Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 206 reacties

Windows 10 Insider Preview met nummer 14367 voor pc en mobiel is uitgekomen voor deelnemers aan de Fast Ring. In de instellingen-applicatie zit een nieuwe tool die het makkelijker moet maken een schone Windows 10-installatie uit te voeren.

Microsoft Windows 10 ProDe tool installeert een schone kopie van de meest recente versie van Windows 10 en haalt alle applicaties die op de pc stonden weg. De totale Windows 10-image die gedownload moet worden, is 3GB. Dat schrijft Microsoft in een Answers-blogpost. Verder staat in het Answers-blog dat alle programmatuur die niet standaard meegeleverd wordt met Windows 10, zoals bloatware, verwijderd wordt. Dat geldt dus ook voor pakketten als Office. Daarnaast worden alle externe drivers en ondersteunende applicaties verwijderd en is herstel niet mogelijk.

Verder zijn er verschillende verbeteringen doorgevoerd, zoals Cortana-notificaties die sneller tussen verschillende apparaten moeten synchroniseren en directe reacties op notificaties vanaf een pc moet beter werken.

Bij Windows 10 Mobile wordt de Kids Corner verwijderd vanaf de Anniversary Update. Er werd te weinig gebruik van gemaakt. Enkele opties uit de Kids Corner zijn via de Apps Corner in te stellen, zoals het instellen van bepaalde toegangsrestricties voor bepaalde applicaties. Zo is het mogelijk een apart profiel in te stellen voor kinderen waarbij alleen bepaalde programma's zichtbaar zijn.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (206)

misschien zie ik het in deze wat langere antwoord thread over het hoofd, maar een schone install is vrij eenvoudig te doen, met behulp van een kleine truc die MS in beginsel zelf aanbiedt.

Terwijl je "oude OS" draait (dus Win 7 of 8 ), doe je een DVD met Win 10 in je drive.
Dan kopieer je vanuit de folder "sources" van die DVD het bestandje gatherosstate.exe naar je desktop.
Start deze exe (weet niet meer zeker of dat als Admin nodig is of niet).
Deze exe maakt een XML op je desktop waarin de relevante licentie info voor die PC / laptop opgeslagen zit.
Kopieer dit bestandje weg van je HD Installatie partitie, bijvoorbeeld naar een USB Stick

Dan kun je Win 10 van de DVD installeren, met een custom install waarbij de partitie waarop geinstalleerd gaat worden geformatteerd wordt.

Na volledige clean install kopieer je het xml bestandje naar
C:\ProgramData\Microsoft\Windows\ClipSVC\GenuineTicket

Klaar.

Ik had ook naar sites kunnen verwijzen zoals
http://stadt-bremerhaven....-ohne-vorheriges-upgrade/
maar duits is vast niet de favoriete taal van iedereen :)

[Reactie gewijzigd door smrman op 18 juni 2016 09:09]

Wow! Heeft het nog zoveel voeten in de aarde om een schone install uit te voeren?
Dat noem ik niet echt een vooruitgang....
Je kunt het ook tijdens installatie aangeven hoor!
Als je een upgrade uitvoert kun je kiezen of je je persoonlijke apps en bestanden wilt bewaren of niet. Bij niet, installeert hij een schone Windows 10 install.
Ik heb heel die vraag anders niet gekregen bij de update naar W10...
Als dat zo was dan is dit nieuwsbericht overbodig lijkt me?
Heb voor mijn PC de update naar win 10 nog uitgesteld. Gebruik nu nog win 8.1 maar wil wel voor 1 juli overstappen. Een groot struikelblok voor mij was dat ik ook een schone update wilde doen.

Is deze fast ring voor mij ook beschikbaar en of wordt deze update voor 1 juli nog beschikbaar op de slow ring?
De makkelijkste manier is een Windows 10 ISO downloaden en deze op USB zetten. Wat je dan moet doen is vanuit Windows 8.1 de upgrade runnen (zodat je product key tijdens dat proces omgezet wordt) en vervolgens na de upgrade dan een clean install runnen. Overigens kun je na de Windows 10 install vanuit Control Panel ook een factory reset doen die alles erafgooit en Windows 10 naar default zet. Dus feitelijk:

Win7/8 -> Win10 Upgrade / Media Creation Tool [Remove all] -> Windows 10 Clean

De factory reset kan in Windows 10 via:
Start -> Type "Settings" ->Update & Security -> Recovery -> Reset This PC [Get Started] -> Remove everything

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 17 juni 2016 18:10]

Je hoeft niet eerst te upgraden, als je de USB stick boot kun je je Windows 8 key gewoon gebruiken om Windows 10 te installeren. Is inderdaad op dit moment de makkelijkste manier om een clean install uit te voeren.
Hm met Windows 7 lukt dat niet, 8 overgeslagen, fijn dat het dan wel werkt. Clean Win10 over 7 heen resulteert in Invalid license op OEM machines.
Met een Windows 7 key lukt het wel. Ik heb vorige week nog een verse Windows 10 installatie op mijn laptop gezet met een Windows 7 Key wat vermeld stond op mijn Lenovo T430 laptop (Windows 7 professional).
Key zelf ingevoerd tijdens installatie zeker? Als je 8 OEM hebt staat je sleutel al in de Bios/UEFI en hoef je niets in te vullen. handig als de stikker niet meer leesbaar is.

