Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 140 reacties

Sony bundelt de PlayStation VR met een demodisc waarmee acht games uitgeprobeerd kunnen worden, zo heeft de fabrikant bekendgemaakt. De vr-bril voor de console komt 13 oktober beschikbaar en kopers kunnen dan direct aan de slag met enkele games.

De acht titels op de demoschijf zijn Driveclub VR, PlayStation VR Worlds, RIGS Mechanized Combat League, Tumble VR, Battlezone, EVE: Valkyrie, Wayward Sky en Headmaster. Sony geeft weinig details over de omvang van de demo's. Van PlayStation VR Worlds is wel duidelijk dat het om een van de vijf minigames van die titel gaat: Ocean Descent.

Verder kunnen bezitters van de PlayStation VR alvast enkele grote titels uitproberen, zoals de racegame Driveclub VR. EVE: Valkyrie was een van de aansprekende titels bij de introductie van de Oculus Rift. Sommige games op de demoschijf staan al in de PlayStation Store. Rigs: Mechanized Combat League staat daar bijvoorbeeld met een prijs van 59,99 euro. Voor Tumble VR, een puzzelspel, moet daar 9,99 euro neergeteld worden.

Waarschijnlijk gaat Sony woensdagavond meer bekendmaken over de PlayStation VR en de bijbehorende games. Bij dat evenement worden vermoedelijk ook de PS4 Slim en Neo aangekondigd.

PS VR Battlezone

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (140)

Mooi dat de demo's er direct bij zitten, dan kan je tenminste meteen iets doen. Al met al is het een aardige investering:
  • PlayStation VR ¤ 399,00 (?)
  • PlayStation Camera ¤ 56,00
  • PlayStation Move Controller ¤ 25,00 (?)
  • PlayStation Move Controller ¤ 25,00 (?)
  • Subtotaal ¤ 505,00 (Dan kan je demo's spelen)
  • Game (gemiddeld) ¤ 39,99
  • Subtotaal ¤ 544,99 (Dan kan je een volledige game spelen)
  • PlayStation Neo ¤ 399,00 (?)
  • Totaal ¤ 943,99 (Voor de 'full' VR ervaring)
Iets zegt mij met deze berekening dat het een behoorlijk 'niche' product wordt, dit gaan niet alle mainstream gamers aanschaffen.

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 7 september 2016 10:39]

Move is optioneel (overigens waarschijnlijk wel veel praktischer voor sommige games); maar Sony verplicht dat elke VR-game ook speelbaar moet zijn met een reguliere DualShock 4. Dus in principe ben je met een PS4 (+-350 euro geloof ik?), de camera en de VR headset 'ready to go'.

Maar goed, een mainstream-gamer zal sowieso niet snel een nieuw, ongetest product van 400 euro aanschaffen, PS VR (en de PS Neo wat dat betreft) zijn voor mijn gevoel duidelijk gericht aan early adopters / 'diehard gamers' die graag het nieuwste van het nieuwste willen hebben en proberen.
Move is optioneel (overigens waarschijnlijk wel veel praktischer voor sommige games); maar Sony verplicht dat elke VR-game ook speelbaar moet zijn met een reguliere DualShock 4
Dat beweerden ze inderdaad maar daar zijn ze van teruggekomen
Thanks!

Is natuurlijk ook wel logisch :) Nahja, als men het maar duidelijk aangeeft; dan is dit geen onoverkoombare situatie.
Ik vind het een slecht beslissing om te verplichten om elk spel ook met Dualshock controllers te kunnen spelen.
Veel Vive games zijn volledig designed rond hun controllers, wat het echt onmogelijk maakt om een gewone controller te implementeren.
Playstation zal daardoor veel ports missen.
Zeker als de Oculus ook met zijn touch controllers komt.
Niet om het een of ander, maar bij de VR Pack zit ook de camera inbegrepen. (totaal 400 euro)

En de move controller is geen Must, aangezien de gewone controller ook als move controller gebruikt kan worden (daarom zit er een lampje op)

PS Neo is bijna verplicht, aangezien de "gewone" ps4 niet de processing power heeft om games stabiel op (90? 60?) FPS te draaien, lag == misselijke VR gebruiker.
Waar heb je van dat de camera erbij inbegrepen is? Overal waar ik het zie is het enkel de headset, zonder camera.
Camera is niet inbegrepen bij de PS VR in Nederland. Bundels zijn in het buitenland wel te krijgen maar zijn dan ook duurder.

De PS Neo is helemaal niet verplicht, alle demo stations die ze tot nu toe gebruiken draaien op de gewone PS4 en vrijwel alle ervaringen wat betreft de hardware zijn positief! Uiteraard zal de Neo voordelen bieden maar de gewone PS4 is prima in staat om VR te draaien.
Excuses voor de korte reactie; geloof je echt dat een ps4 90 fps kan halen? Ik denk dat ze al moeite hebben om stabiel 30-40 te halen.
Blijkbaar gebruiken ze een trucje. Hoe en wat weet ik niet precies maar wat ik heb begrepen laten ze meerdere frames vaker zien waardoor het minder misselijkmakend moet worden.
Ik heb snel even wat reviews bekeken van mensen die zowel op PS4 als op PC getest hebben. Ze zeggen onmiddellijk dat het verschil immens is. de PS VR ziet er oké uit maar valt in geen geval te vergelijken met kwaliteit/fps/.. die je via pc kan krijgen. De framerate zou meevallen maar de 90 stabiel zou te veel van het goede zijn voor de ondertussen iets oudere software van de PS4 (1.0).
Dat het bij de Neo beter zou werken twijfel ik niet aan maar dan moet je natuurlijk het prijskaartje erbij nemen.
Bij Fnac kon ik een move controller twin pack vooruitbestellen voor ¤ 79. Die ¤ 25 per Move controller is dus, spijtig genoeg, nog te optimistisch. Je zou eventueel voor de move controllers en de camera wel de tweedehands markt kunnen bekijken, dat zijn zowat de enige kosten die je kan besparen.

