Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties

Bezitters van Minecraft: Windows 10 Edition Beta kunnen het spel nu ook in virtual reality spelen met een Oculus Rift. Daarmee is Minecraft officieel op het volgende VR-platform beschikbaar. Eerder dit jaar kwam de game al uit voor Samsung Gear VR.

Volgens Mike McGrath, ontwikkelaar van augmented- en virtual reality voor Minecraft, is het 'de moeite waard' voor iedereen om het spel in te stappen via virtual reality, ook voor mensen die de game al lange tijd spelen.

Om de game zo goed mogelijk op Windows 10 te laten draaien, is veel tijd gestoken in het optimaliseren van de DirectX 11-prestaties. Daarnaast hebben de ontwikkelaars specifieke opties toegevoegd die alleen in vr met de Oculus te gebruiken zijn en niet met de Samsung Gear VR. Zo is er de mogelijkheid het toetsenbord te gebruiken tijdens een sessie die in vr gespeeld wordt, al is het hierbij wel nodig blind te kunnen typen. Ook is er ondersteuning voor de muis en zijn er niet-nader genoemde opties te bedienen met de Xbox One-controller.

Voor de beeldkwaliteit kan gebruikgemaakt worden van multisampling anti-aliasing, ofwel msaa. Het hebben van een krachtige grafische kaart is ook aan te wenden voor binnen de vr-wereld door de maximale renderafstand te vergroten.

Aanpassingen die gedaan worden voor de game in virtual reality hebben niet te maken met het 'platte' spel. Met andere woorden: instellingen zijn afhankelijk van 2d of 3d-gebruik. De app kost 6,99 euro in de Windows Store. Bezitters van de app krijgen de update voor de Oculus gratis.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (43)

De PC als open platform lijkt een aflopende zaak te worden als het aan MS ligt lijkt het. Ze vergeten een beetje waar ze groot mee zijn geworden, waarom niet gewoon voor VR ( Vive, Rift OSVR etc. ) in het algemeen.

En de rift is ook nog de sucky versie van VR. :(

[Reactie gewijzigd door Sandor_Clegane op 15 augustus 2016 22:39]

Omdat vive wel licht niet zo blij mee is dat Minecraft windows store only is, en dit is volgens mij het vlagschip van de windows store. Volgens mij hebben ze heel minecraft gekocht om de minecraft userbase allemaal op de windows store te krijgen.
Dat gaat ze niet lukken zolang er geen mod support is.
Weet ik niet zo zeker. Ik speel zelf al lang niet meer maar onze kinderen later misschien en de kinderen van vrienden van ons zie ik regelmatig achter de PC MC spelen.

Die vinden dat nog helemaal top. Dit is MS die probeert een nieuwe generatie te laten wennen aan hun besturingssysteem.

Want in de media hebben we het altijd over 'op de iPad' en op het nieuws over 'iPad scholen' terwijl het hier om 'tablets' gaat. Een hele generatie groeit op denkende dat alles een variatie op een iPad is, dat een Apple product de basis is die we allemaal moeten kennen.
jep mee eens, maar waneer ze ouder worden moeten ze vanzelf met computers gaan werken. De meeste hebben dan dus een tablet voor fun video's games etc en hun computer voor huiswerk/school
Oculus is daar niet blij mee, daar moet je eerst een instelling aan zetten om games van andere platformen te spelen. Met de HTC Vive is dit juist standaard ondersteund en hoefde ik niks in de instellingen te doen om een mod op de java versie van Minecraft te spelen (Vivecraft). Volgens mij kan de Vive niet eens content blokkeren en anders hebben ze dat nooit gedaan.

Beter gezegd, Valve die geeft zelfs geld aan VR developers die niet eens voor de Vive of voor Steam games ontwikkelen. Ze willen gewoon VR zien groeien omdat ze overtuigd zijn dat de meeste tevrede zijn met de Vive/Steam als VR platform.
"Valve geeft gameontwikkelaars geld om virtual reality-games te ontwikkelen. Met de financiŽle bijdrage hoeven zij echter niet exclusief voor het vr-platform van Valve te ontwikkelen, maar mogen er ook voor concurrenten vr-games worden gemaakt."

