Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 90 reacties
Submitter: TheNephilim

Newbee, een Chinees team dat deelnam aan The International, heeft het Dota 2-toernooi gewonnen. De vijf spelers mogen de hoofdprijs van 5 miljoen dollar, ofwel 3,7 miljoen euro, verdelen. Voor de overige teams is nog eens 5 miljoen dollar aan prijzengeld beschikbaar.

Het Chinese Newbee wist afgelopen nacht de finale van The International te winnen van het eveneens Chinese team ViCi Gaming. Newbee verloor de eerste match van de 'best of five'-finale, maar won daarna de volgende drie. Newbee won daarmee 5.028.174 dollar, ruim 3,7 miljoen euro. Voor ViCi Gaming lag 1.475.660 dollar, circa 1,1 miljoen euro, klaar.

Met ruim 10 miljoen dollar aan prijzengeld is The International het eSports-toernooi met de grootste prijzenpot ooit. Ook de 5 miljoen dollar die Newbee gewonnen heeft, geldt als de grootste prijs die ooit met eSports verdiend is. Het toernooi wordt georganiseerd door Valve, de studio achter Dota 2. Het is de vierde editie van het toernooi. De prijzenpot van dit jaar is beduidend hoger dan die van voorgaande jaren. In 2013 zat er in totaal 2,9 miljoen dollar, ofwel 2,14 miljoen euro, in de pot.

Het prijzengeld is zo hoog doordat het grotendeels bijeen wordt gebracht door de Dota 2-community. Valve stopte 1,6 miljoen dollar, ofwel 1,18 miljoen euro, in de pot, de rest werd opgebracht door spelers. Valve verkoopt Compendiums, voorwerpen die spelers ingame kunnen gebruiken. Van de opbrengst daarvan  stopt Valve een kwart in de prijzenpot van het toernooi. The International werd uitgevochten in de Key Arena in Seattle, een zaal met ruimte voor 17.000 toeschouwers.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (90)

Esports toernooien zijn over het algemeen helaas nog redelijk "top heavy" als het gaat om prijzengeld. Dit toernooi had een (overigens zeer riante) prijzenpot van $10M, maar de helft ervan gaat naar de winnaar. Vergelijk je dat met, bijvoorbeeld, het afgelopen WK voetbal, waarbij de totale prijzenpot meer dan $500M is en de winnaar "slechts" $35M krijgt, dan zie je het verschil duidelijk.

Er zijn goede redenen voor een dergelijke verdeling. Het trekt namelijk meer aandacht als je kunt adverteren met een hoge hoofdprijs. Net zoals loterijen vooral adverteren met de grootte van de jackpot en niet met de totale prijzenpot.

Het grote nadeel is echter dat de community veel meer heeft aan een vlakkere prijsverdeling, zoals bij het WK voetbal. Professioneel esports doen is momenteel erg lastig om financieel rond te krijgen als je niet bij de allerbesten behoort. Een vlakkere prijsverdeling kan er voor zorgen dat ook in de wat lagere regionen van het toernooi, de deelnemers voldoende verdienen om hun activiteiten voort te kunnen zetten.

In de huidige situatie zie je vaak dat goede spelers bijvoorbeeld na de middelbare school een of twee jaar ertussenuit gaan om professioneel esports te gaan doen, maar dat de meesten er relatief snel weer mee stoppen omdat het financieel niet vol te houden is. En dat terwijl er wel genoeg geld is om een grotere hoeveelheid mensen fulltime bezig te laten. En als spelers meer tijd hebben om zich te ontwikkelen, levert dat een hoger niveau op.

Kortom, leuk nieuws van de $5M record-prijs voor dit winnende team, maar voor de lange termijn gezondheid van de esports wereld zou het goed zijn als er hoofdprijzen wat omlaag gaan ten bate van de subtoppers.
Verdeling van de prijzenpot:

Place Prize Percent
1st $5,028,308 46%
2nd $1,475,699 13.5%
3rd $1,038,455 9.5%
4th $819,833 7.5%
5th-6th $655,866 6%
7th-8th $519,227 4.75%
9th-10th $49,190 0.45%
11th-12th $38,259 0.35%
13th-14th $21,862 0.2%


Dit is het prijzengeld per team.

Source: Liquipedia

[Reactie gewijzigd door Aekaz op 22 juli 2014 12:45]

Ik ben juist van mening dat het skill niveau zal dalen wanneer jij een vlakkere prijsverdeling krijgt, waarbij het niet bar veel uit maakt of je 10e of 1e wordt.
er is dan namelijk geen echte reden is om 12 uur per dag hardcore te oefenen voor een 1e á 2e plek, als je met een 10e plek ook rond kan komen.

Kijk naar de gemiddelde starcraft 2 speler, de absolute top (Innovation, Taeja, Hero, soulkey etc) oefenen allemaal 12+ uren op een dag. Hun coaches maken een heel gericht schema en zorgen voor tegenstanders waar ze tegen kunnen oefenen, die bijvoorbeeld een bepaalde build steeds opnieuw uitvoeren. Ze moeten wel aangezien starcraft 2 inderdaad ook extreem top heavy is. Wanneer prijzengeld eerlijker verdeeld gaat worden, zul je zien dat het oefen regime een heel stuk minder extreem en strak gaat worden.