Die USB-stick hoeft ook niet per sÚ maar is wel handig om te hebben als je later een re´nstall moet doen ivm vervangen HDD of plaatsen SSD.

een optie om drivers toe te voegen lijkt me ook wel zinvol. Mijn laatste desktop had ik zonder niet kunnen installeren en ook niet alle Linux-distro's zien beide schijven.
offtopic:
, heck sinds kort zetten ze zelfs het scherm op zwart. (leuk, als alles gereduceerd wordt tot 000000 (zwart) of 111111 (het donkerste grijs dat nog geen zwart is),dit ook al tgengekomen op diverse oudere laptops na instaleren (terwijl de CD dus wel goed beeld gaf)

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 18 juni 2016 07:50]

Zelf meerdere keren uitgevoerd en werkte iedere keer zonder problemen vanuit Windows 7
met de eerste builds niet, maar sinds 10586 worden vorige oem-installaties/keys wel goed herkent, zonder dat je moet upgraden (dus een clean install kan doen)
Hebben ze dat inmiddels aangepast? Toen ik probeerde om Windows 10 direct te installeren accepteerde die mijn key niet. Vervolgens heb ik eerst Windows 7 opnieuw moeten installeren, alle updates moeten uitvoeren en daarna heb ik de upgrade kunnen doen. Na een eerste keer de upgrade vanaf Windows 7 uit te voeren, accepteerde de losse installatie van Windows 10 mijn key wel.
Het is nu inderdaad mogelijk met zowel een win7 als 8 key te registreren. Ook herkent de huidige win10 install iso bios/uefi keys opgeslagen in het systeem en installeert de bijbehorende win10 editie op de machine.

Ik zal zelf, zelf met de beschikbaarheid van de in het artikel genoemde tool, toch altijd kiezen voor een volledig schone installatie, dwz. booten van usb key en installeren. Waarom? Omdat een voorgeinstalleerde machine vaak voorzien is van een recovery partitie, oude efi partities en wie weet wat nog meer voor zooi. Ik kies er altijd voor om bij een schone install tijdelijk via csm mode dban (oid) te booten, de fysieke hdd volledig te zero-en (komt het dichts in de buurt van low level formatting zoals we dat vroeger deden), ga weer terug naar efi boot en start dan de win10 efi boot sequence (niet vergeten "secure boot" uit te zetten. De win10 installatie herkend automatisch de uefi en zal de bijbehorende partities aanmaken. Op deze manier heb je een Úcht schoon systeem. Niet vergeten na de installatie secure boot weer aan te zetten.

Overigens heeft het zero-en met dban me vaker uit een hoop ellende gered; een machine die na een win10 upgrade niet wilde booten (ahci controller freeze, bekend probleem icm. bepaalde oudere intel ahci biossen), na een paar uur nulletjes schrijven en een schone install waren mijn problemen verdwenen. Extragratis tip, doe er uw voordeel mee.
Hoe en waarom je dit doet begrijp ik, echter ik ben ok al diverse mensen tegengekomen die terug naar Win8(.1) of Win7 zijn gegaan n aangezien zij meestal geen install-DVD of ISO hebben moeten ze dat ook via die recovery partitie.
offtopic:
(afgelopen mand nog een recovery partitie aktief gezet op een Vista-(home-basic) laptop

Op mijn eigen Lenovo heb ik ook een volledige re´nstall gedaan Win7 destijds) en ondanks dat ik vooraf van de site alle beschikbare drivers en software (in zowel 32 als 64 bit) op een usb-stick heb gezet bleven na installatie enkele onderdelen in apparaatbeheer zonder driver te zijn (bekende gele driehoekjes met uitroeptekens), niet dat ik iets mistte, maar toch. (overigens was dit niet hetzelfde bij de 32 en de 64 bits installatie)
Met alle respect maar, je hebt er niet veel van begrepen. Een disk zero-en gaat over meer dan enkel userdata wissen. Ik heb geen zin om daar hier weer een heel verhaal over te schrijven, beter maar zelf uitzoeken...
Met clean all wis je wel degelijk de gehele disk en niet alleen de userdata.

[Reactie gewijzigd door zalazar op 21 juni 2016 00:19]

Je kan toch altijd in de MediaCreationTool selecteren dat je 'deze pc' wilt upgraden en dat je niks wilt bewaren?
Scheelt je dan toch een installatie en extra tijd..
Ik wou net zeggen. Volgens mij is het schoon installeren al vanaf begin af aan mogelijk en wordt je bestaande windowsinstallatie hernoemd tot Windows.old (zoals ook was bij Windows XP) en wordt je er een verse installatie Windowsinstallatie geinstalleerd. Wat niet kan is tijdens het upgraden je partities formateren, partioneren of naar GPT omzetten.

Wat dit volgens mij makkelijk maakt is zonder Windows 10 DVD of USB je PC resetten. Ik heb dit namelijk ook recentelijk gedaan (factory reset) en moest zelf een WIndows DVD/USB aanleveren. Dat hoeft dus niet meer!
Ah, ik run em al tijden via cmdline in bedrijfsomgeving. Heb de GUI al maanden niet gezien, zal mn post straks ff updaten.
Maakt dat wat uit dan? Als je wil overstappen naar Windows 10 zonder een nieuwe licentie aan te schaffen, dan dien je toch eerst een upgrade uit te voeren.

Daarna kan je alsnog een schone installatie uitvoeren via de Windows 10 manier (alles verwijderen en opnieuw beginnen) of via de traditionele route (Win10 DVD/USB erin en formatteren maar)

Deze toekomstige update maakt het alleen makkelijker om dit te doen. Ook al vraag ik mij af hoe, via de huidige wijze is het een kwestie van 4 klikjes, maar dat terzijde.

edit: Oja, de windows 7/8/8.1 keys werken ook bij een clean install van windows 10 :P

[Reactie gewijzigd door Robin-Wolters op 17 juni 2016 18:41]

Maakt dat wat uit dan? Als je wil overstappen naar Windows 10 zonder een nieuwe licentie aan te schaffen, dan dien je toch eerst een upgrade uit te voeren.

