Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 120 reacties

Sony heeft aangekondigd de PlayStation VR-bril op 13 oktober uit te brengen in de VS en in Europa. Deze kost los 399 euro en is ook verkrijgbaar in combinatie met twee Move-controllers en een camera voor 499 euro.

Ook werd bevestigd dat er voor het einde van het jaar vijftig games beschikbaar moeten komen. Dit was in maart bekendgemaakt op de Game Developers Conference. Bij de toen aangekondigde Battlefront-game blijkt het nu te gaan om Star Wars Battlefront: X-Wing VR Mission, waarin de speler een X-Wing bestuurt vanuit het oogpunt van de piloot.

Ook de game Batman Arkham VR van Rocksteady is bij de release beschikbaar voor de PlayStation VR. Daarnaast moet ook Resident Evil 7, dat in januari verschijnt, speelbaar zijn in combinatie met de bril. Tot slot maakte Sony bekend dat er ook een Final Fantasy XV-fps voor de PSVR uitkomt.

Andere games voor het platform zijn onder andere Bound, RIGS Mechanized Combat League en Bass Drop. In de eerste game is het de bedoeling om via dansbewegingen verschillende platform-levels te spelen. De RIGS-game stelt de speler in staat om mechs te besturen in verschillende klassen.

Sony presenteerde geen nieuwe informatie over zijn PlayStation 4 Neo. Het bedrijf had voor de E3 al aangegeven dat dit ergens na de gamebeurs zou gebeuren.

psvr releasedatum

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (120)

Ik denk dat veel mensen hier er echt helemaal naast zitten met hun redenering van dit gaat echt niets worden, de graphics en framerate worden heel slecht en voor een Vive/Rift moet je al een 980Ti hebben enz. Ook hoor ik veel mensen hier zeggen dat de specs getoond moeten worden terwijl deze al meer dan een jaar bekent zijn. Ik had van mijn mede Tweakers toch wel wat meer onderzoek/ beter informeren verwacht.

Ten eerste lijkt het of iedereen hier denk dat het niks wordt omdat de specs zogenaamd minder zijn dan de pc varianten, dit is natuurlijk de grootste onzin want ik heb een hele dikke pc (2x 980Ti & 4K scherm) maar ik heb nog geen game gespeeld die zo mooi is que graphics en animatie als Uncharted 4 op mijn PS4. Dit komt omdat er gewoon 3-5 jaar aan die game is gewerkt met een fantastisch budget en puur voor 1 systeem. (optimalisatie).

Er zijn 40 miljoen PS4's verkocht dus voor al die mensen is een PS VR maar een aankoop van ¤400 dus dat is een heel verschil met de ¤700 - ¤900 kostende rift/vive. Ook zullen uitgevers/game makers veel betere support en geld/marketing krijgen van Sony om de PS VR te pushen.
Ik denk dat als VR ergens mainstream wordt dat het op de PS4 is. Mensen gaan dit echt wel kopen tijdens sinterklaas/kerst/oud en nieuw. En dit is ook goed nieuws voor de VR liefhebbers op de pc.

Als tweede gaat Sony echt niet zo veel geld + tijd in een systeem stoppen dat echt heel slecht werkt. Het gaat misschien niet zo mooi zijn als de mooiste games op de Vive/Rift maar ze zullen allemaal goed werken en er zullen meer en kwalitatief betere games uitkomen dan op de pc varianten. Dit puur omdat de grote uitgevers/makers geen games uitgeven op de rift/vive omdat de install base te klein is.
PS VR heeft dit probleem niet omdat ze gewoon al 40 miljoen PS4's hebben verkocht en Sony gewoon een deel (misschien wel de helft) van de marketing en ontwikkelingskosten betaald.