Jij bent onder de impressie dat kwantiteit = kwaliteit, maar dat is niet zo.
Liever 100 top spelers dan 2000 middelmatige spelers.

[Reactie gewijzigd door kaluro2 op 22 juli 2014 12:28]

Niet mee eens.

Het is vrijwel onmogelijk om door te breken als pro in Dota 2. Zo is er een team dat praktisch elk klein < ¤5000 toernooi wint en maar geen sponsor kan vinden om naar de grotere toernooien af te reizen.

Dit is niet een spel waar je met je maten op gaat oefenen en opeens kan meten met de echte pro's. Elk team (zeker de Chinese teams) zijn een bij elkaar geraapt zootje. Vaak door sponsors samengesteld.

Door het geld beter te verdelen (lees meer kleinschalige toernooien) krijg je meer competitie en voer je daarmee uiteindelijk de kwaliteit op doordat er meer getalenteerde spelers worden ontdekt, wat nu vrijwel niet gebeurt in Europa / USA .

Daarnaast zie je een ander opvallend effect. De Chinese teams waren dit jaar enorm oververtegenwoordigd en waren de EU/USA Dota cowboys er helaas niet in geslaagd de finales te bereiken, met een extreem saaie finale (ViCi Vs. Newbee) tot gevolg. Zo hanteerde de verliezende finalist 3-maal dezelfde tactiek aan (om maar even aan te duiden hoe conservatief/koppig de Chinese spelers kunnen zijn).

Ik wens een meer gevarieerde vorm van DOTA te zien. En dat is alleen te bereiken door kleinere toernooitjes, betere verdeling van geld en verdere uitbreiding van uitzendingen. Dit jaar was het tournooi niet alleen te zien op twitch.tv maar werd zelfs live uitgezonden op ESPN :)
Ik denk dat je gelijk hebt, maar ik denk ook dat dit komt doordat voorheen gamen een niche was, waar dit soort online gaming tegenwoordig steeds populairder wordt.

Misschien is het juist wel goed om meer online/offline regionale toernooien te stimuleren met daarbij kleine prijzen potten.
Het probleem bij dit is natuurlijk dat gamen wereldwijd is, het is daarbij lastig om mensen uit alleen je land of regio te bereiken, je hebt daarbij sites als tweakers, gamer, etc etc nodig om dit onder de aandacht te brengen.

De opbrengsten moeten daarbij komen uit twitch streams, inschrijfgeld en sponsors denk ik.

Meer competitie zoals we dat al bij sporten kennen zou mij wel leuk lijken.
Ik ben juist van mening dat het skill niveau zal dalen wanneer jij een vlakkere prijsverdeling krijgt, waarbij het niet bar veel uit maakt of je 10e of 1e wordt.
er is dan namelijk geen echte reden is om 12 uur per dag hardcore te oefenen voor een 1e á 2e plek, als je met een 10e plek ook rond kan komen.

Kijk naar de gemiddelde starcraft 2 speler, de absolute top (Innovation, Taeja, Hero, soulkey etc) oefenen allemaal 12+ uren op een dag. Hun coaches maken een heel gericht schema en zorgen voor tegenstanders waar ze tegen kunnen oefenen, die bijvoorbeeld een bepaalde build steeds opnieuw uitvoeren. Ze moeten wel aangezien starcraft 2 inderdaad ook extreem top heavy is. Wanneer prijzengeld eerlijker verdeeld gaat worden, zul je zien dat het oefen regime een heel stuk minder extreem en strak gaat worden.

Jij bent onder de impressie dat kwantiteit = kwaliteit, maar dat is niet zo.
Liever 100 top spelers dan 2000 middelmatige spelers.
Ik denk dat de meeste spelers toch in eerste instantie spelen om te winnen en niet bewust de afweging gaan maken tussen meer oefenen of minder verdienen. Spelers met een dergelijke instelling zullen over het algemeen niet vaak goed genoeg worden. Bovendien zullen top spelers nog altijd meer van hun team krijgen en mogelijk aantrekkelijkere individuele sponsordeals. Het is dus niet zo dat met een vlakkere prijsverdeling de financiele prikkel om te presteren helemaal weg is.

Daarnaast zal een vlakkere verdeling van het prijzengeld niet noodzakelijkerwijs zorgen voor meer spelers, de toernooien zullen even groot blijven, maar in plaats van top 4 te moeten halen om break-even te draaien met reis- en verblijfkosten bij een tweederangs toernooi, kan misschien de top 8 of top 16 dat halen. Het is dus zeker geen geval van kwantiteit boven kwaliteit, want de kwantiteit blijft gelijk.

Nu zie je in de Starcraft 2 scene, zeker in Europe en de VS, dat onder de echte top heel veel spelers zitten die slechts parttime bezig zijn. Als het prijzengeld beter verdeeld zou zijn, dan zouden deze spelers hun levensonderhoud wellicht kunnen bekostigen met enkel esports en dat zou de competitie een stuk verbeteren.
Als je op dat niveau speelt speel je primair om te winnen, secundair om het geld. Ik geloof eerlijk gezegd niet dat mensen niet hun best zouden doen als de prijsverdeling wat vlakker was. Die 12+ uur per dag kun je er alleen maar in steken als je er van kan leven, en zo'n vlakkere prijsverdeling kan dat juist tot stand brengen.
Aan sommige reacties te merken zijn er mensen die toch weinig van e-sport afweten. Misschien allemaal eens naar "www.twitch.tv" surfen ...

