Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 116 reacties

Voor het eerst heeft gameplatform Steam meer dan zeven miljoen gebruikers gehad die gelijktijdig online waren. Een jaar geleden doorbrak het populaire platform voor het eerste de grens van 6 miljoen gebruikers. In totaal heeft Steam 65 miljoen gebruikers.

Het aandeel gebruikers van de totale Steam-populatie van 65 miljoen dat online is, schommelt op piekmomenten regelmatig rond 10 procent, maar in de nacht van zondag op maandag doorbrak Steam het aantal van 7 miljoen. Het gebruikersrecord ligt nu specifiek op 7.190.483.

Een jaar geleden, op 26 november 2012, werd de grens van zes miljoen doorbroken en het was een jaar daarvoor dat er voor het eerst gelijktijdig vijf miljoen gebruikers online waren. In 2012 had Steam in totaal nog 50 miljoen gebruikers, in 2011 was dat aantal 40 miljoen.

Het populairste spel is Dota 2 van Valve zelf, dat afgelopen nacht 542.906 gamers trok. Het op een na populairste spel is eveneens van Valve: in totaal waren er 93.905 gamers in de weer met Counter-Strike: Global Offensive.

Steam bezoekersrecord 02-12-2013

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (116)

In mijn ogen is PC gaming > Consoles. Belangrijkste reden niet performance, niet fijne controls voor sommige games, maar het feit dat ik gister Bioshock Infinite voor 6 euro heb gekocht terwijl de X360 versie nog overal 25-30 euro kost.

Zelfde met andere dingen uit de Steam Sale, heleboel goede (metacritic 80+) games voor rond de 5 euro waarvan de consoleversie nog 20-35 euro kost. En deze sale is een voorbeeld, geen uitzondering. Vele humble bundles en sales later kan je voor de prijs van 2 console retail titels wel 100+ titels in Steam hebben.

Ik ben benieuwd wat de nieuwe generatie gaat doen voor PC gaming. In theorie zouden we gouden tijden moeten krijgen: Schaamteloze ports zouden er een stuk beter uit moeten zien en volgens mij moet het zelfs mogelijk zijn om een soort universele PC wrapper te maken waarmee ontwikkelaars zonder verder programmeerwerk een werkende PC versie kunnen maken van elke PS4/XBONE titel.
Was een fanatiek console gamer maar mede dankzij steam-big-picture heb ik de PS3/360 verkocht. Werkt prima met hdmi > TV, en vervolgens een console controller voor de input. Dat aangevuld met het zeeer aantrekkelijke game-tarief (spellen zijn soms 60-80% goedkoper tozv console). Zie ik de meerwaarde van een console niet.
Met de aankondiging van de Steambox wilde ik weer even weten hoeveel consoles er van de oude generatie verkocht zijn:

Verkochte units worldwide PS3: >80 miljoen
Verkochte units worldwide Xbox360: >80 miljoen
Verkochte units worldwide Wii: 100 miljoen

Bron

Steam als gesloten eco-systeem - Valve vergelijkend met Sony, Nintendo en Microsoft - is dus niet zo'n grote speler in de gamemarkt als ik altijd dacht.

Vanuit dat perspectief gezien moet die Steambox wel een grote slag gaan maken in nieuwe kopers, want lang geen 100% van de huidge Steamgebruikers zal ook een Steambox kopen of SteamOS gaan draaien. Aan de andere kant weet ik natuurlijk niet of zij wel het doel hebben om gebruikers bij de consoles weg te kapen, of dat het hen vooral gaat om het verleiden van mensen die nu al veel op de PC spelen.

[Reactie gewijzigd door Hafermaut op 2 december 2013 08:42]

Verkochte units is een HEEL groot verschil met actieve gebruikers, en een nog groter verschil met simultane gebruikers.
Wat dat betreft heeft Steam een ruime voorsprong op alle andere platformen.
Bedenk wel dat het hier gaat om gebruikers die tegelijk online zijn. Steam heeft inmiddels wel meer gebruikers dan Xbox Live.
Waarschijnlijk vanwege de Autumn Sale. En misschien omdat meer mensen voor PC gaming kiezen ipv consoles.
+ waarschijnlijk met het afgelopen dreamhack evenement en twitch waarbij je nu al je steam account kan koppelen aan je twitch account, steam is eigenlijk de basis geworden voor kopen van games voor mij.

edit: steam is ook leuk dat bij aankoop van een nieuwe pc je geen cd's/blue rays meer hoeft te gebruiken om je games te spelen, gewoon lekker downloaden via je account en je kan weer verder, dat is ook een enorm pluspunt van steam.

