Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 191 reacties
Submitter: Qarion

AMD-ceo Lisa Su heeft tijdens de PC Gaming Show op de E3 twee nieuwe Radeon-videokaarten onthuld: de RX 470 en RX 460. Ook toonde ze de RX 480 en stelde ze dat met deze drie videokaarten de volledige Polaris-line-up bekend is gemaakt.

De getoonde videokaarten worden gepositioneerd onder de RX 480, die op 29 juni verschijnt en voor een vanafprijs van 199 dollar beschikbaar komt. De RX 470 is volgens Lisa Su in staat om games in 1080p-resolutie op 60fps te spelen en de RX 460 is een budgetkaart die esportgamers aan moet spreken. Waarschijnlijk wordt daarbij met name gedoeld op moba's, die relatief weinig grafische kracht vereisen.

Voordat de ceo de kaarten toonde, zei ze dat het om de volledige Polaris line-up gaat. Naast de RX 480 en de twee nieuwe kaarten zijn geen andere gpu's getoond. Daaruit valt op te maken dat er geen snellere Polaris-videokaart komt. Voor een eventuele RX 490 moet dan vermoedelijk gewacht worden op de komst van de Vega-architectuur, die voor eind 2016 of begin 2017 op de planning staat.

AMD heeft geen specificaties van de nieuwe kaarten bekendgemaakt, anders dan dat de budgetkaarten net als de RX 480 een Polaris-gpu hebben. Wel is duidelijk dat de RX 460 minder dan 75 watt verbruikt en geen voedingsstekker zal gebruiken. De tdp van de RX 480 is 150 watt; het verbruik van de RX 470 zal tussen deze twee waarden in liggen.

Lisa Su AMD line-upLisa Su toont AMD Radeon RX 470 en RX 460

Op 1 juni introduceerde AMD de eerste Polaris-videokaart: de RX 480. Ook van die kaart maakte het bedrijf nog niet alle details bekend. Vanaf 29 juni is de videokaart te koop en dan zullen ook reviews verschijnen. Wanneer de RX 470 en 460 in de winkels liggen en tegen welke prijs, is nog niet bekendgemaakt.

Verder toonde Lisa Su een door Alienware gemaakt referentieontwerp van een rugzak-pc voor vr-doeleinden, met daarin een RX 480. Ook sprak de ceo over de komende Zen-cpu's, die 8 cores en 16 threads krijgen, en hun weg zullen vinden naar game-pc's, maar nieuwe details daarover werden niet gegeven.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (191)

Ik vraag me af wat de performance van de 480 is tegenover de huidige GTX 970? Qua prijs zijn ze ongeveer even duur, als je de GTX970 tweedehands koopt dan natuurlijk.... Iemand informatie?
De AMD Radeon RX 460 is op Polaris 11 (Baffin) gebaseerde videokaart. Deze videokaart zal waarschijnlijk iets van 1152 streamprocessors hebben en gebruik maken van een 128 bit geheugenbus met 4GB GDDR5. De prestaties moeten op ongeveer het niveau van een GTX 960 zitten, maar de kaart heeft een veel lager verbruik dat onder de 75W ligt. Deze videokaart zal standaard dan ook geen PEG connector hebben en alle stroom krijgen via het PCI Express slot. Overgeklokte modellen kunnen echter wel een PEG connector nodig hebben, dit zal een keuze van de fabrikant zijn. Op de afbeelding in het nieuwsbericht zie je rechts de RX 460 staan. De koeler is een reference model wat niet op de markt zal komen, fabrikanten staan vrij hun eigen koeler erop te plaatsen.

De AMD Radeon RX 470 is gebaseerd op Polaris 10 (Ellesmere Pro). Dit is een Polaris 10 videokaart waarvan niet alle streamprocessors zijn ingeschakeld. Het is waarschijnlijk dat vier CU's van elk 64 streamprocessors zijn uitgeschakeld waardoor de RX 470 2048 stream processors heeft op waarschijnlijk 1206 MHz. De geheugenbus van deze kaart is 256 bit breed en waarschijnlijk komt deze kaart uit met 4GB en 8GB 1,75GHz 7Gb/s GDDR5 geheugen. Links op de foto in het nieuwsartikel zie je de RX 470. Ook bij deze kaart geld dat de fabrikanten vrij staan hun eigen koeler erop te plaatsen. Deze videokaart zal niet uitkomen met een reference koeler van AMD. De prestaties van deze kaart zouden zich moeten kunnen meten met een GTX 970, maar zowel het verbruik en de prijs moet een stuk lager gaan liggen. De minimale prijs van deze kaart zou onder de 200 euro moeten komen en het verbruik moet zo rond de 120W liggen.

De AMD Radeon RX 480 was de eerste kaart van deze nieuwe serie welke AMD heeft aangekondigd. Deze videokaart zou gebaseerd zijn op een volledig ingeschakelde Polaris 10 (Ellesmere XT) GPU en 2304 streamprocessors moeten hebben op 1266 MHz. De geheugenbus bedraagt net als de RX 470 256 bit, maar het geheugen zou in dit geval 2GHz 8Gb/s GDDR5 moeten zijn. De kaart zal uitkomen in een 4GB en 8GB versie, waarbij de 4GB versie de goedkoopste zal zijn met een vanaf prijs van 199$ (omgerekend ~215 euro). De 8GB versie zal dan enkele tientjes hierboven komen.

In nieuws: AMD introduceert Radeon RX480-videokaart met Polaris-gpu - update zie je de renders van de reference RX 480. Zo zullen de eerste RX 480's eruit gaan zien, waarna binnen enkele weken de aangepaste varianten van de verschillende fabrikanten zullen komen.

Zoals je kunt zien op die renders heeft ook de RX 480 standaard maar een enkele PEG connector nodig. Dit betekend dat het verbruik onder de 150W gaat liggen. Overigens zullen er niet reference versies komen met een 8 pins PEG connector of twee 6 pins PEG connector, dit betekend echter niet dat deze kaarten meer dan 150W verbruiken of beter zijn over te klokken.

De prestaties van deze kaart moeten zich kunnen meten met een GTX 980, maar ook bij deze kaart geld weer dat de prijs veel beter zal zijn dan de tegenhanger van nVidia en ook het verbruik zal weer lager liggen.
Wat een mooi en uitgebreide reactie, jammer dat ik je niet de +3 kan geven die je verdiend! Heel interessant om dit te lezen, maar wat kan ik verwachten van deze kaarten ten opzichte van de 970/980/1070/1080?

Ik zit nu al een maand zonder GPU en ik kan nog wel een maand wachten ivm vakantie en tentamens, maar ik vraag me sterk af wat voor mij (ik game op 1920*1080 en speel wat GTA en CoD en Forza 6 Apex) het beste zou zijn. Als ik met die RX 480 op FHD makkelijk uit kom hoef ik natuurlijk niet 450+ neer te tellen voor een GTX1070 (wat nu eigenlijk mijn plan is).

