Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties

Streamingwebsite Twitch is een overeenkomst aangegaan met eLeague, de liga waarin professionele gamers het tegen elkaar opnemen in Counter-Strike: Global Offensive. Het streamingplatform zal drie tot vier dagen per week live matches tonen.

De overeenkomst tussen de eLeague en Twitch gaat op dinsdag 24 mei in. Dan zullen gebruikers zes wedstrijden per dag kunnen kijken op dinsdag en woensdag. Afhankelijk van of er een seizoen gaande is, zullen ook op donderdag matches aangeboden worden. Tot slot worden op vrijdag wekelijkse finales getoond. Daarvoor heeft eLeague zijn eigen kanaal opgezet, waarop ook de vods geplaatst worden. Bepaalde content van de eLeague zal ook op de Amerikaanse televisiezender TBS uitgezonden worden.

eLeague logoELeague is een nieuw toernooi binnen de eSport-wereld waarin 24 professionele CS:GO-teams het tegen elkaar opnemen in twee seizoenen van ieder tien weken lang. De liga geeft in totaal iets meer dan een miljoen euro aan prijzengeld weg. Op 24 mei worden de eerste wedstrijden gespeeld met de teams Luminosity, Liquid, Renegades en Cloud9.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Nu nog is wachten tot zo'n tournament in Nederland komt, LCS was afgelopen jaar al in nederland dus waarom CS:GO dan ook niet?
Ow wauw, waarom kom ik daar nu pas achter? (omdat ik vooral de SC2 scene volg)

Ik vind het best wel groot nieuws dat we een ESL hosten, het is toch een van de belangrijkste e-sport events van de wereld. Als we het wereldkampioenschap basketbal zouden hosten zou heel NL dat weten, maar e-sports maken blijkbaar nog niet genoeg indruk.
Wat mij betreft was bovenstaande linkje een eigen nieuwsbericht waard.
Eens, ik vind het jammer dat Tweakers zo weinig met e-sports doet.
Vorige maand was de finale van het EK league of legends in Rotterdam, een primeur. Ook nauwelijks iets over gehoord hier, waar zelfs de NOS en het NRC Handelsblad er artikelen aan wijdden.
Inderdaad helemaal mee eens. eSports wordens steeds groter, steeds meer mensen kijken er naar. Wel een flut artiekeltje besteden aan een dom onbekend horrorspel waarvan een trailer is uitgekomen (jep mijn mening), maar zoiets groots als dit dan niet. Erg jammer. Echt heel jammer.

Daarnaast ooit nog dit ingestuurd:
http://www.lolesports.com...-ruling-renegades-and-tdk

Niks mee gedaan. Hun goed recht omdat niet te willen. Maar dit is best wel iets groots wat er is gebeurd.
In addition, Chris Badawi will be permanently banned from association or affiliation with any team or organization participating in a Riot-sanctioned league, while Christopher Mykles is banned for one year from holding any Riot-sanctioned position within a competing organization
Maar kan het me voorstellen als er niemand bij de redactie hier verstand van heeft (mocht dat het geval zijn), dat je er dan ook moeilijk een goed artikel over kunt schrijven. Dan zit je ook van; 'Wat is REN?', 'Wie is Chris Badawi', 'Wie is Christopher?', 'Waarom is dit een big deal?'.
We hebben wel voor het eerst een 'groot' toernooi in de Benelux;
http://pro.eslgaming.com/benelux/summer-2016/counterstrike/
Goed plan! Maar ik dacht dat deze wedstrijden al werden uitgezonden door Twitch?

Het blijft (voorlopig) een droom, maar misschien ooit op een dag worden deze kampioenschappen net zo groot als de reguliere voetbalwedstrijden. Ik weet dat dit soort wedstrijden in Zuid-Korea al erg goed bekeken worden, zelfs al voordat Twitch, of zelfs ook maar voordat games streamen echt bestond. Nu maar hopen dat dat hier ook gaat gebeuren.

Professionele wedstrijden met computergames heeft toch (naar mijn mening althans) een hogere
dat-kan-ik-ook factor dan bij veel andere professionele sporten. Ik bedoel, het enigste wat je nodig hebt is een goede gaming pc, een goede internet connectie, goed reactievermogen en natuurlijk het spel waarin je wilt uitblinken door en door kennen. Het niet hebben van een goede conditie, of een roker zijn heeft geen enkel effect op je kansen om een pro-gamer te worden.

[Reactie gewijzigd door dunpealhunter op 22 mei 2016 11:13]

Professionele wedstrijden met computergames heeft toch (naar mijn mening althans) een hogere
dat-kan-ik-ook factor dan bij veel andere professionele sporten. Ik bedoel, het enigste wat je nodig hebt is een goede gaming pc, een goede internet connectie, goed reactievermogen en natuurlijk het spel waarin je wilt uitblinken door en door kennen.
Voor voetbal heb je niet meer dan een bal, een veldje en een paar schoenen nodig, met ¤100 kom je een heel eind. Een PC koop je daar niet mee.
Het niet hebben van een goede conditie, of een roker zijn heeft geen enkel effect op je kansen om een pro-gamer te worden.
Dat zou je denken maar volgens mij klopt dat niet. In de StarCraft scene, die ik een beetje volg, ken ik maar een paar spelers die ik "zwaar" zou willen noemen ("dik" is het niet), de meeste spelers zijn hyperactieve bonenstaken. Onderschat ook niet hoeveel er van je handen gevraagd wordt om 15-45 minuten lang 300 acties per minuut te doen. Professionele typisten en concertpianisten doen dat misschien eventjes, maar geen half achter elkaar.

Als je wil roken naast je sportcarriere ben je denk ik beter af met darts, snooker of schaak.
Dat zou je denken maar volgens mij klopt dat niet. In de StarCraft scene, die ik een beetje volg, ken ik maar een paar spelers die ik "zwaar" zou willen noemen ("dik" is het niet), de meeste spelers zijn hyperactieve bonenstaken.
Okay, maar hoeveel professionele sporters kun jij opnoemen in voetbal die te omschrijven zijn als "zwaar"? Het feit dat je uberhoud "zwaar" kunt zijn bij pro-gaming zegt in mijn opzicht toch wel dat je andere maatstaven hebt bij deze sport dan bij fysieke sporten.
American Football (of rugby) is ook een fysieke sport en daar heb je juist zware mensen nodig :+. Dus ik zou niet alle sporten over 1 kant scheren.
De maatstaven zijn zeker anders, maar jij schreef dat het "geen enkel effect" heeft en daar ben ik het niet mee eens. Het fysieke aspect is zeker niet het belangrijkste aspect in de meeste eSports (hoi DDR) maar het speelt wel een rol.

Bij traditionele sporten is er ook een heel spectrum. Sommige sporten zijn eigenlijk puur fysiek, bv gewichtheffen en de 100 meter sprint. Andere sporten gaan om precisie en controle zoals snooker, boogschieten, curlen. In veel teamsporten is strategie en samenwerking de belangrijkste factor. Denksporten zoals schaak stellen tactiek en strategie voorop. Weer andere sporten draaien om voorspellen wat de tegenstander gaat doen en/of daar snel op reageren.

eSports hebben een unieke mix van die elementen waarin het fysieke aspect inderdaad vrij klein is, maar het is niet afwezig.
De maatstaven zijn zeker anders, maar jij schreef dat het "geen enkel effect" heeft en daar ben ik het niet mee eens. Het fysieke aspect is zeker niet het belangrijkste aspect in de meeste eSports (hoi DDR) maar het speelt wel een rol.

Bij traditionele sporten is er ook een heel spectrum. Sommige sporten zijn eigenlijk puur fysiek, bv gewichtheffen en de 100 meter sprint. Andere sporten gaan om precisie en controle zoals snooker, boogschieten, curlen. In veel teamsporten is strategie en samenwerking de belangrijkste factor. Denksporten zoals schaak stellen tactiek en strategie voorop. Weer andere sporten draaien om voorspellen wat de tegenstander gaat doen en/of daar snel op reageren.

eSports hebben een unieke mix van die elementen waarin het fysieke aspect inderdaad vrij klein is, maar het is niet afwezig.
Ik wil je helaas teleurstellen, maar ook gewichtheffers hebben precisie en controle nodig, doe jij maar eens een Snatch zonder goede techniek ;-)
"de meeste spelers zijn hyperactieve bonenstaken."

Wat 20x Red Bulls voor zo'n wedstrijd al niet kan doen. ;)
Red Bull? Doritos en Mountain Dew zal je bedoelen! MLG 8-) 8-) 8-)
Voor eSport gaat eigelijk precies hetzelfde op als 'normale sporten', het is een combinatir van heel veel oefenen, talent hebben, scherp kunnen blijven ( dus conditie toch ook belangrijk ) en ga zo maar door.
Naar mijn mening ligt het totaal aan het spel dat je speelt. Ik heb een aantal keren pro-games wedstrijden van starcraft 2 en counterstrike gezien, het verschil in de snelheid waarop je op sommige dingen minimaal moet kunnen reageren is totaal verschillend.

Waar Starcraft 2 nog wat speelruimte geeft in seconden op het reageren van een vijandelijke aanval is het bij Counterstrike met een goed gemikte headshot soms al voorbij.

Maar ik ben het met je eens dat er veel, VEEL tijd in gaat zitten om goed te worden (goed genoeg om deze professionele wedstrijden te spelen) in sommige spellen.
Starcraft is mechanisch gezien denk ik het moeilijkste spel. 400 apm is daar gewoon normaal, kom ik aan met max 50 apm.
Maar hoeveel apm daarvan zijn nodig? Zie ze altijd 10-15x klikken op hetzelfde object of stukje grond. Alsof hoge apm het doel is en niet het middel.
Allemaal. Ze moeten economie regelen over de gehele map (meerdere basis) en op meerdere fronten scannen en vechten. Het is gewoon een erg micro intensieve game.
Nou kan je dat ook wel met 50 apm doen, maar dan zit je in bronzeleague te spelen (net zoals ik vroeger).

[Reactie gewijzigd door govie op 22 mei 2016 17:43]

Daarmee antwoord je niet op de vraag van Dantar.

Ik kijk erg weinig naar dat soort spellen. Maar het lijkt wel een twitch te zijn die ze niet meer tegen kunnen houden. En maar rondklikken in de ijdele hoop dat die ene klik een pixel naar rechts ook maar iets doet.
Jawel, dat deed ik wel, jij focussed op een detail in zijn post en ik op de hoofdvraag.
Ben het volledig met je eens Scrtz. Echter zijn de "sporters" vaak al op vrij jonge leeftijd actief in deze scene en in mijn ogen daarom ook niet altijd volledig bewust van de consequenties.

Een goed slaapritme, voedingsschema en sportactiviteiten worden vaak nog vergeten. Enkele teams zoals Fnatic en Cloud9 zijn hier al actief mee bezig. Maar het gebeurt over het algemeen nog te weinig.

De eSports scene is booming! (En maar goed ook ^^). Fundamenten worden gelegd door grotere organisaties zoals ESL e.d., maar voor de organisaties is er ook nog veel te behalen!
Dat heb ik ook met voetbal, wat een domme sport is dat. Een beetje fit zijn en een balletje over trappen. Dat kan iedereen!
"en natuurlijk het spel waarin je wilt uitblinken door en door kennen"

Dit klinkt makkelijker dan het is denk ik. Dit is juist het punt waarop e-sports zo verschilt met conventionele sporten zoals voetbal of tennis. Ze zijn over het algemeen veel complexer. Er komt meer strategie, meer denkvermogen bij kijken.
De ene sport met de andere vergelijken blijft voor mij een appels met peren verhaal, maar ik volg je redenatie hier echt niet.
Begrijp me niet verkeerd, ik kan net zo goed van een mooie pot voetbal genieten als van een goeie pot league of legends, maar League lijkt me zeker niet makkelijker. ;)
Dat bedoelde ik ook. Bij bijvoorbeeld League of Legends weet je gewoon dat door de statistieken en cijfers van van een bepaalde character te bestuderen hoe goed of slecht hij het eventueel zou doen tegen een andere character.

Het zou in principe mogelijk moeten kunnen zijn, om op basis van character te voorspellen wie er zou gaan winnen. Dat is, als je precies weet wie tegen wie gaat spelen en met welke character, en dat beide speler optimaal gebruik maken van hun character. Als er geen onvoorspelbare dingen gebeuren dan kan je met een redelijke marge zeggen van te voren wie er waarschijnlijk gaat winnen.
Komt veel te veel bij kijken om het te kunnen voorspellen. CS, wie eerst lvl 6 bereikt, ganks van jungler, daarnaast nog items die gekocht kunnen worden en dus combinaties daarvan. Buffs die worden gehaald (herald, baron, drakes), wie heeft als eerst eventueel blue/red buff. etc etc.

Je zegt t zelf al;
Dat is, als je precies weet wie tegen wie gaat spelen en met welke character, en dat beide speler optimaal gebruik maken van hun character. Als er geen onvoorspelbare dingen gebeuren dan...
Dus nee ben het daar niet mee eens dat je het kunt voorspellen. Te veel als en maar. In principe is het niet mogelijk om het te kunnen voorspellen in echte top wedstrijden. Natuurlijk bij games als SKT1 vs UoL dan weten we t allemaal wel. Maar games als CLG vs Fnatic, Origen vs H2K, SKT1 vs EDG etc niet. Niemand had verwacht dat Fnatic de finales niet zou halen van LCS. Iedereen had verwacht dat G2 beter zou presteren op MSI. Er zitten gewoon zo veel in het spel, en dat maakt het overigens ook leuk. Op het moment dat de death timers de 30 seconde aantikken kan 1 teamfight het hele spel omdraaien. En een teamfight is nou niet echt een 'onvoorspelbaar iets' in dit spel.
Ik snap echt niet wat mensen hier, evenals het kijken naar reguliere sporten op TV, aan vinden :?

Misschien kan iemand mij dat uitleggen.
Heb je hobbies? Kijk je films/series? Lees je een bepaald genre boeken? Wat doe je in het weekend graag? Op al die antwoorden kan ik zeggen "ik snap niet wat mensen hier in zien". Ieder zijn hobby, passie, liefde etc. Als we allemaal hetzelfde leuk zouden vinden...

[Reactie gewijzigd door thewizard2006 op 22 mei 2016 11:35]

Natuurlijk, ieder zijn ding, helemaal mee eens maar in de vragen die je stelt ben ik de uitvoerende partij in die gevallen, wat ik niet snap is dat er mensen zijn die dat wat ik doe dan op tv gaan kijken en dat dan geweldig vinden. Er zit toch echt een verschil in iets zelf doen of het kijken naar wat een ander doet.
Tuurlijk zit er een verschil in maar niet heel erg veel. Als jij iets leuk vind dan kan je het ook leuk vinden om te kijken hoe andere dit doen en ervaren. Je kan hiervan leren bijv hoe je iets beter kan doen, geeft nieuwe inzichten, het geeft herkenning en wellicht erkenning. Maar het kan ook eens leuk zijn om lekker achter over te leunen en andere het denk/doe werk te laten doen zodat je het van een andere kant/perspectief kan bekijken. Genoeg redenen te bedenken imo.
Het is ook niet zo dat iemand die gamen leuk vind alle games leuk vind om te kijken. Net zoals iemand die van sport houdt niet alle sport leuk vind om te doen óf naar te kijken. En net als iemand die een hobby heeft niet alle hobbies leuk vind en iemand die graag series kijkt niet alle series kijkt.
Je hersenen reageren net zo goed op wat je ZIET, dankzij o.a spiegel neuronen. Dus als ik een voetbal wedstrijd zie van een Messi, voel ik zijn techniek/controle gewoon, betekend niet dat ik weet hoe hij het doet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mirror_neuron

Alhoewel er wat kritiek op is, geloof ik wel dat het groot toepasbaar is (sociaal leren)
Als ik je dat moet uitleggen, dan zul je het nooit snappen. Competitieve evenementen bestaan al ontzettend lang (olympische spelen bijvoorbeeld) en dit trekt toch mensen.