Ik was erg aan het twijfelen tussen de Rift en de Vive maar naar alle reviews ben ik gaan twijfelen en ik heb nog steeds geen killer games gezien die ik perse wil spelen. Ik ga dus wachten tot de 2e versies van deze sets. Ik koop ondertussen een PS VR voor ¤399 en dan speel ik Resident Evil 7, de nieuwe Gran Turismo, RIGS, Star Wars & Final Fantasy XV.

Hopelijk voor iedereen die VR een warm hart toe draagt wordt het op de Playstation wat en krijgen uitgevers / game makers 100% vertrouwen in VR op alle platformen.

Specs PS VR:
Scherm: 5,7'' OLED.
Refresh rate: max 120Hz.
Field of view: 100 graden.
Sensoren: Accelerometer, gyroscope, PlayStation Eye tracking system.
Aansluitingen: HDMI + USB 3.0
Controllers: PlayStation Move & Dual Shock 4.
Dit is leuk als je geen hoge eisen stelt. Als je nu al kijkt dat een gtx 980 ti de grootste moeite heeft met VR. Laat staan de gpu van de ps4 :)
Maar we weten toch helemaal niet wat er voor GPU in de PS4 Neo zit?

Aangezien AMD zijn RX 470 en RX 480 op de E3 heeft aangekondigd en de Neo een GPU zou hebben van die familie mag er van uit gaan dat dit best wel gaat lukken. Lisa Su liet een rugzak PC gebaseerd op een RX480 zien van Razor voor VR doeleinden:
nieuws: AMD onthult Radeon RX 470 en RX 460 op E3-gameshow

Dit lijkt aardig te kloppen met de eerdere geruchten, 2304 stream processors komt overeen met de RX480:
http://nl.hardware.info/n...et-2304-stream-processors

Dit is de aankondiging van de RX480 zelf:
nieuws: AMD introduceert Radeon RX480-videokaart met Polaris-gpu - update

Edit: linkje

[Reactie gewijzigd door terracide op 14 juni 2016 08:33]

Ze hebben het constant over een SoC/APU die in de Xbox Scorpio en de PS Neo zou worden gebruikt. Een RC480 kan niet in een dergelijk kleine package worden geplaatst, die heeft echt een redelijk grote PCB nodig ivm alle warmte die hij produceert.

De kracht zal miss wel in de buurt komen, maar de grafische kracht zal niet die van de RX480 of GTX 980 zijn.

[Reactie gewijzigd door kiang op 14 juni 2016 10:07]

Waarop baseer je dat? De normale PS4 heeft een APU gebakken op 28nm planar procedé terwijl de nieuwe APU met 14nm FinFET wordt gebakken. Die zou zuiniger en koeler moeten zijn.
SOrry, geen SoC idd, maar een APU. iig 1 package. Heb je gezien hoe groot dat is, en hoe groot de RX 480 is?

Een 8core CPU en een RX480 passen echt niet in 1 package.
Joh sorry maar waar heb je het over, denk je dat ze een complete grafische kaart in een PS4 gieten ofzo?

FinFET is ongeveer de helft van de grootte van het 28nm procedé, en die gaat echt wel in een PS4 APU passen zelfs met meer stream processors:

http://wccftech.com/amd-unveils-polaris-11-10-gpu/

edit: linkje

[Reactie gewijzigd door terracide op 14 juni 2016 10:30]

Ga er vanuit dat AMD hetzelfde geintje voor de Scorpion en de Neo uithaalt als wat zij bij de reguliere Xone en PS4 hebben uitgehaald.Daar hebben ze ook geen volledige 7870 erin gestopt, maar wel bijna 1280 stream cores tov 1,152.

