Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 104 reacties

De organisatie van de Electronic Sports League gaat controleren op het gebruik van prestatieverbeterende drugs bij e-sportstoernooien. Dit wellicht naar aanleiding van de bekentenis van een professionele gamer dat hij en zijn hele team aan de Adderall zaten tijdens een toernooi.

De Electronic Sports League, een van 's werelds grootste organisaties voor e-sports, kondigt het nieuws aan op zijn website. Aanleiding voor het besluit is wellicht de bekentenis van Cory "Semphis" Friesen, een professionele CS:GO-speler, dat hij en zijn hele team onder invloed van het adhd-medicijn Adderall meededen aan een ESL-toernooi in Polen. Het prijzengeld voor het winnende team bedroeg daar omgerekend 230.000 euro. "Weet je wat, het kan me niet schelen. We zaten allemaal aan de Adderall," stelt Friesen op 12 juli in de video. Tot voor kort maakte Friesen deel uit van het professionele gamingteam Cloud9.

De beelden van de wedstrijden, inclusief die waarbij Cloud9 onder invloed van Adderall zou zijn, publiceert de ESL op YouTube. Het is niet de eerste keer dat naar buiten komt dat deelnemers van professionele gamingtoernooien aan doping doen. Eerder dit jaar schreef Eurogamer bijvoorbeeld een uitgebreid artikel over hoe wijdverspreid het gebruik van drugs als Adderall is in de kringen van e-sports. Het is echter wel de eerste keer dat het als zodanig plompverloren en zonder gène toegegeven wordt, wat wellicht de druppel is die de emmer doet overlopen voor de ESL. Deelnemen aan een toernooi onder invloed van drugs of alcohol was al tegen de regels van de ESL, maar die regels gaan nu dus ook gehandhaafd worden.

De ESL gaat een samenwerking aan met Nada, de Nationale Anti Doping Agentur, die gevestigd is in Duitsland, en het Canadese Wada, oftewel de World Anti Doping Agency. Samen zullen de drie partijen een beleid opzetten om het gebruik van doping tegen te gaan bij e-sportstoernooien. De eerste dopingtests zullen uitgevoerd worden bij het ESL One-toerinooi in Keulen, dat in augustus gehouden wordt. De ESL gaat bovendien een lijst opstellen met de middelen die verboden worden, en zal naar teams communiceren hoe er getest gaat worden en wat voor straffen er tegenover een overtreding staan. De spelers van Cloud9 zullen niet gestraft worden voor hun Adderall-gebruik omdat daar geen echt bewijs van is en ze er niet meer op getest kunnen worden. Dat vertelt de organisatie van de ESL aan Motherboard.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (104)

Na tal van jaren van gluren op tweakers toch eens een post neerzetten;

Jaren geleden toen ik zelf jong was en uren en uren versleet aan Counter-Strike Source (over de 8000 in CS 1.6/Source/Go), puur uit drang om goed te zijn in competitie, zelf veel lans en tournamenten gedaan op top level, kan ik je veel zeggen over de elite. Lan parties, grotere evenementen meegemaakt waar de frustraties groot werden tegenover coca´ne, speed, ritalin/adderall gebruikers waar je geen schijn van kans tegen had, hun reactie tijden waren gewoon ontzettend hoog en veel acties voelde kansloos tegen over hun.

Voor mensen onder ons die cs/de_dust2 goed kennen, het ging zelfs zo hard dat mensen vanaf T-spawn richting 'mid' de ct-crossers over de deur konnen 'gapshotten' met hun AWP (100+ in 1 door het midden van de deur, op body, iets wat niet doenbaar is op een nuchtere kop), dit allemaal zonder hacks/cheats, puur door amphetamines (inside resources), en weet dat het op een lan party niet zo gemakkelijk is om te cheaten (verbaas u niet, dit gebeurt wel).

Paar jaar geleden was er zelfs een conflict in de ESWC qualifiers van Australie waar iedereen stoned, strak of enig wat was, problematisch was en deze het jaar daarop ook controles gingen krijgen, weet niet of dit effectief zo ver was gekomen (volg het allemaal niet meer).

Voor mensen die esports onderschatten, dit is een zÚÚr hoog niveau van spelen, veel mensen die 8+ uur per dag nonstop oefenen op practice matches, aim deathmatch en klikgames om het meeste uit jezelf te kunnen halen, veel vinden het ook echt niet kunnen dat ze ondanks talent en tijd toch worden 'outaimed' door misbruikers. Dit is een goede stap vooruit.

