Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 39 reacties

Een jaar na de introductie van Battlezone, toont ontwikkelaar Rebellion de vorderingen die zijn gemaakt. Ten opzichte van de versie die in 2015 werd getoond, zijn de graphics flink aangepast. De game komt eerst uit voor PlayStation VR op 13 oktober.

Battlezone is een moderne remake van de gelijknamige arcadegame uit 1980. Het spel werd in juni vorig jaar aangekondigd met een trailer, maar toen waren nog niet veel details bekend. Het afgelopen jaar heeft de ontwikkelaar meer informatie gegeven en op de E3 toont Rebellion nu de vorderingen die zijn gemaakt.

De grafische stijl van de game is aangepast. Deze is nog steeds polygonaal, maar volgens de ontwikkelaars bevat de game nu veel meer visuele effecten en details. Rebellion spreekt van een retro-look met gebruik van moderne technieken. Ook de cockpit van de tank die gamers besturen is volledig opnieuw ontworpen.

Bij de PlayStation VR-versie wordt de controller in de game weergegeven. Spelers kunnen door naar hun handen te kijken de controller in het spel zien; dat maakt het voor de ontwikkelaars mogelijk om te laten zien welke knoppen ingedrukt moeten worden voor bepaalde acties. Verder zijn er nieuwe vijanden en wapens toegevoegd en aanpassingen aan de gameplay gemaakt. Ook toont Rebellion de verschillende landschapstypes waar het spel zich zal afspelen.

Volgens Rebellion wordt Battlezone gemaakt voor de 'nieuwe generatie vr-apparaten', waaronder de PlayStation VR en Oculus Rift. De makers doen nog geen uitspraken over ondersteuning voor de HTC Vive. Rebellion zegt 'te kijken naar het potentieel van andere vr-platforms'. Battlezone wordt uitgebracht als een van de PSVR-launchgames op 13 oktober. Later komt de game ook naar Steam en de Oculus Store, wanneer is nog niet bekend.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (39)

Ik ben een echte Battlezone Fan, BZ 1 en 2 O+ maar ik dacht dat we een Battlezone 3 zouden krijgen maar daar vergis ik me in.
Erg leuk spel was Battlezone II Combat Commander inderdaad. Veel gespeeld :D
Ik ben een echte Battlezone Fan, BZ 1 en 2 O+ maar ik dacht dat we een Battlezone 3 zouden krijgen maar daar vergis ik me in.
Dit arcade spel is gebaseerd op de klassieke Battlezone arcade game. De Battlezone serie waar jij het over hebt was ook gebaseerd op de arcade game, maar legde meer de nadruk op het genre "FPS met voertuigen" in combinatie met "RTS" in plaats van arcade. Zie de Battlezone waar over gepraat wordt in het artikel meer als een game van de arcade tak.

Battlezone 1 (tegenwoordig ook wel Battlezone 98 genoemd) en Battlezone 2: Combat Commander heb ik ook grijs gespeeld. Sinds kort is Battlezone 98 Redux uitgekomen op steam, een rerelease van Battlezone 1. Vermoedelijk zullen de The Red Odyssey uitbreiding en Battlezone 2: Combat Commander ook rereleases krijgen. Hopelijk zorgt dat voor genoeg geld en goodwill om eindelijk eens aan een Battlezone 3 te beginnen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 17 juni 2016 15:40]

Nu nog iets uit TRON :)
Daar lijkt die hele oplichtende polygonenstijl uit de jaren '80 wel op. :)
Ik vind het allemaal zo makkelijk om te roepen dat de Playstation 4 geen VR aankan. Er is nog geen unit verkocht en mensen hebben al een mening klaar alsof het feitelijk bewezen is. Uiteraard heeft de Playstation 4 niet de rekenkracht van een desktop gaming PC, maar dat betekent niet dat VR daardoor meteen onspeelbaar of lelijk is.

Sterker nog, ik ben aangenaam verast door de footage van afgelopen E3 en van eerder vrijgegeven footage. Denk aan RIGS: Mechanised Combat, London Heist, Dreams, Resident Evil, EVE Valkyrie. Stuk voor stuk games die al meer grafische pracht laten zien dan de "demo's/games" die de HTC Vive op het moment aanbiedt (ondanks dat ik deze met veel plezier gebruik).

