helemaal gelijk dat dat hun goed recht is :)
Ik krijg eerder een flashback naar Second Life. Dat was ook "dingen bouwen en daar geld mee verdienen". Niet dus. Één grote chaos, zonder klanten.
Ik vind het wel geruststellend dat alleen 'bedrijven' mogen aanbieden. Je moet er eerst moeite doen van het opstarten van een geregistreerde onderneming.
Een mooie drempel om er voor te zorgen dat snel in elkaar geflanste meuk niet de marktplaats gaat overspoelen.
Een geregistreerde onderneming opstarten veel moeite? Een formuliertje invullen bij de k.v.k. en klaar.
Kost je dan alsnog wel even 50 euro. :P En je moet degelijk kunnen aantonen dat je winst wil maken met een product, lijkt me aardig lastig aan te tonen.

https://www.kvk.nl/inschr...-onderneming-eenmanszaak/

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 11 april 2017 21:59]

Betaalt minecraft gebeurt al, en nu kan de content beter gecontroleerd worden door microsoft (pay to win servers waren een probleem, en als zoiets gebeurt op de marktplaats, kan microsoft de boosdoener verwijderen) en pikken ze nog een graantje mee neem ik aan.
Ik vind dit echt geen positieve evolutie. Voor de oorspronkelijke Java versie van Minecraft is er een gigantische hoeveelheid GRATIS mods, skins en textures te vinden. De Windows 10 versie uit de Windows Store heeft dit niet, omdat UWP nog steeds geen mods of community content toelaat. Het is dan ook triestig dat Microsoft in plaats daarvan deze marktplaats introduceert, waar creators niet eens gratis content MOGEN aanbieden. Dit is echt niet waar pc-gaming voor staat.
Gewoon het zoveelste geval van een partij die geld wil verdienen aan mods.
Nou is het publiek van Minecraft een stuk jonger dan dat van Skyrim (waar Bethesda&Valve dit mee geprobeerd hebben, en binnen een week weer hebben terug gedraaid) dus wie weet komen ze er mee weg.

Er zijn helaas meer en meer plekken waar mods verkocht worden, met alle negatieve gevolgen van dien (vaak met 'gestolen content' en sowieso is het imo een verkeerde insteek om mods te maken voor het geld) maar het 'lukt' dus wel steeds meer, dus publishers proberen dit ondertussen zelf.

[Reactie gewijzigd door olivierh op 10 april 2017 23:48]

Is men hier vergeten dat Microsoft 2 miljard dollar neer moeten tellen hiervoor?

Het is onmogelijk om dat terug te verdienen voor wat in essentie een bedrijf met een one trick pony met een éénmalige kostprijs van 20 dollar is.

En dat is dan nog buiten het feit dat voor de "mobile" versies altijd al betaalde content werd aangeboden, in de vorm van bijvoorbeeld skins.
5 dollar om in plaats van Steve een "Eve" over je scherm te zien huppelen.

Het enige dat Microsoft in feite nu doet is om alles samen te brengen in hun store.
Beetje kort door de bocht om dat zo'n beetje als misdaad tegen mensheid te benoemen.

En ik hoop dat het de kopers van die "Eve skin" geen biet uitmaakt of hij apart bij een 3e partij 5 dollars neer moet leggen, of dat hij die via de Microsoft Store spendeert.

Het is te hopen dat dit succesvol is anders is het op termijn helemaal gedaan met Minecraft, welke versie dan ook.

Geen enkel bedrijf is een filantropische instelling die lange tijd meer geld in een product blijft pompen dan dat het oplevert.

En dit product heeft daarnaast ook nog eens een gigantische loden bal van 2 miljard dollar rond de enkels hangen die eerst nog terug moet worden verdient voordat het geld gaat opbrengen.
Het is te hopen dat dit succesvol is anders is het op termijn helemaal gedaan met Minecraft, welke versie dan ook.
Hoezo gedaan? Minecraft (het basisspel) is al jaren af. Mojang had gewoon kunnen stoppen. De enige reden dat ze er nog aan blijven knutselen is om die miljarden terug te verdienen.
Geen enkele consument is een filantroop en wil opdraaien voor de kosten van een te dure koop van een bedrijf.
"Het enige dat Microsoft in feite nu doet is om alles samen te brengen in hun store."