Vergeet niet dat het geheugen gedeeld wordt en om de APU heen gesoldeerd is. Geheugen maakt de reguliere kaarten juist zo groot. Kijk maar naar de Fury waar ze de kaart kleiner konden maken omdat het HBM geheugen gestapeld wordt.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 14 juni 2016 12:21]

Een grote PCB omdat ie warmte produceert? lolwut?
Warmte voer je af via een koeler, niet via je printplaat 8)7
...dus jij denkt dat je iets zo klein als maar kan kan maken, zo lang je er maar een dikke koeler op zet? Er zit een limiet aan de warmte die je kan afvoeren. Een 8core CPU én een RX480 zouden samen zo'n 250W gebruiken (AMD zelf geeft aan dat de RX480 150W gebruikt, een 8core CPU gebruikt al snel 125W, maar alten we zeggen 100W). 250W aan warmte afvoeren vanaf 1 package, dus ongeveer op een oppervlakte van 25cm2... da's echt niet makkelijk, tenzij ze er een waterpomp opzetten en een 240mm radiator bij leveren. Wat ze écht niet gaan doen in een console: die wil je compact hebben.

Er is een reden dat AMD zelfs in hun duurste APUs niet hun top-end GPUs kon proppen: ten eerste plaatsgebrek, maar vooral: zoveel warmte op zo'n klein oppervlak kan gewoon niet worden afgevoerd.

[Reactie gewijzigd door kiang op 14 juni 2016 10:54]

Ik begrijp wat je bedoelt hoor, maar zeggen dat je een grote PCB nodig hebt slaat nergens op. Het maakt toch helemaal niks uit hoeveel printplaat er om de chip heen zit, zolang je maar genoeg koeling hebt.
Dat een 250 watt chip in een console niet handig is ben ik met je eeens en dat zal ook niet gebeuren, maar met optimaliseren, weglaten van onnodige delen en eventueel wat minder agressief klokken kom je al een end.
Het is dan ook een variant van de RX480M en niet de gewone RX480. De M versie gebruikt MAX 35W en zo komt het totale verbruikt van de PS4Neo weer onder de 150W te liggen.
Is het niet zo dat er in consoles de zogenaamde APU's aanwezig zijn? lijkt me onwaarschijnlijk dat ze daa nu verandering in brengen, toch?
Een APU is een GPU en CPU op 1 chip, het ontwerp van de GPU wordt in grote lijnen het zelfde gehouden als van een losse kaart. AMD kan daarom prima een APU maken op basis van een RX480.

Dat zelfde hebben ze ook gedaan voor de normale PS4, dat een aangepaste 7870 GPU heeft met 2 CU's disabled.

[Reactie gewijzigd door terracide op 14 juni 2016 09:22]

Maar we weten toch helemaal niet wat er voor GPU in de PS4 Neo zit?
En hoe is dat relevant.
De VR bril komt nu uit voor de gewone PS4 met de huidge GPU.
Daar gaat het artikel over.
Die VR bril is echt wel gemaakt voor de PS4 Neo en niet voor de gewone PS4. Er is een eis van Sony dat de games een "BASE" mode (en een "NEO" mode) hebben zodat ze ook op een gewone PS4 draaien. Maar die eis is puur om PS4 bezitters niet te dwingen naar een nieuwe console te upgraden en de community niet de splitsen .
en niet voor de gewone PS4.
De VR bril komt op 13 oktober uit.
Denk je dat er dan al een Neo verkrijgbaar is?

[Reactie gewijzigd door TWyk op 14 juni 2016 11:12]

nee absoluut niet, maar dit is puur marketing omdat bestaande games dan meteen "BASE" patches kunnen krijgen zodat ze speelbaar worden met de VR Bril. Dit is voor Sony van groot belang voor het succes van deze bril, meteen veel games en kopers van de bril. Als de PS4 NEO uitkomt zullen er ook andere games uitkomen, die echt ontwikkeld zijn voor de NEO, maar een "BASE" mode hebben. Ik vermoed dat bestaande games geen "NEO" patches krijgen, met misschien wat uitzonderingen zoals GTA V.

Edit: Als sony zou wachten tot de PS4 Neo er zou zijn met het releasen van de VR bril bestaat er een grote kans dat ze minder brillen verkopen aan gebruikers van de "oude" console.

