Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Crossplay tussen PlayStation 4 en Xbox One werkt in Fortnite

Door , 87 reacties

Spelers van Fortnite hebben ontdekt dat er crossplay mogelijk is tussen de PlayStation 4 en Xbox One. Dat is opvallend, omdat Sony en Microsoft officieel geen ondersteuning bieden voor crossplay tussen de consoles. Mogelijk heeft ontwikkelaar Epic crossplay ingeschakeld.

Spelers van Fortnite laten op Reddit weten dat er crossplay is tussen spelers op de PlayStation 4 en de Xbox One. Eerst viel bij gebruikers van de PlayStation-versie op dat er spelersnamen met een spatie in het spel verschenen. Op de Sony-console is het niet mogelijk om een naam met een spatie te gebruiken. Later plaatsten spelers ook fotobewijs, zo is te zien hoe een vader en zoon samen in hetzelfde Fortnite-potje zitten, op een PlayStation 4 en een Xbox One.

Ontwikkelaar Epic Games heeft niets bekendgemaakt over het activeren van crossplay tussen de twee consoles. Ook Microsoft en Sony hebben hier niets over gezegd. Het is niet duidelijk of de functie met opzet is aangezet en het is ook niet duidelijk of crossplay tussen de consoles actief zal blijven. Spelers van de consoleversies konden al samenspelen met pc-gamers.

Het is al langer bekend dat crossplay tussen de PlayStation 4 en Xbox One technisch mogelijk is, maar tot nu toe werd dat afgehouden door Sony en Microsoft. In juni stelde Sony in een interview dat het een 'commerciële discussie' is en daarmee lijkt het om geld te gaan. Bij games als Rocket League en Minecraft is crossplay tussen consoles en pc mogelijk, maar niet tussen de PlayStation 4 en XBox One.

Fortnite kwam in juli beschikbaar via Early Access. Vorige week werd patch v1.6 uitgebracht, die een Battle Royale-modus toevoegt. Daarin moeten honderd spelers het tegen elkaar uitvechten op één groot speelveld. De laatste speler die overblijft, wint. De Battle Royale-modus is vooralsnog alleen beschikbaar op de Public Test-server, vanaf 26 september is de modus officieel beschikbaar.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

18-09-2017 • 14:48

87 Linkedin Google+

Reacties (87)

Wijzig sortering
Het wordt niet tegengehouden door Microsoft en Sony maar enkel door Sony.
Zie bijvoorbeeld ook maar met de Minecraft editie, er is zelfs cross play aangekondigd tussen de Nintendo Switch versie en PC/Xbox. Nee, het niet accepteren van Cross Play is enkel door Sony. Tot zoverre dus "for the players" ;)
Microsoft zag er in het verleden ook weinig in. Dus ergens klopt dit artikel wel. Dat MS (eindelijk) een opener beleid heeft omdat ze een nieuwe CEO hebben neemt niet weg dat MS er voortijd ook niet op zat te wachten.

Maar alles gegeven is dit natuurlijk wel interessant. Ik kan me iets herinneren uit 2012 dat een groepje "hackers" bezig waren met crossplatform servers tussen de PS3 en de Xbox 360. Kan me alleen het artikel niet meer voor de geest halen :(

[Reactie gewijzigd door FrontlineCoder op 18 september 2017 15:00]

Sony is met de PS4 een stuk "groter" dan MS met de Xbox One. Dus Microsoft heeft meer baat bij Crossplay. Als MS 65% van de console markt in handen had, dan zouden ze echt geen crossplay met andere consoles toestaan, Ze willen niet dat hun potentiŽle klanten console Y kopen inplaats van hun eigen console.
maar hoe weinig vertrouwen heb je in je eigen product als je niet crossplay wilt hebben omdat je bang bent dat de mensen anders overstappen naar de xbox one en nog wel met hun vrienden op de playstation kunnen spelen?
Het heeft niks met geen vertrouwen van je eigen platform hebben.
Als jij het zekere van het onzekere kan garanderen dat mensen niet naar een concurrent kan dan doet men dat.
Dat zou jij ook doen als jij een miljarden bedrijf runt.
Sony heeft geen baat bij daarbij daarbij vroeger wilde Microsoft het ook niet in de rijden dat 360 meer verkocht.
Hmm maybe, heb geen ervaring met een miljarden bedrijf runnen. :P
Maar naar mijn idee is het nu niet goed voor de reputatie van Sony, het bedrijf die geen Crossplay wilt terwijl alle andere consoles het wel doen. Dat kan er uiteindelijk ook voor zorgen dat mensen de andere console kopen want daarmee kunnen ze wel met vrienden die een andere console hebben gamen.
Vroeger wilde Microsoft het ook niet en het was toen ook geen probleem.
En dan de andere consoles zijn xbox plus Nintendo.
Xbox verkoopt 50% minder en Nintendo kan je haast niet noemen op dus moment.
Nintendo zal ook niet alle spellen aan kunnen die wel beschikbaar is op ps4 xbox one.
Dan heb je ook ps4 exclusieve die 20%en meer zijn tegenover xbox.

