Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 24 reacties

Sony heeft een spaceshooter met de naam Farpoint aangekondigd. Het spel komt uit voor de PlayStation VR-bril en spelers moeten de PlayStation VR Aim Controller gebruiken om te schieten. Het is het eerste spel dat uitkomt voor dit accessoire.

Farpoint speelt zich af op een verre onbekende planeet, waar het hoofdpersonage terechtkomt nadat hij wetenschappers op Jupiter had moeten oppikken, die daar een anomalie onderzochten. Op de planeet moet hij zien te overleven door aliens te verslaan.

Daarvoor kan de speler de PlayStation VR Aim Controller gebruiken, een plastic accessoire dat in maart door Sony werd aankondigd en dat werkt in combinatie met de PlayStation VR. Met de controller kunnen spelers in een vr-omgeving om zich heen mikken, 'net als in het echte leven' aldus Sony. Farpoint wordt gemaakt door Impulse Gear, een studio uit San Francisco die zich specialiseert in vr-games.

PS VR Aim Controller

Farpoint is een van diverse games die Sony voor de PlayStation VR uitbrengt. In oktober moet deze vr-bril voor de PS4 op de markt verschijnen. Een introductiedatum voor het spel heeft Sony nog niet bekendgemaakt. Aangezien Farpoint exclusief voor de PlayStation VR is, komt de game op zijn vroegst tegelijk met de PSVR uit.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (24)

Vraag me af hoe ze die controller goed kunnen volgen in VR. Ik denk namelijk dat dat met zo een design niet mogelijk is. Je kan de XYZ positie van de loop bepalen, maar niet de richting van het wapen tenzij er meer dan 1 lichtgevend bolletje is die gevolgt wordt. Ik kan nu alleen maar bedenken dat ze de relatieve positie vergeleken met je hoofd kunnen gebruiken voor de richting van het wapen, tijdens het richten zal dat redelijk overeen komen omdat je je hoofd dan achter het wapen plaatst, maar tijdens het rond lopen absoluut niet. Sensoren in het wapen zelf zou het ook niet goed genoeg ondersteunen...
Lijkt me extreem awkward als het VR wapen anders gericht staat dan het fysieke wapen die je vast houdt. Ook is de precisie dan zwaar beperkt.
De richting van de loop wordt bepaalde door te meten wat het 'formaat' van de 'bal' is. Positional tracking wordt gemeten door te kijken 'waar' de bal is. Of bedoel je iets heel anders?
De richting van de loop wordt gewoon bepaald dmv gyroscoop en digitale compas, de bal wordt gebruikt voor positional tracking.. Precies zoals nu dus al met de movecontroller gebeurd.. (deze nieuwe controller is eigenlijk niets meer dan een sharpshooter en move en nav-controller in 1, en waarschijnlijk met verbeterde sensoren)..

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 14 juni 2016 13:42]

Ah, yes. Ik snap hem al. Mijn fout. Een Gyro zou best kunnen, inderdaad. Hoewel ik dan wel vraagtekens zet over de nauwkeurigheid van dat systeem. Vooral in VR kun je de kleinste fouten al zien en is dat erg onprettig.
Hij bedoelt de richting van het wapen. Als je maar 1 punt in de ruimte kunt meten, dan weet je alleen positie. Voor positie en rotatie heb je 2 punten nodig.

Oftewel, je kunt het geweer draaien zonder dat de positie en de grootte van het balletje veranderd.
Maar als je de grootte en positie van het balletje kan volgen, dan is er vast ook wel de mogelijkheid om de zichtbare delen van de controller te volgen, IR-reflectieve markers op de controller of de armen van de gebruiker.
Misschien een rotatie-sensor in het "wapen" zelf?
Dat is ook het eerste wat in mij op kwam toen ik hem zag. maar vergeet niet dat de playstation camera nu 2 sensoren heeft ipv 1 waardoor het misschien toch weer mogelijk wordt (al zal de nauwkeurigheid niet optimaal zijn door de kleine afstand tussen de sensoren)
Werken de motion controllers van de PS3 al niet zo ?
Ik herinner mij dat op Sports Championschips tafeltennis kan gespeeld worden. Daar kan men wel het palletje kantelen en draaien zoals je zelf wil. Rotaties waren mogelijk in bepaalde spelletjes.
De precisie is hopelijk wel beter dan die van de PS3.
Net even een gameplay video gezien, zo te zien hoef je daar al niet eens het balletje echt te raken. De software assisteert je om het makkelijker te maken, het gaat niet om 1 op 1 bewegingen zo precies mogelijk over nemen. Op een TV geen probleem, je zal het waarschijnlijk niet eens zien, in VR kan de kleinste afwijking al onlogisch aanvoelen. En het laatste wat je in VR zou willen is dat een hardwarematig probleem met auto aim correctie opgelost zou worden.

