Rocket League en Gwent zijn klaar voor crossplay tussen Xbox One en PS4

De makers van zowel Gwent: The Witcher Card Game als Rocket League zijn klaar voor 'cross play' tussen Xbox Live en PSN. De eerste game die vermoedelijk speelbaar zal zijn tussen beide netwerken, is Rocket League.

Gwent: The Witcher Card Game is nog niet uit, maar de studio wil de mogelijkheid om tussen beide platforms te spelen al aanzetten als de open bèta van start gaat zegt CD Projekt-ceo Marcin Iwiński tegen IGN. De cross-play voor Rocket League is al af en het wachten is alleen nog op goedkeuring van Sony, zegt vice-president Jeremy Dunham van ontwikkelaar Psyonix tegen IGN. Volgens Dunham hoeft Sony alleen maar toe te stemmen en dan zou het 'binnen een werkdag' moeten functioneren. Dan duurt het nog enkele uren voor de functie over de hele wereld actief is.

Psyonix stelde al in maart dat het een methode in de pijplijn had om cross-play mogelijk te maken. Toen lag het probleem volgens Durham ook al op het 'politieke vlak'. Rocket League wil graag een cross-play-optie omdat het 'goed zou zijn voor het spel' om meer spelers en meer competitie te hebben. In maart leek het dat Microsoft open staat voor cross-play. Sony reageerde daarop interesse te hebben.

Het is al sinds eind mei mogelijk om via Rocket League te strijden tussen pc en Xbox One. Het was al eerder mogelijk om duels tussen pc en PlayStation 4 uit te vechten. Ondanks dat de functie nog niet aanstaat, denkt Durham dat het slechts een kwestie van tijd is voordat cross-play tussen de beide consoles mogelijk is.

Door Krijn Soeteman

Freelanceredacteur

22-07-2016 • 13:05

98 Linkedin

Lees meer

Reacties (98)

98
95
38
3
1
50
Wijzig sortering
Hopelijk in de toekomst:

- Kameraad 1 met een PC
- Kameraad 2 Met een Playstation 4
- Kameraad 3 met een Xbox One

Die gewoon normaal samen een spel kunnen spelen :)
Misschien ver gegrepen, maar in mijn mening zou cross platform gamen een uitkomst zijn voor iedereen die gewoon casual speelt.

Gewoon samen met je vrienden gamen, zonder dat iemand moet afhaken omdat hij een andere console / een pc heeft. Want split-screen is ook maar zo-zo, vooral met boven de 2 personen :9
Split-screen is vaak niet eens meer mogelijk :O Nog een voordeel van de cross :)
Of niet. Aangezien je ook wel eens vrienden over de vloer hebt waarmee je lekker op een beamer tegen elkaar kunt racen. Tenminste, dat is het voordeel van split-screen naar mijn idee.
Voor een leuke avond met vrienden heb je één van deze twee consoles nodig, meer niet :+ :

Nintendo 64 + Mario Kart 64 + Super Smash Bros.
GameCube + Mario Kart Double Dash!!! + Super Smash Bros Melee

Dan laten we bier en snacks even achterwegen natuurlijk
Niet eens, een Raspberry met wat controllers is ook voldoende ;)
Zit er nog steeds aan te twijfelen om zo'n vet gave Arcade Cabinet te gaan maken van een Raspberry Pi. Moet het nog snel doen nu mijn vriendin nog niet is ingetrokken :)
Even wat levensadvies ;) Bij sommige dingen moet je echt van het begin af aan duidelijk maken dat ze daar geen keuze in krijgt. en zorg er voor dat je een gezamenlijke rekening krijgt voor de vaste lasten en het spaarwerk en daarnaast allebei je eigen rekening aanhouden.