Ik ben benieuwd of je me verder op weg kan helpen!
Heel interessant om dit te lezen, maar wat kan ik verwachten van deze kaarten ten opzichte van de 970/980/1070/1080?
Nou dat staat er dus al. :p Een RX 470 zal vergelijkbaar zijn met een GTX 970 qua prestaties, maar een lager verbruik hebben en een veel langere prijs.

Een RX 480 zal vergelijkbare prestaties geven als een GTX 980 en ook een lager verbruik hebben en een veel lagere prijs.

Ook hebben beide kaarten betere DirectX 12 ondersteuning dan de kaarten van nVidia ook beter als nieuwe Pascal kaarten van nVidia de GTX 1070 en GTX 1080. Dus op de lange duur in DirectX 12 games zal misschien een RX 470 wel gelijk presteren als een GTX 980 en een RX 480 vergelijkbaar presteren als een GTX 1070.

Voor nu in DirectX 11 games zal dan gemiddeld gezien niet het geval zijn en zal een RX 480 waarschijnlijk iets van 75% van de prestaties van een GTX 1070 leveren, maar daar staat wel tegenover dat de prijs de helft lager ligt. Prijs/prestatie van de RX 480 is dus superieur. Helemaal met de huidige prijzen van de GTX 1070 en GTX 1080 welke veel te hoog liggen. Je hebt vrij gek als je nu een GTX 1070 of GTX 1080 koopt of je hebt gewoon echt geld te veel, dat kan natuurlijk ook.

In CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 135 vind je overigens nog meer informatie over de laatste AMD videokaarten en alles wat daarmee te maken heeft.
Thanks voor deze uitleg! Ik ga nog even lekker een paar weken afwachten tot alles beschikbaar is en half juli ga ik een keuze maken denk ik... Wel zo bevorderlijk voor de studie-resultaten verwacht ik zo :Y)
Vraag me af waarom ze zo terughoudend zijn met het vrijgeven van specificaties, vallen die soms tegen of is er iets anders dat we (of de grote groene concurrent) nog niet mogen weten?
Ik geloof niet dat die significant beter zal zijn dan de Nvidia.

Als die structureel beter was hadden ze het van de daken geschreeuwd. Ik ga er van uit dat de 480 tegen de 1070 aan schuurt met prijs als groot breekpunt.
Alleen bij Nvidia is er al verschillende malen aangetoond dat er nog speling inzit en kan worden overgeklokt, deze kaarten worden te lang in nevelen gehuld, waarbij er nog geen tests zijn bekend gemaakt.

Hopelijk geen paper launch mbt tijd en dat ze al naar leveranciers worden verscheept.
Ik word een beetje moe van alle mensen die 'teleurgesteld' zijn in AMD omdat hun nieuwe budget-kaart van 200 euro niet de performance geeft van een Nvidia-kaart van drie keer zo duur.

Het is al vrij lang bekend dat heel polaris alleen op het laag- en middensegment gericht is. Pas met Vega komt er een nieuwe serie high-end kaarten. Dit is een strategische beslissing geweest. Of het de juiste is zal de tijd leren.

Ja, AMD staat er tot de lancering van Vega slecht voor in het topsegment. Dat is echter een relatief klein onderdeel van de markt. Ze hebben dit risico genomen om marktaandeel te veroveren in het middensegment. Hoe Vega het echt gaat doen weet niemand nog, en het heeft geen enkele zin om conclusies te trekken uit het feit dat de 480 waarschijnlijk langzamer is dan de 1080.

[Reactie gewijzigd door tmnvanderberg op 14 juni 2016 03:04]

Inderdaad! Als blijkt dat de RX 480 echt in de buurt komt van de 1070 is AMD voor mij nu al de winnaar!

Ook hoop ik dat Zen alleen al in de buurt kan komen van bijvoorbeeld de 6700k en dan ga ik compleet over naar AMD.

Dan zijn we eindelijk van die overpricede Intel en Nvidia af!
helemaal mee eens.

het is ook duidelijk in de AMD communicatie, RX 480 is het 200$ segment. Dat is ook waar ik meestal mijn kaarten koop 100-200eur ('07 een 8600 GT passief, later in '12 een HD770 en HD7870). Voor anderen raad ik meestal ook zoeits aan, en tot nu toe veel blije mensen.

Ik zal denk ik nooit 300+ betalen voor een GPU. Strategie van AMD vindt ik goed, deze RX 480 lijkt mij echt leuk!

Eigenlijk de beste "bang-for-buck" segment. Zo goed als alles met hoge settings (misschien niet de hoogste) vlot kunnen spelen.

De super prestatie is ook maar nodig met de super resolutie (wat ook een duurder scherm is meestal).

Snel wat benchmarks van 470-480 reeks :) 29 Juni...
Ik ben het met je eens dat het niet reel is om van een slechts $200 kostende kaart de top performance van NVIIDA te verwachten. Grootste groep kopers van het AMD kamp gaan vaak voor de goede prijs/prestatie in het 'midden/laag' segment.

Toch is er ook een groep die gebaat is bij OpenCL (boven NVIDA's OpenGL of CUDA), die toch behoefte hebben een GPU die ook goed performt. Ik snap dat het niet in de strategie past van AMD om zo'n kleine groep te bedienen, maar dat betekent niet dat je als consument niet teleurgesteld kan zijn.

De afgelopen jaren zijn de performance stappen 7xxx naar r9 2xx naar r9 3xx relatief klein geweest. Met Polaris kom je eindelijk weer een flinke stap vooruit en is het daarom juist fijn door die verbetering ook te vertalen naar de High end kaarten (voor AMD begrippen dan). Nu wordt het performance plafond zeg maar afgetopt doordat deze High End kaarten ontbreken.

Dan ben ik ook nog benieuwd wat bijvoorbeeld Apple gaat doen met de iMac en Mac Pro. De iMac uit eind 2015 is nog redelijk vers, maar met de 395X als top GPU is de kracht nauwelijks gegroeid t.o.v. voorgaande iMac generaties. Bij een volgende release zou het topmodel ineens een RX 480 zijn? Ik kan me het nauwelijks voorstellen. Een optie voor NVIDIA is er niet tenzij Apple wederom van kamp switcht.

De Mac Pro (2013) heeft 2 GPUs met hun eigen form factor gebaseerd op de FirePro's. Van welke generatie de nieuwste FirePro W9100 gebruik maakt weet ik niet, hoewel ze nog wel lopen op de 'oudere' GDDR5. Oudere Mac pro's (die worden nog volop gebruikt), zouden misschien wel baat hebben bij een RX 480, hoewel de winst t.o.v. bijvoorbeeld een HD7850 gering zou zijn (zie boven genoemde argumenten).
Apple gaat AMD videokaarten gebaseerd op Polaris gebruiken in hun Macbook(Pro) en iMac. Toch een grote opsteker voor AMD en kan het ontbreken van een high-end destop gpu wat compenseren.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 15 juni 2016 03:32]

Ja, AMD staat er tot de lancering van Vega slecht voor in het topsegment. Dat is echter een relatief klein onderdeel van de markt. Ze hebben dit risico genomen om marktaandeel te veroveren in het middensegment. Hoe Vega het echt gaat doen weet niemand nog, en het heeft geen enkele zin om conclusies te trekken uit het feit dat de 480 waarschijnlijk langzamer is dan de 1080.

