Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 82 reacties
Submitter: Cassius

De Electronic Sports League heeft aangekondigd dat de Unreal Tournament 4 pre-alpha wordt toegevoegd als ondersteunde esport. Het bedrijf zet de competitie op met de hulp van zes ervaren admins en Epic Games.

De nieuwe Unreal Tournament is al speelbaar sinds augustus vorig jaar, maar is nog verre van compleet. Desondanks heeft ESL aangekondigd om competities te gaan organiseren rond het spel, in samenwerking met ontwikkelaar Epic games en zes admins. De geselecteerde admins voor de Unreal Tournament-competities hebben ervaring met ESL en met de competitieve Unreal Tournament-gemeenschap. De eerste competities komen naar Europa en Noord-Amerika en ESL geeft aan om over een paar weken meer informatie over deze wedstrijden te geven.

Hoe de samenwerking met ESL de ontwikkeling van het spel zal beïnvloeden is onbekend, maar ESL geeft wel aan dat alle Unreal Tournament 4-competities de Anti Cheat-client gaan ondersteunen. Unreal Tournament 4 zit momenteel in de pre-alpha-fase, wat inhoudt dat nog niet alle onderdelen van het spel ontwikkeld zijn. Desondanks is het spel al wel speelbaar, mede omdat Epic Games Unreal Tournament 4 in samenwerking met de community maakt. Het spel wordt gratis speelbaar, waarna Epic Games een markt ontwikkelt waarop derde partijen hun eigen content kunnen aanbieden. Van deze transacties neemt Epic Games dan wel weer een deel om inkomsten te genereren.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (82)

@Jeroen bedankt voor het posten! We gaan er iets tofs van maken, dat geloof ik echt :) . Ben zelf n van de zes admins (tenz) en weet gewoon hoeveel passie er voor dit spel is, oud en nieuw. Er is lang overwogen om dit wel of niet al publiekelijk te maken, maar veel onderdelen spelen al zo lekker dat het gewoon kan. De laatste update ondersteund meerdere spectators met delays, custom wachtwoorden voor de spelers en tools voor casters - en dat wordt alleen maar meer.

En wie herinnert deze tijden zich niet (met dank aan https://archive.org/web/ ):Dit waren zogenaamde "ladders" van duizend (teams) of duizenden (spelers) in DM en CTF op het voor velen bekende Clanbase, zowel voor normal weapons als instagib. ESL heeft absoluut de potentie om dit weer waar te maken en een arena shooter als Unreal Tournament leent zich uitstekend voor het eSports concept!

Overigens in de eerste toernooien / ladders, en waarschijnlijk zo lang UT in de (pre-)alpha fase verkeert, zal Wire (de anti-cheat client) geen verplichting zijn. We willen geen, ook al zijn het gevoelsmatige, drempels opwerpen voor deze game in dit stadium. Linux wordt inderdaad nog niet ondersteund, zie ook http://play.eslgaming.com/anti-cheat, maar in de wandelgangen hoor ik wel dat hier aan gewerkt wordt (niet voor de komende maanden).

Op IRC (irc.globalgamers.net, ook te bereiken in UT client zelf) worden er ook al veel "pick-up games" gespeeld, ook wel pugs genoemd. Hierbij schrijven willekeurige spelers zich in voor een bepaalde gamemode, zoals bijvoorbeeld 5vs5 iCTF en gaan elkaar dan te lijf. Meer informatie daarover op het officile forum https://forums.unrealtournament.com/forumdisplay.php?70-PUGS .

We hebben er zin in! M-M-M-MONSTERKILL :7

[Reactie gewijzigd door Cassius op 15 december 2015 16:10]