Op die manier kom je nooit in de situatie dat je moet gaan vragen aan je dame of je alsjeblieft iets mag kopen. Het meest zielige wat je als man kan overkomen en wat veel te veel mannen laten gebeuren...totaal offtopic maar goed bedoeld :p

Houden van heeft niks te maken met de macht uit handen geven en alles slikken...groot misverstand :+
Het is dat ik je reactie niet kan modereren, anders had ik je een 4/3 gegeven. Maar was natuurlijk sarcastisch bedoelt. Maar wat je zegt is inderdaad helemaal de waarheid en iets wat ik een aantal mensen even ga laten lezen O-)
+infinity voor deze man die hetsnapt.
Goed advies, kan ik bevestigen.
Betere selectie-criteria hanteren. Mijn vriendin introduceerde me pas echt tot gamen met Nintendo (had wel een Gameboy destijds maar gamen deed ik vooral op PC). Haar ouders hadden een winkel en waren Nintendo dealer zelfs.

Zij spendeert ook aanzienlijke tijd met games en scifi en fantasy en anime net als ik dus dat is mooi bekeken. Sinds december 1999 bij elkaar en in 2005 getrouwd :-)
Ook n64? En goed te spelen? Tell me mooore :D
Dat is precies waarom ik een console wilde hebben naast mn SNES, een GC of PS2. Koopt mn vriendin voor mn verjaardag een PS4 met nauwelijks couch co-op games :/

Verder wel leuk ding, ook voor casual wat Uncharted oid.
Hahaha, zo kocht ik ook een PS4 3 maanden geleden. Willekeurige race game erbij. Maatje gebeld voor wat split screen gaming. En wat een teleurstelling toen bleek dat er geen fatsoenlijk couch games voor dat ding zijn. En als je dan het geluk heb dat je splitscreen kan gamen moet je een fucking tweede account aanmaken.
ude als je dan toch een n64 hebt, neem dan goldeneye!
Dat is ook een voordeel aan split-screen. Ik zei ook niet dat het slecht is he. Ik zelf vind split-screen juist leuk. Lekker met je vrienden race, schieten etc. Vind het alleen jammer dat de top spellen geen split-screen hebben, omdat ze 60FPS willen halen... Daarvoor is cross wel handig :) Kan je maat op de PC en jij op de console
eermz ... rocket league heeft wél split screen hoor ...

je kan zelfs met 4 man op 1 console/pc spelen in splitscreen..

bovendien ivm crossplay, het artikel zetgt dat pc<->xbox ook al aanstaat, ik heb daar eerlijk gezegd nog niet veel van gezien... (ik zit op steam); ik speel wel vaak tegen PSN users, maar een xbox user heb ik ngo geen enkele keer gezien...
Ofwel mist er iets in de config en worden xbox users ook als psn users weergegeven (lijkt me sterk) ofwel zit er toch een fout in het artikel...
Rocket league wel maar vele andere top games die wat zwaarder zijn niet meer.

PC en Xbox hebben nog geen crossplay. Ze doelen er wel heel veel op, maar helaas is het nog steeds niet actief...
Dat is helemaal afhankelijk van het type spel. Want met een shooter zal de persoon met de PC ongetwijfeld winnen. Een controller kan gewoon niet op tegen de snelheid en precisie van een muis en keyboard.
Dat denk jij dus, vergis je niet hoe goed anderen zijn met controller, dat jij niet zo goed daarmee bent wil nog niet zeggen dat iemand anders dat niet is.. Sommige mensen zijn echt vele malen beter met de controller als anderen, is vooral gewoon een kwestie van oefenen en het met de paplepel ingegeven zijn.. Genoeg mensen die zuigen met de MB/KB combi hoor..
Dat is waar. Feit blijft echter dat keyboard/muis combi meer potentie heeft dan controller.
Dat de + en - uitschieters van beide control schema's overlappen veranderd dat feit niet.

Vraag me af, is niet geheel duidelijk uit het artikel, of dit nou betekent dat je enkel PC-XBOX, PS4-XBOX en PS4-PC kunt matchen in rocket league of dat het ook echt werkt als PC-XBOX-PS4 alle 3 in één match?
Op het moment is het alleen

PC--PS4
PC--Xbox

Hopelijk komt
XBOX-PS4
XBOX-PC-PS4

er zo spoedig mogelijk bij!
Ik ben als PC speler nog nooit xbox spelers tegengekomen, en het lijkt mij als beide met PC kunnen spelen dat alle 3 samen dan ook moet kunnen.
Volgens mij is het meer een kwestie van politiek waarom ps4-xbox nog niet aanstaat.

https://tweakers.net/nieu...ussen-pc-en-xbox-one.html

Je kan de xbox/ps4 spelers herkennen aan de "PSYNET" avatar.
Dit staat voor "Psyonix Network"
Ah vandaar, ik dacht dat het iets in de trend van playstation network was :+
Het enige waar je Xbox spelers echt aan zou kunnen herkennen is een van de exclusive auto's:
De Warthog (Halo) of Armadillo (Gears of War).

