Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 77 reacties

De Finse overheid verwijt Microsoft beloftes gebroken te hebben na de overname van Nokia's telefoontak in 2014. Deze week maakte Microsoft bovendien bekend 1350 banen te schrappen in Finland bij zijn smartphonedivisie.

De Finse minister voor financiën zei in een vergadering van het parlement 'teleurgesteld' te zijn in de beloftes van Microsoft, meldt Reuters. "Een daarvan is het datacenter dat niet materialiseerde ondanks de beloftes van Microsoft." Het is onbekend of het gaat om een echte belofte of dat Microsoft het idee van een datacenter alleen geopperd had.

De Finse overheid wil bovendien 'serieus praten' met Microsoft over nieuw werk voor de ontslagenen in Finland. Microsoft kondigde deze week aan 1850 banen te schrappen bij zijn smartphonetak, waarvan 1350 in Finland. Het Redmondse bedrijf zei met Windows 10 mobile een andere koers te willen varen.

Nokia bestaat nog steeds en is een belangrijk bedrijf in de wereld van netwerken, maar levert niet zoveel werkgelegenheid meer op als dat het een jaar of tien geleden deed. Er komen wel weer smartphones onder de merknaam Nokia, nu het nieuwe Finse bedrijf HMD Global onder leiding van oud-Nokia-medewerkers smartphones zal gaan maken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (77)

Dit is natuurlijk heel vervelend voor alle mensen die hun baan verliezen. Ergens begin zelfs ik als die-hard Windows Mobile fan wel heel erg te twijfelen. Ik heb nog hoop dat MS dit doet puur doet om de SmartPhone tak onder te brengen in hun eigen Surface divisie. Het blijft per slot van rekening een software bedrijf die "hardware" erbij doet. Ik denk dat ze gepoogd hebben het nieuwe Apple te worden maar nu toch inzien dat een meer open karakter en OEMs the way to go is. Volgens mij waren het ook de OEMs die als eerste Microsoft begonnen te boycotten toen MS zelf hardware ging maken.

Ik vind dit best jammer. Kreeg het gevoel namelijk dat Lumia 950 en 650 een stap voorwaarts waren en Windows Mobile nieuw leven deden inblazen. Helaas heeft dat de verkopen blijkbaar niet geholpen en zijn deze toestellen alleen voor de "IT nerds" (waar ik mij zelf dan ook maar even onder plaats). Dit ondanks dat ik meerdere non-IT-ers ken die ook een Lumia hebben.

Wat me een beetje verbaast is het feit dat Microsoft zich klaarblijkelijk terug trekt uit India. Terwijl dat volgens mij toch een van de landen was met het hoogst aantal Lumia's. Weliswaar goedkope 4, 5 en 6 serie toestellen.

Heel heel heel vreemd allemaal... Komende jaar vaar ik nog door op Lumia's maar ik blijf dit hele saga volgen... Ik vrek het voor nu om naar iOS en Android te gaan. Windows Mobile vind ik nog steeds een mooi interactief OS. Het is niet perfect maar dat zijn iOS (te gesloten) en Android (te open) ook niet. Ondanks hun gigantische aantallen apps.
Ik ben het in zoverre met je eens: de strategie van Microsoft is wel duidelijk, maar de uitvoering is bizar.

De strategie is:
1) het creŽren van ťťn platform voor alle soorten devices, met apps die makkelijk kunnen worden aangepast voor PC, mobiel, VR/AR, IoT en Xbox.
2) Het doen groeien van de totale user base (zal nu ongeveer 330 - 350 miljoen actieve Windows 10 installs zijn) waardoor app ontwikkelaars UWP apps gaan maken.
3) Voor Mobile een focus op corporate klanten waar de integratie van devices en beheer een pre is. Ook kan daar met Continuum een uniek voordeel worden behaald.
4) Zoveel als mogelijk OEMs de ruimte geven om devices te ontwikkelen. Hoogstens een paar reference designs maken (ŗ la Surface Pro).
5) vanuit een groeiende user base en ecosysteem een nieuwe poging wagen in de consumenten markt. Dat zal dus over enkele jaren zijn, tenzij men eerder de stekker eruit trekt.