Gewoon Wire gelijk erin, weg met die cheaters, mensen zullen gelijk flauw zijn als er weer dikke cheaters rondlopen vanaf day one..
Ik wou dat mijn muisarm dit nog toeliet. Wordt vast heel tof. UT99 grijsgespeeld, en ik vond mezelf best wel goed. O-) Ook veel levels gebouwd met UEd, samen met maat. Die werden vaak gespeeld door fans.
Aah ik herinner nog de UT2k4/UT2k3 waarin iemand een hele map had gemaakt van een (kinder)kamer met SpongeBob. SpongeBob bedlakens, tv met SpongeBob erop met de beginsong van SpongeBob :D wel in het originele Engels ;) . Dat was mijn eerste WTF moment toen ik eenmaal in het level zat. Ging best vaak dood, aangezien ik bijna niet kon geloven wat ik zag ahaha en overal naar toe ging lopen om nog meer te ontdekken.
Doet me denken aan de UT(99/GOTY)-maps die voor de Strangelove-mod gemaakt waren, veelal huizen/slaapkamers/etc op een 100* of 200*-schaal, heel tof effect. sommige maps hadden een playercap van wel 128 in het geval dat strangelove werd gespeeld o.O

(Met de strangelove-mod sprong je p de redeemer en vloog je er mee rond ;) )

[Reactie gewijzigd door Annihlator op 15 december 2015 11:50]

Weet je nog dat je headshots kon maken met je redeemer, zonder dat die ontplofte :)
Dan had je pas skills :*)
In UT4 zit de marketplace waarin je weer maps kan aanbieden (gratis of tegen kleine vergoeding)! Ben erg benieuwd wat de Tweakers ervoor gaan maken :) Face ziet er al gaaf uit! Dat is het hele model van de gratis UT4, 75%* van de minitransacties bij kleine items en lager percentage bij grote items uit de marketplace moeten de kosten weer terug gaan verdienen.

*" We are starting with the model that Valve uses with CS:GO and DOTA 2. Creators of cosmetic items (such as hats) will receive 25% of the revenue generated from a sale. Revenue sharing for other types of content is to be determined, with higher revenue share for bigger mods." Bron UT blog

[Reactie gewijzigd door Jelv op 15 december 2015 12:40]

Dat 'tegen een kleine vergoeding' zal denk ik niet bijzonder goed werken. Een leuk idee voor een map wordt al gauw gecopieerd en vervolgens met een aatal kleine wijzigingen weer voor nop aangeboden.
Er zijn voorbeelden dat het helemaal mis kan gaan nieuws: Steam verwijdert betaaloptie voor mods na storm van kritiek en voorbeelden waarin het een groot succes is https://steamdb.info/app/730/graphs/. Het gaat afhangen van Epic Games die de marketplace guidlines en de content die mensen gaan maken gaat beheren. Natuurlijk zullen de eerste maps kopien worden van UT99 maps, maar om het een succes te maken zal er ook unieke content gemaakt moeten worden. Daar heb ik eigenlijk wel vertrouwen in als je naar het ontwikkelproces tot nog toe kijkt.

[Reactie gewijzigd door Jelv op 15 december 2015 18:41]

17 jaar later heeft UT'99 bij mij nog wel kleur. ;)
*O* hopelijk doet dit oude 'clanbase-tijden' herleven
DTF FTW
* himlims_ is erg benieuwd naar anti-cheat systeem bij multi-platform (bijv. mac/linux)

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 15 december 2015 10:40]

ESL anti-cheat is windows-only software, dus ik verwacht dat je enkel mee kunt doen met ESL competities als je UT op windows draait.
ESL Wire ondersteund geen Windows 8. (Wel 8.1).
Clanbase tijden idd, eigen q2 clan tegen andere clans op de lijst strijden dat was gaaf, laten ze maar een Q2 remake doen met de graphics van nu.
Je moet de anti-cheat software installeren als ROOT ;) :+ . Hoe moet je anders malware simuleren in non-windows omgevingen _O- .

Zal dan wel grappig worden bij systemen die ROOT default uit hebben staan, zoals Ubuntu en derivaten :P .
Zal dan wel grappig worden bij systemen die ROOT default uit hebben staan, zoals Ubuntu en derivaten :P .
Bij Ubuntu-achtige systemen staat root niet 'uit'. Het root account heeft simpelweg geen wachtwoord en kan daarom niet direct inloggen.

Wat je wel kan doen is een bestaande ingelogde sessie 'verhogen' tot root niveau, indien het account daarop rechten heeft. 'sudo' is het bekendste voorbeeld, en werkt ook op Ubuntu e.d.

