Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 114 reacties

Intel heeft bevestigd dat de geplande serie nieuwe processors SoFIA en Broxton in de ijskast zijn gezet. De reden hiervoor is dat het bedrijf een nieuwe strategie kiest, waarbij meer nadruk wordt gelegd op modems en 5g-technologie.

Een woordvoerder van het bedrijf liet dat weten in een statement dat aan Anandtech werd gegeven. Broxton moest de opvolger worden van de Cherry Trail-serie, en was bedoeld voor high-end-smartphones en tablets. De SoFIA-serie was juist bedoeld voor goedkopere smartphones. De beide nieuwe processorreeksen verschenen eerder dit jaar nog op een roadmap.

Vanwege een reorganisatie heeft Intel zijn prioriteiten moeten verschuiven, waardoor mobiele soc's niet langer op de planning staan. De woordvoerder liet weten dat er juist meer zal worden ingezet op draadloze technologie, waarbij vooral modems met 5g-technologie in de belangstelling staan. Ook wordt meer nadruk gelegd op clouddiensten en datacenters, 'connected' apparaten waaronder pc's en internet of things, geheugen en programmeerbare chips als fpga's.

Met de berichtgeving bevestigt Intel geruchten die eerder deze week de kop opstaken. Het bedrijf heeft de afgelopen jaren weliswaar veel geld geïnvesteerd in de ontwikkeling van soc's voor mobiele apparaten, maar de concurrentie van bedrijven zoals Qualcomm bleek zwaar te zijn. Dat heeft mogelijk meegespeeld in de beslissing om de twee nieuwe processorseries af te stoten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (114)

Windows Phone en de surface phone zijn al overleden, volgens Paul Thurrott:

As I’ve written before, that next big thing in mobile is not Continuum, even with x86 phones, and it is most certainly not Surface phone. Without a reasonable app ecosystem, Windows phone is as pointless this year and next as it was over the past 5 or 6 years.

https://www.thurrott.com/...for-the-windows-phone-fan

To be clear, Windows phone is dead. Or, more aptly, Windows phone is a zombie, the walking dead: As I’ve been noting since last July when Microsoft capitulated the smart phone market to Android and iPhone, the money-losing and unpopular Windows phone is being is being kept in the market only artificially, and with vastly reduced resources, so that Microsoft can figure out what to do next. (And this is not semantics. If Microsoft didn’t have near limitless financial resources and many successful products, Windows phone would have been put out to pasture long ago.)

[Reactie gewijzigd door Belial_666 op 30 april 2016 14:53]

Dus jij neemt zomaar de mening, niet gestaaft door bewijzen, van 1 persoon aan als waarheid. Heel knap. MS heeft altijd laten weten dat hun mobiele platform geen sprint moet worden maar een marathon is en de gebruikers van het platform blijven de verbeteringen zien. Met de komst van nieuwe third party toestellen kan je het platform moeilijk dood noemen.
Wees nu eens even objectief. MS is al dik 5 jaar bezig om Windows phone/Windows Mobile aan consumenten te verkopen. NIEMAND wilt het hebben, bedrijven doen er niks mee, appdevelopers laten het links liggen, de mainstream media laten het links liggen en het is overduidelijk dat de consument het ook links laat liggen. En als je het artikel van Thurrot objectief leest hebben ze gewoon een punt.

http://bgr.com/2011/05/10...in-2013-analyst-explains/
Analisten dachten in 2011 dat Microsof meer marktaandeel zou hebben dan Google tegen 2015. Never happend.

http://bgr.com/2015/12/31...s-flop-nadella-interview/
Hier probeert de CEO mensen al wijs te maken dat het niet uitmaakt of MS phone/Mobile faalt of niet. Dus dit geeft gewoon het signaal af dat MS zelf ook geen vertrouwen heeft in hun Mobiele tak.

http://www.theverge.com/2...034/windows-phone-is-dead
TheVerge zegt het zelfde. Je kan na 5 a 6 jaar proberen gewoon concluderen dat het MS platform niet interessant is en niet de verwachtingen heeft waargemaakt die Microsoft en zijn fans hadden gehoopt.

http://www.express.co.uk/...ne-Dead-Market-Share-Drop
Express.com komt ook met valide punten waarom Windows Mobile dood is.

http://www.windowscentral...s-10-mobile-strategy-2016
Zelfs de Windows Fansites zijn niet meer zo positief als ze in het begin waren.

https://www.thurrott.com/...ade-windows-phone-special

Developers laten MS links liggen omdat er gewoon niks te verdienen valt. Als je het vergelijkt met Google en Apple. Google keert gemiddeld 1 miljard per jaar uit won developers. Apple zit ook gemiddeld aan 1 miljard per jaar. Nu kan je misschien meer verdienen als je alleen voor MS Mobile ontwikkeld maar er is maar een handje vol developers die dat geluk hebben.
http://www.forbes.com/sit...e-apps-make/#503c0b2e12cb
Hier een artikel uit 2013. Er wordt op IOS en Android gewoon veel meer geld gemaakt dan op Windows Phone.

Dit is gewoon bewijs genoeg dat Windows Phone als een dood platform kan worden verklaard. Of een niet interessant Platform kan worden genoemd.

Ik kijk vanuit een developers side of view en ook ik ben gewoon niet geÔnteresseerd in Windows Phone. Alle developers die bij ons werken ook niet.

Nu mag je me leugenaar noemen maar volgens mij heb ik mijn comment best wel goed onderbouwd.

[Reactie gewijzigd door Granata op 30 april 2016 16:26]

Sorry "Niemand" is ook een groot woord!
Laat die enkeling zo als ik zelf in ons waarde, voel me bijna gediscrimineerd ;) .

Zelf zou ik graag een windows phone willen hebben(lekker simpel OS).
Volg de ontwikkelingen dan ook graag en hoop dat het gestaag doorzet

Helaas heb ik het geluk dat ik een al 14 jaar een telefoon van de zaak heb.
En te gierig ben om zelf een telefoon abonnement af te sluiten.

Zakelijke telefoon is een drama HuaweÔ deze heb ik gouw in geruild voor een gratis tweede hands iPhone 5s van mijn vrouw (zij volgt de blinde trend :P ).

Dus als iemand een gratis 950 heeft gaat de iPhone de kast in zodat ik met de windows phone kan testen / spelen.

(We hebben wel een oude lumia werkt goed maar de 5s is gewoon sneller)
Je zal vast niet de enige Windows gebruiker zijn die zich gediscrimineerd voelt. Kijk maar eens naar alle min 1 die ik gekregen heb.

[Reactie gewijzigd door Granata op 1 mei 2016 00:51]

Ik geef je ook niet ongelijk, ik blijf alleen als buitenstaander positief.

Maar ja wat the hell off topic ;)

Het komt vast wel goed met Intel ze zijn niet 1,2,3, IBM.
Dat ze reorganiseren is goed voor de toko
Helaas niet voor de werknemers.
Je zal vast niet de enige Windows gebruiker zijn die zich gediscrimineerd voelt.
Het is gewoon een feit dat MS een zootje van het WM platform heeft gemaakt, met hun zig zagen van richtingen die ze er mee op wilden.

Een ander feit blijft nog steeds dat WM een van de prettigste mobile OSen is om te gebruiken, een ieder die het tegengestelde zegt, heeft het nog nooit echt gebruikt, en het ziet er naar uit dat ze eindelijk een richting hebben gevonden die ergens naar zal leiden, met hun uniform cross platform, vooral voor de zakelijke markt.