Wat ik van de uitvoering niet snap:
1) marktaandeel Windows Phone was tot eind 2014 aan het groeien en bereikte wereldwijd alweer 3% (beetje afhankelijk van welke bron je kijkt). In sommige landen zat WP al boven de 10% en soms zelfs groter dan Apple.
2) Nu trekt Microsoft zich uit veel van de meest succesvolle markten terug: Latijns-Amerika, India. Het marktaandeel is inmiddels nihil, dus hoe ga je OEMs ervan overtuigen nog hardware te ontwikkelen? Samsung, HTC en Huawei hebben hun vingers al gebrand. Nu proberen alleen nog wat niche spelers wat uit te brengen in beperkte markten (ja, ook HP en Vaio zijn in Mobile niche spelers!). Die zullen hoogstens enkele (tien)duizenden units verkopen en verlies lijden. Zij kijken wel uit om nog eens zoiets te doen als ook Microsoft het ecosysteem vermoordt.
3) Microsoft vernietigt de hele Nokia infrastructuur om telefoons te ontwikkelen, marketen, verkopen en servicen.
4) Actieve uitingen dat ze Windows 10 Mobile geen prioriteit geven. Het ecosysteem zakt hierdoor totaal in elkaar: veel apps zijn allang abandonned, regelmatig aankondigingen dat apps niet meer worden doorontwikkeld of zelfs helemaal geschrapt (deze week weer PayPal). App ontwikkelaars die hun vingers hebben gebrand komen heus niet zo makkelijk terug: vertrouwen komt te voet en gaat te paard.
5) Door eerst nieuwe apps/functies op iOS of Android te ontwikkelen is er voor gebruikers van W10M ook geen reden om te blijven. Die voelen zich vooral geschoffeerd. Ik althans: heb §699 besteed aan een Lumia 950XL die nog steeds basic functies ontbeert. Integratie van het MS ecosysteem is een farce zolang ik nog niet eens standaard Outlook Taken kan synchroniseren naar Outlook voor Windows telefoons. NB dit is standaard ingebouwd in mijn HTC One M8!!!
6) De Lumia 950/XL zijn telefoons voor de fans. Nou, mooie manier om je fans te benaderen: onbetrouwbare toestellen bij lancering, missende standaard functies, pas na een half jaar enigszins stabiel en dan het ecosysteem de nek omdraaien...

Mijn punt is dit: De strategie hangt af van vertrouwen schenken aan partners (OEMs, ontwikkelaars en klanten) dat Windows 10 Mobile volledig wordt ondersteund. De aankondiging bevat wel woorden van die strekking, maar alle acties spreken het tegen. Hoe verwachten ze bij Microsoft dat partners over een jaar (of twee) weer enthousiast aan de slag gaan als ze nu alles actief slopen? Het is makkelijker om naar een relevant marktaandeel te groeien vanaf 3% dan vanaf 0%. Maar dat zullen ze nog wel merken.

Het is ook niet de eerste keer dat ze een compleet mobiel platform achterlaten: 6.5 -> 7 -> 8 -> 10 blijven grote groepen gebruikers en apps achter. Veel mensen zijn er inmiddels wel klaar mee als ik de Windows blogs een beetje doorlees. Vooral ook veel trouwe gebruikers/fans zijn er inmiddels klaar mee.

Ze denken waarschijnlijk dat ze het bij corporates door de strot kunnen duwen, net als de bagger producten die Sharepoint en Dynamics CRM zijn. Maar ze vergissen zich: Aandeel Windows Mobile onder zakelijke gebruikers neemt al sterk af en ik ben nog weinig gebruikers tegengekomen die er heel tevreden mee waren. Zo makkelijk gaat het niet zijn om daar grote aantallen weg te zetten.

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 27 mei 2016 09:44]

Ik denk dat MS intern aardig overhoop ligt qua strategie omtrent het mobiele platform. Zie de reactie van Terry Myerson:

When I look back on our journey in mobility, we've done hard work and had great ideas, but have not always had the alignment needed across the company to make an impact.

Het platform is goed, hardware is goed, maar de interne organisatie heeft er de afgelopen jaren een potje van gemaakt. En met name hierdoor blijven de apps uit IMHO
Ik ben het op de meeste punten eens met je goede post.

Alleen mis je het grote verschil tussen consumenten en business klanten. Microsoft is vorig jaar mee gestopt, met het pompen van telefoons (iets wat Sony, LG, Motorola etc allemaal met verlies doen). Om de consumenten markt te kunnen blijven bestoken is er tempo, aantallen en geld nodig maar zit er 1 fout tussen (mclaren) dan ben je het hele momentum kwijt.
In business werkt het totaal anders daar mag gerust een half jaar of langer tussen aankondiging en levering zitten en de meeste oplages worden vooraf besteld via alle vertegenwoordigers. Voor HP is de telefoon het zelfde als een model van hun laptops de oplage hoeft niet in de miljoenen te lopen om succesvol te zijn.

Microsoft grote doel ligt verder weg dan alleen mobiel, het gaat hun om kleine computing devices waarvoor er een OS nodig is die op Arm werkt en uit alle bestaande investeringen in software kan putten (uwp). Dit is ook de reden dat de ontwikkeling voor Windows 10 mobile gewoon doorgaat.

Het pompen is mislukt, het speciaal zijn krijgt misschien nog een kans met een Surface telefoon/mini, maar ik verwacht niet dat het een apparaat gaat worden dat mee gaat doen om de grote aantallen maar wel om de kwaliteit.
Eens dat het pompen is mislukt, maar je kunt ook stellen dat het tempo juist op gang kwam. Dit enorm gedreven door de goedkopere toestellen (Lumia 520 etc.), maar marktaandeel = interesse van ontwikkelaars.

In 2014 zag je natuurlijk ook de opkomst van betere low end Androids, dus daarmee werd het moeilijker die positie vast te houden. Maar zeker niet onmogelijk. Nu alles weggeven in de transitie naar een nieuw model lijkt me een bijzonder gevaarlijke strategie.

Trends zijn namelijk ook: corporate users worden steeds meer benaderd als consument, BYOD vs. corporate beheerde toestellen. En ook de concurrentie zit niet stil als het gaat om managed devices.