Het enige dat Microsoft doet is het model van gratis community content omzetten naar een verplicht betalend model, waarbij ze bij elke verkoop 30% incasseren. Persoonlijk zie ik dit liever niet de standaard worden in pc gaming. Ik hoop dus uit de grond van mijn hart dat dit niet succesvol is.
Hoe bedoel je gratis community content?
Op dit moment bestaat er helemaal geen "community content" voor de Mobile versies.
Dat is een nieuwe functie die Microsoft heeft toegevoegd.

Het gaat hier in z'n geheel niet om de Java versie van de game. De situatie daar blijft onveranderd.

En zoals gezegd de enige extra content die er voor de Mobile versies bestaat zijn skins en die moest je toch al kopen.
Klopt. Maar het is wel zonde dat Microsoft de Windows 10 versie dichtgetimmerd houdt voor gratis community content. Zoals ik elders in deze post al zei zet Microsoft volledig in op de Windows Store. Al hun toekomstige games zullen bijgevolg enkel als uwp verschijnen. Als Microsoft daarvoor ook dit business model toepast, dan zal er voor die games geen gratis community content zijn. Dit staat haaks op het open karakter van pc-gaming, waar er voor zowat elke game gratis mods en/of community content bestaan.
Microsoft MOEST Minecraft toch niet kopen? Hebben ze zelf voor gekozen (omdat ze blijkbaar van mening zijn dat ze zelf niets beters kunnen bedenken) dus dat ze dan hun bizar hoge kosten terug willen verdienen is plat gezegd mijn probleem niet.

Dat je vervolgens zegt dat ik deze actie een 'misdaad tegen mensheid' noem is gewoon onzin en dat weet je zelf ook.

En hopen dat het succesvol is is natuurlijk gerelateerd aan hoe je denkt over Minecraft, naar mijn mening is Minecraft al lang over de piek heen en heeft Microsoft zo'n 3-4 jaar te laat deze beslissing gemaakt.

Hoe dan ook, lang verhaal kort, ik zie niet in waarom ik zou moeten opdraaien voor de kosten die Microsoft, totaal onnodig, gemaakt heeft. Nou heb ik gelukkig ook die Win10 of mobiele versie helemaal niet, dus dat scheelt. (nog zon dingetje, denken ze nou echt dat ik de game opnieuw ga kopen als UWP release? dacht het dus even niet, ik blijf nog liever dat java misbaksel spelen)

Heb zelf trouwens 6 jaar een Minecraft server/community gehost, maar ondertussen mee gestopt omdat de algehele community (dus de minecraft community in zn algemeen) ieder half jaar uit elkaar valt (ruzies over server software & betaalde mods) en dan weer aangevuld word met kids van 8 tot 16 die van pappa of mamma over minecraft horen. Leuk voor de kids, minder leuk voor de wat meer volwassene spelers zoals mijzelf (en het overgrote deel van de spelers op die server)

[Reactie gewijzigd door olivierh op 11 april 2017 17:24]

De Windows 10 versie is volgens mij gratis, ik heb er iig niks voor betaald maar dat kan een lucky zijn vanwege beta testing. Op dit moment vindt ik de bediening ervan nog steeds "onmogelijk".
Dat komt natuurlijk omdat ik de Java versie gewend ben.
Servers hosten doe ik bij tijd en wijle ook, maar altijd voor beperkt whitelist gezelschap.
Ruzie over de server software heb ik nooit en de FTB mod packs zijn tot op heden nog altijd gratis dus ook wat dat betreft kan er geen sprake van gezeur zijn.
En mocht alles helemaal omvallen dan stappen we met z'n allen gewoon over op Red Power 3, maar wanneer dat af zal zijn is nog steeds de vraag...

[Reactie gewijzigd door Alfa1970 op 11 april 2017 21:13]

De Windows 10 versie was tijdelijk gratis als je de Java versie bezit.
Dit is echt niet waar pc-gaming voor staat?

Besef je wel hoe groot de markt voor pc-gaming is? En hoeveel geld erin omgaat? Miljarden euro's..

Dat MS nog geen MODS toe laat in de windows 10/PE-verise is triest inderdaad. Echter bestaat de JAVA-versie van Mojang nog. Betaal je even 24 euro voor. Dat is ook al niet gratis. Maar wel waar PC-gaming voor staat.

