Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties

Samsung heeft twee metalen smartphones voor de Chinese markt gepresenteerd. De C5 en C7 markeren het begin van een nieuwe serie toestellen, met een ontwerp dat de Zuid-Koreaanse fabrikant tot nu toe niet gebruikte.

De C5 en C7 hebben een metalen ontwerp dat doet denken aan dat van de HTC One M7 en later de iPhone 6-serie van Apple, met een volledige metalen behuizing en antennelijnen voor de ontvangst van draadloze signalen. Het zijn niet de eerste metalen Android-smartphones van Samsung, maar de Galaxy A-serie telefoons van vorig jaar heeft een ander uiterlijk zonder antennelijnen. Het ontwerp wijkt af van dat van onder meer de Galaxy S7, dat rondingen en een glazen achterkant heeft.

De C5 heeft een 5,2"-oledscherm met een resolutie van 1920x1080 pixels, terwijl de C7 een 5,7"-scherm heeft met dezelfde resolutie en van hetzelfde type. De C5 draait op een Qualcomm Snapdragon 617, de C7 heeft een nieuwe Snapdragon 625, die Qualcomm laat maken in Samsungs fabrieken met een 14nm-procedé.

De C5 en C7 komen vooralsnog alleen uit in China. De C5 moet omgerekend momenteel ongeveer 300 euro kosten, voor de C7 zal Samsung omgerekend rond 350 euro rekenen.

Toestel Galaxy C5 Galaxy C7
Afmetingen 145,9mm
72mm
6,7mm
156,6mm
77,2mm
6,7mm
Scherm 5,2", oled 5,7", oled
Resolutie 1920x1080 pixels 1920x1080 pixels
Soc Snapdragon 617 Snapdragon 625
Cpu 8x Cortex A53 @ 1,5GHz 8x Cortex A53 @ 2GHz
Gpu Adreno 405 Adreno 506
Geheugen 4GB lpddr3 4GB lpddr3
Opslag 32GB 32GB/64GB
Camera 16MP f/1.9 achter
8MP f/1.9 voor
16MP f/1.9 achter
8MP f/1.9 voor
Accu 2600mAh 3300mAh

Samsung Galaxy C-serie: C7Samsung Galaxy C-serie: C5

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (55)

Tof ding, alleen jammer van dat uitstekende ding aan de achterkant.. ;(
Als je een relatief grote, high-end sensor met een scherpe en lichtsterke lens wilt heb je gewoon ruimte nodig. Onder de 7 a 8 millimeter dikte is het haast onmogelijk om daar nog een 1/2.3" sensor en een f/2.0 of lichtsterker lens in te krijgen. Als zelfs Apple accepteert dat de camera iets uitsteekt waardoor de hele telefoon niet meer plat op tafel kan liggen dan weet je wel dat het iets is waar je echt niet op kan bezuinigen wil je een beetje meekomen qua foto- en videokwaliteit.
Of ze maken de telefoon gewoon iets dikker (en gebruiken de extra ruimte voor een accu ofzo), ik vind het zo'n onzin dat ze een dunne telefoon belangrijker vinden dan lelijke onpraktische uitstekende lenzen. Deze camera zit dan nog in het midden, is wellicht iets minder irritant dan het hoek-cameraatje van de iphone6. Als je het ding platlegt om een game te spelen ofzo, zit dat ding constant te wiebelen.

Design over functionality ofzo ...
Ken jij ook maar 1 iemand die een iPhone heeft zonder hoesje errond? Problem solved!
De meeste mensen die ik ken gebruiken geen hoesje, ook niet de Apple-gebruikers. Ik vind het zelf ook fijn als de telefoon zo min mogelijk ruimte inneemt in de breedte, dan kan ik makkelijker bij de linkerbovenhoek met mijn rechterhand, en dan past hij beter in mijn broekzak.
Wat ik me dan altijd afvraag is: waarom niet even die millimeter dikker dat die camera netjes in de behuizing valt? Kan gelijk de batterijcapaciteit omhoog en niemand ligt wakker van een telefoon die een klein beetje 'dikker' is.

Dit geldt ook voor de iPhone overigens. Beiden zijn al dun genoeg dat het bijna niet lekker meer typt.
Waarom zou je dat willen? als de camera gelijk zit met de behuizing dan krast de lens als een mallebabbe als je hem plat op de tafel legt. De sony Z3 is hier het levende bewijs van. Die zat bij mij al na een week zo vol met krassen dat fotos niet meer scherp waren.