[Reactie gewijzigd door Ereaser op 22 juli 2016 14:57]

Anoniem: 24417
@jer123c23 juli 2016 02:48
heh same here! the more you know :)
Volgens mij hadden ze bij (ik geloof) MLG een keer een showmatch. De pro's met een controller tegen een team van "noobs" met een muis en toetsenbord, de pro's verloren met een best ruime marge.

Je kan met een controller niet even nauwkeurig/snel zijn als dat je dit met een muis kunt zijn, echt niet. Dat is geen mening, maar gewoon een feit.
LOOOOOOL ....

jij mag van mij even met een keyboard afkomen bij rocket league, ik zal wel rustig met m'n X360 controller OP DE PC rondjes rond jou rijden en je goal totaal uitwonen ....

voor fps gaat jouw stelling op, maar voor veel andere gametypes is een controller écht wel 100x beter dan keyb/muis... denk bv maar aan platformers, sportgames, .... het indrukken van keys op een keyb is nu eenmaal trager dan het indrukken van knoppen op een controiller, bovendien heb je analoog sturen, wat je met een keyb niet hebt ....

dit spel heeft bovendien NIETS aan een muis...
Je kan toch wel op je klompen aanvoelen dat het in dit geval niet om Rocket League gaat, maar een shooter?

Ik vermoed dat Garriej refereert aan wat in het volgende artikel wordt beschreven:
http://www.dailydot.com/e...-free-refills-pc-console/
Ik heb het artikel overigens nu voor het eerst gelezen, en het is zeker wel interessant leesvoer. Het verliezen met een ruime marge was echter niet het geval, aangezien console spelers namelijk een sterk voordeel hebben in bepaalde situaties doordat hun tekortkomingen van de controller op twee andere manieren worden gecompenseerd: Een aangepaste tactiek, en aim assist.

Dat een gamepad beter is voor sport-, race- en platformgames hoef je een PC gamer echter niet uit te leggen. Daar had ik in 1998 al een good old Gravis Gamepad Pro voor liggen.
Eens.. Ik doelde ook vooral op shooters
Voor shooters werkt de controller gewoonweg niet. Het is niet snel genoeg en erg inaccuraat.
Uiteraard zijn er mensen die zuigen met muis en keyboard..
Terwijl Destiny toch (naar mijn mening) een van de beste shooters is van het moment. 😁

Controllers mogen dan minder precies zijn dan een muis, maar deze vergelijking is alleen boeiend als je ze tegenover elkaar zet. Zolang je shooters gescheiden houdt, is het gezeur over muis vs. controller compleet irrelevant.

Het blijft altijd een vrij nutteloze discussie die vaak uitmond in een partijtje wie het hardst kan schreeuwen dat zijn mening beter is.

Als iedereen nou gewoon zou accepteren dat een controller zich beter leent voor vloeiende bewegingen en een muis/tobo voor de meer precieze bewegingen dan is iedereen blij.
het wordt eens tijd dat er fatsoenlijke muis en toetsenbord ondersteuning komt op de consoles.
Hoe dan ook is er traveltime met een stick voordat je een gecorrigeerde richting op gaat, die inputvertraging heb je niet met muis. Stel je wil bijvoorbeeld vanuit het naar links kijken, opeens snel naar rechts kijken, dan moet de stick eerst een afstand over de linkerinput afleggen. Dus terwijl je naar rechts wil gaan kijken travel je zelfs nog een hele kleine afstand naar links. Alles hierbuiten komt op skill aan. Wat je misschien ook nog wel als argument tegen controllers kan gebruiken, is dat de fysieke afstand die een stick aflegt niet te tunen is, je hebt daarbij in vergelijking met een muis dus minder flexibiliteit om te corrigeren voor je motoriek lijkt me.
jajaa ... blah blah ... goed voor shietspellen a la csgo, maar hier spreken we over rocket league..