Over mezelf, ik hield het vaak op veel water drinken, het gevoel om nodig naar het WC te gaan maakte me beter om te spelen, sneller te wezen (deze truk ook van veel andere mensen gehoord). Nu zelf al 4-5 jaar gestopt hiermee, ouderdom en de dedicatie dat het nodig had om top te blijven was me teveel geworden, geef zelf toe dat ik nooit tot de <1% van de echt getalenteerde spelers zou geraken hebben., maar het feit dat er zoveel misbruikt gemaakt werd met echte softwarematige cheats en fysieke drugs was ook een factor.
Voor mensen onder ons die cs/de_dust2 goed kennen, het ging zelfs zo hard dat mensen vanaf T-spawn richting 'mid' de ct-crossers over de deur konnen 'gapshotten' met hun AWP (100+ in 1 door het midden van de deur, op body, iets wat niet doenbaar is op een nuchtere kop), dit allemaal zonder hacks/cheats, puur door amphetamines (inside resources), en weet dat het op een lan party niet zo gemakkelijk is om te cheaten (verbaas u niet, dit gebeurt wel).
Zeer uitgebreide post en mooi inzicht. Echter wil ik een persoonlijke kanttekening plaatsen.
Ik speelde zelf ook heel veel CS 1.6 en dan vooral AWP en ik schoot ook regelmatig (van de 100 rondes ik denk toch wel 65%) overspringers neer hoor en dat alleen met cola in mijn systeem ;)

Als je je ergens op toelegt dan wordt je steeds beter in iets en mijn AWP skills waren qua reflexen zeer goed, niet top van Nederland goed, maar toch zeker prijzenswaardig.
[...]

Zeer uitgebreide post en mooi inzicht. Echter wil ik een persoonlijke kanttekening plaatsen.
Ik speelde zelf ook heel veel CS 1.6 en dan vooral AWP en ik schoot ook regelmatig (van de 100 rondes ik denk toch wel 65%) overspringers neer hoor en dat alleen met cola in mijn systeem ;)
Gapshotten met een sniper is toch niet eens zo bijzonder moeilijk? Dat deden we in de pre-CS periode in Quake 3 Arena vaak genoeg met de railgun vanuit de heup. Mensen die een kilometer de lucht in sprongen gewoon uit de lucht knallen :+

Op het hoogste punt van de sprong beweegt je doelwit nu eenmaal niet zo snel en dan ben je een redelijke sitting duck.

[Reactie gewijzigd door Stoney3K op 26 juli 2015 12:15]

In Counter-Strike blijft de snelheid van je movement gelijk tijdens de sprong tot je terug op de grond komt, je versneld zelfs een beetje als je springt, en vertraag je een beetje voor iets minder dan een second het moment dat je terug neer komt.

edit: typos

[Reactie gewijzigd door 7zp op 26 juli 2015 21:32]

Op public en tegen 'noobs' in wars werkte de truk van timing op 1 minuut 41 gewoon te schieten zeer goed, zoals op de_nuke van t-spawn naar A ladder op 1.38-39. Kan zelf ook vertellen als je genoeg caffeine en suiker in je bloed hebt, diep en snel adem haalt en focussed op snel wezen je ook goede reacties kunt hebben.

Ikzelf was de 'caller', iemand die controleerde hoe je 4 teammates moesten bewegen en doen, en tevens nadenken hoe de 5 tegenspelers spelen en denken en daar op inwerken (uren gekeken op demos van tegenstanders om te analyseren om te zien hoe ze spelen). En defenief zeggen tegen mijn team dat ze op random timings/smokes moeten overspringen, en de fast ladder bug op nuke niet te gebruiken, om niet random neergehaald te worden, kan zoveel voorbeelden geven op verschillende maps.

En trouwens jouw naam komt me bekend voor!

Edit: en inderdaad, practice makes perfect, dit geld in alles eigenlijk zo.

[Reactie gewijzigd door 7zp op 24 juli 2015 15:53]

Zelf heb ik dit nooit begrepen in Dust2. Echt een serieuze ontwerp fout in de kaart.

Je staat als CT daar op de low ground en moet dus smoke kopen wil je kunnen kruizen naar B.

Toch is Dust2 bizar populair geworden, terwijl Dust1 een betere layout heeft.
Zelf ben ik uit een clan gestapt omdat er openlijk over teamspeak speed werd gebruikt en verhandeld. Mensen die waardeloos zijn omdat ze simpelweg het geld niet meer hebben om een fiks te kopen zijn ineens super goed zodra ze hun salaris krijgen. Het ergste is dat deze mensen dan ineens super irritant worden als ze goed spelen vanwege de drugs maar dan ook weer super agressief als het ze maar niet wil lukken.