Of dat ook gaat lukken met bv de iOS > WP Project Islandwood conversion tool, is een tweede, want ze zijn er wel rijkelijk laat mee.

En juist het onderdeel waar MS zich echt onderschrijde van vooral Android hebben ze ook overboord gegooid, door het beginnen met het verzamelen van van gegevens van hun gebruikers, als ze iig twee versies hadden gemaakt, een gratis versie voor mensen die dat niet erg vinden, en een betaalde (§25~§75) versie, waar er geen of nauwelijks gegevens worden verzamelt, behalve de meest noodzakelijke voor werking van apps, dan zouden ze weer met WP een grotere kans maken bij mensen zo als ik, en bedrijven zullen het ook vast fijn vinden dat er niet naar hun data word gekeken.

Dit alles heeft natuurlijk ook grote invloed wat Intel doet met hun LP SoC platform, en met het einde van Intels ontwikkelingen van LP SoC's, zal MS het nog moeilijker krijgen hun unified platform van de grond te krijgen, en kan men nu echt zeggen dat er een eind is gekomen aan het Wintel tijdperk, en of dat nu echt een goed ding is weet ik niet.

Want ik ben nu op het moment bv best tevreden over mijn Surface tablet, die ik zowel als tablet als laptop kan gebruiken, en er in tegenstelling van Android het beste van twee werelden mee heb.
Een feit is objectief, gebruikerservaring kan bijna niet subjectiever. Het is dus absoluut geen feit dat het "een van de prettigste OSen" is.

Daarnaast is het WP, Windows Phone, WM bestaat al jaren niet meer.
Naar mijn mening was de continue wijziging in beleid en kernel de doodsteek geweest. Ontwikkelaars en consumenten weten niet waar ze aan toe zijn. Naar mijn gevoel hadden ze geen duidelijk technische roadmap voor 5 jaar sinds de lancering in 2011. ContinuŁm lijkt ontwikkelt te zijn als technisch hoogstandje maar of de consument daar op zit te wachten is een tweede.

In 2011 was ik nog positief maar zag de ene na de ander blunder voorbijkomen. De eerste blunder was natuurlijk dat ze pas 4 jaar na iOS met WP kwamen.

[Reactie gewijzigd door alteclansing op 30 april 2016 16:57]

Volgens mij verdienen ontwikkelaars bij Apple veel en veel meer dan bij Google, dus dat je hier gelijkwaardige bedragen noemt vind ik een beetje apart. De meeste ontwikkelaars kiezen nog steeds (ja nog steeds) om apps eerst op ios uit te brengen en daarna pas op android puur om die reden.
iOS developers verdienen ook meer. Maar als ik te positief ga praten over Apple dan wordt ik niet serieus genomen. En als ik te negatief over Windows praat dan wordt ik gemind. Dus ik probeerde het een beetje te verbloemen :)

[Reactie gewijzigd door Granata op 1 mei 2016 00:35]

Maar dan is het niet objectief.
Objectiviteit wordt niet gewaardeerd hier op Tweakers.
Blokker krijgt +1. Blijkbaar wordt objectiviteit wel gewaardeerd.
Het ging om Granata, die eerst op -1 stond en dan +2. Ik heb dat ook wel vaker. Wordt mijn comment eerst zwaar de -1 in getrapt door emotie gebaseerde beoordelingen. En pas later stijgt hij weer de +1 / +2 in. Dat is toch raar? Mensen voelen zich zo snel aangevallen ofzo.
Hoezo meer verdienen... alle "belangrijke" apps zoals Snapchat die Windows Phone mist zijn toch gratis ?
Terry Meyerson heeft van de week gezegd dat Windows op de mobiel nog vele jaren zal bestaan. En met OneCore kost dat relatief weinig moeite. En blijft Windows op de mobiel levend.
Objectief gezien klopt het precies wat Blokker_1999 zegt.
.

[Reactie gewijzigd door Sake op 2 mei 2016 00:00]

Dus objectief gezien noem je mij dan een leugenaar of?
Gast, als intel al de handoek in de ring gooit. Zal continuŁm nooit iets worden. Ook al vond ik het zelf persoonlijk een gaaf concept. Echter als ik realistisch was zag ik mezelf het niet gebruiken. Het is alleen gaaf dat het kan!
Gast?
Continuum is al wat. Ik gebruik het regelmatig in bepaalde use cases. En dat is het. Heb je geen x86 voor nodig.
Alleen Fullscreen apps. Geen volledige desktop zoals bijv ubuntu Conervegence. En dat is net de kant die MS wel op wilt dus MOETEN ze wel Win32 applicaties gaan draaien. Want je zag wel wat er met Windows RT gebeurde. Niemand schreef er software voor.. En daar heb je dus X86 nodig en geen ARM.

Het is geen Linux waar alle X86 software zonder problemen opnieuw gecompileerd kan worden naar ARM.

En dat is t hele punt juist.

[Reactie gewijzigd door Granata op 4 mei 2016 17:39]

Tsja. Hier 4 zeer uitgebreide artikelen over waarom WM juist niťt dood is, verre van zelfs.
Change of strategy, dat wel. Als WM echt dood was verklaard, had MS de stekker er wel uit getrokken en waren partners als HP, Vaio, Acer of Alcatel er echt niet aan begonnen.


http://www.windowscentral...art-i-keeping-vision-view
http://www.windowscentral...rt-ii-nurturing-ecosystem
http://www.windowscentral...d-no-consumer-left-behind
http://www.windowscentral...alcatels-vp-communication
Windows fan sites. Really?? Kom dan op zn minst met 4 verschillende bronnen van serieuze media en niet 4 berichten van een Windows Fansite.

[Reactie gewijzigd door Granata op 10 mei 2016 11:39]

Ja, really. Heb je ze al eens doorgelezen? Het zijn geen fanboy artikelen. Hoewel het inderdaad meer gekleurd is dan bijvoorbeeld tweakers, is het zeer goed onderbouwd, uitgebreid en relatief objectief, vooral als je je bedenkt dat de door jou genoemde sites/artikelen evengoed enorm gekleurd zijn. Zij schrijven vanuit de gedachte 'Windows Mobile is dood' en zoeken nieuws/bronnen/verbanden die dit onderstrepen. De door mij aangehaalde artikelen doen dat ook, maar dan vanuit de gedachte 'je leest overal dat WM dood is, maar er zijn veel tekenen dat dit niet waar is'.

Het is heel moeilijk om niet voor het een of het andere kamp te kiezen in deze discussie. Maar het kan nooit kwaad het ook eens van de andere kant te bekijken, en zelf je conclusies te trekken.
Lees al mijn linkjes eens door. Ik kan bijna garanderen dat je dat juist niet gedaan hebt
Jawel. Ik ben het gewoon niet eens met jouw stelligheid dat WM een verloren zaak is, al helemaal niet met de aanname dat MS dit zelf ook vindt, puur op basis van 1 uitspraak van Nadella die jij zelf interpreteert als dusdanig. Ik zeg niet dat jouw bronnen niet valide zijn, ik geef aan dat er eveneens veel informatie is te vinden die juist het tegenovergestelde laat zien. Je hoort mij niet beweren dat developers lekker verdienen op WP/WM of dat ze een goed marktaandeel hebben. Alleen plaats jij die informatie in een andere conclusie dan ik.