E-sport is sinds enkele jaren echt wel fors aan groeien, het gaat er allemaal een stuk professioneler aan toe en dit heeft er gewoon mee te maken dat in deze tijd het ook allemaal mogelijk is er zijn streaming diensten, zodat je overal ter wereld het event kan volgen, de game-studio's werken nu ook veel meer samen met e-sport teams, zodat ze hun game echt competitief kunnen maken.

Maar reacties alsof veel pro-teams niet kunnen leven van het prijzengeld? Erm... de spelers in de main-stream teams kunnen echt wel leven van hun sport hoor. Naast het prijzengeld dat ze krijgen zit er vaak ook nog een salaris aan vast en vaak zie je ook dat de spelers in een soort huis worden ondergebracht waar ze samen met hun teamgenoten kunnen trainen en leven. OK, dit was vroeger meer uitzondering dan de regel, maar nu zie je het veel meer gebeuren.

Het grootste nadeel van e-sport is dat veel mensen vaak nog denken dat dit gewoon uren doorbrengen achter je computer is en een dom "spelleke spelen" is, maar deze mensen trainen er enorm hard voor! OK, het kan dan misschien uren achter een computer zitten zijn, maar deze spelers moeten zowel fysiek als mentaal top zijn, dus gewoon wat met je muis schuiven en wat rondklikken is het zeker niet.

Wat ik jammer vind aan die grote prijzen pot.. waarom gebruikten ze die hele prijzenpot niet om een heel jaar mee te vullen? 10 miljoen dollar zou sowieso al de grootste prijzenpot ooit zijn voor een gaming series, dus jah... Nu is't met 1 groot event gedaan. Persoonlijk vind ik dan de aanpak van ESL, Dreamhack en Blizzard met hun IEM (Intel Extreme Master-series) en WCS (Starcraft 2 World Championship Series) een pak beter.. er wordt misschien niet zo'n enorme prijzenpot verdeeld in 1 event, maar er zijn het hele jaar door events zo heb je als fan telkens events die je kan volgen en blijft alles een beetje "normaal".

Want die gasten die nu 1 miljoen euro winnen, voor het zelfde geld hebben die nu zoiets van.. OK .. fijn, ik ga rentenieren, maar 1 miljoen is zo op als je er wat kwistig mee omspringt.
De reden waarom ze niet spreiden over meerdere evenementen is dat The International sinds de eerste keer dat het georganiseerd is legendarisch is. Het grensoverschrijdend, groots, professioneel aangepakt en heeft de grootste prijzenpot voor alle e-sport games ter wereld.

Vergelijk het met voetbal: de eren competitie (1 keer per jaar), het EK en dan de WK (elk alleen maar elke 4 jaar).
De Internationals is ook maar 1 keer per jaar.

Verder is dit bij verre niet het enige evenement waar DOTA2 gespeeld word. Je word helemaal dood gegooid met alle DOTA2 competities die overal op de wereld worden gehouden, soms professioneel soms minder.
Ook een evenement als Campzone doet er een competitie in waar prijzen te winnen valt:
http://www.campzone.nl/2014/07/15/cooler-master-dota-2/

Voor mijn gevoel is The International gewoon het DOTA2 evenement wat het meest belangrijke is elk jaar. En daar pikt Valve dus een graantje van mee. En zolang ze ons niet opsluiten in kooien of dreigen met nucleaire oorlog of de game dichtgooien voor Valve exlusive events, mogen ze voor mij zoveel vragen als ze willen en het doen zoals zij willen. Want er zijn genoeg alternatieven.
Dit was een de 'grote pakkert' van dit systeem, compendium's waren ook beetje in een pilot gekomen en denk dat Valve initieel niet eens had verwacht dat het om zulke bedragen zou gaan.

Als de prijzenpot grotendeels gesponsord wordt vanuit de kijkers/spelers, kan je een bijna 'self-supporting' systeem op zetten die naast de sponsor-uitkering dus nog meer geld kan uitkeren.

Dit bied mogelijkheden voor andere e-sport takken om verder te kijken voor dit concept.
Mee eens dat het leuker/effiecienter etc besteed kon worden, maar wat nu ook gebeurt is, is dat valve hiermee ook een statement heeft gemaakt. Met deze prijzenpot was het evenement bijna niet te vermijden, zoek maar eens naar dota 2 TI4 op het internet, het staat er vol mee, en niet alleen op gaming websites. Het is ook een stap geweest om E-Sports bekender (en geaccepteerder als serieuse sport) te maken bij het grotere publieka
Het is een mooi concept, een dergelijke opbouw van de prijzenpot door spelers. Maar is dit niet overdreven veel?

Een dergelijke prijzenpot (5 mio voor de winnaar is bizar) is wat mij betreft ook een teken dat deze zogenaamde 'Compendiums' misschien wel een tikkeltje goedkoper aangeboden kunnen worden. Of het concept niet houdbaar is naarmate DOTA populairder wordt. Straks heb je een 1e prijs van 20 mio, toch niet meer in verhouding?