Daarna kwam ik er achter dat zo'n beetje iedereen aan de top van de tournementen waar ik aan meedeed wel iets had. Als het niet drugs was was het wel dat ze een of andere gare script hadden wat eigenlijk erop neer kwam dat ze cheaten.

Top punt voor mij was toen ik iemand betrapte op cheaten met een soundhack, dat die persoon ook toegaf dat hij een script had waarmee hij de voetstappen aan de andere kant van de map kon horen maar dat de jury er verder niks meedeed omdat tweaken van cvars binnen de regels was.

https://www.youtube.com/watch?v=tbj9Q2R_5b8

Toen ben ik maar gestopt met CS en ben gaan leven.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 24 juli 2015 19:59]

Veel vormen van subtiele cheats in CS die onopvallend op lan gebruikt kunnen worden;
Soort van soundwallhack, waarbij je een surround-pieptoon door je headset hoort, hoe luider/scherper deze toon is, hoe dichter iemand bij je is.

Silent aimbots waarbij je zelf nog wel moet aimen, maar het moment dat je er een paar pixels naast zat, deze het voor jouw wat corrigeerd.

Het gebruiken van directx level 90-95 (versie 9.x+) op ATI kaarten maakte het effect van flashbangs korter, tot 3 seconden tegenover nvidea kaarten, hier bestond wel een server side plugin voor dat iedereen directx 8.1 moest gebruiken.

In de nvidea drivers kon je mat occlusion op 1 zetten, en zo kan je een lichte silhouette van playermodels door smokes zien.

Zelf voor 'stage computers' of non BYOC events waar op gespeeld werden, konden razer muizen met intern geheugen voor settings omzeild worden om cheats op te zetten. Of gewoon een usb hub in de muis/keyboard en daar een flash storage mee op aansluiten.

Voor de goede programmeurs onder ons, hier valt zeer grof geld aan te verdien voor het maken van private/undetectable cheats.

[Reactie gewijzigd door 7zp op 26 juli 2015 21:51]

Voor mij als buitenstaander is dit ongelooflijk om te lezen. Wat een ziek wereldje. Dit zie je trouwens wel bij sport/competities in het algemeen: als je bij de top wil horen moet je hele leven in het teken daarvan staan. De offers die mensen daar voor over hebben zijn voor mij belachelijk.

Ik heb zelf aan Robot Wars meegedaan (vechtrobots), waarbij je tenminste nog bezig bent met zelf iets te bouwen in de echte wereld, maar de tijd die daar in ging zitten stond op een gegeven moment ook echt niet meer in verhouding tot de lol die je eraan beleefde. Om te kunnen winnen van de fanatiekelingen moet je er dan zo veel tijd en energie in stoppen dat je niks meer over hebt voor een echt leven. Een competitie in zieligheid wordt het dan uiteindelijk een beetje.
Stoppen ze dan ook met red bull? Ik zie die gasten ook constant dat spul naar binnen gieten, als je er een aantal op hebt werkt het precies hetzelfde als speed... Maar ik denk het eerlijk gezegd niet want red bull/monster/weet ik veel zullen het wel sponsoren....


Verder goede zaak want dit slaat natuurlijk helemaal nergens op. Triest dat het nodig is om dit te overwegen.
Redbull hetzelfde als speed? Je zegt dus dat cafe´ne dezelfde stof is als amfetamine? Raar verband dat je hier trekt vind ik.
Als Red Bull now alleen uit cafe´ne delen zou bestaan, heb je een punt. Kijk maar eens bij de ingredienten. Ik denk dat een gemiddeld XTC pilletje minder troep bevat.
De hoeveelheid "troep" is nou niet echt bepaald een goede graadmeter wat betreft de invloed op je geestelijke gesteldheid. Hoeveel troep er ook in Red Bull zit, je kunt absoluut niet de vergelijking met amfetamine (speed) en/of MDMA (XTC) maken.
Zowel amfetamine als MDMA zijn slechts een onderdeel van het product, de speed en xtc - naast deze hoofdbestandsdelen zit er nog een arsenaal aan "troep" doorheen.