Al wil je echt root weer terug hebben (niet aanbevolen), voer dan uit:
sudo su
passwd
(mogelijk werkt 'sudo passwd' ook, maar dit is wat netter/beter te behappen voor de minder ervaren gebruiker)

Iets meer on-topic:
Hopelijk wordt UT4 weer een spel dat op skill berust, en niet op wie de beste unlocks heeft en voor wie de virtuele dobbelsteen het beste rolt. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 15 december 2015 10:59]

Zou goed moeten gaan op zich, zal vast met een sudo uit te voeren zijn denk ik?
Sudo zal vast wel werken, de vraag is echter of je zoiets zoveel toegang wilt geven. Zeker als je bekijkt wat voor taferelen dat soort software uithalen binnen Windows.
Werd tijd dat er andere shooters toegevoegd werden naast CoD en CS. Mooi dat er samengewerkt wordt met Epic Games ook, ben benieuwd of het een succes gaat worden.
ESL doet ook nog BF4 hoor.
Afgelopen weekend was ESL One Battlefield 4 finale, ik vind het wel een leuk spel om te spelen maar naar mijn mening niet echt geschikt als Esports.
Ik ben bang dat UT ook niet goed werkt als eSport omdat het zo snel gaat dat het onnavolgbaar is.
UT is juist een eSport! In vergelijking met Battlefield en CoD is er veel meer skill voor nodig.
Dat maakt het tot een goede competative shooter nog niet direct tot geslaagde eSport.
De tactische en relatief langzame gameplay in combinatie met goede broadcasting features is wat cs:go zo populair heeft gemaakt.
Zlef heb ik een 2 uur UT4 gespeeld en ik had zeld geen flauw idee wat er allemaal gebeurde (wie de vlag heeft), laat staan dat ik dat zou hebben als toeschouwer.

[Reactie gewijzigd door mathijs727 op 15 december 2015 11:08]

Bij Dota2 is dit exact het zelfde, als je de spelregels niet kent is het gewoon een wirwar van characters die alle kanten op lopen en willekeurige aanvallen naar elkaar spammen. Toch is Dota2 een enorm grote (en succesvolle) E-sport geworden.
Unreal Tournament samen met Quake 3 Arena waren de "orginele" E-Sports aan het einde van de jaren 90, begin 2000's. Echter was het internet toen nog niet ver genoeg om er een goede (live) kijkersport van te maken. Inmiddels is dit wel het geval, ik zie veel positiefs in deze ontwikkeling ;)
Met onnavolgbaar bedoel ik de snelheid van het spel en vooral ook hoe vaak de camera van persoon wisselt. Ik heb 100 uur bf4 gespeelt en nog steeds kan ik in de eSports wedstrijden niet het overzicht bewaren.
Dat is een kwestie van de game kennen, ik speel al 16 jaar UT en kan het prima volgen. Een goede spectator mode zou de game geschikter maken voor esports maar Epic kennende is dat geen enkel probleem om in de game te verwerken. Als er een developer is die naar de community luisterd dan is het Epic wel. Het logo en meerdere maps zijn zelfs door de community ontworpen en ze houden wekelijkse livestreams over de voortgang van de ontwikkeling van de gamel.
De definitie van sport was vroeger enkelt bedoeld voor fysieke vaardigheden. Maar sport kreeg al snel spel elementen waardoor mentaal steeds belangrijker werd. Dat spelelement is steeds belangrijker gaan worden waardoor veel van de populaire sporten meer om strategie en tactiek gaan, dan puur de fysieke vaardigheden van de speler. Even later is dat mentale deel van het spel ook als een sport gaan zien. Niet zo raar ook, want zoveel anders kwa ervaring voor de kijkers is het niet. Momenteel is een sport gewoon een wedstrijd van vaardigheden (of de training errvoor). Onder die ruimere definitie komen we niet meer uit. Ook is het lastig als je een onderscheid wilt maken tussen fysieke en mentale sporten omdat deze steeds meer een overlap krijgen, hoe groot moet het fysieke deel zijn om het onder fysieke sport te laten horen. Onder de huidige definitie kan je bijna alles tot sport betitelen, als het populair genoeg is gebeurd dat ook regelmatig.
Of je er mee eens bent of niet, veranderen kan haast niet meer, laat het gewoon gaan.