Dan is de prijzenpot automatisch wat lager, dit lijkt toch wel buiten proportie.

[Reactie gewijzigd door UTADDICT op 22 juli 2014 11:23]

Dit laat gewoon zien hoe populair Dota 2 is maar ook hoe slim Valve bezig is. Fans kunnen voor ¤7,50 een compendium kopen. In bezit van een compendium krijgt een speler enorm veel hats (een compendium kan ook levelen en hats unlocken) maar ook bonus XP wanneer het 'gewoon' een rondje speelt, en alle medespelers in die game sharen hun bonussen. Uiteindelijk kon je in een compendium nog 'predictions' maken met wie jij denkt dat er zou winnen, 2e plek, 3e etc,; welke heroes het meest gekozen zouden worden, first blood, meeste GPM in een match, courier kills en ga zo maar door. Het is uitgebreider dan men denkt en zeker ¤7,50 waard wanneer je een grote fan bent.

Dit jaar stonden er een aantal doelen in de compendium die Valve vrij zou geven als er een bepaald bedrag behaald zou worden (nieuwe game mode, nieuwe hero, extra limited hats etc.) en het maximum stond dit jaar op 6 miljoen. Dit bedrag werd al binnen enkele dagen behaald waardoor de vraag naar Valve kwam of er meerdere doelen gezet konden worden; dus Valve verhoogde het naar een maximum van 10 miljoen dollar.

Ook kun je met een compendium de games in-game volgen met live commentaar (Engels, Chinees, Russisch, X) via DotaTV (variant van SourceTV). Het hele optreden was immens, goed geregeld en ontzettend succesvol. Road to TI5!

[Reactie gewijzigd door Danayo op 22 juli 2014 13:18]

Dan is de prijzenpot automatisch wat lager, dit lijkt toch wel buiten proportie. (De KNVB krijgt 2 mio voor een 3e plek op het WK voetbal).
De KNVB kreeg 17.3 miljoen euro voor het WK. Dus deze e-sport prijzen vallen best mee. Daarlangs is dit momenteel uniek, bij de voetbal is het niet alleen de KNVB die geld krijgt voor deelname aan het WK maar Ajax krijgt al een kleine 30 miljoen om in de poulefase van de CL uitgeschakeld te worden.

Ik vind een prijzenpot van 10 miljoen zeker ruim, maar overdreven is het niet.
Je vergeet dat het WK zich maar eens in de 4 jaar af speelt, waarbij deze toernooien waarschijnlijk jaarlijks zullen zijn.
Alleeeerst vergeet niet dat een team uit minimaal 5 man bestaat, dus ze moeten het bedrag delen.

Verder kost een compendium 10 dollar, daarvan gaat 25% in de prijzenpot, de rest is voor Valve. Verder wat is veel? Deze mensen krijgen een bedrag afhankelijk van hun prestatie. De community moedigt het aan, dus gewoon zo laten. Wel vind ik dat er wat meer dan 25% in de prijzenpot zou mogen, maar ik begrijp dat Valve ook moet verdienen en er zijn natuurlijk kosten voor het organiseren van The International.
The International werd uitgevochten in de Key Arena in Seattle, een zaal met ruimte voor 17.000 toeschouwers.
Het lijkt me sterk dat de toegang gratis was, dus ik denk dat ze de organisatie betalen met het geld van de toeschouwers en misschien nog wat overhouden.
7 mensen minimaal, misschien meer. 6 = KingJ, stand-in, en hun manager.
Ik heb 2,50 betaald voor mijn compendium.
In verhouding tot wat precies?

Prijzenpot wordt bepaald door hoeveel sponsors er interesse hebben. Aangezien er heel veel sport is, en weinig e-sport (volgens mij) is er blijkbaar veel sponsorgeld beschikbaar. Als er straks meer aan e-sport gedaan wordt, zal het prijzengeld per tournooi eerder dalen dan stijgen lijkt mij.
Uit de tekst:
Het prijzengeld is zo hoog doordat het grotendeels bijeen wordt gebracht door de Dota 2-community. Valve stopte 1,6 miljoen dollar, ofwel 1,18 miljoen euro, in de pot, de rest werd opgebracht door spelers. Valve verkoopt Compendiums, voorwerpen die spelers ingame kunnen gebruiken. Van de opbrengst daarvan stopt Valve een kwart in de prijzenpot van het toernooi. The International werd uitgevochten in de Key Arena in Seattle, een zaal met ruimte voor 17.000 toeschouwers.
Ja goed punt, geen idee eigenlijk. Wellicht ook niet gek, het voelt in ieder geval al een exorbitant bedrag.
'Compendiums' misschien wel een tikkeltje goedkoper aangeboden kunnen worden
Mensen hebben er het geld voor over, als het goedkoper wordt heb je waarschijnlijk meer mensen die het kopen, en dus zelf een kans dat de pot nog groter word

ik vind het ook beetje vreemd dat je dit te veel geld vind... het is niet dat dit over de rug van iemand gaat ofzo, iedereen krijgt wat hij wil, en in de tussen tijd krijg je een lekker grote prijs pot

Helemaal niks mis mee imo
Eens, ik ben dan ook niet van mening dat er niet veel geld verdiend mag worden met eSports, integendeel. Dit soort bedragen zijn echter gewoon enorm overdreven. Deze spelers waren ook gelukkig geweest met een ton per persoon, we maken er meteen weer zo'n groots en niet te overtreffen verhaal van.

