Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties

Ubisoft brengt vr-game Eagle Flight op 18 oktober uit voor de Oculus Rift, op 8 november voor PlayStation VR en op 20 december voor de HTC Vive. Op 29 november komt Star Trek: Bridge Crew uit voor alledrie de platformen en op 6 december volgt Werewolves Within, ook op alle platformen.

Dat laat Ubisoft per e-mail weten. Eagle flight speelt zich af in een cel-shaded, overgroeide versie van Parijs waarin spelers in de vorm van arenden door de stad vliegen. Men bestuurt de roofvogel door zijn of haar hoofd te kantelen, waarna de speler-arend ook die richting uit zal vliegen. Doel van het spel is onder andere om met andere spelers te concurreren en prooi te vangen. Ubisoft geeft spelers echter ook de vrijheid om gewoon op hun gemak Parijs te verkennen. Tweakers heeft op de E3-gamebeurs van dit jaar ook een videopreview van de game gemaakt.

Star Trek: Bridge Crew werd dit jaar op de E3 onthuld. De game wordt ontwikkeld door Red Storm Entertainment. In het spel kunnen spelers kiezen of ze als captain, helm, tactical of engineer willen spelen.  Aan het spel kunnen maximaal vier spelers tegelijkertijd meedoen in een virtuele wereld. Het spel vindt plaats in het Star Trek-universum van J.J. Abrams, aan boord van sterrenschip Aegis. De missies zijn zowel min of meer willekeurig gegenereerd als op een verhaallijn gebaseerd. Verder speelt het zich af in een onbekend deel van het universum met de naam The Trench, waar gezocht wordt naar een geschikte nieuwe thuiswereld voor de bewoners van Vulcan, waarmee het verhaal voortgaat van de vernietiging van die planeet in de Star Trek-film uit 2009 met de naam The Future Begins.

Werewolves Within, tot slot, is een vr-versie van Weerwolven van Wakkerdam, het kaartspel. Deze game is ook een product van Red Storm. Het spel tracht het gevoel over te brengen dat spelers een echt bordspel met elkaar doen terwijl ze juist niet bij elkaar in de ruimte zitten. Spelers kunnen hun eigen dorpeling-avatar uitzoeken, met elkaar overleggen en meer. Om het concept te demonstreren is van Werewolves Within ook een trailer vrijgegeven.

Eagle Flight
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

Denk dat er ook bij vermeld mag worden dat het bovenstaande filmpje geen recht meer doet hoe het spel er tegenwoordig uitziet. Er heeft een behoorlijke downgrade plaatsgevonden. Zie ook deze vergelijking. Over de gameplay kan ik zelf nog niets zeggen natuurlijk, omdat ik het nog niet gespeeld heb.

Edit: Nu ook met gameplay video

[Reactie gewijzigd door Imaroe1905 op 18 augustus 2016 18:41]

Hehe hoop toch dat ze het weer iets oppoetsen. Lijkt wel begin 2000 ergens :P. Gok dat die laatste een trailer is van een stuk dat nog niet af is, want kan me bijna niet voorstellen dat dat de game is.
Oeps :X niets gezegd. Vindt cell shading leuk, maar dit is gewoon hele kale graphics :D. Kan iemand me misschien zeggen hoe dit zit bij VR devices? Bedoel ik weet dat VR games best een aanslag leggen op je grafische kaart vandaar dat al die nieuwe generatie kaarten daar ook zo op inzetten, maar we kunnen toch wel iets meer opgepoetste games dan dit met zo'n ding renderen? (Niet dat ik er een ga kopen ofzo, ben gewoon oprecht geïnteresseerd wat je nou technisch gezien aankan qua VR games op dit moment)
Ik draai een GTX1080 met de Vive en krijg een zeer respectabele framerate in 3dmark VR, wat volgens mij het zwaarste is qua graphics momenteel, helaas geen fps counter beschikbaar.. Ook nVidia funhouse heeft hele mooie graphics en daar haal ik ook genoeg om comfortabel te gamen, ik kan me absoluut niet voorstellen dat eagle flight is gedowngrade omdat de nieuwste kaarten van nu het niet kunnen.. ik denk eerder dat ze op de consoles willen verkopen en daarom de boel zwaar hebben generft, dit zo hetzelfde met Watch_Dogs.
Wat denk je het moet werken uiteindelijk op playstation VR die console heeft zulk slechte hardware dat het bijna onmogelijk is iets beter dan 2000 graphics in VR te tonen.
Waar kijk ik precies naar op die vergelijking? De screenshots zijn van compleet verschillende situaties (licht, locatie enz).
Wil best geloven dat het nodige is veranderd, maar hier aan zie ik het niet.
Naar mijn idee wel duidelijk te zien als je kijkt naar het lighting engine, texture werk en 3d models die gebruikt zijn.
De vraag is echter of dit komt door hardware limitaties of dat het simpelweg minder mooi is. Ik heb heel wat uren in het spel Ark Survival Evolved zitten. Op filmpjes van de dev ziet het er vaak veel mooier uit dan wat de speler ingame ziet. Dit is echter niet een kwestie dat de graphics er niet inzitten, maar dat een combinatie van hardware en optimalisatie nog niet goed genoeg is.