en iedereen die ik ken die eerst met keyb speelde en later toch de overstap maakte naar een controller op mijn aanraden, STUK VOOR STUK maakten ze op 1 seconde tijd een enorme boost in skillz... er zijn bv maar zeer weinig mensen die kunnen vliegen in rocket leageu met een keyboard.. nog niet 5%
met een controller? 50%... da's het tienvoud...

ik heb het voor de grap ook eens geprobeerd hoor, RL spelen met keyb; het was aards moeilijk en is té traag om al die vlotte bewegingen met die autootjes te doen...
rocketleague is geen schietspel, het zijn rocket propelled autootjes waarmee je voetbal speelt... dus rockets heeft neits met fps te makenè!
Ik reageerde op superdre, waar hij specifiek reageerde op iemand met een comment over shooters, mijn commentaar is dan ook op shooters gericht. Ik speel overigens ook rocket League met controller. Ik ben t ook helemaal met je eens dat t daarmee voor veel mensen fijner werkt. Verder kan het prima gedaan worden met tobo en muis, vriend van me bewijst dat die veel beter dan mij is. Hij heeft controller ook geprobeerd btw.
Wat een onzin, traveltime van de stick. Zelfs als de stick half tussen links en het midden staat, zal de view ten opzichte van de vorige positie, ook gewoon richting rechts gaan, ram jij je stick volledig naar rechts, dan zal je view ook meteen op rechts springen, het is juist misschien zelfs zo dat de muis trager is omdat je voor volledig rechts verder moet schuiven dan met de stick van de joypad.. zelfs als de stick van links naar het midden beweegt, is de delta tussen de huidige positie en vorige positie een waarde die richting rechts gaat (positief), en van rechts richting het midden een waarde die richting links gaat (negatief). Maargoed dat is mijn ervaring als developer die eens een 2d engine geschreven heeft in assembly welke muis, joystick, keyboard etc ondersteunde.
En de fysieke afstand is niet te tunen, maar de snelheid/sensiviteit wel, net als dat dat bij de muis vaak ook kan.

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 23 juli 2016 17:08]

Dat is niet denken, daar is onderzoek naar gedaan.

Console spelers zijn dusdanig benadeelt in shooters dat je als pc speler letterlijk rondjes om de console spelers rent.

Leesvoer: Klote windows mobile hoezo kan geen links in comments pasten, wel in de adresbalk op deze pagina, zucht....goed bezig ms

Google: Microsoft pc versus xbox shooter research
Je zou ook prima controller-only lobbies kunnen maken in je game. Zelf speel ik graag op de PC met een controller, heb er zelfs de elite controller van MS voor aangeschaft (duur maar wat een heerlijk ding). Shooters gaat ook best goed, alleen niet competitief want tja, ik ben al niet zo goed in shooters, laat staan met zo'n handicap. Ik heb echter wel bv Borderlands 2 met een controller gespeeld terwijl mijn coop partners niks merkten en verbaasd reageerden toen ik zei dat ik die dag met een controller speelde. Als je als PC gamer in competitieve games kunt kiezen om online tegen andere mensen met een controller te spelen dan lijkt me dat best fijn. Devs zouden er zelfs voor kunnen kiezen om dan ook muis en tobo toe te staan op de console en die spelers dan in de poule met muis gamers van de PC te laten spelen.
klopt... hangt af van wat je gewoon bent he... ik ben jarenlang een Xbox (1'st gen en daarna 360) gewoon geweest, speelde bijna uitsluitend shooters. na de overstap op PC nog maar in december vorig jaar, merk ik dat ik -zéker op de cruciale momenten dat het 'do or die' is- op pc veel minder nauwkeurig ben dan dat ik met de contoller op m'n Xbox was (aim-assist die in de meeste Xboxgames is ingebouwd zal daar ook wel mee te maken hebben)... maar met muis en toetsenbord bak ik er voorlopig nog niet zoveel van.