Heeft dus inhoudelijk inderdaad weinig te maken met het spel, de speler, of het 'recht' hebben op een dergelijke beloning. Ik vind dit gewoon net zo scheef als een bankdirecteur die een miljoen meekrijgt na ontslag (of een bonus).
De KNVB kreeg 21,5 miljoen dollar voor de 3e plek op het WK.

Daarnaast blijft 10 miljoen dollar natuurlijk veel. Ze hadden de prijzen ook veel beter kunnen verspreiden, was wel zo leuk geweest voor de andere teams (want de rest van de toernooien moeten het doen met veel minder prijzengeld).
Aan de andere kant is een grote prijzenpot ook weer aantrekkelijk.

Vergelijk het met de staatsloterij, een lot is bijna 30 euro en de hoofdprijzen zijn ook enorm.
Je zou alles door tien kunnen delen en dan nog steeds fatsoenlijke hoofdprijzen overhouden, maar , maar een grote prijs spreekt gewoon meer tot de verbeelding.
Excuse me? 2 miljoen meer dan plek 4, maar toch wel 17,3 miljoen

[Reactie gewijzigd door Frenz64 op 22 juli 2014 11:27]

Verkeerde interpretatie, kan de beste gebeuren! Ik had de boel al aangepast.
Ja Valve loopt hier met een goede ~ 20 milljoen dollar van weg :D. Maar petje af, zij hebben het zo groot gemaakt.
Erm... het is niet een gamestudio / ontwikkelaar dat een game groot maakt, maar de spelers en de community hoor! Een game valt of staat met z'n community, kijk maar naar Blizzard z'n Hearthstone, dat was initieel bedoeld om een kleine game te zijn, zelfs niet op e-sport gericht, maar de community heeft daar anders over beslist en dus support Blizzard deze nieuwe wending ook.

Het andere verhaal is ook mogelijk, bv. lang geleden CPL en gamestudio Sierra. CPL kreeg veel geld van Sierra om enkele games te promoten en events te houden. Mooie prijzenpot, maar de games op zich werden niet echt gespeeld door de grote community, dus... gevolg, de events werden gehouden, het geld was op.. en bye bye CPL. Hetzelfde is ook al voorgevallen bij MLG, hoewel ze daar nog wel enkele main-stream games behouden.

Maar bottomline is.. Valve heeft nu wel 20 miljoen extra in kas gekregen, maar je mag er zeker van zijn dat ze dit geld weer zullen gaan gebruiken om hun game beter te maken, misschien nog extra events te doen etc... Elke game-studio waarvan een e-sport game belangrijk is weet dat het z'n fan-base en de teams tevreden moet houden, zo niet.. dan ben je ten dode opgeschreven. En dat is eigenlijk ook het punt waarom e-sports de laatste jaren zo gegroeid is .. er wordt eindelijk geluisterd naar de community er is dialoog en dat zorgt voor een goeie basis en eens je die hebt, dan kan je gaan bouwen.
Dat is dus ook één van de redenen waarom wij, gamers, nooit meer HL3 zullen zien.
zo'n baan wil ik ook <3
Helaas ben ik niet zo goed, bv met LoL zit ik in Silver 4 :/
Valve heeft een soort van docu gemaakt over het leven van een paar Dota spelers: https://www.youtube.com/watch?v=UjZYMI1zB9s

Hoewel het erg leuk lijkt is het geen makkelijk leven, net zoals met alle andere sporten moet je vaak trainen en door al het saaie heen bijten. Daarnaast moet je geluk hebben en kan je ook in een team weer zo vervangen worden.
Spelers van 2 jaar geleden die nu niemand meer kent, zo snel als je bekend bent kan je ook weer een anoniempje worden :)
Alsof dat erg is voor een paar miljoen.
Zelfs als je wint, dan moet je die 5 miljoen delen met je team.
Dat zijn 5 spelers, maar vaak ook nog een coach en misschien nog andere mensen ter ondersteuning.

Al zouden alleen de spelers de prijs krijgen, dan zou dat ieder 1 miljoen dollar zijn, ik gok dat deze niet belastingvrij is, dus houden ze aanzienlijk minder over.
Nu is dat nog steeds niet slecht, maar de kans dat je wint en dat je blijft winnen is zeer, zeer, zeer klein.
Ik zou anders graag belasting willen betalen, ook als het verdeeld is :D

Voor deze mensen, ze zijn volop in het nieuws geweest en je kan gerust stellen dat ze meer aandacht krijgen door bijvoorbeeld Twitch. En dit is alleen maar moor voor de, zogenaamd, E-Sports. Ik kan alleen maar zeggen dat, dat groeit. In landen zoals Zweden of ESPN2 word het zelfs uitgezonden op TV.

Persoonlijk: Ik kijk vaak Twitch en soms een beter vermaak dan de TV.
Ze worden ook gesponsord enzo he. Naast het prijzen geld, krijgen ze ook een salaris enzo. Daarnaast was dit een van de grote competities maar ze spelen ook veel kleinere. Zeker in thuisland is het een stuk populairder dan hier.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 2 augustus 2014 12:18]

Vrijwel niemand wint die paar miljoen.
Ik vind daarom ook de tijd en moeite die je erin moet steken niet waard. Het is hetzelfde als een loterij maar dan moet je er ook nog hard voor werken 8)7 .