Maar waaruit blijkt volgens jou dat ik jouw linkjes niet heb gelezen dan?
Ach, ik ben ook niet blind. De app situatie op W10M is nu *slechter* dan hij een jaar geleden onder WP8 was. Windows Phone/Mobile is geen groeiend platform - niet qua apps, niet qua marktaandeel, niet eens qua absoluut aantal gebruikers. Het is wel een erg goed mobiel OS waar ik erg tevreden over ben, met geweldig goede value-for-money qua toestellen. Dat betekent helaas ook dat MS er niks op verdient, en in de tech wereld weet je dat zoiets niet eeuwig kan duren.
Microsoft wil in mobiel blijven, dus bij break even blijven ze dat. App situatie zie ik wel als beter en deze groeit ook. Alleen het aantal gebruikers niet. En daar heeft Microsoft mede aangestuurd door maar 3 nieuwe modellen uit te brengen. Minder hardware en OneCore zal goed voor de marge zijn.
Nou met 2 miljoen verkochte exemplaren in een kwartaal en Microsoft die hun "kleine" flagship gratis weggeeft bij hun grote flashship kan je het platform heel goed dood noemen.

Het is elke keer wat met de WindowsPhone excuses, ten tijden van 7.8 riep iedereen "Ja maar met 8.0 wordt alles anders en komen de apps". Toen kwam 8.0, er veranderde niets, het werd niet gekocht en de apps kwamen niet. Toen riep iedereen "Met 8.1 komen de apps" wat wederom nouwelijks gebeurde. Toen werd 10 met universal apps de redder, nu X86 met continuŁm. Enz enz.

Het gaat niets meer worden, het is dood.
De actie is tijdelijk en alleen de VS en CA. Zegt dus meer over die landen.

Microsoft heeft al aangegeven dat er een refocus in gang gezet is.
Terry Meyerson van de week: many years.

En apps zijn er genoeg. Voor mij in ieder geval. Prima zo.
En voor iedereen meer keuze. Beter zo.
.

[Reactie gewijzigd door Sake op 2 mei 2016 00:46]

Rare stelling, want je vindt persoonlijk het niet fijn als er meer keuze is in de desktop omgeving. Daar is Windows heer en meester. Jij zou het niet fijn vinden als OSX, Linux of ChromeOS desktop aandeel af zouden snoepen?

Of ben jij ook positief als OSX, Linux of Chrome OS een flinke hap nemen uit de marktaandeel van desktop?
Keuze is inderdaad fijn. Net als bij desktop OSen. We zijn het dus met elkaar eens wat dat betreft.
Het liefst heb ik gewoon dat alle applicaties op elk platform draaien. Kan iedereen zijn eigen platform kiezen. :) Iedereen blij.
Ik vind het toch wel heel jammer - ik heb lang gewacht maar ben een paar maanden terug toch overgestapt naar een Windows Phone na de frustratie met jarenlang Android, en het is in mijn ervaring een veel volwassener, sneller en logischer OS dan Android (zonder de security en update ellende). Maar ik snap ook wel dat als ik een van de weinigen ben die dat vindt, het over en uit is.

Dat Google weigert om een Gmail en een Maps applicatie te maken is hun goed recht, maar dat is ook gewoon een nadeel, en het algehele gebrek aan apps (niet alleen tov Android, maar ik mis zelfs een aantal WP8 apps die geen nieuwe versie voor W10M hebben gekregen) is ook killing.

Enfin, terug naar Android is geen wereldschokkende stap, maar ik zal WP wel missen. Android is een zooitje, ik was allang over naar het Apple kamp als die een dualsim telefoon hadden.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 30 april 2016 17:14]

Nou, ik denk dat wel veel mensen het met je eens zouden zijn. Ik persoonlijk hou van het feit, dat ik mijn Android van A tot Z kan modden (en neem de daaruit resulterende problemen op de koop toe, net als bij custom-build PCs), maar ik denk dat de meeste mensen WP meer zouden waarderen dan Android... als het alle apps had. En dat is het probleem. Niet het OS, maar puur het ecosysteem. Als MS het voor elkaar had gekregen Android of iOS apps helemaal zonder aanpassingen op zijn OS te laten runnen, dan had WP een kans gehad. Maar Android compatibility is vorige zomer al gecancelt en het "makkelijk porten" van iOS apps is gewoon niet voldoende. Je moet het voor de developer gewoon zo maken, dat er geen enkele meerkosten zijn voor het aanbieden van zijn/haar app in de windows store. Elke barriere, al is ie nog zo klein, betekent onder de streep, dat teveel bedrijven hun apps daar niet uitbrengen of ze massief achterlopen op functionaliteit. En dat maakt WP gewoon onbruikbaar.

Om maar niet te beginnen over het feit, dat MS ook nog wat betere hardware en prijsprestatieverhouding zou moeten aantrekken om uiteindelijk ook veel consumenten van de overstap te overtuigen. De Galaxy S6 is kwa hardware gewoon op alle vlakken beter dan de Lumia 950 maar niet duurder. En een vlaggenschip dat met de S7 en consorten kan meekomen zal nog wel even op zich laten wachten (waarschijnlijk weer tot eind van het jaar, waardoor hij dan bij release al weer bijna veroudert is). Een S7 met WP en de mogelijkheid om alle Android apps onaangepast te installeren? Dat zou zelfs mij als modder over de streep kunnen trekken.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 30 april 2016 15:20]

Tsja, maar ik ben persoonlijk totaal niet geinteresseerd in telefoons van 700 euro, ik ben geen gamer en ik heb ook niks aan een gebogen scherm of extra pixels die ik toch niet zie - voor mij geldt voornamelijk wat er aan midrange telefoons voor rond de 200e te koop is, en in dat segment is het verschil tussen Android en Windows telefoons een stuk kleiner.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 30 april 2016 15:31]

voor mij geldt voornamelijk wat er aan midrange telefoons voor rond de 200e te koop is, en in dat segment is het verschil tussen Android en Windows telefoons een stuk kleiner.
Ik denk zelfs dat juist in de lagere prijsklassen WM telefoons superieur zijn aan Android.
(los van de apps natuurlijk)
Probleem is, dat denken maar erg weinig andere mensen want Android telefoons verkopen veel en veel beter, ook in dat segment.
Juist in het midden en instap segment zijn de verschillen in gebruikservaring (ten gunste van windows) zeer groot.
Dat laatste, dat er WP8 apps ontbraken dacht ik eerst ook, maar na een tijdje zijn ze toch te vinden. Het lijkt erop alsof de store een soort van catalog moet opbouwen ofzo. Het nadeel is dat je niet kan zien of dat de app daadwerkelijk niet bestaat of dat de store app nog 'druk' is met iets.
Mja, nou is dat op dit moment natuurlijk ook een beetje een self fulfilling prophesy. Er worden minder apps voor gemaakt omdat er minder telefoons mee verkocht worden, er worden minder telefoons gekocht omdat er minder apps voor zijn, maar er worden ook eigenlijk geen mid-range telefoons uitgebracht - waar volgens mij best een markt voor is. De keuzes daarvoor zijn voor mij de 730/830, maar die zijn inmiddels al paar jaar uit.

Ik zou best interesse hebben in een nieuwe, maar wil geen 950, en de 550/650 zouden een stap terug zijn tov m'n 735... Als je niks uitbrengt kopen mensen het niet, en verliest men vertrouwen (verder).
Het enige dat beter is aan de 735 is volgens mij de camera. Ik heb de 650 en dat is een prachtig midrange toestel.

Die apps trekken stukje bij beetje aan. Facebook/Instagram hebben onlangs nieuwe UWP-apps uitgebracht. Er zit een nieuwe WhatsApp-versie in de pijplijn. Er is zeker nog een handvol apps dat ik graag voor UWP zie verschijnen maar ik wacht geduldig af. Tot dusver voorziet mijn telefoon in mijn dagelijkse online behoeften. Verder zien Redstone builds er steeds beter uit dus zodra de belangrijkste bugs geplet zijn, zal ik wel een insider-build proberen.