Ben je vet mee met marktaandeel. AMD heeft momenteel heel hard geld nodig en dat gaan ze niet krijgen door groot marktaandeel in mid-segment met kleine winstmarges. In de high-end zijn de winstmarges veel groter dus weeral een groot voordeel voor nVidia. Denk trouwens niet dat het een strategische keuze is van AMD maar omdat ze momenteel niet beter kunnen.

AMD heeft gewoon een kapitale fout gemaakt om hun Fury-FuryX te combineren met HBM geheugen. Ditvgeheugen staat nog id kinderschoenen en isvveel te duur om te produceren waardoor ze die kaarten ad straatstenen niet kwijtraken. nVidia heeft dat goed gezien en wist dat het HBM geheugen nog tevduurvwas om te produceren en wacht rustig op HBM2 geheugen. AMD had de Fury chip moeten combineren met gewoon gddrx geheugen en het de 390/390X noemen. Dan konden ze 8 GB vram aanbieden en niet slechts 4 GB en de prijs ging veel lager zijn. Zo konden ze dan nog een tijdje marktaandeel van nVidia afsnoepen want aanvaardbaar verbruik, 8 GB geheugen, prestaties die aan de 980Ti konden tippen. Het isvgewoon de ene blunder na de andere in het management van AMD.

Nu met Zen en Vega gaat AMD eindelijk weer een beetje op schema zitten van Intel en vooral nVidia.
De RX 480 is gemaakt voor de price/performance doelgroep, niet voor de 'ik gooi onnodig veel geld in mijn computer omdat ik 'moet' gamen in 4k' doelgroep. Dus natuurlijk is het niks vergeleken met de 1080.
Ja precies en wil je met meer geld gooi kan je hoogstwaarschijnlijk beter 480x Crossire runnen dan een 1080 aan te schaffen. Dat lijkt mij een stuk beter qua price performance.

[Reactie gewijzigd door dirklalleman op 14 juni 2016 11:13]

Yup, SLI :P

Ik weet niet of dat zo is. SLI en Crossfire zijn niet perfect natuurlijk en kunnen soms voor microstuttering zorgen.
Toch wel iets dat interessant is voor een benchmark.
Ik zou het dan in CrossFire runnen, SLI wil niet zonder Nvidia kaartjes. Either way, een enkele sterke kaart is beter dan twee zwakkeren, nog veel te veel games die het niet goed ondersteunen en bugs met het systeem.
ooh shit ja sorry het is dan natuurlijk crossfire! oos.
of, nog beter: even wachten op de big core's als vega en de gp100. die chips worden meer als 2 keer zo groot als de 1080 en gaan die dus alle hoeken van de kamer laten zien. de prijs van de gtx1080 is werkelijk belachelijk met dat in het vooruitzicht.
Als ik een nieuwe videokaart koop dan is het zeker geen 480 maar wel een 490. Met een 480 kun je niet deftig gamen, niet alles op max gooien, totaal niet future proof. De sweet spot is de 490/1070, daarmee kun je alles op max gooien en toch niet te duur, is altijd zo geweest. Maar AMD kan niets aanbieden tov de 1070, ze falen zwaar en ik vind dat zeer jammer.
Hoe kom je toch aan zulke informatie.. Over de 490 is nog niets bekend behalve wat onduidelijke geruchten. Of lees je dat gewoon af aan het versienummer?

[Reactie gewijzigd door tmnvanderberg op 14 juni 2016 03:03]

Ja sorry, ik bedoelde 'als ik een nieuwe videokaart koop dan zou het een 490 zijn en geen 480'. De 490 is er idd niet. :P
2 x 480 > 1 x 1070 en 100 euro goedkoper. Zover ik weet werkt crossfire tegenwoordig bij de meeste games prima. Ik heb zelf ooit 2 x 4850 in crossfire gehad en in die tijd liep ik al niet veel tegen problemen aan.
Niet alle spellen ondersteunen multi-gpu. En met crossfire zijn er veel meer problemen dan met een single kaart, kijk maar naar de known issues bij de AMD videodriver(ik heb zelf een HD7950), meeste issues zijn crossfire gerelateerd.

In de toekomst kan dit wel veranderen met DirectX12 games die betere ondersteuning hebben voor multi-gpu.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 15 juni 2016 00:58]

Met een 480 kun je niet deftig gamen, niet alles op max gooien, totaal niet future proof.
Je kan voor lke combinatie GPU+spel een aantal settings wijzigen zodat het onspeelbaar wordt.

Ten tweede is 'alles op max gooien' overrated: zet het gewoon zo dat alles zo mooi mogelijk is zonder onspeelbaar te worden.

Ten derde is futureproofness bij dure zaken die z snel devalueren als computerhardware compleet geschift. Koop iets waar je n mee uit de voeten kunt en later iets waarmee je later uit de voeten zal moeten kunnen. Als je probeert futureproof te zijn, dan ben je eigenlijk vooral gewoon je geld aan het weggooien, want over enkele jaren zal er iets veel beter voor veel minder geld te koop zijn.
Ten derde is futureproofness bij dure zaken die z snel devalueren als computerhardware compleet geschift. Koop iets waar je n mee uit de voeten kunt en later iets waarmee je later uit de voeten zal moeten kunnen. Als je probeert futureproof te zijn, dan ben je eigenlijk vooral gewoon je geld aan het weggooien, want over enkele jaren zal er iets veel beter voor veel minder geld te koop zijn.
Nee, jij bent vooral meer geld aan het weggooien. Als ik een 490 koop doe ik veel langer ermee dan jij met je 480, dus ik ben op lange termijn goedkoper uit.
Ten tweede is 'alles op max gooien' overrated: zet het gewoon zo dat alles zo mooi mogelijk is zonder onspeelbaar te worden.
Dat is het hem juist, ik wil het mooist mogelijk beeld hebben en dat kan alleen door alles op max te gooien. Als je een 480 koopt en je kan nu al niet meer alles op max gooien, heb je er niets aan.
Nee, jij bent vooral meer geld aan het weggooien. Als ik een 490 koop doe ik veel langer ermee dan jij met je 480, dus ik ben op lange termijn goedkoper uit.
Jij doet met een 490 zo veel langer als hij meer gekost heeft, dus in feite is niemand goedkoper uit, behalve dan wie de beste prijsprestatieverhouding te pakken heeft.