[Reactie gewijzigd door Musical-Memoirs op 15 december 2015 12:54]

Ik ga zo nog even potje sporten in Heroes of the Storm met een bak bier en pizza er bij :-)
Bij darten is bier ook gebruikelijk. En aan de lichaamsbouw van verschillende darters te zien zal het me niets verbazen als ze ook net nog een pizza naar binnen gewerkt hebben. Ook is dat enkel goed gecoordineerde armbewegingen. Zit weinig verschil tussen.
Ik denk dat ze in competitie wel geen doping (alcohol) mogen consumeren.
Anders worden ze niet wel gediskwalificeerd?
Ben het even gaan opzoeken en volgens deze regels: http://www.pdc.tv/staticFiles/b6/b3/0,,10180~177078,00.pdf, mag je in principe ladderzat aankomen als je maar niet zienbaar drinkt of lijkt te gaan drinken als speler tijdens een getelevisioneerde match :S.
Onderschijten is wat anders dan onderscheiden O-)
Mi is sport strikt gedefinieerd als fysieke inspanning of oefening (zie ook Van Dale of wikipedia). Over schaken voert men al jaren dezelde discussies, men spreekt van schaaksport, maar als ik 'ga sporten' is schaak niet waar men aan denkt. In die zin is de betekenis gedifferentieerd.
Sport heeft een extra betekenis gekregen als soort evenement voor toeschouwers, los van de activiteit. Ieder spel verwordt tot sport naarmate de ernst, inzet en interesse van derden toenemen. Je zou kunnen stellen als een spel sportief beoefend wordt.
De ene kijkt zwart wit naar de definitie. Ik kijk er in bruin tinten naar.
...Laat ik het maar even aanpassen 8)7
Wist je dat "dichten" een olympische discipline is geweest :D ?
Overal waar je skilled in kan worden kan je in principe een sport van maken, dus ja je neemt jezelf in de maling.
Hangt van je definitie af...

Er is wel degelijk een hele hoop vaardigheid voor nodig om een potje te kunnen winnen, in schaken, dammen of een game. Je zult moeten oefenen om beter te worden, en veel, heel veel moeten oefenen om met de besten van de wereld mee te kunnen komen.

Alleen maar omdat je niet specifiek je spieren of conditie traint betekent niet dat het geen sport is. Er wordt competetief gespeeld en het hangt zeker niet van geluk af....
Hetzelfde kan je zeggen van darten, biljarten, boogschieten, golfen en jagen, om er maar een paar te noemen. Het zijn allemaal sporten.

Volgens mij zijn trouwens negen van de tien sporten op de wereld gebasseerd op "spel", dus dat punt is een beetje scheef.
En dat is waarom fitnessen ook geen sport is. Bodybuilding daar en tegen wel. We weten allemaal waarom we denksporten geen sport noemen en dat stamt af van vroeger. Ouderwetse gedachten dus.

[Reactie gewijzigd door raymondtoonen op 15 december 2015 12:38]

Voetbal is ook een spel, handbal ook, tennis ook, etc etc .

Een sport kun je definieren als een competetieve (ik haat dat woord) activiteit waar de resultaten gemeten kunnen worden. Je hebt dus een winnaar of verliezer, of een bepaalde tijd waarin je iets haalt.

In principe zou je dus ook wedstrijdkoken een sport kunnen noemen, en waarom niet? Ik zou dan wel eens graag jouw definitie willen horen, en ook alle uitzonderingen op die definitie waarom gaming (of wedstrijdkoken of whatever) nooit als een sport zou mogen gelden, en waarop die uitzonderingen gebaseerd zijn.

Als ik namelijk naar voetbal kijk (wat je toch zeker wel een sport kunt noemen): Het is een spel met twee teams die tegen elkaar spelen, waar veel behendigheid en vaardigheid voor nodig is om als winnaar uit de bus te komen. Je speelt minimaal 90 minuten in 2 helften (dus conditie is ook nodig) en het team wat de bal het vaakst in andermans doel kon schieten heeft gewonnen.