[Reactie gewijzigd door Musical-Memoirs op 16 augustus 2016 16:36]

Beter gezegt, Valve die geeft zelfs geld aan VR developers die niet eens voor de Vive of voor Steam games ontwikkelen.
Beter gezegd.
"Wel licht". "Volgens mij" Waarom niet? Waarom zou dat ze boeien?
De Minecraft versie van Vive (ViveCraft) is anders al een stuk verder dan deze "eerste release" van Microsoft hoor. Klik anders even op de link in bovenste post!
Ziehier het ultieme antwoord op de vraag "hoe kan ik nutteloos VR implementeren". Dit soort onzin geeft dus de grootste faalfactor van VR aan... de industrie heeft GEEN idee wat ze er mee moeten. Je zag hetzelfde bij de opkomst van de Wii. De eerste spellen op de Wii hebben de 360 remote geimplementeerd "omdat het moest". En ja hoor... goede games werden terplekke waardeloos. Ooit geprobeerd 'Worms' op de Wii te spelen met een 360 remote ? Compleet waardeloos.
Ik heb zelf het gevoel dat het hier andersom is. "We zien dat VR een hype is, hoe kunnen we hier snel een graantje van meepikken."
Dan krijg je inderdaad dit soort halve implementaties van VR in bestaande games, terwijl de meeste huidige games (zoals Minecraft) hier pas na flinke modificatie geschikt voor kunnen zijn.
Dit is niet zozeer de faalfactor van VR maar de faalfactor van de gamestudio's (of bijbehorende uitgevers), die te snel iets (moeten) uitbrengen en daardoor VR een negatieve naam kunnen gaan geven. Dit is niet vergelijkbaar met de Wii, waar je nog steeds in je eigen woonkamer naar een (platte) TV stond te staren. VR heeft de potentie je mee te slepen naar een andere wereld, iets waar de ene genre zich beter voor leent dan de ander (ik heb sterk gemengde gevoelens over het horror genre).

Zelf ervaar ik VR gaming als een nieuwe dimensie, net als de stap van 2d naar 3d games. Van pacman een 3d game maken kan prima, maar het wordt daardoor een compleet andere game en een compleet andere ervaring. Net als in de stap van 2d naar 3d zijn de studio's nu ook zoekende naar werkende modellen voor VR (die vaak nog niet blijken te werken).

Voor Minecraft werkt deze stap niet 1:1, maar andere games (Project Cars) kunnen je letterlijk die dimensie verder in de game trekken zonder verdere modificaties.

Ik hoop dat VR aanslaat bij het grote publiek, zodat er ook AAA games speciaal voor gemaakt gaan worden. Zelfs met de huidige Indie games (en Project Cars), heb ik al maanden/jaren niet meer met zoveel plezier (en spierpijn) achter mijn pc "gezeten"
Er zijn genoeg 'VR games' die eigenlijk gewone games zijn met een andere soort display ondersteuning. Dat noem ik meestal slechte VR games. Voor Minecraft is VR zeker mogelijk, maar wel met inderdaad grote modificatie. Iets waar de Minecaft mod community veel verder in gaat dan Microsoft heeft gedaan.

Zo is er een geweldige VR mod voor de HTC Vive genaamd Vivecraft.
Deze mod heeft tracked controller ondersteuning, heeft een zeer intuitieve controller schema waarbij je de tracked controllers kan gebruiken om te richten voor traditioneel minen/vechten of je kan daadwerkelijk met je tool/wapen rond zwaaien om alles te doen. Volledige roomscale+teleportatie ondersteuning en dat werkt zelfs in servers die er voor opgezet kunnen worden. Youtubers/streamers kunnen zelfs gebruik maken van mixed reality opnames. Dankzij de Vivecraft mod voelt Minecraft als native support aan, terwijl de implementatie van Microsoft er juist veel te simpel uit ziet om goede VR te kunnen zijn.
Behalve dat dit een ůptie is, die je uit kan zetten. En het lijkt me eigenlijk een heel erg toffe optie.

Alleen jammer dat de Windows 10 versie (1) windows-10-only is, (2) niet feature-compleet is tov de java-versie en (3) nauwelijks (of zelfs geen) mods heeft.
Gear VR + S7 ziet er anders best aardig uit.

De achtbaan voelt verbazingwekkend echt.
Er zitten een aantal games bij die best leuk zijn. Zeker voor een non-AAA draaiend op een mobieltje :)

Ik zag het echt als een gimmick maar ik was verbaast over hoe mooi het is.
hoezo zou dit nutteloos zijn?
Genoeg mensen die dol zijn op minecraft en het is nog steeds een dagelijks enorm veel gespeeld spel. (doe het zelf ook nog geregeld leuk spel om af en toe op terug te vallen)
en 360 remote? bedoel je niet gewoon een wii remote? de 360 remote is namelijk de afstandbediening van een xbox 360
Ja leuk!

Vooral dat rond lopen zal je kots misselijk maken.

De mij maar gewoon de roomscale versie met motion controls die er al maanden is.
http://www.vivecraft.org/

https://www.youtube.com/watch?v=3jlA5vHpO3o

[Reactie gewijzigd door ro8in op 15 augustus 2016 21:30]

Eerlijkgezegt, heb ik daar niet zo'n last van dat ik daar misselijk van wordt :)
Ik wordt ook niet snel misselijk, maar voor mij breekt het keihard de immersie om zo rond te lopen. Sinds ik de Vive heb kan ik me gewoon niet voorstellen dat je zo wilt rondlopen. Doe mij maar gewoon roomscale+teleportatie!