En dan tegen pc spelers.
Daar heb je dan joystick en keyboard spelers wat ook niet iedereen wil.
Dus dan blijft er niet veel van over.

crosplay is net zo interessant als dat je 360 spellen op xbox one kan spelen...miniem
"want daarmee kunnen ze wel met vrienden die een andere console hebben gamen."

Met PC-gamers? Daar wil ik juist niet mee of tegen gamen omdat die met toetsenbord en muis spelen.. Of op een of andere manier tegen die tijden een controller kunnen faken zodat je met een online shooter geen kans meer maakt op een console.

Met Switch gamers? Die krijgen oude versies van spellen zoals bij Fifa bijvoorbeeld, of exclusives die toch niet op de PS4 uitkomen.

Nee laat ze het maar lekker gescheiden houden _/-\o_
Sony wilde juist wel Crossplay en werd in de tijd van PS3 - Xbox 360 steeds dwars gezeten door Microsoft. Daarom hebben veel PS3 en PS4 spellen al crossplay met PC. andere consoles hadden dit niet!. Nu komt pas opeens de discussie, omdat Minecraft en Rocket league wel crossplay gaat worden met de Switch en Xbox. Ondertussen had Rocket League bij Xbox geen crossplay en had de PS4 versie Crossplay met PC, nu krijgt/heeft Microsoft dat ook voor Rocket League en die accepteerd nu wel crossplay met Switch etc. Alleen omdat deze keer Sony het niet accepteerd, begint iedereen te piepen. Zo zie je maar dat consumenten een kort geheugen hebben en opeens vergeten zijn dat Microsoft in het verleden juist ontzettend tegenwerkte. Het is wel zo dat ik vind dat Sony met een goede reden nu moet komen, aangezien de makers van Rocket League en Minecraft aangegeven hebben dat ze wel graag Crossplay tussen Xbox en PS4 willen. Al is dit vanuit Minecraft wel een apart, gezien dit van Microsoft is en Microsoft zelf ook redelijk dwars liggen om absurde eisen aan Sony te stellen(bijvoorbeeld hoge licentie kosten, of openleggen van PSN netwerk voor Microsoft). In dat geval kan ik me voorstellen dat Sony het niet ziet zitten om hieraan mee te werken. Nintendo moet nu knallen, heeft nog steeds een belabberd eigen netwerk (dus wil misschien leren van Xbox Live) dus mogelijk dat die makkelijker toegeven aan de eisen.
ah in de tijd van de xbox360/ps3 was ik nog niet bezig met cross play, maar wist niet dat sony het toen wel wilde en microsoft het toen niet wilde.
Maar goed, uiteindelijk zou het voor iedereen beter zijn om het gewoon open te hebben en je met vrienden op andere consoles kan samen gamen (met veel spellen kan de pc beter buiten de crossplay gelaten worden door verschil tussen keyboard en controller).
Dus ergens klopt dit artikel wel. Dat MS (eindelijk) een opener beleid heeft omdat ze een nieuwe CEO hebben
Niet echt :). Veel van het huidige beleid komt direct uit de koker van Ballmer. Dat hij daarbij zou opstappen was gewoon onderdeel van het plan, aangezien hij het boegbeeld was van het slechte imago dat MS had.
Serieus? Het was toch echt Steve Balmer die bijvoorbeeld Linux een cancer noemde en de eerste iPhone als gimmick wegzette. Ik was juist onder de impressie dat Ballmer de bad guy was en dat Nadella juist de good guy. Ik bedoel MS heeft onder zijn bewind veel OpenSource bijvoorbeeld omarmd. En staat MS onder zijn bewind juist veel opener naar andere technologieŽn en bedrijven dan onder Ballmer.
Ik was juist onder de impressie dat Ballmer de bad guy was en dat Nadella juist de good guy.
Dat Ballmer de bad guy was is precies waarom het roer nooit omgegooid kon worden zonder ook zelf op te stappen. Natuurlijk heeft MS altijd gevochten tegen OSS, maar dat bleek een gevecht dat ze niet konden winnen. Dat het roer dus om moest was natuurlijk wel duidelijk. Nieuw tijdperk, nieuwe CEO. Al wil ik niet suggereren dat Nadella geen invloed heeft gehad, hij was de man die het schip ging trekken dus dan moet ie ook wel achter het nieuwe beleid staan. Maar het is een hele periode van overgang geweest. Niet dat Nadella nadat hij het stokje kreeg ineens zei dat ze het allemaal wel efkes anders gingen doen ;).