[Reactie gewijzigd door Rigs op 2 december 2013 08:40]

Totdat steam failliet gaat en je geen enkele game meer hebt. Dan ben je blij als games die je koopt ook echt van jou zijn...
Totdat steam failliet gaat en je geen enkele game meer hebt. Dan ben je blij als games die je koopt ook echt van jou zijn...
Zoals wel eens eerder aangegeven, er wordt zwaar geld verdient met Steam, zelfs al zou Valve failliet gaan dan zou het deel Steam gewoon worden verkocht (door de curator) en zou er binnen no time een andere partij Steam draaien. Het is gewoon teveel geld waard om daar niets mee te doen. Dus het sluiten of niety beschikbaar zijn van Steam is een onrealistisch doombeeld...
Daar is een noodscenario voor. Je kunt lokaal een backup van je games maken en Valve heeft aangegeven dat ze een patch uitbrengen op het moment dat zij uit de lucht zouden gaan, daarvoor hoeven ze bij wijze van spreken maar 1 rode knop voor in te drukken. Daarmee zouden alle games in je library vervolgens gewoon gespeeld kunnen worden ook al zijn de steam servers niet meer bereikbaar.
De kans dat dit gebeurt lijkt mij echter ook bijzonder klein. Dit dan nog gekoppeld met het feit dat ik merk dat verreweg de meeste games die ik koop ik een tijdje speel en dan nooit meer aanraak, en ik maak me er niet zo druk om.

Overigens, bij consoles kun je een soortgelijk argument verzinnen. De games die je al hebt kun je wel blijven spelen, maar wat als microsoft nu bv een nieuwe baas krijgt die besluit gewoon maar de stekker uit Xbox te trekken? Ja, de launch titles doen het nog, maar je zit met een duur apparaat waar niks meer voor uit komt.
Ik probeer hiermee niet de consoles zwart te maken of zo (en dit MS scenario lijkt mij ook onwaarschijnlijk), maar ik wil maar aangeven dat je nooit 100% zeker weet wat de toekomst gaat brengen. Bij fysieke media weet je weer nooit 100% zeker dat die het over 5 jaar nog wel doet als je besluit om het spel toch nog een keer te spelen, en zie dan maar een vervangend schijfje te krijgen. Steam biedt op zijn minst het voordeel dat je als je op de sales wacht je zo absurd weinig betaalt voor een game dat zelfs als er iets mis gaat het niet zo heel erg is omdat het zo goedkoop was.
doemdenkers moet je ook wel hebben natuurlijk, als men garage volgende week sluit en ik daarnet een nieuwe wagen aankocht tja...

bij aankoop van deze pc had ik nog dvd liggen van half life 2 en gooide ik dat eens in de pc, wat bleek is dat ik deze niet kon installeren op men windows8 pc, toen ik dan bij men steam games ging kijken kon ik het wel spelen na download, werkt natuurlijk langs 2 kanten een platform hebben online en een dvd'tje in de kast
Als steam failliet gaat... dan worden ze gewoon opgekocht en gaan de diensten gewoon door. Dat is denk ik de realiteit.
Gezien het feit dat Valve bezig kan zijn met R&D-projecten als Steam machines terwijl ze zelf amper games uitbrengen krijg ik de indruk dat ze genoeg verdienen aan de commissies die ze met Steam verdienen...
De waarschijnlijkheid daarvan is echter wel heel laag, als ze op voorhand zien dat ze het niet zullen halen, kunnen ze ook al reeds handelen om te zorgen dat mensen wel nog hun spellen kunnen spelen.
Dit is natuurlijk een open deur. Elke investering herbergt een dergelijk risico. Wat dacht je van al die MMO's, zoals World of Warcraft? Daar geldt hetzelfde principe, eigenlijk zelfs nog een tandje erger: je betaalt maandelijks (structureel!) voor iets dat er morgen niet meer kan zijn. En dan ben je niet alleen je investering (geld) kwijt, je bent ook alle tijdsinvestering verloren, want er is geen savegame oid.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 2 december 2013 11:03]