Daarna kan je alsnog een schone installatie uitvoeren via de Windows 10 manier (alles verwijderen en opnieuw beginnen) of via de traditionele route (Win10 DVD/USB erin en formatteren maar)
Nee hoor, je hoeft niet te upgraden. Je kan al heel lang gewoon WIN10 installeren en als er om de key gevraagd wordt gewoon je win7 of win8 key gebruiken. Ik heb er al een aantal zo gedaan
Nee want je kan gewoon, tenminste nu nog, je Win7 key opgeven die je waarschijnlijk al hebt.
Dit was zo ja, sinds de november update kan je gewoon direct een clean install uitvoeren
Een schone install was al heel lang mogelijk. Dat kan gewoon door win 10 te installeren van bv een USB stick en het serienummer van win7 of win8 te gebruiken
Nog beter is een microsoft account. Ik heb apart een nieuwe aangemaakt.

Ideaal, .iso downloaden, install, inloggen met MS ID, auto activatie, klaar.
Automatisch activeren gaat NIET op je Microsoft account! Dit wordt aan de hand van hardware id's gedaan.

Eenmaal geactiveerd, altijd geactiveerd op dezelfde hardware. Met of zonder Microsoft account.
Niet helemaal. Ik heb een laptop die met Windows 8 Home kwam. Hierop ik ik destijds Windows 8.1 Pro geinstalleerd, en deze vervolgens geŘpgrade naar Windows 10 Pro. Daarna schone installatie van Windows 10 gedaan, had ik opeens Windows 10 Home. Ingelogd met m'n MS account, naar de Windows Store gegaan, en daar werd de Pro licentie alsnog geactiveerd.
Op het moederbord zit je serial in chip. Deze leest hij automatisch uit bij het installeren. 😃
Als je een (u)efi systeem hebt wel ja, anders niet
Zijn laptop werd geleverd met 8 en zijn ervaring bevestigd dit. Maar, het klopt dat ik dit duidelijker had kunnen aangeven.
Dat komt omdat hij bij de installatie je OEM key, Windows 8 Home dus, heeft gelezen en daarmee dus Windows heeft ge´nstalleerd. Zodra je in Windows ben zal hij proberen te activeren en dan zal het systeem zien dat je recht heb op Pro. Waarschijnlijk deed hij precies hetzelfde als je niet had ingelogd met je Microsoft account, want die staat volledig los van je licentie.

Zou best vervelend zijn ook, Geef je de laptop door aan iemand anders en de apparaat gebonden licentie krijgt die persoon dan opeens niet meer.
Fijn dat dit kan, want vroeger waren het echt 2 verschillende CD/DVD's. Je home-pc recoveren ging echt niet met een pro-cd want vroeger accepteerde de home sleutel niet. Hier zijn veel mensen destijds mee in de mist gegaan, die zijn toen dan maar de sleutel van de pro-CD/DVD gaan gebruiken ook al was dat dan illegaal.
Dat is idd een van de gevallen waarin het niet geldt. De setup van 10 ziet bij een clean install een licensie voor home in je bios/uefi staan en installeert dan maar home. Je kan overigens met dism de home uit je iso halen en dan zal die altijd pro installeren.
Zoals ik het hier lees maakt deze nieuwe tool een schone install mogelijk zonder usb. Is dit dan eigenlijk het enige verschil met de huidige installatiemogelijkheden
Als je op de oude methode de ISO uitpakt dan kan dit ook.
Dan doe je toch ook gewoon een schone install? Als je PC origineel met 8(.1) kwam kan je dat doen zonder dat er wordt gevraagd naar een key
Ik heb van mijn w7 laptop een image gemaakt, windows 10 upgrade gedaan voor de gratis upgrade, en daarna die w7 image weer terug gezet. Kan ik later dit jaar nog es kijken of ik het er defintief schoon op zet.
Je had in principe de eerste maand ook gewoon kunnen reverten naar win7 zonder enig gezeur.
Zou moeten inderdaad. Bij mij lukte dat niet. Dus ik snap dat iemand toch eerst een Backup maakt.
Er blijft vast wel wat hangen. Dus daarom die keuze. En het is een snellere manier.
Ook flikkerde w10 software weg welke niet compatible was. Dat was opzich geen ramp, maar toch.
Okee fair enough. Als je dat risico niet wil lopen dan is een backup image geen slecht idee. Scheelt je ook weer tijd als je die gelijk terug zet mocht er een applicatie worden verwijderd.
In principe verwijderd hij alles wat niet vanuit de store is ge´nstalleerd. Bij Win8 (zoon's lenovo) is er al niet veel dat zo was ge´nstalleerd, maar bij een Win7 pc is het niet eens mogelijk iets vooraf via de store ge´nstalleerd te hebben.
Als dat zo is dan is uogrdaen dus altijd een no go. Klopt dit wel echt? Kan me namelijk niet voorstellen dat ms dan ook nog eens zo aggressief de update pushed. Dat gaat geheid problemen geven namelijk.
Schone installatie met 1511 is zo simpel. Booten van installer en Windows 7/8 key ingeven en klaar. Van de week nog een systeem zo ge´nstalleerd.
Je hoeft niet per se over te stappen. Je kunt de Windows 10-upgrade uitvoeren en dat weer terug naar Windows 8.1. Zo houd je Windows 10 achter de hand voor het geval dat. Tegelijk voer je ook de periodieke verse installatie uit, iets dat je toch al deed. Per saldo is er dus niets verloren, niet eens tijd.
Was het dan zo moeilijk om een schone installatie te doen? Heb tot nu toe altijd de schone image via de windows install tool op USB gezet en vervolgens vanaf USB een schone install gedaan. Hoe kan dat nog makkelijker? Wat is het verschil tussen bovenstaande en het zogenaamde nieuwe tooltje?