Counterstrike: Er spelen 2 teams tegen elkaar, waar veel behendigheid en vaardigheid voor nodig is om te kunnen winnen van de ander. Je speelt (iirc) 15 speldelen tegen elkaar (er is dus ook conditie in de vorm van focus en concentratie nodig). Het team wat het vaakst de eigen doelen kan halen (schieten) in die 15 delen heeft gewonnen.

Lijkt toch best veel op elkaar, niet? Het enige verschil is dat de ene troupe veel conditietraining doet en de ander veel behendigheidstraining. Beiden moeten ze goed in vorm zijn (heb je ooit al eens progamers met overgewicht gezien?), dus daar ligt het ook niet aan.
Het heet toch ook niet voor niks E(!)-sports.
Waarom moet altijd die vergelijking gemaakt worden?
Het gaat er toch niet om of het een sport is of niet, als je het leuk vind om te kijken kijk het dan. En als je het niet leuk vind niet maar waarom moeten er altijd mensen komen die gaan zeggen dat het wel of geen sport is...
Sporten bestaat uit vaardigheden die op de proef worden gesteld. Dat maakt het een sport. Tijdsdruk, tactisch inzicht, conditie en uithoudingsvermogen horen allemaal bij allerlei soorten sport, en deze vier zijn niet toevallig ook allemaal belangrijk in vrijwel lke topsport.

Behendigheid, tactisch inzicht, uithoudingsvermogen, concentratievermogen, team spirit, allemaal zaken die onlosmakelijk verbonden zijn met gaming n met sport, en dus ook met gaming als sport. Het spel-element zit zowel in voetbal als in een voetbalgame, als in een shooter. En dan is er, en dt maakt het verschil tussen een vaardigheid die wel of geen sport is, een competitief element. Dat kan een competitie met jezelf zijn (tijd halen of verbeteren bijv.) of met anderen. Dat maakt ook meteen het verschil tussen een sport en werk, waar wellicht dezelfde vaardigheden voor nodig zijn maar waar het niet gaat om een competitief element, maar om het voltooien van taken.

Dat het niet bij jouw beeld van de definitie past, is verder niet heel relevant, maar wel heel ouderwets.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 15 december 2015 11:21]

Wat wij onder sport verstaan zal toch veranderen, omdat de wereld verandert. Wij komen als mensen van oudsher uit een omgeving waarin fysieke inspanning een groot goed was. Dat is steeds minder zo; steeds meer werk is bijvoorbeeld niet meer fysiek van aard, of in elk geval steeds minder. We automatiseren de zaken die we 'simpel' kunnen oplossen. Die trend zet zich door en dat uit zich nu al in het verdwijnen van beroepen en met name ambachten. De grote namen van tegenwoordig zijn niet de sterkste mensen, maar de slimste mensen. En dat is al decennia lang het geval, en een logisch gevolg van een mensheid die steeds meer kennis ter beschikking heeft.

Daar kun je van alles van vinden, maar dan klopt het precies wat ik zeg: jouw beeld van de definitie van sport sluit niet meer aan bij de huidige werkelijkheid over de definitie van sport. Het is logisch dat we in een digitaliserende samenleving sport op een andere manier gaan beoefenen. Daar kun je om lachen, maar tegelijkertijd lachen allerlei mensen met brains om de dommekrachten die met veel pijn en moeite zware fysieke taken uitvoeren die helemaal niet door hen uitgevoerd hoeven te worden. Het is maar net hoe je er zelf naar kijkt, maar ik vind het te kort door de bocht om de niet-fysieke sporten 'uit te lachen'. Laat ik daar het voorbeeld van de fanatieke bodybuilder tegenover zetten: ik denk dat we het eens zijn dat dat nergens goed voor is, of in elk geval net zo 'nuttig' als een potje gamen.