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 18 september 2017 15:25]

Je kunt dit ook zien als je naar Azure of de Surface producten kijkt. Je ontwikkeld zulke platformen niet in de 3 jaar dat Nadella nu CEO is.
Microsoft doet waar ze altijd goed in zijn geweest: strategisch veel geld verdienen. Vroeger was dat aan Windows, Office & Closed Source, nu is dat aan Azure en Office 365.
Nadella was verantwoordelijk voor Azure in de jaren daarvoor. Hij vocht daar juist al jaren voor de openheid van het platform en is mede verantwoordelijk voor de nieuwe koers van Microsoft. Hij en anderen zoals Scott Guthrie en Scott Hanselman zijn al jaren voorvechters van een meer open Microsoft.
Het nieuwe beleid heeft niets te maken met de nieuwe CEO. MS is in dit geval gewoon wat slimmer en voelt de markt wat beter aan. Die voelde aan hun water al dat de kop verkeerd zetten, een boel ontevreden klanten en veel gezeik op het internet gaat opleveren. Dat zal ze financieel een stuk meer geld kosten dan crossplay aanbieden.

Bill Gates werkt sinds de aanstelling van Satya Nadella weer officieel voor Microsoft, van 1 dag per week een beetje de consultant uithangen, ging meneer Gates weer 3 tot 4 dagen per week voor MS aan het werk.

Het 'nieuwe' beleid van MS onder Ballmer al in gang gezet. Satya Nadella sluit juist goed aan bij de nieuwe route die MS ingeslagen is. Niet andersom.

Er is overigens weinig nieuws aan het open beleid van MS, ze zijn altijd al erg open geweest. Het grootste verschil is dat ze het nu in de aanval gebruiken voor marketingsdoeleinden. (en harder dan ooit Linux proberen buiten te sluiten :) )

En ten tijde van de PS3 was er een cross platform game, 1 van de final fantasies.

[Reactie gewijzigd door batjes op 18 september 2017 15:39]

Het nieuwe beleid voor Xbox heeft nauwelijks te maken met "slimmer" of de markt beter aanvoelen, maar vooral met het feit dat de ps4 meer dan dubbel zoveel verkoopt dan de xbox one. Blijkbaar kunnen console fabrikanten pas pro-consumer beslissingen nemen als de concurrentie het beduidend beter doet; vorige generatie was dat ook het geval bij Sony.