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 23 juli 2014 14:31]

Spelers van 2 jaar geleden die nu niemand meer kent, zo snel als je bekend bent kan je ook weer een anoniempje worden :)
Dat valt wel mee.
Dendi speelt nog steeds voor Na'Vi en is zeer bekend in de scene.
Fear speelt/managed EG, welke 3e zijn geworden dit jaar en de enige hoop waren voor de western dota scene ;P
veel spelen :D
Dota 2 veel mensen die geen wards kopen.
Lol AP support :)

[Reactie gewijzigd door DarklordLelouch op 23 juli 2014 04:26]

Bizar zeg, ik dacht dat er veel geld omging in de voetbalwereld, maar de game industrie kan er ook wat van!
Dit is een enorme uitzondering, wellicht dat LoL een dergelijke prijzenpot kan opbrengen, maar dit is gewoon bizar veel geld voor een eSport finale. Normaal gesproken kunnen zelfs pro teams er amper tot niet van leven.
9 miljoen van het geld is opgebracht door spelers, Valve heeft "slechts" 1 à 2 miljoen zelf ingelegd.
Als ik het mij goed herinner is dit toernooi ook niet jaarlijks zoals de World Championships van LoL.
Riot Games stopt zelf dus eigenlijk veel meer geld in de toernooien, als ze ook de optie geven om een skin te krijgen als je een paar euro inlegt voor de jackpot komen ze makkelijk boven de 10 miljoen.

[Reactie gewijzigd door merccy op 22 juli 2014 11:37]

Het is veel erger: Valve verkoopt Compendiums, voorwerpen die spelers ingame kunnen gebruiken. Van de opbrengst daarvan stopt Valve een kwart in de prijzenpot van het toernooi.

Oftewel die andere 8-9 millioen is maar een kwart van wat Valve er zelf aan verdiendt heeft. Daar kan die 1.6 millioen (volgens artikel) 'eigen inleg' Dan ook nog wel van af. Dat heet dan investeren.

[Reactie gewijzigd door BackBones op 22 juli 2014 11:49]

Daar kan het vanaf? Arena afhuren en organiseren, spelers overvliegen en hotels boeken, casters betalen en laten overvliegen. Genoeg dingen die die winst wel een stukje kleiner maken.
Tuurlijk, ze maken er nog wel winst op, maar dat valt erg mee.
snap sowieso die tendens over winst niet zo. Er zijn weinig tot geen andere aanbieders, mensen hebben het er blijkbaar voor over, so what als daar een flinke winstmarge bovenop komt voor de aanbiedende partij?

E-sports groeit hard, als je dan nu al gaat emmeren over winstmarges dan ben je net zo snel weer terug naar de Lan parties in de garage.
hoeveel nieuwe of herintredende spelers denk je dat zo een highprofile tournament weer binnen gaat brengen?
'erger'? spelers maken deze keuze toch echt zelf :p mensen kiezen ervoor om op deze manier gewoon hun community en esports te sponsoren, en daarnaast zien ze blijkbaar wat ze ervoor terug krijgen als het het waard zijn.
Nouja, het organiseren van het toernooi en de huur van de zaal etc zal ook wel niet gratis geweest zijn.
Een compendium kostte 7,50 daarvan ging er 2,50 in de prijzenpot (dollar). Maar ik betwijfel of dit het echte geld is. De transaction fee voor het doorverkopen van in game items is denk ik vele malen meer.
Als als als. Ze doen het niet, dus tot nu toe is Dota 2 gewoon de grootste als het om tournaments/prijzengeld gaat.
Vergeet niet dat je in dota 2 een compendium, (http://www.dota2.com/international/compendium/) kon kopen en het geld ging naar de prijzenpot...
Nog wel, maar wie weet in de toekomst niet meer. Ik denk dat er nogwel een aardig groei inzit, zeker als het positieve effect zal zijn dat je nog meer spelers binnenhaalt. Dat betekend alleen maar meer omzet dus...

Net als vroeger met BMX'en, beetje op de crossfiets rond rijden en stunten, en kijk nu eens. Een miljoenen business en zo zijn er nog wel meer, begon als een spelof hobby...
LoL kan hier ook niet aan tippen.
Gezien de playerbase, bij gelijke aanpak (een LoL compendium), had LoL hier niet alleen aan getipt, het had er compleet overheen gewalst. De nummers zijn er nu eenmaal. Alleen door het compendium is DotA's prijzenpot zoveel groter geworden - waardoor het mijns inziens ook een fantastisch idee is. Laat de community vooral meehelpen aan de groei van E-sports!
Spelers vergelijken per game is dom. Daar begin ik niet aan. En dat DotA moeilijker is om in te komen is éen ding, maar dat wil niet zeggen dat de skill cap hoger is op het toppunt, i.e. op pro niveau.