Hardware vandaag kan het misschien nog niet halen, maar misschien wel over een jaar.

En dat is ook tevens wat ik er mee bedoel met dat ik het verschil niet zie, ja textures in de verte zien er minder mooi uit, maar wat is de oorzaak? Want volgens mij zijn die graphics van die andere foto gewoon mogelijk.
Ik loop echt totaal niet warm voor die eagle flight. Bedoel zonder vr bril zou het maar een matig vlieg spelletje zijn. Das overigens het probleem met alle vr games op dit moment. Haal je het vr element eruit dan hou je maar een matige of zelfs slechte game over.
De topper van vr only van nu is zo een beetje raw data. Ik geef toe best leuk om te spelen, maar op je scherm zou het maar een slechte wave shooter zijn.

De enige echte games die ook leuk zijn op je scherm die je op dit moment kan spelen zijn minecraft (vivecraft) en elite dangerous. Waarbij elite dangerous helaas behoorlijke scaling problemen heeft op de vive. En dat zijn dus niet echte vr games.

Ik wacht nog steeds op een echte van ground up vr game waar ik niet na 20 minuten al klaar mee ben.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 18 augustus 2016 22:33]

Erg benieuwd hoe ze ervoor zorgen dat je niet misselijk wordt van Eagle Flight. Zien dat je veel beweegt terwijl de rest van je lichaam zegt dat je stilstaat is hét recept voor misselijkheid. Bij veel games voor de Vive zijn daar juist allemaal oplossingen voor zoals teleporten waarbij het scherm een fractie van een seconde zwart wordt waardoor je hersenen geen tegenstrijdige berichten krijgen.

Ik kan uren rondlopen in VR zonder misselijkheid, mits de locomotion klopt. Ga ik daarna 5 minuten in een achtbaan in No Limits 2, dan ben ik meteen misselijk. Alleen al dat je in de bochten scheef hangt (volgens alles wat je ziet) terwijl je rechtop staat of zit volgens je evenwichtsorgaan, bah. En ik heb echt wel mijn 'VR-zeebenen' na meer dan 100 uur spelen met mijn Vive :)
Werewolves Within, tot slot, is een vr-versie van Weerwolven van Wakkerdam, het kaartspel. Deze game is ook een product van Red Storm. Het spel tracht het gevoel over te brengen dat spelers een echt bordspel met elkaar doen terwijl ze juist niet bij elkaar in de ruimte zitten. Spelers kunnen hun eigen dorpeling-avatar uitzoeken, met elkaar overleggen en meer.
Ah, zoals in Tabletop Simulator nu al kan in VR. Voor $10 (helft van de tijd in de aanbieding). Ook cross-platform met mensen die geen VR hebben. Met honderden games (bestaande boardgames + nieuw ontwikkelde voor Table Top) vanuit de steam community.

Nee, laat deze one-trick pony van Ubisoft dan maar compleet zitten. :z

[Reactie gewijzigd door Gizz op 19 augustus 2016 03:32]

Mooi om te zien dat een bedrijf als ubisoft toch het een en ander aan het experimenteren is met vr. Zo krijgt de psvr toch een hele stapel games(vooral korte ervaringen en experimenten) bij z'n release periode.
Inderdaad.. nu nog fingers crossed dat VR ook echt een vast iets gaat worden en niet een hype.. lijkt me onwaarschijnlijk maar dan nog. Nog een paar jaar aan R&D, betere techniek en betere games en de VR ervaring zal echt mindblowend zijn.
Yep de techniek is al heel ver, helemaal met wat fine tuning over enkele jaar zoals een hogere resolutie en videokaarten ook meer power hebben. Er moet alleen wel echt een goeie oplossing komen voor games waar in je rond loop en misselijk van word. Als dat is gelukt staat de deur open voor games als GTA en the elder scrolls om de grote massa te lokken. Het is alleen de vraag of de grote massa zulke grote bedragen gaan uitgeven voor een vr bril.
Tegen de misselijkheid helpt alleen maar langzaam opbouwen en eraan wennen, net als bij zeeziekte.
De misselijkheid komt omdat je ogen zeggen: hé, ik versnel / vertraag en je middenoor zegt van niet.
Bij constante snelheid zegt je middenoor niets, dus een vr treinreis met constante snelheid zul je niet misselijk van worden.
De misselijkheid komt omdat je lichaam denkt dat het vergiftigd is (je ogen zien dingen die niet echt gebeuren) en wil dat er dan uitgooien. Edit: dit slaat op het gif was je ingeslikt zou hebben, dat wil je lichaam eruit gooien dus vandaar de misselijkheid.