De install base van de PS4 is al enorm groot en de Neo is geen must. Het komt dan op ¤540 voor de headset + camera + move twinpack, dit "valt" uiteindelijk mee om de 1st gen VR uit te proberen. Voor een deftige graka (GTX 1070 bvb) om een Oculus of een Vive aan te sturen ben je al evenveel kwijt, daar is het nog een pak meer hardcore als een aanschaf van PSVR.

Voor de Vive alleen al ben je het totaalbedrag dat je daar oplijst kwijt. Dan moet je nog je ganse kamer erop aanpassen en je desktop moet mee kunnen. Niet dat ik pro of contra het 1 of het andere ben, maar qua prijs zit de PSVR echt wel goed. Natuurlijk moet je op bepaalde zaken inboeten maar het is altijd wat wikken en wegen.
Het is een hoop geld maar tja... Sommige betalen dit tegenwoordig zonder blikken of blozen voor een smartphone. ;)
inderdaad... maar het zal niet alleen blijven, ik vermoed dat je nog meer gaan aanschaffen als je de games van andere partij die niet met Sony VR compatible zijn...
Ik vrees dat we binnenkort niet 1 maar 2 of 3 VR brillen moeten aanschaffen, denk maar aan exclusieve games van de consoles.
Ik wacht nog steeds op de aankondiging van een bundle met de camera en move controllers. Heb geen zin straks de PSVR in huis te hebben maar niet te kunnne gebruiken vanwege geen camera/controllers, die laatste twee lijken op het moment overal uitverkocht.
Vanavond is het PS event.. en ze hebben al gezegd er voor te zorgen dat die controllers gewoon beschikbaar zijn rond de launch.
Ik zou er toch een stuk geruster op zijn als ik die nu al kon aanschaffen, gezien het feit dat die dingen al jaren beschikbaar horen te zijn en nu nergens meer leverbaar zijn. Zelfde geld voor de camera, is ook al jaren uit maar nu nergens leverbaar.
Op o.a. Bol.com zijn deze gewoon te krijgen hoor. Weliswaar niet in een bundel, want deze zal vanavond bekend gemaakt worden.
Wel vreemd dat deze pas vanavond wordt aangekondigd terwijl de bundle in de VS al maanden te pre-orderen is.
In Europa zou er geen bundel komen (of nog niet) was de officiele melding een tijd terug.

Maar het was al bevestigd dat de controllers gewoon los in de winkel komen te liggen (heruitgave) maar ik heb het vermoeden dat we vanavond een vernieuwde versie gaan zien, dus alsnog een bundel krijgen hier in Europa. Daarom zal het ook zo stil geweest zijn op dat gebied.
De vernieuwde controllers zie ik wel staan bij b.v. Coolblue maar de prijs is absurd vergeleken met de oude move controllers. ¤90 terwijl de oude voor iets van ¤25 gaan.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 7 september 2016 11:46]

Coolblue heeft gewoon alvast wat online gezet, er is officieel nog niks bekend. Het zal vermoedelijk om 2 move controllers gaan, of misschien zelfs een bundel met camera erbij uiteindelijk.
En daarom pre-order ik nog niks totdat dit exact bekend is.
Werken de oude controllers voor de move op PS3 voor deze VR?
Ja dat zijn dezelfde. De camera moet wel die van de ps4 zijn
Nee, er komt een PS4 versie van de move controller. Mogelijk is het enige verschil dat er "PS4" op staat maar toch.
Ja maar de oude ps3 move blijft compatibel. De ps4 move gaat wel een andere usb ingang hebben (micro usb), de oude ps3 move heeft nog een mini usb
Heb hier nog ergens 2 controllers liggen, fijn te horen dat die nog iets waard zullen zijn :+
Mogelijk zijn ze nu slecht leverbaar omdat Playstation een aardig deel van de voorraad reserveert wordt voor de Playstation VR bundel. Willen ze dat de PSVR aanslaat moeten ze niet kampen met leveringsproblemen van de controllers.
Ik heb op een andere site een link gezien naar een Australische webwinkel waar de PSMove's worden voor omgerekend 80 euro. Dan heb je een setje van 2. Doosje was ook zichtbaar en was te koop vanaf 13 oktober. Daarbij nog een ps camera a 60 euro en PSWorlds a 40/50 euro?

400 bril
80 move controllers
60 camera
40 PSWorlds
580 totaal...

En in de USA is deze set 499 dollar..

Ik heb enkel de bril al sinds april in pre order staan maar als er de bundel toch komt koop ik die gelijk. Toch 80 euro goedkoper.