Maargoed, dat was het argument ook helemaal niet, ik ben helemaal voor het systeem wat DotA heeft gebruikt, en dat laat ik hierbij weten. Nergens voor nodig om LoL zwart te maken :)
Het was niet bedoeld als troll, ik weet serieus niet welke game de beste topspelers heeft.
Wel weet ik uit het verleden dat de zogenaamde pro-spelers de weg van het geld volgen.
De sponsors volgens dan vervolgens gewoon de bekende namen.

Volgens mij zijn de games wel degelijk te vergelijken.
Ik heb vroeger Counter-strike en Warcraft III beta(en later gold) gespeeld.
En merkte dat het gemiddelde niveau ontzettend omhoog ging toen de quake2 en Starcraft spelers van game wisselde.
het zijn beide MOBA games, een topper uit LoL draait natuurlijk zonder al te veel moeite ook mee aan de top in Dota en andersom.

[Reactie gewijzigd door Sinned123 op 22 juli 2014 21:36]

Niet helemaal waar. Er zijn maar weinig mensen die succesvol de overstap hebben gemaakt, en dat is niet omdat het niet is geprobeerd. Het probleem is dat je een enorme voorkennis moet hebben. Een Challenger LoL speler is in DotA natuurlijk niet enorm slecht - maar zal zeker de subtiele dingen niet (snel) doorhebben.

Je stopt als je heel hoog komt letterlijk maanden in een game voordat je het écht goed begrijpt.

Qua E-sports zijn ze ook best verschillend. DotA focussed zich qua developer op éen groot toernooi (The International) terwijl LoL LCS (wekelijks) heeft, en daarnaast dus Worlds (vergelijkbaar met the International).

Ik vind 't erg lastig zeggen welke top spelers 'beter' zijn, maar bij LoL heb je een wat betere structuur om een echte 'pro-scene' op te bouwen. Daar is ook erg veel geld op het moment. Dit geld overigens wel voor de westerse wereld en Korea, met mischien China op dat lijstje. Daarbuiten is het weinig verschil tussen de twee.
Dota heeft naast TI ook wel third party tournaments terwijl bij LoL alles (tot de lonen van de pros aan toe) vanuit Riot komt en dus riskeert als een kaartenhuisje ineen te vallen als Riot ooit moet bezuinigen.

Daarnaast is het Dota-publiek enthousiaster over hun game dan de LoL-spelers. Het probleem is dat LoL in oorsprong een casualcore game is en zich niet goed thuisvoelt als e-sport. Altijd dezelfde champions, altijd 20 minuten farmen zonder kills, enz.

En dan zie je dat pakweg de VU van Summoner's Rift uitgesteld wordt wegens Worlds en dat Riot toegeeft Lee Sin met opzet de "flashy" champions sterker maakt dan de saaie champions... De tendens op general discussion lijkt te zijn dat e-sports LoL eerder tegenwerken dan ten goede komen.

Tja.
Als je General Discussion moet geloven dan kun je meteen ophouden met discussie voeren. En hoe kom je erbij dat DotA spelers enthousiaster zijn dan LoL spelers? Die opmerking heb ik nou nog nooit gehoord.

Daarnaast vind ik 't ook een interssante opmerking over het niet thuisvoelen in E-sports. Da's klinkklare onzin. Het is geen casualcore game, die mythe is allang uit de wereld geholpen. Er word niet alleen gebalanced voor de top - het is dé grootste E-sport van 't moment.

Wat je zegt over het Riot sponsoring gedeelte klopt dan net weer wel - mocht Riot zelf ooit problemen krijgen (het is niet op de horizon, maar het kan natuurlijk altijd snel omslaan), dan is het gedaan met dingen als de LCS.

Overigens is het niet zo dat Lee Sin niet aangepast wordt vanwege E-sports, maar juist vanwege de heftige backlash die de community zou geven wanneer het zou gebeuren, Lee Sin is een van de favoriete champions.
Hij is populair OMDAT hij OP is. :9
In het voetbalwereld gaat veel meer geld om. Als je alleen meedoet aan de Champions League krijg je als club al minimaal 8.6 miljoen euro, dus ook als je alles verliest. De winnaar krijgt al snel meer dan 50 miljoen.
e-sports games zijn de laatste jaren zo erg gewild en gestegen in alles.
Waardoor dit allemaal mogelijk is en uitgevers en rondom gewoon kiezen voor een bepaalde game.

Zo was er laatst nog een game waar je ook 10 miljoen kon winnen.
Dit ga je vaker zien. Zodra dit er komt zullen meer games dit gaan doen waardoor ze het normale gamen gaan laten vervallen mits het in hun wegen naar de miljoen ligt ....
Welke game was dat dan, want nu wordt dit aangehaald als grootste pot ooit?
"het normale gamen"

Lol, dat zal nooit gebeuren. E sports bestaat al meer dan 10 jaar en was toen ook al bijzonder populair. Het is niet omdat 1 of 2 games zoveel geld bijeen kunnen opbrengen dat dat ook opgaat als iedereen er zich mee bemoeit. De markt is eenmaal verzadigd, Crytek wil ook genieten van de Moba gekte maar ze gaan zwaar falen. Het is echt zo'n meeloop bedrijf, verkwisten hun geld aan ondermaatse games als Ryse en Crysis 2+3 en gaan nu proberen markt van LoL en Dota af te snoepen. Het zal me niet verbazen als ze binnenkort failliet gaan, met al de recente berichten over hun kan dat zomaar gebeuren.
segascope, ik weet niet waarom je op -1 werd gezet, maar volgens mij is dit toch echt wel ontopic, maar zeker niet ongewenst.