En daar komt bij dat gebruikers die een oude PS4 hebben en nu een VR bril een relatief kleinere upgrade te hoeven doen door alleen de PS4 Neo te kopen als deze uitkomt ipv een hele set van PS4 Neo + VR Bril. Ik denk dat sony ook wel marktonderzoek heeft gedaan of gamers 800 euro willen uitgeven voor een upgrade.

[Reactie gewijzigd door terracide op 14 juni 2016 13:03]

Niet om je verhaal volledig om zeep te helpen, maar ik heb de PSVR inmiddels nu 4 x op mijn hoofd gehad, voor totaal zo'n 9 uur.... Ik heb de desbetreffende 'playstation' waarmee die gehookt was toch echt goed bekeken, maar dit is m.b.t. format (en lawaai) echt exact dezelfde console als die ik hier al 2,5 jaar in mijn woonkamer heb staan. Bij de laatste testrun was de NEO rodel al meer de ronde echter enige wat de host kon zeggen is dat neo-only games weren't going to happen. Voor de rest moesten we maar genieten van de headset.

Los hiervan.... ben ik wel mening dat de Neo het allemaal wat mooier, soepeler en zonder F16-achtige geluiden en bijbehorende warmte te produceren. Verschil zit hem heel simpel in volgende feit: 40.000.000 zwarte doosjes zijn geheel gemaakt zoals game devs dit willen en kunnen zodoende het laatste druppeltje uit de kan nog een keertje onder de loep nemen zodat je echt alles eruit kan trekken. Diezelfde hoeveelheid windows/linux/mac kastjes van alle kleuren van de regenboog, hebben allemaal 1 ding gemeen, vermoedelijk geproduceerd in een Aziatisch land, te duur gekocht in een Westers land, maar allemaal verschillend ;-) Leg maar eens 4 verschillende merken banden onder je auto en ga dan eens eens een slipcursus doen :-)
Maar we weten toch helemaal niet wat er voor GPU in de PS4 Neo zit?
Dat hoeven we ook niet te weten, want VR is niet Neo-only en games mogen dat ook niet zijn. En toch moet er minimaal 60fps gehaald worden (is een requirement van Sony).
De PSVR is sowieso voor de huidige PS4's, de NEO zal alleen zorgen dat je nog wat mooiere graphics zult hebben..
Ik denk juist andersom, de huidige PS4 zal veel moeite hebben om uberhaupt op 720p games in VR te draaien.

Je hebt juist de PS4 Neo nodig om fatsoenlijk in 1080p in VR te kunnen draaien.

En 1080p is echt wel het absolute minimum voor VR.
1080p is helemaal niet het absolute minimum voor VR, ik heb hier nog een forte VFX-1 liggen uit 1995 met 320x200 per oog, en daar heb je al een hele leuke geode VR ervaring (ook nog een vuzix VR920 liggen met 640x480 per oog).. tuurlijk, hogere resolutie maakt het mooier dat staat niet ter discussie, maar om te stellen dat het een absolute minimum is voor VR is gewoon dikke bullshit.. Grappige is zelfs dat ik met de oude headsets (waarbij ik wel fatsoenlijk de IPD en focus kan instellen) totaal geen last heb van motion sickness, maar bij de DK2 (die ik ook heb) welke een fixed focus en IPD heeft ik dus wel last heb van motion sickness.. Ga maar eens rondkijken met een gewone bril op sterkte die niet goed afgesteld is voor jouw ogen, dan zul je ook redelijk snel misselijk worden..
Ja framerate en tracking heeft er ook iets mee te maken, maar lang niet zoals beweert wordt door velen.. Een goed afgestelde HMD is zeer belangrijk om motion sickness zoveel mogelijk te verminderen..
Ja maar de content voor die resolutie van 320x200 is ook afgesteld daarop.