En Vivecraft is absoluut geweldig!!!
Perfecte zeer intuÔtieve tracked controller ondersteuning. De prettigste manier hoe pop up vensters in de virtuele ruimte blijven hangen. En de immersie is erg hoog.
Ook kan je nog extra mods instaleren als je PC krachtig genoeg is omdat het een mod op de java versie is. De Windows 10 versie heeft namelijk geen mod support.
Gewoon even Windlands uitspelen. Daarna krijg je je VR-brevet en wordt je nooit meer misselijk!
Zeker met de update van (eer)gisteren heeft Vivecraft weer een grote stap gezet (ik heb die versie nog niet gespeeld). Veel gebruik van de controllers, als je het wilt, voor verschillende manieren van beweging op verschillende momenten.

Lang leve de modding community!
Ikzelf kan perfect gewoon rondlopen met wasd in games enzo voor uren aan een stuk. VRbril wordt zwaar na een tijdje though.

Ik kan me daardoor ook niet voorstellen hoe het is om daar motionsick van te worden.
Als het aan Notch had gelegen was dit er nooit gekomen.. wat dat betreft zijn ze beter af met Minecraft bij Microsoft :P

Maargoed.. ik ben benieuwd hoe dit anders is van de ervaring die ik met enig tweaken zo'n 3 jaar geleden ook al voor elkaar heb gekregen met de DK2..

[Reactie gewijzigd door cappie op 15 augustus 2016 21:36]

Al werd het nieuws dat Notch niks met Facebook oculus te maken wilde hebben goed onthaald door vele mensen.
Ondanks dat ik volgens velen een microsoft fanboy ben ben ik nog steeds niet blij met de overname van mojang door MS.
De ontwikkeling van scrolls gaat een stuk minder vlot tegenwoordig :(
Maar met de ontwikkeling van MC gaat het nu een stuk beter. Dat leek de laatste jaren echt stil te staan.
Al gaat het wel de verkeerde kant op in mijn ogen, het vechten is nu niet leuk meer vind ik.
Het heeft aan Notch gelegen. Notch heeft de keuze gemaakt om Minecraft te verkopen aan Microsoft.
Notch is groot VR fanaat, hij zou voor de Vive officiŽle support maken. Waardoor Oculus ook support had dankzij OpenVR. Nu is er nog steeds 1 van de 2 grote die geen officiŽle support heeft, dus we zijn helemaal niet beter af!

Maarja, ook eigenlijk niet nodig. We hebben al via de java versie geweldige VR mods zoals Vivecraft die extreem goed of misschien zelfs beter zijn.
Het gaat dus om specifieke support voor de Rift (en niet Vive)?

Facebook en MS zijn volgens mij met leuke plannen bezig.

Iets zegt mij dat project Scorpio ook een Rift only feestje gaat worden en dat PSVR enigszins het nakijken krijgt qua VR releases (als in: MS Scorpio Only VR titles + alles wat Oculus Home te bieden heeft = wel een zware concurrent).

Het feit dat Oculus vooral in hun promo filmpjes VR 'cozy' in de woonkamer demonstreerd spreekt iig boekdelen.

Ontopic: binnenkort maar weer eens Minecraft opstarten - ben ook benieuwd of er tzt support voor Oculus Touch in komt!

[Reactie gewijzigd door BaT op 15 augustus 2016 22:32]

Nah Microsoft is zo enorm hard op zoek naar meer content voor de al maar dalende pc gebruiker, dat ze met iedereen naar bed gaan op het moment. (ik bedoel ze verkopen nu MS spellen op steam.)
Steam = alles? Verder waren er al MS games op Steam.
.
NŠh. daar heeft MS al genoeg voor. Cloud services vangt dat ruim op. En bedrijfsleven/CAL's waren al belangrijker voor de centen. Verder zijn Laptops=mobiele PC juist de enige groeiende gebruikers markt.

De als maar dalende tablet verkopen (en nu ook smartphones) zijn een eerdere zorg voor anderen. Als ik het zo zie zijn Facebook en Microsoft goed samen bezig.

Scorpio+Rift zie ik ook wel gebeuren. Gaan een aantal bedrijven niet leuk vinden.
.

[Reactie gewijzigd door Sake op 16 augustus 2016 02:58]

Hopelijk zorgt dit, grotere vraag naar Rifts, dat de prijs van Rifts naar beneden gaat.
Ik vind de games die tot nu toe zijn uitgekomen voor de verschillende VR apparaten een beetje tegenvallen, allemaal toffe ervaringen maar heel kort, of oude games klaar maken voor VR.