Daarnaast heb ik ook de docufilm "free to play" gezien, waarin een aantal hoofdspelers werden gevolgd naar het toernooi in duitsland toe.

Waarom Dota 2 wel een zulk grote prijzenpot kan hebben, en dan ook alleen maar zal blijven groeien t.o.v. bijv. LoL, komt door de achterliggende studio.

Valve is sinds dag 1 de énige speler op "PC-platform" gebied door het aanbod van hun programma genaamd "Steam", en hun devotie naar pc games. (Zie de hele half-ilfe reeks en de counterstrike reeks).
Waarbij tevens vanaf aankomende donderdag de ESL van start gaat voor Counter Strike Global Offensive met, voor shooter maatstaven, een érg grote geldpot weer bij elkaar is gehaald.
Nu zijn anderen ook begonnen om eindelijk games online te verkopen, zoals Origin, maar die zijn imho VEEEEL te laat ermee begonnen, en al helemaal met de prijzen die zij lang hebben gehanteerd. Nu zijn ze begonnen met oude games voor een korte tijd gratis aan te bieden, of met een fatsoenlijke prijs reductie.

Valve heeft zijn hart op de juiste plaats zitten, en heeft zich altijd gericht op PC gaming, ook wanneer de consoles het tijdperk dachten te kunnen keren.
Vond deze Ti4 dota2 matches ook een heel stuk leuker om te kijken dan het WK voetbal. Meer tactiek, meer skill, ietsjes minder sportief.
Ik zou zeggen dat het net sportiever was, in de betekenis van eerlijker. Bij games kan je namelijk niet valsspelen, wat schering en inslag was op het WK voetbal...
Je kunt weliswaar niet echt cheaten, maar wel exploiten. Kijk maar naar het voorgaande jaar (the international 3), navi vs orange, met de pudge hook chen teleport "exploit" :).
Je bedoelt Navi - Tongfu natuurlijk! :D
Tongfu verdiende het om door te gaan, maar goed, deze ''exploit'' inderdaad, zat nu eenmaal in de game :p Nog nooit is zoiets zo snel gefixt als na deze game.
Exploits heten in Dota gewoon "features".

Blijkt dat je met Medusa aankomende projectielen kunt ontwijken door van type pijlen te wisselen? Feature!

Dota heeft zijn succes te danken aan bugs in Warcraft 3 die diepgang toevoegden, net als combo's in fighting games en rocket jumping oorspronkelijk bugs waren. Dus bij elke nieuwe bug gaat men er standaard van uit dat het een feature is.
Ik ben wel benieuwd hoe je een skill vergelijking kan maken tussen een gamer en voetballer, evenals een vergelijking tussen de tactiek in een voetbal match en een online game match. Ik denk dat beide zover uit elkaar liggen dat dit zeer lastig tot onmogelijk is tenzij je in beide disciplines aan de absolute top meegedraaid hebt, maar daar ken ik ook geen gevallen van.
En je ouders maar schelden toen je dagen aan elkaar zat te gamen, "ga iets nuttigs met je tijd doen!".
Maar ik denk dat er ook weinig mensen zijn hier op Tweakers die er rijk mee zijn geworden :+
Zelfde zou je kunnen zeggen voor andere sporten.
Dit is op zich een gigantisch bedrag, maar als je miljoenen spelers hebt kom je met 1 euro per speler al snel uit op zo'n bedrag. Dat is ook de reden waarom die voetballers zoveel verdienen.

Ik had toch wat meer moeten oefenen in Dota!
Ti5 he, wellicht dat de pot dan nog verder omhoog gaat :) bijna 11milioen $ als pot dit jaar, volgens mij heeft elk team geld mee naar huis genomen.

Edit: tot de 14de plek had je een geld prijs :)

[Reactie gewijzigd door Damic op 22 juli 2014 11:36]

Dat is wel iets meer dan die 500 euro die ik ook ooit won op een Counterstrike: source toernooi. :)
Counter Strike: Global Offensive gaat ook de kant van de miljoenen op, Valve moet alleen nog eventjes de eSports cases wat aantrekkelijker maken! Er schijnt wel interesse vanuit valve te zijn om een ook soort The International te doen voor CS:GO... Ik blijf hopen.
Het spel is gewoon wat minder populair dan al die MOBA games. Ik heb zelf nog wel één csgo toernooi gespeeld. The Reality in oktober 2012. Zijn toen derde geworden :)
Het bedrag is inderdaad hoog, maar de finale van gisteren bewijst dat het e-sport nog steeds behoorlijk in de kinderschoenen staat. Als een groot dota2 fan, die misschien de sensatie van TI3 wou herzien, was ik toch zeer teleurgesteld gisteren. De match die het er om deed werd uitgespeeld in 15 min. Mocht je het event erna niet gezien hebben dan heb je uiteindelijk ook niks gemist.

Heel jammer, gezien de voorrondes wel veel sensatie hadden. Met natuurlijk onze nederlandse trots 'singsing', welke misschien pijnlijk uitgeschakeld is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True