Vergeet ook niet dat Sony een 60FPS of 120FPS range aanbiedt als input. Dat is een stuk lager dan de 90FPS die Oculus en HTC Vive eisen, ook nog op een lagere resolutie. Het zijn allemaal concessies die iemand moet maken als die geen 900,- voor een VR device uit wil geven (afgezien van de hardware kosten).
Denk dat VR niet het probleem is. Maar de fout dat het volgens huidige GFX maatstaven op High- end PC moet zijn wil je het optimaal ervaren. Je kan dat eisen maar dan moet nog twee generaties wachten en 3 als je het ook betaalbaar wikt hebben.
Quake zag er decenia geleden ook tof uit full 3 D en loopt nu op 1000++ FPS. Dus VR is makkelijk te doen. Maar kwa game engine en vooral de scene en fearure complexiteit moet de norm van vorige gen console pakken of PC van 7 jaar terug.

Met de quake engine kan je ook 4 1080 plat krijgen als je de scene Zo complex en vol van zware features. Dus de game engine load is ook heel belangrijk. 10.000 geometrie of 5.000.000 geometrie en 256 textures ipv 1024 of 2048 textures.

Ik verwacht dat VR games soepel draaien en heel stuk minder uitzien om dat mogelijk te maken. Want de in studio Alfa testers zullen al kots misselijk worden en Beta test ook. En Sony delegatie die game moet keuren ook. Met de Neo komt de GFX met VR mode weer terug op redelijke pijl.
Net als in de dagen van de NES en master system vereist dit gewoon simpelweg wat creatiever programmeren en desginen. Zoals je ook in dit filmpje kunt zien. Hou je poly count laag, dan hou je de game soepel, ook met weinig hardware en hoge resoluties /framerates. probeer daarna effecten te realiseren met slim gekozen textures en gebruik niet te veel fancy effecten. Meestal resulteren dit soort uitdaging in de meest creatieve games omdat mensen out-of-the-box moeten leren denken. Zo slecht of PSVR dus helemaal niet te gaan worden.
jammer dat de hardware van de PS4 gewoon niet goed genoeg is voor VR.
Je bedoelt niet goed genoeg voor VR met mooie graphics?
oke, je hebt gelijk, VR is wel mogelijk, maar waarschijnlijk zal de game dan nog niet op een constante 90fps 1080p te houden. wat gewoon jammer is.
Dat ligt heel erg aan hoe het spel er uit ziet natuurlijk, per definitie zeggen dat de PSVR niks is vind ik een beetje kort door de bocht. Als je het niets lijkt koop je het niet.
Precies, en alsnog is dat onzin. Je kan een uitstekende VR ervaring hebben met graphics van vandaag de dag. Daar is de ps4 krachtig genoeg voor.
Dat niet realistisch. Fictive The Witcher VR port. Wat neer komt in reductie en optimalisatie in render load. Voor stabile FPS.
Het zal er dan heel stuk minder uitzien maar wel vloeiend lopen. Iig dat crusiaal voor VR anders wordt het korte kots ervaring.
Nvidia heeft een nieuwe render techniek gevonden voor VR.
zal AMD ook wel een antwoord op geven.

En ik zie Microsoft en Sony ook wel dit soort technieken ontwikkelen voor hun devkits.

Daarmee kan je efficiënter renderen voor VR.

[Reactie gewijzigd door Zezura op 17 juni 2016 16:14]

Als het echt de beste oplossing is dan mischien wel ja vraag me alleen af of NVidia hier geen patent of iets dergelijks op heeft ..

het gaat namelijk ook de vervorming tegen van het beeld door de lenzen in de vr headsets dus hopelijk wordt het als het succesvol blijkt een industrie standaard en geen nieuwe black box van nvidia...
ja ze kunnen efficienter renderen bij nvidia door die techniek, maar zelfs die techniek gaat er niet voor zorgen dat games die nu 30FPS draaien opeens de 90 halen.
Het is heel goed mogelijk om VR te hebben op de huidige consoles, alleen mensen moeten er wel rekening mee houden dat de graphics dan eerder te vergelijken zijn met mainstream PS3 games.
Ja precies, ps3 kwaliteit vind ik nog niet eens zo slecht.

Als je slim bent, en sommige studio's zijn dat, Dan maak je de VR game in de material style (fletse kleuren, kartelige randen.