Ik ben in ieder geval zwaar sketisch dat het in VR echt genoeg zal zijn. Natuurlijk hoeft de 2mm nauwkeurige Vive roomscale tracking niet. Dat zal ook niemand verwachten voor de prijs van de PSVR. Maar ik ben bang dat de tracking niet natuurlijk aan gaat voelen.
Vraag me af hoe ze die controller goed kunnen volgen in VR. Ik denk namelijk dat dat met zo een design niet mogelijk is.
De move controllers op de PS3 werkte al erg nauwkeurig. Wel werkt het beter in een donkere kamer aangezien een camera de lichtgevende balletjes volgt. Het schieten (in Killzone3) met de scharpshooter was ondanks de nauwkeurigheid niet zo makkelijk. Ik ben benieuwd of het met een vr bril op een stuk beter werkt.
Vet hoor! hopelijk zit er een beetje gewicht in die controller. Het mooiste zou zijn als je het gevoel hebt dat je echt iets massiefs vast hebt. Mooi om te zien hoe de VR markt los begint te komen. Jammer dat deze spellen aan ons pc gamers voorbij zullen gaan. Hoe dan ook vind ik het vooral belangrijk dat VR succesvol wordt.
Ziet er gaaf uit! Twijfel alleen een beetje over de controller, ziet er een beetje Wii-achtig uit. Maar ben benieuwd naar de eerste impressie.
Je kan hem toch niet zien met bril op :D
Klopt, maar mijn associatie met die Wii-controllers is niet zo positief ;)
Met de bril op zie je zelfs een echt wapen in de plaats van zo'n wit ding met een lichtgevend bolletje.
Nu nog zorgen dat vrienden die meekijken dat ook kunnen via een VR bril zo zien ze wat je aan het spelen bent.
Voor sociale meeting met vrienden is VR dus echt niet geschikt. Ook niet als ze mee kunnen kijken op een scherm. Je mist visueel contact en bent in je eigen wereldje ook al kijken anderen door een raampje mee.
Oooh kan niet wachten om met VR te spelen,zie het al voor me om battlefield 1 zo te spelen. :9~
Mag toch hopen dat ze gewoon de sharpshooter met move ook ondersteunen.. Die combinatie is al perfect.
Mag toch hopen dat ze gewoon de sharpshooter met move ook ondersteunen.. Die combinatie is al perfect.
Het is slechts een stuk plastic om de controller heen. Het voegt niks meer toe dan de ervaring van een geweer in je hand. Het gaat uiteindelijk om de move en de move navigatie controller die je nodig hebt. De oudere sharpshooter zal ongetwijfeld ook werken.

[Reactie gewijzigd door FGras op 14 juni 2016 14:37]

Das niet helemaal waar, de sharpshooter heeft ook nog special knoppen die apart afgehandeld kunnen worden door de ontwikkelaars.
Daar zal waarschijnlijk dus niks mee gedaan worden als dat niet op de nieuwe zit.
Maar ach, dat ding kostte mij maar 5 euro.
Lijkt me wel maf om met dat ding te mikken, en met de knoppen die er op zitten rond te lopen etc.

Nu probeer je juist zo min mogelijk met de controller te zwaaien (helemaal in gezelschap :+)
Lijkt me wel leuk, maar jezus wat een foeilelijk geval zeg. Mag ik alsjeblieft een zwarte? Desnoods met een rode bal, of liever nog punt, op het einde?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True