Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 22 reacties

Gwent, het kaartspel dat in de rpg The Witcher 3 zit, wordt gemaakt tot een op zichzelf staande game. Gwent: The Witcher Card Game wordt een aangepaste en uitgebreide versie van de bestaande minigame.

Ontwikkelaar CD Projekt Red kondigde Gwent aan bij de Xbox-persconferentie van Microsoft, tijdens de E3. De game zal nieuwe en aangepaste spelkaarten bevatten en naast een volledig uitgewerkte singleplayercampagne bevat de game ook multiplayer.

Over de releasedatum van de game is nog niets bekendgemaakt. Wel is al duidelijk dat de game voor de Xbox One, de PlayStation 4 en Windows verschijnt. In september volgt een gesloten bètatest van Gwent: The Witcher Card Game.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (22)

In het begin van The Witcher 3 had ik zelf weinig zin in deze "minigame" en begreep weinig van het spel. Echter, naarmate ik de spelregels beter door begon te krijgen, begon het steeds leuker te worden en geeft een prachtige afwisseling op de rest van de gameplay. :)

Het is een geweldig goed uitgewerkt kaartspel en voor mij, en vele anderen, soms meer gespeeld dan de rest van de game.

Kijk erg uit op deze standalone versie en hoop dat er nog een of meerdere type decks / factions aan toe worden gevoegd! :)

Edit: Het blijkt een free to play game te worden waarbij eventuele in-game aankopen gedaan kunnen worden. Aanmelden voor de beta kan hier: http://playgwent.com

Edit 2: De genoemde factions zijn dezelfde als die nu in The Witcher 3 aanwezig zijn, inclusief Blood and Wine DLC: Nilfgaard Empire, Northern Realm, Monsters, Scoia'tael en Skellige.

[Reactie gewijzigd door Allovich op 13 juni 2016 23:03]

Ik had precies hetzelfde, in het begin gewoon allemaal geskipt maar op de helft van de game toch maar gedaan om even iets anders te doen dan killen killen killen. Daarna was ik hooked en het eerste wat ik bij een nieuw stadje deed was nieuwe Gwent spelers zoeken.

Ik weet niet hoe de balance zal zijn met deze game, maar op een gegeven moment ging het meer om wie de meeste spies en target dummy's had dan pure tactiek (nilfgaardian deck voornamelijk).

[Reactie gewijzigd door ulTimaS op 13 juni 2016 22:21]

Haha dat is precies mijn tactiek...ben ook wel benieuwd.
Ik vond er geen bal aan. In deel 1 en 2 kon je nog een beetje lollig dobbelen, en in ene is het magic the gathering :/ Geen zin in!
ik heb zelf het spel nooit echt begrepen. Ik nam daar op dat moment ook niet echt de tijd voor, maar kan je deze standalone zometeen vergelijken met hearthstone?
Ik snap echt helemaal niks van deze game in witcher 3. Heb het 4x gespeeld maar ben na ronde 1 al door mijn kaarten heen en verlies dan automatische de laatste 2 rondes door hun master card ofzo. :?

Verder hoor ik er wel veel goede verhalen over en denk dat het zeker wel potentie heeft een goed lopende solo game te worden!
Je hebt een beperkt aantal kaarten dat je kunt spelen. Let dus altijd op hoeveel kaarten jij en je tegenstander nog overhebben voor de volgende ronde(s). Als je al flink achterstaat in ronde 1 heeft het weinig zin om je kaarten te blijven opgooien. Deze ronden opgeven (Y op de Xbox) en hopen op meer geluk in de tweede ronde.
Northern Realms heeft als perk dat je na een gewonnen ronde een extra kaart krijgt. Hier kun je ook gebruik van maken, al kan deze laatste kaart natuurlijk puntloos zijn zodat het een gelijk spel wordt. In dat geval begint het spel opnieuw.
En inderdaad bij merchants betere kaarten kopen en ze uitdagen voor een spel indien dit mogelijk is. Meestal krijg je na de eerste keer winnen van een merchant (of blacksmith, inkeep etc.) een gwent kaart.
Mijn favoriete tactiek tegen Scoia'tael's muster is een freeze kaart gevolgd door Northern Realms close combat scorch kaart :-) Let alleen wel op dat na de freeze het aantal punten nog steeds boven de 10 ligt.
P.S. Spionnen leveren extra kaarten op. Hierdoor kan je tegenstander ook extra kaarten overhouden voor de volgende ronde. Ik heb na een fold een keer 4 spionnen nog tegen gekregen in diezelfde ronde. Was ik niet happy mee.

[Reactie gewijzigd door Pharsalus op 14 juni 2016 07:43]

Zorg dat je aan het begin van het spel al tegen zoveel mogelijk NPCs Gwent speelt. Bij merchants, in tavernes/cafeetjes, bij de smid etc. Hier en daar kun je ook Gwent cards kopen. Bouw hier een zo'n sterk mogelijk deck mee (op). Uiteraard blijft het dan nog een kwestie van de regels goed doorhebben en strategisch spelen.
Een spelletje Gwent bestaat uit drie rondes. Je moet twee van de drie rondes winnen, en je wint een ronde door meer punten te verzamelen met je kaarten dan de tegenstander. Vóór elk spel begint trekt elke speler een hand van 10 willekeurige kaarten uit zijn stapel. Je mag tot twee kaarten inruilen voor een willekeurige andere kaart uit je stapel. Maar let op, met die 10 kaarten moet je het dus drie rondes uithouden.