Het is erg jammer dat het internet bol staat met stemmingmakende meningen. Iedereen mag zijn visie hebben maar ik vraag me af wat iemand als Paul Thurrot toch beweegt om zo af te blijven geven op een goed platform. Ik zie het vooral als aandachttrekkerij. Met een tech-site wil je immers wel graag veel bezoekers hebben, De tijd zal ons echter vanzelf wel leren of Microsoft er een geduchte marktspeler van weet te maken. Tot die tijd is het koffiedik kijken en zo lang Windows goed draait op een telefoon en de voor mij noodzakelijke apps weet te leveren zal ik het platform de rug niet toekeren.
Facebook-apps zijn niet UWP... Wel opnieuw gebouwd voor windows 10 overigens.
Volgens mij zijn de kleinere apps gewoon iOS ports.
Grofweg gezien wel. De apps zijn wel OSMeta gebaseerd, maar draaien in een UWP wrapper anders komt die de Store niet in.
Toch ben ik wel eens benieuwd naar een echte volwaardige UWP applicatie zoals Microsoft dat bedoelt heeft. Een soort showcase applicatie van wat mogelijk is. Want ik hoor alleen maar bla bla, maar ik wil wel eens een UWP applicatie zien die echt op alle platformen draait.
Ik heb Thurrot niet nodig om dat mij te vertellen. Ik loop dit al jaren te verkondigen. Microsoft was al veel te laat met Windows Phone in 2009 en het was toen eigenlijk ook nog niet af (zoals elk nieuw Microsoft product). Het heeft jaren geduurd voordat alle minimale benodigdheden er in zaten en toen was het al kansloos. Daarnaast had Microsoft het 'briljante' idee om een totaal andere UI te gebruiken dan gangbaar was. Het is overigens interessant om te weten hoe dit tot stand kwam. Microsoft dacht namelijk dat Apple de smartphone patenten zo dicht had getimmerd dat Android vroeg of laat de wereld uit geprocedeerd zou worden. Toen is men bij Apple langs gegaan om de patenten in licentie te nemen. Apple ging hier op in maar verbond er wel de voorwaarde aan dat de UI op geen enkele manier op de iPhone mocht lijken. Toen was WP geboren met de 'tegeltjes' interface. Android kopieerde min of meer de iPhone interface maar Apple heeft nooit kunnen hard maken in een rechtszaak dat dit inbreuk vormde op hun patenten.
Vooral het uitblijven van nieuwe tablets waar de nieuwe intel socs juis wel lekker zouden kunnen werken is een enorme domper.
Helaas ben ik helemaal geen fan van qualcom en alle meuk zie ze in de chips bouwen die de gewone gebruiker helemaal niet nodig heeft maar dus wel accu duur kost.

Minder is meer in mijn ogen !

De eerste serie intel chips was trouwens gewoon een drama qua stroomverbruik..
Heb er 1 in mijn zenfone 6 zitten en dat ding kan niet eens onder de 800 mhz idle draaien waar andere chips op 50 mhz draaien en is daarbij nog 32nm ook...Slurp Slurp...

Verder lijkt mij de snelheid compleet overbodig dat is het namelijk met 4g al op je telefoon. Zeker zolang we data limieten houden.
Ik haal met 3g al gewoon 13 Mbit met bijna instant responses en tenzij je grote hoeveelheden data binnenhaalt is het nog zuiniger ook en aangezien de limieten zal er niet veel gedownload worden.

4G beloofde ook gouden bergen qua power usage maar ondertussen is het 1 groot drama en hemel en aardij zijn bewogen om het op en andere band te krijgen en ondertussen zit ik daardoor met mijn 2/3g op een ruk band die m'n accu 30% sneller leeg slurpt op 850 meter van de zendmast...
Daar ga je dan voor naar het kpn netwerk.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 30 april 2016 15:02]

Ik keek ook uit naar nieuwe intel low end tablets (sub 250 euro) , tot nu toe hebben ze wel enkel de Phone-Soc(atom Broxton/SoFIA) geschrapt denk ik? Nog niets gehooird over >8" tablets soc's (atom Willow Trail)en hun netbooks line up blijft heel waarschijnlijk bestaan.

Als ze ook helemaal niets meer zouden aanbieden in de kleine tablets market , wel dan ben ik wel heel nieuwsgierig wat Microsoft gaat doen. Dan zien we waarschijnlijk echt nooit meer hun Surface Mini(tot nu toe geschrapt) uitkomen.

Weet iemand eigenlijk of AMD nog plannen heeft voor tablet markt?

[Reactie gewijzigd door soulieke op 30 april 2016 15:18]

Ik wil tot 300 uitgeven aan een goede tablet met redelijke accuduur en redelijke soc met fhd reso maar ze komen gewoon niet.
En in 2012 alweer zijn nvidia dat het toen al mogelijk was om deze sub 200 dollar te verkopen!
We worden gewoon genaaid en iedereen blijft die veel te dure meuk maar kopen.

De soc was ook bedoeld voor tablets een tablet is immers niets anders dan een groter scherm.
En als ik blijkbaar anandtech lees " Update 4/30: After publication, Intel sent along a second message clarifying that Broxton is canceled for both "phones and tablets," as the latter was not mentioned in their original message."

Dus dan schiet er nog enkel Willow trail over, hun atom based skylakes?

Ik heb nog een lenovo miix 3 830 , maar het zou dus inderdaad best kunnen dat wij van intel niets meer sub <300 euro in tablet format gaan zien uitkomen.
Als je iets meer uit geeft 350 ongeveer kun je een cube I 7 stylus kopen.
Een hele capabele tablet, met intel cpu.
Ja wil alleen geen windows tablet.
Vanwege de store zit ik toch echt vast aan android.

Zou mooi zijn als ze langzaam toewerken naar het cross platform maken van alle 3 de stores of 1 grote store maken...
Het is gewoon een zooitje zo.
Dit zijn de SoC's voor low-end tablets, de normale serie (de Core M etc) die in de Surface zit gaat gewoon door.
Broxton moest de opvolger worden van de Cherry Trail-serie, en was bedoeld voor high-end-smartphones en tablets

In de tekst staat toch heel wat anders...

En de Surface vind ik compleet niet interessant doe mij maar android met een play store waar meer nuttge dingen in staan.
Na een paar jaar heeft laat de windows store nog steeds te wensen over en ik wil MS helemaal niet voeden met het gebruik van windows 10 tot ze naar de consumenten gaan luisteren en dan bedoel ik niet echt luisteren ipv toch nors hun mening doordruken op een andere plek bij de beloofde ui verbetering.
Cherry Trail zit nu in low-end tablets.

Ik vermoed dat ze met low-end (Atom) tablet chips te weinig verdienen (die dingen worden ook voor een habbekrats uit China verkocht), en dat het zinniger is om enkel Core M tablet chips te maken, daarvan kan je een lager geklokte versie ook in een low-end tablet duwen, dan hoef je geen specifieke Atom lijn meer te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 30 april 2016 15:25]

Wederom niet waar.