Hier zal nooit een technisch foefje tegen uitgevonden kunnen worden, ben ik bang.

[Reactie gewijzigd door vrow op 19 augustus 2016 13:20]

Misschien wat ongelukkig geformuleerd, maar dat wil niet zeggen dat je het in al je onwetendheid genadeloos kan neersabelen.

Wikipedia, "Motion sickness":
The most common hypothesis for the cause of motion sickness is that it functions as a defense mechanism against neurotoxins. The area postrema in the brain is responsible for inducing vomiting when poisons are detected, and for resolving conflicts between vision and balance. When feeling motion but not seeing it (for example, in a ship with no windows), the inner ear transmits to the brain that it senses motion, but the eyes tell the brain that everything is still. As a result of the discordance, the brain will come to the conclusion that the individual is hallucinating and further conclude that the hallucination is due to poison ingestion. The brain responds by inducing vomiting, to clear the supposed toxin.
Nu is dit nog steeds maar één hypothese en er zijn alternatieven en kanttekeningen (zie het artikel voor meer info), maar flauwekul is het zeker niet.
Klopt, er stond toevalig een heel artikel over VR-ziekte in de laatste c't, dus daar haalde ik het vandaan.
Ik vond het wel logisch eigenlijk, want wat heeft anders de misselijkheid ook voor zin? Met deze uitleg heeft dat een logische functie.
Het zou niet best zijn als mijn ogen er iets uit willen gooien... Dus wat dat betreft slaat jouw opmerking echt nergens op. De uitleg van @vrow is tenminste nog realistisch.
Ik heb het een beetje aangepast, als je tussen haakjes niet echt als tussen haakjes las maar meenam in de zin, dan leek het alsof je ogen iets eruit zouden willen gooien. Maar zo had ik het uiteraard niet bedoeld.
Star trek met vr, geen idee dat daar aan werd gewerkt. Dat wordt een ps vr voor mij. :)
Mss hebben ze er wel een visor mode in zitten :)
Heb je wel eens een goede Star Trek game gezien dan?
En dan helemaal op VR waar de gemiddelde kwaliteit van spellen op dit moment toch al laag is.

Sorry, eerst zien (in 3d) en dan geloven.
Edit; never mind. Niet goed gelezen.
Star Trek VR 29 November. Dat zou kunnen betekenen dat we touch toch op of voor die datum kunnen aanschaffen.
Neehoor, je roept gewoon tegen de rest wat ze moeten doen en hoopt dat zij dan een PS VR hebben ;-)
Ik denk niet dat al die platformen met elkaar samen kunnen gaan werken. :)
Ik hoop eigenlijk van wel. Las laatst iets dan ook cross platform Xbox en PS binnenkort mogelijk zou zijn of wellicht inmiddels al werkt voor bepaalde titels.
Mocht dat niet zo zijn, dan wordt de multi-player nog een lastige. Dan moet je iemand kennen die én een ps4 heeft én een VR (in geval van PlayStation) en die kans wordt dan wel weer erg klein binnen je vriendengroep.
Het is vaak al moeilijk om met vive eigenaren samen te spelen als je een rift hebt (Tenzij je spel op steam gekocht is).
Hoewel Eagle Flight er voor de toeschouwers niet enorm spectaculair uit zag op de E3, heb ik toch van veel mensen gehoord dat ze erg onder de indruk waren.
Als je het eenmaal zelf aan het spelen bent blijkt de ervaring enorm leuk te zijn.

Denk wel dat je er best snel op uitgekeken zal zijn, na een paar keer spelen zou ik het waarschijnlijk wel gezien hebben.
Maar zou het zeker wel eens willen proberen. Het concept is leuk en de grafische stijl spreekt me ook erg aan.
Lijkt prachtig te spelen

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True