Microsoft haalt fm-radio-app uit Windows 10 Mobile

Microsoft haalt de app om te luisteren naar fm-radio uit Windows 10 Mobile. Dat heeft de fabrikant bekendgemaakt op Twitter. In nieuwe builds van het besturingssysteem is de applicatie inmiddels al niet meer te vinden.

De app voor fm-radio verdween afgelopen tijd uit builds in de Fast Ring van het testprogramma Windows Insider, waar de nieuwste testbuilds in verschijnen. Op Twitter heeft Microsoft bevestigd dat het niet gaat om een bug, maar om een bewuste verwijdering van de applicatie, merkte MSPowerUser op.

De functie verdwijnt niet van smartphones en Microsoft benadrukt dat apps van derden voor het gebruik van de fm-radio blijven functioneren. Deze apps staan echter niet na installatie gelijk op de telefoon en bevatten vaak advertenties als verdienmodel voor de ontwikkelaar van die apps.

De fm-radio is optioneel in toestellen met Windows 10 Mobile, zo blijkt uit de lijst van hardware requirements die Microsoft online heeft staan. In eerdere versies van Windows Phone stelde Microsoft de fm-radio verplicht. De fm-radio laat gebruikers reguliere radio luisteren zonder dataverbruik, iets dat vooral van pas komt voor mensen met beperkte databundels of in geval dat netwerken uitvallen, zoals met calamiteiten.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

10-05-2016 • 07:03

197

Reacties (197)

197
192
105
12
0
73
Wijzig sortering
Zonde! Ik snap niet wat hier de achterliggende gedachte is. Android heeft ook al tijden geen FM radio meer en volgens mij is het ook niet door middel van een third party app op te lossen (dat was enkele jaren geleden tenminste zo). Erg, erg jammer.
Android heeft ook al tijden geen FM radio meer
Misschien kan ik dit weerleggen? Let's try...

Ik woon in de VS en hoor regelmatig reclame op (FM) radio (die ik meestal in de auto beluister) die me er op probeert te wijzen dat er wel degelijk een (FM?) ontvanger in mijn telefoon zit. (Hoe weten zij welke telefoon ik heb? Dat klinkt dus alsof er (nog) veel telefoons zijn met deze mogelijkheid.) Ik heb me altijd afgevraagd wat ze hier nu precies mee bedoelen. Het klinkt alsof ze FM bedoelen, en er wordt duidelijk bij gezegd dat deze functie je geen data kost, maar dat je slechts een app hoeft te downloaden.

Misschien gaat het hier om.
De vrij nieuwe Oneplus X heeft wel een radio ingebouwd.

Ik vind dat een OS zo schoon mogelijk moet zijn. Fabrikanten moeten deze niet standaard volstoppen met eigen software. Microsoft doet er dus principieel goed aan om de radio-app niet meer uit te leveren.
Maar een FM-radio is toch standaard functionaliteit? Tuurlijk, er moet wel keuze zijn, maar je verwacht wel dat je telefoon basisfunctionaliteit bevat, zoals een camera, browser, sms app, telefoon app, etc.
Maar een FM-radio is toch standaard functionaliteit?
Daar heb je ook wel weer een punt.

Ik zat te denken aan de oude discussie rond de Microsoft Mediaplayer en Internet Explorer die met Windows meegeleverd werden en die de concurrentie de wind uit de zeilen namen.

Met de radio-app ligt misschien dat wat anders.
Gewoon standaard installeren met mogelijkheid tot verwijderen zou sjieker zijn dan dit in ieder geval.
Volledig mee eens.
Dus alleen een file system?

Een mobiel is ook vooral een multi media apparaat. Ik vind het slordig van MS, maar ook lui.

[Reactie gewijzigd door Liberteque op 24 juli 2024 06:59]

Ik zag overeenkomsten met de oude discussie over Microsoft Mediaplayer en Internet Explorer die standaard bij Windows geleverd werden.
Misschien ligt de zaak hier anders.

Dat Microsoft slordig of lui is vind ik voorbarig. We kennen de beweegredenen niet.
Ook als ze een app niet vooraf installeren kunnen ze hem alsnog in de store laten staan. Er staan wel meer MS-apps in de store die niet vooraf al geïnstalleerd staan, wat een stuk beter is voor het app-ecosysteem van Windows Phone. Ik begrijp dus ook niet helemaal waarom ze die app niet as-is in de store laten staan voor de mensen die 'm wel gebruiken, al zal ik de app zelf in elk geval niet missen aangezien ik hem nooit gebruikt heb.
Daar heb je gelijk in, vreemde keuze van Microsoft.
Apps die ervoor zorgen dat je hardware werkt lijkt me nogal een logische zet eigenlijk.
Maar waar ligt de grens? Mediaplayer van Microsoft zorgde ervoor dat je film en muziek kunt afspelen. Toch was er kritiek op Microsoft betreffende het standaard meeleveren met Windows. De concurrentie zou geen kans meer hebben.

In het geval van de radio-app ligt het misschien iets anders.
Ik snap Microsoft echt niet in de keuzes die ze de afgelopen tijd maken op het mobile vlak. Nu ben ik zelf een tevreden lumia 650 gebruiker, maar ik krijg het idee dat windows mobile steeds verder wordt uitgekleed, in plaats dat het wordt uitgebreid. Extra ruimte op OneDrive omdat je een lumia hebt ? dat draaien we terug. Gratis goed werkende navigatie ? Daar stoppen we mee (en doen dan net alsof "kaarten" een volwaardige vervanger is. Fm radio ? halen we er ook af.....Zo verlies je volgens mij ook de aanhangers die je nu nog hebt voor je mobiele platform.
Je weet wat het onderhouden, actueel houden, van een goede navigatie app kost? Die kosten ga je niet maken voor een platform dat je hebt afgeschreven als organisatie. Dat is ook een goede reden om zelf bepaalde apps voor het systeem te schrappen (fm). MS heeft zelf de handen van Windows Mobile afgetrokken. Verwacht er wat dat betreft dus niet veel meer van.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 24 juli 2024 06:59]

Het nadeel van deze logica is dat het mensen zeer behoudend maakt om voor jouw platforms te gaan want jij trekt de stekker er op korte termijn toch weer uit.

Zie de Zune, voor de Zune has MS oplossingen voor muziek, die liet het vallen voor de nieuwe muziek markt. Tja, pech gehad als je je business had opgebouwd met het oude platform, doe het maar weer opnieuw.

Een bedrijf als MS is juist een groot bedrijf en mensen verwachten dan een zekere stabiliteit, als je kiest voor een MS tech dan verwacht je dat het over 10 jaar nog staat. Dat is waarom IBM en Oracle nog steeds een bestaansrecht hebben in de wereld van Linux en MySql (ja weet dat Oracle de laatste heeft gekocht) omdat je soms gewoon een som geld wil neerleggen en weten dat wat je koopt over jaren nog steeds werkt.

Bij MS is dat gewoon niet het geval, hoe vaak hebben ze al niet veranderd met hun pogingen om de mobiele markt te veroveren? En iedere keer blijven kopers zitten met een product dat MS heeft laten vallen voor een nieuwe poging.

En Google en Apple doen het ook alleen dat zijn hippere bedrijven, die kunnen het zich veroorloven (en zelfs zij moeten tegenwoordig volwassener zijn) MS is niet hip. Als je zaken telefoons wil verkopen dan moeten ze over 5 jaar nog werken omdat de binnendienst niet ieder jaar een nieuwe telefoon krijgt.
Anoniem: 167912 @sfc197110 mei 2016 12:54
Een bedrijf als MS is juist een groot bedrijf en mensen verwachten dan een zekere stabiliteit,...
En Google en Apple doen het ook alleen dat zijn hippere bedrijven
Je spreekt jezelf tegen en je geeft dat zelf toe. :)
Microsoft is tegenwoordig een stuk kleiner dan google en apple (market cap <400 miljard $ tov ca. 500 miljard voor goog en appl), dus je redenering gaat niet echt op.
Je zou kunnen aanhalen dat het om comsumentenprodukten tov b2b gaat, maar dat klopt ook niet: lumia is bij uitstek een consumentenprodukt en in elk zichzelf respecterend bedrijf heerst een BYOD of krijgen werknemers een iphone of android phone.
En zoals je zelf aangeeft doet vooral google gewoon hetzelfde.
Windows phone is niet onsuccesvol omdat microsoft de stekker uit een aantal diensten heeft getrokken, microsoft trekt de stekker uit een aantal diensten omdat windows phone niet succesvol is.
MS is misschien in markt waarde kleiner maar laten we wel eerlijk blijven, ze zijn absoluut dominant in IT en daar veel groter en belangrijker dan Apple of Google.

Google levert cloud diensten om te hosten maar juist cloud is bedoeld om flexibel te kunnen wisselen. .Net MSSQL en dergelijke zijn bouwstenen voor talloze bedrijven.

Als consument of bedrijf kijk ik gewoon anders naar een Microsoft product/dienst dan een Apple/Google product dienst.