De rand iets uitsteken en de lens van de camera iets terug vallen. dat zou het beste zijn. Als je hem op de tafel legt en er zit een korreltje zand tussen dan is het gelijk raak als de lens gelijk zit. Of ze moeten safierglas gebruiken. hiervoor.

Persoonlijk interesseert het me niet dat de camera uitsteekt. ik gebruik altijd een UAG case om mijn S6. Dan valt de camera ruim verdiept weg in de case. maar als je geen case gebruikt en de camera steekt uit dan ligt de telefoon op de onderrand van de camera en niet op de lens. Anders hou je niks over.
Ja dat is een beetje het probleem tegenwoordig aangezien voor vele het design zeer belangrijk is, en design dat wilt nog weleens minder worden indien je een cover gebruikt.

Zelf gebruik ik wel covers, hierdoor steekt de lens niet meer uit. Zo hou ik niet alleen het glas krasvrij die voor de camera lens zit maar ook de rest van mijn telefoon.. Persoonlijk vind ik het zonde als een stuk elektronica van 700 euro op de grond klettert en je met hoge reparatiekosten zit.. Dus de cover haalt in 1 klap de problemen bij mij weg en de camera mag dus gerust uitsteken, met een cover steekt die niet meer uit dusja..
Niet lekker typt? Eerste keer dat ik dat voorbij zie komen. Echt nooit zo ervaren.
Dikker is ook meer gewicht, vooral als je de extra ruimte gaat vullen met extra accu.
De reden dat Apple niet eerder dan de 6 met een groter dan 4inch telefoon kwam is simpelweg gewicht; ze konden daarvoor niet de performance bieden die ze voor ogen hadden in een ontwerp met een acceptabel gewicht.
Waar baseer je dat op?
De reden dat Apple niet eerder is gekomen met een groter scherm is in legio video interviews beantwoord door Jony Ive, Tim Cook, Phill Schiller en ik heb het in ontelbare stukken gelezen.
Dat het gewicht zou toenemen bij dikker + meer accu is een logisch gevolg tenzij je andere materialen zou gebruiken.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 27 mei 2016 10:45]

En daar zeggen ze dat het aan het gewicht ligt?
Dikte en gewicht. Wees eerlijk een 5 ter grootte van een 6 Plus zou een stuk zwaarder en dikker zijn en daardoor ergonomisch minder prettig en esthetisch minder verleidelijk; het zou gewoon een lomp ding zijn.

Ter vergelijk; de 4 inch iPhone 5 was 112 gram, de 4,7 inch 6 129 gram, 6plus 172 gram.

5 = 72,5 cm2
6 = 92 cm2
6 plus = 123 cm2

De 6 heeft een 27% groter oppervlak en weegt slechts 15% meer.
De 6plus heeft een 34% groter oppervlakte van de 6 en weegt 33% meer.

Je ziet dus dat het simpelweg groter maken van een bestaand ontwerp meer extra gewicht kost per oppervlakte dan wanneer je de boel reëngineert.

Het iPhone 5 ontwerp tergrootte van de 6Plus zou ongeveer 210 gram hebben gewogen! Dat is simpelweg zwaar. En 22% zwaarder dan wat de 6Plus uiteindelijk woog.
En bijna 2 keer zo zwaar als een iPhone 5. Wat mij betreft was het de juiste keuze om geen grotere 5 te maken. En ze doen nu eenmaal 2 generaties met 1 industrial design dus eerder dan de 6 was een redesign niet aan de orde.

+ het 5 ontwerp was dikker en hoekiger waardoor het ergonomisch minder lekker vasthoudt dan de dunnere 6 plus met gebolde randen aan de zijkant. + de bolling die doorloopt in het scherm die offscreen gestures veel beter bruikbaar maken. Wat 1-handig gebruik weer ten goede komt; de terug navigatie linksboven is namelijk vervangen met swipes vlnr, die je begint buiten het scherm. Erg intuďtief in gebruik en het werkt vanaf elke hoogte.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 27 mei 2016 11:19]

is echt ZWAAR he bahbah!!! nog effe en je krijgt hernia.
en over de grootte van toestel is 4.6 echt klein.
wij europeanen hebben grote handen ;)

[Reactie gewijzigd door noway op 27 mei 2016 21:33]

Ergonomisch gezien is 200+ gram inderdaad ZWAAR ja voor een apparaat dat je lang in je hand houdt.
Lijkt me vreemd dat ik de enige ben die dit zo ervaart. De afstand van je duim tot het scherm is 'beduidend' langer en helemaal met het toetsenbord onderin moeten je duimen onder een behoorlijke hoek werken. Ook al gaat het om millimeters ik, merk het wel.