Daarbij komt dat de gevolg en oorzaken van overmatig red bull gebruik op langere termijn nauwelijks zijn onderzocht.
Zowel amfetamine als MDMA zijn slechts een onderdeel van het product
Niet slechts een onderdeel, het hoofdbestanddeel van de drugs die ik tussen haakjes erachter vermeldde. Heeft verder overigens weinig invloed op mijn kernpunt: het is niet dat omdat er troep in zit het automatisch vergelijkbaar is met iets ongerelateerds waar ook troep in zit.
Er zit een chemische compositie in die ervoor zorgt dat je op 'onnatuurlijke' wijze beter presteert. Ik zie niet in waarom de vergelijking niet op gaat.
Als je fruit wilt verbieden, dan ga je toch ook niet struikelen over het verschil tussen een appel en een peer? 8)7
Volgens mij verlies je de oorsprong van de discussie een beetje uit het oog. De originele opmerking was:
als je er een aantal op hebt werkt het precies hetzelfde als speed...
En jouw argumentatie was: "daar zit ook een hoop troep in".

De invloed van verschillende stoffen op je hersenen is gewoonweg totaal verschillend. Misschien dat ze allemaal op een bepaalde manier je prestaties verbeteren, maar dat wil niet meteen zeggen dat ze vergelijkbaar zijn.

Ik kan je iig verzekeren, red bull heeft totaal niet dezelfde werking als speed, hoeveel je er ook van drinkt.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 28 juli 2015 15:43]

Het is inderdaad niet hetzelfde, maar ik kan me de gedachte wel een beetje voorstellen. Je wilt als gamer (of sporter) niet gedwongen worden om te kiezen tussen je prestaties en je gezondheid. Hoewel cafeine een stuk milder en onschuldiger is, heeft het wel degelijk invloed op je prestaties terwijl het ook vervelende bijwerkingen kan hebben.
Red Bull is naast cafeine vooral ook taurine, vandaar de naam (Bull -> Taurus).
als je er een aantal op hebt werkt het precies hetzelfde als speed...
Pardon, in red bull zit niet eens zoveel cafeine, in een espresso zit meer en in een gewone koffie zit nog meer.

[Reactie gewijzigd door gielie op 24 juli 2015 15:59]

Een reden dat ik tijdens gamen vaker aan de koffie zit dan energy drink.
En ook nog beter voor je tanden ;)
*Minder slecht voor je tanden
"gewone" koffie en dan link je espresso?
Even een koffie weetje. :)

In espresso zit veel minder cafe´ne dan in bijvoorbeeld een cappuccino. Dit komt omdat espresso onder hoge druk gezet is, het water heeft dan minder tijd om cafe´ne op te nemen.
Even een koffie weetje. :)

Dit komt omdat espresso onder hoge druk gezet is, het water heeft dan minder tijd om cafe´ne op te nemen.
Niet waar!
Het heeft met het volume te maken, per ml zit er in espresso veel meer cafeine.
Dat komt omdat in de eerste ml die door het coffie apparaat komen alle cafeine zit, als je er meer water bij doet wordt de koffie slapper, minder caffeine per ml, verder verdund.

in vergelijking
in espresso zit 51,3 per fl. oz
in cappuccino 12,5 per fl. oz

[Reactie gewijzigd door gielie op 24 juli 2015 15:58]

Even een koffie weetje: De cappuccino is 154 mg caffeine per 354 ml, de expresso is 77 per 44 ml. (zie je eigen links)
Je slurpt ook wel wat langer aan een cappuccino dan aan een expresso. Want die bestaat behalve uit 1 of meerdere shots expresso met opgeschuimde melk.
Log je in op T.net, kan je alleen maar commentaar op posts leveren ipv inhoudelijk reageren.

Ik drink espresso als gewone koffie maar ik heb het even voor je aangepast, ik begrijp dat je dat soort dingen moeilijk vindt dus bij deze, sorry.
Je kunt wel ßlle prestatie-beinvloedende middelen gaan verbieden, maar dat zet verder ook geen zoden aan de dijk. Kijk bijvoorbeeld eens naar de belachelijke hoeveelheden koolhydraten die wielrenners naar binnen schuiven. Zonder die koolhydraten kan geen enkele wielrenner een TdF ronde uitrijden. Moet dat dan ook maar verboden worden onder het mom van prestatie-verbeterend?

Je moet gewoon ergens de grens trekken, en ik denk dat de grens die in de fysieke sporten gebruikt wordt, dus het verbieden van 'dope', etc, helemaal zo'n gek idee niet is. Daarna gewoon uitbreiden as the need arises.
Da's een beetje onzin hŔ: Koolhydraten zijn niet prestatiebevorderend maar een essentiŰle brandstof voor ieder mens. Je zou theoretisch dezelfde voedingswaarde uit vetten en eiwitten kunnen halen, als je dat kunt binnenhouden. Een wielrenner verbrandt alleen 3x zoveel als een gemiddelde mens en heeft dus 3x zoveel energie nodig.
Als je (enigszins) dagelijkse stoffen gaat verbieden in de sport, begin dan met cafe´ne, alcohol en THC. Volgens mij hebben meerdere van die stoffen trouwens al op zijn minst "ooit" op de verboden lijst van de WADA gestaan.
Cafe´ne, in welke vorm, en een berg suiker is gewoongoed, Adderall heeft iets meer spul aan boord. Als je E-sport gelijkt trekt naar gewone sporten, daar is het al verboden.