De x7-z8700 is ook cherry trail net als de 8300.
En die zitten gewoon in high end tablet van 600+ euro.
Tsja, welke prijs je er ook aan hangt, een Atom is gewoon de low-end lijn tov de Core M, is dat zo'n raar verhaal?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 30 april 2016 17:21]

Atom is low power, niet low-end. Al ging dat voor eerdere modellen wel op. Er is zelfs een Xeon gemaakt op basis van de Atoms.
Maar ook in Low end China made computertjes van 150 eurie.
Voyo V3 bijvoorbeeld. Het is een dirt cheap processortje. Maar wel waar voor je geld! Het is best een snelle, als je hem niet laat throtelen.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 2 mei 2016 07:17]

Is zelf nog interessanter te weten dat het stroomverbruik enorm meevalt met die Core M's in de Tablets, maar dat ze wel 3 maal sneller zijn. Intel gebruik een andere techniek bij die Core M's. "Race to Idle". Snell bursts, snel taak uitvoeren en dan naar idle.

De Atoms zitten vaak dubbel langer te doen over datzelfde en dan maakt hun energie zuinigheid niets uit. Je ziet vaak bij de Chinese Tablets bijvoorbeeld dezelfde tablet in Atom & Core M uitvoering. En bij lange realistische testen ( video playback, browsing voor 6h+ ) is de Core M ongeveer 3 a 5% minder zuinig dan de Atom. Maar doet de taken wel sneller en voelt vlotter aan. M.a.w, voor een klant is de Atom geen echte reden te kiezen want het is toch bijna hetzelfde op je batterij leven.
Volgens mij is 4g niet een groot drama en is naar mijn weten nog altijd bewezen zuiniger dan 3g en zelfs wifi. Kan er naast zitten hoor maar ik geloof dat dit het geval is. Ik vind het jammer als Intel x86 op zou geven voor de mobiele sector, hoewel ik het minder erg zou vinden als het alleen in de low end sector is. X86 processors zouden een perfecte processor kunnen zijn voor een surface phone. Helaas is ook daar over nog weinig bekend. Maar microsoft en Intel zouden eens samen goed moeten kijken wat ze willen bereiken in de smartphone markt. Om mee te beginnen moet microsoft heel snel de merknaam Nokia dumpen, al is het alleen maar omdat EN heel veel mensen niet weten dat Nokia door Microsoft gemaakt wordt en bij heel veel mensen nog het idee leeft van een overleden Nokia (zie de vrije val van Nokia een aantal jaren terug). Daarnaast zou microsoft niet moeten proberen te concurreren op de low end markt maar op de high end markt. Deze toestellen zijn immers het interessantst en tot nu toe heeft ms nog niet echt een Powerhouse uitgebracht. En als ze Windows 10 inclusief continuŁm goed willen verkopen is een top toestel een must, en nog beter zou zijn als die dan net zo krachtig zou zijn als de surface tablets. Dat zou continuŁm helemaal tot zijn recht brengen en als Apple zijn smartphones vrijwel even krachtig kan maken als zijn tablets, dan zal microsoft en Intel dit samen ook wel kunnen. Ik denk dat ze zich teveel op de verkeerde zaken hebben gefocussed, want hoe je het ook wend of keert, consumenten kijken naar specs (hoe onbelangrijk dat tegenwoordig ook is). Dit verhaal zie je terug in smartphones van android en zelfs in consoles (xbox one en ps4) ondanks dat de PS4 ietsje betere specs heeft is de xbox een goed apparaat en doet er echt niet onder voor die paar MHz die de ps4 meer heeft, desondanks verkoopt de PS4 beter en dat is niet alleen omdat het een Playstation is, maar vooral door specs. Kijk de onzinnige berichten die mensen plaatsen over de verschillen tussen de iphone en een galaxy S. Het laatste toestel heeft vele betere specs, maar een iphone presteert nagenoeg gelijkwaardig met zijn dual core tegenover de 4/6 of 8 core android toestellen. Dat wil niet zeggen dat ik al honderden keren aan heb moeten horen van mensen van toestel a is beter dan toestel b PUUR vanwege de specs.
Oftewel Intel moet zich gaan richten op high end toestellen als het enigszins van betekenis wil zijn op de smartphone markt. De desktop markt is natuurlijk een ander verhaal en daar zijn ze natuurlijk al jaren marktleider.
Laat maar zien die bewijzen dan de enige bewijzen op test sites die ik gezien heb ik dat het als actief meer stroom vreet dan 3g (indien langere tijd actief).
en alleen zuiniger als je bijvoorbeeld 50 mb download omdat hij sneller klaar is.
Maar met streamen of whatsappen is 2/g het zuinigste en is 3g ok nog zuiniger.
Het enige voordeel is dus dat de 4g radio sneller uitgezet word waardoor het zuiniger is Maar hou je de radio constant aan is het gewoon veel minder zuinig.

En het houden van de naam nokia is juist een slimme zet puur omdat microsoft zichzelf een heel slechte naam bezorgd heeft met het hele windows RT/windows 8/8.1/10 verhaal.
Een telefoon met de naam nokia doet mensen die niet inlezen op tech gebied nog denken dat het geen MS product is en dus wel wat kan zijn.

En ik zie juist om me heen dat mensen moe zijn van het steeds aar een peperdure fragiele telefoon kopen en veel mensen zijn naar een mid range toestel geschoven ipv high end nu high end gewoon 700 euro kost.
De high end markt lijkt juist te krimpen en wil je buiten het weten verkopen is high end juist niet interessant en is een mid range met mooi uiterlijk en gematigde specs de betere optie omdat je die wereldwijd kan verkopen ipv alleen in het westen.
Intel heeft goed begrepen dat de ARM gebaseerde SOCS met x86 technologie niet te verslaan zijn i.c.m voldoende winst marge. ARM is oorspronkelijk ontworpen door Acorn Computers als chipset voor de opvolger van de BBC Computer. De eigenschappen van de ARM nl super efficiŽnte compacte instructie set en high interrupts response architectuur (functies worden d.m.v een Software interrupt aangeroepen ipv een push R to stack, jump, pull R from stack return) maken deze CPU super geschikt voor veel apparaten waaronder smartphones en tablets.

Na het faillissement van Acorn heeft de voormalig boekhouder de ARM technologie gelisenseerd waardoor er door veel partijen is doorontwikkeld (waaronder intel (!!) ) en is het de defacto standaard geworden voor SOCS.

Intel heeft met Itanium geprobeerd een alternatieve en veel betere instructie set en architectuur in de markt te zetten maar dit is kwa marktaandeel niet gelukt en wordt afgebouwd. Ze zitten dus heel erg vast aan X86 voor hun CPU's. Intern zijn Intel CPU's heel modern en slim en vooruitstrevend. ARM wordt op alle punten verslagen maar X86 instructie set en architectuur is te complex in vergelijking met de ARM instructie set en architectuur

Intel concentreert zich nu op de zaken waar ze voldoende meerwaarde kunnen halen. Ook zal meespelen dat Microsoft met het Intel gebaseerde Windows geen voldoende grote markt voor x86 heeft kunnen creŽren voor smartphones en lichte tablets.

[Reactie gewijzigd door tweakerspim op 30 april 2016 22:44]

Ik heb het gevoel dat je nooit low-level hebt geprogrammeerd. " functies aanroepen dmv een software interrupt?!". Dat is hoe je een OS-call deed in MS-DOS. Het is nooit gebruikt voor normale functie-calls, nergens, en met goede reden. Een interrupt (letetrlijk: onderbreking) onnderbreekt je normale programma-uitvoering, wisselt de stack (met daarop je functie-argumenten!) en voert de interrupt-handler op die andere stack uit.

Nee, ook op ARM is er een stack, en wordt die gebruikt voor de stack frames van je functies. Dat is de enige manier waarop je een 100 nivo's diepe stack met daarin 99 return adressen kunt hebben, dat past echt niet in registers.