zal het ook nog wel wat moeten gewoon worden, ik game ook een stuk minder dan vroeger. (vrouw, kind... :) )
Het verschil is erg groot. Iemand die 10-15 uur een shooter heeft gespeeld op de pc pakt gemakkelijk iemand die honderden uren dezelfde shooter op de console heeft gespeeld.
Uiteraard bedoel ik dan mensen die met een controller spelen(het merendeel).
Dat valt echt wel mee, ik weet niet waarom je denkt dat het er zo veel zouden zijn. Hits op een filmpje zeggen in ieder geval niets.
Bij mij veranderde dat allemaal toen ik een goede muis kocht. Een oude, hypersensitivity
En dan een controller emulator gebruiken om te cheaten.
Dat gaat helemaal mis denk ik.
Controller only rooms lijkt me makkelijk te omzeilen als je de controller bind aan toetsenbord knoppen. Is mogelijk via veel emulators dus zou in principe dus ook voor eendere welke game moeten werken, niet?
Maar hoe vang je dat af?
Volgens mij vrij makkelijk te omzeilen dat je met een controller op de PC zegt te spelen, maar je doet 't uiteindelijk toch gewoon met muis en toetsenbord?
Lijkt me een hoop extra werk om daar iets voor te bouwen, want geheel vertrouwen op de eerlijkheid van alle gebruikers kun je helaas ook niet.

Bovendien heb je bij elk spel een verschil tussen TB/muis vs controller. Ook in Rocket League bijv. Dus ik snap wel dat de PC uitsluiten.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 22 juli 2016 15:24]

Als je custom games start in Rocket League kan iedereen(van alle platforms) erin gaan met de juiste roomnaam en password, alleen parties/matchmaking parties kan je maar van 1 platform inviten jammergenoeg.
Matchmaking op de PC verbind je volgens mij ook met Playstation spelers. Die krijgen namelijk een ander icoontje. Ik heb nog nooit Xbox spelers gezien met standaard matchmaking.
Ook met xbox1 players. Als er een spatie in de naam kan het alleen een x1 player zijn en ben ze vaak genoeg tegengekomen in ranked.
Lachen dit, het is uiteraard een win voor de consument, maar ik vind het wel heel frappant dat de consoles meer en meer op een PC gaan lijken, zowel qua hardware als functionaliteit, en zelfs qua configuraties.

Eigenlijk zijn MS en Sony al een paar jaar het wiel opnieuw aan het uitvinden, en allemaal om wat meer marge uit dezelfde games te halen. Ironisch.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 juli 2016 13:51]

Compleet mee eens.

Sommige bedrijven zweren bij hun business practices, en passen deze constant aan om zoveel mogelijk geld te verdienen.

1 miljoen euro van 1 persoon = 1 euro van 1 miljoen personen
Maak een goed spel, steek er tijd in en speel in op de markt: Dan komt het geld / de hype vanzelf!
Splitscreen is erg goed te doen hoor. Vooral met 2 aparte monitoren.
De consoles bieden gewoon niet genoeg opties en performance voor een écht goed splitscreen ervaring.
Met meerdere mensen gamen op één systeem is technisch gezien niet moeilijk. Echter wordt het vaak door developers niet geimplementeerd., wat erg jammer is.
Zou zo mooi zijn als je niet alleen crossplay kan spelen maar ook crossplay een party kan maken...
Dat mis ik nu echt wel met RL!
Nu alleen nog dedicated voicehat app zoals TeamSpeak die op alle 3 de platformen werkt.. (geen brakke website apps zoals Discord)
Psyonix is echt een van de beste gamemakers ter wereld. Crossplay erdoor heen drukken en elke keer gratis DLC's. Verder is de up-time top en is het gewoon een ontzettend leuk spel om te blijven spelen! Raak er niet op uit gekeken.
Het spel is nu extra voordelig aangeboden in de Humble bundle: https://www.humblebundle.com/revelmode-bundle
Gratis DLC? Meeste DLC op PC moet je gewoon voor betalen...
De meest RocketLeague DLC moet je op de PS4 ook gewoon voor betalen hoor.