Edit:
De reactie hieronder had ik nog niet gelezen :)

[Reactie gewijzigd door TomvdG op 7 september 2016 13:24]

Zie hier de move controllers ook als pre-order beschikbaar voor ¤89,95 :o
Dollarprijzen zijn altijd ex btw :) vergeet dat niet. En wisselkoersen.
Super, heb het een half uurtje kunnen uitproberen in Brussel. Exact deze titels kon ik daar uitproberen, dus dat was dan waarschijnlijk dit schijfje :). Heb de boel ook ineens vooruitbesteld, de investering valt bijna in het niets tov de kosten die ik zou moeten maken voor Vive / Oculus te kunnen hebben (heb zelfs geen desktop meer).

PRO:
- accurate head tracking, in Driveclub VR kon ik makkelijk rondkijken, ook naast de bult die je achter je hebt zitten in zo'n formule 1 stijl bak. Zonder head tracking was dat al onmogelijk.
- rondkijken gaat zonder lag, ik had echt verwacht dat dit een zwak punt ging zijn maar nee, dit ging heel smooth.

CON:
- lage resolutie en de grain filter: In het begin zie je de pixels, zeker op ver getekende zaken bij Driveclub zoals rondvliegende papiertjes, of bij tekst in de cockpit van Battlezone viel het wel wat op.

Maar eens de actie begint ben je er echt in weg en vergeet je die "prulletjes", of zijn ze op zijn minst een heel pak minder belangrijk. Misschien dat ik me er op langere termijn wel meer aan zou kunnen storen, maar goed, dat is dan de prijs die je betaald voor de 1st gen van VR. Goede head tracking en kunnen rondkijken zonder lag zijn veel belangrijker imo, dat deed de PSVR dan ook enorm goed vond ik.
Een CON die ik nog op zou nemen is het ontbreken van roomscale. Dat maakt de Vive pas echt indrukwekkend. Persoonlijk zijn games waarbij je stilzit maar wel beweegt echt niet goed te doen. Racespellen oid maken me direct misselijk. Echter de roomscale games waarbij je zelf wat rondloopt of teleporteert, dat werkt heel erg goed. Helemaal geen probleem met motion sickness.

Zonder roomscale zijn games voor mij dus niet weggelegd.
Hoe ga je dat met een racespel doen? op je bureaustoel rondjes rijden?
Niet dus, er zijn meer toepassingen dan alleen racespellen...
Dan is er voor jou de Vive, ik vind het eerder een voordeel dat ik geen kamer moet "opofferen" om een VR spel te kunnen spelen. Of anders altijd een boel moeten verhuizen voor ik kan beginnen.
Bij Vive heb je de optie, bij PSVR niet
90% kan niks met roomscale ivm ruimte. Dus dat is niet echt een prio. Als je dat leuk vind kan je zeker beter voor de Vive gaan.
1.5m bij 2m is toch niet echt heel erg veel ruimte. Dat hebben veel mensen echt wel rond hun pc.
Maar wat heb je aan zo'n kleine ruimte met roomscale? Een halve stap naar voren en weer terug?
Je kunt dan toch nog aardig bewegen op je plek. Je hoeft echt geen hele afstanden af te leggen. Het simpelweg kunnen stappen en bukken links en rechts hangen, etc. Het maakt de ervaring gewoon heel immersive.
Rond hun TV zeker.
De meeste hebben genoeg ruimte als ze hun koffietafel verschuiven
Je hoeft voor de Vive ook niets op te offeren. Daar kan je ook gewoon standing/seated VR doen. Het is geen verplichting, maar een extra feature om roomscale te doen. Al zijn vele SteamVR games wel gericht op roomscale, dus het aanbod aan games zonder roomscale is wel een stuk kleiner. Wat ook weer logisch is, want een Vive game developer wilt natuurlijk maar al te graag roomscale ondersteunen omdat het zo veel realistisher aanvoelt. Ik zou eigenlijk geen VR zonder roomscale meer in huis willen en er altijd ruimte voor vrijmaken. Roomscale ondersteuning is voor mij een onmisbare feature geworden. Niet omdat ik anders misselijk wordt, maar omdat het veel extra opties in bewegen open gooit en veel realistischer aanvoelt.
Ik weet niet of je brildragend bent of iemand hebt zien spelen met een bril op? Ik ben benieuwd of dat goed te doen is met de VR headset op je hoofd.
Ik draag geen bril, dus daar kan ik niet veel van zeggen spijtig genoeg. Ik lees her en der wel dat dit goed te doen is:

http://www.cnet.com/products/sony-playstation-vr/

The PSVR's headset fits better than the tight scuba-goggle designs of Vive or Rift. A simple headband, and gentle rubber eyepieces fit over glasses easily. The display doesn't fog up, and while the porthole-style field of view can sometimes seem narrow, you forget about it and take in the games, and suddenly become immersed.
Ik heb van alle brildragende persmensen niets dan lof gehoord over de PSVR. Hij is erg ruim, dus zelfs een grote bril past er onder. Ook zit hij erg prettig, veel fijner dan de PC VR brillen. Sony heeft duidelijk ervaring met consumentenproducten :)
Ik was verrast van de kwaliteit van de Playstation VR, had het veel lager ingeschat dan dat het was. Het beeld is niet zo goed als de Vive of de Rift, maar ik vond het acceptabel. Stel ik had geen gamePC (en geen plannen om er 1 te kopen) maar wel een Playstation 4, dan had ik hem waarschijnlijk gekocht vanwege de lagere prijs. Van alle VR brillen die ik op heb gehad zat hij het meeste comfortabel op mijn hoofd. Ik heb EVE Valkyrie kort kunnen proberen wat wel leuk was (helaas geen ervaring met de Oculus verisie). Al had ik liever een game uitgeprobeerd met de move controllers, want roomscale en tracked controllers maken VR al helemaal geweldig.