Ik denk ook niet dat het Continuum concept zo sterk is dat ze daar het verschil mee gaan maken. Met name voor het scenario laptop/tablet/hybrid is er weinig nut. Een Surface Pro is al zo handzaam dat simpel scherm/accu/toetsenbord device geen gewichtswinst biedt. Wel lagere kosten, maar de keerzijde is significant lagere prestaties en beperkingen in software.

We gaan het meemaken...
Ik probeer jullie Microsoft fans al lange tijd te waarschuwen dat Windows Phone gaat afsterven, maar jullie zijn gewoon te koppig om het te geloven. Als je na 5 jaar nog geen 3% marktaandeel hebt dan begrijp je toch zelfs als leek dat het platform niet levensvatbaar is?

Microsoft trekt zich helemaal terug op de desktop en zal misschien nog zijn services aanbieden op iOS en Android maar meer niet.

Microsoft probeert van Windows 10 een advertentie platform te maken zoals Google dat met het internet search heeft gedaan. Het is even de vraag of de gebruikers hier ook blij mee zullen zijn als Microsoft al hun e-mail leest, al hun webbrowser activiteiten leest en bestanden leest en vervolgens op basis daar van advertenties gaat weergeven.
Ja de Windows phone gaat het niet worden, maar dat is ook simpelweg omdat de blokjes (ook al bewegen ze nu) er niet echt fraai uitzien, en klik je op een blokje dan kom je in een zo mogelijk nog lelijker overzicht ......
Hij is dan wel weer belachelijk goedkoop maar dit is omdat bijna niemand hem wilt hebben :9~
Microsoft verkoopt hem zelfs met verlies, -en laten we eerlijk zijn, met zo,n telefoon wil je toch niet geassocieerd worden?!

[Reactie gewijzigd door antonnetje05056 op 28 mei 2016 14:41]

in rusland bijvoorbeeld (http://www.mywindows.nl/2...usland-groter-dan-iphone/) het is wel een artikel uit 2012 maar bewijst dat WP groter kan zijn dan Iphone.

en in dit artikel staat bijvoorbeeld (gaat enkel over europa) dat WP in 2014 een groter marktaandeel had dan Iphone in italiŽ. http://www.gsmacties.nl/n...europa-ten-koste-van-ios/

Het is dus mogelijk dat WP groter is dan iphone

[Reactie gewijzigd door Dogbo op 27 mei 2016 11:02]

Kon zijn ;) Momenteel zitten ze op 0.7% marketshare
Wat de cijfer nu zijn maakt eigenlijk niet veel uit. voor mijn reactie.
Die cijfers waren enkel maar om sfc1971 te tonen dat het WP wel degelijk groter was in 2014 dan Iphone.
Bijvoorbeeld hier: http://www.neowin.net/new...popular-than-ios-in-italy

Of hier gaat het om 24 markten: http://thenextweb.com/mic...hones-24-markets-q3-2013/

Laatste cijfers gaan over Q3-2013, maar trend was duidelijk.
Oh god... dat zijn cijfers van alle telefoons, inclusief featurephones. Waar Nokia nog steeds veel verkocht.

Kijk even in de links naar markt percentages.

It’s worth noting that Q3 2013 is the latest quarter IDC currently has figures for, and Windows Phone was third overall with 3.6 percent share. Apple’s iOS had more than three times Microsoft’s share at 12.9 percent while Google’s Android had a 22.5 times bigger slice of the pie

3.6 + 12.9 + 22.5 = 39%
Je moet wel goed leren lezen en rekenen voordat je anderen betuttelend toespreekt.

"Android had a 22.5 times bigger slice of the pie"

Oftewel: Android had 22.5 x 3,6 = 81% van de markt + 12,9% (iOS) + 3,6% = 97,5%
(resterende 2,5% verdeeld tussen BlackBerry, Tizen, Firefox OS, Sailfish en waarschijnlijk nog restpartijen Symbian).

Het gaat dus wel degelijk om de smartphones. Dat blijkt ook uit de rest van het artikel. En wat heeft dit met fanboyism te maken? Kennelijk heb je mijn verhaal hierboven ook niet goed gelezen. Ik ben immers behoorlijk kritisch over Microsoft.

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 27 mei 2016 11:50]

Ik denk dat je twijfel terecht is, en zelfs nog behoorlijk optimistisch:

- Microsoft geeft aan in de low-end minder toestellen te gaan voeren, waarschijnlijk 2. Juist in dat segment is het hebben van vele modellen wel belangrijk. Ik las laatste een analyse dat slechts 2 toestellen zo'n 75% van de low-end markt achterlaat. In deze markt maakt een paar tientjes veel uit. Dit is dus een flinke stap terug, aangezien vrijwel het gehele marktaandeel, wat toch al niks is, uit low-end bestaat.

- Na even een adempauze hebben we dan straks eindelijk UWP. Een complete faal, want je hebt niets aan zo'n "universeel" platform als niemand meerdere Microsoft apparaten heeft buiten de desktop. Het propaganda getal "300 million devices" stelt voornamelijk desktops voor, waar geen hond een app koopt. Dat kon in Windows 8 al, en toen deed ook niemand dat. Software verkopen op de desktop, indien je dat al voor elkaar krijgt, is meer rendabel buiten UWP, dus waarom zou een developer er iets aan doen.