En je kunt Minecraft gratis spelen, maar dan heb je wel een download te pakken die " gratis" wordt aangeboden. Of te wel: zonder te betalen gebruik maken van een programma waar anderen in hebben geïnvesteerd (lees Mojang, eigendom van MS)

[Reactie gewijzigd door jqv op 11 april 2017 00:03]

Of te wel: zonder te betalen gebruik maken van een programma waar anderen in hebben geïnvesteerd (lees Mojang, eigendom van MS)
Ga toch weg. :) Minecraft is groot geworden door de modders. Mojang had best wel een basic spelletje gemaakt maar het waren de mods die minecraft de faam hebben gegeven waar microsoft uiteindelijk miljarden voor heeft neergeteld.

Er zijn bij elkaar meer mods dan de hele codebase van minecraft groot is. Het is dus vooral de minecraft community die hierin heeft geinvesteerd. En die hebben er geen geld voor gevraagd.
En het is ook best wel ziek dat mojang nu 30% van het werk van modders wil incasseren als een soort microsoftbelasting. Hun spelletje had nooit zo populair geweest zonder de mods en dan had dat bedrag best bescheidener mogen zijn.
Ik dacht dat Minecraft vooral groot was geworden door The Yogscast.

[Reactie gewijzigd door MeMoRy op 11 april 2017 09:54]

Yogcast, de vele youtubers die redstone computers gingen bouwen, en modders.

De server software van Mojang is schrijnend slecht, pas het laatste jaar zijn ze hier mondjesmaat iets aan aan het doen, daarvoor kon je feitelijk geen bruikbare server hosten zonder gebruik van mods (die dan vervolgens dingen deden als plugin support etc zodat je griefers aan kon pakken, mensen kon kicken/bannen, etc, dit zat allemaal jarenlang nooit in de server)

De client van Mojang (de Java versie iig) is ook bellabberd, en zon 60% van de spelers draaid een mod die 'OptiFine' heet (of een vergelijkbare mod) die plat gezegd gewoon de halve game patchd.

En dan hebben we het alleen nog maar gehad over gewoon goeie werking van de server & client, komt vervolgens overheen dat er 100en mods zijn die dingen toevoegen (meer dieren, computers, noem t maar op) die zorgen dat spelers steeds terug komen/meer mensen geintreseerd zijn in de game.

Al met al zijn Modders dus zeer zeker een grote drijfveer voor Mincraft, zonder modders zou Minecraft weinig anders zijn dan dat Infiminer (de spirituele voorloper/de game die Notch gekopieerd heeft)
De overname van Minecraft door Microsoft was gewoon ranzig, dit zagen veel mensen al wel aankomen. Net als dat ze hem nu helemaal platform-specifiek per platform bouwen, zodat je ook geen universele mods meer kan maken, niet alle sources of api's zijn te vinden/gebruiken, het hele community hacking karakter is gewoon weg.

Binnenkort kunnen we cast ook platform-specifieke 'exclusives' verwachten, en 'season pass' onzin...
Helemaal mee eens, ze zijn gewoon de boel zo hard aan het uitmelken dat het over een jaar waarschijnlijk niet eens meer gespeeld word.

Platform-specifieke exclusieves hebben ze volgens mij binnen een week na de aankoop al bekend gemaakt, er is zon skin pack met star wars characters ofzo, die je voor een paar euro kan kopen op de mobiele versie van de game.
Dit is echt niet waar pc-gaming voor staat.
Wat een onzin :') PC gaming staat gewoon voor games spelen op je PC. Of je wel of niet voor extra content betaald heeft daar helemaal niks mee te maken.

De Java versie van minecraft met al z'n gratis spul bestaat trouwens nog gewoon en daar kun je nog gewoon gratis mods e.d. op installeren.
Nou pc gaming is totaal geen mincecraft ik verbaas me nog steeds dat mensen daar uren mee bezig kunnen zijn. Maar verbaas me ook dat mensen honderden euros aan mensen geven die op twitch een spel streamen.
Eén van de grootste voordelen van pc-gaming is de overvloed aan gratis mods, tools, texture packs enz die gemaakt worden door de community.

Gelukkig dat die Java versie nog bestaat. Maar je mag er zeker van zijn dat alle volgende games van Mojang enkel UWP zijn.
Stomme vraag mischien, maar stel je koopt content, en na een update werkt deze content niet meer. wat houdt de verkoper tegen om het niet achter nóg een paywall te zetten? denk hierbij bijv aan minigames.
Normaal gesproken zou je zeggen 'de wet', maar online is dat nogal lastig.