USA bijvoorbeeld:
Adderall, a brand name, is classified as a psychostimulant, related to other stimulants such as methamphetamine and cocaine. It is illegal without a prescription and is banned by the NFL, MLB, NBA and the NCAA.
In Red Bull zit voornamelijk suiker; 'Wired - What’s Inside: Red Bull Energy Drinks?' https://www.youtube.com/watch?v=hIMR5HFs21U
En een flinke dosis 'mindfucks'
Ik heb de testen gedaan met collega's ( niet lab-onderbouwd )
tijdens mijn nachtdienst cyclus's
Koffie vs redbull
Behalve een misselijkheid van de suiker, bleef ik niet meer of minder wakker van 4 blikjes redbull ( elke anderhalve uur ÚÚn )
Om 8u thuis, naar bed, en gewoon slapen tot 14u
Met koffie idem, iets meer zelfs, gemiddeld 1 stevige beker ( 2 plastic bekertjes ) per 45 minuten.
gewoon slapen, en in de normale tijdsspanne ontwaken ( rond 14:00 15:30u )

Men denkt te voelen dat RB werkt, maar de reclame werkt imo beter dan het product ;)
Het probleem met cafe´ne is dat je er aan went. Drink eens 2 weken geen cafe´ne en je zult zien dat een red bull wel degelijk zorgt voor concentratie boost.
Zoals virtualite al zegt: aan cafe´ne wen je.

Als je regelmatig cafe´ne houdende producten nuttigt zal de impact van cafe´ne verminderen. Naar verloop van tijd zal het je prestaties niet noemenswaardig meer verbeteren noch zal het je nog noemenswaardig helpen wakker te blijven.

De conclusie die je trekt uit die vergelijkende test is dus eigenlijk nietszeggend. Tenzij je zo'n test uitvoert met mensen die normaal gezien geen cafe´ne nuttigen.

Bovendien Is het cafe´ne gehalte van Red Bull niet eens veel hoger dan dat van normale koffie.
Redbulls werken het zelfde als speed. 8)7
En paracetamol hetzelfde als morfine zeker.
Klein weetje over paracetamol:
Wist je dat het tot op heden niet bekend is hoe paracetamol precies werkt? En dan te bedenken dat het zo wijdverspreid wordt voorgeschreven. Bizar, vind je niet?
Dat is met hÚÚl veel medicatie zo hoor.
Zou ook in de bijsluiter moeten staan dacht ik.
Hoe zit het dan als je medicijnen tegen ADHD op doktersvoorschrift krijgt omdat je die aandoening daadwerkelijk hebt ? Wordt je dan op voorhand gediskwalificeerd ? Als je die medicijnen niet neemt terwijl je ze wel nodig hebt, heb je juist een nadeel tegenover mensen die geen ADHD hebben en geen medicijnen daartegen slikken.
Ik heb ADD, zonder dexamp kan ik echt niks. Echter zodra het inslaat heb ik echt wel een voordeel over normale mensen. Tis een beetje een schommel, zonder ben je een drol en met ben je superman ook al ben je ADD. Het is dus moeilijk zoon scenario.

Echter wat ik wel heb is hyperfocus zonder medicatie, wat er in knalt bij dingen die mij hard interesseren en ook gamen. Dus in die zin heb je met ADD ook weer voordeel als je niet je medicatie neemt bij zulke eventen.

[Reactie gewijzigd door Kcod op 24 juli 2015 13:43]

Mijn oudste zit in hetzelfde spectrum, met zijn medicijnen functioneert hij op normaal ( zelfs hoger ) niveau.
De concentratie en inspanningsboog worden afgevlakt door die medicijnen, maar ook voor langere tijd.
Dus hij kan informatie opnemen, waar de andere ( klasgenoten) al afgehaakt hebben, en hij kan het nog icm met andere dingen ook ( irritant voor leerkrachten ... been there, done that )
Het lijkt of hij naar buiten aan het staren is, maar ondertussen hoort hij voor en achter hem, wat er gebeurt.

Zonder doktersverklaring mag hij niet eens naar het buitenland, laat staan aan zo'n competitie meedoen
*offtopic*
Heb je weleens verder gekeken na oplossingen zonder medicatie?