Dan ziet het er toch modern en goed uit. Ondanks dat het Graphics minder performance kost.
Jewcookie beweert dat het ook goede graphics zal hebben.
Jewcookie zegt dat de ps4 een goeie VR ervaring kan leveren. En daarmee bedoel ik niet dat het eruit zal zien als de Witcher 4, maar met het grafisch niveau van 2 jaar geleden. En dat ziet er in mijn beleving ook prima uit.
grafische niveau van twee jaar geleden op PS4 of op PC?
daarnaast zeg je zelf dat het 'graphics van vandaag de dag' kan hebben.
2 jaar geleden draaide de PS4 net zo min games op een goede framerate als dat hij nu doet. de in-game performance van de PS4 is over de afgelopen 2 jaar maar nauwelijks gestegen.
Niet alle games van vandaag de dag hebben het Witcher niveau vriend. En als het je zo tegen de borst stuit, dan koop je het toch lekker niet. Kinderachtige discussie, succes ermee.
Dacht 60FPS maar wel strakke FPS.
Oculust heeft 90 fps.
ze richten voor 90fps.
het minimaal moet 60fps zijn. waarbij er een techniek wordt gebruikt die het zal veranderen in 120fps, door bepaalde trucs toe te passen. waarschijnlijk zal dit wel leiden tot motion-blur of een ander klein verschil.
Ik denk dat je PS4 VR niet zo moet zien. Het is meer een soort storm-ram om aan te tonen dat VR tegenwoordig acceptabel op een mainstream console gedraaid kan worden. De volgende generatie (XBOX ONE Scorpio en mogelijk PS4 Neo / PS5) kunnen er, mits de markt te kennen heeft gegeven dat er überhaupt vraag is naar VR, op voortbouwen en de ervaring bieden die ook voor de enthausiasts gewenst wordt.
mee eens, ik zie het ook als iets positiefs dat Sony hiermee uitkomt. het zal zorgen dat meer mensen het kunnen beleven, en er dus meer games ontwikkelt zullen worden, ik hoop dat devs hun games blijven maken voor meerdere platformen, want dat is de grootste vress, dat Sony alle VR titels opkoopt.
Zolang de games simpel blijven kan het best.

De vraag is meer, zijn dat wel interessante games en met name, interessant genoeg om een dure headset voor te kopen. Sony doet dit al sinds de PS2 hoor... maar toen heette dat accessoire een Eye Toy, bijvoorbeeld, of de Move.

Kortom, dat het nu VR heet, zegt niet zo gek veel. Het is een nieuw speeltje, net als de voorgaande consoles wat 'extra's' hadden. Zo gaat Sony dit dan ook spelen, wordt het niks, jammer dan, volgende console wat nieuws. Vrij slimme zet want als VR wel enorm aanslaat, hebben ze al een poot aan de grond.

Feit blijft wel dat zelfs al wordt VR op de PS4 een hit, dan nog ga je snel tegen de grenzen van die console aanlopen. Ik denk dat de vraag dus vooral moet zijn: in hoeverre is de headset van Sony future proof, en zijn geld waard, en in hoeverre is die compatibel met alle features die een opvolgende console gaat bieden. Want ze verkopen je natuurlijk maar wát graag een tweede headset en andere randapparatuur, náást die tweede console in korte tijd - en laten we wel wezen, als je nu een PS4 hebt, dan ga je die PS4.5 op den duur ook wel kopen, net zoals een PC gamer zo eens in de paar jaar een upgrade doet. Want dat is wel waar console gaming nu naartoe gaat. PC gaming is 'booming' onder andere vanwege hardware, en dat is natuurlijk heel aantrekkelijk, console fabrikanten willen ook een stuk van díe taart.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 18 juni 2016 09:51]

Ik heb Battlezone 2 echt helemaal kapot gespeeld in mijn jonge jaren leuk om te zien dat het terug komt naar de pc ook!
Battlezone 1 was leuker vond ik. Ik moet dus ook maar eens de Redux versie(opgepoetst deel 1) op Steam aanschaffen :)
Elke keer dat PC gezeik bij items die over consoles gaan. Armoe troef. |:(
Waar in het artikel of in de reacties zie jij PC gezeik staan? Overigens zijn Battlezone 1 en 2 beide alleen uitgekomen op de PC, dus áls er iets over gezegd wordt dan is dat niet meer dan logisch.
Hier wordt ik niet echt warm van. Niet zo mijn ding..
Lijkt dit niet veel op Hover ?

En de Graphics staan mij niet zo aan.
VR lijkt me voor zon game wel een leuke toevoeging al had ik de hud en cockpit liever willen zien als starcitizen..
vind het er best nog leuk uitzien, weet alleen niet of een hoge snelheid VR game voor mij is weg gelegd zou liever de normale versie spelen
wie is er bezig met het downmodden van iedereen die zegt dat de PSVR ervaring waarschijnlijk tegen zal vallen? of überhaupt iets van commentaar heeft op de hardware in de console.
Dit zijn de inkopperspellen voor VR, zit er helaas totaal niet op te wachten, die demo van Valve, zoiets wil ik graag in een volle game spelen.
Ok, de graphics zullen op de ps4 misschien wat minder zijn dan de Vive of Oculus, maar dit lijkt me wel heel vermakelijk :) Het originele battlezone was ook al goed voor uren spelplezier.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True