[Reactie gewijzigd door jezzer op 17 juni 2016 19:53]

Zat mensen die niet eens weten dat dat mogelijk is, of dat je iets zoals Windows Řberhaupt kunt (her)installeren. Die denken soms al dat hun PC stuk is als Windows het niet meer doet. :P

Dit is vooral bedoeld als feature voor mensen die het op de oude manier niet konden, en eigenlijk ook een beetje als gemakkelijkheidsoplossing. Als dit goed werkt kan ik me voorstellen dat zelfs mensen zoals jij & ik uiteindelijk geen handmatige format:C+reinstall via USB of disc meer zullen uitvoeren. Het voordeel van deze nieuwe methode is dat je direct de nieuwste versie van Win10 krijgt, en dus binnen hier en 5 jaar niet eerst weer een nieuwe image handmatig moet downloaden of na installatie honderden updates moet draaien. Aangezien Microsoft nog een hele tijd vooruit wil met Windows 10, kan dit rond pakweg 2018 al een groot gemak blijken.
Alleen als Windows echt niets meer doet of bv na vervangen HDD/SSD kom je er niet onderuit om van die usb-stick (of en DVD) gebruik te maken, dus moet dat nog weer op de 'ouderwetse' manier en daarvoor zal je dus altijd een stickje achter de hand moeten houden. Bij Apple is dat in ieder geval beter geregeld al zouden updates van het OS ook beter aan de hardware gebonden zijn ipv aan het itunes-account=de persoon, alleen de originele versie is aan de hardware verbonden. (correct me if i'm wrong, i dont own anything apple, this is just what i read about it)

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 18 juni 2016 08:27]

Enerzijds makkelijk.... voor ons.
Maar voor de algemene persoon (de rest) en de "analfabeten" / "Dummies" mbt software etc,
de meeste mensen verwachten dat als ze windows upgraden, repareren etc dat al hun bestanden, docs, foto's, films, muziek en ge´nstalleerde programma's gewoon behouden blijven, evenals hun instellingen.
Het gaat meestal zo: Oh, windows zegt dat ik de versie moet bijwerken (of upgraden)..., O.K...., gebruiker klikt OK of updaten/bijwerken en opnieuw opstarten..., (een paar uur later)
Gebruiker logt in en ziet dat zijn achtergrond veranderd is (paniek) en daarna realiseert hij/zij zich dat al de programma's die hij gebruikte verdwenen zijn. Dus ook het email programma en alle contact personen...
Daar gaat dan dus weer een claim richting Microsoft en komt er weer wat negatieve reclame bij.

Opnieuw installeren van die programma's is makkelijk gezegd, maar dan moet je wel weten welke programma's. En moet je eventuele wachtwoorden / login gegevens en de benodigde software, Niet op je pc bewaard hebben.! Wat heel veel mensen (nog steeds) doen.

Verdelen over meerdere partities (zal waarschijnlijk wel als optie opgemerkt worden hier), klopt. is ook een optie.
Doe ik ook meestal, maar dan wordt er alsnog alleen op de C partitie opgeslagen. (Want daar staan de standaard persoonlijke folders van M$.)
Veel mensen willen trouwens ook gewoon maar 1 partitie op 1 HDD.

Als ik daar deze (nieuwe) opties en meldingen van M$ naast zet... hou ik mijn hart vast. (Al krijg ik/wij dan wel lekker veel meer (herstel) werk.)
Wel even onderscheid maken tussen een upgrade en een clean install. Deze nieuwe methode van clean install neemt de keuze voor een upgrade niet weg natuurlijk, zo is mijn huidige desktop PC het resultaat van een upgrade van Win7 Pro -> Win8 Pro -> Win 8.1 Pro -> Win10 Pro, waarbij telkens zo goed als alle programma's en apps en al mijn bestanden op de juiste plaats beschikbaar bleven (ik heb 3 SSD's en 3 HDD's in m'n PC, don't ask :+ ). De enige keer dat programma's de upgrade niet overleefden was bij de laatste, toen Windows 10 de melding gaf dat die programma's niet zouden werken en dus verwijderd waren. Ook weer nette oplossing als je het mij vraagt, zelfs voor een leek is dat beter dan het programma laten staan waarna het telkens toch maar crasht.

Dat een clean install al je programma's en bestanden verwijdert, daar is ie toch juist voor bedoeld? Kan bv. heel handig zijn als je een laptop wilt doorverkopen: Even de clean install draaien en alles wat je er ooit mee gedaan hebt is verdwenen + het is direct de meest up-to-date versie van Windows. Vroeger met de fabrieksinstellingen keerde je machine letterlijk jaren terug in de tijd, waarna je nog honderden updates mocht gaan draaien en tientallen keren mocht rebooten. Dan is dit toch een nettere oplossing, nee?

Ik vermoed trouwens dat ze dit zullen implementeren op dezelfde manier als de Clean Install nu al in Win10 verwerkt zit: Achter 2-3 waarschuwingsschermen waar heel duidelijk staat uitgelegd dat je alles behalve Windows van je PC zult gooien op deze manier. Als je (als leek zijnde) daar nog 'per ongeluk' in slaagt, tsja, dan heb je misschien wel grotere problemen in je leven dan even wat bestanden die je kwijt bent ;)
Waarom kan eigenlijk niet gewoon een netwerk-install vanuit de bios gestart worden?
Omdat niet elk moederbord en BIOS dat zomaar ondersteund. Zeker de goedkopere OEEM-bordjes doen dat gewoon niet, waardoor het voor Microsoft onbegonnen werk is om uit te zoeken welk bordje het wel doet en welke niet.
Ik doe het ook altijd met een usb stick. Nadeel zijn de updates en vooral de upgrades. Kost gewoon veel tijd. Maar gevoelsmatig is een schone installatie via usb voor mij beter. weet je zeker dat er geen restanten achterblijft. Toch is deze methode heel welkom. Ik her-installeer nog wel eens computers voor vrienden/familie en dit gaat mij veel tijd besparen.
Als ze nou ook meteen Candy Crush, Office installer, Skype installer, Minecraft, Telephone assistent en nog zo'n 15 overige onzin-apps weglaten uit het Windows 10 (start) menu, ben ik helemaal tevreden.

Hoe zit het overigens met licenties..? Stel ik gebruik deze tool op een Win7 machine, wordt die licentie dan nog overgenomen, of moet er nog wel een Win10 licentie worden aangeschaft..?

Gebruik nu namelijk USB sticks met Windows 10 boot & installer, maar daar heb je ook nog een licentie nodig, al installeer je het op een Windows 7 / 8.1 machine.
Bedoel jet met licenties de gratis upgrade naar windows 10? Staat altijd aangegeven dat je daaarvoor de installer moet draaien _vanuit_ je oude OS, dus niet vanaf media booten.

Als hij daarna ge´nstalleerd en geactiveerd is heb je je licentie actief en kan je vanaf dan met elke USB installer gewoon Windows 10 installeren met een clean install, en na installatie gewoon op 'activeren' klikken zonder een key in te vullen.

Daar gaat niet echt een verandering in komen. Nog sterker, de gratis upgrade is geldig t/m deze maand juni, dus over een paar weken kan je niet meer upgraden via die manier.

Dan moet je een upgrade kopen, en dan krijg je gewoon een key erbij die je kan invullen tijdens de installatie (dus dan hoef je ook niet meer eerst via het upgrade-vanuit-oud-OS gedoe een licentie te krijgen).

edit: Gratis upgrade tot juli lees ik in de comments, sorry

[Reactie gewijzigd door dipje2 op 17 juni 2016 17:25]

Bedoel jet met licenties de gratis upgrade naar windows 10? Staat altijd aangegeven dat je daaarvoor de installer moet draaien _vanuit_ je oude OS, dus niet vanaf media booten.
En wat als mijn Windows 10 niet meer wil opstarten? Kan ik dan nog gratis W10 installeren, wetende dat in van W7 kom en gebruik gemaakt heb van de gratis upgrade naar W10? Dan moet ik toch booten vanaf een DVD of USB stick om alles terug in orde te krijgen?
Ja, van een USB of DVD met daarop de ISO van Windows 10.
Zodra je de upgrade van Win7 naar 10 gedaan hebt kan je daarna gewoon een schone installatie van Windows 10 doen, en is je PC na de installatie automatisch geactiveerd.
Dat is dus alleen als je key naar uefi wordt geschreven.
Bij oude systemen werkt dat niet.
Maar je kan wel na upgrade je win10 key uitlezen en die gebruiken bij activeren nieuwe installatie
Absoluut niet waar.
Zodra je ÚÚn keer een succesvolle upgrade naar Windows 10 gedaan heb wordt direct na de upgrade de configuratie en mogelijk serienummers van de PC naar de activatieserver van Microsoft gestuurd.
Zodra je een schone installatie doet, controleert Windows direct na de installatie of jouw PC al eerder geactiveerd is geweest.
Indien dat het geval is, dan heb je gewoon weer een geactiveerde Windows.

En, dit is uit eigen ervaring, ik heb al meerdere oudere PC's -waar nog geen uefi in zit- een schone Windows 10 installatie gegeven.
Uiteraard waren deze pc's eerder wel op de normale manier geŘpgraded naar Windows 10.
Dat heb ik dus niet. Ik heb hier een laptop die ik toch echt moet activeren met een key als ik die opnieuw ga installeren vanaf usb.
Ik kan dan wel de gegenereerde win10 of win7key invoeren, maar ik moet wel wat invoeren.

Laptop zelf is van vista tijdperk. Misschien dat daar nog een verschil in zit.
De gegenereerde key is voor iedereen die een upgrade uitvoert hetzelfde
Windows 10 Pro eindigt op 9MPGT-3V66T
Windows 10 Home eindigt op 7M9GH-8HVX7

Met deze keys kan je NIET activeren, behalve als jouw PC al eerder geactiveerd is geweest met Windows 10, maar dan hoef je ook geen key in te vullen, je klikt dan gewoon op "Ik heb geen installatiesleutel" onder het vakje waar je de key kan invullen.
Mijn geugrade key is anders :P

Misschien iets andere oem versie ofzo?
Of upgrade jij een preinstall van fabrikant, want die hebben in win7 vaak ook allemaal dezelfde key

Mijn pro key is TY4CG---HC*C6

Key laptop vriendin ook anders.

[Reactie gewijzigd door Dutch_CroniC op 17 juni 2016 19:38]

Key naar UEFI geschreven? Er wordt nooit iest activatiegerelateerd naar UEFI geschreven, enkel "in de fabriek".
Als je eenmaal de upgrade hebt uitgevoerd vanaf windows 7 (of 8.1) naar windows 10.
Dan kun je een iso downloaden van de versie die jij had (pro of home) en een clean install doen.

Windows wordt dan automatisch geactiveerd zonder een key in te vullen.
Ik geloof dat je device ID bij MS werd geregistreerd, en dat na het opnieuw installeren (gewoon een clean install) de boel automatisch weer activeert.
t/m deze maand juni

De upgrade is tot en met 29 Juli toch beschikbaar?
Kleine correctie: je kunt nog updaten tot en met 29 juli, dus nog een maand langer dan jij zegt.
Nee dat is dus niet nodig.
Je kan een kale installatie starten en je win7 licentie opgeve
Je kan wel degelijk vanaf Windows 10 media booten en schoon installeren. Eenmalig je Windows 7 key invoeren en vanaf dat moment zit de key aan je moederbord vastgekoppeld. Daarna kun je Windows 10 zo vaak als je wilt installeren op die machine zonder key te hoeven invoeren.
Je hebt nog ruim een maand om gratis over te stappen.
Nog sterker, de gratis upgrade is geldig t/m deze maand juni
Ik las 29 Juli...

Bron:
De aanbieding voor een gratis upgrade naar Windows 10 eindigt op 29 juli 2016.

http://windows.microsoft....0/help-upgrade-windows-10

[Reactie gewijzigd door qbig1970 op 17 juni 2016 14:58]

Daar gaat niet echt een verandering in komen. Nog sterker, de gratis upgrade is geldig t/m deze maand juni, dus over een paar weken kan je niet meer upgraden via die manier.
Nee, tot 29 juli.
Dat ligt aan je bios. Win10 key word indien mogelink naar de bios geschreven
En is die key dan uit te lezen in de BIOS? Of is dat ook BIOS afhankelijk?

Kon het nl niet terugvinden in mijn BIOS
Sorry. Ik bedoel natuurlijk uefi.
En ja dan is die key uit te lezen via een tooltje in windows
Telt enkel voor OEM, lijkt me.
Denk ik ook.
Maar alle win7 stickers die op een pc of laptop geplakt zitten moeten werken. Ik heb er nog geen 1 gehad waar dat niet bij lukte.
Dat zul je handmatig moeten doen maar het kost je maar een half uur met DISM.

http://www.makeuseof.com/...ove-bloatware-windows-10/
Als ze nou ook meteen Candy Crush, Office installer, Skype installer, Minecraft, Telephone assistent en nog zo'n 15 overige onzin-apps weglaten uit het Windows 10 (start) menu, ben ik helemaal tevreden.

Dat is dan ook precies de bedoeling.

Alles wat niet ook onderdeel van een sachone Windows installatie is, wordt verwijdert.

Hoe zit het overigens met licenties..? Stel ik gebruik deze tool op een Win7 machine, wordt die licentie dan nog overgenomen, of moet er nog wel een Win10 licentie worden aangeschaft..?

Dit is een feature van, ofwel 'in' Windows 10.

Het licentieverhaal stata hier dus los van, want die heb je op dat moment al.
Ik betrap me erop dat ik nooit meer het start-menu gebruik.

Ik gebruik ofwel mijn quik acces programma's ofwel gewoon windows toets + S :) en dan uiteraard het programma schrijven en dan starten.

[Reactie gewijzigd door boonpwnz op 17 juni 2016 14:13]

Ik gebruik het start-menu persoonlijk vrij vaak, maar vooral voor collega's (end users) is het vaak erg belangrijk dat zij een overzichtelijk start-menu hebben.

Bij het bedrijf waar ik werk richt ik veelal de mobiele apparatuur in, o.a. de 160 smartphones die wij gebruiken (s6), de 44 iPads (Air 1, Air 2) en ook de laptops (Veelal HP) en Surface Pro 3's van Microsoft.

Vooral bij de surface-pro users merk ik dat het start-menu dagelijks gebruikt wordt, en bij het inrichten hiervan merkte ik elke keer weer dat, zelfs bij een factory reset, er allerlei applicaties geinstalleerd waren, zoals al eerder genoemd. (En dat is een apparaat van Microsoft zelf, dus in principe zonder bloatware)

Al die apps, zoals eerder genoemde skype-installer, telephone assistant, nieuws, xbox, en de nodige games zijn gewoon totaal niet-zakelijk apps, die je start-menu gewoon compleet vervuilen. (En een Surface Pro is toch een apparaat dat veelal gericht is op zakelijk gebruik)

Ik ergerde me zelfs aan de Store-App, die nota bene beide op de taakbalk EN in het start-menu stond als tile.

Naar mijn mening is er dus geen "Clean, none bloatware" install van Win10, simpelweg omdat de bloatware er ingebakken zit. (Wat bij Win 8 / 8.1 ook al zo was.)

Windows 7 blijft voor mij nog steeds ÚÚn van de betere, almost flawless besturingssystemen.
Helemaal mee eens ,om nog maar niet te spreken over de vele games die echt niet draaien onder windows 10.Ja de laatste games uit 2015/2016,maar games van 2014 en lager is een drama,en van games zoals GFWL helemaal.Ze doen het niet.Meer dan de helft van mijn steam games doen het niet onder Win 10 ,onder Win 7 doen ze het allemaal.
Ik heb Windows 10 er 1 dag op gehad en snel er weer af geknikkerd.Wat een onwerkzaam OS,voor mij dan.

Ik snap ,dit is voor de jonge moderne mensen gemaakt,niet voor old games zoals ik ,maar wat een teleur stelling.Ook de prestatie winst in games de wel draaiden was er niet.Alles was minstens 5 fps lager dan op Win 7 .En dan ook alle processen ,die op de achtergrond bleven draaien .Op 7 zette ik uit wat ik wilde en de cpu heeft minder dan 40 draadjes.Op windows 10 meer dan 200 , terwijl ik niks doe .Maar ja,ieder1 is schijnbaar tevreden zoals ik lees,ben ik schijnbaar 1 v/d weinige van niet.
Als je op de Windows toets drukt en je gaat dan typen zoekt hij ook. De toetscombinatie windows + S hoeft dus niet eens.
Bedankt voor de tip, ik ben het nog steeds gewend op die manier daarmee.
Down 4 naar N of handige BitsversieSwitch CMDS

[Reactie gewijzigd door Bram1337 op 17 juni 2016 23:49]

Ik zou het niet weten. maar kijk hiervoor blijkbaar is het zoeken zelfs nog simpeler.

Ik gebruik windows toets en S al een hele tijd.
Ik had liever gezien dat Microsoft met een tool kwam om te herinstalleren met behoud van programma's. Bij mij werkten diverse windowsonderdelen, zoals bijv. de Store niet meer. Uiteindelijk heb ik Windows 10 volledig nieuw moeten installeren.

Ik kan mij nog herrinneren dat ik bij een eerdere windows versie gewoon over de bestaande versie kon installeren met behoud van alle programma's.
het kan nog steeds, alleen heb je een enigszins bruikbare Windows nodig.
als je een upgrade install doet worden Windows en drivers opnieuw ge´nstalleerd terwijl je programma's en bestanden blijven staan.
dit werkt ook als je de zelfde versie probeert te installeren die je al hebt(bv. Windows 10 1511 -> Windows 10 1511)
Behoud van programma's is geen clean install.
Wat jij wilt is een refresh en die optie zit al in Windows 10.
Dan moet je met die mediacreation tool kiezen voor Deze PC bijwerken.
Dan krijg je gewoon de keuze om alles te bewaren.
Instellingen > Bijwerken en herstellen > PC vernieuwen. En dan heb je precies dat wat jij bedoeld
"haalt alle applicaties die op de pc stonden weg" // dat is dan toch geen schone installatie? Al je virussen, fragmentatie, eventuele partitie problemen blijven toch gewoon bestaan?

Wat was er mis met gewoon een pc booten, van dvd/usb en vervolgens formatteren en installeren ?
Ik weet niet of de partities e.d. blijven bestaan. Vind dat niet erg duidelijk worden uit dit bericht. Kan iemand bevestigen of je partities verwijderd worden, en ook of je de drive kan selecteren voor de nieuwe installatie?

Ik ben van plan mijn OS te installeren op een SSD, en gelijktijdig mijn huidige HDD in een enkele partitie te veranderen. Het zou handig zijn wanneer dat met deze nieuwe functionaliteit mogelijk is.
Nee, dit is een soort deinstall -> install van windows waarbij je verder geen settings aankunt geven dus hij gebruikt de huidige installatie als basis.
Dus het is geen schone install. Een echte schone install is bij mij de partities wegmikken.
Vreemde definitie van schone install heb jij dan. Bij mij (net als bij zo'n beetje alle ITers) is het formatteren van de OS partitie en het OS opnieuw installeren, de data partities en herstel partities blijven gewoon staan.
Dat is nou net het nut van partities...
Niet mee eens. Clean install is ook in alle omgevingen waar ik de afgelopen 18 jaar als IT-er heb gewerkt het weggooien van alle aanwezige partities en volledig opnieuw installeren. Of een disk-image terugzetten.
Precies. Je begint met DBAN.

Nuke from orbit... The only way to be sure.
Ik ben ook IT-er en met SCCM/MDT mik ik alles weg hoor bij een clean install, waarom zou ik herstelpartities willen laten staan?
Yep, als je dit op een laptop doet, blijven zgn "herstel" partities staan en wordt bij problemen door een onkundige gebruiker de oude Windows weer "netjes" teruggezet, inclusief bloatware. En *daarna* bellen ze mij weer voor hulp ... :+ .
.
Dus het devies blijft:
- Bootable USB stick maken met Windows ISO.
- Na opstarten eerst alle partities verwijderen.
- Dan pas Windows installeren.

[Reactie gewijzigd door Geekomatic op 17 juni 2016 14:22]

Klopt niet helemaal: Wat jij beschrijft is de methode Fabrieksintellingen terugzetten die al een hele tijd bestaat, waarbij inderdaad een image vanop de herstelpartitie teruggezet wordt inclusief alle bloatware van de fabrikant.

Via deze nieuwe methode worden Windows/programma's/bestanden er helemaal afgeflikkerd en wordt een clean install uitgevoerd adhv. een image met de nieuwste updates die je rechtstreeks van Microsoft downloadt. Die installatie zal vergelijkbaar zijn met een Windows Signature PC, dus zo goed als geen boatware behalve die van Microsoft zelf.

[Reactie gewijzigd door darkjeric op 19 juni 2016 13:11]

Ter verheldering:
Ja, deze nieuwe methode doet een "clean install" op de *geinstallleerde* Windows partitie.
Mijn punt is dat na deze clean install de fabrieks hertel partitie blijft bestaan. Als die weer terug gezet wordt krijg je je oude Windows incl. bloatware weer, ahem, netjes terug.
.
Dit gebeurde me 2 keer door personen, die ik met de laptop geholpen had aan een Windows upgrade.
Dus daarom *alle* partities wissen voordat Windows geinstalleerd wordt.
Herstellen ook vanaf een USB stick met je actuele Windows installatie.
Zoals ik het lees, run je de tool in je huidige Windows. Op de manier zoals je ook je eerste W7/8 hebt geupgrade. Hij download de image en vraagt dan of je dingen wil bewaren en hij doet zijn ding. Dus hij doet verder niets met partities.
Als deze nieuwe tool toestaat om een iso te maken, zoals de mediacreationtool, dan kan je die iso gebruiken voor een bootdisk/usbstick om een clean install te doen. In die setup kan je nl. wel je eigen partities maken en verwijderen. (maar niet vergroten/verkleinen)

http://answers.microsoft....95-4685-b3ee-20187684c511

[Reactie gewijzigd door Xfade op 17 juni 2016 13:48]

Dan adviseer ik eerder een DVD-clone tool, bijvoorbeeld de gratis variant van SAMSUNG die je bij hun SSD's krijgt

Met de tool maak je een 1=1 copy en kan je de opslagmediums omwisselen, vervolgens je HDD partitioneren en je bent klaar

Resultaat?; je completen OS incl Software op je SSD gekopieerd binnen een paar uur
Ik zal in zijn geval juist voor een clean install gaan op de SSD. De Windows 10 key zit toch al in de bios/moederbord opgeslagen. Dan is je OS mooi schoon en nieuw. Maar dat kan dus zonder die nieuwe tool ook al.

Met AOMEI ( http://www.disk-partition.com/free-partition-manager.html ) kan je de partities van je HDD mergen. De enige gratis tool die ik tegenkwam waarmee dit kan. Het duurt wel even voordat het klaar is.
Er blijft heus 1 partitie staan. Die nieuwe 3GB gedownloade image moet toch ergens op blijven staan. En zodra je die op een stick kan/gaat zetten, is er geen verschil meer met de oude manier.

Op zich zou het wel mooi zijn als dit zou kunnen: Die nieuwe tool runnen met de mogelijkheid om vanuit die tool al je partities te verwijderen, dan die 3GB image downloaden op D (of op C) en daarmee de schone install op C doen. En later de 3GB iso weer weghalen. Pas dan is er voordeel met de oude manier, waarbij je altijd een DVD of USB-stick nodig hebt voor een clean install.

Ik ben benieuwd wanneer de tool voor de normale Windows 10 gebruikers beschikbaar komt, want dan kan ik het proberen op mijn nieuwe Medion laptop van iBood die als het goed is vandaag verstuurd zal worden. :)
Dat is precies wat deze tool doet. Alleen wat gebruiksvriendelijker. Handig voor de niet tweakers. De tool doet niets anders dan een clean install vanaf een volledige image die je zelf ook kun downloaden.
Dat kan altijd nog als je een lege ssd wilt gebruiken bijvoorbeeld.
Eenmaal Windows geinstalleerd kan je indien nodig deze functie gebruiken om de laatste versie schoon te installeren. Dus niet dezelfde versie van de usbstick, maar de laatste die op dat moment beschikbaar is.
Dat is iets waar je voor kunt kiezen, alleen c: of alle stations wissen
Volgens mij gebeurt het ook zoals je in je laatste zin zegt.

Je download en runt eerst die tool en je download ook die 3GB image. Dan gaat ie een clean install doen m.b.v. die nieuwe 3GB file. Dus volgens mij heb je dan ook geen USB-stick meer nodig want alles staat al op je HD/SSD. Ik weet ook niet zeker of het klopt zo, maar dit zou wel makkelijk zijn.
Hee das jammer, Kids Corner is een superhandige feature (als je kinderen hebt natuurlijk) en ik zou willen dat Apple ook zoiets had in iOS.
Helemaal waar.
Was de reden dat mijn vrouw bij dr verlenging weer een windows phone koos. Helaas gaat dit in de toekomst dus verdwijnen.
Jammar. Apple zal volgend jaar er wel mee komen en zeggen dat ze dit uitgevonden hebben.
Ik denk dat Microsoft (zoals met wel meer dingen) het gebruikers totaal niet duidelijk maakt wat Kids Corner eigenlijk is en hoe het werkt. Ik ben er ook pas na een paar weken achtergekomen toen ik wat door de settings aan het bladeren was. Als ik MS was, zou ik tijdens de setup een schermpje langs laten komen met "hebt u kinderen? grijpen die je telefoon wel eens en bellen dan willekeurige zakelijke contacten van je? probeer Kids Corner dan eens." ofzo.
App Corner bied een gelijkaardige functie en is in tegenstelling tot Kids Corner wel up-to-date gehouden. Kijk daar eens naar. ;)
En wat is het verschil met de huidige versie?
Tijdens de install de systeem partition verwijderen en door Windows opnieuw laten aanmaken werkt perfect. In beide gevallen moet je ook alles incl. drivers opnieuw installeren.
Tevens kun je dan tevens ook de recovery partition meteen verwijderen. Dat ding gebruik je toch niet.
Dit is meer voor een schone install vanuit windows zelf zoals ik het begrepen heb. Ik zie het nut niet zo, aangezien je idd gewoon een iso kan maken en hiermee booten.
En je behoud de updates en upgrades. Bij een iso via usb heb je meestal een oudere versie van windows.

[Reactie gewijzigd door raymondtoonen op 18 juni 2016 02:52]

Een klein detail is dat Windows 10 bij elke treshold update, de iso ook wordt geupdate. Je loopt dus nooit zo ver achter als bijv. met Windows 7/8.
Klopt, maar zelfs 6 maanden aan updates kan al snel een paar uur in beslag nemen zelfs op snelle machines met SSD's (persoonlijke ervaring). Dan is deze methode nog steeds sneller: Direct de allerlaatste versie inclusief de laatste updates. Grote kans dat het ook beter werkt out-of-the-box, in het begin waren veel Win10-drivers bv. nog niet op orde en heb ik op sommige oudere Dell-laptops serieus en handmatig mogen zoeken naar touchpad-drivers, terwijl die sinds april standaard via Windows Update meekomen. Als je op dit moment die PC zou herinstallen met de image van versie 1511 mag je die zoektocht weer doen, via deze nieuwe methode niet.
Dit is gewoonweg wat makkelijker voor de niet zo handige computer gebruiker. Verder is er niets nieuws aan.
Dit bestond al in een of andere zin, namelijk een refresh van je pc. (geintroduceerd sinds Win 8 als ik me niet vergis via het configuratiemenu)
Dit zorgt ervoor dat alle applicaties verwijderd worden maar je persoonlijke documenten en settings behouden worden.

Toch is dit een nieuwe optie waar de laatste build wordt gedownload en je WEL alles kwijt bent inclusief je persoonlijke documenten en settings.

Veel handiger imo maar op die manier ben je verplicht de laatste build te gebruiken en ik weet niet of dat daarom positief is (nieuwe builds, nieuwe settings, en microsoft kennende...)

[Reactie gewijzigd door PRIdEVisions op 17 juni 2016 14:14]

Ze zijn er mee bezig dat je straks de build naar keuze kan kiezen.
Beter dat het platform zo wordt gemaakt dat een clean install niet nodig is..
Net zoals het enorm fijn zou zijn als een auto nooit stukken gaat vertonen, maar dat is ook onrealistisch. Er zal altijd een situatie zijn waarbij een clean install nodig is, en dat is niet iets Windows-specifieks.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True