Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 113 reacties
Submitter: mOrPhie

Sommige gebruikers van de PlayStation VR melden dat het midden van het beeld tijdens het gebruik van de vr-bril naar links verschuift. Daardoor moeten zij hun hoofd draaien om naar het midden van het beeld te kijken.

Op Reddit melden verschillende gebruikers dat zij last hebben van image drift, waarbij het midden van het beeld steeds verder naar links verschuift tijdens het gebruik van de PSVR. "Na drie rondes in Driveclub moet ik bijna over mijn linkerschouder kijken om het midden in beeld te houden", zegt ro0ot. Het probleem komt bij de PlayStation VR-eigenaar ook voor in Eve: Valkyrie en Battlezone. Het opnieuw kalibreren van de headset en de camera dichterbij zetten biedt geen oplossing; met iedere beweging van het hoofd verschuift het beeld iets naar links, aldus de Reddit-gebruiker.

Ook op Gathering of Tweakers wordt melding gemaakt van het probleem. Volgens mOrPhie helpt het om dichterbij te gaan zitten bij sommige spellen, zoals Driveclub VR. Bij andere spellen, zoals VR Worlds, maakt het volgens hem geen verschil. "Hoe tof London Heist ook is, het verschuiven van de kijkhoek naar links is rete-irritant en bovendien erg lastig, omdat de positionering van de controller daarmee niet meer klopt met het beeld en headtracking steeds slechter werkt naarmate je schuiner gaat zitten of staan."

Het indrukken van de knop die het beeld opnieuw moet centreren, biedt geen uitkomst. Hoewel het menu dan opnieuw in het midden komt te staan, blijft het beeld verschoven. Het uitzetten en vervolgens weer aanzetten van de vr-bril lost het verschuiven van het beeld op, maar gebruikers die last hebben van het probleem, zeggen dit dan herhaaldelijk te moeten doen om het speelbaar te houden.

Niet alle gebruikers hebben te kampen met het verschuiven van het beeld en het is onduidelijk wat de precieze oorzaak is. Sony heeft nog niet gereageerd op de problemen van gebruikers. IGN heeft Sony gevraagd om een reactie, maar nog geen gehoor gekregen. De Sony PlayStation VR is sinds vorige week donderdag te koop. De 399 euro kostende vr-bril werkt in combinatie met alle versies van de PlayStation 4. Om de vr-bril te gebruiken is ook de PlayStation Camera, die 53,99 euro kost, vereist.

PlayStation VR

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (113)

Kinderziektes. Hopelijk is het softwarematig op te lossen. Maar goed dat is giswerk.
Ik vraag mij of dat mogelijk is. Ik denk dat het een nadeel is van de gekozen tracking technology. Er is een reden waarom Oculus en Valve gekozen hebben voor onzichtbaar licht gekoppeld met een hoog aantal sensoren.

Volgens mij heeft de PS camera ook geen IR filter waardoor dergelijke bronnen ook als lichtpunt opgevangen worden.

Ik gok dat drift altijd een probleem zal zijn voor de PSVR en Move.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 17 oktober 2016 15:44]

Dat hoop ik toch echt van niet. Ik hoor 'nog' niet bij de early adopters. Maar dat zou mij toch echt belemmeren tot overgaan van aanschaf. Kan het mij ook bijna niet voorstellen.
Ik vind het een goedkoop excuus (en gok er eigenlijk op dat het probleem wel complexer is). De PS4 camera slaagt er immers perfect in de LEDs te zien en te identificeren. Bij elk spel start er zelfs een controle waarbij je een invers beeld ziet en de LEDs van je controller+headset aangegeven worden. De LEDs zijn overigens gewoon blauw, dus er is geen excuus waarom een spot ergens de tracking in de war zou brengen.
Het is de vraag of het aan de camera en led lichten ligt. Aangezien de drift alleen naar links gaat en hoe slecht de camera ook is, die kan echt wel zien of je je hebt verplaats met de bril op. Misschien dat het aan de gyroscoop ligt die het niet meer allemaal weet. Hopelijk kan Sony dit software matig oplossen.
De ps3 eye heeft wel een ir filter
Los van het drift-issue: Tracking lijkt in sommige games prima te gaan, in anderen weer minder.. Het ziet er naar uit dat de gekozen implementatie van de developers nogal van invloed is.