Alleen die nieuwe gamemodes werden gratis toegevoegd. Maar dat was op de pc ook zo volgens mij.
Klopt, maar dit betreffen car packs en flag packs. Waar @dehardstyler op doelt zijn de nieuwe spelmodi en maps die als gratis update toe worden gevoegd.
Voor auto's / vlaggen wel ja, maar dat is alleen cosmetisch. Nieuwe spelmodi ( wat voor de meeste het belangrijkste is ), worden altijd gratis aangeboden. Net als wat Rockstar doet eigenlijk. :)
Over de term cosmetica valt te twisten, aangezien de auto's verschillende hitboxes hebben.

Ter vergelijking: Bepaalde skins in League of Legends zorgen ervoor dat sommige skills minder goed te zien zijn en geven dus een voordeel tegenover de tegenstander.

Al is het hitboxverschil een minimale variabele in daadwerkelijke scenario's
Dit zou dan wel echt in de geschiedenis te komen te staan :) Cross platform is voor beide bedrijven niet moeilijk te realiseren. Dit kon eigenlijk al bij de xbox en playstation 2-3... Maar het is de macht die ze kwaad raken waar ze moeilijk over doen.. Hopelijk lukt Rockter league het en volgen er meer :D
In zekere zin hebben ze met Rocket League al dat vrijwel alles op de servers van Rocket League gebeurt. Het is in feite niets anders dan de data die vanaf die platformen komt en al met PC-gamers wordt gecommuniceerd, ook nog met elkaar te laten communiceren en iedereen die wil gamen in 1 lobby-pool te gooien.
Je legt het goed uit :) Daarom had dit eigenlijk al jaren geleden plaatst kunnen vinden. En de tags/usernames zijn anders van de PC en consoles
Zou lekker zijn als het ook nog lekker werkt :)
Goede zaak dat de console markt op dit vlak opengebroken wordt. Nu nog van die belachelijke abonnementen voor multiplayer af en zo'n ding wordt weer het overwegen waard.
Verder wacht ik al sinds december op Linux-ondersteuning van Rocket League dus het zou leuk zijn als ze daar eens prioriteit aan gegeven (zat bij de Steam Controller & Link in de anticipatie dat dit snel zou worden toegevoegd, maar blijkbaar heeft Valve zich daarop verkeken en houdt de developer Valve-tijd aan).

[Reactie gewijzigd door XVI op 22 juli 2016 13:14]

De developer van de Linux en Mac versie van Rocket League houdt niet alleen Valve tijd aan, het ís Valve. De originele developer van Rocket League, Psyonix, heeft niets met de vertraging te maken en medewerkers van de studio hebben al meerdere malen laten weten dat ze het zelf ook erg jammer vinden dat de port nog niet uit is. Ik gok dat het zo lang duurt om dat de Unreal Engine 4 waar het spel mee gemaakt is officieel nog geen ondersteuning heeft voor Vulkan, maar dat Valve deze API wel wil gebruiken voor in ieder geval de Linux versie en dus Epic helpt met het maken van de Vulkan renderer.

Ik heb het spel nog niet gekocht, maar ik zit eigenlijk ook wel met smart te wachten tot het uit komt voor Linux want het lijkt me erg leuk.

[Reactie gewijzigd door rbr320 op 22 juli 2016 14:12]

Ik zie online games met een kleine userbase hier behoorlijk wat voordeel uithalen.
De laatste keer dat ik keek vond ik crossplay bij Rocket League nog niet geweldig, je kan alleen maar private matches spelen, dus dat komt er op neer dat je 1v1 tegen je vriend op een ander platform speelt of samen tegen wat bots gaat. Samen ranked modes tegen echte mensen, dat zou een stuk toffer zijn.
Alleen Sony nog? Dus MS is al akkoord? Dat is bijzonder nu ze zelf met Anywhere zijn begonnen.