Je moet begrijpen dat mensen die indertijd een Titan X gekocht hebben binnenkort voorbijgestreefd worden door mensen die hun budget beter hebben gespreid. Uiteraard hebben de mensen vr die laatste upgrade nooit het niveau kunnen halen van de Titan X, dus daar valt ook weer wat voor te zeggen.
Dat is het hem juist, ik wil het mooist mogelijk beeld hebben en dat kan alleen door alles op max te gooien. Als je een 480 koopt en je kan nu al niet meer alles op max gooien, heb je er niets aan.
Ik vind het grappig dat iedereen zo veel waarde hecht aan 'settings' die op 'max' moeten, maar dan iets als schermresolutie verwaarlozen. Ik vind 2D-computerwerk pas voldoende deftig op een UHD-1-(vier kaa) of zelfs QQHD-(vijf kaa)-scherm.

Genoeg mensen die een GTX980Ti kopen om dan op FHD te spelen, belachelijk. Met zulke grote pixels kan je de eis dat enkel maximale kwaliteit goed genoeg is nooit serieus nemen.

[Reactie gewijzigd door IveGotARuddyGun op 15 juni 2016 17:07]

dan kan je net zo goed zeggen dat Nvidia faalt door geen budget alternatieven voor hun 10xx serie te hebben.
AMD is deze ronde niet bezig met het aller beste wat ze kunnen brengen, maar VR naar mainstream halen, voor een betere algemene ontwikkeling van die markt.
natuurlijk heeft het ook wel te maken met het feit dat ze nog iets meer tijd nodig hebben om de geleerde technieken te schalen, maar dit was al lang van tevoren bekend.
met een 480 kan je de komende jaren redelijk deftig gamen hoor. met ongeveer de performance van de r9 x90 kaarten van afgelopen generaties zal je het meeste op 1080p of 1440p op high kunnen spelen, hell, de r9 x90 kaarten kunnen zelfs veel spellen op 4k wel aan, ik spreek uit persoonlijke ervaring.
ik vind het zelf ook wel jammer dat er geen 490 uit komt, ik had verwacht dat alleen de opvolgers van de Fury kaarten nog niet zouden komen. dan wordt het maar een extra tweedehands 290x op de kop tikken.
met een GTX970 of R9 390 kan je alles al op max gooien, (zelf met een 960 of 380 kom je al heel ver) en deze kaart is hoogstwaarschijnlijk sneller dan beide kaarten.

[Reactie gewijzigd door Sinester op 14 juni 2016 09:39]

Hangt ervan af op welke resolutie je speelt. Het 4K tijdperk is aangebroken moest je het nog niet weten, en met de 480 ga je geen 4K games vloeiend kunnen draaien. Daar heb je minstens een 1070 voor nodig, dus 1070 is the way to go momenteel en daarom is het jammer dat AMD weer te laat is met hun high end kaarten.
Hangt ervan af op welke resolutie je speelt. Het 4K tijdperk is aangebroken moest je het nog niet weten, en met de 480 ga je geen 4K games vloeiend kunnen draaien. Daar heb je minstens een 1070 voor nodig, dus 1070 is the way to go momenteel en daarom is het jammer dat AMD weer te laat is met hun high end kaarten.
Waneer is iets aangebroken? Als we kijken naar de review van hardware info https://nl.hardware.info/...e-gtx-1080/testresultaten

Dan zijn er 5 games die 4k boven de 60fps gemiddeld uit komen. van de 25 games die getest zijn. Sorry maar dan is voor mij 4k nog niet aangebroken. 1440p begint nu mainstream te worden. Waarbij de rx 480 1440p@60hz prima doet. Wil je meer moet je naar nvidia en dan kan je over gaan op 4k@60hz op medium(mis je detials). of 1440p 60-144hz. Ligt er maar net aan waar de focus ligt. Gezien de prijzen en kijkend naar wat mensen aan hardware uitgeven. http://store.steampowered.com/hwsurvey?l=dutch
Denk ik toch echt dat AMD meer kaarten zal verkopen wereld wijd.
Ikzelf kan met mijn r9 290 al alles op max gooien op alle moderne games, alleen houdt mijn kuchende fx 8350 me wat tegen (Kan niet wachten op ZEN). Ik game dan wel 1050p 60fps, omdat alles boven 60fps me koppijn geeft en ik echt geen verschil zie tussen 1050p en 1440p (behalve natuurlijk als het scherm ook groter wordt, maar daar heb ik geen ruimte voor)
Aangezien de rx 480 het dubbele van de performance van de r9 290 biedt (volgens 'gelekte' benchmarks zit de rx 480 boven de gtx 980 en net een beetje onder de fury x) is dit zeer profitabel voor mensen zoals ik die geen resolution junkies zijn en blij zijn met een zeer speelbare framerate van 60 framepies per seconde.

En we hebben nog niks gehoord over de rx 490, of rx 490x (als de laatste uberhaupt komt). Misschien is deze opeens goeie competitie voor de 1080 en 1070, dat weten we nog niet. Al helemaal aangezien deze op een heel andere chip draait.

Trouwens random vraagje wat net in mijn hoofd opkwam. Als je een RX 480 4GB neemt en een RX 480 8GB, en deze CF laat draaien, krijg je dan de 8GB van de 8GB variant, of werkt het helemaal niet?
Vlgs mijn ervaringen met ongelijke HD4780's draai je dan beide kaarten op de laagste hoeveelheid geheugen, dus in jouw voorbeeld op 4gb.
Wat _Droopy al zegt, dan krijg je inderdaad de 4GiB. Dit heeft te maken met het feit dat beide kaarten alle data nodig hebben om te kunnen rekenen en ze dus dezelfde data zullen bevatten, en je natuurlijk niet 8GiB aan data op een 4GiB chip kan plaatsen ;)
Ah jammer. Aan de andere kant, die +/- 30 euro extra maakt uiteindelijk niet zo heel veel uit.
Als ik een nieuwe videokaart koop dan is het zeker geen 480 maar wel een 490. Met een 480 kun je niet deftig gamen, niet alles op max gooien, totaal niet future proof. De sweet spot is de 490/1070, daarmee kun je alles op max gooien en toch niet te duur, is altijd zo geweest. Maar AMD kan niets aanbieden tov de 1070, ze falen zwaar en ik vind dat zeer jammer.
Zolang je op 1080p zit kan je er prima op gamen. En sinds wanneer is alles op ma gooien een musthave om deftig te gamen. Ook jammer dat je AMD afkraakt. Maar vervolgens niet meld dat Nvidia ook niets aanbied ToV de rx 480. Ze hebben beide een ander start seagment gepakt. En ik vind het juist eerder een faal van Nvidia die t2 kaarten uit brengt. ToV AMD 3 kaarten. Maar wel tig keer het budget heeft van AMD. En dan ook nog eens leverings problemen heeft voor die 2 kaarten. Iets wat AMD in eerste opzicht niet heeft nieuws: AMD lijkt grote hoeveelheden RX 480-videokaarten te kunnen leveren

Dus in mijn ogen is Nvidia die deze reeks nog niet heeft bewezen. Ja ze hebben de snelste kaart. Maar als je ze niet kan leveren heb je er weinig aan.
Ik geef je alvast een +2 voordat alle Nvidia fanboys je minnen. Een heleboel mensen schijnen te vergeten dat de 480 niet als directe concurrent voor de 1070/1080 is gemaakt.
Nee idd.....als je de normale gang van zaken van AMD ziet de laatste jaren, dan is het wel dat hun snelste chip minder presteert dan die van de concurrentie, maar daar is de prijs dan ook naar.