Als het zo doorgaat met het aanbod gaat het nooit echt mainstream worden via Vive/Rift.
Er moeten games komen van AAA studio's die alleen werken op deze apparaten en iedereen wegblazen. Zet deze games in booth's bij gamewinkels/media markt, speelgoedwinkels, vliegvelden enz. Dan komt er vanzelf wel een buz.

De enige die ik het in korte tijd mainstream zie maken is de PS VR. Dit omdat er 40 miljoen PS4's verkocht zijn en omdat het ding ''maar'' §399 kost. Bovendien komt Sony wel met een hoop titels die alleen voor de PS VR gemaakt zijn en zij zullen ook op zoveel mogelijk plaatsen booth's plaatsen zodat mensen het kunnen proberen.

Dus ik zeg rift/vive tandje erbij zetten & go Sony in oktober!!!
En dan te bedenken dat minecraft nog niet eens in 3D beschikbaar is (zonder mods of op consoles) terwijl vrijwel iedere moderne TV 3D capable is.
Dat ze miljoenen 3D tv's negeren maar wel een versie maken voor het handjevol mensen dat een Oculus Rift heeft , geeft wel aan dat het geen serieuze game feature is, maar enkel promotiemateriaal.
Nou, die 3D televisie hype is ondertussen al weer een tijd voorbij hoor. Stap maar eens een electronicazaak binnen, de meeste nieuwe modellen laten die 3D zooi alweer volledig achterwege.
Helaas wel. 3D was vanuit de content kant vaak erg slecht uitgevoerd en het heeft een gewenning nodig. Ook technologisch zat het nog niet best.
Maar gamen in 3D voelt wel veel beter aan dan de slechte 3D van films. Ook best logisch omdat games al vanaf het begin in 3D zijn, je hoeft alleen 2 beeldpunten te hebben. Terwijl in films meestal de 3D effecten achteraf toegevoegd worden. Vaak ook nog eens te subtiel zodat je het niet eens door hebt, maar wel de kwaliteitsverlies ervaart, of te extreem als gimmick wat hoofdpijn kan geven en vaak niet prettig kijkt omdat het onrealistisch an voelt.

3D had zeker wat kunnen worden, maar de filmmakers hebben het verprutst.
Samen met de technologie die niet ver genoeg was om het kwaliteitsverlies te compenseren is de hype tot een irritatie verranderd. Passief 3D op full HD werkt bijvoorbeeld niet doordat het beeld zichtbaar in lijnen opgedeeld raakt in zo een lage resolutie, daar moet je echt een 4K TV voor hebben. Actief 3D gaf te veel ghosting en flikkering doordat hoge refreshrates nog lastig waren, waar men ook steeds beter in is geworden. Nu is de technologie er wel en wat meer ervaring van filmmakers, maar er is geen vertrouwen meer vanuit de consument...
In de java versie zit al heel lang 3D, maar via gekleurde glazen in plaats van 3D waar een 3DTV mee kan werken. Best wel belachelijk dat ze een functie hebben maar nooit door gevoerd hadden naar iets dat echt bruikbaar was.
En nu negeren ze de HTC Vive nu ze VR ondersteuning bouwen...

Lang leve de mod community die vele malen verder is in de ontwikkeling van Minecraft dan de ontwikkelaar zelf.
Jammer steeds die vr versies. Ik had graag 3d normale (modded) minecraft gehad persoonlijk :)
Ik snap uit jouw reactie niet wat je nou jammer vind tegenover wat je nou juist wťl wilt.
Ze maken aparte versies van de game voor elke apparaat. Wat in mijn ogen beter zou zijn is gewoon ťťn versie (die ook gewoon met de super populaire mods werkt) die ook geschikt is voor 3d (bv 3d vision).

Vr is in mijn ogen een beetje een gimmick maar 3d zelf aanzich niet, de vr versies van games zijn vaak versimpelde versies helaas.
Wat bedoel je precies met 3D? Ik ben een beetje blijven steken op Minecraft 1.7.10 icm modpacks, maar Minecraft is toch sowieso 3D? De pocket edition op mijn telefoon is ook 3D.

Ik weet niet zo goed hoe ik 2D Minecraft voor me zou moeten zijn eigenlijk, dan krijg je een beetje het Sokoban idee :+

Edit: na het lezen van reacties hieronder bedoel je met 3D een versie die je met een 3D-bril zou moeten spelen, lijkt het. Lijkt me niets, maar dan snap ik waar het over gaat :)

[Reactie gewijzigd door MadEgg op 16 augustus 2016 13:06]

"Minecraft has always been on the forefront of technology"
Meteen gestopt met kijken, wat een hype onzin weer, minecraft is een buggy zooitje, en alles is afgekeken van concurrerende games, maakt het er niet minder leuk op ofzo hoor, maar "forefront of technology"? kom op echt.
Das ook het eerste wat ik dacht toen hij deze uitspraak deed, als in right :have you actually seen the game? :+)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True