Je noemt werkzaamheden die 'geen sport mogen heten', maar er zijn zat mensen die hun werk met recht 'topsport' noemen omdat het veel van ze vergt. Dat geeft te denken :)

Verder is jezelf fysiek belasten op zichzelf geen prestatie, juist helemaal niet. De topsporters zijn juist mensen die exact dezelfde kwaliteiten hebben als de 'topsporters' binnen gaming, binnen schaken, etcetera. Zonder die kwaliteiten ben je gewoon recreatief bezig, de een met beweging, de ander mentaal. We noemen het graag sport omdat het dan wat meer ergens op lijkt, want we geilen op status. Dat geldt inderdaad voor zowel gaming als een potje voetbal.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 15 december 2015 13:10]

Met jouw definitie, waar ik het overigens mee eens ben, passen de ploegsporten ook niet volledig als "sport". Een slechte voetbalploeg kan namelijk redelijk makkelijk winnen van een goede ploeg. Dit in tegenstelling tot atletiekers, waar een 2de rangs sprinter echt niet in de buurt zal komen van een Usain Bolt.

Een Triathlon is meer sport dan een ajax-psv match. Alsdus oftewel is er "een sportspectrum" of we definieren enkel enkele disciplines in de atletiek als echte sport.
edit: nuancering

[Reactie gewijzigd door goarilla op 15 december 2015 13:45]

Ze noemen het ook een esport dus ik snap je punt niet helemaal.
God, wat ben jij doof voor argumenten kerel. Beetje stereotypen neer lopen plempen hier, hiermee laat je een groot kennistekort zien, gefeliciteerd. Je moest eens weten hoe zwaar schaken is, ben echt wel klaar na een pot van bijna 3 uur. Ga jij maar weer lekker aan je rekstok hangen.
Wat versta je dan onder sport? Ik heb je alleen horen zeggen wat je gn sporten vindt.
En dan nog wat maakt het uit, als je het geen sport vind nou dan vind je het geen sport. Als iemand anders het wel een sport vind dan vind diegene dat wel.

Het ligt er maar aan welke definitie je hanteert. Ik persoonlijk vind het een sport hoewel het heel anders is dan de bestaande sporten in een bepaald opzicht. Aan de andere kant moet degene die speelt echt trainen om een hoger niveau te bereiken. Het spel begrijpen, verschillende tactieken kennen en een reactievermogen hebben van heb ik jou daar. Dat zijn toch wel dingen die ik ook terugzie in andere sporten waarvan ik denk dat jij die erkent als dingen die in een echte sport een belangrijke wol spelen.
Hoe awesome dat dit nu al gebeurd. De nostalgie feelings komen zo sterk naar boven. Heerlijk met alle clans weer ten strijde te gaan.
Heerlijk, laten we hopen dat inderdaad de goede oude tijden weer gaan herleven met deze UT. Deze UT is echt weer puur speelplezier, gewoon even online gaan en een potje fraggen :).
Je hebt dat je een goede game in handen hebt als de pre-alpha al toegelaten word als eSport game.

Niet alleen heeft deze game een nostalgische waarde, het moet het ook nog wel eventjes waar maken. Opnieuw niet alleen qua opzet maar ook qua balance en netcode e.d. Als ze die nu al zo goed weten te nailen zijn ze heel erg veel verder dan veel andere titels die allang gold zijn gegaan en meerdere patches hebben mogen ontvangen, noem even Rainbow six. Die game ademt ook eSport is hier ook op gent maar heeft nog wel wat stappen te maken qua balance en netwerk optimalisatie.

Knap dus!
Elke game is een esport waar in je een compititie kan voeren. Dit heeft ESL al bewezen in het verleden met games zo als Worms. Dit nieuws bericht is een beetje redudant in mijn ogen. Maar om heel eerlijk te zijn, ESL loopt regionaal niet meer zo lekker. Bekijk maar eens een aantal regionale paginas en je ziet dat er amper activity is.

Betreft Unreal Tournament zal ik altijd koppellen aan de tijden op ClanBase met instagib EuroCups. }:O

[Reactie gewijzigd door Ins0mniA op 15 december 2015 12:31]

Speel de alpha al een tijdje, naast dat het geweldig r uit ziet speelt het ook lekker vlot, helaas nog niet erg veel maps die helemaal aangekleed zijn maar het toont wel al de potentie.