Als jij super gedetailleerde omgevingen creeert en dat dan weergeeft op 320x200 dan zie je daar niks van, je ziet dan een hoopje pixels.

Dat is niet wat je wilt neem ik aan.
Zou mij niets verbazen als het er straks toch redelijk goed uitziet allemaal, de VR games hoeven alleen op een ps4 te draaien waardoor dat goed geoptimaliseerd kan worden , als ik kijk naar uncharted 4 dan verbaasd mij dat ze dit uit een ps4 krijgen, dit is dan heel anders dan VR maar bewijst wel wat optimaliseren op 1 console kan betekenen
Ik ben ook heel benieuwd naar de beeldkwaliteit. Het blijft natuurlijk een voordeel dat de hardware puur voor de PS4 gemaakt is en ik ben tot nu toe best tevreden over de huidige PS4 games.
Het is gewoon moeilijk te vergelijken met een PC.

Wel jammer dat mijn huidige PS4 waarschijnlijk minder gaat werken met de VR dan met de Neo

Is er al iets bekend over de controller? Heb je inderdaad de Move controller nodig of werkt het ook gewoon met de DS4

[Reactie gewijzigd door yorroy op 14 juni 2016 08:32]

Mooi verhaal weer.. Allereerst kan ik uit eigen ervaring zeggen dat de HTC Vive zeer goed werkt op een GTX 970. Ik kan me dus niet voorstellen dat een GTX980ti zogenaamd slechter presteert.

Daarnaast kun je je wel afvragen of de huidige VR lineup op de PC uberhaupt wel een uitdaging biedt voor de PC. De games zien er vaak flets uit met weinig diepgang of detail. Ik vind de lineup van Sony nu al indrukwekkender.

Wel vraag ik me af of de Playstation inderdaad in staat zal zijn om de belofte waar te maken. Maar ik denk dat de heren onderhand wel zeker zijn van hun zaak. Anders had het nu wel de tijd geweest om de werkelijke graphics te tonen die je gaat zien bij de PSVR
Ik heb een 980ti en die staan over het algemeen niet te doen tijdens VR. De 970 eis komt volgens mij ook voort uit het feit dat je constant 90 frames nodig hebt. Die dipjes kunnen je misselijk maken. Simpele games zou je prima met een goedkopere gpu kunnen spelen volgens mij.
Plus hier komt ook nog eens bij dat games op 90fps moeten draaien. De verversingssnelheid van de schermen was 90Hz en dit zou hun standaard worden.

Dus 2 schermen, op een veel hogere refreshrate, dat zal toch moeilijk worden voor de ps4
De schermen van de PSVR zijn zelfs 120Hz..... Maar de schermen worden aangestuurd met 60hz en dan via een speciale techniek verdubbeld..
De VR van PS heeft niet zoveel pixels als de andere verkrijgbare VR brillen. Dat scheelt al.
een 980 ti heeft helemaal niet grootste moeite met VR.

Ik speel dagelijks VR games op mijn gtx 970 en heb helemaal geen problemen.
Dan raad ik je aan de oculus item te kijken van tweakers.
Heb mijn oculus rift reeds verkocht omdat ik de Vive prefereerde. Maar kan je zeggen dat de Oculus Rift dankzij ATW nog smoother werkt dan de Vive en Vive heb ik al helemaal geen problemen mee. Ik hoef dus geen items te bekijken aangezien ik het eerste hands kan ondervinden.
Deze kost los 399 euro en is ook verkrijgbaar in combinatie met twee Move-controllers en een camera voor 499 euro.
Betreft dit dan PS3 move controllers of gaan ze een nieuwe versie maken? Zo ver bij mij bekend zijn de Move controllers nooit uitgekomen voor de PS4.
Dit zijn dezelfde als de PS3 Versie, als je deze nog hebt kan je deze gewoon gebruiken op de PlayStation 4.
Kun je em dus beter los kopen en los de controllers/camera er bij kopen.. Ja het zijn dezelfde movecontrollers als de PS3, dus als je die al hebt, dan hoef je alleen nog maar een camera te hebben, maar het kan zijn dat je die ook al hebt want bij een zwik packs zat die ook al bij de PS4..
Ik zie dit sneller een succes worden als de rift en de vive,