Wil je vervolgens wel een dikke vette kaart die zich kan meten met de top of The line, dan heb je daar de welbekende dual gpu kaart voor, of 2 losse top modellen.

Hoe dan ook, welk kamp je ook kiest en wat je budget ook is, er is altijd voor ieder wat wils, de kunst is allen het meeste bang voor jouw buck zien te vinden.
Als je weet dat AMD samenwerkt met Sony, als je weet dat de E3 nog moet komen, als je weet dat nieuwe "versie" va... Sorry de XB2 met (ja, ik zeg met opzet XB2 - lees een zojuist geplaatste reactie van mij in een ander topic) is net aangekondigd en wellicht is er nog wat ruimte voor flexibiliteit in de "mogelijke" hardware-setting van de PS4K/Neo. Vergeet niet dat zij dit geintje de vorige keer ook met verve hebben geflikt.
eSport gamers aantrekken met een budgetkaart? Juist die mensen die dus serieus met hun PC bezig zijn geven toch wat meer geld uit zou je zeggen..
Dit is toch een zeer grote markt onder jonge gamers die gewoon geen 200 euro hebben voor een videokaart.

We zijn een beetje verpest door de 1080 prijzen, maar 200 euro is nog steeds een bak met geld voor een printplaat.
Juist eSport gamers zijn een groep waar je je op kan richten. Games als League of Legends en CS:GO draaien op een aardappel nog met 60FPS. De 'budget/mid' gaming kaarten worden dan ook al jaren op eSports gericht :)
Maar als e-sporter wil je beide gamen juist op een 300 fps draaien. Omdat het beter speelt. ze gaan je echt uitlachen als je met een 60hz op je wereld cup verschijnt. (Meestal hebben die mensen ook een sponsor die de boel betaald).
E-sport gamers zijn niet perse gamers die naar zulke wedstrijden gaan, maar ook gewoon mensen die thuis (competief) moba's spelen

Dota is bijvoorbeeld een e-sport game, maar een heel klein groepje speelt dat maar proffesioneel
Klopt. Alleen wat ik wil aangeven is juist als je competitief bent(ook al is dat thuis). Je veel beter speelt als je op een 144hz tn scherm met 300 FPS speelt ipv 60 fps met je aardappel kaart. En zeker als je fanatiek bent je eerder geneigd bent om meer geld uit te geven om je ervaring te verbeteren.

/edit. En tuurlijk zijn er mensen die het geld er niet voor hebben. En dat is ook prima. Alleen fiet gaat met een panda zich ook niet op coureurs richten omdat deze goedkoper is.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 14 juni 2016 10:09]

natuurlijk, maar dat je beter fietst op een fiets van 10.000 euro wil nog niet zeggen dat je die moet hebben om jezelf wielrenner te mogen noemen.
Hoeveel esporters spelen er op tournooien (al dan niet met sponsors), en hoeveel willen er wel maar komen er nooit? Wat jij zegt is dat voetbalschoenen 10k mogen kosten, omdat die beter lopen en voetballers toch geld genoeg hebben, want profs lopen ook op duur spul.

Er zijn zat kinderen van 12-15 die hun GPU van hun krantenwijk moeten kopen, en dan zit een 470 wel binnen budget en een 1070 niet.
Maar dan doe je toch niet mee als echte e-sporter? Of gaan kinders die bij de lokale voetbal ook al profjes noemen? Als je goedgenoeg bent komt die sponser ship er ook wel. ook als je begint op een 60hz scherm. Maar als je 12-15 bent en goed ben in bv CS:GO ben je in mijn ogen niet direct een e-sporter. Maar gewoon een hardcore CS:GO speler.

En er zijn vast en zeker voetbal schoenen die 10k kosten. En niet zoals het verschil tussen een rx 460 en een 1080 bieden. Maar iemand die de beste is bij zijn lokale voetbal club kan prima op voetbal schoenen van 100 euro voetballen.
het zijn toch gewoon voetballers, ook al spelen ze voor een amatuer club.

e-sports precies the zelfde.
Maar wanneer ben je dan een e-sporter? als je casual CS:go speelt? of af en toe FIFA?
als je mee doet aan competities. op lan's maar ook on-line op ranking sites. ook als het niet om geld gaat. Vroeger had je clanbase, en tegenwoordig zijn er aardig wat alternative voor verschillende games.
Maar als je competities mee doet ben je fanatiek en zal je meer geld uitgeven als een casual gamer met als echte hobby bv motor cross.
als je dat geld hebt. het overgrote deel bestaat echter uit jonge tieners.
Ben ik het niet mee eens, maar da's gedeeltelijk om persoonlijke redenen (krijg koppijn bij een refreshrate boven de 75hz).
Kan me goed voorstellen dat voor veel mensen een 144hz scherm beter speelt, maar zelfs dan wil je als e-sports gamer niet meer dan 160fps hebben om screen tearing te voorkomen zonder v-sync.
Daarnaast kan een mid/low end pc makkelijk 150+fps halen op games als league, dota 2 en misschien tf2 en cs:go.
Ik vind screen tearing op 144hz niet storent. En vind de soepelheid vele malen belangrijker bij competitie. Maar ieder zijn ding.
De meest games die onder esport gezien worden hebben over het algemeen lage pc vereisten daarom worden de zuinige budget kaarten daarvoor neergezet.
Valt wel mee. Meeste esports games zijn niet veeleisend, dit doen game developers expres als ze esports omtrent hun spel willen zodat iedereen gelijke kansen heeft voor die 'git gud' status. Daarnaast zijn veel esports games oud.
Wel bijzonder. Ik had verwacht dat de eerst volgende aankondiging de high-end van amd zou zijn. De 480 is interessant maar daaronder kan mij weinig interesseren omdat het meer om budget gaat dan prestatie/kwaliteit.
Ja, dat had ik dus ook wel verwacht. Ik vind de 480 meer een beetje een mid-range kaart. Nvidia zal nu wel niet snel een price drop gaan doen.
Hoe komen jullie toch aan die verwachtingen? De roadmaps van AMD waren al maanden bekend en daar stond toch heel duidelijk op dat de Polaris-kaarten budget/middensegment kaarten zouden zijn. :)
De huidige verwachting is dat de prestaties van de RX480 niet onder zullen doen voor die van de 1070. De 1070 ziet wel op een RRP van bijna twee keer zo veel.

nVidia kan daarmee kiezen: Of de bulk van de klanten gedag zeggen omdat ze niet op prijs n niet op prestatie concurreren, f de prijs van de 1070 drastisch verlagen..... Zeg het maar....
Wat een hoop slecht genformeerde gasten, die zo zelfverzekerd zijn in hun uitspraken. "De huidige verwachting" had eigenlijk moeten zijn "ik hoop dat deze graka net zo snel is als een 1070 zodat ik voor n dubbeltje op de eerste rij kan zitten.