Een heel geldig punt. Je moet echter niet onderschatten hoe -bizar- veel geld Valve iedere maand binnenrijft.
zo kan je ook zeggen als sony failliet gaat kan je niet meer op je ps4 online(psn plat
als microsoft failliet gaat kan je je xbox one weggooien(door 24h check in-requirement) etc.. het is heel onwaarschijnlijk dat valve failliet gaat gezien de userbase die ze hebben, en aangezien ze hun massaal goedkope summer sales volhouden zullen ze het economisch gezien zeker niet slecht hebben
Maar er zitten ook nadelen aan steam. Zonder internet kun je veel games niet spelen. Met de oude CD heb je dat probleem niet terwijl de prijs gelijk ligt.
Aankopen gedaan in het ene land garanderen niet dat bij verhuizing je games in het andere land nog speelbaar zijn. Je moet of de game opnieuw kopen of flink bijbetalen. Ik kan begrijpen dat ze door verschillen in levensstandaard in het ene land met minder inkomsten genoegen nemen dan in de ander, maar als ze je eenmaal het spel verkocht hebben vind ik het niet bij deze tijd passen dat de prijs en voorwaarden in het andere land plots aangepast worden. Dat werkt piraterij weer in de hand. Die hele rompslomp om je 100+ games weer OK te krijgen voor je nieuwe thuis lijkt me echt onnodig en enkel gericht om meer inkomsten te behalen zonder rekening te houden met de klant.
De prijs is niet gelijk als je via sales koopt, deze ligt veel lager bij Steam sales.

Dan heb je PC games die toch alleen maar werken met multiplayer (denk Counterstrike, DOTA2, etc.), waarbij je zonder internet toch niet kan spelen. En of je zonder internet connectie kan spelen is puur de keuze van de uitegever/ontwikkelaar en niet van Steam/Valve. Je kan Diablo 3 mooi op CD kopen, maar zonder internet connectie kan je nog steeds niet spelen, dit geld voor een hoop andere AAA titels ook....

Als je verhuist naar een land dat andere standaarden heb kan je dmv. een proxy gewoon je gekochte games nog blijven spelen...
De Autumn sale zal idd aanleiding zijn... maar meer mensen die voor pc gaming kiezen? Die markt lijkt nog altijd te krimpen... dat lijkt mij daarom niet helemaal correct. Ik vermoed dat het vooral te maken heeft dat steeds meer uitgevers gebruik maken van steamworks als platform, sommige uitgevers hebben zelfs oudere games over laten zetten naar Steam... oftewel je kan voor een toenemend aantal games niet meer om Steam heen.

@ hurkies92:
Als jij het platform Steam als de complete vertegenwoordiging van pc gamers ziet... dan wel ja, maar dat is natuurlijk niet zo. Je hebt denk ik niet goed begrepen wat ik heb geschreven... Steam heeft idd meer gebruikers gekregen, maar niet perse omdat er meer gebruikers zijn bijgekomen op de totale pc gaming markt, maar omdat ze een groter deel van de markt voorzien. Steeds meer uitgevers kiezen nl. voor Steam waar ze voorheen een eigen platform of Games for Windows e.d. gebruikten... het is dus meer een verplaatsing dan groei. Een goed voorbeeld daarin zijn de batman games... dat waren tot niet zo lang geleden GfW titels, maar zijn nu Steam geworden. Daar zijn dus in het totaal geen extra spelers bijgekomen, maar toch is het aantal gebruikers van Steam daardoor gestegen.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 2 december 2013 11:15]

PC markt die aan het krimpen is dat klopt, maar de gaming market gaat wel flink omhoog op de PC. En de cijfers hierboven bevestigen dat.

Steam:
2011: 40 miljoen gebruikers.
2012: 50 miljoen gebruikers.
2013: 65 miljoen gebruikers.

De PC gaming markt is juist weer in trek, dat merk ik zelfs in mijn omgeving. En voor het geld waar je neerlegt voor de nieuwe generatie consoles heb je een prima game pc die waarschijnlijk nog beter presteert ook.

http://www.mcvuk.com/news...espite-pc-decline/0121233
Het is aardig verwoord maar je vergelijkt het niet met andere platforms, namelijk de consoles. En daar is de groei van het aantal mensen ook aanzienlijk

XBL:
2012: 39.8 miljoen paid subscribers
2013: 46.3 miljoen paid subscribers

PSN:
2012: ~90 miljoen subscribers
2013: ~110 miljoen subscribers

Als je dan bedenkt dat de totale markt (PC vs. consoles) zeer scheef ligt in het totaal aantal verkochte en totaal aantal aangesloten devices, dan is de groei voor Steam natuurljik "marginaal" ten opzichte van het ecosysteem wat ze proberen te bereiken.
Misschien leuk om te weten dat games als League of Legends ook ruwweg 30 miljoen spelers per maand trekken, World of Warcraft die nogsteeds 10 miljoen trekt, en dat allemaal buiten steam om.