En nee, de ontwikkeling van de ARM architectuur is niet gedaan door licenties uit een failliete boedel te verkopen. Zou ook niet werken, want dan zou alle nieuwe technologie eigendom van de verschillende licentie-nemers zijn geweest. Dan had je nu een Samsung-ARM gehad, een Qualcomm-ARM etcetera, die allemaal incompatible waren geweest. Nee, ontwikkelingen zoals ARM-Cortex zijn door ARM zelf gedaan, precies omdat het bedrijf niet failliet ging toen Acorn failliet ging.
4g is op elk vlak energiezuiniger, zowel bij veel als weinig dataverkeer. Verder heeft het de gemiddelde internetsnelheid op mobiele netwerken van 6 naar 35 mbit gebracht in ons mooie kikkerlandje. Welke ramp heb je het precies over ? Ik denk dat dit meer aan de keuze van je telefoon ligt ;p

4G heeft de weg geopend voor alles dat HD is, HDvoIP (voLTE), hd streaming, enzovoorts. Echter de markt loopt hier alweer vooruit met 4k en hdr. De meeste high end telefoons hebben quadHD, ook gaming gaat allemaal over 1440p en ook de televisiemarkt schiet omhoog in kwaliteit. 4G gaat hier dus al heel snel tegen hetzelfde aanlopen als 3g. Niet genoeg doorvoer.

Wat dat betreft een hele goede keuze voor intel dus! Waarom een markt instappen die al gesatureerd is, als je ook in een markt kan stappen die in de babyschoenen staan maar hoe dan ook gebruikt kan worden. De enige echte concurentie die ze zullen hebben js huawei en die is nog druk bezig met 4g verbeteren.

Verder houden we natuurlijk de surface pro tabs! Blijft goed
Waar is het bewijs dat het in standby en bij laag datagebruik (doen we het meeste doormiddel van whatsapp en browsen) zuiniger is dan?
Iedereen kan het wel roepen maar iedere test die ik online kan vinden laat heel wat anders zien en laat zien dat alleen met downloads 4G zuiniger is.

Verder is een standaard 1440p stream die zo goed als altijd in kwaliteit verlaagt worden iets van 18 a 20 mbit wat 4G zonder problemen aan moet kunnen al zie ik niet waarom je meer als 1080p zou willen streamen wat gewoon 10 mbit of minder is.
Enige voordeel van 5g kan zijn dat het zuiniger is maar eerst zien dan geloven.
We gaan het zien maar tot nu heb ik geen bewijzen gezien dat voor iedereen die neet veel data verstookt 4G ook maar enige voordelen heeft ten opzichte van 2G/3G.
Integendeel doordat het nu de betere band gebruikt is het 2G/3G netwerk stuken slechter geworden op veel plekken.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 1 mei 2016 13:13]

Daar zeg je het al ;p 10mbit voor full hd haalde je bijna nergens op 3g tot vlak voor de uitrol van 4g. Het grote probleem met 3g is dat het teveel verschillende protocollen heeft. Een telefoon of dongle moet daardoor telkens switchen, authenticaten etc etc. Je zult ook zien dat je telefoon sneller leegloopt in gebieden met slechte dekking dan bij goede dekking om deze zelfde reden. Hoe meer je gebruikt hoe groter dit verschil wordt.
Mobiel dataverkeer is in principe al heel energiezuinig als je het vergelijkt met andere vormen van verbinding.
5g gaat (hopelijk) niet zozeer voor minder energieverbruik maar vooral minder latency en uiteindelijk weer een hogere doorvoersnelheid.
Hou wel in gedachte dat de eerste 3g protocollen alweer 18 jaar oud zijn. Het is gewoon niet meer future proof.

Als je voor de rest ook kijkt naar de hoeveelheid mobiel internet dat verstookt wordt dan zie je toch dat veel mensen er baat bij hebben. Het gemiddelde internet gebruik is in 4 jaar van gemiddeld 250 mb pp per maand naar 1300 gegaan!

[Reactie gewijzigd door J0mcd op 2 mei 2016 15:45]

3g heeft al nette latency, die van 4g is dan inderdaad niet per se noemenswaardig beter. Gelukkig lijkt men met 5g echt naar sub 10ms te streven. Een goed doel dunkt me. Verder verschilt het met data liemeten. Inclusief telefoon betaal ik 42,50 voor 10gb, 400 minuten. Dit tot wel 130mbit down zorgt er voor dat ik me toch vrij voel YouTube, twitch, etc. Te kijken over 4g. Is dat echt nodig? Nee zeker niet. Maar het kan dus zeker wel.
Wat voor consequenties heeft dit voor de Microsoft Surface phones?
Dat deze niet op basis van een Intel soc zullen zijn.

Geen idee wie er nog mobiele x86 socs maakt... maar anders komt er misschien geen "surface" Phone ?
JA ik dacht dus dat AMD met Soc's bezig was. Maar nu weet ik niet of deze dus geschikt zijn voor Smartphones.
http://www.amd.com/en-us/...edded/processors/g-series
Met een TDP van 15W gaan die niet geschikt zijn voor telefoons. Ter vergelijking; de Exynos van Samsung zit op een TDP van 8W.

Ook AMD heeft dus nog wat werk aan de winkel voordat ze CPUs voor telefoons kunnen maken.
En ook dat is veel, en zul je hooguit in grote telefoons terug vinden. Je wilt eigenlijk niet boven de 5/6 watt zitten in een telefoon, zowel qua accu als qua hitte productie.

Tablet hebben minder problemen met SoC's met een TDP van tussen de 10 en 15 watt, maar die accu's zijn ook 3 tot 4 keer zo groot.

Uiteindelijk is het belangrijkste van een SoC performance per watt (efficiŽntie), samen met het (stand by) verbruik van het modem, GPS en WiFi.

Ontopic: ARM(v8) blijft toch leiden, ik ben benieuwd of Qualcomm na het succes van de 820 deze positieve lijn weet voor te zetten met de 830. Ook ben ik benieuwd of Nvidia nog een mooie 14nm SoC met Pascal GPU en A72/Denver CPU uit gaat brengen.

[Reactie gewijzigd door Balance op 30 april 2016 19:20]

Mwah, gezien de die-shrink die AMD nu eindelijk krijgt kan AMD misschien met een best leuke SoC komen gebaseerd op Zen, desnoods semi-custom.

Het zal iig een leuke kans voor ze zijn, er zit namelijk wel geld in deze markt.
Het zal iig een leuke kans voor ze zijn, er zit namelijk wel geld in deze markt.
Ik geloof er niks van. Als er geld in die markt zou zitten, zou Intel wel gebleven zijn.
De markt waar we het over hebben wordt volledig gedomineerd door ťťn partij: Qualcom. Er is nagenoeg niemand die bij hun in de buurt kan komen. Daarnaast is er al helemaal niemand die zich in deze markt waagt aan iets anders dan ARM; een architectuur die al jaren, zo niet tientallen jaren, domineert als het over laag verbruik en performance per watt gaat.

Ik zou het heel fijn vinden als AMD een x86 processor uit zou brengen voor deze platformen. Maar als ze dat doen gaan ze zich geheid kapot lopen op een concurrentie strijd die niet te winnen is.
Ik bedoel ook niet dat AMD een enorme speler wordt, daarvoor is Qualcomm te machtig, maar hun semi-custom werk kan leuk zijn voor bijvoorbeeld een idee als de Surface Phone.