Het is toch mooi om te zien dat deze mensen een prestatie neerzetten, waar jij als "normaal individu" alleen maar van kan dromen, met een game/sport waarin jij je interesseert.
Eerlijk gezegd heb ik nog nooit op het puntje van mijn stoel gezeten voor wat de pro's doen, ook niet in de gebieden die ik wel interessant vind. Ik weet echt niet hoe je daar 'plezier' uit kan halen.
Als je een spel speelt, dit kan zowel voetbal, basketbal als een esport als CS:GO, Dota zijn, dan is het leuk om te zien hoe de pros het spel bespelen. Ik weet bijvoorbeeld dat ik niet goed ben in Dota, maar om te zien wat voor tactieken en skills de pros hebben en wat er mogelijk is binnen het spel, dat maakt het interessent.

Iedereen kan voetbal spelen, maar niet op zo'n hoog niveau als in de eredivisie bijvoorbeeld. Men vindt het vaak gewoon mooi om te zien wat de limieten van een bepaalde sport zijn.

Tweede punt is dat men vaak ergens bij wil horen. Als hun club wint, dan hebben [i][zij/i] gewoon en dat geeft een goed gevoel.

Dat is mijn visie op het kijken van (e)sport.
Tweede punt heb ik gelukkig geen last van, eerste punt eigenlijk ook niet.. tenminste, misschien op een manier om er zelf wat van op te pikken maar niet op die manier hoe voetbal fans de hele straat bij elkaar schreeuwen als er een of andere wedstrijd is. Dus meer als "studie" dan als plezier.
Een goede voetbalwedstrijd kan ik vergelijken met een goed concert. Er staan mensen op het podium die iets super goed doen, waardoor het kunst wordt.
Niemand kijkt tv naar de 3e klasse handbalcompetitie, maar wel naar champions league voetbal. Dat is omdat op het veld de beste spelers van de wereld hun kunsten laten zien.
Net zoals dat je naar een concert gaat en een wereldstem hoort.
Ipv 50eu voor een ticket betalen, kan je het thuis op de bank kijken.

Bovenste geldt in mijn ogen ook voor eSports. Ja, en waarom mensen dat leuk vinden om te kijken. Waarom kijk je graag naar mooie billen, so to speak.

[Reactie gewijzigd door Dabbel op 23 mei 2016 00:04]

Het herkennen en erkennen van vaardigheden die iemand bezit vergt een stukje inlevingsvermogen. Door dit inlevingsvermogen voel je ook verbintenis met de uitvoerende partij (de sporter in kwestie). Successen behaald door de sporter worden dan beschouwd als successen die je mag delen als verbonden toeschouwer. Het belonende gevoel wat je hieraan overhoudt houd je verbonden, en je zal (waarschijnlijk) weer een volgende keer kijken.

Bij gebrek aan CS:GO kennis, is de E:league de belangrijkste league, of is dit een soort jupiler league van de GO scene?

[Reactie gewijzigd door dyrc op 22 mei 2016 11:22]

In CS:GO zijn de Majors, de door Valve gesponsorde events met $1.000.000,- aan prijzengeld, de belangrijkste toernooien. Zo zijn er 3 per jaar, georganiseerd door grote organisaties zoals MLG, ESL en Dreamhack.

Verder zijn er een hoop "premier" events, met een online seizoen en een offline finale met grote prijzenpot. Daar mag je deze e-league wel bijrekenen, denk ik dan.

Hopelijk wordt het niet allemaal te veel voor de topteams: hun kalender staat nu al eivol, en sommige topspelers raken zelfs geblesseerd door de hoge werkdruk...
Vet. Ik denk echt dat dit de toekomst word van online evenementen waarbij mensen veilig bij elkaar kunnen komen :+ Virtueel gezien dan
Toch grappig dat dit naar buiten wordt gebracht als groot nieuws. Had iemand verwacht dat het niet zo zou zijn? Alle grote e-sports tournooien worden op Twitch uitgezonden. Sowieso is er weer een hele hoop hype over een toernooi wat eigenlijk weer meer van hetzelfde is. De lol van CSGO wedstrijden wordt er een beetje uitgezogen als je elke week 20 keer dezelfde matches zit te kijken (naast de eleague heb je de ECS, ESEA pro league etc).
Off-topic maar: wat is dat logo onduidelijk zeg. Staat alleen maar 'league' met wat streepjes ervoor
Allee dan gaan alle andere streams weer serieus bufferen.
Puik plan, maar wanneer gaan ze nu eens overschakelen naar HTML5 ipv dat verdomde Flash?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True