De Playstation VR zou best een succes kunnen worden. Ik ben overtuigd dat als er genoeg vertrouwen vanuit de consument is, dat de PSVR ervoor kan zorgen dat VR sneller doorslaat naar mainstream. Oculus heeft een grote VR doorbraak verprutst met onder andere leugens, de Vive zit in een te hoge prijsklasse, mobiele VR is nog niet goed genoeg en alle andere namen zijn nog te onbekend. Playstation heeft nu de grootste kans om aan de wereld te bewijzen dat VR geweldig is. En dat is goed voor de gehele VR markt.

Zelf heb ik de HTC Vive en ik ben erg blij met mijn keuze. Ik zou de roomscale ondersteuning absoluut niet willen missen!!! Heb je een gamePC en grote interesse in VR, zou ik absoluut de Vive nemen. Maar ik snap dat het moeilijk is om een grote menigte te trekken vanwege de prijsklasse.
Ik ben benieuwd of dit een succes gaat worden. Ik juich de technologie natuurlijk toe maar als er geen Triple-A titels zijn die hier gebruik van gaan maken, dan zie ik het somber in. Alleen DriveClub ken ik namelijk uit dit lijstje.

Bovendien vraag ik mij echt af hoe de kwaliteit van die PlayStation VR is. Voor het geld verwacht ik wel wat maar ik denk niet dat het de kwaliteit van de Oculus of de Vive gaat evenaren.

Ik heb laatst die Samsung VR geprobeerd maar de tranen sprongen me in de ogen. Wat een pixelbrei was dat. Hopelijk is dat niet het geval bij de PlayStation VR.
Ik juich de technologie natuurlijk toe maar als er geen Triple-A titels zijn die hier gebruik van gaan maken, dan zie ik het somber in. Alleen DriveClub ken ik namelijk uit dit lijstje.
Ik juich juist nieuwe franchises en concepten toe in plaats van oude ideeën die iedereen al kent. Hopelijk zorgt VR voor wat creativiteit. In ieder geval in het begin als de publishers nog niet weten wat het best verkoopt op VR, want daarna gaan ze dat weer achterna rennen.

De wat de boer niet kent-mentaliteit zorgt juist voor die saaie eenheidsworst staat waarin de gameswereld een beetje verkeert. Jeej, weer Call of Duty, triple A!

Enige update van een bestaande game die me echt de moeite waard lijkt is Rez Infinite. Rez is pas een echte triple A game.

[Reactie gewijzigd door BarôZZa op 7 september 2016 11:37]

Until dawn, gran turismo, star trek, resident evil, dead or alive, trackmania, ace combat en tekken 7 om maar enkele titels te noemen.

Komt genoeg voor uit dus, als die ps vr een beetje genoeg bereik qua ipd heeft (ik heb 76 mm.. :( ) dan haal ik hem zeker.

Zal zeker wel een beetje pixelachtig worden, dat zie je nu bij alle vr brillen en ontkom je niet echt aan. Ik verwacht dat het desondanks vr meer toevoegt dan afbreekt.

[Reactie gewijzigd door warcow op 7 september 2016 08:56]

Zal zeker wel een beetje pixelachtig worden, dat zie je nu bij alle vr brillen en ontkom je niet echt aan. Ik verwacht dat het desondanks vr meer toevoegt dan afbreekt.
Mijn ervaring met de Vive is inderdaad dat je de pixels in eerste instantie goed kan zien, maar dat je dat direct vergeet als je een spel start. Tenzij het spellen zijn waarbij VR ondersteuning bijzaak is (race- en flightsims bijvoorbeeld). Dan wordt het al snel lastig om kleine text of dingen op afstand goed te zien.
Ik had hetzelfde bij de PSVR demo (een half uur kunnen uitproberen in Brussel). In het begin zie je de pixels, zeker op ver getekende zaken bij Driveclub zoals rondvliegende papiertjes, of bij tekst in de cockpit van Battlezone viel het wel wat op.

Maar eens de actie begint ben je er echt in weg en vergeet je die "prulletjes", of zijn ze op zijn minst een heel pak minder belangrijk. Misschien dat ik me er op langere termijn wel meer aan zou kunnen storen, maar goed, dat is dan de prijs die je betaald voor de 1st gen van VR. Goede head tracking en kunnen rondkijken zonder lag zijn veel belangrijker imo, dat deed de PSVR dan ook enorm goed vond ik.
De headset lijkt inderdaad een goede ervaring te gaan geven, maar dat is maar één deel van wat VR fantastisch maakt voor me. De motion controls van de Vive maken het geheel zoveel overtuigender dan spelen met een controller. Heb je de motion controls van de PS ook kunnen proberen? Ik ben benieuwd of die dezelfde nauwkeurigheid en latency hebben als de Vive controllers.
Goed punt, deze heb ik niet kunnen proberen spijtig genoeg, niet alle kiosken hadden deze beschikbaar. Dat was wel een minpunt, nu heb ik de move controllers er dus in blind vertrouwen bij gekocht...

