Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Epic Games' Fortnite is verkrijgbaar in Early Access

Door , 92 reacties

Fortnite, de 'co-op survival sandbox game' van ontwikkelstudio Epic Games, is nu verkrijgbaar in Early Access. De game is dus nog niet af, maar de ontwikkeling is in een zodanig vergevorderd stadium dat de studio de game tegen betaling beschikbaar maakt.

Fortnite werd in 2011 aangekondigd door Epic Games en is in ontwikkeling voor Windows, MacOS, Xbox One en PlayStation 4. De Early Access-toegankelijkheid geldt ook direct voor al die platformen. Hoewel er momenteel nog betaald moet worden voor Fortnite, is het de bedoeling om er een free to play-titel van te maken wanneer de game uit de bètafase is. De verwachting is dat dat in 2018 gaat gebeuren.

De game was al een aantal dagen geleden speelbaar, maar alleen voor zij die de duurdere pre-orderpakketten hadden genomen. Het spel is op pc's overigens niet op Steam te vinden, maar op de Epic Games Launcher. De goedkoopste editie kost 39,99 euro en de duurste 149,99 euro, met daartussenin nog twee prijsniveau's van 59,99 en 89,99 euro. De duurdere edities bevatten extra exemplaren van de game, unieke wapens, xp-boosts, extra inventarisruimte en meer.

Fortnite werd door Epic Games-oprichter Tim Sweeney omschreven als 'een kruising tussen Minecraft en Left 4 Dead'. Spelers moeten het willekeurig gegenereerde gamelandschap afzwerven op zoek naar voorwerpen en grondstoffen, zodat ze wapens en forten kunnen maken om zich te verdedigen tegen de onophoudelijke golven zombie-achtige vijanden genaamd Husks. De game kan alleen of met medespelers gespeeld worden.

Reacties (92)

Wijzig sortering
Heb een jaar toegang gehad tot de Alpha.

Het is HEEL VEEL grinden, en als je sneller wilt progressen moet je je knip open trekken. Later in het spel word het zo hardcore dat je wel geforceerd word te betalen voor RNG Lootboxes.

Dikke Pay 2 Win (Pay 2 Progress)

[Reactie gewijzigd door TheDeeGee op 25 juli 2017 19:59]

Dus je moet betalen om te kunnen spelen en vervolgens mag je in de buidel tasten om betere gear te krijgen/sterker te worden? Dan mogen ze die game ergens stoppen waar de zon niet schijnt. Geef mij maar de werkwijze van PUBG. Alles uit lootcrates (die je met gewonnen credits kunt kopen) is puur cosmetisch en iedereen begint elk potje op de kleding na kaal. Geen skillpoints, geen speciale wapens of levels met bijbehorende perks. Iedereen gelijk bij de start van ieder potje, en da's veel leuker.
Nou ja, je hoeft niet betalen... maar alles duurt echt 10 kaar langer.

Er is bijvoorbeeld ook geen currency mocht je een duplicate krijgen. Dus als de RNG Gods niet mee werken moet je weer heel wat farmen om een nieuwe Lootbox te kunnen kopen. Of je moet niet kunnen wachten en je knip open willen trekken.

Je hebt bijvoorbeeld Hero Lootboxes die 1000 V-Bucks kosten, en 1000 V-Bucks kost je 10 Euro. Die Lootboxes hebben de meeste kans op Heroes, maar of je de Hero krijgt die jij wilt spelen blijft RNG.

Hou je vast!

Volgens Zak Phelps de Executive Producer is het Fortnite Betaal Model de toekomst van PC Gaming...
Waarom is dat een probleem dan? Op deze manier wordt gamen voor iedereen iets wat betaalbaar is. Jarenlang wordt er gejankt om 't feit dat games duur zijn en daarmee praten sommige piratenrij goed, maar wanneer een game gratis is en je zelf kan betalen hoeveel je gaat betalen is het ook niet goed.

Ik vind het prioma dat ik zelf kan kiezen hoeveel ik wil inleggen en hoeveel langer ik ergens over moet doen, dat is een besluit wat je zelf moet maken.