Tegenwoordig altijd een case eromheen om 'm iets dikker te maken en beter grip te hebben!
Hmm ik zal er ongetwijfeld aan moeten hebben wennen aangezien ik ook helemaal aan de 5, 5S was gewend, maar ik heb er nu echt geen enkele hinder meer van. Hoesjes gebruik ik nooit; zonde van het ontwerp. Ik merk wel dat ik mijn grip heb aangepast. Ipv de telefoon rondom vast te klemmen laat ik de telefoon met de achterkant op mijn wijs-, middel- en ringvinger liggen en aan de onderkant "staat" deze op mijn pink. Dit werkt perfect; op de 6 ligt de onderste 70% van het scherm binnen bereik van mijn duim.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 27 mei 2016 12:36]

Tja dat is tegenwoordig mode zo'n dunne telefoon. Ook mijn S5+ steekt de camera een mm uit en ik vind het helemaal niet erg.

Ik snap het zelf ook niet waarom ze die telefoon een centimeter dikker kunnen maken. De meeste mensen gooien toch een hoesje erom heen.

[Reactie gewijzigd door MarcRvB op 27 mei 2016 09:19]

Een centimeter dikker maken nog wel? Weet je wel wat een centimeter is? Dat wordt voor iedereen legerbroeken aantrekken om de telefoon mee te kunnen nemen :D
Nou dat valt wel reuze mee. Ik kan een dikke CAT van mijn vader telefoon in mijn broekzak doen. Maar als ze een cm dikker worden zou ik dat juist een positieve ontwikkeling vinden. Zijn die telefoons lekker stevig en hebben ze een grotere accu. Plus sommige mensen doen een 2de accu om hun telefoon heen en dat maakt die telefoon wel 2 á 3cm dikker.
Een paar millimeter extra dikte is een teruggang naar 2000 8)7

Maar goed, ik ga wel even in op je reactie: als die 'verdikking' leidt tot een volledig geďntegreerde camera en een grotere accu, wat is daar mis mee? Het is niet dat de telefoon ineens ook maar marginaal minder bruikbaar of hanteerbaar wordt. Daarentegen gaat wel langer mee op één charge en is waarschijnlijk meer solide.

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 27 mei 2016 14:06]

Een centimeter dikker maken nog wel? Weet je wel wat een centimeter is?
1 Cm dikke telefoon is wel degelijk het jaar 2000 :+

http://i.ebayimg.com/00/s...4YdTVmHk/$_3.JPG?set_id=2
Ok, duidelijk: humble pie will be mine :)
Maar, ik kan me nauwelijks voorstellen iemand bedoelde telefoons daadwerkelijk een volle centimeter dikker te maken (een paar mm. zou immers al voldoende moeten zijn voor niet uitstekende camera en wat grotere accu).

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 27 mei 2016 14:06]

De C7 looks nice. Hopelijk heeft deze wél een notificatie LED (Itt de A7(2016). Deze viel voor ons af vanwege ontbreken ervan).
Hij lijkt wel erg veel op de vermoedelijke OnePlus 3. Of andersom natuurlijk ;). Zie ook hier voor foto's: [OnePlus 3] Ervaringen & Discussie

Persoonlijk vind ik het uiterlijk best mooi. Of het nou gejat is van andere fabrikanten of niet. Dat maakt me niet veel uit.
Ik dacht aan een Htc 10.. maar goed. zo zie je wel dat alles eigenlijk op elkaar lijkt.
Ik moest gelijk aan de iPhone denken eerlijk gezegd
Dat klopt ook. Hetzelfde werd gezegd bij de geruchten over de OnePlus 3.

Conclusie: de OnePlus 3 en Samsung C5/C7 zijn een mix van de HTC One + iPhone 6s ;).
Hetzelfde hier,

-Achterzijde zelfde rondingen en zelfde antenne lijnen.
- Onderzijde zelfde locaties aansluitingen, alleen speakergrill heeft een dubbele rij.
- rechterzijkant simslot en power butten op dezelfde manier.