Ikzelf heb ADHD, en jarenlang heb ik ritalin geslikt. Een tijd later kwam er ineens op TV dat ritalin onder de opiumwet valt, ik heb destijds besloten dat ik er volledig vanaf wilde.

Begrijp me niet verkeerd, de medicatie heeft mij veel goed gedaan, maar zodra we bij de (kinder)artsen kwamen en aangaven eigenlijk in zn geheel van de medicatie af te willen leken ze hier begrip voor te hebben en te willen helpen. Dit is een periode van ruim 1.5-2 jaar geweest voordat dit gelukt was. Achteraf ben ik blij dat ik nu al jaren zonder kan.

De medicatie kan (later) ook meer kapot maken dan dat t oplost, en ook dit heb ik meegemaakt.....

**ontopic**
In de US is veel al gewoon bij de drogist te koop, verrast me niets dat dit zo losloopt. Wel goed dat men hier nu eens open en eerlijk voor uit komt!
Honest reply :

Ik wil best van medicijnengebruik af, zelf ben ik geen slikker ( buiten paracetamol e.d )
Maar het is op dit moment voor hemzelf niet het juiste moment, teveel impulsen tegelijk.
Zodra hij 16 jaar wordt, moet het minder worden, dan is zijn 'hoofd' wat beter in staat om beslissingen te nemen, en ze te overdenken VOORAF.
Nu heeft hij er zelf meer last van dan zijn omgeving, en de dagelijkse dosis helpt hem ook sociaal te integreren, ik denk dat je zelf ook wel weet dat jouw hoofd sneller was dan de rest, en welke ergernissen dat meebrengt.
( pesten, buitensluiten is op deze leeftijd, 13, niet prettig )
Ik ken het helemaal inderdaad. Ik was destijds 14 of 15 toen ik stopte met Ritalin. Hopelijk gaat het 'm lukken op zn 16e om te minderen/zonder...!
Ritalin zijn gewoon amfetamines. Dit komt omdat de hersenen van iemand met ADHD andersom werkt. Die worden rustig van amfetamines waar iemand zonder ADHD er "hard" opgaat. Dus ook niet zomaar iemand zonder ADHD een ritalin geven als hij druk is want het gaat averechts werken.
Die theorie is jammergenoeg 'dikke zever'
Niemand zonder ADHD gaat 'hard' op ritalin.. Is allemaal afhankelijk van de dosis.

Geef iemand met ADHD een hoge dosis en hij zal even 'hard' gaan hoor.
Nee, hij wordt dan mellow. Het probleem is dat in Nederland het spul voorgeschreven wordt aan iedereen die druk is. Dat is tegenwoordig de meetlat voor ADHD. De DSM-V helpt hierin ook weinig. Veel mensen die geen ADHD hebben in hun hersenen worden zo wel gediagnosticeerd waardoor je jouw overtuigingen krijgt.

Het is weer het verhaal van vroeger waar je speed kreeg om af te vallen. En we trappen er allemaal in.
De prefrontale cortex ontwikkeld zich nog door tot 21ste
Ritalin is ouwe meuk en is veel minder efficiŰnt dan dexamphetamine, als je een beetje moderne dokter hebt kan je het zo krijgen. Het is echt een wereld van verschil.
...zelfde als bij andere sporten: als de medicatie voor een geldige medische reden wordt genomen, mag het.

Snap niet waarom je doet alsof dit zo een moeilijk issue is :s
Dat is hier juist het probleem.

In America word dit medicijn voorgeschreven alsof het snoepjes zijn.
Europese teams zullen het dus naturel moeten doen, en alle Amerikaanse teams zitten vol "ADD" patienten.

ESL moet dus zelf gaan oordelen of een persoon de medicijnen oprecht krijgt voorgeschreven, of ze gaan alles verbieden.

Dit zou lullig zijn voor mensen die de medicatie echt nodig hebben. Echter word ik ook van te voren afgekeurd bij het leger omdat mijn oren nou eenmaal niet 100% zijn. Soms moet je accepteren dat je een beroep of sport niet kunt beoefenen door een tekortkoming in je lichaam.
Niet iedereen is op de hoogte van de regels bij sport....
Dit zorgt niet voor een diskwalificatie als je hier een speciale vergunning voor aanvraagt.
Dat zal wel niet, een medicijnpaspoort van de huisarts zal wel voldoende zijn.
En een schengenverklaring voor methylfenidaat/dexamphetamine had je toch al nodig als je naar Duitsland e.d. wou.

http://www.rijksoverheid....-naar-het-buitenland.html
Dit is een stap in de goede richting. Met eSports valt tegenwoordig hÚÚl wat geld te verdienen dus beter ook maar controleren of alles correct verloopt.
Geld via:
  • Youtube
  • Twitch
  • Sponsors/Contracten
Op Gamescom wil ik die controle wel eens zien gebeuren. :P

PS: Typefoutje: ESL One-toerinooi in Keulen.