Aangaande drift hoop ik dat men het weet te fixen, ik lees her en der ook posts van mensen dat met de 'oude' PS3 camera dit niet plaats lijkt te vinden; dus mogelijk is er een hardwarematige issue met de nieuwe camera.
Ik merk het bij wisselingen. Nooit tijdens een spel. Het lijkt er op dat het systeem bij een wisseling even opnieuw kijkt waar de headset zit. Als je dan net naar links kijkt, verzet hij het beeld. Lijkt me typisch een software issue, en dus te patchen.
Klopt en klopt zal ook geen of na genoeg altijd blijven
Ik heb de headset zelf in huis en 0,0 last van dit probleem, het is dus waarschijnlijk een hardware probleem of slechte licht setting/reflecties.
Ik heb na het uitpakken de headset eenmaal volledig gekalibreerd en hierna geen drift gehad met de headset, de move controllers verschuiven heel soms maar over het algemeen werkt het allemaal prima.
het tracking systeem op basis van licht zal altijd problemen geven, hopelijk weet Sony dit met software updates te beperken.

het probleem wordt uiteraard weer enorm vergroot, de meerderheid heeft er geen last van dus laat ook niet van zich horen.
onzin, dit had in de betafase al lang gevonden moeten worden, waarom mensen toch steeds vaker dingen wegzetten onder kinderziektes terwijl men wel voor een duur product moet betalen (wat dus niet goed werkt!) het uitbrengen van producten die niet af zijn is iets nieuws....men wil al geld verdienen voordat de ontwikkeling klaar is...en zo mag de consument de complete betatest uitvoeren...scheelt weer kosten...en men gaat er blijkbaar toch wel mee akkoord....;-)
Met kinderziektes bedoel ik ook niet dat ik het goedkeur. Vind dit ook niet kunnen en zou ook goed balen. Al vind ik het geen verrassing.
Ga er maar vanuit dat het getest is en dat velen niet de handleiding lezen. Lijkt me slechts een kwestie van kalibreren.
Hoeft niet, het kan ook een defectieve gyroscoop zijn in de headset. Maar dan moet Sony die headset gewoon vervangen natuurlijk. DIngen kunnen een fout bevatten, en dat is ook niet erg als de service goed is.
Eens. Als Sony normaal en netjes de dingen regelt is er weinig aan de hand. Al is het natuurlijk wel behoorlijk slordig.
je moet ook niet meer dan 3 meter van de camera afzitten
Dat heb ik ook. Gelukkig niet zo erg dat het vervelend is. In het menu gebeurt het langzaam, het lijkt wel alsof het gebeurt wanneer je je hoofd beweegt. Iedere keer een klein stukje.
Bij Eve gebeurt het soms bij scene wisseling. Bijvoorbeeld van menu naar launchtube. Als je dan net voor de wisseling opzij kijkt, verschuift het beeld iets.

Anyway, all in all een geweldig ding, en een fantastische ervaring.
Hoe is de resolutie met dat ding? zie je de pixels goed, of merk je dat totaal niet met het gamen? En hoe is het met de misselijkheid? (zit er een virtuele neus oid in?)
Wanneer je er echt op gaat letten zal je de pixels wel kunnen zien, maar omdat het zo immersive is merk je het niet tijdens het spelen.
De eerste dag dat ik de PS VR gebruikte was ik na een tijd wel heel erg misselijk, maar toen had ik ook veel Rigs gespeeld. Bij Rigs zit je in een mech suit waarin je (zeer snel) kan rondlopen, springen en vliegen.
Bij alle andere spellen heb ik tot nu toe geen last daarvan gehad. Ondertussen kan ik ook zonder problemen een aantal potjes Rigs spelen zonder misselijk te worden. Dus ik neem aan dat het lichaam gewoon eerst even moest wennen.
Ja? Netjes
Ik heb op Firstlook een keer RIGS gespeeld en bij het opstijgen begon mn maag al te verschuiven. Daarna een keer Eagle Flight gespeeld en nergens last van.
Van de week bij de Media markt, Ocean Desent, Headmaster en Driveclub VR gespeeld. Met cockpit view bij DC en na een minuut of 5 begon ik wel wat te voelen.
naar zal inderdaad gewoon wennen zijn
Ik heb er met alle oculus rift dk's enorm last van gehad en uiteindelijk met de Vive helemaal niet. Ik denk dat er ook wel een technisch aspect bij komt kijken bijvoorbeeld hoeveel fps en lag er is. Het zou kunnen dat bij de playstation VR de lag toch een tikje te hoog is om het te merken en misselijk van te worden.