MS probeert juist de zakelijke markt voor zich te winnen, daar koopt men pas een product als het 2 jaar op de markt is om te voorkomen een miskoop te doen. Dan heeft MS voor mobiel al weer iets nieuws bedacht.

Dezelfde manager die 2 service releases will van MS voor iets in productie kan worden genomen accepteert wel een gloedsnieuwe iPhone.

Is dat eerlijk of logisch? Nee maar het is wel de realiteit. Google komt er mee weg, MS niet.

Google heeft weer zijn eigen probleem, ze rollen diensten graag langzaam uit, dat werkt voor een universeele dienst als gmail (ik kan gmail gebruiker zonder een gmail account, stuur maar een mail van gmail naar hotmail) maar met Google Plus en Wave is dit idee hopeloos mislukt. Langzame uitrol betekend dat de early adopters geen gebruikers hebben en niet bouwen voor de laat komers.

Zo heeft ieder bedrijf wel zijn eigen valkuilen. Maar MS draait toch langzamerhand lang genoeg mee om die valkuilen te kennen.

Kom op, een FM radio app, hou dat ding gewoon. Laat het onderhouden door nieuwe werknemers als hun eerste oefen project. Je bent de kleinste speler, mensen klagen over het gebrek aan apps en dan haal je iets simpels als dit weg?

Mijn blue-tooth ontvanger heeft een FM radio. So simpel is een radio ontvanger. De hardware zit in je eigen telefoons toch ingebakken. Moeten nu alle winkels gaan vermelden dat er toch geen FM radio standaard in zit? Gewoon niet slim.
ouch ik heb het al sinds Windows 98 geleerd om geen hardware te kopen van MSFT, ze behandelen het toch stiefmoederlijk.
Hardware onder Win95 werkt zonder problemen , maar de software upgraden zodat het ook met 98 werkt ? nee dat kan niet daarvoor dien je exact dezelfde HW te kopen maar voor 98.

sindsdien ben ik blij van dat besluit en heb enkel bij de xbox een iets andere mentaliteit gezien. Maar dat is dan ook alles.
HW ondersteuning op iets van meer dan 2-3 jaar oud vergeet het.

En die les heeft mij er ook van weerhouden om een Lumia te kopen.
Top toestellen echter van MSFT, dus je weet dat je niet op hen kan rekenen.
Helemaal mee eens, behalve:
Google en Apple doen het ook alleen dat zijn hippere bedrijven, die kunnen het zich veroorloven
Ze zijn defacto de standaard dus kun je niet om ze heen.
Waar redeneer je dat op?
Ze hebben juist laatst laten weten dat ze nog wel met wp bezig zijn maar het dit jaar niet als belangrijkste product zien. En here is niet in handen van ms.
In de pers wellicht, maar ik denk dat ze WIndows 10 voor ARM al op hebben gegeven. Ze zullen zich waarsch focussen op de Surface telefoon en op apps voor Android/iOS.

En tja waar basseer je dat op? Kijk maar naar het verleden. Uitstellen van updates, niet meer supporteren van toestellen, amper telefoons uitbrengen nu dit weer en zo zijn er nog wel meer voorbeelden.

Het komt niet echt over als een platform wat groeit.
In de pers wellicht, maar ik denk dat ze WIndows 10 voor ARM al op hebben gegeven
Dat haal jij allemaal uit het bericht dat ze stoppen met het maken van FMradio app? Dat vind ik erg knap. Bedoel, ze waren de laatste die nog native support leverde in hun OS aangezien IOS en Android het ook niet bieden.
Uitstellen van updates, niet meer supporteren van toestellen, amper telefoons uitbrengen nu dit weer en zo zijn er nog wel meer voorbeelden.
Het uitstellen van updates geeft niet weer dat ze het OS opgeven, eerder dat ze het goed willen uitbrengen. Bedoel, ze kunnen het ook net zoals Apple uitbrengen bij IOS maar dan mogen ze, net als Apple 3 kleinere OS updates uitbrengen om alles recht te breien.

Amper telefoon uitbrengen? Ze brachten nu 3 toestellen uit. Iets wat ze in 2015 netjes hebben aangekondigd. Raar is dit niet. De smartphone markt is verzadigd en de consumenten markt is zo goed als dood. Andere bedrijven zoals Samsung zie je ook de aantallen terug brengen en bij Apple gaat het ook niet al te best.

Het support verhaal? Microsoft heeft van alle drie de OS-en de beste support. Je krijgt namelijk nog netjes de security updates als je een toestel hebt met WP8.1 .

Zelf vind ik het persoonlijk niet raar dat ze stoppen met support van FM-radio. Het is namelijk geen eis voor de smartphone, dus waarom zou je het nog in het OS toevoegen? Zeker als je ziet dat Android fabrikanten hun smartphone ook van W10M kunnen voorzien. Microsoft maakt het hun gemakkelijker om dit te realiseren.

[Reactie gewijzigd door vali op 24 juli 2024 06:59]

Ik kijk naar de cijfers. Het WM marktaandeel is totaal ingestort met zo'n 60% en het was al bijna niks. Ook geeft Microsoft al een gratis 950 weg bij aankoop van een 950 XL, dat moet toch ook al genoeg zeggen. Loop ook voor de grap eens de Mediamarkt binnen de WP toestellen liggen ergens in een stoffig hoekje uit het zicht van de Android telefoons.

MS heeft al miljarden in WP gestoken dat kunnen ze niet vol blijven houden, het is een commercieel bedrijf dat winst moet maken dus uiteindelijk gaan ze gewoon afbouwen om er vervolgens mee te stoppen. MS gaat zich richten op surface en het zou me niet verbazen als we straks Lumia's met Android zien met een soort van Metro skin.

Apple/Samsung slechte vergelijking, Apple verkoopt nog steeds verschrikkelijk veel telefoons, ja je kan niet blijven groeien natuurlijk er gaat een keer een daling komen maar wacht maar op een iPhone met oled scherm of iets anders nieuws en ze vliegen weer de winkel uit. Ook Samsung is weer behoorlijk succesvol met de S7 ondanks de volgens jou verzadiging van de markt.

En ja updates uitstellen omdat je ze goed wilt uitbrengen dat excuus kun je natuurlijk wel overal gebruiken maar daar schiet je als gebruiker niets mee op, of je nou moet wachten omdat ze er geen tijd instoppen of moet wachten omdat ze het verder willen verbeteren dat is voor mij hetzelfde.

Hetzelfde als dat men altijd zegt ja dat er geen apps op WM zijn ligt aan de app developers. Ja leuk maar wat heeft de WM gebruiker aan die informatie? Die wil gewoon apps die op Android/iOS vanzelfsprekend zijn.
Ik kijk naar de cijfers. Het WM marktaandeel is totaal ingestort met zo'n 60% en het was al bijna niks. Ook geeft Microsoft al een gratis 950 weg bij aankoop van een 950 XL, dat moet toch ook al genoeg zeggen. Loop ook voor de grap eens de Mediamarkt binnen de WP toestellen liggen ergens in een stoffig hoekje uit het zicht van de Android telefoons.
Wat heeft dit te maken dat ze het OS links laten liggen? Ze zijn de afgelopen tijd druk bezig om alle OS-en naar 1 te brengen. Als ze de mobiele tak echt links hadden laten liggen dan hadden ze dit niet gedaan. Daarbij hebben ze al naar buiten gebracht dat ze niet meer focussen op de consumenten tak. Raar? Nee dat is dit niet. Jij hebt het over omzet, natuurlijk moet een bedrijf winst maken maar moet dat met de mobiele tak? Nee dat hoeft helemaal niet. Apple is het enige bedrijf waar de mobiele tak winst moet maken en dat komt omdat het hun cashcow is. Nu zie je wat het resultaat is als de smartphone markt instort. Microsoft zit in een veel veilige situatie en veranderd hun strategie.
ja je kan niet blijven groeien natuurlijk er gaat een keer een daling komen maar wacht maar op een iPhone met oled scherm of iets anders nieuws en ze vliegen weer de winkel u
Het is te hopen dat Apple tegenwoordig er anders over denkt, anders is er over paar geen Apple meer. Ze kunnen niet meer teren op dit idee. Bij de Ipads werkt het al jaren niet meer en bij de Iphones is dat net begonnen.
En ja updates uitstellen omdat je ze goed wilt uitbrengen dat excuus kun je natuurlijk wel overal gebruiken maar daar schiet je als gebruiker niets mee op,
Schiet je als gebruiker niets mee op? Bij android toestellen heb je tegenwoordig al cryptoware omdat je bij geen enkel toestel verzekerd bent van updates en grotendeels van de toestellen niet secure zijn en bij Apple krijg je (vaak niet meestal) de laatste IOS. Het nadeel bij Apple is dat oudere modellen trager worden met het resultaat dat gebruikers ervoor kiezen om niet te updaten. Microsoft kiest voor de midden weg bij oudere modellen met niet de juiste specs.