Het enige verschil is het Samsung logo, de rechthoekige homebutton en de camera in het midden ipv linksboven (al hebben ze de camera ook te slecht gekopieerd want ook hier steekt die uit :P )

Ik ben niet van de vergelijkingen maar het is natuurlijk niet voor niets dat dit model (voorlopig) alleen in China verkocht gaat worden.

[Reactie gewijzigd door MrXzombie op 27 mei 2016 09:41]

En de kleuren niet te vergeten. Nu ook in gold en rozé gold.
Andere kleuren bestaan er momenteel niet meer..... 8)7
Heb je mijn reactie goed gelezen?

Normaal ben ik niet van het vergelijken maar als ik direct een iPhone 6 zie in dit ontwerp dan mag ik dit toch uitspreken? Zoals ik ook al duidelijk aangeef ben ik normaal niet van de vergelijkingen maar deze lijkt echt extreem op de iPhone 6.

Het is niet voor niets dat dit toestel alleen in China uitkomt.
Als je heel snel kijkt lijkt het net een iPhone 6.
Ik beschouw dat als een compliment. Zeker als je bekijkt dat het scherm beter en groter is, er meer geheugen in zit, meer opslagheugen, een sdkaart, fm radio en last but not least: hij ook nog eens de helft kost. Chapeau dus voor Samsung.
En de iPhone 6(S) lijkt net op de HTC One. Wat is het punt?
Het punt mag toch vrij duidelijk zijn denk ik zo.

Hoe het ook went of keert, de telefoons van nu beginnen gewoon steeds meer en meer op elkander te lijken qua design. Dat hoeft geen slecht ding te zijn, blijkbaar bevalt het design bij grote deel van de consumenten. En uiteraard worden ze steeds dunner en platter en kun je ook gewoon niet zo veel kanten meer op.

Persoonlijk vind ik het wel jammer, geeft mij toch het idee dat het ze een beetje ontbreekt aan originaliteit, uitdaging aan creativiteit mag er ook zijn.
Die c7 is perfect voor 2 vrienden van. Hebben nu de note 3 neo, en vroegen me om advies voor een betaalbare 5.5 inch telefoon. Ik zie ze alleen niet zo gauw een OPO bestellen. Hoop dat ze de c7 in europa uitbrengen, de c5, we hebben de snapdragon 617 net zien oververhitten in de moto g4. Ben benieuwd wat samsung met de chip doet.
De C5 en C7 komen vooralsnog alleen uit in China. De C5 moet omgerekend momenteel ongeveer 300 euro kosten, voor de C7 zal Samsung omgerekend rond 350 euro rekenen.
Ik denk dat deze telefoons niet naar Europa gaan. Misschien de aankomende One plus 3 iets voor je vrienden? Die is ook 5,5" voor dezelfde prijs maar dan met betere hardware.
De markt is verzadigd. Het good-enough tijdperk aangebroken. De race naar de bodem is geopend.
specs bijna beter dan de S7 maar toch goedkoper???

denk dat veel mensen die gaan inporteren als je op de specs gaat kijken:
http://www.devicespecifications.com/en/comparison/34fc78486
Hij is op geen enkel opzicht beter dan de S7 muv persoonlijke voorkeur (looks en de resolutie), dus het is ook niet verwonderlijk dat hij goedkoper is, daarnaast is de prijs de prijs in China, als die hier verkocht zou worden dan zou die toch wel duurder worden dan die prijs (hoewel importeren wel altijd een optie is).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 mei 2016 10:15]

hij mist wel veel dingen die de S7 wel heeft. maar daarom is hij ook meer gericht op china
Iemand enig idee welke USB connector Samsung gebruikt in deze toestellen? Het is niet heel goed te zien op de plaatjes, maar het lijkt alsof ze ook in deze serie USB-C overslaan...
Dit lijkt wel USB-C als je naar het metaal kijkt (het is wel lastig te zeggen idd), de vorm uit de behuizing lijkt hoekig omdat er ook een hoek in de rand om het toestel zit ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 mei 2016 11:31]

Hebbon! Jammer dat ze niet hier geleverd gaan worden...
1080p scherm, geen hoge onzinresoluties en een prima accu met een redelijke SOC en 4GB RAM...
En dat alles in een metalen behuizing... Prima samenstelling Samsung!!!