In de beta is er iig geen lootbox - het zijn Lama's nu - die 100 V-bucks kosten waar je genoeg items uit kan halen om verder te gaan. Ik snap niet waarom het een heisa moet zijn dat je nu een vrij keuze kan maken hoeveel je wilt uitgeven. Dit is niet persoonlijk, absoluut niet. Maar ik zie hier geen probleem is. Natuurlijk er zijn altijd mensen die zich niet kunnen beheersen, maargoed die hebben we nu ook op Farmville.
Ach je komt er vanzelf wel achter :)
Hij denkt dat de game gratis is, dus dat moment zal snel plaatsvinden. :)
Zoals ik hierboven heb aangegeven het spel wordt uiteindelijk gratis uitgegeven, maak je geen zorgen die alpha heb ik zelf ook al gespeeld en op basis daarvan besloten om te wachten tot de beta en daar verder te gaan.

Je mag er nu inderdaad minimaal 40 voor inleggen. Waar het mij om ging is dat je zelf mag bepalen wanneer je een Lama koopt en wanneer niet.
Jazeker, want ik heb een maand of twee lang de alpha gespeeld en toen naast mij neer gelegd omdat het mij een leuk spel leek om samen te spelen met mijn vriendin en vrienden. En je maakt het behoorlijk groter dan het allemaal is. Voor 40 koop je genoeg Upgrade Lama's om een poos door de game heen te lopen als een tank. Die schematics kun je levelen en daarna evolven.

Aangezien het spel in 2018 gratis wordt - of in ieder geval wordt het spel gratis uitgebracht - heeft iedereen helemaal zelf in de hand hoeveel Lama's ze willen kopen, en aangezien je met de huidige Limited Edition niet instant 40 Lama's krijg maar 15, is het gratis spel met 10 Lama's bijna al vergelijkbaar exclusief de andere bonussen die je krijgt met de limited edition, dan heb je nog maar een tientje uitgegeven!

Het enige wat klopt is dat het spel grindy kan zijn, maar dat los je niet meteen op met Lama's aangezien die geen resources geven, daarnaast heb ik tijdens de headstart geen Lama pack hoeven kopen, het aantal schematics waarmee gegooid werd was genoeg voor resources om te evolven. Natuurlijk kan dat iets anders gaan lopen als je tegen de end-game aanloopt, maar tegen die tijd heb je ook al genoeg upgrade Lama's kunnen verrzamelen dmv de daily rewards en het aantal V-bucks wat het spel uitkeert na sommige missies.

Ik wil hier zker niet pretenderen dat het allemaal rozegeur en wodkalime is, er is zeker een model wat aanspoort om een beetje geld uit te geven om dingen wat interessanter te maken of gemakkelijker maar in mijn ervaring is het wel een stuk genuanceerder dan hoe je het nu voordoet. Dat mag, ik deel net als jij mijn ervaring.
Na dit verhaal denk ik, Lama aan mij voorbij gaan.
"ik zelf kan kiezen hoeveel ik wil inleggen en hoeveel langer ik ergens over moet doen"

Het is RNG, je hebt niets zelf te bepalen, alleen hoeveel risico je wilt lopen.
Ik had het er alleen over dat je zelf in de hand hebt wanneer je een Lama gaat kopen voor een progress boost. Daar kun je tientje aan uitgeven of honderden euro's. Dat je niet bepaald wat je krijgt is duidelijk, maar wel hoeveel geld je uit je portomonee wil trekken om nieuwe schematics te krijgen.

[Reactie gewijzigd door SacreBleu op 26 juli 2017 08:40]

Tot je opeens de volle mep betaald voor dit soort games, alles is een tergende grind maar je mag ook extra dokken om het spel ''leuk'' te maken.
Dus zoals we het nu doen bij sommige games met DLC maar dan erger.
Ja, klinkt leuk.

edit:
Wahaha, ze vragen hier al bijna de volle mep voor met 40 euro. Wat een onzin.

[Reactie gewijzigd door Deadsy op 26 juli 2017 00:11]

Dit is een manier om de game eigenlijk duurder te maken. Ook heeft dit negatieve gevolgen met de gameplay dat dingen veel langer duren om te progressen dan normaal zou zijn,

De voorbeeld van het duurder worden kan je al zien aan de versie van 150 euro model. Dat is absurd veel.
Wanneer ik verschillende aankoop opties zie neig ik juist eerder om te downloaden of een jaar te wachten. Helaas kan ik hierdoor geen puur multiplayer spelen want het leukste is bij release met deze spellen, dus dan laat ik ze maar voor altijd liggen.
Dat argument van jou klopt geen snars van .Deze game is gewoon 40 euro, gewoon triple A prijs, het is niet zo dat de game ineens goedkoper is geworden. Kom je even uit je droom bubbel, of moet ik er een speld in prikken?
Het spel wordt straks gratis uitgebracht. Je betaalt nu voor early access, hou jij die speld maar gewoon bij je.
Dat klinkt me meer als een gevalletje geld verdienen van de develepers / publishers.

Hoe zorgen we ervoor dat de wereld niet gaat flippen als we het spel en betaald en vol microtransacties uitbrengen? Wat nou als we zeggen dat het een early acces is, gamers hiervoor laten we betalen? De meeste verkopen van games vinden toch in de eerste maanden plaats, dus als we de game na een jaar 'gratis' met micro-transacties maken, dan hebben we onze koek en kunnen we die eten!
"Dat klinkt me meer als een gevalletje geld verdienen van de develepers / publishers."
Sterker nog. Ik dacht dat elke developer/publisher bezig was met geld verdienen. Bleh. Zeikerds
Als je het artikel leest is het wel degelijk de bedoeling dat het spel gratis verkrijgbaar wordt zodra het uit de beta is...
Early acces moet je voor betalen, maar daarna zou het gratis speelbaar moeten zijn...
het spel wordt gratis. nu kun je een pack komen waardoor je dagelijks een X aantal lama's (loot crates) krijgt.

zie

https://www.epicgames.com/fortnite/en-US/buy-now/deluxe

als alpha speler krijg je ook nog eens 20 euro korting op de game.
de goedkoopste versie geeft je:
Daily Loot Pinata Packs 6
Exclusive Founder’s Loot Pinata Packs 1

ik ga er vanuit dat wanneer het f2p wordt al die mensen dus geen dagelijkse lama's zullen krijgen :)
en er gewoon voor betaald wordt.

de keus is nu dus koop je de game voor die dagelijkse packs of speel je later zonder. op lange termijn zul je hier profijt van hebben natuurlijk en je steunt de devs hiermee door hem te kopen.

[Reactie gewijzigd door eehbiertje op 26 juli 2017 15:24]

6 Daily Llamas en een Founders Llama.

Dat is zo'n 8 Euro aan goodies voor maar 40 Euro ;)

Goeie scam!
na 5 dagen terug verdiend.. ;)

speel je meer dan 5 dagen is het "gratis"
ik zit zelf nog te twijfelen wat ik doe voor mij kost de game maar 20 euro dus..
maar als hij volgend jaar toch f2p wordt ga ik er nu geen geld insteken om het feit dat de game mij niet echt kan boeien. toch is er een functie ingekomen waar ik echt tijden met een paar devs over heb lopen kletsen vanaf 1 van de 1e alpha's dus dat is wel mooi.. (buildable homebases) maar niet overtuigend genoeg naar mijn mening.
Hoezo na 5 dagen terug verdiend?

Je kunt in Fortnite geen echt geld winnen, dus je verdiend helemaal niets terug...
Pay 2 Win toekomst van PC Gaming vind ik prima; zolang de titel dan gratis is. Ik speel ook Paragon van Epic Games welke gewoon gratis is en ik 250+ uur in heb zitten - ook allemaal gratis. Ik wil best betalen voor zo'n game (b.v. voor loot crate keys en stuff) maar eerst 40 lappen en dan nogmaals blijven lappen - no tx.

Persoonlijk heb ik ook nooit moeite gehad met de subscription optie van World of Warcraft - misschien is dat een betere optie. Maar goed, ze willen natuurlijk rijke stinkerds (of verwende kindjes) motiveren om meer cash uit te geven om meer te kunnen halen.

Eindeloos grinden is iets van het verleden vrees ik.
Is dit interessant voor mensen zoals ik die spellen zoals A Mighty Quest For Epic Loot en Orcs Must Die wel leuk vindt, maar niet van plan is hele avonden in het spel door te brengen?

Het sfeertje dat in dit spel hangt lijkt me wel leuk, maar ben bang dat het snel gaat vervelen. Of zit er genoeg variatie in om boeiend te blijven?
Veel variatie is er niet... er zijn dan wel verschillende soorten missies, maar het komt uiteindelijk allemaal op hetzelfde neer.

Explore/Harvest, Build and Defend... en dit weer opnieuw doen voor de volgende missie.
Bedankt voor de toevoeging, deze game ga ik dus echt niet kopen en had dus gewoon Free-2-Play moeten zijn. Helaas.
40 euro? Nee dankje
Wacht een jaar en het wordt free to play. Dat is altijd al de intentie van de makers geweest.
De goedkoopste editie kost 39,99 euro en de duurste 149,99 euro, met daartussenin nog twee prijsniveau's van 59,99 en 89,99 euro. De duurdere edities bevatten extra exemplaren van de game, unieke wapens, xp-boosts, extra inventarisruimte en meer.

Free to PAY ben ik eerder bang voor als je nu al extra betaalt voor de unieke wapens.
Dat klinkt eerder als pay to win.

Zoals in het artikel staat wordt het een free to play game.
Voor de early acces betaal je nu dus voor de extraatjes die je straks een voorsprong geeft op anderen.
Dat valt nu wel mee, er is geen PvP en wat je krijgt van de Lama's is nog steeds random. Wel krijg je een aantal epic wapens en doe je dus iets meer damage in het begin, maar voor een PvE game vind ik dat niet erg. Wanneer er PvP komt, dan kan het inderdaad wat problemen veroorzaken als je heel snel al heel veel wapens kunt vrijspelen. Echter, het verzamelen van wapens is niet hl moeilijk er zijn tal van spelelementen die je belonen met een Lama die je kan bashen voor loot. Uiteindelijk is het meer een 'quickstart' dan echt Pay-to-Win.

Sterker nog, mogelijk verziek je het spel voor jezelf alleen maar als je nergens naar uit hoeft te kijken omdat je alle mooie dingen al hebt gekocht in plaats van verzameld.
Pay to play heet dat :)
Pay tot win heet dat :)
Pay to win is als je een item wat je alleen kan kopen met echt geld beter is dan alles wat je gratis kan krijgen.

Is dat niet zo dan is het gewoon pay to be quicker.
Niks mis met een verdienmodel, maar Fortnite doet het op een hele lelijke manier; pay to progress, wat we ook zien bij al die walgelijke smartphone games. De grind zal je al snel naar de knip doen pakken of het in zijn geheel opgeven, top verdienmodel!
Zo speelt de founders beta dus nog niet echt. Ja je kunt geld kopen om betere wapens e.d. aan te schaffen, maar dat is vooralsnog helemaal niet nodig. Ze zullen waarschijnlijk ook meer de customization kant op gaan (dus uiterlijk kopen).

Belangrijkste is dat het vooral een leuke game is, ook zonder betalen. En dat lijkt er vooralsnog wel op.
Een game voor de micro-pay generatie, want alles wordt toch wel betaalt door de magische credit card van pappie of mammie.. :+
Ik snap eigenlijk de weerstand tegen de micro-pay games nooit zo. Ik speel bv BoomBeach en heb daar al zeker 150 uur inzitten, als ik zo nu en dan voor 1,95 diamantjes koop is dat vreemd maar 59,95 voor 12 uur Gameplay op de console vind iedereen dood normaal.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 25 juli 2017 21:41]

Waar men in deze context, van games van dit kaliber, problemen mee heeft is dat micro-transacties in games komen die gewoon 50/60 kosten. Je geeft een bedrag uit dat voor kort gelijk stond aan een volledige ervaring, waar nu het risico steeds meer bestaat dat de spelervaring wordt versneden of negatief wordt aangepast om micro-transacties aanlokkelijk te maken. En zo betaal je uiteindelijk een hoop meer. Nu zijn er wel problemen met gratis games met micro-transacties, maar die zijn van een andere aard.

[Reactie gewijzigd door Cowabungaa op 25 juli 2017 20:01]

Daar heb je natuurlijk een punt maar bij eenmalige kosten weet je dat je verder gewoon "gratis" kan spelen. Bij microtransactions heb je dat (zeker als klein kind zijnde) vrijwel niet door waardoor je alsnog veel meer kan betalen.

Verder vind ik het zelf niet raar als men zo nu en dan iets koopt qua microtransactions. (dit gebeurd genoeg bij CS:GO, TF2 en Rocket League).
Micro-pay games zijn ook geen volwaardige single-player games met een begin en een einde zoals een film, met micro-pay games is het doel juist om zoveel geld uit je te slaan dat mogenlijk is (ja jij mischien niet, maar kinderen wel)..

en welke game is 12 uur trouwens? Games met een review score van 4 van de 10?
Er zijn zat games waar je in een theoretische 12 uur de verhaallijn doorloopt en dat hoeven helemaal geen 4/10 games te zijn.

Misschien zijn micro pay games beter te vergelijken met multiplayer games ipv single player bedenk ik mij nu.

Mensen stoppen ook 150 uur in Battlefield en betalen daar 59,- voor. Dan is 30x diamantjes kopen voor 1,95 zo gek nog niet.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 25 juli 2017 21:40]

Haha mooi verhaal. Goed onderbouwd ook.
Kan je dit spel ook spelen zonder dat je aangevallen wordt door die zombies? Ik bedoel gatheren, bouwen, exploren en wanneer jij het wilt het conflict opzoeken?
Je kan in principe alleen in je eigen basis niet worden aangevallen en bouwen zolang je geen Storm Shield mission doet.
Als je een Storm Shield missie doet, moet je het gebouwde fort van een aantal waves van Husks verdedigen

Verder wordt je altijd aangevallen tijdens de andere quests.
En eigenlijk kun je geen progressie boeken als je geen aanvallen afslaat.
Het is volgens de makers wel de bedoeling dat er ooit een full creative modus komt, omdat dit n van de meest requested features is.
Zoals anderen hebben gezegd kan je alleen in je eigen basis niet worden aangevallen, tenzij je natuurlijk een missie daar doet waar je dus wel moet verdedigen. De rest van de missies zijn willekeurig opgebouwd in nog steeds redelijk grote maps. Bij veel missies heb je of de keuze om zelf op een gegeven moment een objective te starten, of genoeg tijd om veel te gatheren en bouwen. Je kan in die missies ook bouwen zonder te vechten (gewoon niet de objective starten) maar dat heeft weinig zin aangezien alles weer weg is zodra je weggaat.
Zo'n vet spel! Plants v zombies, garden warfare meets minecraft. maar die prijs daar schrok ik wel ff van.
Dat is toch altijd met founder editions? Gewoon wachten en hij is vanzelf gratis.
Hij gaat ergens volgend jaar Free to Play. Is nog even afwachten hoe speelbaar de game dan nog blijft, maar voorlopig voelt het niet als F2P game (maar is ie al vrij volwassen voor een beta).

Enige nadeel vind ik nog de herhaling die je hebt. Draait toch wel veel om eindeloos dingen te blijven verzamelen en vervolgens een basis te maken en te verdedigen. Je kunt veel mooie bouwwerken maken, maar die zijn eigenlijk nooit echt functioneel of handig.
Ja het voelt aan als een goede start maar het is nog niet af. Er kunnen nog zoveel dingen veranderen die dit spel van "vet"naar bijna perfect kunnen brengen :D
Zoveel gaat er niet meer veranderen.

A jaar geleden hadden ze nog Character Creation met elke Class zijn eigen Skill Tree. Dat is er allemaal uitgesloopt.

Daarnaast is het Grinden al 2 jaar hetzelfde, dat gaat niet veranderen of ze moeten veel backlash krijgen van hype pre-orders.
Waarschijnlijk is het eruit gesloopt zodat je meer flexibiliteit hebt in wat je wilt maken. Zo kun je nu ook makkelijker wisselen, zonder classes. Verder zijn meer zaken in de abilities per class gekomen en niet in de skill tree. Tenminste, zo heb ik het begrepen. Je upgrade gewoon je karakter voor meer stuff.
"gewoon"

Daar kom je nog wel achter.
De goedkoopste editie kost 39,99 euro en de duurste 149,99 euro, met daartussenin nog twee prijsniveau's van 59,99 en 89,99 euro.
40EUR voor een game die in early access is *EN* ook nog eens geforceerd een "ballast-launcher" gebruikt ipv de standard voor Digital Distribution (STEAM).

Uitgevers worden steeds idioter.

En betalen voor een game die free-to-play wordt, zijn mensen helemaal gek geworden? Op deze manier kan je het publishers niet kwalijk meer nemen dat ze ipv de vinger constant de hele hand eraf rukken.

[Reactie gewijzigd door CobraVE op 25 juli 2017 20:42]

Waarom zou Epic 30% van de omzet bij Valve inleveren terwijl ze al jaren een eigen launcher/CDN gebruiken voor hun in-house producten?
Lord Gaben.....
Omdat ze dan zelf niets meer kwijt zijn aan hosting etc, dat zit namelijk in die 30%.

Je hoort producenten van goederen toch ook niet klagen ze omzet kwijt raken aan winkels? Waarom is dit met STEAM dan zo'n groot niews? STEAM is als een supermarkt/winkel, letterlijk.
Voor de 40 Euro krijg je maar 8 Euro aan goodies.

6 daily llamas
1 founders llama

Idd beter wachten op F2P... als het tegen die tijd nog een ding is.

[Reactie gewijzigd door TheDeeGee op 26 juli 2017 15:44]

Ik had nog niet van deze game gehoord en toen ik las survival co op dacht ik meteen: pff weer zo een zombie survival game, waar we niet genoeg van hebben.. Na het kijken van de video zijn me gedachten wel veranderd het ziet er leuk uit en vind de teken style dan ook wel wat hebben :D Deze ga in de gaten houden , momenteel wel erg duur voor een early access game
edit;typo

[Reactie gewijzigd door Tweakwondo op 25 juli 2017 18:24]

Ik heb het spel en ben er volledig verzot op.
Mijn vriendin heeft even meegevolgt toen ik het spel speelden en nu speelt ze het ook, we spelen met ons twee of nog 1 a 2 vrienden extra en amuseren ons rot.
Mijn beste 40 gespendeerd dit jaar
Als ik de trailer zo zie geeft me dit een gevoel van Overwatch.. Niet qua gameplay natuurlijk, maar wel qua design en uitstraling.. Denk dat ze daar ook op mikken, omdat ze zien hoe populair Overwatch is..

Belachelijke prijzen trouwens.. Helaas al een paar keer teleurgesteld in dit soort early-access projecten, ik doe daar niet meer aan mee.. Maak je game eerst maar eens af, dan kijk ik wel of het mijn geld waard is..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 25 juli 2017 19:20]

dit spel was in 2011 onthuld, overwatch pas in 2014
Helaas slaan ze totaal de plank mis door juist het tegenovergestelde van Overwatch te doen.
Helaas wederom een pay 2 win game. Schaamteloos en zonder voldoening. Een blamage voor de industrie.

[Reactie gewijzigd door ExIT op 26 juli 2017 05:12]

"Het spel is op pc's overigens niet op Steam te vinden, maar op de Epic Games Launcher."

ENNN pass.. weer een nutteloze launcher instaleren zeker pleur maar op met die rotzooi

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*