PC gaming is even groot, misschien zelfs groter, dan consoles.
StarCraft 2, Diablo 3, etc lopen buiten Steam en zijn vooral in Azië heel erg populair.
Ik kan er geen echte schatting van geven maar ik zou het niet raar vinden als er 10 miljoen Aziaten losgaan op Starcraft en Diablo.
Ja en sinds EA steam boycot moet je ook nog rekenen dat alle games daarvan via origin lopen zoals BF4, ME, DS3 etc.
De groei van Steam is enorm, en bizar. Zet het eens af tegen het totaal aantal gebruikers en de tijd waarin deze groei plaatsvindt. Verder laat de groei van Steam een zeer hoge stabiliteit zien - al drie jaar op rij is er op elke 15 miljoen accounts een piek van 1 miljoen gebruikers méér tegelijk online. Dat betekent dus dat ondanks de groei van het totaal aantal accounts, het percentage en de mate van activiteit exact hetzelfde blijft. Dat staat voor: veel actieve spelers, spelers blijven terugkeren en er zijn weinig 'dode' accounts. Het bewijst tegelijkertijd dat de Steam-groei geen zeepbel is.

PSN accounts zijn daarin al een heel ander beestje. Ik kan zoveel PSN accounts maken als ik wil en die kunnen ook verschillende functies hebben (account voor zoon, dochter, vrienden etc.) zonder dat er een cent in de 'wallet' hoeft te komen. Er zijn miljoenen PSN accounts gemaakt vanuit de EU puur om toegang te krijgen tot de US PS Store (erg populair in de begintijd, toen de EU Store nog leeg was). Last but not least: er zijn heel erg veel dode PSN accounts, dat percentage ligt vele malen hoger als dat van Steam of XBL accounts.

XBL aantallen benaderen de werkelijkheid dan ook veel beter omdat die doorgaans betaald zijn. En dan is Steam opeens het grootste 'ecosysteem' ter wereld. De stelling dat PC gaming op zijn eind loopt heeft nooit enige echte onderbouwing gehad, behalve dat de PC markt als geheel wat krimp laat zien maar dat is niet representatief voor gaming. PC gaming is met gemak groter dan de drie grote consoles samen, het is alleen veel meer gefragmenteerd en daardoor minder goed zichtbaar. Vergeet ook vooral niet dat een PC gamer helemaal geen accounts en online nodig heeft. Al die single player games vallen compleet weg uit deze vergelijking.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 2 december 2013 10:36]

Klopt, maar dat is ook deels omdat de gaming PC markt meer voor de hardcore gamers blijft.

De meeste mensen willen gewoon simpel een console aansluiten en gamen maar zonder extra problemen of irritante installaties. En daar hebben ze ook wel gelijk in, een console is in dat opzicht veel gebruiksvriendelijker en sneller voor de hand liggend voor mensen.

Ook denken vele mensen dat PC gaming heel erg duur is, maar als je kijkt naar wat je voor een spel betaald en hoe goedkoop je er wel niet aan kan komen ben je uiteindelijk minder kwijt aan games. Daar tik je namelijk bij consoles de volle mep voor.
Alleen is het aansluiten en gamen maar ook alweer verleden tijd.
Ook op consoles moet je instaleren, aanmelden op het internet en patchen binnen halen; zowel van het spel als het OS.
Kijk maar naar BF4 op de ps4