Mooie titels
Mooie prijs
Console is makkelijker te verplaatsen naar een andere kamer
Toch ben ik benieuwd naar de prestaties, consoles zijn altijd al minder dan (high end) game-pc's qua specs, en zeker als je naar de sys. req's kijkt voor de rift en vive loopt de PS4 toch een dikke generatie achter.

Ik mis trouwens de specificaties in het artikel... resolutie/sensoren?
Niet alleen de prestaties, maar ook de toekomstgerichtheid. Ik kan me niet voorstellen dat VR al helemaal uitontwikkeld is en hoe kan de PS-VR met nieuwe ontwikkelingen omgaan. Lijkt mij wel erg belangrijk.
Non issue.

Console gamers zijn al tevreden met last-gen graphics op hun TV's ten opzichte van PC gamers.. waarom zou dat bij VR anders zijn?

Enige punt is dat ze de minimale drempel van fidelity voor VR moeten kunnen overschrijden zodat mensen het als meerwaarde ervaren en dan kunnen ze met elke console generatie langzaamaan de (VR) graphics ed. upgraden. DÀT is het belangrijkste hekelpunt, maar als dat goed zit dan is er geen probleem.
Het zal altijd achterlopen op PC alternatieven maar dat is al jaren zo en toch gamen er veel meer mensen op console dan PC.
Toch wel een issue lijkt mij. Of wil je elk jaar, of elke twee jaar, een nieuwe console halen? Ik denk dat zelfs de ferventste consolegebruiker hier niet blij zou zijn.
Normaal komt er om de zoveel jaar een nieuwe verbeterde console, slim(line), meer hdd, maar nu ze opeens komen met "4K", zijn er toch veel mensen van plan om een verbeterde console te kopen....
Specs van GDC 2016
Screen Size: 5.7"
Resolution: 1920x1080 (960x1080 per eye)
Refresh Rate: 120Hz, 90Hz
Latency: Less than 18ms
Sensors: 360 Degree Tracking/9LEDS
Field of View: Approximately 100 degress
Controller: Dualshock 4 & PS Move
Incl. een breakout box dat het volgende doet:
The breakout box that comes with the PSVr does three things: It splits the image sent from the PS4 and converts it to a format that will work on a TV screen, it handles the 3D audio, and it packages the sensor data from the headset and sends it to the PS4 over USB.
Zou dat inhouden dat je net zoals met VR demo's ook nog steeds beeld over je tv kan ontvangen? Is wel gezelliger als je in VR mode zit met gezeldschap
Ja. Er is volgens mij ook al een co-op game aangekondigd waar één persoon de PSVR op heeft en de rest niet.
Ja, er zal wat beperkt moeten worden op de graphics, maar doet hoeft helemaal geen probleem te zijn, beetje creatief denken is daar een goed voor. De beelden die nu getoond zijn, zijn IMHO allemaal zeer mooi vooral voor deze generatie.. Ja betere graphics hogere resolutie is allemaal mooier, maar de huidige highend GPU's hebben al moeite genoeg om die hoge resoluties aan te sturen met al die pracht en praal, de midrange (en helaas betekend dat tegenwoordig al 300+ euro kaarten) hebben zelfs moeite met de huidige generatie (met pracht en praal)..
Inderdaad bij de gaming tak van Sony zijn ze al lekker bezig sinds de ps4. De keuzes en marketing zijn gewoon goed.

Niet iedereen zal het zich kunnen veroorloven en het is niet de beste vr set op de markt. Maar de prijs is in orde en in tegenstelling tot de anderen weet Sony wel een interessant game aanbod te maken.