[Reactie gewijzigd door vali op 24 juli 2024 06:59]

Precies!

Apple is grotendeels afhankelijk van hun mobiele producten op ios
en Google van advertenties (die trouwens onderdruk staan en afgelopen half jaar met 10% zijn afgenomen!) Ik vraag me af als dit nog verder keldert wat dit voor een effect heeft op de rand activiteiten van Google / Alphabet. En of dit op langer termijn ook effect heeft op Android aangezien het een platform is dat eigenlijk helemaal uit advertentie inkomsten is opgebouwd / ingekocht en door ontwikkeld.

[Reactie gewijzigd door downcom op 24 juli 2024 06:59]

Anoniem: 167912 @downcom10 mei 2016 12:58
...en Google van advertenties (die trouwens onderdruk staan en afgelopen half jaar met 10% zijn afgenomen!)
ik weet niet waar je dat haalt maar dat is manifest onjuist
Dat bij weggeven was tijdelijk en alleen In de VS/CA. Een non argument.
Als je een discussie wil doen, pak dan valide argumenten graag.
Ik krijg het gevoel dat je alleen de nagatieve zaken er uit pikt en daar ook nog een zak zout op legt.
Heb je de recente mededeling van Terry Meyersom gelezen? Windows on small ARM devices for many years. Als beursgenoteerd bedrijf mag je daar waarde aan hechten. Sommigen kunnen wel roepen van dood dit en dat, maar dat zal dus nog many years duren.

Edit: verkoopcijfers zijn zeer belangrijk voor een bedrijf zoals BB die er van moet leven, maar Microsoft kan Windows op de mobiel er gewoon bij doen. Verkoopcijfers zijn daardoor veel minder belangrijk.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 24 juli 2024 06:59]

Misschien sta ik te sceptisch in de wereld, maar dat is schade beperking imo.

Many years - Mooi gezegd, maar dat is ook voor interpretatie vatbaar. Wat is many - 2 of 10? En wordt er dan ook actief voor ontwikkeld, of komt het in een soort van 'maintain' fase, in de hoop dat 3rd parties hier de handsschoen oppakken en er een boost komt?

Was Windows ten tijde van het plotseling terugbrengen van de extra ruimte op OneDrive niet beursgenoteerd?

Persoonlijk heb ik er geen cent vertrouwen in dat Microsoft actief W10M blijft ontwikkelen. Misschien dat het er naast komt te staan, op een 2de pitje, maar dat is niet genoeg om gebruikers (iig mij) over te halen.
Je staat naar mijn inziens niet te sceptisch in de wereld. Je mist wel iets essentieels. W10M is een naam die MS er aan geeft om onderscheid te maken tussen desktop en telefoon. Het is een naam die bestaat, niet een afzonderlijk platform.

W10M is een uitgeklede versie van W10 voor zolang oudere telefoons nog ondersteund moeten worden. Er zitten nog resten Windows phone in de code van W10M voor ondersteuning van oudere telefoons. Vooral dingen rond optimalisatie voor deze telefoons gaat langzaam maar zeker uitgefaseert worden. Zeker de telefoons met 512mb ram zullen merken dat ze achter blijven, en dat ze ondersteuning gaan verliezen. Voor dat gedeelte heb je gelijk. Nieuwere telefoons zullen hier beperkter tot geen last van krijgen, simpel weg omdat deze al W10 draaien en nagenoeg geen gebruik maken Windows Phone code.

Het platform op zich, daar zie ik Windows 10 wel voortbestaan, ik denk niet dat MS Windows 10 opeens op gaan geven omdat ze maar 2,3 miljoen telefoons verkocht hebben het laatste kwartaal.
Ik denk dat niets jou over kan halen.
Edge op windows mobile word herkend als Safari browser (open maar eens bijv. Nu.nl dan krijg je de balk download nu de App voor ios) > Dit heeft effect op de statistieken. Uit eindelijk heb ik het idee dat er sinds een jaar meer mensen in mijn omgeving rond lopen met een windows mobile toestel.

Dus groeit ios nou? of is het windows mobile? niemand kan het zeggen en laat dat nou een slimme zet zijn.

Des ondanks zou ik zeggen koop er is eentje werk er langer mee dan die 10 minuten in de media markt ;) Want het klinkt allemaal als kudde gedrag.

Want waarom zou Samsung, Huawei en HP in dit volgens jou zinkend schip springen? Heb je de Elite X3 gezien? Dit is toch alles behalve een uitstervend os. Sowieso de reacties op de X3 waren zo positief dat HP zelfs overweegt heb in de winkels voor consumenten te leggen!

Maar anders lees je even mijn andere reactie in dit topic, het zit toch iets anders in elkaar. MS wil namelijk geen apple worden en ook geen android!

[Reactie gewijzigd door downcom op 24 juli 2024 06:59]

Vind je redenaties wat zwak.

- Er zijn meer soorten Lumia dan iPhone.
- Updates uitstellen omdat het gewoon nog niet goed is is in mijn ogen alleen maar een teken dat ze juist een goed product willen afleveren. Ze hebben voor zover ik weet nog nooit een update uitgesteld zonder goede reden,
- Support van toestellen, tjah. Met uitzondering van een tweet door een anoniem persoon die de Lumia feed beheerd(e) heeft Microsoft nooit gezegd dat alle WP8.1 phones geupgrade zouden worden. Ze hebben altijd de nuane gelegd met de woorden "We try too; we strive too; we aim too" maar nooit "we will".

Moet wel zeggen dat de groei momenteel een beetje stil staat, maar daarentegen staat er wel de zomer update voor de deur, die ook voor WM10 een heel pakket aan verbeteringen brengt.
Er moet door de marketing praat heen worden geprikt, is imho altijd zo. Persoonlijk denk ik dat als een bedrijf als Microsoft (of Google of Apple) iets zegt als 'onze focus ligt bij een ander product', er eigenlijk wordt gezegd 'dit product is gefaald'.

Natuurlijk hoeft dat niet meteen te betekenen dat Microsoft zijn handen van w10m aftrekt, maar het vertrouwen dat ze ermee uitstralen is niet bijster groot. Punt is een beetje het kip en het ei verhaal. Ik ben zo langzamerhand toe aan een nieuwe telefoon. Zou ik W10M een jaar geleden hebben overwogen - Ja, hoor qua gebruik veel positieve verhalen en ben geen groot app gebruiker. Zou ik W10M nu overwegen - Nee. De laatste tijd heeft Microsoft niet genoeg uitgestraald achter zijn eigen product te staan, juist door deze acties. En we weten allemaal hoe makkelijk Microsoft in het verleden van bepaalde producten is afgestapt (oa Zune, WM7.5) Heb zelf geen zin om bv met een Windows ARM phone te zitten en dat Microsoft over een jaar zegt - ARM supporten we niet meer.

Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn streken ;)
Terry Meyerson heeft al aangegeven dat het niet zo'n goede opmerking was (te veel voor interpretatie vatbaar). En heeft deze gecorrigeerd naar many years.
Zelfs als zouden ze het niet meer supporten, kun je komende 2-3 jaar (volgensmij is dat standaard voor alle toestellen) prima vooruit, en heb je naar mijn inziens een betaalbaar alternatief op een iPhone, en een OS die mij beter bevalt dan de andere grote twee.

Daarna komen er steeds meer nieuwe UWA apps bij, die zowel als desktop en mobiel werken. En dat zijn fijne apps.

En als het zo'n uitgestorven OS is dan snap ik niet waarom Tweakers.net dit nieuwswaardig vindt. (vond ik overigens al niet, lijkt meer op stemmingsmakerij)

Daarnaast is de FM-Radio volgens mij ook langzaam aan z'n eind aan het komen met de alternatieven die er aan komen. Maar dat is een ander verhaal.
Tweakers wilde al geen WP toestellen meer reviewen, weet je die discussie nog? Men pikt de negatieve berichten eruit om dat te onderbouwen... Bij de laatste goede cameratest (blind) miste ik ook heel erg de Lumia 950
Dat heb ik niet meegekregen, maar heb al idd. geen windowsphone toestel meer gezien op de FrontPage. Uiteraard kan je dan stellen dat ze vinden dat het er niet genoeg animo voor is, maar zeker bij een camera test kan je de Lumia dan zeker niet negeren.

Maar ik vind tweakers.net sowieso achteruit gaan sinds ze meer commerciëler worden. Merk je ook aan de niveau's van reacties, die heel erg richting fok.nl/nu.nl gaan. Het is niet meer wat het was.
Ik ben dat wel met je eens.