Maar als ik zie hoe goed de camera met Playroom werkt (de tracking van de gamepad) en de head tracking bij de PSVR, mag ik hopen dat dit ook goed zit met de move controllers. Deze werken toch allemaal op hetzelfde principe (tilt sensor + light tracker).
Ik overweeg een Vive voornamelijk voor flightsims (DCS en P3d) maar dit is inderdaad mijn angst, dat het allemaal net wat te wazig is en je geen dials en radio frequenties etc kan lezen. Dus nu is de twijfel, gewoon proberen voor duizend euro, of een jaartje of wat wachten op de volgende generatie die misschien hogere resoluties neer kan zetten... lastig.
Ik speel veel War Thunder, maar vooralsnog niet in VR. De belangrijkste reden hiervoor is dat ik nog erg slecht ben in het vliegen met een joystick, maar het probleem van identificatie van vijanden speelt ook mee. Met een aangepaste interface is het vliegen zelf goed te doen, maar dan lees je inderdaad niet de instrumenten af. Je zou supersampling in kunnen stellen, dat schijnt wel te helpen. Helaas vraagt dat ook een forse videokaart (1080) die ik niet heb.

Gelukkig is WT in VR voor mij bijzaak. Af en toe een testvlucht doen is gewoon gaaf omdat je echt bepaalde g-krachten echt voelt. En de made-for-VR spellen waar ik mijn Vive voor heb gekocht, heb ik heel veel plezier van.
Geen flame/trolling maar voor sims ben je beter af met een Rift vanwege de leesbaarheid.
Geen flame/trolling maar voor sims ben je beter af met een Rift vanwege de leesbaarheid.
Eens, maar dan vooral wegens de lagere prijs als je echt niet geïnteresseerd bent in motion controls. En dat zeg ik als iemand die liever geen geld geeft aan Oculus. :p
tja, en die motion controls komen toch wel (al dan niet van oculus)..
Maar dan ligt de prijs waarschijnlijk vrijwel gelijk met die van de Vive, dus dan is dat geen argument meer.
Waarschijnlijk wel ja, maar je hebt dan de keuze in iedergeval om ze wel of niet te kopen, bij de vive is die keuze er niet en als jij dus alleen voor de flight-/racesims gaat dan is die extra paar honderd euro die je neer moet tellen voor de vive toch een behoorlijk bedrag...
Ik gebruikte de VR920 voor flightsims, en daar was alles zelfs nog goed op te zien IMHO, en dat was 640x480 per oog..
Aangezien het je blijkbaar alleen om flightsims gaat, kun je ook kiezen voor de Oculus Rift of een goedkopere OSVR of eens rondkijken op de chinese sites waar er mogelijk nog goedkopere varianten van de OSVR zitten.. Of je koopt zelfs een simpele headset voor een 10tje (of 2) waar je je smartphone in kunt stoppen, en zo kun je checken of het misschien iets voor je is, er zijn wel applicaties/drivers te vinden waarmee je de populaire flightsims daarop kunt spelen..
Kijk naar de geschiedenis van add-ons op consoles. Die zijn zelden tot nooit een succes. Zeker niet naarmate de prijs hoger is (in dit geval zelfs duurder dan de console zelf). De Move was leuk uitgewerkt maar kon al geen succes worden genoemd ondanks de geringe prijs en al het marketinggeweld.
ja, helaas veel te weinig games als House of the dead of time crisis razing storm (samen de ubergeweldige game deadstorm pirates (alleen daarom is de disc al interessant, IMHO nog interessanter dan Time crisis zelf), want als er iet s echt vet is met de move, dan is het wel schiettent achtige games (ofwel onrail shooters), zeker op een 3m breed projectie scherm, haha...
Ik ben benieuwd of dit een succes gaat worden. Ik juich de technologie natuurlijk toe maar als er geen Triple-A titels zijn die hier gebruik van gaan maken, dan zie ik het somber in. Alleen DriveClub ken ik namelijk uit dit lijstje.

...
De reden dat je veel games niet kent is juist omdat er nieuwe games gemaakt worden voor de Playstation VR. Wat natuurlijk alleen maar goed is. Als iedereen alleen maar spellen wilt kopen die we al kennen (Call of Duty 4000, Battlefield 361, Assassins Creed 450 etc.) dan komt er natuurlijk nooit wat nieuws.

Overigens is EVE: Valkyrie (EVE: Valkyrie E3 2016 trailer) best een grote speler en als je het nieuws over Playstation VR hebt gevolgd ken je RIGS ook wel: RIGS - E3 2015 trailer

Aan de ontwikkelaars zal het in ieder geval niet liggen:

Tumble VR is van Super Massive Games. Deze studio ken je misschien wel van Until Dawn.
Battlezone is van Rebellion. Deze studio heeft onder andere Sniper Elite, Empire Earth en nog wat andere games gemaakt.
Wayward sky is van Uber Entertainment. Dit is een kleine studio uit het lijstje. Eigenlijk alleen bekend van Super Monday Night Combat.
Headmaster is van Frame Interactive. Volgens mij de enige echte indie developer uit het lijstje.
Het zijn vooral games met veel details zoals driveclub waar de weinige pixels opvallen, games met simpele graphics vallen al een stuk minder mee.

Denk ook vooral dat straks gran turismo sport de kar moet gaan trekken voor psvr, gt is altijd als de best verkopende ps exclusive. Ook gezien de goeie banden tussen rockstar en Sony zou een vr mode voor gta veel nieuwe klanten lokken als heg zou gebeuren.
Mjah, ik zie nog niet snel grote triple-A franchices een volledige VR-mode implementeren; hoogstens als een soort losse game-mode. De techniek staat nog relatief in de kinderschoenen; idem voor de benodigde changes in gameplay. Niet elke game leent zich voor VR; de bewegingen en zaken zoals perspectief moeten wel 'logisch' blijven vanuit first person.