[Reactie gewijzigd door Lode op 24 juli 2015 13:35]

Ja alleen is het slechts een hele kleine groep pro gamers die echt veel verdienen.
Net als met andere sporten dus. Hoeveel Nederlandse voetballers verdienen echt veel t.o.v. het aantal voetballers?
Minder dan andere top voetballers...

Echter ben ik van mening dat ook de Nederlandse pro voetballers te veel verdienen voor "een balletje" trappen, om maar over de voetballers van de wereldwijd bekende clubs te zwijgen...

Nou is gamen misschien "ook maar gamen" maar hier verdient echt kleine groep echt veel geld aan, wat nog steeds veel en veel minder is dan wat een voetballer van een topclub verdient.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 24 juli 2015 14:08]

Minder dan andere top voetballers...

Echter ben ik van mening dat ook de Nederlandse pro voetballers te veel verdienen voor "een balletje" trappen, om maar over de voetballers van de wereldwijd bekende clubs te zwijgen...

Nou is gamen misschien "ook maar gamen" maar hier verdient echt kleine groep echt veel geld aan, wat nog steeds veel en veel minder is dan wat een voetballer van een topclub verdient.
Dat het wat over de top is, ben ik met je eens.
Alleen moet je er wel rekening mee houden dat wat jij opbouwt in gemiddeld 45 jaar 'professional' werk aan pensioen en inkomen, een sporter moet behalen in zijn prime.
die werken dus van 18 ( zonder evt uitzonderingen ) tot 30/35, daarna is er een gapend gat.
Jij hebt een opleiding kunnen volgen ( met evt subsidie's ) en jezelf een carriere aangemeten.
Als jij 35 jaar bent, kan je nog 30 ( en een beetje ) jaar meedraaien in het aangeleerde arbeidstraject, een sporter moet dan een vak leren.
Ze kunnen niet allemaal trainer, scheidsrechter of zelfs clubeigenaar worden.
En "analysten" op TV hebben we ondertussen ook wel genoeg, dus die markt is ook verzadigd.
Blijft over laag-geschoolde baantjes, of erger , helemaal niets .
Die miljoenen zijn dan ook best veel, maar ze zullen wel ZELF een pensioengat moeten overbruggen van 35 -> 67 jaar
Die miljoenen kunnen ze ook fatsoenlijk beleggen of gewoon van de rente leven, maar dat past bij hun dure autos en huizen, je doet precies of ze zielig leven... Als werknemer kun je vaak niet 1 zo een auto betalen laat staan de jachten en vakanties en wij werken dan minstens 30 jaar...
Die miljoenen kunnen ze ook fatsoenlijk beleggen of gewoon van de rente leven,
Is dat niet de essentie van wat ik schreef dan ?

ze MOETEN in 15 jaar bij elkaar verdienen om 50 jaar van te leven.
en daarbij, ze kunnen een kunstje wat anderen graag zien, dus daar moet voor betaald worden.
Ja maar je vergeet dat bijvoorbeeld een Arjen Robben 3 miljoen op jaarbasis verdient (netto, bruto is dit 5,5 mil)
Reken uit 3 mil x zeg 10 jaar = 30 miljoen - 5 mil om van te leven.. dat is nog 25 miljoen over..
Daar zal ik toch wel de rest van mijn leven mee kunnen doen.. Dat is gewoon een kwestie van je geld goed besteden en niet aan dure huizen enzovoorts uitgeven.

[Reactie gewijzigd door Dopiej op 24 juli 2015 16:11]

Hoe meer je kan verdienen hoe groter de verleiding om vals te spelen, wat dan ook veelvuldig gebeurt.
Des te meer reden om dat eerlijk te laten verlopen, zodat er geen valsspelers met al dat geld aan de haal gaan.
Helemaal mee eens
Ben inderdaad wel erg benieuwd bij Gamescom. Dit jaar zal het niet gebeuren, maar in 2016 waarschijnlijk wel :) We gaan het volgend jaar waarschijnlijk wel zien.
He he, nu zijn e-sports eindelijk een echte vorm van sport. ;)
Nog niet, pas had matpat van game theorists een video waar hij de discussie uitlegt tussen ESPN en gamers. https://youtube.com/watch?v=qYlpxFWXCM8
Hij ging meer in op de "conservatieven" binnen de sportwereld naar aanleiding van het drama met een "conservatieve" directeur van ESPN en de haat die zender ontving na het uitzenden van een e-sports evenement.