In dat opzich zijn ze op hetzelfde niveau als PC. Ik heb nooit het probleem dat ik perse een driver moet instaleren om een spel te spelen, het gaat allemaal automatisch tegenwoordig, ook dankzij steam.
Klopt, maar dat is ook deels omdat de gaming PC markt meer voor de hardcore gamers blijft.
Helemaal mee eens; ik dacht iets te hebben gelezen eind vorig jaar dat het aantal hardcore gamers op de PC "maar" rond de 90 miljoen zou liggen wereldwijd. Kan me alleen niet meer herinneren over hoeveel uur/week dat zou gaan etc.
Ook denken vele mensen dat PC gaming heel erg duur is, maar als je kijkt naar wat je voor een spel betaald en hoe goedkoop je er wel niet aan kan komen ben je uiteindelijk minder kwijt aan games. Daar tik je namelijk bij consoles de volle mep voor.
Gelukkig de laatste paar weken niet meer. Ben het met je eens dat in de retailhandel inderdaad games voor PC vaak goedkoper zijn of eerder afgeprijsd maar als je naar [NextGen] Xbox One kijkt, zie je dat op de Xbox One het mogelijk is de nieuwste games digitaal te kopen voor ongeveer $50. Dat vind ik een zeer acceptabele prijs voor een game ongeacht het platform.
Gelukkig de laatste paar weken niet meer. Ben het met je eens dat in de retailhandel inderdaad games voor PC vaak goedkoper zijn of eerder afgeprijsd maar als je naar [NextGen] Xbox One kijkt, zie je dat op de Xbox One het mogelijk is de nieuwste games digitaal te kopen voor ongeveer $50. Dat vind ik een zeer acceptabele prijs voor een game ongeacht het platform.
Dit is alleen mogelijk wanneer je je XBone op regio US zet, valse adres informatie opgeeft en met Paypal betaalt.

Naar mijn mening nog niet te vergelijken met Steam, dat wereldwijd redelijke prijzen hanteert.
Als je naar specs gaat kun je alsnog het beste voor de PC gaan.

Xbox/PS4/PC is meestal een persoonlijke voorkeur. Mensen die een Xbox 360 gaan vaak voor een One en mensen die al een PS3 hebben gaan voor een PS4. Controller is natuurlijk ook belangrijk. En als je in groepsverband gamed is het ook leuk als je dezelfde console hebt als je vrienden. Dus nee, specs is lange na niet de enige en ook niet het belangrijkste argument om een console te kiezen.
Niet bashend bedoelt maar een console koop je niet voor specs, maar voor een ervaring.

En -zucht-, nogmaals, zoveel verschil in graphics zit er vooralsnog niet tussen de consoles. Sure, lagere resolutie enzo, maar uiteindelijk zie je er heel weinig van. Forza en Ryse zijn prachtige games.
*kuch* Framerates *kuch*
Helemaal mee eens, en voor de zoveelste keer, mensen: Stop met het vergelijken van PC met consoles, het is puur voorkeur.
de prijs kan op een Console goed mee vallen je kan namelijk je game sharen met 1 ander iemand dan is de prijs nog maar de helft
dit is in iedergeval mogelijk op de PS4 en voorheen ook op de PS3
voor de Xbox weet ik het niet zeker
de prijs kan op een Console goed mee vallen je kan namelijk je game sharen met 1 ander iemand dan is de prijs nog maar de helft.
Moet je wel de aanschijfprijs delen, anders dalen de kosten niet hoor. ;)
Denk je? Ik zie juist een flinke toename in casual en indie games op steam. En het merendeel van de hardcore gamers speelt dus dota 2 en CS. Aan die spelers verdient alleen valve zelf dus knaken.
Als je simpelweg naar verkoopaantallen kijkt van grote titels op de verschillende platformen, dan zie je hellaas dat pc gamers een steeds kleinere doelgroep is.
ik denk toch, ondanks de next-gen consoles dat de PC altijd het betere platform zal zijn. puur omdat een PC gewoon veel meer aan kan, en ook meer uitbreid mogelijkheid heeft.
Alleen is een pc die geen games hoeft te draaien vele malen goedkoper dan een game-pc, en een budget-pc + console is samen goedkoper dan een pc die de nieuwste games kan draaien. In dat opzicht maakt het niet uit dat de pc meer kan. Je kan ze immers voor de prijs van een game-pc allebei kopen. En dan je het grote voordeel dan er iemand op de pc kan terwijl jij aan het gamen bent. De meeste mensen leven namelijk niet in hun eentje in een huis, dus een alles-in-een-pc is voor de meesten totaal niet aantrekkelijk.

Komt nog bij dat je dan die budget-pc gewoon kan vervangen door een laptop of tablet, en ook niet vast zit aan windows. Voor mij persoonlijk is windows zelfs een reden om geen pc games te willen spelen, ik moet namelijk niks hebben van dat platform.