De meest voor de hand liggende type games die je in VR snel ziet zijn 'cockpit' games (oftewel racers, flight sims / shooters etc). Het andere genre zit meer in de hoek van de 'walking simulators' met relatief beperkte soorten interactie. Ook FPS shooters lenen zich voor het medium, maar om de gameplay goed te vertalen naar VR is vaak nog best wat werk nodig.
Kan je de PS VR nou wel of niet gebruiken op de "oude" PS4, of moet je dan toch de Neo aanschaffen?
Het kan gewoon met de oude ps4. Echter zit er in het VR pakket een extra breakout module om de HMDI uitgang te splitten en geloof ik nog wat extra processing te doen. Het vermoeden is dat de Neo dit gewoon ingebouwd heeft.

Overigens moet je ook nog een PSeye gebruiken voor de headtracking en ik meen dat dat ook in het pakket zit..
De PSeye zit volgens mij niet in het pakket, als je hierop zoekt kom je op de volgende zaken:

Inhoud in 1 image: http://cdn.mos.techradar....box%20contents-970-80.jpg

Artikel:
http://gamingbolt.com/why...rom-a-consumer-standpoint

Daarom heb ik net bij de Fnac ledendagen de hele boel ineens besteld: PSVR + Camera + Twin pack Move controllers = 540 EUR. Met dan 10% "korting" krijg ik hiervoor 54 EUR aan punten terug (dat zal dan dienen voor de eerste game). Dit komt dan net een beetje goedkoper uit dan de bundel in de US ($499).
Best wel balen van die PSeye en 2 move controllers. Toen ik switchte van PS3 naar PS4 heb ik het hele zwikkie verkocht omdat het hele move gebeuren een beetje een farce was. Voor de echte VR ervaring moet ik die dus nu weer kopen....naja, het zij zo...
Nee werkt prima op de huidige PS4. Alle demo's zijn ook op de normale PS4 getoond. (oa op firstlook)
Bij de demo's waren de consoles niet te zien (althans niet bij het event waar ik ben geweest). Het enige dat me opviel was dat de consoles op firmware 3.7000000.XXX.YYY.DEV draaiden of zoiets.
De console was niet te zien op beurzen, en ik mocht ook niet kijken vorig jaar. Dat waren zeker te weten devkits destijds.
Alles draait in principe op devkits. Maar waren normale PS4's
Firstlook wel hoor. Heb ik gewoon de ps4 zien staan, aangesloten en al voordat ik ging gamen met Rigs.
Die stonden onder een wit kleedje, zeker niet zichtbaar!
Zover ik weet heeft Sony al aangegeven dat de PS VR ook met de huidige PS4 werkt.
Wat ik me afvraag, heb ik de nieuwe Playstation Neo nodig om alle VR games op 90 fps steady te draaien?
Sony zei dat ze actief zouden controleren of een game 90 FPS steady draait, om vervolgens goedkeuring te geven voor een game release.

Of zal de FPS bij beiden gelijk zijn, maar wordt bij de Neo de grafische instellingen omhoog geschroefd. C.q. er beter uit zien.

Lijkt me wel gaaf om is te testen:).
Dat zou wel enorm balen zijn, dan gaan er zeker en vast veel mensen hun headset binnen de 2 weken / 30 dagen terugbrengen. Dat is een fiasco dat Sony zich niet kan permitteren want dan stuikt hun afzetmarkt gewoon in mekaar, dan zal de VR op PlayStation een kort leven beschoren zijn denk ik.
Dat als de huidige PS4 niet voldoende zal blijken om de headset van een goeie framerate te voorzien, dan zullen de meeste mensen een afkeer krijgen van VR op de PS4. Anders zal je snel misselijk worden als je ligt rond te kijken met je headset.

Gezien de bedenktijd hier redelijk ruim is, verwacht ik dan dat veel mensen de ganse boel gaan retourneren of het gewoon niet meer gaan gebruiken. Daardoor, minder VR headsets of minder gebruik, minder mensen om VR games aan te verkopen.

Als het blijkt dat de Neo een requirement gaat zijn om VR deftig te gebruiken, dan heeft Sony een zwaar probleem.
Je las geert1 zijn reactie mischien verkeerd ...
Hij stelt dat de frame rate voor VR op zowel PS4 neo alsmede de PS4 hetzelfde zijn. Maar dat de PS4 neo zijn extra reken kracht kan inzetten om iets meer grafishe pracht neer te zetten op dezelfde framerate. En ik ben het met deze beredenering ook eens. Dit lijkt het meest voor de hand liggende vanwege de harde framerate eisen voor VR.

Alle games die uitkomen na de Neo, moeten verplicht 2 modi ondersteunen van Sony. Een Neo Mode maar ook een base modus zodat de game op beide PS4's gespeeld kan worden. Zie het als 2 verschillende game setting profielen die je niet zelf kan aanpassen. In Neo mode kunnen ontwikelaars kiezen om de extra hardware in te zetten voor meer grafishe details, of meer framerate. Of mischien allebei. Dat is aan de ontwikkelaar over.

Ik heb zelf al meerdere malen de PSVR opgehad in het afgelopen jaar, o.a bij TGS 2015 en een half jaar geleden bij de game on exhibitie in de mirai-kan.