Niet echt realistisch toch?
Ik ook, ben zeer teleurgesteld dat de high end pas in januari komt met Vega.
Ik vind persoonlijk de 480 al richting een budget kaart gaan. Niet dat ik klaag hoor want ik vind het van de 1080/1070/480/470/460 de interessantste kaart kwa prijs/performance.
Hij moet ook echt niet duurder zijn dan euro 250,- (de 8GB versie) want anders ga ik twijfelen of een 1070 niet een betere keus is.
vind je een gtx 980 ook een budget kaart ? En ja ik weet het die is nu idd van de vorige generatie. Maar is de gevoel van "bugdet" niet ook een vooroordeel omdat de prijs laag is , met andere woorden als ze er wat onnodige extra aan toegevoegd hadden en de prijs maar 300 hadden verhoogd dat hij dan gewoon midrages zou zijn in jou ogen ? ( denk dat dit wel voor meer mensen geld, het het is ook iets waar AMD imago onder lijd )

ik heb mijn R9 390 al verkocht, en ga een deze kaart waarschijnlijk direct kopen wanneer hij uitkomt :)
Interessante keuze, aangezien eerder te lezen viel dat de 480 niet zo veel sneller zou zijn dan een 390 en mogelijk minder dan de 390x. Nu hebben we natuurlijk geen benchmark gezien en is de CrossFire wel interessant.

Edit: Blijkbaar wel sneller dan een 390x.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 14 juni 2016 02:32]

ik moet ook nog even me 290x verkopen ;p en haal hem dan ook gelijk alleen amd zen moet opschieten
Ja heb ik gelezen maar het duurt me te lang :( het is wel het wachten denk ik :p

[Reactie gewijzigd door Willem-H op 14 juni 2016 09:44]

http://cdn.videocardz.com...-3DMark11-Performance.png als je een leak vertrouwd.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 14 juni 2016 03:47]

I stand corrected, uit het bericht van net blijkt inderdaad dat de prestaties nog wat hoger liggen dan gedacht :)
Ga mijn r9 390 ook in de verkoop doen. Maar dan ga ik toch echt voor de 1070 als de prijzen kalmeren. De 480 is niet echt een upgrade te noemen qua performance. Verbruik daarin tegen, dat scheelt een hoop ja.
Ik bedoelde ook inderdaad budget kwa prijs, niet prestaties.
Vind het juist knap wat AMD heft gedaan, >390x performance voor een lage prijs.
Zal mij benieuwen wat dat met de 2e hands markt doet. Als ik kijk naar de 970 dan vragen sommigen er gerust nog 280-300 euro voor. Dat kan je eigenlijk nieteens van een 390x vragen nu die 480 eraan komt.
Klopt. Ik zie AMD vs nVidia beetje als een dragstrip-hotrod vs een sportauto. De dragstrip hotrod is goedkoper en net zo snel, maar heeft veel meer liefde en verzorging nodig (en brandstof). terwijl de sportauto lekker comfortabel is, met airco en fijne stoeltjes en een efficientere motor.
Voor sommige mensen is dit super belangrijk. Voor anderen maakt het alleen uit hoe snel dat ding kan op de dragstrip.
Het heeft natuurlijk geen zin om te dicusseren over wat precies wel-of-niet budget is, maar feit blijft dat het leeuwendeel van de gebruikers geen videokaart van 250 euro heeft. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de Steam Hardware Survey.
Bij videokaartgebruik..'other'..Vraag me af wat ik me daar bij moet voorstellen?
Daar wacht ik dus ook op.. Kost ie 250 of minder ga ik voor AMD met crossfire. Kost ie meer, ga im wss toch voor een 1070
de 4gb versie werd volgens mij ook 200/210 euro en de 8gb 230 dacht dat ik dat ergens gelezen had ga zelf namelijk ook de 480 8gb halen :D
als het maar 20-30 euro scheelt zie ik ook niet zo goed waarom je de 4GB zal kopen
Polaris zou toch de 10XX line up van nVidia concurreren?
Samen met Vega.

Polaris bedekt het lage en middensegment waarbij de snelste kaart de RX 480 is die onder de 1070 blijft hangen maar redelijk in de buurt lijkt te komen.

Vega komt november-januari ergens. Vega bedekt het hoge/topsegment en zal de strijd aangaan met de 1080 / 1080TI
Wel jammer dat ze weer zo laat zijn. Nu kunnen ze al die tijd niet goed concurreren in het topsegment.
Niet concureren in het topsegment.. Maar Nvidea met mijlenver verslaan in het middensegment. Juist dat segment waar de OEM's hun meeste hardware in verkopen. Juist dat segment waar het grootste gros van de gamers zich bevind. Juist dat segment waar AMD hun marktaandeel hoopt en kan terugwinnen.

Een erg slimme zet..

En dat topsegment, dat komt nog wel.. Enkele kleine maandjes geduld en AMD zal hun topkaarten uitbrengen.

In de tussentijd komt een RX480 aardig in de buurt van 1070. En dat voor minder dan de helft van het geld.
Nadeel is dat je die sukkel verkopers hebt bij o.a. de MM die tegen klanten zeggen, ja maar Nvidia kaarten zijn sneller zonder de prijs/prestatie naast elkaar te leggen van de systemen die de kopers op het oog hebben en blind Groen verkopen.
Dat klopt helaas, maar deels komt dat ook omdat het gros van de kopers de vraag stellen: Wat is beter Nvidia of AMD? en daarbij vaak geen zin hebben in een lang of ingewikkeld verhaal, omdat het hele kopen van een computer al ingewikkeld ervaren wordt. Helaas word dan een simpel antwoord soms meer gewaardeert zelfs dan een correcte en meest behulpzame reactie. Als de verkoper berhaupt alle details al zou weten.

Buiten dat wil een winkel ook nog zoveel mogelijk en zo duur mogelijke producten verkopen (meer winstmarges) en hoe langer de uitleg hoe minder klanten een verkoper kan bedienen.