Volgens jou eigen redenatie is een console dus het betere platform.
Alleen is een pc die geen games hoeft te draaien vele malen goedkoper dan een game-pc, en een budget-pc + console is samen goedkoper dan een pc die de nieuwste games kan draaien.
Even kijken. De goedkoopste x86 desktop die ik via Coolblue kan vinden is ¤350. We pakken even voor het gemak de PS4 ad ¤400, waarmee we in totaal op ¤750 komen (¤850 dus voor een Xbox One). Je hebt dan een budget pc en een console zonder spellen en maar 1 controller.

http://www.computerstore....sort=price&dir=a&items=10

Voor die ¤750 pak je een i5-4440 op een Asus B85M-E met 8GB DDR3 geheugen en een Radeon R9 270X, 1TB harde schijf inclusief behuizing en voeding zoals de best buy van november 2013. Totaal kom je op ¤ 636,57 en heb je betere graphics dan de beide next-gen consoles en kun je gemakkelijk 5-7 jaar vooruit. Je opmerking is dus nu al om zeep, we zitten nu al zonder enige games (die je op je game pc wel gaat hebben vanwege de 100% backwards compatibility) al ¤113,43 goedkoper.

reviews: Desktop Best Buy Guide: november 2013

Kijken we verder vooruit dan zijn we op de pc geen ¤60 per jaar kwijt aan PSN/Live en besparen we ¤20 per game. Pak 10 games en 5 jaar, totaal dus ¤500. Zo zitten we bij de PS4 al op ¤900 en inclusief de budget pc al op ¤1250.

Voor ¤965 staat er een goede game pc in de best buy met een SSD en een high end videokaart waar je méér dan genoeg aan hebt.

Intel Core i5 4670K Boxed ¤ 194,89 ¤ 194,89
Scythe Mugen 4 PCGH Edition ¤ 37,30 ¤ 37,-
MSI Z87-G41 PC Mate ¤ 81,60 ¤ 83,80
Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU ¤ 68,60 ¤ 62,58
Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X ¤ 254,50 ¤ 249,-
Samsung 840 EVO 250GB ¤ 144,99 ¤ 143,05
Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB ¤ 73,87 ¤ 73,50
Corsair Carbide 300R ¤ 60,- ¤ 66,95
Seasonic M12II 520W ¤ 55,- ¤ 55,-
Totaalprijs bij opstellen BBG ¤ 970,75 ¤ 965,77

Dus ¤285 goedkoper dan console+budget pc. Kun je aardig wat games voor kopen...

reviews: Desktop Best Buy Guide: november 2013

Ik ga niet eens beginnen over het feit dat een 24" 1080p monitor ¤150 kost waar een 40" 1080p TV meer richting de ¤400 gaat...

[Reactie gewijzigd door Persei84 op 2 december 2013 14:28]

Ik zal verder maar niet al te diep in gaan op je kromme vergelijking maar ik wil je er toch wel even aan herinneren dat iedereen toch al een tv heeft, en je de computermonitor los er bij moet kopen. Die tv kun je dus weglaten en dan is ¤150 voor een monitor ineens meerprijs voor de gaming pc.

Behalve dat maak jij ook de foute aanname dat je ¤20 per game kan besparen. Misschien als je op hypes mee surft en alleen nieuwe releases koopt, maar ik betaal voor een game zelden meer dan ¤20 (zat titels in de budgetbak die net zo leuk zijn als nieuwe), dus als je de games mee neemt in de vergelijking, doe het dan goed.
Ik zal verder maar niet al te diep in gaan op je kromme vergelijking maar ik wil je er toch wel even aan herinneren dat iedereen toch al een tv heeft
En niemand heeft een pc?

http://spot.nl/onderzoek/...itaal-televisie-te-kijken
In 90% van de huishoudens is een computer aanwezig. In 89% van de Nederlandse huishoudens is een computer aanwezig die toegang biedt tot internet.
Over krom gesproken:
Een ¤600 gaming pc draait over 2 jaar geen nieuwe games meer.
Ik vermoed dat jij de afgelopen 8 jaar geen pc game van dichtbij heb gezien als je met dit onzin aan komt kakken. Des te vreemder is het dat je dit op een site als Tweakers durft te beweren...

(Vreemde nesting, ik zal m'n reactie op je bericht van 15:14 hier maar in verwerken)
En daar ging het mij om, dat het meenemen van de games in de vergelijking een redenatiefout is.
Waarom is dit fout? Omdat het negatief uitpakt voor de consoles? Ook zonder games kan een game pc goedkoper zijn dan een console+budget pc zoals mijn vergelijking laat zien, dit i.t.t. jouw bewering.
Maar vergelijkingen krom buigen om je eigen platform te verdedigen vind ik wat ver gaan.
De vergelijking is niet krom, jij vindt de vergelijking krom omdat je het er niet mee eens bent. Dat zijn twee verschillende dingen. Vervolgens kom je met een redenatie dat je elke 2 jaar een ¤600 pc moet kopen om überhaupt games te blijven spelen, iets dat gewoonweg niet waar is.
Uiteindelijk komt het toch allemaal neer op persoonlijke voorkeur.
Klopt, totaal mee eens. Alleen jammer dat je eerst nog wat onjuiste beweringen moet verspreiden voordat je tot die conclusie komt. :)

[Reactie gewijzigd door Persei84 op 2 december 2013 16:27]

Volgens mij kopen de meeste mensen games net na of max een maand of 6 na de release, die prijsverschillen zijn misschien met 20 euro iets te hoog maar ze bestaan wel degelijk. En laten we het algemeen houden en niet van uitzonderingen uitgaan, ik koop ook alleen maar oude games maar naar mijn idee de overgrote meerderheid niet.
Haha okay hier gaan we niet uitkomen :P

Ik kijk het liefst naar het totaalplaatje en naar wat een gemiddelde gamer doet, niet puur naar de aanschafprijs van 1 apparaat en meer niet. Dat is geen waarheidsgetrouw beeld en een beetje erg onzinnig, vooral omdat consoles vaak op/onder kostprijs worden verkocht i.t.t. pc's en die winstmargers op hardware juist van de games en online kosten worden binnengehaald.

Dat is direct de fout van veel mensen, die kijken puur naar aanschafprijs en hebben maling aan kosten op lange termijn.
En dan je het grote voordeel dan er iemand op de pc kan terwijl jij aan het gamen bent. De meeste mensen leven namelijk niet in hun eentje in een huis, dus een alles-in-een-pc is voor de meesten totaal niet aantrekkelijk.
Dat hangt ook van je huishouden af... Als iemand TV kijkt kan ik tenminste nog gaan gamen [PC] als ik het een waardeloos programma vind, terwijl als ik de de Wii [Mario]aanzet heb ik ruzie...

On-topic: Goed dat Steam steeds meer gebruikers krijgt, ben zelf een grote fan van het platform en ik was 1 van de 7 miljoen :)
Dan zijn er ook huishoudens waar alle leden een televisie op hun kamer hebben staan. Dus dat mag ook niet iets uitmaken in dat geval.

Ik ben zelf helemaal weg van steam, het maakt het beheren van je spellencollectie zo veel eenvoudiger, de store zit vol met leuke aanbiedingen, en het shift tab gebeuren is ook erg handig.

Zeker de samenwerking met humblebundle is financieel erg leuk.

Ik denk dat de autumn sales erg helpen, maar er is ook een dreamhack festival waarbij je via cs:go kan meekijken, wieweet heeft dat ook nog invloed?
Steeds meer games op Steam worden op dit moment geport naar Linux. Mede omdat SteamOS gebaseerd is op Linux en Valve druk bezig is dit platform te promoten bij de uitgevers.
Dus voor PC games hoef je tegenwoordig gelukkig geen Windows meer te draaien.
Niet helemaal juist:
Een console en een gaming pc zijn grofweg juist even duur. Jij kijkt alleen naar de aanschafprijs wat in feite verkeerd beeld geeft. Consoles worden vaak op of onder kostprijs verkocht, logisch dat die goedkoper zijn. Bij consoles heb je op de langere termijn hogere kosten, zoals gemiddeld duurdere games en vaak kosten voor online spelen. En vergelijk alsjeblieft geen ¤900 gaming pc's met consoles, eerder ¤600 gaming pc's.
Tablets en het feit dat je 2 apparaten hebt is inderdaad wel een voordeel, maar dat verschilt uiteraard per persoon. Maar hou alsjeblieft wel de lange termijnkosten in het oog.
Zolang je niet maximale wilt draaid het gemakkelijk na 2 jaar nog de nieuwste games. Consoles kunnen het dan ook niet meer op de maximale vorige generatie haalde geneens 720 was meestal iets van 560p 30 fps of lager.
En waarom is het nodig om battlefield 4 op 1920x1080 te draaien voor zo oude (en niet zo goede kaart toen al) is 720p resolutie goed genoeg.

[Reactie gewijzigd door madcow22 op 2 december 2013 19:20]

Volledig met je eens, helaas denkt niet iedereen hier zo over, en is het vooral voor de ontwikkelaars aantrekkelijker om console-games te maken, ook in verband met piraterij.
XBL:
2013: 46.3 miljoen paid subscribers
PSN:
2013: ~110 miljoen subscribers
Steam:
2013: 65 miljoen gebruikers.