Ik kan je zeggen dat de framerate en responsiveness hoog waren dat je bewegen 1:1 aanvoelden zonder lag, ook al wiebelde je snel je hoofd heen en weer. De demo's waren: The deep, The heist en the playroom.
Je hebt 100% gelijk, mijn reactie was eigenlijk bedoeld als reactie op @Qubus, excuses!
Daar lijkt het niet op, alle demo's worden gedraaid op de normale ps4. De previews zijn ook allemaal erg positief. De ps4 werkt gewoon goed met de psvr, alleen de ps4 neo beter.
We weten nog helemaal niets over de Neo, mogelijk zijn de PSVR-prestaties exact hetzelfde ;) (maar 'meer toeters en bellen' ligt natuurlijk voor de hand).
Sony heeft meer dan genoeg probeer-events voor zowel de pers als het publiek. De pers heeft aangegeven dat de performance prima is, zeker voor de prijs.
Damn, was eigenlijk bedoeld als reactie op @Qubus, excuses! Het past hier ook als reply, maar duidelijk minder.
Volgens mij hebben ze een stukje software die elke tweede frame voorspelt en er tussen gooit.
Draait prima op de huidige PS4
Dit gebeurt alleen als de game native op 60Hz draait. Als de game 90Hz haalt dan blijft het 90Hz en bij 120Hz blijft het ook 120Hz. Wel is het zo dat bij deze laatste opties de reprojection nog steeds werkt en wordt gebruikt om altijd het frame te renderen op de laatst beschikbare positionele data zodat er vrijwel geen lag is.
Dat klopt, dit heet wel een vertraging van 16ms tot gevolg. De PS4 Neo brengen ze natuurlijk niet voor niks uit.

[Reactie gewijzigd door Richh op 7 september 2016 09:34]

Pure logica: om het tussenliggende frame te genereren, heb je een voorgaand en een nagaand frame nodig. Je loopt dus altijd een frame achter. 100/60 = 16ms.
Klinkt logisch, zo werkt de PS VR alleen niet ;) Het tussenliggende frame wordt volledig gerenderd op basis van het frame ervoor. Het is dus niet een interpolatie van twee frame maar een reprojectie van het vorige frame. Dus vrijwel geen extra lag.

Ditzelfde principe wordt overigens ook gebruikt om te zorgen dat elk frame de laatste positie gegevens gebruikt van de PS VR headset.
Hoe kan je in godsnaam het volgende frame berekenen zonder te weten welke kant je op gaat? Ieder frame wat ook maar een klein beetje afwijkt zal je ziek maken met VR. Het kan onmogelijk zo werken :P

Edit: Sony heeft gewoon zelf bekend gemaakt dat ze het volgende frame gebruiken. Zie ook hier: http://ps4daily.com/2015/03/ps4-vr-headset-120-fps/

[Reactie gewijzigd door Richh op 8 september 2016 07:51]

De informatie op die website klopt niet, helaas. Er is dan ook veel verwarring over de reprojectie techniek en wanneer deze wat doet.

Het is heel simpel, de headset weet heel nauwkeurig waar de gebruiker is. Deze positie data wordt continue doorgeven. Wanneer er een frame wordt gerenderd dan is de eerste stap het inlezen van de positie data. Vervolgens heeft de engine 16ms te tijd (of iets minder eigenlijk) om het frame vanaf deze plek en in de richting waar de gebruiker kijkt te tekenen.

Wanneer het frame klaar is, is er echter weer nieuwe positie data beschikbaar. Dit betekent dat elk frame al vertraging zou hebben. Dus reprojectie wordt gebruikt om dit frame te updaten naar de laatste positie data.

Zie hier hoe dit werkt: https://www.youtube.com/watch?v=WvtEXMlQQtI

Let op dat dit alleen werkt om de kijkrichting aan te passen! Een translatie van de gebruiker kan hiermee niet worden opgevangen. Door de parallax als gevolg van de translatie beweging zullen er plekken in het beeld verschijnen welke niet gerenderd zijn omdat ze eerst achter een ander stuk geometrie zaten. Bijvoorbeeld een stuk vloer achter een tafelpoot. (dit wordt ook uitgelegd in het filmpje).

Dus normale frames worden gedraaid zodat de laatste positie data wordt gebruikt om lag te verminderen en tussenframes worden ook verdraaid vanaf het vorige frame. Het volgende normale frame wordt dus niet gebruikt.

Dit betekent dat er bij snelle translaties wat afwijkingen te zien zullen zijn. Echter is de refreshsnelheid zo hoog dat de verandering van de positie data klein zal zijn. Hierdoor zal het normaal gesproken niet opvallen. Je zal dit kunnen testen door in VR heel snel je hoofd van links naar rechts te bewegen, niet door te draaien maar door te transleren.
Alle VR games gaan draaien op de oude PS4 met een "BASE" mode. Ze gaan dus twee soorten hardware ondersteunen, er komt een NEO en een BASE-mode, sommige oudere games zoals GTA5 krijgen een VR patch voor de NEO en BASE. De NEO mode ziet er iig veel beter uit, daarom brengen ze eerst de PS VR uit zodat er momentum is voor het product aangezien iedereen een oude PS4 heeft, en niemand een NEO.

