×

Unreal Tournament Preview

Epic haalt de community aan boord

Door , 117 reacties

Met de community

Dat er aan een nieuwe versie van Unreal Tournament gewerkt wordt, is de hardcore fan vast niet ontgaan. De nieuwe versie werd ruim een jaar geleden al aangekondigd en ontwikkelaar Epic Games brengt sindsdien geregeld nieuws uit over de game. Leuker is dat Epic Games sindsdien ook regelmatig een nieuwe versie van de game vrijgeeft. Ja, je leest het goed; deze nieuwe versie van Unreal Tournament is nog lang niet af, maar je kunt hem wel al spelen. Daar hebben we dankbaar gebruik van gemaakt.

10 Minuten gameplay uit de meest recente build van Unreal Tournament

De status van het project is pre-alpha, wat wil zeggen dat nog niet alle onderdelen van de game gemaakt zijn. Dat de game zo vroeg in het proces al vrijgegeven wordt, heeft te maken met de manier van ontwikkelen en de wijze waarop Epic geld probeert te verdienen aan het project. De ontwikkelaar roept voor deze versie van UT nadrukkelijk de hulp in van de community. Epic levert de engine, zijn eigen Unreal Engine 4, en de servers waarop de game draait, en biedt verder vooral het forum waarop de ontwikkeling van de game besproken kan worden. Het is vervolgens aan de community om de inhoud van de game te maken. Epic geeft wat voorzetten, maar de community moet er een volwaardige game van maken door de benodigde levels en models te maken.

Gelukkig gebeurt dat ook; er wordt regelmatig een nieuwe build vrijgegeven met nieuwe maps of spelvormen. Dat was ook de directe aanleiding voor dit artikel; de recentste build bevat de map die we op de redactie, tijdens ons dagelijkse potje piew, het meest gespeeld hebben: Pistola.

Voor altijd gratis

Terug naar de opzet van het project. Doordat de ontwikkelaar zo nadrukkelijk de community inschakelt om de inhoud van de game te maken, is en blijft Unreal Tournament gratis. Je kunt het gratis downloaden en spelen, en dat zal zo blijven als de game officieel verschenen is. Uiteraard probeert Epic geld te verdienen aan de game, al was het maar om de serverkosten terug te verdienen. Dat doet het door een deel van de winst van anderen af te romen. Als je een level, character of mod voor de game maakt, kun je kiezen of je die creatie gratis aanbiedt of te koop zet in de speciale Unreal Tournament Marketplace. Als je ervoor kiest om geld te vragen, dan wil Epic een deel van de opbrengst. Het is een model dat Valve al jaren toepast bij Team Fortress en dat daar uitstekend werkt. Ook Epic ziet er nu een grote toekomst in.

Pre-alpha Unreal Tournament

*