Intel wilt achter het grote geld aan, AMD is al happy als ze 1% van de mobile markt kunnen hebben.
Er zit juist weinig geld meer in de SoC markt, daarom stap Intel er ook uit. De grootste spelers (Samsung, Huawei, Apple) maken inmiddels hun eigen SoC's, en de rest van de markt is een vechtmarkt met lage marges waarin enkel Qualcomm echt geld weet te verdienen.
Mss gaat Microsoft voor een dual processor. Standaard draaiend op ARM maar als continuŁm inschakeld en de boel stroom krijgt draaiend op een low end x86.
Die komt er waarschijnlijk niet. Veel mensen speculeerden in 2009 al dat er een Microsoft telefoon zat aan te komen met een Intel processor, maar Intel was daar toen nog niet klaar voor.

Nu is Intel er wel klaar voor en stoppen ze de productie van de SoC die dit mogelijk zou kunnen maken. Ik twijfel overigens of zo'n telefoon (die volledige Windows zou kunnen draaien) een grote aantrekkingskracht zou hebben in de markt. Veel mensen zullen het meer als een curiositeit zien. Microsoft heeft dit waarschijnlijk ook door en zal het daarom ook niet pushen.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 30 april 2016 22:39]

vreemd, in combinatie met continuum zou het kunnen betekenen dat de smartphone de laptop/desktop kan vervangen
bv een Apple A9X is daar krachtig genoeg voor
dan hoef je zelf niet meer te syncen: gewoon de smartphone in een dock zetten (of misschien kan het draadloos)
Een x86 CPUP in een smartphone zal nooit kunnen concurreren met een desktop x86 processor waar niet dezelfde TDP limieten gelden. Ja, je zou dan Windows kunnen draaien op zo'n smartphone maar de performance zou overeen komen met een desktop CPU van 5- 6 jaar terug. Daar zitten weinigen op te wachten.
voor een surface phone hoeft dit niets te betekenen indien hij sowieso geen Intel processor aan boord zou hebben.

De geruchten over een Intel CPU in een surface phone die door bronnen bevestigd waren hadden vooral betrekking op "Project Juggernaut Alpha", een model dat overgedragen was van Nokia en die eind 2015 geschrapt werd. Het huidige "surface phone" project dat in het begin bekent stond als de "Panos phone" werd gestart vermoedelijk eind 2015 en er word enkel veel over gespeculeerd i.v.m. een Intel CPU maar nooit iets bevestigd door bronnen die het echt weten.
Hoe kan een super High End super deluxe smartphone die misschien zelfs 2x zo snel is als de nieuwste iPhone nou marktaandeel verwerven. Ook al heeft hij een veel betere camera. Betere accuduur en noem het maar op. Het probleem is nooit de hardware geweest. Want wat we wel weten is dat er op die telefoon Windows 10 Mobile gaat draaien. En juist daar zit het probleem en juist daar komt geen verandering in. Een surface telefoon zal helemaal niks helpen aan de situatie.
ik zeg ook niet dat deze mogelijke telefoon plotseling serieus marktaandeel zal verwerven hŤ.
wel zou hardware die eens niet achterloopt op rest wel eens leuk zijn.

[Reactie gewijzigd door Arend soetemans op 2 mei 2016 16:57]

Leuk zijn, de 950XL is toch redelijk bij de tijd qua hardware.
het probleem voor mij met de 950/xl is dat men die telefoon helemaal op het einde van een generatie heeft uitgebracht (snapdragon 808/810) waardoor die direct weer verouderd was tegenover bv de de s7. ook is design van de 950 nu niet echt het meest aantrekkelijke te noemen.

ze moeten echt eens een smartphone uitbrengen die de concurrentie voor is qua specs en minsten even goed is qua design, en ook dat de telefoon iets uniek heeft zoals de iphone met hun drukgevoelig scherm bv Pre-Touch Sensing of iets radicaal nieuw als een uitvouwbaar scherm(ik weet dat het hier nog te vroeg voor is).
Maar daar heeft Microsoft niet de hardware kennis voor in huis. Samsung doet juist op dat vlak heel veel geld in R&D stoppen. En vanuit de trackrecord van Samsung willen ze zelf eerst met hun R&D ontwikkelingen naar de wereld komen om innovatie uit te stralen. Dan pas kan de rest via een omweg de innovatie inkopen. Maar dan zijn er allang Samsung telefoons op de markt die het hebben.

Uitvouwbaar scherm kan bijvoorbeeld alleen Samsung realistisch op de markt brengen. Pre-Touch sensing en dergelijke technieken worden ook allemaal ingekocht bij derde partijen waar andere partijen ook toegang tot hebben. Zo had elke fabrikant al toegang tot die geweldige Macbook Pro touchpads. Alleen windows 7 is daar nooit voor aangepast. Dan krijg je die samensmelting van Software en Hardware waarbij je beide in de hand moet hebben. Laat nou alleen Samsung & Apple dat kunnen. (En dan praat ik over INCLUSIEF miljarden R&D in hardware onderzoek want dat doet Microsoft dus totaal niet)
Bye bye Continuum met X86 applicaties. En dus enkel UWP (Waar praktisch geen applicaties voor gemaakt worden) en dus is ook continuum automatisch wat "meer" dood.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 2 mei 2016 07:18]

Vanwege een reorganisatie heeft Intel zijn prioriteiten moeten verschuiven, waardoor mobiele soc's niet langer op de planning staan.
wut ? volgens mij is het andersom. Intel geeft feitelijk de strijd tegen ARM op, geeft X86 op als optie voor de very-low power markt en moet daarom dus reorganiseren.
Persoonlijk denk ik dat intel door de jaren heen gewoon meer mensen zijn gaan huren totdat ze de bomen door het bos niet meer zagen.

En dan worden er nu mensen ontslagen om kosten te besparen etc etc. En dan over 10 jaar zitten ze weer op ongeveer het zelfde niveau mensen als wat ze nu hadden en weer ontslagen gaan vallen. Het feit dat deze 2 soc's niet meer gaan uit komen betekent ( volgens mij ) dat intel niet echt een prioriteit erbij

Hoezo wordt ik gemind bij het geven van mij mening ?

[Reactie gewijzigd door l99030607l op 30 april 2016 16:54]

Nee, het heeft niks met prioriteit te maken, maar met het feit dat ze de laatste 5 jaar hard gewerkt hebben en flink wat op de markt gezet hebben maar gewoon geen zinvol aandeel in de markt konden krijgen en dus dik verlies draaien op de mobiele SoCs. Logische stap is om er dan mee te stoppen.
Thanks voor de verduidelijking
Dat klopt maar dan kan je doen zolang het geld binnen blijft stromen. Nu Intel steeds minder binnen krijgt (vanwege de krimpende PC markt) moeten ze keuzes maken. Voor Microsoft komt dat moment ook steeds dichterbij. Azure levert gewoon veel minder op dan licenties op Windows en Office.
Klopt daar heb je een paar sterke punten aangehaald.
De servermarkt en tablet markt groeit dan wel weer - de inkomsten van Intel dalen niet echt significant.
Ben er wel blij mee. Intel is al veel te dominant in de pc/server processoren.
Ben daar niet te zeker van.

Op dit moment brengt Intel talloze cpu's/socs uit met een minimaal verschil.
Zo gauw je een pci-ssd installeert wordt valt je mond open van verbazing hoe snel een pc wel niet kan zijn. En dan heb je het over desktops van 4 jaar en ouder met een simpele upgrade van minder dan 100euro.

En de grote voordelen zoals quad of nog meer core worden praktisch niet gebruikt door het gros van de programma's. Daar blijft het bij single of dual-core.

Een verschil tussen een Intel i3 of een Intel i7 op 3Ghz zul je praktisch niet merken.

Daarbij komt ook nog eens dat CPU-intensieve programma's steeds vaker terugvallen op de gpu waardoor de switch naar ARM steeds kleiner wordt.

Domineren op een markt die weliswaar niet doodgaat, maar wel een stuk kleiner wordt, is een luxe die je niet wilt hebben. Producten met een hogere marge uitbrengen lijkt verstandig en is op korte termijn winstgevend, maar je moet echt met competitieve producten op de proppen komen.

De markt voor ARM sluipt langzaam de desktop in en het is een kwestie van tijd voordat een grote leverancier het wil proberen. Ook nemen gpu's een steeds belangrijkere plaats in omdat ze een aantal zaken een stuk sneller afhandelen.

De markten waar ze nu op willen gaan is al deels achterhaald.
MS, Amazon en Google hebben moeite om iets te halen uit cloud,
Iot is helemaal overrated, begrijp niet wat daar de winst in moet zitten.
Winst zit er misschien minder in, maar toekomst wel ;) dat betekend dat je winst moet zien te creŽren in die toekomst natuurlijk
Probleem met arm op desktops is dat de software fabrikanten hun software naar arm moeten porten. Als je linux draait is dat niet zo'n probleem, maar onder windows blijft het een soort kip ei probleem, zolang niemand zijn software aanpast stap er niemand over naar arm en zolang er niemand overstapt is er geen reden je software aan te passen. MS continium was hier misschien een goede katalysator in geweest.
Porten?

IOS van Apple draait op een arm, google Chrome draait gewoon op Arm en x86.

Daarnaast zijn thin-clients ook een serieuze optie voor bedrijven. Ipv 1000 desktops worden er dan 1000 thin-clients aangeschaft en die werken niet altijd op een Intel laat staan normale Windows.

De hegemonie van Intel in de zakelijke markt verzwakt omdat er steeds meer alternatieven zijn bijgekomen en zij zitten daar niet goed bij.

Een factor die ook niet altijd wordt meegenomen is dat MS office grotendeels online zijn gaan uitvoeren waarbij ook nog eens apps zijn voor zowel Android als IOS.
Klakkeloos aannemen dat de vervangingsmarkt bij bedrijven is weggelegd voor Intel is zeer onverstandig omdat de noodzaak een stuk minder is.

En onbewust gaat het steeds verder en harder,
citrix en verschillende WMS'sen werken tegenwoordig prima op een iPad.

Het kan zijn dat tzt er legacy-software bestaat die een x86 nodig heeft, maar daar zal een bedrijf met een omvang van Intel het niet van willen hebben.
Het OS waar jij het over hebt is het probleem ook niet. Sinds de windows RT versie draait windows zelfs op arm en alle andere OS'en draaien al jaren op arm. Het gaat er om dat je software gecompiled moet worden voor arm hardware. Zolang iedereen x86 draait gaan ontwikkelaars dat niet doen want dat kost tijd en geld.
Dat chrome op arm draait wil niet zeggen dat je daarmee alle software behoeftes van iedereen hebt vervult

Thin clients functioneren als een beeldbuis voor een machine die ergens anders staat en gewoon x86 hardware heeft en windows draait. Er kan dus een willekeurig OS op de thinclient/tablet draaien hij voert namelijk zelf de software die op de server draait niet uit.

Ik ben met je eens dat je helemaal niet vast hoeft te zitten aan x86 hardware. Maar leg dat maar eens uit aan bedrijven die allerhande software hebben die echt niet op arm draaien. En geloof me dat zijn er veel. Neem alleen al de custom software die een hoop bedrijven hebben.
Op Win32 nivo is er geen fundamenteel verschil tussen ARM en x86. Porten is niet nodig; het verschil tussen x86 en x64 is groter dan ARM<->x86. Het meest praktische probleem is dat er geen native Windows voor ARM beschikbaar is; je hebt geklooi als UWP.
windows 10 is beschikbaar voor arm. Tis alleen een zeer uitgeklede versie
Je bent blij dat ze mensen moeten ontslaan om dat ze geen nieuwe markt kunnen betreden, wat niks te maken heeft met hun bestaande markten? Da's een beetje vreemd vind ik.
Dat staat helemaal los van de zaak en mijn mening over Intel. Waar intel mensen moet ontslaan worden bij de ontwikkeling van arm processoren juist banen gecreŽerd. Zo werkt de economie.
Net zoals jouw of mijn baan over een aantal jaar overbodig kan zijn.

[Reactie gewijzigd door alteclansing op 30 april 2016 17:55]

Het telefoon SoC wereldje is bijzonder competitief en er zijn maar weinig fabrikanten naast het totaal dominante Qualcomm die er goed geld verdienen. Samsung en Apple gebruiken hun chip business om hun eigen telefoons te bouwen, maar Intel bouwt geen telefoons dus dan moet je in de vechtmarkt met Mediatek en Qualcomm concurreren voor low-end baksels van onder de tien dollar per chip voor de gunsten van allerlei Chinese OEMs. Da's niet echt Intels ding.

Lichtpuntje voor Intel is wel dat ze de ARM-aanval op de (Windows) tablets, Chromebook en server markt aardig hebben afgeslagen. De verwachte opkomst van ARM fabrikanten die daar zo'n drie, vier jaar geleden werd verwacht is totaal niet realiteit geworden.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 30 april 2016 15:12]

Het gaat helemaal niet zo goed met Qualcomm. Veel fabrikanten (zoals LG en Samsung) maken nu hun eigen SoC's op basis van ARM ontwerpen. Zelfs Huawei heeft zijn eigen ARM SoC gemaakt.

Ik voorspel dat het ook niet goed afloopt met QualComm. Alleen hele kleine spelers bestellen er nog SoC's voor hun high-end toestellen. Voor mainstream mobieltjes koopt iedereen Rockchip of MediaTek, die VEEL goedkoper zijn.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 30 april 2016 20:30]

Wat wordt nou precies met 5g bedoelt? Long range IoT netwerken? Gigabit snelheid? Het eerste kan ik wel als focuspunt begrijpen.
Belooft weinig goeds voor de komst van een MS x86 surface phone.
Jammer, was toch wel nieuwsgierig naar de mogelijkheden.
Ik zie juist voordelen in UWP voor WM enzal ook naar all mijn hobby skills zo veel mogelijk doen om hier apps voor te maken.
Ik gebruik nu zelf een tijdje een lumia 950xl. sinds dat ik in de insider fast ring zit is het toestel veel stabieler.
Ik kwam van een galaxy s4 af en merkte direct dat ik goed moest wennen. maar eenmaal gewend aan alles is het een super apparaat.
Enige wat mij nog niet aan staat is dat ik all mijn favo apps moet zoeken door te scrollen door de apps of een naam in te tikken. andere optie is om all deze apps op het desktop te laten zien, maar dan moet je daar ook veel scrollen. het schakelen tussen bureubladen zoals android dat heeft zou dan beter geweest zijn. maargoed is dat ook het enige min puntje.
Batterij tijd incl standby screen is bij mij goed 2 a 3 dagen. vind ik goed genoeg. ligt bij mij toch elke avond op het bedje wireless te laden.
Als er nou meer developers waren dan zou dit best een goed lopend platform kunnen worden. het UWP platform is best interessant daarvoor. 1x je applicatie bouwen voor mobiel, tablet, desktop, xbox etc. Euh jah ik ben een voorstander dus. WM is dus niet dood. en zal het ook niet gaan doen.
Met andere woorden: ze gooien de handdoek in de ring en geven hun doel op om een positie te verwerven in de smartphone markt. ARM Rulez!!