Voor nieuwe games hebben ontwikkelaars de keuze om een NEO mode toe te voegen, het is ook mogelijk om de game in BASE mode op een NEO te draaien (gehoord van ontwikkelaars)
De Playstation zal VR games op 90 of 120fps draaien, dit bereiken ze dmv "reprojection" of timewarp. Sony eist dat games minimaal 60fps draaien zodat ze die techniek kunnen toepassen.
Kleine toevoeging: Er zijn 3 output modi: 60 fps (wordt opgeschaald naar 120fps dmv reprojection), 90fps native of 120fps native.
De Neo is niet nodig. Demo's tot nu toe, op beurzen e.d., draaien allemaal op de gewone PS4.
Of zal de FPS bij beiden gelijk zijn, maar wordt bij de Neo de grafische instellingen omhoog geschroefd. C.q. er beter uit zien.
Ik verwacht dit. De framerate is dusdanig van belang in VR dat het logischer is om het grafisch detail op beide consoles zo te kiezen dat de fps hoog genoeg is. Ik verwacht dus gelijkheid in framerate, maar verschil in grafische pracht.

In niet-VR-games is de verwachting dat ontwikkelaars de extra rekenkracht kunnen inzetten voor framerate, resolutie, grafisch detail of een combi daarvan. Komende games krijgen een PS4-modus en een Neo-modus, en ook bij bestaande games zou dit erin gepatched kunnen worden. Het is afwachten hoeveel interesse ontwikkelaars hebben om dit te doen voor games die al uit zijn, maar van de recentere first-party-titels is het een goede optie (Uncharted 4 of Bloodborne bijv.). Sony zou dit ook kunnen stimuleren met geld of ondersteuning.

Maar goed, vanavond weten we meer.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 7 september 2016 13:06]

Ik zou er zo van balen als het event alleen draait om de VR en dat bekend wordt dat de NEO pas eind 2017 wordt gelanceerd.
Hoop echt op veel inhoud mbt de NEO en hopelijk ook wat gameplay.

Gezien VR over 5 weken al uit komt, vermoed ik dat dit wel het hoofdonderwerp is.
We gaan het zien vanavond om 2100
komt de neo eind 2017 ? ik dacht dit jaar nog...
Dat is nog niet bekend. Ik zeg alleen dat ik er van zou balen als deze pas eind 2017 uitkomt.
ik hoop voor hun sony dat dit niet in de planning gaat staan voor einde 2017, want dan heeft komt ook de xbox scorpio uit en dan vermoed ik dat sony misschien nog is de problemen kan komen!
Sony heeft nog een jaar de tijd om met een PS4 versie van de Scorpio te komen. Die laten 4K gamen echt niet alleen aan MS over.
zoals steefje suggereerde is dat de NEO pas op het einde van 2017 wordt aan gekondigd, en als dat gebeurd hebben ze deze slag verloren...

het duurt denk ik ongeveer 2.5 jaar om een console op de markt te brengen.
er van uit gaan dat ze er nu nog niet mee bezig zijn wil dat zeggen:

-dat ze nog een hele nieuwe custom-made moederboard moeten maken,waar ook de nieuwe custom-made APU op moet gaan passen, duurt ook echt wel een 1 jaar + een nieuw design...

-als het zo ver komt denk ik dat het ook nog een anderhalf jaar minimaal duurt dat de defkits bij de game ontwikkelaars liggen en gamen + feedback er over terug geven.

-en dan moet het ook nog een PR campagne/reclame komen en de aankondiging.

het is gewoon niet zo dat ze de APU uit de moederboard van de PS4 trekken, een nieuwe 4K APU er in zetten en klaar ben je, nee zo gemakkelijk is het niet.

de defkits van de scorpio liggen al bij de game ontwikkelaars voor feedback en games te maken om de console een bepaalde richting te geven en het duurt nog tot december 2017 voor deze console komt!
dat heeft phill spencer laten weten door middel van een tweet, dus ik denk dat mircosft wel 3 jaar bezig zijn geweest als het is december 2017 uit komt...

dus als sony nu nog met een scorpio concurrerende console moet beginnen, dan zijn ze pas echt in 2019 pas klaar met de 4K console, ten zij ze alles na apen wat de xbox scorpio heeft gedaan... met de moederboard en APU, maar dat zou misselijk zijn!

dus mijn inschatting is als sony het nu gaat aankondigen dat het dan nog 3 jaar duurt, einde van 2019 december.

playstation4
playstation4 slim
playsationNEO

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 7 september 2016 11:42]

Geloof me, de neo komt waarschijnlijk nog dit jaar uit en anders q1 2017.
Als je Driveclub al bezit, krijg je dan korting (of een gratis upgrade?) voor de VR-versie? Of is het gewoon een nieuwe aankoop van dezelfde game, maar dan in VR?
Blijkbaar wordt het een standalone game, waar je korting op krijgt als je de season pass van Driveclub hebt aangeschaft.

http://www.playstationlif...ks-free-says-rustchynsky/

Ander weetje, de Driveclub VR tracks komen gratis naar de gewone versie wanneer de VR editie wordt gereleased.
Heb op de gamescom de PSVR getest in combinatie met Resident Evil. Ik was heel erg sceptisch en had geen positieve verwachtingen, maar was toch aangenaam verrast. De beeldkwaliteit was echt niet heel veel slechter dan wat ik gezien heb met de Oculus en PSVR was net zo responsief. Sterker nog; hij zit veel lekkerder op je hoofd en leek lichter.

Resident Evil had in eerste instantie geen positieve reacties m.b.t. misselijkheid. De demo die ik geprobeerd heb lijkt deze problemen voor het grootste gedeelte te hebben opgelost (andere manier van movement). Ik werd dus gelukkig niet misselijk.

Al om al ben ik benieuwd wat ze vanavond gaan presenteren!


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True