Bij een vorige lumia kwam die discussie. Ik geloof dat de reviewer nog wel lumia of windows wilde doen maar de hoofdredacteur niet meer. Ook omdat ze bij negatieve punten in de comments zo veel over zich heen kregen.
Ze bringen minder telefoon's uit zodat er ruimte is voor andere OEM's. Windows 10 mobile is echt niet opgegeven. Als je ziet wat er laatste tijd allemaal gebeurt is e.d.
de acquisitie van Xamarin o.a. de grote gratis overheveling naar W10 op de desktops etc, verschillende mogelijkheden om apps om te zetten. Daarnaast zijn ze bezig om niet de competitie bij te benen, maar de stap voorruit te zetten, en dat doen ze naar mijn inziens zeker. Als ze de stekker eruit hadden willen gooien, hadden ze deze zaken ook niet gedaan denk ik. Het enigste of althans grootste probleem is de zogenoemde 'app-gap'. (waar ik zelf overigens geen last van heb)

Daarnaast is die paar procent die ze hebben nog steeds een groot aantal gebruikers wereldwijd.
Ok... hoezo is die app niet meer beschikbaar dan als het een third party app is?

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 24 juli 2024 06:59]

De app is juist niet meer beschikbaar omdat het een 3rd party app is, lijkt mij. Ja, die 3rd party app werd heel lang meegeleverd op nieuwe telefoons, maar het is de keuze van HERE om met Windows 10 te stoppen. Voor Win8 telefoons blijft de app overigens beschikbaar.

Ik vind het ook jammer dat HERE stopt, maar Kaarten werkt voor mij 99% hetzelfde. (kaarten zijn nog steeds van Here) En voor zeldzame gevallen kan ik terugvallen op de 'Google Maps' app. 9292 werkt voor mij prima als HERE Transit vervanger
Anoniem: 686983 @Dahwe10 mei 2016 13:30
Kaarten van Here worden voor WP8.1 niet meer geupdate dus dat wordt minder en minder bruikbaar.
Heb je daar een bron voor? MS heeft een licentie voor 10 jaar gekregen voor het gebruik van de kaarten. De kaarten worden ook in W10M gebruikt, ik zie geen enkele reden dat die kaarten in WP8.1 achter zouden blijven.
Anoniem: 686983 @Chinco10 mei 2016 15:44
Ik heb dit per mail gevraagd aan de support van Here. Inmiddels heb ik het antwoord al uit de mailbox verwijderd dus ik heb geen hard bewijs voor je. Je kunt wel checken of de kaart up to date is door de actuele situatie met de kaart te vergelijken. Voor mij is bijvoorbeeld de A4 tussen Delft en Schiedam vaak een goede optie. Maar die staat er niet op (en bestaat al weer een tijdje)
Die loopt er volgens de W10M versie (Maps) ook niet. Die kaarten zien er gelijk uit.
Anoniem: 686983 @Chinco10 mei 2016 16:00
Klopt. Here gaat niets meer doen aan de kaarten voor WP8.1
Hoe het voor W10M zal gaan weet ik niet. Op dit moment zijn de kaarten van de twee nog gelijk. Ik dacht dat Here en MS niet meer samen verder gingen en dat MS zelf kaarten mag maken of een andere leverancier zoeken.
Aanvulling: De Here Transit functionaliteit zit net zo goed in de W10 Kaarten app. Werkt prima. :)
Bij mij werkte Drive veeeeel beter, vooral als er geen dataverbinding is. Kaarten ben ik al vaak heel boos op geweest omdat hij mij in de steek laat, dat had ik nooooit (wereldwijd) met Drive.
De Here navigatie was niet van Microsoft... deze is dus vervangen door een eigen Microsoft applicatie (men doet dus net WEL de nodige investering om gratis offline navigatie aan te bieden).

De "Kaarten" app heeft trouwens minstens 95% van de functionaliteit van Here... ik ben dus wel nieuwsgierig waarom dit geen volwaardige vervanger zou zijn.

Misschien dat het wishfull thinking is voor jou dat het platform is afgeschreven maar dat is het zeker niet. Iedere dag zie ik trouwens nieuwe UWP apps verschijnen dus het aanbod wordt net groter en groter (sorry voor de kleinsten onder ons dat Snapchat er niet - officieel - is).
De "Kaarten" app heeft trouwens minstens 95% van de functionaliteit van Here... ik ben dus wel nieuwsgierig waarom dit geen volwaardige vervanger zou zijn.
Op mijn Lumia 735 (met WM10) werkt het kompas nog steeds niet in de kaarten app, bij HERE maps doe die het wel (kaart oriënteren volgens kompas). En vreemd genoeg vindt HERE maps meer dan de kaarten app (terwijl ze volgens mij wel dezelfde db gebruiken).

Ik hoop dat die FM app blijft weken, mijn 735 heeft een FM ontvanger en zonder FM app wordt die dus nutteloos en moet ik dat verstoken om naar de radio te luisteren, hoogst irritant als ze dat eruit smijten!

[Reactie gewijzigd door Kefke op 24 juli 2024 06:59]

Er zijn genoeg FM Radio apps in de store als je zoekt op fm radio. Dus je kan gewoon prima radio blijven luisteren :)
De kaarten app van microsoft biedt niet 95% van de functionaliteiten van Here en de app heeft wat bugs.

1. De app crasht heel vaak
2. Groeperen van favorieten ontbreekt
3. De map weergave met OV ontbreekt, heel handig in steden met metro's
4. OV reisplanner geeft veel minder mogelijkheden i.v.m. here
5. Favorieten verdwijnen van de map

Ik mis Here, voor de rest eigenlijk helemaal niks.
Wat heeft een FM-radio applicatie nou voor onderhoud nodig? Dat platform is technisch al uitontwikkeld sinds de 70's. (Alleen RDS is er later nog bij gekomen)
Je moet het wel voor alle toestellen blijven controleren en bugs aanpassen e.d. Het is wel wat meer dan één keer een app schrijven en dan klaar.

Daarnaast is er gewoon genoeg aan alternatieven in de store, en daarnaast verschuift de markt denk ik veel meer naar internet, en streaming van muziek.
Anoniem: 319464 @nms200311 mei 2016 08:46
Here maps was gewoon ovi maps en was van nokia. Toen microsoft over nam konden ze t nog even gebruiken. Nu nokia ook here heefy verkocht stopt dat al helemaal.

Gwlukkig heb ik nog wp8 en een symbian toestel. Ovi maps kan tenminste routes navigeren. En die heeft afgelopen januari nog netjes een update gehad
FM radio gaat niet weg het is alleen optioneel, minder bloatware daar zeuren android gebruikers altijd om... maar nu is het weer niet goed?

Toch alleen maar handig dat je zelf kan kiezen of je de applicatie wilt of niet?
Toch alleen maar handig dat je zelf kan kiezen of je de applicatie wilt of niet?
Je kan helemaal niet kiezen of je de applicatie wilt of niet. De standaardapp verdwijnt, en je moet het in de toekomst doen met 3rd party versies met advertenties, alsFM al wordt ondersteund in je toestel, wat voorheen een vast gegeven was.
.oisyn Moderator Devschuur® @HooksForFeet10 mei 2016 12:01
Gratis impliceert niet dat er advertenties in moeten zitten. Deze is gratis en heeft geen ads.
De fm-radio is optioneel in toestellen met Windows 10 Mobile, zo blijkt uit de lijst van hardware requirements die Microsoft online heeft staan

Daaruit concludeer ik dat het er nog wel is maar aangezet moet worden?
Wat ik daar uit haal is dat een FM-radio niet in de hardware-eisen staat waaraan het toestel van een fabrikant moet voldoen om Windows 10 Mobile op dat toestel te mogen draaien. Oftewel: als je HTC bent, dan mag je gewoon een Windows 10 toestel maken zonder FM radio-hardware. Voorheen was dat verplicht, en wist iedere Windows Phone gebruiker dus zeker dat iedere radio-app op zijn/haar toestel zou werken.
Bloatware is troep van andere leveranciers, 99/100 gevallen geen software van de fabrikant.
dan heb jij nog nooit een Samsung gebruikt
s health, s voice, galaxy apps, Samsung gear om er maar een paar te noemen

en daar dan nog eens een hoop overbodige google troep bovenop
allemaal niet te verwijderen zonder root uiteraard
s health, s voice, zijn toch allemaal hele handige apps ? :')

Vind het nog steeds niet echt bloatware.

Ja, ik root een telefoon direct na aankoop.
Nee ik gebruik zeker geen Samsung telefoons.
Het zou wel fijn zijn als je op het toestel een notificatie krijgt als ie FM aan kan.
Anders moet je dat maar net lezen in de specs.
De enigste reden dat ik wist dat mijn tel FM aan kan is omdat die app erop staat.

[Reactie gewijzigd door hackerhater op 24 juli 2024 06:59]

Ja of tijdens de installatie van je telefoon met als keuze wilt u fm radio. Zoja zet dit nu aan. Ofzow iets.
Windows Mobile op ARM is dood. Ze gaan enkel nog, al zal het mager zijn, investeren in x86 en dat ga je nu merken. Samen met besef dat MS de consumenten battle heeft verloren, zie je nu dat langzaam aan, enkel nog tools voor office workers over gaan blijven. Daarbij komt ook nog dat Microsoft het Windows client platform ziet als iets dat over een paar jaar "insignificant" is. Services daar zit hun core nu, en daar hoort Windows niet meer bij. Kijk maar wat MS allemaal doet op Apple en Google platformen. Het is meer dan ze voor hun eigen platform uitbrengen.
Azure, o365, machine learning is de groeimarkt van MS. En daar zullen de huidige MS users het mee moeten doen.

Ik krijg regelmatig iemand van MS over de vloer. Het meeste wat hij zegt is beschermd door een NDA, maar wat mij wel opvalt is dat hij dit jaar nog niet een keer Windows Mobile geroepen heeft. Een jaar en twee jaar terug was het allemaal geweldig.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 70599 op 24 juli 2024 06:59]

WM is zo goed als dood verklaard door Microsoft. Het werd ook niet meer aangehaald op MS Build dit jaar.
Ben benieuwd hoe ze mobile denken te gaan bedienen in de toekomst. Voor nu lijken ze hun positie als "3e mobile OS" echt kwijt te zijn. De extreem late reactie van MS op de iPhone heeft zich nooit waar kunnen maken.

Dat het een jaar geleden en daarvoor geweldig werd genoemd is logisch. Als je iets in de markt probeert te zetten moet je er immers wel achter staan. Het is echter niet aangeslagen; om waarschijnlijk vershillende redenen heeft het niet de resultaten geboekt waarop werd gehoopt. Zune all over again... Dit jaar praten ze er dus niet meer over. Logisch. Energie verspillen aan een moneydrain heeft geen zin.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 24 juli 2024 06:59]

Ik zou zeggen koop eens een windows phone werk er eens langer dan 2 uur mee ;)
Wat een geblaat van horen zeggen zeg!

Waarom ligt het bij microsoft bijna stil?
1. Ze zijn de Oems meer ruimte aan het geven (HP, Samsung, Huawei)
2. WIndows 10 is fechnisch gezien nog in beta (maar gewoon delayed en toch uitgebracht).
3. Ze zijn hun marketing team wereldwijd opnieuw aan het indelen. Waarom zou een verkoper die zich bezig moet houden met enterprise ook telefoons moet gaan verkopen? Het moet beter aan de man gebracht worden. En dat moet met een los staand team.
4. Het is helemaal niet dood, maar sinds Edge op windows mobile word herkend als Safari browser (open maar eens bijv. Nu.nl dan krijg je de balk download nu de App voor ios) > Dit heeft effect op de statistieken. Uit eindelijk heb ik het idee dat er sinds een jaar meer mensen in mijn omgeving rond lopen met een windows mobile toestel.
5. Waarom zou een bedrijf als HP en Samsung een telefoon ontwikkelen zoals bijv. de Elite X3 als er geen toekomst in zit?

Net mijn 950xl ontvangen (toch ruim 300 euro goedkoper dan de andere "flagships" (Galaxy s6/7 of iphone 6plus). Niks mis met dit toestel, snel, lange accuduur (iets wat in de reviews van tweakers nooit meer is bekeken ondanks ze "beta" software gebruikten).

Nee dat tweakers userbase pro android was al duidelijk maar dat iedereen er even zijn plasje over wil doen, echt niet tweakers waardig. |

En waarom; Het is klaarblijkelijk Dood, dat betekend dus geen gebruikers dat betekend dat niemand dit artikel wat zou kunnen interesseren. Maw door dit artikel word er in eigen voet geschoten.

[Reactie gewijzigd door downcom op 24 juli 2024 06:59]

Wie zegt dat ik persoonlijk ervaring heb met Windows Mobile en dat ik zeg dat het slecht is? Ik benoem enkel het feit dat het niet is aangeslagen en dat MS zelf de prio er niet heeft liggen.
Als je de focus niet hebt op je Mobile strategy dan kun je er ook niet groeien. Lijkt me logisch. Of het "universele" Windows 10 gaat aanslaan moet nog blijken. Het verleden lijkt niet in het voordeel van MS te spreken. Windows 10 is in elk geval geen sure hit miracle.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 24 juli 2024 06:59]

Feit? Omdat een of ander anti-Microsoftsite een artikel post waarin zij beslissen en zeggen dat Microsoft W10M laat vallen en jij dat gelezen hebt, is dat plots een feit? Dan moet je eens grondig onderzoek beginnen doen in plaats van halve waarheden en hele leugens te verkondigen... Microsoft prioriteit is momenteel nog niet helemaal op mobile gericht, maar op andere toekomsten. Maar daardoor wordt er wel gewerkt aan het mobile gebeuren maar hebben zij een planing waarin duidelijk is dat Microsoft W10M niet laat vallen... Maar ja, als Microsoft nu niet aan de toekomst denkt en over 2 jaar achter staat met de nieuwe technologiëen heb je ook weer wat te klagen en te zagen zo blijkt...
Anoniem: 696390 @MrAndy979710 mei 2016 14:18
Ik kan me herinneren dat ik alleens op je gereageerd heb met meer dan 8 gerespecteerde websites die allemaal echt niet anti Microsoft zijn. Maar toch geen heil zien in Windows 10 mobile.

Zijn dat dan allemaal leugenaars??

Hieronder mijn comment:

Wees nu eens even objectief. MS is al dik 5 jaar bezig om Windows phone/Windows Mobile aan consumenten te verkopen. NIEMAND wilt het hebben, bedrijven doen er niks mee, appdevelopers laten het links liggen, de mainstream media laten het links liggen en het is overduidelijk dat de consument het ook links laat liggen. En als je het artikel van Thurrot objectief leest hebben ze gewoon een punt.

http://bgr.com/2011/05/10...in-2013-analyst-explains/
Analisten dachten in 2011 dat Microsof meer marktaandeel zou hebben dan Google tegen 2015. Never happend.

http://bgr.com/2015/12/31...s-flop-nadella-interview/
Hier probeert de CEO mensen al wijs te maken dat het niet uitmaakt of MS phone/Mobile faalt of niet. Dus dit geeft gewoon het signaal af dat MS zelf ook geen vertrouwen heeft in hun Mobiele tak.

http://www.theverge.com/2...034/windows-phone-is-dead
TheVerge zegt het zelfde. Je kan na 5 a 6 jaar proberen gewoon concluderen dat het MS platform niet interessant is en niet de verwachtingen heeft waargemaakt die Microsoft en zijn fans hadden gehoopt.

http://www.express.co.uk/...ne-Dead-Market-Share-Drop
Express.com komt ook met valide punten waarom Windows Mobile dood is.

http://www.windowscentral...s-10-mobile-strategy-2016
Zelfs de Windows Fansites zijn niet meer zo positief als ze in het begin waren.

https://www.thurrott.com/...ade-windows-phone-special

Developers laten MS links liggen omdat er gewoon niks te verdienen valt. Als je het vergelijkt met Google en Apple. Google keert gemiddeld 1 miljard per jaar uit won developers. Apple zit ook gemiddeld aan 1 miljard per jaar. Nu kan je misschien meer verdienen als je alleen voor MS Mobile ontwikkeld maar er is maar een handje vol developers die dat geluk hebben.
http://www.forbes.com/sit...e-apps-make/#503c0b2e12cb
Hier een artikel uit 2013. Er wordt op IOS en Android gewoon veel meer geld gemaakt dan op Windows Phone.

Dit is gewoon bewijs genoeg dat Windows Phone als een dood platform kan worden verklaard. Of een niet interessant Platform kan worden genoemd.

Ik kijk vanuit een developers side of view en ook ik ben gewoon niet geïnteresseerd in Windows Phone. Alle developers die bij ons werken ook niet.

Nu mag je me leugenaar noemen maar volgens mij heb ik mijn comment best wel goed onderbouwd.
[Reactie gewijzigd door Granata op 30 april 2016 16:26]

Dus al deze websites zijn anti Microsoft en zijn leugenaars. Dat is eigenlijk wat je wilt zeggen?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 696390 op 24 juli 2024 06:59]

Mwoah anti-ms site? Ik luister podcasts die een meer algemene beschouwing van de tech industrie leveren. Rechtsteeks vanuit Silicon Valley ipv een of andere obscure site waarnaar je refereert.
"nms2003 can stop giving shitty reactions now" zegt evenveel over het artikel als ik nu over jou.
Windows 10 is juist wel een sure hit. Meest succesvolle OS launch tot nu toe.
En mobiel is slechts een onderdeel. Heeft ook One Core Windows 10.
Anoniem: 696390 @Tweaker123410 mei 2016 14:19
Ja daar mogen ze trots op zijn. Bij Apple is z'n adoptie ratio van 60 procent in de eerste maand juist heel normaal.

Enigenreden waarom Windows 10 zo hard loopt is omdat de update gratis wordt aangeboden.
Anoniem: 457607 @Tweaker123410 mei 2016 14:57
Blijkbaar ben je erg vatbaar voor propaganda. Een half geforceerde gratis update aanhalen als succesvolle launch is wel heel erg vergezocht.

Als je dan toch een succesvolle launch wilt aanhalen, heb het dan in ieder geval over Windows 95, waar mensen in de winkel voor in de rij stonden.
Meest succesvolle Windows launch wellicht... En dat is nu juist het issue; er zijn interessanter alternatieven op de markt die harder groeien.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 24 juli 2024 06:59]

Anoniem: 457607 @downcom10 mei 2016 14:54
Nummer 4 haalt je complete geloofwaardigheid onderuit. Zelfs Microsoft zelf heeft aangegeven dat de verkopen met 57% zijn ingestort. De schatting van het marktaandeel is nu globaal 1%, komende vanaf ongeveer 3%. Verwachting voor de komende maanden is dat de verkopen nog verder inzakken, ook dit is door Microsoft zelf gezegd.

Verder is Nokia afgeschreven als misinvestering en heeft wederom Microsoft duidelijk aangegeven dat het platform dit jaar weinig aandacht krijgt.

Maar goed, jij kent iemand met een WP dus het systeem zit duidelijk in de lift.
Windows Mobile op ARM is dood. Ze gaan enkel nog, al zal het mager zijn, investeren in x86 en dat ga je nu merken.
Wie gaat de x86 hardware leveren?

nieuws: Intel bevestigt dat het SoFIA- en Broxton-soc's niet gaat uitbrengen
Vanwege een reorganisatie heeft Intel zijn prioriteiten moeten verschuiven, waardoor mobiele soc's niet langer op de planning staan.
Tot zover ik weet was Intel de enige serieuze kandidaat die x86 SoC's voor smartphones kon leveren.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 juli 2024 06:59]

Intel alsnog? Met hun Atoms?

Was het hele punt niet dat ze de bovengenoemde soc's gingen laten vallen net omdat hun Atom-lijn al energiezuinig genoeg was en het dus niet erg interessant is om er nog een éxtra productielijn bij te nemen die weinig kan toevoegen? :)

[Reactie gewijzigd door RangedNeedles op 24 juli 2024 06:59]

Intel alsnog? Met hun Atoms?
Also not discussed in greater detail is Intel's future plans for their overall Atom lineup. With Apollo Lake announced just earlier this month, it's clear that Intel's Atom efforts have not been cancelled entirely. We will still see the new 14nm Goldmont cores appear in low-cost PCs under Apollo Lake, most likely in several 11-to-13 inch high volume devices. However for the moment there is not an Atom core on Intel's roadmap beyond Goldmont.
Bron. Atoms in smartphones zou in theorie kunnen, maar het zou niet passen in de nieuwe koers van Intel.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 juli 2024 06:59]

Ah.. OK, bedankt voor de verheldering :) Ik ben dan wel extra benieuwd naar die Surface phone, en vooral z'n processor.. :/
Anoniem: 70599 @The Zep Man10 mei 2016 09:16
Geen idee. Ik ben ook benieuwd.
Ik ben het oprecht met je eens. Ik gebruik Windows Phone sinds WP7. De hoofdreden voor mij om een Nokia te kiezen elke keer opnieuw (Zo ook mijn huidige L930) was de goede camera, super navigatie en gewoon de basis dingen heel goed doen. Ik heb gelukkig Here Drive+ nog op mijn W10 staan (GEEN IDEE HOE).

Alle wijzigingen en keuzes zorgen er wel voor dat ik in ieder geval nooit meer een ARM based Windows Phone wil, misschien als er een x86 komt die gelijkt loopt desktop Windows ivm draagvlak. Kortom voor mij lijkt Microsoft het volgend:

"Een groot kind met grote beloftes die het nooit waar maakt"
Here drive+ kon je nog vanuit je WP8 bibliotheek opnieuw installeren op WP10, maar dat werkt maar tot 1 Juni 2016 geloof ik, dan houd het op en moet je overstappen op wat anders.
Ga de kaarten app eens gebruiken. Grote kans dat je Here Drive nooit meer gaat gebruiken.
Zo is het bij mij in ieder geval gegaan.
Windows Kaarten heeft vrijwel dezelfde functionaliteit. En is speciaal door ontwikkeld voor windows 10.

Dus wat is het probleem?

Ja het duurt allemaal best lang bij microsoft op het moment, maar het is ook geen "kattenpis" waar ze mee bezig zijn ze moeten 3 groepen samen voegen; Mobiel, Tablet en Desktop (volwaardige windows gebruikers) En dit moet voor al die groepen lekker blijven werken ik vind het knap!

Wat betreft consistentie dat is niet echt goed geregeld ze veranderen te vaak dingen waardoor windows 10 mobile lijkt op een developer beta waar nog gekozen moet worden voor uitwerking a b of c. Maar! dit maakt het os niet slecht dat werkt namelijk als een trein.

Wat ik wel hoop is dat er wat meer gestroomlijndere apps komen het mag allemaal wat meer naar een nieuwe standaard groeien.

Een ding is zeker wil ms een kans maken dan moeten ze de telefoons bijna weggeven, dan heb je gebruikers en komt er vaart in de applicaties.

Heb sinds vorige week mijn 950xl (Hiervoor de L920, L925 èn L930 gehad) en je ziet stapje voor stapje dat het wel goed komt, echter wie heeft de langste adem? Microsoft of de Consument.
HERE Drive was inderdaad gratis en deed prima zijn werk. Maar kaarten wordt veel beter. Is, qua UI al mooier, vind ik. Bij HERE Drive kreeg je hooguit een update van de kaarten die HERE gebruikt. De app zelf kreeg nauwelijks een update. FM radio zal straks wel aangeboden worden zonder advertenties door een handige developer. OneDrive heeft niks met Lumia te maken.
Mee eens dat OneDrive los staat van de Lumia, maar is wel een belangrijk onderdeel van Windows mobile. naast de eerder al genoemde onderdelen die vervallen was er laatst ook nog Mixradio die ineens ophield te bestaan, terwijl die juist geïntegreerd was in Runtastic. Natuurlijk zijn hier ook wel weer alternatieven voor, maar het voelt toch steeds alsof ze je steeds iets afpakken wat je al had, in plaats van dat ze ons enthousiast maken met nieuwe of extra features.
Ze pakken niks af, want er zijn alternatieven. Gratis OneDrive verdwijnt, maar OneDrive blijft bestaan alleen willen ze nu voor extra ruimte geld hebben. En, als e.o.a. developer hier een app maakt en daar geld voor vraagt moet ik daar ook altijd begrip voor opbrengen, vinden ze. Want de dev. besteedt er immers tijd, dus geld aan.
HERE werd niet ge-updatet dus besloot MS zelf met kaarten te beginnen. Binnenkort, of nu al in volgende builds, met Cortana integratie. FM radio, er zijn anderen die dat aanbieden in de store. Moet je het dan zelf blijven aanbieden?

Mooi voorbeeld. HUE. 'Onze niels9000' heeft de app Huetro voor HUE gemaakt en ik zag gisteren een bericht dat het nu óók Cortana integratie heeft. Moet HUE dan zelf tijd en geld besteden aan een gratis app?

Het blijven natuurlijk wel bedrijven die geld moeten verdienen.
Dus ja, het is, denk ik, steeds zoeken naar een balans: wat is nodig en moet ik er zelf tijd en geld in steken als anderen het ook al doen.
Ze hebben alle gebruikers van de kans gegeven om hun extra 15gb te houden. Daarnaast is er nog steeds de algemene gratis 5gb.

http://www.windowscentral.com/onedrive-users-can-keep-their-free-15gb-storage

En we hebben toch juist veel gekregen? Het hele OS is overhoop gegooid, nieuwe design guidelines, nieuwe features aan het OS. Hele range aan toestellen die mee konden komen, en zelfs de toestellen die niet meer officieel ondersteund worden draaien wel gewoon prima build van Windows 10. En er komen steeds meer dingen aan in treinvaart.
Oh maar ik ben ook wel fan van windows 10 op de mobiel, maar het gaat ook om het gevoel dat microsoft je geeft als eindgebruiker. Als ze je extra ruimte aanbieden op OneDrive omdat je hun producten gebruikt vind ik dat top, en zal ik anderen dat ook vertellen. Maar als ze vervolgens die ruimte weer afnemen, tenzij ik zelf actie onderneem dan is dat niet netjes naar je gebruikers toe, en ook niet echt uit te leggen.

Wat de update naar W10 betreft geef ik je gedeeltelijk gelijk, helaas had ik hiervoor een Lumia 620 welke achteraf toch niet naar W10 kon. Nu ik een 650 heb gekocht die default op W10 draait is het feit dan een 640 bijvoorbeeld naar W10 mag upgraden voor mij geen pluspunt meer aan het OS, voor anderen kan dat wel zo zijn.
Dat kan idd. je gevoel zijn, maar rationeel gezien is dat het niet. Ze zijn toch niet verplicht iedereen jaren lang gratis OneDrive opslag te geven. Het is gewoon een bepaalde actie geweest, en daar zijn ze mee gestopt. Iedereen is netjes ingelicht, en later de optie om het zelfs te behouden. Je bestanden worden ook niet verwijderd of wat dan ook, dus die blijven ook netjes staan. Beetje typische Nederlandse eigenschap naar mijn mening, alles moet gratis, of mag niet meer dan een euro kosten :)

Je hebt idd. een nieuw toestel moeten kopen voor de features. Maar je hebt ze nu wel :) Microsoft heeft in die zin dan jouw niks kunnen bieden aan nieuwe feautures op je oude toestel, maar wel op je nieuwe toestel :)

Maar je hebt ook wel een punt wat betreft gevoelens, wat die zijn er wel zeker bij een groep mensen.

Maarja voor mij blijft het zelfs zonder OneDrive, Snapchat, FM-Radio mijn favoriete OS.
was er laatst ook nog Mixradio die ineens ophield te bestaan, [...]
Nu is Mixradio niet van Microsoft, maar van Nokia. Tja, als die ermee ophoudt, kan Microsoft er ook niets aan doen.
Dat geldt ook voor de Here en de Lumia apps.
Volgens mij is MS niet gestopt met HERE maar HERE is gestopt met WM10 ondersteuning!
Btw Windows Kaarten maakt gebruik van HERE Maps.
En extra ruimte op je One Drive kon je gewoon behouden, ik heb nog steeds 30GB. MS heeft toen een mail gestuurd en je kon aangeven als je het niet eens was met hun terug draai actie!

[Reactie gewijzigd door Jay47 op 24 juli 2024 06:59]

Maar die actie is nu verlopen...
Klopt en daarom zei ik kon en toen ;)
Ik heb daar zelfs een jaar lang gratis Office 365 Personal aan overgehouden O-) d:)b
Die je ook had kunnen registreren als 8 maand Office 365 Family (met max. 5 accounts)
Nou ik zal eerlijk zijn dat ik het met je eens ben met de fm radio en vooral onedrive. Ik heb microsoft ook meteen de feedback gegeven dat ik dit absoluut niet waardeer. Ze hebben me mail terug gestuurd dat mijn stellingen mee worden genomen tot een overleg. Ik hoop dat ze hiermee wat doen. Maar met de navigatie software is wel mijn mening veranderd. Ik gebruikte zoals jou ook here drive + als mijn standaard navigatie software. Vooral omdat de interface is geoptimaliseert voor de auto. Maar ik merk wel dat de kaarten applicatie van microsoft veel sneller werkt en ik begrijp Microsoft dat ze doormiddel hiervan sneller updates kunnen uitbrengen en verder de software kunnen verbeteren. Want geef jij zelf ook eerlijk toe dat nokia zijn navigatie software nouwelijks bijwerkte. En de applicatie maakte nog gebruik van api uit windows phone 8. Terwijl de kaarten app van Microsoft elke week een update krijgt ben ik hier veel meer van te spreken dan voorheen. Ik ben dan ook nogsteeds tevreden met mijn lumia 930 na 3 jaar. De offline kaarten van bijna alle landen in de wereld zijn althans nog steeds gratis te downloaden. Ik zie daarbij geen achteruitgang:)
Voor mij werkt de "kaarten" app net zo goed als navigatie, minus dat in landscape modus er een idioot grote balk bovenin zit. Maar naar aanleiding van de feedback daarop wordt die een stuk kleiner gemaakt bij een volgende update. Dus nu gebruik ik meestal Here Drive nog, maar ik heb verder geen problemen gezien met Kaarten voor navigatie.
Welk probleem heb je met kaarten? De navigatie werkt op net zoals altijd op here maps met Nederlandse stem en de mogelijkheid om offline kaarten te downloaden.
Zoals Sissors al aangeeft is de layout niet optimaal, blij dat ze daar aan gaan werken. verder is/was het ook een stukje onbekendheid van mij met de applicatie, heb me er net wat meer in verdiept en het lijkt toch aardig te werken als je instelling hebt gevonden (en uitgezet) waar hij besluit alle snelwegen te mijden....
MS is helemaal niet gestopt met een navigatie app. De navigatie app heet nu Maps en werkt op basis van Here maps. Deze app wordt vollop ontwikkeld en met Redstone komt er een hele grote update voor.
Zo zijn er wel meer mensen die hun enthousiasme voor W10M verliezen. De insider builds worden steeds instabieler, functies verdwijnen en na twee keer een hard reset te hebben gedaan draai ik nu de productie versie van W10M welke mij ook niet meer kan bekoren. De Xperia Z5 van mijn vriendin is een verademing, evenals onze android tablet. Dan doe je als software fabrikant toch iets niet goed...
Navmii vind ik wel een goed alternatief voor Here Drive+. Wel jammer inderdaad dat de FM radio verdwijnt, al vind ik de kwaliteit daarvan erg wisselvallig, vooral tijdens het fietsen.
Maps is een prima navigatie toch? Ik merk totaal geen verschil eigenlijk.

Wat wel zeer storend is, is de nieuwe Groove muziek app. Zelfs op een 5.7" telefoon zijn die letters veel te klein, en het verwijderen van gapless playback en wifi-sync is bijzonder hinderlijk.

Ook is de voice control ronduit slecht, maar dat is op Android en iOS ook zo. Zwaar teleurstellend .
Oftewel de fm chip zit in alle bekende toestellen, maar wordt al dan niet hardwarematig uitgeschakeld met een drogreden als "de consument wil streamen". Daarbij voorbijgaand aan het feit dat 1 de functie er toch inzit? 2 de accu veel langer mee gaat 3 het een backup is voor nieuwsvoorziening 4 er niets mis is met bepaalde radiozenders en de consument wel degelijk soms gewoon verrast wil worden en passief wil luisteren... Maar tja... die data moet verkocht worden ;
Ik volg je helemaal maar snap niet waarom HtC of LG of Huawei bijvoorbeeld willen dat je streamt. Zij verkopen toch geen data of muziek?
Iets met verkopen via providers...
Die kunnen door middel van kortingen op toestellen of het niet op nemen in het programma heel goed sturen wat ze graag willen en wat niet.
zwahiel Moderator HK/SG1 10 mei 2016 07:14
Ik gebruik de FM radio ook als meeste, en ben niet zo happy met deze weghaal actie van Microsoft. De 3rd party apps zijn vaag buggy en gebruiken de interne FM software van MS, het gaat veelal alleen om een frontend app. Een keer volume aantikken je kunt weer scrollen door de FM zenders. Je mist alleen de optie om je zenders op te slaan...

Nu was die FM app niet heel veel, maar beetje zonde om basis functionaliteit gewoonweg weg te halen. :(
Huh, dus ze halen hem zelfs weg bij toestellen die deze functie eerst wel hadden?

Is dat niet een rechtzaak actief opzoeken? Je kunt toch niet zomaar na aankoop functies actief slopen?
Nee ze halen hem niet actief weg. Als je hem al geïnstalleerd had op een eerder device of je hebt hem verwijderd kan je hem terug halen in de store onder jou app's, daarnaast heb je hier een link hoe je hem alsnog terug krijgt. Ik vermoed dat dit net zo gaat verlopen als ze gedaan hebben met de here app's. Uiteindelijk komen ze met iets nieuws met soort gelijke functionaliteit.

Wel opvallend dat ze de insider fast ring als serieuze bron nemen. De insider fast ring staat er bekend om dat ze vaker app's missen zoals eerder gebeurde met de feedback app en de people hub.

Daarnaast wordt er steeds meer functionaliteiten bewust uit het OS gehaald en terug geplaatst als afzonderlijke app's zoals bijv de gadget hub die eerder de native device hub verving. Deze strategie maakt het voor MS makkelijker om afzonderlijke functionaliteit te updaten zonder elke keer een grote update te doen voor het OS.

Wat ik me afvraag is waarom dit opeens nieuws is. Dat de FM radio niet native in windows 10 zit is al sinds oktober 2015 bekend.

edit:
1: Spelfouten
2: Reactie over timing toegevoegd

[Reactie gewijzigd door _wolf_ op 24 juli 2024 06:59]

Anoniem: 463321 @Jeroenneman10 mei 2016 10:48
Lees de kleine lettertjes.
Dat klopt. Mijn Lumia 930 heeft die FM-Radio software maar in aanstaande builds ga ik dat verliezen. Ik gebruik het nooit dus het zal mij een biet zijn maar ik kan in de store een app downloaden en dan werkt het weer.

Ik ben dus benieuwd waar die rechtzaak over moet gaan.
Ik vraag me af, is er een API voor de FM radio? Zo ja, dan kunnen we vrij simpel een FM radio app maken en die in de store gooien.
Er is een FMRadio API beschikbaar dus leef je uit :)
Nou nee. Remarks op die pagina:
"FM radio is supported only in apps that target Windows Phone OS 7.1. If you use the FMRadio class in apps that target Windows Phone OS 8.0 or later, a RadioDisabledException indicates that the FM radio feature is not available. On Windows Phone 8 devices with a build of 8.0.10322 or greater, the run-time exception may not occur if you use the FMRadio API. However, the FMRadio API is not supported for apps that target Windows Phone OS 8.0."
Is dat dan misschien de reden dat ze er vanaf willen? Dat het nog WP7 elementen bevat en het te duur is om een nieuwe app te maken of iets dergelijks?

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 24 juli 2024 06:59]

Een FM app is toch geen rocket science?

Maar ik vraag me ook af wat MS op dit moment beweegt met die mobieltjes. Ik ben bij ons softwarebedrijf de lumia vrijwilliger. Geen probleem, maar er was wel van alles hoopvols beloofd, apps van alle platforms zouden ooit kunnen draaien. Denk niet dat het er nog van komt, helaas.
Die had ik al gevonden.. maar..
If you’re developing for Windows 10, see the latest documentation.
En die link wijst niet direct naar een Windows 10 variant. Dus ik moet nog ff verder zoeken.
Ik heb uit interesse nog even gezocht, het zou nog mogelijk moeten zijn volgens deze MSDN pagina voor WP8, dan misschien nog voor WM10. Zie de comments onder het antwoord op deze StackOverflow

[Reactie gewijzigd door Evo94 op 24 juli 2024 06:59]

Ik heb deze klasse gevonden...
https://msdn.microsoft.co...k(DevLang-csharp)&rd=true

Hier moet wel wat mee te behalen zijn, lijkt me zo.
Microsoft benadrukt dat apps van derden voor het gebruik van de fm-radio blijven functioneren.
Een api is wat anders dab sirecte toegang tot de tuner, vandaar dat de vraag uitstaat, haalt MS de frontend weg, of de complete appiclatie voor de fm tuner
Anoniem: 145867 @9071010 mei 2016 07:24
Dan moet je even een bericht sturen naar Rudy Huyn. Misschien wil hij er wel een app voor maken. :)
Anoniem: 145867 10 mei 2016 07:08
Zou leuker zijn als je mobieltjes zou krijgen met DVB-T. Edit: Ik bedoelde DAB+

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 145867 op 24 juli 2024 06:59]

Dat is ooit geprobeerd (een mobiele variant van DVB-T dan). Maar dat is toen vreselijk mislukt.... (en nu overbodig door gemaakt door apps waarmee veel meer kan).

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 382732 op 24 juli 2024 06:59]

Klopt DVB-H was dat...

In februari 2008 heeft KPN in Nederland de mediarechten verkregen voor het delen van DVB-H maar zal deze op 1 juni 2011 weer inleveren. Op deze dag stop het bedrijf met DVB-H. Volgens KPN is ‘DVB-H uiteindelijk niet de wereldwijde standaard geworden’ voor mobiele televisie. De frequenties van het DVB-H netwerk zullen worden gebruikt voor uitbreiding van het Digitenne pakket (DVB-T).

Bron : Wikipedia
Ik dacht dat er een LG telefoon was met DAB+ inmiddels, maar vraag me of dat een populaire feature wordt.

Blijkbaar UK only ?

http://www.pocket-lint.co...dio-now-available-from-o2

DAB+ gebruikt OFDM + QPSK als modulatie, klinkt als simpele variant van DVB-T.
Bedoel je niet DAB+? Dat is de huidige standaard voor digitale radio over de ether. Ik meen overigens dat LG onlangs een toestel had uitgebracht waar dit op zit.
Zowel DVB-T als DAB+ zijn bruikbaar voor digitale etherradio en radiozenders zijn via beiden beschikbaar. DVB-T heeft echter last van dopplereffecten voor bewegende voertuigen, dus is in sommige omstandigheden wat minder geschikt, maar biedt wel (veel) meer capaciteit.
Weet ik, maar echt voor de hand liggend leek het me niet voor enkel audio. Ik weet niet wat voor eisen DVB-T aan antennes stelt en of dit wel in een toestel in te bouwen is.
Anoniem: 145867 @SubSpace10 mei 2016 20:07
Inderdaad, verkeerde benaming. Ik bedoelde dus DAB+. Mijn fout!
Ik heb wel eens externe tv-tuners gezien, bijvoorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=wb_HIWyLWNQ

Maar hier in nederland heb je niet veel gratis zenders dan npo1, 2 en 3. Voor de andere zenders heb je een abbo en zo'n kaartje nodig en ik denk niet dat dat op de een of andere manier met zo'n externe tuner samenwerkt.
Maar wat is nu eiegenlijk de reden? De app is er al, en het lijkt me niet dat er enige kosten verbonden zijn aan de 'upkeep'. Het is toch niet relaxed dat je nu moet uitwijken naar 3rd party brol?
Anoniem: 382732 @Clavius10 mei 2016 07:34
Alles heeft kosten. Als het er in zit moet je het, ook als je in de app zelf niets wijzigt, meetesten bij iedere update en upgrade. Plus dat als je het echt goed wilt doen, dan moet je ook alle hardware certificeren. Als een fabrikant een Windows phone maakt maar er een *** FM ontvanger in stopt straalt dat negatief af op MS.

Het zal dus gewoon een business case beslissing geweest zijn.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 382732 op 24 juli 2024 06:59]

"Vroeger" zat FM radio gewoon als standaard feature in een WIFI/Bluetooth/NFC combo chip. Echter als je als fabrikant bv een Snapdragon 820 gebruikt zit WIFI en Bluetooth gewoon geintegreerd in de SoC. Echter geen FM radio meer.

Denk dat Microsoft FM radio ondersteunde gezien de Nokia historie van de Lumia modellen. Nokia was in de Symbian S40/S60 tijden een van de eerste die een FM radio IC in een mobiele telefoon integreerde.
Wat ik mij er van kan herinneren is dat FM-Radio pas beschikbaar kwam in Windows Phone 8.1. Toen moest iedereen het hebben.
Als het niet standaard in W10 mobile zit, kunnen ze dus ook niet standaard de app installeren en/of beschikbaar houden voor iedereen want dan gaan gebruikers weer huilen dat ze geen radio kunnen luisteren ondanks dat ze wel de app kunnen installeren.

Ikzelf had 'm inderdaad in de store gehouden en gewoon een toast gegeven voor apparaten zonder FM chip maar dit zal de goedkopere oplossing zijn geweest voor ze.
Anoniem: 145867 @Clavius10 mei 2016 07:22
Reden? Aandelen, tenminste de hoe diep liggende reden wil je hebben? Redenen kunnen gebaseerd zijn op dieper onderliggende redenen.
Jammer. Radio ondersteuning is goedkoop om in te bouwen en zeker een mooie toevoeging voor mensen die geen Spotify hebben. Pre-Spotify had ik zowat altijd de radio aan staan.
Anoniem: 126717 @Chrotenise10 mei 2016 07:30
Gek genoeg heb ik de radio op al mijn toestellen, dus sinds 1990, nog nooit gebruikt. Ik zal het dan ook niet eens merken, laat staan missen.
Ik gebruik mp3s op mijn toestel, dan hoor ik exact wat ik op dat moment wil horen.
De ellende is vaak de antenne. Als de koptelefoonkabel een beetje opgerold is is de ontvangst beroerd.
Tja, ik heb zelf nog nooit Miracast o.i.d. gebruikt maar ik snap dat het een activiteit is die door een grote minderheid/aantal gebruikers wel gebruikt wordt en vindt het dan ook niet verkeerd dat dit standaard op alle Androids, iPhones en Windows Phones zit.

Zo zijn er ongetwijfeld nog een aantal functies. ;)
Gaar van Microsoft, kan je weer een ad-app gaan gebruiken of betalen.
Ik vind de FM-radio zeer handig op een smartphone, het kost inderdaad niks.
Er is hier boven al een link gegeven naar een gratis radio app, zonder advertenties. En de huidige app blijft als het goed is gewoon staan voor de huidige gebruikers.
Bij de Android toestellen heb ik ook lang gezocht naar een toestel met fm-radio. Mijn Z2 heeft hem nog.

Een dab en/of dvb ontvaner zou ik wel kunnen waarderen.
Je moet wel de officiële roms voor de Z2 gebruiken, of afgeleide daarvan, Cyanogenmod heeft de radio bijvoorbeeld niet. Dan kan je wel een dure app installeren maar waarom zou je.
Zijn er ook nieuwere Androids die geen fm-radio meer hebben? Dat zou ik echt jammer vinden.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 24 juli 2024 06:59]

Toen ik 2 jaar geleden op zoek was naar een nieuw (top) toestel ben ik bij de sony experia z2 uitgekomen omdat andere top toestellen geen fm-radio meer hebben. Ook de nexus toestellen hebben geen fm-radio.

Voor een echte fm-radio-app onder Cyanogenmod heb ik lang moeten zoeken, veel zoektochten leiden naar apps voor internet radio van fm-zenders... Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij Spirit2: Real FM rado for AOSP. (https://play.google.com/store/apps/details?id=fm.a2d.s2)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.