Op dit moment zou ik trouwens zelfs zeggen dat Microsoft absoluut niet slimmer geworden is qua gaming of de markt beter aanvoelt. De reputatie van het Xbox merk heeft nog nooit zo laag gelegen, en de meeste pc gamers mijden de Windows Store als de pest. Mogelijk zal de xbox one x daar verandering in brengen, al vrees ik daarvoor gezien de hoge prijs.
Nou, heeft denk ik niet zoveel te maken met de verandering van CEO. Maar meer te maken met het feit dat xbox nog steeds behoorlijk achterliep op de PS4.
Anderzijds vraag ik me af hoe Sony bij derde partijen zoiets kan tegenhouden. Als ik een dedicated server kan realiseren die verkeer van alle platforms in 1 queue weet te krijgen en weer terug, wat is dan het probleem?
InitiŽle verkeer van een game gaat altijd via de Sony/MS servers, online status, friendlist, etc, daarin kunnen zij daarna gewoon het zooitje blokken (wat ze eigenlijk al zien bij goedkeuring van de game).
Friendlist/status is toch ook helemaal niet nodig in een potje zelf? Stel ik kom door die auth heen en ik zie ineens Xbox-spelers rondrijden, dat heeft toch helemaal niets te maken met een Sony auth? De server stuurt fijn heen-en-weer wie ik neerschiet of wanneer ik doodga. Ik denk niet dat er bij elke actie door de Sony-servers wordt bekeken of die actie wel door een Sony-authenticated account gebeurde.
Ik zeg ook, initiŽle dataverkeer. Of je de game bezit, hostess, dlc, aankopen, dat loopt gewoon via MS/Sony server.
Het probleem is ook dat je op de xbox geen mensen op de ps4 kan blokkeren. Bij xbox kan ik een gebruiker blokkeren en die zal ik daarna nooit meer tegenkomen in berichten of binnen games. Dat gaat natuurlijk niet bij een schreeuwend kind op een ps4.
Maar die kan dan toch alleen in het spel berichten sturen? Daarbuiten heb je niet hetzelfde platform dus wordt berichten sturen lastig. En in het spel kun jw gewoon een blok optie maken.
Dan moet je zo'n persoon per spel gaan blokkeren. Dat is toch heel onhandig?
Crossplay is leuk, maar dan moeten ze het wel goed aanpakken. Dus invites overweer, blocks over en weer, etc. De API's zijn er al (wel closed) en kunnen bij xbox gewoon over de cloud lopen.
De technische haalbaarheid is niet echt relevant, de content is niet jouw intellectueel eigendom.
Als Sony dit ongewenst vindt, om welke reden ook, heb je legaal gezien pech.
De content is bijvoorbeeld van Psyonix (Rocket League) op alle platforms, dus het is ook Sony's intellectuele eigendom niet.
Ik denk dat Sony weldegelijk iets te zeggen heeft over PSN datastromen.
Of het Sony's IP is, maakt helemaal niets uit. De playstation is van Sony. Dus zul je aan de grillen van Sony moeten voldoen wil je gebruik kunnen maken van de Playstation.
Dit zat ik me dus ook af te vragen. Ik kan me bijvoorbeeld niet voorstellen dat Sony of MS externe dedicated servers kan monitoren en op die manier crossplay tegen kunnen houden.
Dan trekt Sony gewoon de licentie in.

Dit zal gewoon in het contract staan wat developers en publishers tekenen bij Sony.
"Het wordt niet tegengehouden door Microsoft en Sony maar enkel door Sony."
Dit is incorrect, Final Fantasy XIV wordt door Microsoft tegengehouden, dat sinds 't begin af aan.
Square-Enix had al aangeven dat ze de game willen uitbrengen op Xbox maar Microsoft zit hun dwars (zoek 't maar op), ze zijn al sinds 2013 volgens mij in discussie maar 't loopt naar niets uit.
Dat terwijl cross-play sinds 't begin af aan mogelijk was/is met PS3/PS4/PC, wel is 't zo dat Sony meer tegenhoudt ja.

On-topic: best wel leuk dat vader en zoon samen spellen hoewel ze op een andere console zit, goeie zet van Epic IMO.
Of 't nou met opzet is of niet maakt niet echt veel uit, het is geen goede stap vooruit hoe dan ook.
Dat was inderdaad rond 2013, en Microsoft wilde graag hun eigen servers (wat dus betekende dat de Xbox versie een eigen realm had, die niet verbonden was met noch de PC versie noch de Playstation versie). Maar tegenwoordig ligt dit nu anders, aangezien Microsoft open staat voor Cross Platform. Als je kijkt naar een post op IGN:

Getting Sony to open up its online services to Xbox and Nintendo customers may be an insurmountable obstacle for Yoshida and Square Enix, however. Sony has previously opted not to support cross-platform online player for Rocket League and, more recently, Minecraft.

Ze willen de game graag uitbrengen op de Xbox One en de Nintendo Switch en daarover wordt dit geschreven:

Final Fantasy XIV director Naoki Yoshida has said he's still interested in bringing the MMORPG to Nintendo's Switch and Microsoft's Xbox One, and has had meetings with executives from the respective platform holders to make it happen.