Snap door al die goede beslissingen/ideeën niet hoe ze zo slecht bezig kunnen zijn in de mobiele tak.
Mooie prijs? 500¤ + 450¤ voor een nieuwe playstation... En dan kan je er alleen maar mee gamen. Zo goedkoop vind ik het niet.
Ik kan in het artikel niet terug vinden dat je er ook een nieuwe playstation voor moet kopen?

Een game pc voor VR is ook minimaal 700 euro + rift of vive.
Dat was ook het eerste wat ik dacht. Is het de bedoeling dat deze set met de huidige PS4 moet gaan werken, nee toch? Dit zal gaan over de PS4.5 die je er ook nog bij moet kopen. Die zal ook niet goedkoop zijn, ik schat 400 euro. Tel daar deze set nog bij op dan zit je op 800 euro. Wie gaat dat kopen?

Als dit wel moet gaan werken met de huidige PS4 dan voorspel ik niet veel goeds, want de resolutie zal echt flink omlaag geschaald moeten worden. De vergelijking met 'kwaliteit is goed genoeg op TV' gaat niet op, want de couch-gamers worden met deze bril nogal met de neus op de feiten (pixels) gedrukt en zullen die kunnen tellen.

Dat wil niemand, ook niet voor 400 euro.
Wel slim van Sony dan, eerst een VR set aanbieden voor 400 --> gamer geïnteresseerd en daarna ergens tegen de release van de VR gaan vertellen dat je een nieuwe ps4.5 moet kopen |:(
Die zal ook niet goedkoop zijn, ik schat 400 euro
Initieel in het eerste jaar zou ik die eerder op 600 euro inschatten.
Maar die komt denk ik pas in Q3 van 2017 dus voorlopig is de bril echt wel voor de huidige PS4
De aangekondigde games en set draaien dus gewoon op de HUIDIGE PS4..

grote kans is overigens ook dat 'de community' dat ding ook nog aan de praat kan krijgen op de PC (overigens heeft Sony dat zelfs niet eens uitgesloten, maar wel gezegd dat in het begin ze zich alleen concentreren op de PS4)..

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 14 juni 2016 13:54]

Wie heeft het alleen over gamen?
De PS4 kan ook je Bluraytjes afspelen dus reken maar op 3D support voor al je porno speelfilms. O-)
Is het wel echt comfortabel om anderhalf a 2 uur met zo'n VR bril op een 3D film te kijken?
Kwartiertje lijkt me genoeg :+
Alleen gamen? De PS4 is ook nog een volwaardige media player met Spotify, Netflix, PLEX, support voor bluray en media op USBs. Daarnaast zit er ook gewoon een internet browser en een nieuwe playstation 4 kost bij Bol.com ook nog maar 344 euro.
Mooie prijs? 500¤ + 450¤ voor een nieuwe playstation.
450 voor één bril een camera en twee move controllers.
zonder nieuwe playstation
Mooie prijs? 500¤ + 450¤ voor een nieuwe playstation... En dan kan je er alleen maar mee gamen
Voor hetzelfde geld heb je inderdaad ook een Rift of Vive, maar daar kun je nog minder mee, namelijk helemaal niks.
Daarnaast kun je natuurlijk meer dan alleen maar gamen, ik kan me zo snel zelfs geen VR-toepassingen kunnen bedenken die niet op een PS4 zouden kunnen werken, consoles zijn over het algemeen gericht op grafische presentatie, en VR is daar een vorm van.
uhh, de laatste keer dat ik keek kon je al een PS4 krijgen vanaf 300 euro.. Je bent al meer kwijt aan een simpele GPU die de Vive/Rift aan kan sturen op de PC..
En met en PS4/xbox kun je wel meer dan alleen gamen (dat jij het alleen daar voor gebruikt is een ander verhaal)..
Klinkt goed, maar wat kun je dan zonder die move-controllers en camera?
Die heb je wel nodig, maar de PS4 bezitters die ze nu al hebben hebben nu de mogelijkheid dan alleen de VR unit te kopen. Goed nagedacht van Sony.
Zonder de camera? Niks.
Zonder de move controllers? Zou je als het goed is alles nog moeten kunnen doen. Alles word ook gewoon compatible met de Dualshock 4
499 is wel even slikken qua prijs. VR is weliswaar duur ivm ontwikkelkosten.alleen als de ps 4 nu pas rond de 350 zit is het nog niet voor iedereen weggelegd. Ik kijk nog even of het echt aanslaat( en of sommige spellen wel/niet neo exclusive zijn)
399 toch ? Die Move controllers zijn voor een paar tientjes te vinden op bv Amazon marketplace. Dat was een paar maanden terug althans. Ik had helaas paar jaar geleden m'n PS3 met alle accessoires verkocht. Die Move controllers hebben ook een aparte lader nodig. Mij niet gelukt om ze op te laden met een USB kabel aan bv. standard lader of zelfs PS4.
De aparte lader kun je voor nog geen 5 euro krijgen (bigben dual charger met verschillende addons voor move/dualshock)..
Yup... 5 euro originele lader op Amazon.co.uk, met twee move controllers (met bolletje) en een zonder voor 20-30 euro.
beter was natuurlijk geweest als het opladen gewoon via elke simpele USB poort kon, maar het moet er 1 zijn die minimal een bepaald voltage kan uitspuwen. Op mn ouwe dell pc (waar ik wel drivers had geladen voor de move/dualshock) kon ik gewoon via elke USB poort de dualshock/move opladen, met mn nieuwe computer (waar ook diezelfde drivers op geinstalleerd zijn) kan ik dat niet..
Beelden tijdens de presentatie zagen er goed uit. Maar weet niet of dat opgenomen was met een uitgebreidde ps4 (eigenlijk de neo) of gewoon de normale ps4. Lijkt me dat je met de framerate niet op 30 fps moet gaan zitten, anders word je best misselijk denk ik zo. Heb ook ergens gelezen dat de PS VR met een extra processor unit komt voor de normale ps4. Zou die module dan eigenlijk gewoon bij de Neo zijn ingebouwd.
Ik denk het haast niet, dan zou die zowel in je console als in je bril zitten. Je kan eventueel een light versie van de PSVR kunnen uitbrengen speciaal voor de neo. Die kan een betere batterij hebben/lichter zijn maar dan zit je weer met 2 brillen op de markt en bestaat er voor sommige consumenten verwarring wat op welke console werkt etc. (voor Tweakers vast geen probleem maar zat consumenten had al moeite met het verschil tussen de DS en 3DS of tussen de wii en wii u, zal met ps4 en ps4 neo niet anders zijn).
Hoe staat/verhoud de PlayStation VR zich eigenlijk ten opzichte van de Rift en Vive?
Zal de PlayStation VR de harten van de Virtual Reality liefhebbers weten te veroveren?

Time will tell... (een early adopter zal ik iig niet zijn, mede omdat ik geen PlayStation 4 heb :+ )

Ik heb overigens wél het idee en/of de indruk dat er voor PC/MAC (veel) meer toepassingen beschikbaar zullen komen dan voor de consoles. Wat denken jullie (hi)ervan?

[Reactie gewijzigd door born4trance op 14 juni 2016 08:07]

Jullie vergeten de game Farpoint te noemen als VR titel: http://blog.us.playstatio...unced-for-playstation-vr/
Ben zeer benieuwd naar de kwaliteit, zelfs als ik mijn HTC vive draai op mijn high-end computer met een 980ti vind ik dat de kwaliteit van de gehele ervaring nog maar net toereikend is om het een volwaardig consumenten product te noemen.