Groter probleem is trouwens content stealing, wat een heel groot probleem aan het worden was met paid mods voor TES toen Bethesda en Valve dachten uit mods een slaatje te kunnen slaan. Hoe voorkom je dat iemand een gratis mod steelt en die te koop aanbied, of hoe zorg je iig dat iemand geverifieerd wordt als de echte maker van de mod en niet een schaamteloze dief?
Logische stap. Minecraft gaat al heel lang mee. Wanneer een klant eenmaal minecraft heeft gekocht, heeft microsoft geen verdere inkomsten meer aan je. Ik denk wel dat dit positief onthaald zal worden.
De realms leveren denk ik nog wel geld op, ik betaal althans voor mijn kinderen iets van 8 of 9 euro per maand ervoor. Misschien loopt de aandacht voor minecraft terug, ik zie mijn kinderen en alle vrienden eigenlijk alleen maar roblox spelen tegenwoordig en daar heb je geen abonnement, maar af en toe zet ik er geld op zodat ze volgens mij kleding e.d. kunnen kopen (zal wel vergelijkbaar zijn met wat minecraft nu gaat doen).
Ik denk dat dik een dikke middelvinger is richting serverpersoneel van Minecraft PE servers. Ik denk dat dit een deel van de playerbase (en direct ook een deel van de inkomsten) mis zal lopen omdat minigames enzovoort makkelijk via de marktplaats te verkrijgen.

Hoever ik de ontwikkelingen zie is de PE versie de melkkoe van mojang/Microsoft geworden waarbij de desktopvariant vrijwel onveranderd het orginele pad op gaat. Op mij hoeven ze niet meer te rekenen als klant op de PE versie.
Ik merk toch dat de 'minecraft' hype zeer ver over z'n hoogtepunt heen is.
Amper nog uploaders in m'n feed. Laat staan dat er nog veel over minecraft word gesproken in de game pers.
Die man heeft er zeer goed aan gedaan om minecraft op z'n hoogtepunt voor een paar biljoen dollar te verkopen aan Microsoft. :D
Die man heeft er zeer goed aan gedaan om minecraft op z'n hoogtepunt voor een paar biljoen dollar te verkopen aan Microsoft.
Lijkt me stug want dan zou ie nu de rijkste man ter wereld zijn.

billion =/= biljoen :X
een billion is een miljard..
een biljoen is 1000 miljard

[Reactie gewijzigd door Liberteque op 10 april 2017 23:25]

Dit is niet helemaal correct. Een billion vertaald vanuit het Engels is een biljoen. Echter maken ze tegenwoordig gebruik van het "korte" systeem waardoor de vertaling qua hoeveelheid niet meer klopt. In de Engelse taal kennen ze ook een miljard wat milliard is.

Een filmpje die dit allemaal uitlegt:
https://www.youtube.com/watch?v=C-52AI_ojyQ
Een billion vertaald vanuit het Engels is een biljoen.
Maar een billion is m.b.t. waarde geen biljoen ;)
Vandaar de 3de zin die ik geschreven had :P
Microsoft komt uit de VS en hun 'billion' betekent gewoon miljard.

Maar alsnog een leuk filmpje van numberphile :)

[Reactie gewijzigd door koelpasta op 11 april 2017 08:58]

Ik weet niet welke kanalen je kijkt? Maar ik zie Minecraft zeker nog groeien. Nieuwe kanalen, nieuwe updates, bestaande kanalen blijven actief. Ik kijk dan vooral Engelse YouTubers hoe het over NL YouTubers is weet ik verder ook niet.
Er is vast wel een harde kern die zal blijven doorgaan, maar Minecraft is toch echt wel over zijn hoogtepunt heen. Het gebrek aan fatsoenlijke officiele updates is hier wel een indicator van, alsook veel minder berichten in de pers.

Het is nog niet obscuur geworden nee, maar groeien doet de game al een hele tijd niet meer.
Wat een tof initiatief om geld te kunnen verdienen eenvoudiger te maken. Het niveau van bouwen krijgt nu een nieuwe platform. Heb al heel wat bouwwerken gezien op YouTube en verbaas me over de toewijding bij het maken en het creëren van spel elementen.
Ik heb hier nogal gemengde gevoelens over. Ik zou dan kiezen voor 15% voor Microsoft en 85% voor de maker, maar dat is maar mijn mening.
Microsoft heeft echt de geniale unieke eigenschap om alles wat goed en fijn is, om te toveren naar iets wat compleet rampzalig is... Heb daar toch wel bewondering voor.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*