Hopelijk gaan er meer volgen, maar je zit al snel met 'eigen terrein' problemen. FIFA bijvoorbeeld zou makkelijk cross-platform kunnen, qua input (of graphics) zitten die games nagenoeg gelijk. Al ben ik al blij dat MS nu Anywhere begint en je (hopelijk) dus ook PC en XBO op al die games kan crossgamen, eerste stap al gemaakt.
Hier kan je best wat leuke statistieken op los laten. Zijn spelers van een bepaald platform beter dan die van het andere? Maakt het uit of ze de standaard controller gebruiken, of een 3rd party aftermarket?
Uit eigen ervaring, ik win veel vaker tegen PSY-NET spelers dan PC spelers. Ik speel bijna alleen 1vs1's.

[Reactie gewijzigd door Koning Willy op 22 juli 2016 15:02]

Waarom maken Nintendo, Sony en Microsoft geen console samen?
Die poging is ooit gedaan door Nintendo en Sony, maar beide partijen konden het o.a. over de licenties niet eens worden. Sony is vervolgens zelf verder gegaan wat resulteerde in de PlayStation 1. Ook nu is dat een groot probleem: wie krijgt wat, en waar ligt de verantwoordelijkheid per partij.

Daarnaast is het goed om diversiteit in de markt te hebben. Zorgt voor een betere marktwerking, concurrentie, en exclusieve deals. Hoewel exclusiviteit opzich niet goed is, zorgt het er wel voor dat de partijen elkaar constant proberen te overtreffen wat de consument alleen maar ten goede komt. Zie bijvoorbeeld kaskrakers als Uncharted, Halo, God of War en directe concurrenten zoals Gran Turismo en Forza Motorsport.

Edit: spelling, additionele informatie

[Reactie gewijzigd door D3F op 22 juli 2016 13:26]

Ik kan echt letterlijk geen enkel nadeel voor de platformen bedenken voor crossplay. De platformen houden hun eigen netwerken, houden hun eigen exclusives. Er is geen sprake van concurrentie.

Shooters zou je met het verschil in input wel merken ja, maar dan kiest de developer ervor geen crossplay ondersteuning in te bouwen.

[Reactie gewijzigd door Geronimous op 22 juli 2016 15:54]

Klopt, en dat is ook zeker niet het punt dat ik hier benoem. Cross-play is prima en moedig ik alleen maar aan. Het punt dat de originele poster aanhaalde was de vraag waarom Microsoft, Sony en Nintendo niet hun krachten bundelen om één console te maken.
voor de geinsteresseerden voor de playstation/snes combi: http://arstechnica.com/ga...rned-on-and-disassembled/
Exclusieve deals vind ik juist het aller kutste van de console.
En welk doel wil je daarmee gaan bereiken? 1 grote machthebber?
Ze zullen met z'n drieën nooit uitkomen over de winst verdeling. Ook moeten alle partijen op sommige vlakken veel geld moeten afschrijven. Als ze bijvoorbeeld Microsoft het netwerk gedeelte gaat doen, dan kunnen Sony en Nintendo de netwerken die hun hebben opgebouwd weggooien.
Welke winstverdeling? Bij de meeste multiplayer games beheert de developer toch zelf gameservers, die dan als 'buffer' tussen de netwerken van Sony en MS zit?
Philips is het wel gelukt de licentie van Nintendo te krijgen.... zoek maar eens op CD-i :)
dat was geen succes haha, de zelda die Phillips heeft gemaakt van dramatisch slecht als ik de berichten mag geloven.
Ik heb er twee thuis liggen, de spellen zelf vallen wel mee, de filmpjes zijn inderdaad dramatisch...
Kijk ook maar eens naar hotel mario, doodzonde van Philips om zo om te gaan met indertijd een van de meest prestigieuze licenties....wat een flapdrollen.
Waarom zouden ze?

Je moet eens weten hoeveel Sony verdient met de Playstation (zowel Hardware als Software).
Voor de spel ontwikkelaars zou het wellicht wel beter zijn, zeker als de architectuur van de consoles van elkaar verschillen (PS3 vs Xbox360).

Nintendo heeft blijkbaar andere prioriteiten gezien de manier waarop ze de WII-U afserveren..
En Microsoft en Sony ook.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee