Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties

Ontwikkelstudio Epic Games heeft stilletjes Paragon aangekondigd. Het is nog niet bekend in welk genre het spel van de Amerikaanse ontwikkelaar valt. Spelers nemen ieder de rol aan van een hero, wat een moba-opzet doet vermoeden.

Naast heroes maakt de game ook gebruik van items, zo is te zien op de teasersite voor de game. De itembeschrijvingen spreken van zaken als shielded targets, buffs, critical strikes, successive hits en bleeding targets. Dat zijn zaken die doen denken aan rpg's en moba-games. Van de heroes is er momenteel maar een te zien, genaamd Twinblast. De komende vier weken onthult Epic iedere week een nieuwe held.

Volgens Epic moet de game in het begin van 2016 uitkomen, wat verraadt dat de ontwikkeling van de game al vergevorderd moet zijn. Ook inschrijvingen voor de bètatest van Paragon staan direct open. Spelers kunnen op de teasersite ook een uniek item uitzoeken dat ze kunnen gebruiken in de bèta. De game komt uit voor pc's. Epic Games werkt tegelijkertijd aan Unreal Tournament en Fortnite.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (35)

Het lijkt mij ook eerder dat ze een MOBA neerzetten naast Unreal Tournament. Want je gaat geen twee FPS games launchen.

Ik heb met de pre-alpha van UT wel veel plezier. De gameplay is heerlijk vertrouwd. Maar ze moeten écht wat doen aan het menu, vriendenlijst en serverlisting. Op een LAN is het zo goed als onmogelijk om met elkaar te spelen op dit moment. En samen in een server komen kost ook bijzonder veel moeite.

Wel fijn dat Epic lekker bezig is met het maken van games!
Zou ook nog een " Overwatch" stijl game kunnen zijn om de competitie met blizzard aan te gaan.
Vergeet Battleborn niet... Als dit een zelfde soort game wordt dan wordt het druk in dat genre. Battleborn heeft dan in ieder geval nog de coop missies om zich een beetje te onderscheiden.
en Paladins van Hi-rez, en er was er nog één, maar weet niet meer welke. :?
Ligt er aan de game zijn namelijk niet helemaal het zelfde wat de een gebruikt liever pistolen en de ander liever zwaarden dus er is voor ieder wat wils.
Epic heeft Fortnite (https://www.fortnite.com/) ook nog in ontwikkeling.

[Reactie gewijzigd door mrkleise op 4 november 2015 10:46]

Geweldige game is dat, maar nog heel erg vroeg in de alpha. Vind het vreemd, als je kijkt naar hoe lang het al in ontwikkeling is. Minecraft meets shooter meets Orcs must die. Erg leuk met vrienden.
Ik heb hem nog niet kunnen spelen maar ik wacht ook al een aanzienlijke tijd op Fortnite. Had eigenlijk rond de zomer al een invite verwacht voor de alpha maar helaas :(
Ik kreeg eind augustus een invite, ik was helemaal vergeten dat ik me had aangemeld, volgend mij was ik een van de eersten. Het is nog steeds in een zeer vroege fase. Ik had 2 invite mogelijkheden gekregen. Die heb ik helaas gebruikt, maar als ik weer een krijg, kan ik het naar jou sturen als je interesse hebt.
DM me je mail adres!
Ik krijg een foutmelding als ik je DM. Volgens de site kan of mag je geen priveberichten ontvangen :?
tis dan ook nog zwaar een pre alpha
jeah, nog meer moba meuk, zal generatie kloof wel zijn.. lame gamemodus waarvan er al 13 in dozijn zitten, kom eens met iets nieuws. Of ietsweer eens oldskool rts

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 4 november 2015 09:21]

jeah, nog meer moba meuk, zal generatie kloof wel zijn.. lame gamemodus waarvan er al 13 in dozijn zitten, kom eens met iets nieuws. Of ietsweer eens oldskool rts
Wat ik bij MOBA's, MMORPG's en zelfs veel survival spellen mis (zoals Ark: Survival Evolved) is het gevoel hebben daadwerkelijk interactie te hebben in een andere wereld. Je moet 15 keer op iemand zijn hoofd inbeuken met exact dezelfde animatie voordat die omgaat. Niet 14 keer, niet 16 keer, maar 15 keer. In de tussentijd gebruikt je tegenstander dezelfde (set van) animaties om je aan te vallen.

Met andere woorden: combat is tedious. Er is weinig aan, behalve dan klikken en hetzelfde trucje (soms iets geoptimaliseerder) over en over doen. Het enige dat voor sommigen nog de verslavingsfactor hoog houdt is dat je constant iets aan je 'build' kan verbeteren. Maar dan nog steeds doe je eigenlijk constant hetzelfde.

Zelf heb ik liever games waarbij er een (niet exact in te schatten) impact is als je iets doet in de spelwereld. Het moet meer tastbaar worden. Als ik met een zwaard een vijand raak, dan kan die maar beter een mooie open wond hebben. Als ik met een shotgun een mook op point blank range beschiet, dan moet hij daarop niet pas reageren nadat zijn laatste hitpoint is verdwenen.

Ik wil niet elitair klinken, maar mogelijk heeft het meer te maken met 'skill' en minder met het bouwen van een wiskundig sterker model tegen de semi-willekeurige dobbelsteen van de computer/andere spelers.

Overigens begrijp ik wel waarom het leuk kan zijn. Ik heb ooit Diablo 2 gespeeld, maar daarna was ik wel klaar met het genre (en afgeleiden).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 4 november 2015 09:38]

je reactie slaat nergens op.
1, diablo2 is gene van de boven genoemde gernes waar jij het over hebt.
diablo2 is een action rpg.
2, moba heeft randomness erin en skill need en wiskunde, dus je "elitair" gedeelte klopt ook niet.
3, wat heeft 15 hits in elk vna dit spel? gene enkel heeft dit, je kan crits doen, je kan in 3 hits. verschilt per build, per random change etc.
4, er is geen hetzelfde truukje, situaties zijn verschillend elke keer dus 1 truukje lerne kan niet.
5, welk spel is gene klikken op pc? tenzij je ene joystick gebruitk voor movment is het op een muisklik of een toets klik over algemeen.


enige punt in moba over algemeen(zijn uitzonderingen wegens items of skills maar die zijn er niet veel)
Zelf heb ik liever games waarbij er een (niet exact in te schatten) impact is als je iets doet in de spelwereld. Het moet meer tastbaar worden. Als ik met een zwaard een vijand raak, dan kan die maar beter een mooie open wond hebben. Als ik met een shotgun een mook op point blank range beschiet, dan moet hij daarop niet pas reageren nadat zijn laatste hitpoint is verdwenen.

dit klopt.
bij mmorpgs bosses heb je phases en dergelijke dan klopt het al niet.
in meeste online shooters of zelfs sp shooters is er ook geen echt change. zelfs kans dat 3 sec stilstaan alle shotgun shot wondne weer wegzijn
je reactie slaat nergens op.
1, diablo2 is gene van de boven genoemde gernes waar jij het over hebt.
diablo2 is een action rpg.
Met een soortgelijke bediening, aanval, 'skill' systeem en invloed op een wiskundig model als MOBAs.
2, moba heeft randomness erin en skill need en wiskunde, dus je "elitair" gedeelte klopt ook niet.
Nergens geef ik aan dat één van die aspecten mist in het MOBA genre. Ik gebruik de termen 'meer' en minder' om de zwaartepunten te verduidelijken.
3, wat heeft 15 hits in elk vna dit spel? gene enkel heeft dit, je kan crits doen, je kan in 3 hits. verschilt per build, per random change etc.
Het maakt het niet veel spannender of je 15 hits of 3 hits nodig hebt. Je wed nog steeds op een dobbelsteen in plaats van dat je daar directe invloed op hebt. Je kan de dobbelsteen wel gewogen maken, maar daar houdt het mee op.
4, er is geen hetzelfde truukje, situaties zijn verschillend elke keer dus 1 truukje lerne kan niet.
Oh, dat je tactisch en strategisch inzicht nodig hebt zal ik niet ontkennen. Wel kan je direct veel minder.
5, welk spel is gene klikken op pc? tenzij je ene joystick gebruitk voor movment is het op een muisklik of een toets klik over algemeen.
Het heeft te maken met de impact van je actie. Bij een RTS kan een klik een order zijn die je direct uitgevoerd ziet worden. Bij een FPS is een klik in combinatie met de juiste muisbeweging een raak schot. Bij een MOBA staat het veelal voor 'val (op een andere manier) die tegenstander aan of beweeg hier'. Diablo heeft hetzelfde, waardoor ik ze vergelijk.

Wat ik probeer uit te leggen is dat de 'directe controle' weg is. Bij spellen met directe confrontaties kon iemand het tij nog keren zonder sterk afhankelijk te zijn van kans. himlims_ legt dit ook goed uit.

Het zal wel aan mij liggen. Aan een simpel spel als Broforce kan ik in de tijd van een MOBA potje veel meer plezier aan beleven, omdat mijn acties gewenste directe reacties hebben (en niet pas X aantal acties). Dat spel is veel simpeler dan een gemiddelde MOBA, maar ik heb tenminste nog het gevoel dat ik ergens direct controle over heb. Dit terwijl er toch een willekeursfactor in zit (het karakter waar je mee speelt/schakelt is willekeurig), waar je mee om moet leren gaan.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 4 november 2015 10:51]

een schot raak in een shooter doet ook hp damage, tenzij het een headshot is doet het evenveel als in ene moba. wat hp midner verder niks.
rts klopt daar zie je veel meer.


over je "Het maakt het niet veel spannender of je 15 hits of 3 hits nodig hebt. Je wed nog steeds op een dobbelsteen in plaats van dat je daar directe invloed op hebt. Je kan de dobbelsteen wel gewogen maken, maar daar houdt het mee op."

wat dacht je van skillshots en die proberen te dodgen? niks dobbelsteen. alle invleod zit op beide spelers.
skillshot houd in je target ene area, niet een speler. als de vijandelijke speler eruit loopt mist je skillshot. puur skills aan beide spelers hun kant.

"Oh, dat je tactisch en strategisch inzicht nodig hebt zal ik niet ontkennen. Wel kan je direct veel minder."
direct minder? welke moba heb je gespeelt? dota2, teveel dingen die je kan, lol niet zoveel. verschilt per moba.
elke (a/mmo)rpg kan je zoveel. evenveel of meer dan vroeger

ik ken broforce totaal niet. hoe dat vergelijkt met de andere weet ik dus niet
is gewoon continue herhaling van dezelfde moves tot in de oneindigheid, ja vereist skills en vaardigheden, maar de herhaling factor maakt het voor mij (ea) enorm eentonig en na uurtje moba-style geloof ik heel de game wel. zoals hierboven ookal staat; generatie kloof.
huidige generatie gamers wil het zo gemakkelijk mogelijk, en zo min mogelijk uitdaging;
• FPS games met autoaim (!!)
• Aanvallen/combo's met 1 en dezelfde knop (niets toets combinaties of pre-keys)
• Herhaling van zelfde game(play) tot je er bij neer valt

'Vruuger' (toen homo's nog in de kast zaten pc's een turbo knop hadden) eist men skills en vaardigheden van de gamer; je wordt uitgedaagd, en soms zit je vast en had je kennis/vrienden nodig die voor jou dat level doorspelen. Dat soort zaken zien we steeds minder.

Er zijn uitzonderingen; dark souls, 1001 Spikes, super meat etc.

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 4 november 2015 10:20]

Games zijn in het algemeen inderdaad makkelijker geworden maar dat komt ook omdat er zoveel meer zijn dan vroeger. We blijven minder lang hangen in één spel.

Anderzijds heb ik geen heimwee naar de moeilijkheidsgraad van bvb. Ninja Gaiden, je moet haast een octopus zijn met adhd om die te kunnen uitspelen (naar mijn gevoel).

En tegenwoordig spelen velen ook meer voor het verhaal aangezien de mechanics toch dikwijls hetzelfde zijn, in die zin kan je zowat alle rts-games herleiden tot dune 2 maar met betere/andere graphics en wat extra's.
..dune 2, daar waar je tankjes/units 1 voor 1 selecteerd .... :X
er zijn veel meer uitoznderingen.
fps kan ik niet over zeggen, ben vrij vroeg gestopt voor zelfde issue.

• Aanvallen/combo's met 1 en dezelfde knop (niets toets combinaties of pre-keys)
dus totaal niet bij een mmorpg, moba, action rpg waar.
in ene moba, laten we makkelijk lol nemen (midner knoppen)
heb je al 4 action skills, kans op items die wat doen(kan 6 zijn) en dan je muis (kan voor targetingen, skillshot etc), niks 1 knop.
elke rpg, tenzij je lettelrijk een aa(auto attack) build maakt heb je vaak tussen de 1 en teveel skills/items (meeste mmorpg ondersteunt geen aa build, meer een action rpg iets)


• Herhaling van zelfde game(play) tot je er bij neer valt
dit verschilt, bij een moba tegen ai, correct, tegne mensen, niet mee eens,
een (mmo)rpg vaka ook niet. een shooter heeft hier veel meer last van.(nog rede dat ik gekapt ben met shooters)


en de generatie kloof heb ik me twijfels over. tenzij je uit generatie pong ofzo komt:P
ik heb dia2 gepseeld, c&c, coutnerstrike 1.6 en ervoor etc ook, dus de oude games ken ik zeker en vind die vaak leuker om ander redennen dan de door jouw benoemde redennen (al shoote,r klopt jouw redennen wel bij:P)
Daar kan ik me wel in vinden ja. maar ik vermoed dat we gewoon bij de groep gamers horen die niet uit het juiste hout gesneden zijn om de lol uit de groepsactiviteit te kunnen halen; onze persoonlijke ervaring met de game moet al het vermaak opleveren. MAW: gemaakt voor de single player ervaring.

Maar toch, een game als Dark Souls bewijst dat het prima mogelijk is om combat veel intenser en skill-based te maken met veel defensieve opties, dat moet ook in een moderne Diablo clone / MMO in te bouwen zijn.
om lol uit de groepsactiviteit halen, moet je eerst de groepsactiviteit uit LoL halen. :+
Ik begrijp je klacht wel, maar ik denk dat real time combat nog wel een aantal jaren gaat duren voordat het in een goede game geimplementeerd gaat worden. Technisch is het misschien wel mogelijk, maar daar komen zoveel kosten bij kijken dat het risico te groot is. MMO's worden zelfs niet meer gemaakt omdat ze te duur zijn, laat staan zulke grote experimenten. Ook voegt het eigenlijk heel weinig toe.

Die game Ryse op de Xbox One is een goed voorbeeld hoe je je focus op bepaalde hoogwaardige technieken volledig kan laten afdwalen van waar het om gaat: plezier. Real time combat is op dit moment geen realistische eis, maar ga maar eens na wat het eigenlijk toevoegt. Het is misschien wel leuk om te zien en het maakt de combat wat mooier, maar het maakt de game zeker niet leuker.

Het is wel gek dat je die combat helemaal niks vindt. Het kan je niet liggen, maar het heeft wel iets wat combat in ieder geval wat complexer kan maken dan gemiddeld. Als je bijvoorbeeld kijkt naar shooters, daar verandert helemaal niks aan, behalve het gevoel van de guns. Bij action games is het ook saaiheid ten top. Meestal 1 knop voor aanvallen en 1 voor verdedigen en dan ben je er wel. Is soms een enkele game die het iets complexer maakt zoals The Witcher (is natuurlijk een RPG maar heeft wel action style combat).

Als je dit dan vergelijkt met MOBA's en MMORPG's, en bijvoorbeeld een top down action RPG zoals Diablo, dan vind ik de combat van deze genres behoorlijk wat meer hebben. Meer variatie, meer dynamiek, meer opties tot uitbouw van verschillende aanvallen. Het aspect lopen met de muis (wat de gevorderde MMO spelers ook doen) in combinatie met aanvallen op het toetsenbord is een gouden combinatie gebleken.

Ik begrijp daarom niet waar je dit vandaan haalt. Heb jij MOBA's of MMO's nog nooit geprobeerd, niet veel gespeeld misschien? Het kan je type genre natuurlijk niet zijn, maar qua combat zit het in die games juist goed.
Je bent niet de enige, ik vind het zelf ook een totaal niet boeiend genre.
En de prijs... van meest generieke personage van het jaar 2015 gaat naarrrr...

...
drumroll please!

trrrrrrrrrr.....

Paragon!!!!
Inderdaad zeg. Wel heel erg generiek :/

Hoop voor Epic dat ze met wat meer.. Origineels komen.
Ik zou er maar niet op hopen. Als ze dit als veelbelovende trailer lanceren bevestigt dat wel een gebrek aan inzicht van hun kant. Je voelt aan alles dat dit een verschrikkelijke flop gaat worden.

Zo niet, ik word graag positief verrast 8-)
Een MOBA game in Unreal Engine 4? Yes please.
Voor andere mensen dat zich afvragen op welk platform de game uitkomt.
Momenteel is dat enkel op de PC. bron(polygon)
Leuk om te zien dat Epic games weer meer en meer PC games is aan het maken, het voelt alsof een oude vertrouwde developer eindelijk weer terug is naar het beste platform :)
Me maar eens opgegeven voor de Beta. We zien wel of het iets is :D
hoop als het wat anders word dan moba of dan die mmo troep ik doe het voor de singelplayer of splitcreen
zo als boderlands gears of wars en halo niet deel 5 geen split screen
Fortnite was voor 2013 ... Dus begin 2016 lijkt mij nogal vroeg. We zien wel, liever een afgewerkte game dat ééntje vol met bugs zoals AC Unity of de nieuwe Batman op PC.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True