Bron: https://www.gamespot.com/...and-xbox-on/1100-6451129/
Sony ondersteunt al heel lang cross play maar weigerde volgens mij het gebruik van een live-id voor het gebruik van minecraft op ps4. MS heeft hier de marketing machine op gezet en een ieder doen denken dat Sony de boze is hier terwijl ze sinds Ps3 al beperkt games cross-play hebben. Door diezelfde marketing is dit nu nieuws.
En toen XBox de grootste was in de vorige generatie werd crossplay tegengehouden door Microsoft O-).
Dat gedoe altijd met consoles, kon me nog herinneren dat jarenlang terug het exact het omgekeerde verhaal was dat Sony graag crossplay met Microsoft wou. Maar dat Microsoft toen weigerde. Inmiddels zit Sony op de troon en is het verhaal omgedraaid.
Da's het nadeel van het feit dat een console een gesloten ecosysteem is. Op pc kom je zulke anti consumer policies zelden tegen.
behalve als je Xbox Live games gaat spelen, die weer gekoppeld dienen te worden aan Xbox Live op de PC!
Klopt. Maar voorlopig zijn dat enkel de games van Microsoft zelf. Na gfwl staan er weinig 3rd party devs te springen om hier in mee te gaan.
"for the playstation players" zou het moeten zijn hehe.

ben benieuwd of dit blijft en zo ja of sony dan eindelijk zijn ogen open doet.. het zou brutaal zijn om het achteraf alsnog te blokkeren maar ja sony kennende is niets te gek
''For the players'' komt op Cross Play vlak niet echt naar voren inderdaad. Ik denk dat een grote factor bij het aanschaffen van een Playstation 4 is, dat vrienden hem ook hebben. Ze zien de verkoopcijfers al dalen van de (duurdere) Playstation 4 ten opzichte van de XBOX One als Cross Play er komt. Gewoon via de (goedkopere) XBOX One met je Playstation 4 vrienden spelen :+

[Reactie gewijzigd door Inception10 op 18 september 2017 17:28]

Het heeft volgens mij ook vooral te maken met de grotere player base op ps4. Wie beide consoles heeft zal een multiplatform game eerder kopen op het platform met de grootste player base. Console fabrikanten maken vooral winst op royalties van 3rd party games.
Waarom dus moeilijk doen als dit gewoon mogelik is? Jammer dat men hierbij eerder aan winst denkt dan mogelijkheden.
jij moet aan denken aan wie gaat de kosten toe?
beide bedrijven huren "officiŽle servers" voor hun eigen platform, sony wil geen xbox spelers op hun netwerk, geld zelfde voor microsoft.

nou.. als het server kosten zit bij developers (of spelers) dan dit is makkelijk, want hier heeft platforms geen zeg.

Player Hosted sessions (een van de spelers console wordt het host) gaat ook niet, want deze maak gebruik van het infra/netwerk van Sony en/of Microsoft.

gaat allemaal om geld :p
Dat is dus niet helemaal waar, want Sony is momenteel de enige die loopt te schoppen tegen crossplay. PC-Nintendo-Microsoft gaat dus al prima.
Is het niet zo dat Sony de enige is waarbij MP volledig client-server-gebaseerd is? Dit staat me namelijk nog bij van de berichtgeving over dit onderwerp tijdens de Xbox 360/PS3/Wii-generatie. MP op de 360 was gebaseerd op P2P-technieken (iets wat vaak bekritiseerd is n.a.v. het feit dat je evengoed nog moest betalen voor Xbox Live) en bij Nintendo was iedere maker van een spel zelf verantwoordelijk voor hosting van MP. Als dat nog steeds zo is dan kan ik me voorstellen dat dit onderwerp voor Sony wat lastiger is dan voor Microsoft en Nintendo.
Nouja, met dit spel dus niet, was blijkbaar een configuratie'fout' bij Epic.
Pc - ps4 gaat ook prima, er zijn diverse games die dit hebben. Sony wil blijkbaar enkel geen cross-play met Xbox.
Het hangt er natuurlijk een beetje vanaf wat voor architectuur Epic gekozen heeft voor zijn MP-functionaliteit. Ik weet niet wat Sony en Microsoft daarvoor opleggen maar ik stel me zo voor dat er keuzes mogelijk zijn waarbij MP niet op hun servers wordt gehost maar op die van Epic. Het feit dat er spelers van 2 verschillende console-werelden in een speelomgeving samenkomen maakt misschien al duidelijk dat noch Sony noch Microsoft echt afdwingt dat spelers in een door hen gehoste spelsessie ook geautoriseerde spelers in dan wel PSN dan wel Xbox Live zijn. Maar dan is het ook denkbaar dat dat aspect zich helemaal buiten de gehoste sessies van Sony of Microsoft afspeelt. Ik heb er weinig kennis van maar er is van alles over te bedenken.
Er is -eigenlijk- altijd de keuze geweest om servers als publisher/developer zelf te hosten, of bij MS of Sony neer te zetten.