- Zakelijk komt er dan wel iets, zo is beloofd. Wat of wanneer is niet eens duidelijk. Ik vraag me serieus af hoe succesvol dat gaat worden. iOS en Android zijn allang ingeburgerd in het bedrijfsleven en inmiddels ook goed beheersbaar. Verder zijn alle Microsoft services daar ook gewoon beschikbaar, en soms zelfs nog beter. En wie durft er in Microsoft te investeren met hun wispelturig beleid?

- Voor die paar fans die ondanks de regen aan slecht nieuws er toch nog in geloven, zal als ze heel veel geduld hebben er misschien nog ooit een keertje een high-end komen, als soort van goedmakertje. Prima voor die fans natuurlijk, maar ik denk dat veel beloftes gebroken gaan worden over verbetering van het platform.

Dus ja, ik denk dat het over en uit is. Microsoft heeft die conclusie allang getrokken.
Dus ja, ik denk dat het over en uit is. Microsoft heeft die conclusie allang getrokken.
Ik al 5 jaar geleden, moet ik eerlijk zeggen. Maar toen verklaarde iedereen me voor gek.

Toch goed van mezelf dat ik toch gelijk heb gekregen. ;)
Mensen die niet bekend zijn zijn bang voor die "app-gap" (For some reason?) omdat ze te gewent zijn om in de bus bijvoorbeeld een game te doen (Wat ik 1. zonde vind van mijn opslag sla liever muziek op) en daardoor willen mensen WP niet

ik vind de meeste apps overbodig tegenwoordig want er zit geen extra waarde aan.
Mensen die niet bekend zijn zijn bang voor die "app-gap"
Ik ben Windows Phone gebruiker van het eerste uur en ik heb me altijd hard gemaakt voor het platform, maar in mijn optiek is de app-gap gewoon een heel serieus probleem. Ja, natuurlijk heeft het niet al die onzin apps, maar het punt is nou juist dat het niet voorŠl de onzin-apps zijn. Zo is er bijvoorbeeld geen SnapChat, om een van de bekendste te noemen. En Paypal kondigde deze week aan de ondersteuning voor hun app op WP (en BB) te staken.

Verder staan we aan de bakermat van Internet of Things, waarbij heel veel apparaten komen met een ondersteunende smartphone/tablet app. Zo is er een app voor mijn slimme energiemeter. Ik kan mijn versterker besturen met een app. Of TV kijken met Horizon Go op mijn Ziggo abonnement. Maar ook op Windows Phone/Mobile? Respectievelijk nee, nee en nee. Dit probleem wordt alleen maar erger en erger - de marktwaarde is veel te laag om een serieuze partij te zijn voor app developers, en dus krijgt het geen aandacht. Dat neem ik hen niet kwalijk, maar dat neemt niet weg dat het weldegelijk een issue is. Ik had de hoop dat Windows 10 met UWP hier enigszins verandering in ging brengen. Dat is dan twee vliegen in 1 klap, want ik heb ook een Surface Pro. Helaas is dit (UWP) nog niet heel erg van de grond gekomen, en tot mijn grote spijt heeft MS ook nog eens aangegeven dat Mobile gewoonweg geen prioriteit heeft dit jaar tijdens de voorlaatste Build conference.

Dus, leuk als jij tevreden bent met louter Whatsapp, Twitter en Skype, maar ik ben dat niet en ik weet dat heel veel mensen dat ook niet zijn.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 27 mei 2016 13:41]

Ik heb zelf ook een windows phone een 1520
En ik heb momenteel een 950XL, na een een Omnia 7 en een 1020 gehad te hebben. Hardwarematig vind ik het een prima toestel, en ik vind Windows 10 Mobile een fijn OS om mee te werken. Mijn vrouw heeft Android toestellen gehad van verschillende fabrikanten (Samsung, HTC en Huawei), en ik loop er niet erg warm voor.

Edoch... er moet wat veranderen. De ondersteuning voor Windows Phone/Mobile vind ik over het algemeen bedroevend, want je valt atlijd buiten de boot met nieuwe coole gadgets. UWP heeft nog niet gebracht wat ik ervan verwacht had, en MS lijkt de focus op Mobile compleet aan de kant te hebben geschoven. Als de huidige koers gevaren blijft worden wordt mijn volgende telefoon geen Windows toestel, tenzij:
• de app-gap wordt gefixed
• er een Surface toestel komt die mij de gehele desktop experience kan geven. Wat nog maar zeer de vraag is of dat er nog komt nu Intel zijn Atom SoC ontwikkeling gestaakt heeft.

En zo niet... dare I say it... iOS?

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 27 mei 2016 18:09]

Je hebt helemaal gelijk, zelf heb ik 2,5 jaar windows phone gebruikt eerst op de lumia 930 hierna de 950.