Om een stapel te kunnen samenstellen moet je een minimaal aantal kaarten van één bepaalde factie verzamelen. Dat doe je door ze te winnen of te kopen. De precieze vereisten weet ik zo even niet uit m'n hoofd, maar ik geloof dat je stapel minimaal 30 waarde-kaarten moet bevatten.

Elke factie kent een speciale "truuk". De Noorderlingen mogen een extra kaart trekken bij het begin van een ronde als ze de ronde daarvoor hebben gewonnen; het Keizerrijk wint elk gelijkspel, enzovoorts. Daarnaast kies je—maar alleen als je de kaart bezit— voor elke factie een leiderschapstruc die je slechts één keer mag gebruiken per spel. De Noorderlingen hebben bijvoorbeeld een kaartje dat belegeringswapens dubbel laat tellen.

Waarde-kaarten kennen één of meerdere categorieën: ze zijn van het type man-tot-man (mêlée), schutter (ranged), of belegering (siege). Dit is van belang omdat bepaalde speciale kaarten invloed hebben op een bepaald type kaartjes, zoals bijvoorbeeld weerkaartjes (ijs, mist, regen). Bijvoorbeeld, een mist-kaartje verlaagt de waarde van elke uitgespeelde schutter naar 1. De uitzondering hierop zijn heldenkaartjes (te herkennen aan de waarde die wit-op-zwart afgedrukt is, in plaats van zwart-op-wit zoals bij normale kaartjes). Helden zijn immuun voor alle speciale kaartjes, dus ook de kaartjes die een voordeel opleveren.

Hierbij laat ik het. Bovenstaande is de basis. Als je de beschrijving van je kaartjes goed leest moet de rest ook wel duidelijk worden. Uiteindelijk is het een kwestie van ervaring, en de juiste kaartjes, natuurlijk.
Ik vind The Witcher 3 echt fantastisch en Gwent vond ik ook erg leuk. Maar ZO veel diepgang heeft Gwent nou ook weer niet dat ik het los zou gaan spelen...
Ja, zoals het in The Witcher 3 zat was het niet uitgebreid genoeg om echt een volledig spel op zich te zijn. Maar daarom word het natuurlijk ook aangepast en uitgebreid. Zeker met campaigne en multiplayerfunctionaliteit (i.p.v. AI) zou het best een leuk spel kunnen worden.
Precies, heb zelf nooit echt gwent gespeeld nadat ik me eerste potje grandioos verloor maar moet toch kudo's geven voor hoe integraal (maar tegelijkertijd compleet skippable) het was bij de volle game.
Ja, het was ook niet gelijk heel duidelijk hoe je het precies speelt. Maar als je het wat beter leert, de verschillende krachten en zwakten van de sets leert kennen en een goed dek op begint te bouwen word het een leuk spel.

In het begin speelde ik het voornamelijk omdat het een missie was, later ging ik vaak een half uurtje gwent spelen omdat ik geen zin had me echt op een missie te concentreren. En rond het gwent spel blijkt uiteindelijk ook nog een leuke kleine verhaallijn te zitten.
Niet op PC, ik zou het eerder spelen op mobiel.
En ik ben benieuwd hoe het zal gaan met de kaarten, los gezien van de strategieën heeft het winnen ook veel te maken met welke kaarten je hebt.
Tja, in TW3 kun je kaarten winnen, maar ze niet verliezen. Voor een losstaand spel zou het logischer zijn dat je echt een kaart in moet zetten, of wellicht kun je ze via de singleplayer winnen. Het is te hopen dat het niet pay-to-win word...
In het begin was de minigame irritant, maar nu heb ik als eerste de gwent missie afgemaakt in de nieuwste DLC.

Best wel hype. Ben wel benieuwd hoe het zal zitten met balancing en de verschillende facties (zo waren sommige facties binnen gwent erg zwak naar mijn mening).
En hier kun je je opgeven voor de beta.
Dit zou nou een heel leuk Android /IOS spel zijn. Zeker voor tablets.
Gezien het succes van Heartstone geen slechte zet. Leuk voor op de tablet. Kan ook een geldmachine worden als je wat spelers weet aan te trekken die als een gek boosterpacks kopen.

Zelf in W3 amper gwent gespeeld, maar de game is al zo groot op zich, kwestie van toch ooit eens te aftiteling te willen zien ;)
Leuk! Hoop alleen wel dat de regels en kaarten wat beter gebalanceerd worden dan in the Witcher 3 zelf.
Ik hou het wel bij Mabinogi Duel :)
Dat wordt natuurlijk pay2win.
Dat was de virtuele game in Witcher al, laat staan als het pvp wordt.
Aan het einde van de Witcher had je zo'n episch deck dat je altijd met gemak wint.
iets van 6 heroes, een stuk of 5 spies, 2 dummies, en verder zo hoog mogelijke kaarten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True