Er is een tijdje bij de 360 geweest dat MS afdwong dat de servers voor XBL, ook binnen Azure gehost moesten worden, maar hier zijn ze dacht ik al wat jaren vanaf gestapt.

EPIC heeft zelf wel een paar serverparkjes, die zullen het allemaal zelf hosten.
Heeft niets met de servers te maken. Ik denk dat zelfs het financiele plaatje er maar bar weinig toe doet.

Heeft alles te maken met het feit dat Sony geen controle heeft over de spelers van Microsoft, en vice versa.

Ik vind het niet zo heel vreemd, dat in een ecosysteem van Sony, of Microsoft... Ze niet al te happig zijn op het feit dat hun concurent dan ineens iets in te brengen heeft binnen hun ecosysteem.

Wat ook niet helpt, is dat er sinds het uitbrengen van de Xbox, er een vete gaande is tussen de Playstation en Xbox afdelingen. Deze vete is erg belangrijk geweest voor de ontwikkeling van de 360/ps3 en PS4/XBO.

Als het aan MS had gelegen, hadden ze ook echt niet meegewerkt met crossplatform. Als ze marktleider waren geweest, was de kans echt minimaal geweest. Maar nu de PS4 veruit de grootste is, hebben ze wat dat betreft ook maar weinig keuze.
Dus het is wel okť als PC players op de Microsoft servers zitten voor bijvoorbeeld Minecraft Crossplay?
De Windows Store versie van Minecraft maakt net zoals de xbox en mobiele versies gebruik van xbox live. Er is dus sprake van cross-platform play, maar niet van cross-network play.
En als het gaat om het principe Nintendo Switch -> Xbox en andersom?!
Voor zover ik weet moet je ook op de Switch inloggen met een Xbox Live account om Minecraft online te kunnen spelen. Behalve de Java versie maken alle versies van Minecraft gebruik van Xbox Live servers.
Ik denk dat het niet zozeer met geld en meer met juridische aansprakelijkheid te maken heeft. In veel landen is het zo dat, als je een online platform op de markt zet, je tot op zekere hoogte ook verantwoordelijk bent voor het gedrag van de gebruikers op dat platform (of het inzichtelijk maken daarvan richting justitie). Denk maar eens aan situaties met Facebook en Twitter en discriminerende en bedreigende teksten daarop. Ik stel me zo voor dat partijen als Sony en Microsoft heel voorzichtig zijn met het aannemen van extra verantwoordelijkheden op dat vlak middels het aansluiten van een compleet ander platform waarover ze feitelijk geen controle hebben.
Voornamelijk Sony wil er niet aan. Denk inderdaad dat het om geld draaid gezien de keuze voor een console nog al eens bepaald word door welke vrienden hebben waar mee word samen gespeeld. Als iemand dan een Xbox kan kopen en toch samen spelen is dat natuurlijk een verlies.

Microsoft wil er wel aan en staat Crossplay ook toe. Als ik het goed begrepen heb is het strakt ook mogelijk om Rocket League op alle platformen (inclusief Switch) samen te spelen behalve de Playstation.

De vraag is dus of Epic het nu gewoon gedaan heeft (want technisch is het natuurlijk al jaren gewoon mogelijk) en kijkt of Sony er iets aan doet, of dat het perongeluk gegaan is.
Rocket League heeft al maanden cross-play tussen pc en ps4. Binnenkort dus ook tussen pc en xbox en switch. Pc-gamers zijn dus de enigen die met alle platforms kunnen spelen.
Waarom zondert Kim Jong-un zijn bevolking af van de rest van de wereld? Hij is bang dat ze ontdekken dat de buitenwereld beter is en dat de bevolking massaal gaat overlopen.
Nu er technisch steeds minder verschillen ontstaan tussen de console en PC versies van games is het wel tijd dat crossplay mogelijk wordt.. desnoods zonder ondersteuning van de netwerkeigenaren (PSN, XBL) en via de game makers, aangezien het blijkbaar zo ook kan.