Hoewel ik prima tevreden was over kwaliteit van de telefoon was zeker op de 950 nog het een en ander aan te merken op de stabiliteit van de software. Daarnaast had de app-gap voor mij persoonlijk meer gevolgen dan alleen een paar spelletjes die ontbraken. Met name het gebrek aan apps van Runkeeper, Sonos en DJI hebben mij uiteindelijk laten besluiten toch terug te keren naar een van de twee grote.
Daar geef ik je wel gelijk in want in mijn ogen is windows phone veel beter dan een IOS of een Android want daar hoor ik alleen maar problemen over in de ene keer dat er een exploit is voor WP zijn er al 10 of meer voor de andere twee WP word ondergewaardeerd door developers en cosumers
ik vind de meeste apps overbodig tegenwoordig want er zit geen extra waarde aan.
Kwantiteit zegt inderdaad weinig over kwaliteit maar er zijn voldoende apps die een meerwaarde bieden imo. Ware het niet voor de apps dan liep ik waarschijnlijk nog rond met een Nokia 3310.
Maar de apps die waarde hebben hebben we ook zoals whatsapp, twitter, skype en facebook als voorbeeld (niet dat facebook meerwaarde voor mij heeft) dus mensen moeten niet bang zijn en gewoon eens gek doen en iets ander proberen
Ik ben ook jaren fan geweest, vanaf de Lumia 800, maar mijn huidige 1520 zal voorlopig de laatste Windows telefoon zijn. Het OS bevalt me nog steeds erg goed, de hardware vind ik geweldig, ik kan nog steeds uit de voeten met het app-aanbod. Ondanks de slechte interfaces bij tijden, en de browser die me niet heel erg bevalt. Ik geloofde echt dat Windows Phone/Windows 10 Mobile een serieus alternatief op de smartphone markt kon worden. De groeicijfers waren ook een tijd hoopvol. Ik heb zelfs meerdere mensen in mijn omgeving overtuigd ook over te stappen op Windows telefoons. Waarom Microsoft zelf de handdoek in de ring gooide begrijp ik dan ook niet. Waarschijnlijk was het niet winstgevend genoeg. Met grote tegenzin, en op hangende pootjes zie ik mij nu genoodzaakt privť (want ik gebruik Android en iOS voor mijn werk) weer terug te gaan naar iOS.
Ze gooien de handdoek ook niet in de ring, ze gaan een andere strategie volgen. Microsoft heeft altijd een grote markt gehad in het zakenleven, hierop zal de focus ook komen te liggen. Betere security, beheersbaarheid en Continuum. Hierbij concentreren ze op de markten waar ze actief zijn (US en EU).

http://www.windowscentral...=navigation&utm_source=wp
Ik heb dezelfde stappen doorlopen, ook met een Lumia 800 begonnen en na diverse Lumia's heb ik nu ook een 1520. Ben er zeer tevreden mee, maar als dit toestel op is kan ik geen kant meer op. Microsoft zal vast niet zo snel stoppen, maar het gaat steeds verder achteruit qua marktaandeel. Ook worden er nauwelijks nog toestellen gemaakt en de stabiliteit en consistentie van WP8.1 is te zoeken bij W10m. Jammer.
Android is niet te open. Om een goede basis te hebben, zul je bloatware moeten verwijderen of blokkeren. Dat lukt alleen met root-toegang, wat Google niet wil.
Daarnaast heeft het updatebeleid gefaald, maar proberen ze wel weer terug te krabbelen.

Een mobiel OS kan niet open genoeg zijn. Want: dat voorkomt dat je als consument door een fabrikant belazerd wordt met allerlei randzaken die je gebruikerservaring teniet doen.
Google krijgt met Android zo'n > 60% winst van Android. Dat gaat ten koste van je privacy en je wordt overstelpt met reclame. Met zulke winstmarges kan dat gerust minder. Maar dat gebeurt niet, want: $$$.

Het nadeel van een open OS: het geeft fabrikanten niet de situatie waarin zij de macht hebben en dat willen ze niet. Dus zijn er weinig fabrikanten met de intentie open te zijn. Android is overig wel open, maar de bloatware niet. Noch heb je als consument keuze hierin.

Nokia kan denk ik wel terug de telefoonmarkt in en deze veroveren, sinds ze de naam nog steeds hebben. Zolang ze de knowhow hebben goede hardware te maken, zouden ze samen met Jolla om de tafel kunnen zitten om te zien wat Sailfish hen te bieden heeft. Of als ze de intellectuele rechten nog hebben zouden ze verder kunnen gaan met MeeGo. Maemo (de voorloper van MeeGo), vond ik 7 jaar geleden al superieur aan Android. De manier hoe alles in elkaar stak, de pure vrijheid die je had: perfect. Er is niks wat die gebruikerservaring heeft kunnen evenaren.
Het is kapitaal vernietiging. Maar de overheid had de afspraken beter juridisch moeten vastleggen. Ik weet zeker dat Microsoft het ook anders voor ogen had ten tijde van de overname.
Het is kapitaal vernietiging.
Voordat Nokia overgenomen werd door Microsoft ging het al enorm slecht. Nokia was op alle fronten de strijd aan het verliezen van Apple en Samsung. Dus dat banen verlies was er sowieso gekomen.

Microsoft heeft gewed op mobile, Nokia gekocht en - dat hoopte de Finse overheid - Nokia 'gered'.

Ik weet niet wat Microsoft indertijd precies beloofd heeft, zullen we waarschijnlijk ook nooit achter komen. Maar feit is dat het voor Microsof een grote gok (en laatste kans) was of ze nog een inhaalslag konden maken met mobile. Helaas niet dus.

Ik vind dat geen kapitaalvernietiging. It's business as usual.

Het is naief geweest van de Finse overheid om te vertrouwen op beloftes die puur gebaseerd waren op toekomstvoorspellingen en ambities. En het is slim geweest van Microsoft dat ze hun mobiele visie zo wisten over te brengen naar de Finse overheid dat die akkoord ging.

Hadden er mensen met een beetje verstand gezeten dan hadden zij ingezien dat de kans dat Microsoft een inhaalslag ging maken op mobile erg klein was.
De grap is dat Nokia juist net hun zaakjes weer wat op orde kreeg, alleen het geld om dat af te maken was op. Toen sprong MS erin. Het is dus helemaal niet zo zeker dat het met bijvoorbeeld een andere financier niet anders was gelopen.
Dat zouden ze idd op papier moeten vastleggen. Of dat de overname had gestopt is een tweede.
Als Microsoft Nokia zijn telefoontak niet had overgenomen dan had het zelfde gebeurd in Finland. De media aandacht voor het heilige Apple en de veelzijdige Android was gewoon niet te doorbreken. Dat Microsoft dit op de tablet markt wel gelukt is komt door extra mogelijkheden die Surface brachten ten opzichte van de concurrentie. Maar op telefoon gebied zijn er die verschillen nooit echt geweest.
Wp deed het beter dan de Nexuslijn, beter dan Sony, beter dan LG, beter dan Motorola in verkoop aantallen maar in de media kregen die partijen nooit de hoeveelheid negatieve shit die WP kreeg.
Er is geen enkel bedrijf die een overheid voor onbepaalde tijd of zelfs meer dan een jaar een garantie gaat geven voor de werkgelegenheid, investeringen etc. Er zal wel iets op papier gezet zijn maar ik garandeer je dat de Microsoft juristen dit zo hebben neergezet dat het op elk moment aangepast kan worden. Er zal wel iets instaan dat 'als de marktomstandigheden veranderen' dat Microsoft kan doen wat ze willen.
Erg vervelend voor de medewerkers en hun gezinnen.

De aankondiging:
http://www.automatisering...windows-phone-nadert-snel

Rinne, die tevens vice-premier is, schrijft in een reactie dat Finland zich "verraden" voelt. Microsoft liet vlak na de overname weten het Finse deel van Nokia, waaronder de R&D-afdeling, zoveel mogelijk in tact te laten. De minister rekent er verder op dat Microsoft alles in het werk gaat zetten om ontslagen medewerkers een nieuwe baan te helpen. Of de Amerikanen echter ooit van een sociaal plan hebben gehoord valt nog maar te bezien. In de tussentijd ziet Rinne er persoonlijk op toe dat Microsoft z'n toezegging tot enkele nieuwe datacenters in Finland wel nakomt. "Beloofd is beloofd" aldus de voormalig vakbondsleider.

bron:
https://www.nieuwemobiel....wege-Nokia-ontslagen.html
Leuk al die verhalen over beloften, maar als de Finnen dat als reden aanvoeren zijn ook zij erg dom of naÔef geweest. In de grote mensen zakenwereld maken alleen contracten indruk, beloften zijn waardeloos. Zeker als ze niet op papier staan.

Andere mensen zeggen het hier al, Nokia was mobiel op sterven na dood, MS bood ze eens kans. En ook dat werkte niet, nu spelen de emoties op
Wat een onzin. Alsof politici zich altijd aan hun beloften houden!!

En geloof mij maar dat Microsoft dit juridisch tot in de puntjes heeft afgedekt. Er valt geen speld tussen te krijgen, dat garandeer ik je.
Dat is nogal grote taal. Op basis waarvan garandeer je dat en hoe gratuit?
Het verbaasde me destijds al dat MS Nokia overnam. De verwachting was dat het een tijdelijke/paniek actie was om het Windows Mobile segment te versterken door de sluizen open te zetten en de markt te voorzien van een grotere varieteit aan modellen.

Maar het bleef opvallend stil na de overname. Dan een bericht dat bij het kopen van een Lumia, je er nog eentje bij krijgt voor niets -- dat is natuurlijk een teken aan de wand. Je kunt geen hardware produceren voor een markt die er niet op zit te wachten. Ongeacht of het door Nokia of door Microsoft zelf gedaan wordt. Jammer van die 9 miljard en jammer dat Nokia nu geimplodeerd is. Het getuigd niet van een gedegen marktonderzoek.

Nu maar afwachten wat de volgende sprong in het duister is. Ik ben benieuwd.
Tja, andere CEO, andere koers.
Ten tijde van Nokia - Microsoft was het Steve Ballmer nu is het Satya Nadella.
Dat betekend niet dat de beloften van Steve niet meer gelden. Het is nog steeds hetzelfde bedrijf en belofte maakt schuld.
in de corporate wereld tellen enkel beloften die op papier staan met een handtekening onder. Al de rest is 0 waard.
Andere beloften zijn zeker ook wat waard.


Het gaat allemaal om vertrouwen! Vertrouw ik deze relatie? Nee -> jammer. Ja -> hij maakt een kans op een nieuwe opdracht. Zonder vertrouwen kom je er niet.

het hangt wel heel erg van het land en bedrijf af. Maar als je langdurig zaken wil doen - en dat is vaak voor beide partijen het beste - zijn ook mondelinge beloften veel waard.
Maar dit is een politicus, die werken volgens andere regels. Een mondelinge afspraak is ook geldig, alleen is het in praktijk vaak moeilijk te bewijzen. Gezien het belang van de bedrijven is er vast een hoop op film vastgelegd, dat telt ook.

De politiek heeft wat meer mogelijkheden dan het gemiddelde bedrijf. Direct of indirect. Ze zouden, ik verzin maar wat, bv kunnen stellen dat het ontslag van deze mensen verwijtbaar is omdat de beloftes niet zijn waargekomen. Wellicht was de deal anders wel succesvol geweest. Dat is koffiedik kijken maar dat doet er niet toe als het doel is om "wraak" te nemen op MS.
In de reeŽle wereld tellen alle beloften. Een mondelinge afspraak is net zo rechtsgeldig als een geschreven, men moet het alleen kunnen bewijzen.
Niet elke mondelinge afspraak is rechtsgeldig. Voor sommige afspraken is het voor de geldigheid verplicht deze schriftelijk vast te leggen.
Men heeft mij altijd uitgelegd dat het altijd geldig is, maar dat je het gewoon moeilijk kunt bewijzen, daarom dat het op papier wordt uitgeschreven.
Het is sowieso handig afspraken schriftelijk vast te leggen. Ik had geen zin om het op te zoeken, maar bij deze: http://www.wetrecht.nl/de-mondelinge-overeenkomst/. Ik geloof dat er meer zijn, maar mijn boeken van recht en wetbundel ligt thuis.
belofte maakt schuld.
Eťn ding weet ik zeker: Microsoft zal nooit beloofd hebben dat alle Finse Nokia-->Microsoft-medewerkers tot hun pensioen bij het bedrijf mochten blijven. Die 'belofte' zal niet veel meer zijn dan een zinnetje als "Microsoft zal zijn best doen om de werkgelegenheid in Finland te behouden" of "De smartphone-tak van Nokia zal vooralsnog in Finland blijven, Microsoft verwacht daarom geen grote ontslagrondes in Finland.".

Ik snap best dat die Finse minister Microsoft even op het matje roept, maar hij heeft natuurlijk geen poot om op te staan. Die smartphone-tak loopt nog steeds niet lekker, Microsoft wil de koers veranderen, en dan moeten die mensen eruit. En dat is dan meteen de uitleg die Microsoft aan de minister zal geven; het inlossen van de schuld na die vage belofte, als je het zo wilt stellen.
Goede redenatie, als politici toch eens zo zouden denken. Belofte maak schuld hoor, maar dit is ook een beetje de pot verwijt de ketel. Als er een beroepsgroep is waar afspraken notoir buigzaam zijn is het de politiek wel.
Ben jij zo goed bekend met de Finse politiek, of zijn dit zo maar wat onderbuikgevoelens?
Ik denk dat hij het in het algemeen bedoelde en niet specifiek het Finse regering.
"Accept certain inalienable truths.

Prices will rise.
Politicians will philander.

And you too, will get old.

And when you do, you'll fantasize that when you were young, prices were reasonable, politicians were noble and children respected their elders."
Hihih, deze kende ik niet. Geweldige quote. Heb hem even opgezocht want eigenlijk hoort de bronvermelding er wel bij. Heb gelijk ook de column van Mary Schmich gelezen waaruit hij afkomstig is, in ťťn woord fantastisch.
Er is uiteindelijk ook een liedje van gemaakt door Baz Luhrmann, met Quidon Tarver. Was best wel een hit in 1999.

OT: ik heb ook geen ervaring met de Finse politiek, maar heb niet de illusie dat het in andere landen beter gaat dan hier, qua politiek.
Alle poltici zijn hetzelfde, of ze nou in NL of in Finland wonen.
De ene regering kan de afspraken van de vorige niet altijd zomaar ongedaan maken. Wat vaak tot brakke oplossingen voor de problemen die gemaakte opplossingen veroorzaken, leidt.
Zo werkt het niet. Een uitstekend voorbeeld is de politiek, daar zet 1 iemand iets op poten, maar kan zijn/haar opvolger het ook weer tegen de grond trekken. Nieuw beheer is ook een nieuw beleid, zeker voor iets dat niet op papier staat.
Satya was altijd al tegen de overname van Nokia geweest.

Een bron: http://gadgets.ndtv.com/m...ne-business-report-492154

Dus tja, toch is het niet heel netjes, maar wel begrijpelijk.
Beloftes van bedrijven over werkgelegenheid zijn niet meer dan een paar maanden geldig, als ze dat al zijn. En Nokia is een privaat bedrijf dus de Finse overheid heeft hier weinig over te zeggen.
Dat ligt er maar net aan, wanneer de finse overheid bijvoorbeeld voordeeltjes heeft gegeven op financieel of subsidie vlak kan zoiets toch bindender zijn dan je denkt.
Als MS een deal had met de Finse overheid door bijv een x bedrag / subsidie te krijgen met als voorwaarden de medewerkers werkend te houden dan klopt dat misschien wel ja..
Echter denk ik niet dat MS zomaar mensen gaat ontslaan indien er zo'n soort deal met de overheid gesloten was, want dat is dus vragen om problemen.

Volgens mij ging de mobiele tak van Nokia al zeer slecht, MS heeft waarschijnlijk alleen voor uitstel van executie gezorgd. Ik denk niet dat deze medewerkers nog allemaal daar een baan hadden 6 maanden geleden indien MS ze niet overgenomen had.

Maar hoe dan ook, ik denk dat de deal toch niet zo bindend was als je denkt, daar hebben MS teveel slimme piefjes voor om dat uit te zoeken alvorens tot ontslag te komen.
Finse minister voor financiŽn zei in een vergadering van het parlement 'teleurgesteld' te zijn
Ach kom jongen, we zijn allemaal weleens teleurgesteld. Natuurlijk is het niet leuk voor de trouwe Nokia medewerkers, maar het ontslag zat er in mijn ogen sowieso aan te komen, of MS ze overgenomen had of niet.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 27 mei 2016 09:14]

'teleurgesteld' zal waarschijnlijk... Zacht uitgedrukt zijn, ivm politiek correct zijn...
Beloftes van bedrijven over werkgelegenheid zijn niet meer dan een paar maanden geldig, als ze dat al zijn. En Nokia is een privaat bedrijf dus de Finse overheid heeft hier weinig over te zeggen.
natuurlijk heeft de overheid hier wel shit over te zeggen, bij overnames etc moet de overheid heel vaak toestemming geven, en in dat kader kan ze haar bestuursrechtelijke bevoegdheden gebruiken om bijv werkgelegenheid of andere maatschappelijke behoeften te garanderen, of te versterken. als, in dat kader, microsoft afspraken heeft gebroken, lijkt het me dat ze op zijn minst een probleem hebben met de finse overheid, die, bijv ook kan zorgen dat scholen daar zorg instellingen en overheden vervolgens moeten overstappen op linux of apple producten (om ms weer op zijn nummer te zetten)
Maar denk je dat MS dit zomaar besloten heeft zonder het eerst grondig en juridisch uit te zoeken? Persoonlijk heb ik een vermoeden van niet en denk ik dat ze dit echt wel goed uitgezocht hebben.
We hebben het hier over een multinational (ja ook die willen weleens gemene dingen doen..) niet over een vof met 10 personeelsleden waarvan de eigenaar niet eens weet hoe de kassa open moet.
En hoeveel heeft Nokia ook alweer in de knip gekregen? En heeft men 'iets 'opzij gezet voor een sociaal plan, of kon men dit niet inschatten?
Hier heeft Nokia toch niks mee te maken? Die mensen zijn in dienst van Microsoft, dus als ze ontslagen worden zal Microsoft de portemonnee moeten trekken.
Nja ik weet niet of dat relevant is? Nokia heeft afstand gedaan van een tak incl het personeel. Het is dan ook niet echt aan Nokia om met een sociaal plan te komen.

Maar wat bedoel je met ''men''? Nokia of Microsoft?
Na verschillende merken telefoons te hebben gehad waar aan elk Merk en Type wel iets aan mankeert van slijtage batterij en knoppen tot vreemde software foutjes bevalt mij Nokia het meest.

Inderdaad als iets gebruikt wordt dan slijt het en het zijn vaak kleine foutjes maar van de 6 telefoons die ik heb zijn er 3 Nokia's van simpel tot smart en ik hoef dezen soms niet eens op te laden het is Sim kaart erin en bellen.

Niet dat Nokia de enige is met kwaliteit maar mijn ervaring is dat dat het Merk iets maakt voor hun klant waarvoor het bedoelt is en voor jaren lang gebruik.

Dus ik ga maar weer eens een Nokia halen en niet alleen om hun te steunen maar ook voor mijzelf :)
Tja, Microsoft heeft Nokia eerst geruÔneerd. Daarna voor een mini bedragje overgenomen met allerlei beloften. En die worden stuk voor stuk gebroken. Het enige doel was de patenten.
En zelfs voor die patenten hebben ze teveel betaald.
Het is niet alleen de kosten van de overname maar ook de flinke zakken met geld die naar Nokia gingen zodat ze aan Windows telefoons gingen werken, de ontslag vergoedingen van die hele groepen mensen die er nu uitvliegen.

En het volgt elkaar allemaal zo kort op elkaar op dat ik het raar vind. Dat ze het niets word en dat er flink mensen uit gaan hadden ze al tijdens te overname moeten weten.
Dom dat ze bepaalde dingen zoals dat datacenter niet op papier hebben laten vastleggen.
Bij de dingen die wel vastgelegd zijn gaan ze hoop ik wel werk van maken.

En met het hele Windows gedoe. Het idee is leuk maar Microsoft probeert markt leider te zijn in een markt waar ze absoluut geen leider zijn.
De ideeŽn zijn leuk maar men is nog niet ver genoeg om het daadwerkelijk te laten werken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True