Hij liet verschillende vormen zien waarin e-sports al veel op "echte" sporten lijkt maar ook de minieme verschillen.

Persoonlijk denk ik dat het meer de generatie kloof is, De doelgroep voor e-sport (en game- casters in het algemeen) is nog te jong om iets zoals ESPN en diens directie de marktwaarde te laten inzien.
He he, nu zijn e-sports eindelijk een echte vorm van sport commercie.
Waar geld te verdienen valt, volgt vals spelen en manipulatie.
Straks zat er wat epo op je biefstuk of in je eten.. Hoe gaan ze het doen met een contra-expertise? Ik ben erg benieuwd naar het resultaat.
Straks zat er wat epo op je biefstuk of in je eten.. Hoe gaan ze het doen met een contra-expertise? Ik ben erg benieuwd naar het resultaat.
Wat ik me nog meer afvraag, wat als je ADHD hebt? Mag je dan geen adderall gebruiken? Want dan gebruik je ook doping en je kunt je beter concentreren. Er zijn genoeg adhd-ers die dagelijks adderall gebruiken namelijk en ook op die manier gamen.
Dan heb je daar een medische verklaring voor. Het is namelijk ook een medicijn
Het is geen kunst om een dergelijke verklaring te krijgen. ADHD is namelijk geen bacterie, virus of zichtbare afwijking. De diagnose wordt gesteld op een opsomming van een aantal algemene symptomen.

De opmerking van scientist hierboven is dan terecht,
is een medische verklaring geldig, maar belangrijker, wat als blijkt dat het aantal 'zieken' bovengemiddeld is?
Ga maar eens kijken hoeveel wielrenners gediagnostiseerd zijn met astma. Puur om die inhalers te krijgen zodat je meer zuurstof kan krijgen.
Er is ook zoiets als inspanningsastma, dan krijg je er pas last van bij (zware) inspanningen. Erg vervelend, ik heb het zelf ook. Als ik een preventief pufje gebruik alvorens te gaan bewegen heb ik er geen last van.
Dat klopt, maar het aandeel is wel hoger dan gemiddeld en dat is waar Iblies het over had
Het geeft je wel een voordeel t.o.v. mensen die geen ADHD hebben, is dat eerlijk?
Mensen met ADHD worden juist minder geprikkeld door de medicijnen, terwijl mensen die geen ADHD hebben, krijgen juist trekjes van ADHD. Is iemand met ADHD sowieso niet in het voordeel als je het zo bekijkt?

Edit:
Typo

[Reactie gewijzigd door joenatic op 24 juli 2015 18:17]

Dus koffie of energy mag nog wel? Niks mis met beide volgens mij.
van teveel koffie kan je ook een vergiftiging oplopen.
Afhankelijk, 2 tot 4 koppen kunnen geen kwaad (voor iemand met normale gezondheid).
Zover ik weet is Adderall enkel op recept te verkrijgen, zal misschien in buitenland niet altijd het geval zijn, maar het is in principe gewoon medicinale speed. Het is ook ergens geen rocketscience dat dit hier ook gebruikt wordt, het is al aardig bekend medicijn voor de studenten.

Vraag me alleen af hoe het zal zijn als je iets grotere naam bent voor bv een merk, zoals Fatality. Je drugs gebruik zal geen straf meer hebben, maar denk niet dat je sponsor nog blij is met je.
Het is vrij simpel om gediagnosticeerd te worden met AD(H)D en dus Adderall te krijgen. Dit komt omdat de klachten zo generiek zijn. Denk aan druk zijn en een laag concentratievermogen, dit heeft iedereen wel eens, maar met een beetje overdrijven kom je er zo.

Daarnaast is het daardoor ook makkelijk om zonder recept te verkrijgen, omdat het zoveel uitgeschreven wordt.
Gaat weer veel te ver dit. Cloud9 was in de tijd dat ze zogenaamd dus aan de doping waren helemaal niet succesvol.
Succesvol of niet is niet belangrijk.
Als bewezen word dat je beter presteert door drugs te gebruiken, dan is het domweg vals spelen.

(Er van uit gaande dat de drugs niet geaccepteerd is in het allerdaagse leven en iedereen het zonder problemen kan aanschaffen) (zie: Koffie)
Haha! Meesterlijk ja.

Maar ging dit niet over "gewoon" drugs ipv specifiek performance enhancing drugs? Echt Amerikaans zoiets :P
http://xkcd.com/1173/
Dat niemand deze nog had gepost