Game makers zouden stug moeten doorgaan met dit soort ontwikkelingen ongeacht wat MS of Sony vinden (maar goed dan loop je ook risico dat je niet meer mag ontwikkelen voor dat platform)
PC en console spelers combineren is bij veel games niet handig, omdat je als PC gamer gewoon een voordeel hebt door muis en toetsenbord. Tussen Playstation en Xbox zou ik niet weten waarom dit jaren geleden al niet mogelijk had kunnen zijn.
Dat valt vies tegen, ik heb een muis en tobo setje voor de PS4, en met de meeste spellen werkt dat voor geen meter, maar bij bv Titanfall 2 kun je heel veel instellen en *bijna* een PC ervaring creeŽren, en toch werd ik vierkant afgemaakt door alle twin-stick pro's :) (en ik ben zeker niet slecht met toetsenbord en muis)
keyboard / muis kan in het najaar ook op xbox dus dat voordeel/nadeel valt weg
Genoeg spellen zoals racers, platformers of sportgames die door PC spelers met een controller worden gespeeld. Het enige voordeel wat je als PC gamer overhoudt is een betere performance, en eventueel een betere FOV (21:9). Ik denk alleen dat die laatste twee niet doorslaggevend zijn voor hoe goed iemand is.
Het heeft op zich vrij weinig met de techniek van het platform te maken, gezien netwerk communicatie natuurlijk compleet platform afhankelijk kan zijn.

Op het moment dat jij een spel op een platform uit brengt ben je echter aan voorwaarden gebonden, en als MS of Sony vind dat jij je er niet aan houd kunnen ze jou (en je software) gewoon van hun platform schoppen.
Misschien moeten Sony en Microsoft eens de handen in een slaan en een SoSoft X-Station maken ofzo....het beste van 2 console werelden ;)

Maar zonder gekheid, ik kan niet zien dat die zoon op de foto op de Xbox speelt. Ik zie wel rechts onder in het scherm van de vader een icoontje voor het rondje knopje staan, maar op de foto kan ik niet ontcijferen dat het op het scherm van de zoon om een xbox icoontje gaat.
Rechtsonder in het scherm zie je een Y, wat een xbox controller is. Kan het nog steeds PC zijn, met xbox controller.
Misschien is dit wel een test om te kijken hoe het gaat/loopt en/of het wel of niet interessant toch zou kunnen zijn, wie weet...
Mss is hier dan een markt voor een 3rd party die het op zich neemt om de hosting en regularisatie voor het cross-platform gedeelte. Zo zouden bvb alle platformen zich aan een strikt protocol moeten houden waarbij users kunnen blocked/banned/muted worden e.d. Het 3rd party bedrijf houd zich met de EULA en alle wettelijke zaken bezig zodat ook deze verantwoordelijkheid duidelijk afgescheiden is van de platformen. Natuurlijk dat deze service wel extra geld gaat kosten, maar als je hierdoor de kwaliteit en player pool kan verbeteren is dit het voor veel gamers wss wel waard.
Game is 100% F2P he? vanaf 26 september voor het hele publiek?
Ik heb hem net gratis in de PS store gedownload ;)

https://store.playstation.com/#!/nl-nl/zoeken/q=fortnite

Edit: linkje erbij, afbeelding lukt niet.

[Reactie gewijzigd door MisterJRF op 18 september 2017 17:18]

Eronder staat dat je de founder pack nodig hebt om hem te spelen? Ik zal hem zelf ook maar even downloaden.
zolaat pas? mwa dan ben ik hem alweer vergeten
Nou, volgensmij is het niet F2P, maar moet je minimal de standard edition pack kopen van 29 euro.
ik heb het over straks, als het uit de ''beta'' is
Ik zou erg blij zijn als crossplay mogelijk wordt gemaakt tussen Playstation en Xbox. Genoeg vrienden die FIFA spelen op de verschillende consoles, maar nu niet tegen elkaar kunnen spelen. Erg jammer. Kom op, Sony en Microsoft!
Wel grappig, als je nu die zchyper nine opzoekt op google, komt op elke newsite nu terug :P Hij heeft inderdaad Fortnite achievements, daar zou het verhaal wel kunnen kloppen.
Ook bij rocket league zijn xbox spelers gespot.
Maar zolang je niet je vrienden in lobby kan inviten heb je nog niks aan crossplatform in mijn ogen.

[Reactie gewijzigd door Marcvg op 18 september 2017 16:50]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*