Ik merk bij mij in ieder geval dat als het beeld even niet mee gaat of als er een kleine delay of stutter is dat het meteen mis is. Het moet bij mij echt 100 procent van de tijd super smooth draaien wil ik geen last krijgen. Even een paar frameskips of een seconde lost tracking en ik moet de bril meteen afzetten.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 17 oktober 2016 20:56]

Goed zichtbaar, soms ook storend. Maar als je een game hebt die je echt op slokt, let je er niet meer op en is de beleving ruim voldoende.
Ik had met Eve Valkyrie een level waar de achtergrond erg licht was. Toen zagen verre objecten er wel "pixelachtig" uit. Met een donkere achtergrond / weinig licht had ik hier geen last van (of viel het iig niet op :) )

Overigens heb ik de bril wel retour gedaan. In 2015 op Firstlook 10 min Rigs gespeeld wat echt super tof was. thuis gespeeld en langer dan 30min werd ik echt een beetje vaag van. Voelde me echt niet top erbij.
Ik heb de Playstation VR gespeeld tijdens de experience dagen in Utrecht. Ik kon hem zelfs 45-60 minuten de VR bril ophouden.

Resolutie vond ik game afhankelijk, bij deze een samenvatting per game:

VR World Ocean Descent: overgang naar de game (zwarte wachtscherm) vond ik spikkelig en niet echt zwart. In de game zelf vond ik objecten veraf korrelig, maar objecten dichtbij erg scherp.

Until Dawn Rush of Blood: Zwarte wachtscherm ook spikkelig en niet echt zwart. Resolutie vond ik erg lijken op PS3-niveau. Korrelige karakters en omgeving niet erg gedetailleerd. In het begin stoorde ik me daaraan, maar na mijn 1e schrikmoment zat ik helemaal in de game.

DriveClub: verreweg de mooiste demo. Ik vond het scherp en de race was bij daglicht. Maar ook ik kreeg tijdens deze demo de problemen van wegdraaien van de camera tov je zitpostie. Dat ging erg langzaam en voordat ik het erg in had zat ik een kwartslag omgedraaid in mijn stoel. Ze gaven daar aan dat het om een demo ging, die bevat nog een paar bugs. Ze zeiden ook dat dat bij alle games wel iets in zat.

Motor game (naam vergeten en kan het ook niet terughalen): Slechte game, totaal niet geschikt voor demo. Het zat vol met glitches en vastlopers.

Conclusie:
Resolutie is wisselvallig en anders teruggeschroefd naar het niveau PS3.

Maar qua ervaring vond ik het "WOW". Zodra je de bril en koptelefoon op hebt, zit je direct in je gamewereld. Probeer het eens uit in de winkel. Met name de misselijkheid (totaal geen last ervan gehad) raad ik minimaal 45 - 60 minuten speeltijd. Varieer je in games, begin eerst met een rustige, zonder controllers.
Je kan pixels tellen, dat is voor mij de reden geweest om het niet te kopen!
Heb Until Dawn gespeeld, wat wel grappig was want je zit in een achtbaan en ik voelde het wel in mijn buik haha.
Thanks, gewoon iemand die een flink bedrag heeft uitgegeven aan een VR set en zijn mening weet te delen zonder alleen de negatieve kanten te benoemen. Ik heb ook het idee dat het een geweldige set is welke een fantastische ervaring brengt met de gebruikelijke kinderziektes op launch.
Ik heb er nog geen seconde spijt van. Ik wist ook redelijk goed wat ik kon verwachten (behalve die glitch soms) Veel previes gelezen, reviews van de Rift en Vive ook, en daar paralellen mee getrokken.
T is ook echt een prachtig ding, de ervaring is supervet maar: als je elke race die je doet halverwege moet gaan verzitten om het goed te kunnen blijven spelen is dat echt wel heel erg irritant.

Als je dan gaat googlen en het blijkt dat het bij veel mensen voorkomt en dat het bij iedereen ool nog eens dezelfde kant op shift vraag je je af waarom dat is.
Ik heb het nooit tijdens races of een ruimtegevecht (Eve). Het treedt vooral of tijdens wisselingen. Als je net voor de wisseling van game naar menu, naar links kijkt, zit je beeld ineens links.
Het is een beetje slordig, maar ik ben er al aan gewend. Het is ook het soort van dingen waar je een beetje rekening mee moet houden als early adopter.
Hmm, ik ga dit eens even testen morgen. Tnx voor je tip.
Heb je geen lampen/weerspiegelingen achter je?
Nope, ik had eerst wel weerspiegeling in de tafel voor me zag ik, daar ligt. U een kleed overheen en de ledverlichting in de spotjes heb ik al uit in de woonkamer maar vooralsnog blijft t .

Ik kan best wachten met m'n driveclub vr, speel eerst tomb raider. Dan zal daarna de fix van Sony vast klaar zijn.
als je op het dashboard/cinematic mode zit staan de voorste leds ook niet aan, de gyroscoop kan dan gaan driften, heb hier zelf geen last van, als je heel snel je hoofd beweegt dan ja, maar in-game 0,0 issues voor mij.
Ik heb het ook inderdaad, vond het al wel irritant, maar niet zodanig dat ik al op zoek was gegaan naar een oplossing. Goed om te lezen dat het dus waarschijnlijk niet aan mijn opstelling ligt en er vast naar een oplossing gezocht zal worden. Heb het overigens niet met alle spellen, maar wel in het menu. Vreemd eigenlijk wel.

Over het apparaat en de ervaring ben ik overigens onder de indruk en ik vind het echt veel toevoegen aan een computerspel spelen. :)
Het zal mij niet verbazen als er lampen of reflecties achter de headset zitten. Ik heb gemerkt dat de tracking daardoor in de war kan raken. Een spiegeling op de deur achter me van een spot veroorzaakte bij mij dit probleem. Spiegeling verholpen en tracking is prima.
Het probleem zit hem in de backlight van de TV. Je moet de backlit van je TV op 0 zetten omdat de reflecties van de TV in de bril weerkaatsen en die zorgen voor het probleem omdat de bril te shiny is.

Hoe donkerder de TV staat hoe minder problemen je zal hebben (of zet hem gewoon uit als toch niemand mee kijkt)

Verder als ie verschuift kan je met de "option" knop het beeld (dan wel tijdelijk) weer recht zetten. Als het beeld naar links verschuift zit je verder dan 180CM van de camera , en als ie naar rechts gaat dan zit je dichterbij. Die 180CM komt nauw aan.

En als je je camera op de tv hebt staan en deze is komt boven de helm uit dan moet je deze naar beneden tilten. Als dit nog niet werkt moet je je camera verplaatsten, dat is puur trial and error.

[Reactie gewijzigd door terracide op 17 oktober 2016 17:10]

Het probleem lijkt ingewikkelder dan hoe je het omschrijft. De option knop werkt soms totaal niet om het beeld te centreren. Je ziet wel dat het beeld versteld wordt maar dus niet naar het midden van jouw blik maar naar een nieuwe positie links van je. Dit maakt het op een gegeven moment onmogelijk om te spelen.

Het aan en uit zetten van de headset werkt wel en dit geeft aan dat er iets mis is in de hardware of software.
Het bizarre is wel dat iedereen een drift naar links ervaart. Dan lijkt het me toch echt wel een drift die veroorzaakt wordt door interne sensoren. Zelfs in een volkomen donkere ruimte heb ik het probleem en er is echt niets in het camera-zicht buiten de LEDs van headset en controller (je krijgt bij start van een game immers invers beeld van wat de camera ziet).
Niet waar. Lampen uit en reflecties beperken maken geen verschil bij de mensen die er last van hebben. Ook de option-knop werkt niet.
Ik heb het over mijn eigen ervaring, dat het bij andere iets anders is dat kan natuurlijk nog steeds. 'Niet waar' is dan ook niet van toepassing, want het was bij mij 'wel waar' :P
Zeker, maar jij doelt op een ander "probleem" (namelijk head tracking via camera) dan hier in het nieuwsbericht wordt gemeld (een wiskundige afwijking waardoor de wereld lijkt te roteren naar links, en ook altijd naar links). Jouw aangedragen oplossing (lampen uit, reflecties verminderen) werkt daar niet voor helaas. Jouw aangedragen oplossing lijkt me te blijven worden geroepen (begrijpelijk en behulpzaam, daar niet van!), maar je kunt je voorstellen dat je op een gegeven moment een tikje minder genuanceerd wordt als je voor de zoveelste keer die oplossing krijgt aangedragen, wetende dat het niet werkt. ;)

[Reactie gewijzigd door mOrPhie op 18 oktober 2016 09:58]

Hmm ik heb het ook.. ik kan hem nog retourneren... zou dat verstandig zijn?
ik heb er geen last van dus de kans dat de interne sensoren een probleem hebben is groot, kijken of je hem kan ruilen/wachten op een reactie van Sony.
Ik zou even wachten op de reactie van Sony. Goede kans dat het met een softwareupdate verholpen kan worden.
Ik kan natuurlijk altijd een nieuwe bestellen, alleen de helm uitpakken (niet de kabels ed), en dan de slechtste van de twee helmen die ik dan heb retourneren.

[Reactie gewijzigd door paltenburg op 17 oktober 2016 16:02]

Ik stoor me altijd aan mensen die dit doen: dit is ronduit onbeschoft voor de winkeliers en de mensen die eventueel na jou jouw afdankertje krijgen opgestuurd. Ik begrijp wel dat je zelf natuurlijk iets goed wilt hebben, maar op deze manier is niet netjes.
Niet iedereen heeft de luxe om 2 van die dingen te bestellen :)
Helemaal niet als de shop zegt dat je je geld binnen 4 week terug hebt ofzo.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 17 oktober 2016 17:51]

En wat als het niet aan de helm zelf ligt, maar aan iets in je omgeving dat stoort... Gewoon een melding er van maken in iedergeval, en als het een faulty unit is, dan kun je altijd gewoon omruilen want dat valt dan onder de garantie (je hebt in de EU in iedergeval 2 jaar fabrieksgarantie).

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 17 oktober 2016 21:16]

Dat zal je toch echt zelf moeten bepalen. Ben ook benieuwd naar de reply van Sony.
Ik had hier ook last van, totdat ik de plastic velletjes die aan de zijkanten over het 'P' loge zaten geplakt verwijderde. Ik denk dat deze licht reflecteerde waardoor ik problemen kreeg.

Nadien geen last meer gehad van verschuivende beelden.
heb de plastic velletjes er nog op zitten maar heb 0,0 problemen, de enige keer dat ik er last van had was in een pikdonkere kamer, hij werkt voor mij het beste met zachte verlichting.
LOL, dat zou wel heel grappig zijn ja als dat het was.. Genoeg mensen die altijd die transport bescherm stickers op hun device laten zitten omdat ze niet weten dat ze die er af moeten halen.
Maar ik denk toch dat het wel wat dieper zit..
Ik heb alle stikkers verwijderd. Geen verschil helaas.
In het VR topic [PS4]Het grote Playstation VR topic ook een aantal die er last van hebben. Zou toch zoeken naar de gemene deler..

Heb er zelf geen last van maar gebruik het apparaat in een ruimte die optimaal is, vermoed ik, voor VR; geen licht, afstand 1,5/2m, geen spiegelende voorwerpen etc.
Ik heb zelf nu ook de opstelling redelijk ideaal en gisteren de hele avond lol gehad en toen ineens bij Until Dawn het scherm naar links. Dit was niet op te lossen met de options knop. Aan en uit van headset heeft wel effect... lijkt dus toch op hardware/software.
Ik had hier ook last van tijdens het spelen van Until Dawn Rush of Blood. Erg vervelend want dit was aan het einde van een level tijdens een eindbaas en ik kreeg het niet hersteld door opnieuw te caliberen vanuit het PS menu.

Hierdoor liep helaas de calibratie van de controllers in de soep waardoor het verslaan van de eindbaas niet goed mogelijk was. Opnieuw opstarten van de game en de calibratie liep weer goed maar hierdoor moest het level wel overnieuw gedaan worden.

Verder bevalt de PS VR tot nu toe gewoon erg goed!
Volgende keer kan je ook gewoon even de headset aan en uit doen. :)
Goeie tip ga het proberen thanks!
Dit wordt misschien veroorzaakt door een driftende accelerometer?

Dit is puur een aanname op basis van de beschrijving wat er fout gaat.
Juist ja. mogelijk dat er een te sterke magneet (box of iets dergelijks in de buurt staat)..
Dan zou je toch ook gevallen moeten hebben waar het beeld naar rechts verschuift ipv altijd alleen maar naar links.
Het is geen probleem van 'verschuiven' maar van 'verdraaien'. Het probleem situeert hem namelijk in de richting van de vizor (dus hoek) en niet in zijn positie. Die hoek wordt blijkbaar voornamelijk bepaald door accelerometers in de headset en niet (of toch niet uitsluitend) door het interpreteren van het geziene LED-patroon door de camera.
Dus wanneer het probleem zich voordoet, is het niet dat je wat meer links of rechts op de bank moet gaan zitten, maar dat je je hoofd naar links moet draaien om recht vooruit in het spel te 'kijken'. Als je dus maar lang genoeg wacht moet je uiteindelijk achterstevoor in je sofa gaan zitten :P.

[Reactie gewijzigd door Twixie op 17 oktober 2016 15:39]

Ook ik heb dit ervaren, je zit op een gegeven moment met je handen scheef omhoog en je nek in de kronkels te schieten (Rush of blood)

Het is leuk en aardig allemaal, maar voor mensen die er al geen hout van begrijpen is het niet te verklaren hoe dit komt, en gaan niet zitten uitzoeken waardoor het komt. Die denken gewoon wat een gaar werkend ding van 400 + move stokken + camera + x aan games... dus mijn geld niet waard.
Ik kan me goed voorstellen dat mensen hierdoor dus ook "afhaken"
Het voelt allemaal nog wel heel erg beta vind ik persoonlijk

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True