Voor een echt goed en eerlijk advies moet je simpelweg niet op een verkoper vertrouwen, uitzonderingen daargelaten natuurlijk, maar over het algemeen zijn ze getraind om zoveel mogelijk voor hun baas en daarmee ook vaak zichzelf te verdienen maar daarbij wel het gevoel dat je goed geholpen bent intact te laten zodat ze ook terug komen. Een goede verkoper hoeft totaal geen techneut te zijn en andersom geld het evenmin.
Verkoper kan ook zeggen: voor uw budget, amd. Want een goede koper weet het budget na een paar vraagjes in te schatten.
Wat een verkoper weet altijd voor elk budget de best performance kaart? Of stel je nu dat AMD altijd de best prijs/kwaliteitsverhouding heeft, wat ook zeker niet zo is?
Een goede verkoper weet wat hij verkoopt. En zal dus ook een goede aanbeveling kunnen doen. Maar heb mensen met een kant en klare pc de deur uit zien gaan met een matige Nvidia kaart terwijl ze voor zelfde geld een systeem hadden met zelfde CPU en een 2x zo snelle ATI kaart.
Een goede verkoper verkoopt waar zijn baas het meest aan verdient ;) Helaas de realiteit. In de beste situatie is dat hetzelfde als wat mensen nodig hebben, maar in de praktijk weten verkopers maar zelden voldoende af van de producten om er een goede aanbeveling over te kunnen doen. Al helemaal in de grote 'dozenschuivers' tenten zoals de MM. Vaak loopt er wel iemand rond die er van alles af weet, maar dan moet je maar net de juiste aanspreken..
Een goede verkoper weet wat hij verkoopt. En zal dus ook een goede aanbeveling kunnen doen. Maar heb mensen met een kant en klare pc de deur uit zien gaan met een matige Nvidia kaart terwijl ze voor zelfde geld een systeem hadden met zelfde CPU en een 2x zo snelle ATI kaart.
Yep en dat zal de kaart zijn met de meeste marge er op. Niet om de klant de beste kaart te verkopen. De tijd dat je kan/kon vertrouwen op de deskundigheid en eerlijkheid van een verkoper is mede dankzij internet en webshops om zeep geholpen.(niet dat ik het slecht vind).

/edit een beetje oud bericht. Heb 2 tabjes door elkaar gehaald....

[Reactie gewijzigd door loki504 op 29 juni 2016 11:28]

In de tussentijd komt een RX480 aardig in de buurt van 1070. En dat voor minder dan de helft van het geld.
Ik geef toe dat ik het nieuws niet meer zo volg tegenwoordig maar ik kan toch nog geen onafhankelijke benchmarks vinden die dit ondersteunen, kun je een linkje geven waar je die informatie vandaan hebt?
Dat is een "leak", ik doelde op echte benchmarks :P

Ik denk overigens wel dat die 480 zeer interessant zal worden kwa prijs/kwaliteit, maar de stelligheid waarmee hier boven wordt gesteld dat de performance in de buurt komt van bijvoorbeeld een 1070 kan ik niet echt rijmen met het ontbreken van echte test data...

(als iemand die voor een groot deel met niet windows operating systems werkt zal ik hem niet aanschaffen maar hoe meer druk amd zet op nvidia hoe beter: dat zorgt weer voor een neerwaartse druk op de 9xx en 10xx prijzen)

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 14 juni 2016 00:11]

Dat er geen benchmarks zegt verder niks. Voor of tegen. De kaarten zij gewoon nog niet uit en tweakers.net hint in het artikel al op een embargo voor reviews. Best kans dat zij er al een hebben of binnenkort krijgen zodat ze die benchmarks voor je kunnen draaien.
Oh, je hebt helemaal gelijk hoor. Ik vind het puur jammer om een persoonlijke reden: ik wil een high-end videokaart, en liefst een van AMD. En ik denk dat er meer mensen zijn die dan voor Nvidia kiezen, omdat AMD simpelweg niet iets heeft dat even snel is op dit moment.
Vind het juist wel fijn dat ze er wat langer over doen. Ze doen echt hun best, en dat kost tijd.
*Naast meningen bestaat er ook zoiets als statistieken, en die zeggen iets anders. Het percentage gamers met een kaart van 500 euro is echt heel klein.

*In high end zijn de marges groter, de winsten niet. Winst hangt namelijk ook af van het aantal verkochte eenheden, wat vele malen groter is aan de onderkant van de markt.

Wist je dat de grootste speler op de markt voor grafische chips Intel is?

[Reactie gewijzigd door tmnvanderberg op 14 juni 2016 02:59]

Wist je dat de grootste speler op de markt voor grafische chips Intel is?
Uiteraard, met hun igpu in hun desktop en vooral laptop processors.

De 1070 kost echt geen 500 hoor, maar 400/450. En die prijzen gaan nog zwaar zakken tot een aanvaardbare 300/350. En op dit prijspunt is dit de beste videokaart die je kunt kopen, goede prestaties, niet te duur en future proof.

Ik kan de statistieken helaas niet lezen, vereist Flash player en mijn browser(op Galaxy Tab 2) ondersteunt dit niet.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 14 juni 2016 03:19]

Waar haal je vandaan dat een 1070 zo laag als 300 zou gaan kosten? Tussen 200 en 300 is het midrangesement wat het meest verkoopt, en daar is de rx480 op gemaakt. De prijs/prestatie van een rx480 is in ieder geval hoger dan die van een 1070 zoals het er nu naar uit ziet.
Die prijzen vind ik toch nergens hoor :).
Idd moet het toegeven, de laagste prijs id pricewatch is 482 voor een Asus FE. nVidia wou diebnochtans duurder maken dan de custom varianten, begrijpe wie kan. Dollar koers misschien? 500 wil ik ook niet uitgeven voor een videokaart.

Edit: Bij Newegg heb je er al een voor $420, veel goedkoper dan hier. Duidelijk door de dollar koers dus dat het hier zo duur is.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 15 juni 2016 05:07]

Vega is hun top-end, die zal concurreren met 1080, 1080ti en daar boven.

De RX 480 is vermoedelijk al overclockbaar tot bijna 1070 niveau.
Ja, die 1070 kan je natuurlijk ook overklokken waardoor hij buiten schot van de 480 blijft.
dan nog heeft de 480 een veel betere prijs prestatie verhouding
Over de 480 wordt door AMD gezegt dat 2x RX480 in CF net zo snel zijn of wellicht in een enkele DX12 game iets sneller zijn dan 1 1080. Dit zijn uitspraken van AMD over hun eigen product dus wellicht zelfs iets optimistisch of enkel houdbaar voor specifieke games die lekker lopen op de RX480.

Het verschil tussen de 1070 en de 1080 is geen 40-50% dus een enkele 1070 is sneller dan een enkele RX480.

Voordat er echt iets zinnigs over prijs kwaliteit valt te zeggen is het simpel weg wachten op benches uit onafhankelijke bron. En wachten op normale uitvoeringen en prijs stellingen anders dan die overpriced Founders editie.

Roadmap ziet er ongeveer als volgt uit,
nVidia heeft z'n zet gedaan met de 1070 en 1080.
AMD is nu aan zet met de RX 460, 470 en 480
nVidia. Heeft nog een 1060 in de planning staan als reactie op de RX460/ RX470.
AMD komt met z'n "big core" vega als reactie op de 1070 / 1080.
nVidia heeft z'n "big core" gp100 nog als reactie op vega.
Waarom zou NVidia stoppen met de founder edition verkopen als er geen tegenhanger is van AMD? Ik ben bang dat heel veel mensen heel lang gaan zitten wachten op non-founders editions.
Omdat vermoedelijk de NVidia-kaartenbakkers al heel lang heel druk zijn met het ontwerpen van custom versies, die beter koelen, en een stuk goedkoper zijn. De FE is vooral bedoeld om het eerste te zijn, en vast een flink deel van de kosten terug te verdienen. De prijs is nou niet echt laag te noemen, en dat kan alleen zo lang AMD niks uitbrengt. Wedden dat per 1 juli alle customs losgelaten worden?
link
Ja een stuk goedkoper. De laagste is 30 dollar goedkoper dan de founders edition. En volgens mij komt de eerste tegenhanger van de 1070 pas met Vega. Dus als je 1070 of hoger performance wil kan je eigenlijk alleen maar bij NVidia terecht de komende tijd.

[Reactie gewijzigd door WillemAtHome op 14 juni 2016 13:45]

Sssshhh, niks zeggen over de 295x2, die de 1070, Titan X, 980-whatever etc met boter en suiker lust... Ja, hij zuipt, maar dan krijg je wel je FPS... Kostte op het eind net zoveel als een 1070 nu...
Klopt. Zelf ben ik erg budget gebonden en zie ik wel de meerwaarde van de RX 480 in dit geval though. :D
Polaris zou toch de 10XX line up van nVidia concurreren?
Nee. Daar is Vega voor.
Die rx 460 gaat em worden voor mij! Toch jammer dat de rx 470 niet zoals verwacht onder de 75 watt blijft...
Dat is nog maar de vraag natuurlijk, maar waarom is die 75Watt grens zo belangrijk?
Een moederbord PCI-e slot kan 75 watt leveren. Als je daar onder blijft heb je geen extra voedingstekker nodig. Kan dus schelen met ruimte of keuze van de voeding wanneer je een kleine zuinige pc probeert te bouwen.
Letterlijk iedere voeding op de markt heeft een 4-pin molex aansluiting, ook van prebuilts. Je kan hier een adapter op zetten om alsnog een GPU van een PCI-e connector te voorzien.

Die hele "geen voedingsstekker nodig" argument slaat dan ook nergens op.
Natuurlijk kan dat, dan hoef je dat nog niet te willen. Als je een super compact systeem bouwt zit elke kabel in de weg.
Voor wat? Airflow? Die vlieger gaat namelijk niet zomaar op.
Nope, algehele ruimte.
Als je PC er zo uit ziet dan wordt je niet blij van een extra adapter. 8)7
Ik zie daar een 3,5" sata drive. Bijna iedere non modulaire voeding (zoals ook op jouw foto) heeft een molex aansluiting op de sata rail zitten. Daarnaast kost het je met zo'n voeding dus niets aan extra kabels, want hij is niet modulair. Met een kleine sff kast kan ik het me voorstellen, maar als je watt wil doen met je GPU (ja pun intended) dan kost dat ook wat extra kabeltjes.
True that :)

Zelf zou ik nog steeds voor een voeding met native 6-pin gaan. Volgens mij waren er voedingstechnish nog wat problemen met maximum load op een SATA/Molex lintje en mogelijke overbelasting aangezien 6-pin PCI max 75 watt kan leveren.

(De meeste adapters die worden meegeleverd met videokaarten zijn 2x molex -> 6-pin. Maar 75 watt aan TDP op n groep waar ook HDD's op zitten, dat lijkt me recipe for disaster)
Mijn voeding in een oem pc niet...
We weten helemaal nog niet of het TDP van de RX480 150 Watt is, ze hebben alleen "power" aangekondigd. Sterker nog, het is erg onwaarschijnlijk dat het TDP 150 Watt zal zijn, aangezien de PCI-e connector en de 6-pins PEG connector samen maximaal 150 Watt mogen leveren. Of de chip het ook zal verbruiken? Waarschijnlijk niet, want het zou raar zijn om een kaart qua vermogensruimte zo marginaal te ontwerpen. We weten het TDP pas als AMD deze aankondigt.
TDP is dan ook niet hetzelfde als verbruik. TDP word hier wel redelijk netjes uitgelecht op wikipedia.

De kaart/koeler is ontworpen om 150 watt te kunnen verwerken.

In eerste instantie zou de kaart tussen de 110 en de 135 watt gaan gebruiken. Echter geloof ik dat er laatst wat geruchten het over 95 watt hadden. Waar dit precies zal uitkomen zullen we pas over een paar weken horen maar dat het verbruik lager dan 150 watt zal liggen lijkt me wel duidelijk..

Het TDP blijft echter gewoon 150 watt.

[Reactie gewijzigd door Ghanghis op 14 juni 2016 13:20]

TDP is dan ook niet hetzelfde als verbruik. TDP word hier wel redelijk netjes uitgelecht op wikipedia.
Ik verwijs mensen altijd graag door naar dit artikel voor wat betere uitleg over TDP.
reviews: Tdp: minder simpel dan het lijkt

Edit/
TDP kan zelfs lager zijn dat max verbruik van de chip, zoals bij intel.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 14 juni 2016 12:41]

Bij mijn weten is TDP het vermogen waar de koeling voor ontworpen moet worden. Dat is wat anders dan de kaart ontwerpen om 150 Watt te kunnen verwerken. Dus nee, het TDP blijft niet gewoon 150 Watt, want we weten het vermogen dat de koeler minimaal moet kunnen afvoeren nog niet.
Ik vind al die statements van AMD erg vaag. "1080p 60fps gaming" en "real VR ready" zijn behoorlijke uitdrukkingen maar niemand kan er iets mee. Hopen dat het wat wordt!
GeForce GTX 10-series graphics cards are powered by Pascal to deliver up to 3x the performance of previous-generation graphics cards, plus innovative new gaming technologies and breakthrough VR experiences.
Kamp groen is er ook goed in hoor. Hier kun je dus ook precies net niks mee. 3x sneller als een vorige generatie. Alleen word er niet bij verteld welke generatie of kaart. Nieuwe innovatieve technologien!, Helaas vertellen ze ook niet wat. En baanbrekende VR ervaringen. Volgens mij ben je daar altijd nog een VR bril voor nodig.

Dat zijn gewoon de PR afdelingen aan het werk.
Vooral bedoeld voor mensen die denken dat de videokaart met het meeste geheugen ook automatisch het snelste is.

Die quote komt rechtstreeks van hun pagina voor de 1080
http://www.geforce.com/hardware/10series/geforce-gtx-1080

[Reactie gewijzigd door arbraxas op 13 juni 2016 22:05]

"in staat om games op 1080p en 60 fps te draaien"
Bijzondere uitspraak, gezien het feit dat games ongelofelijk verschillen qua requirements.
Mijn Intel HD 2000 kan de originele Doom in 1080p 60fps ook wel afspelen waarschijnlijk :+
8 memory chips is een 256bit interface toch? Dat zou de 480 ook hebben, dan zal de 470 wel ongeveer hetzelfde zijn maar dan met wat units uitgeschakeld.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True