XBL zijn gedwongen gebruikers. Want geen abonnement = geen multi-player. Je ziet ook het verschil met PSN, wat dankzij zijn "gratis" abonnement een natuurlijk lagere instap drempel heeft.

Wat men ook niet mag vergeten, dat PSN je ook een beetje "dwingt" met in het begin van je eerste gebruik, al direct te zagen voor je email om een account te maken.

Daartegen, zien we op de PC markt:

Stream... maar Steam is niet de volledige PC markt. Je hebt ook nog:
- Origin ( StarCraft 2, Diablo3, Battlefield, enz enz ... EA = grote catalogus van games )
- Blizzard ( WOW )
- GOG ( Goog old Games )
- StarDoc zijn eigen winkels
- MMORPG's die hun eigen "winkels" hebben
- Rent diensten
- Enz enz ...
- Gans de individueel ( via winkel ) verkochte PC games op CD/DVD, dat niet gelinkt zijn aan één van de bovengenoemde platforms...

Hoeveel man spelen er bijvoorbeeld niet Diablo 3 in landen zoals China, Korea, Japan... of StarCraft 2 ...

Console speler aantal lijkt indrukwekkend, juist omdat men dit vanuit één platform kan tonen, terwijl de PC markt meer versplintert is in dozijnen mogelijkheden.
StarCraft 2 is van Blizzard, niet van EA en staat daarom ook niet op origin :P

Verder heb je wel gelijk.
dus conclusie mensen gamen steeds meer graag op de bank of op de pc stoel, er zijn er meer dan genoeg ook die hun console trouwens aansluiten via hdmi op het pc scherm en dan maar in de bureau/game kamer gaan gamen wegens dat de vriendin/vrouw eigenlijk de huiskamer tv wil gebruiken om tv te kijken.

titels zoals gta zullen altijd eerst op een console gelanceerd worden uiteraard, en hopelijk zal de pc versie een pc versie zijn en geen port zoals in het verleden met mindere grafische mogelijkheden dan wat een pc eigenlijk aankan. Langs de andere kant zijn er games die nog altijd best zijn met een toetsenbord en een muis uiteraard, maar je kan ook een muis en keyboard aansluiten op je playstation indien je dat wil.

k'denk dat beide hun verhaal wel hebben en dat beide nog een tijdje zullen blijven groeien.
dit is het aantal users dat maandelijks online is/betaalt, niet hoeveel er tegeelijkertijd online zijn, dus je kunt die cijfers niet vergelijken met de cijfers op steam, als je kijkt naar de maandelijke gebruikers ligt het aantal bij steam veel hoger, en er zijn ook veel games die steam niet gebruiken, pc gaming is groter dan je denkt kijk maar hoeveel mensen league of legends, world of warcraft of minecraft spelen

[Reactie gewijzigd door jeroen7s op 2 december 2013 09:55]

Scheve vergelijking. Verschil is dat XBL en PSN het totaal aandeel van hun markt vertegenwoordigen maar Steam vertegenwoordigd maar een deel van de markt. Er zijn zoveel platformen op de PC, voor ieder wat wils.

Daarnaast MOET je op de consoles bijna wel een account hebben om een beetje je product te gebruiken. Ik ken een hoop PC gamers die vrolijk weg blijven van alle DRM systemen.

Dit is altijd eigenlijk wel een beetje het probleem geweest van de PC markt. De console markt is goed in te zien en lijkt groot. Bij de pc markt zie je alleen maar het tipje van de ijsberg en vervolgens wordt geroepen dat de PC markt te klein is.

Ik durf er wel een gok op te wagen dat de totale PC markt groter is dan alle 3 consoles bij elkaar. Zeker als je ziet dat alle goede kickstarters zoals starcitizen worden overladen met geld en de PC eigenlijk wel de place to be is voor indies.

Daarnaast vraag ik me af hoeveel digitale games er nou op xbl en psn worden verkocht ten opzichte van bv steam. Steam heeft een gigantisch gevarieerd aanbod dat goed geprijsd is. In mijn tijd op xbl had ik nooit echt het idee dat ik nou een koopje had....

(for the record, ik ben 7 jaar lang een xbl gold subscriber geweest.)
De cijfers van PSN lijken sowieso niet te kloppen op basis actieve gebruikers. In zowel 2012 als 2013 waren er nog geen 90 miljoen ps3's totaal verkocht, dat aantal ligt nu rond de 81 miljoen en daarvan ligt ook nog een deel in de winkel. Ik geloof daarbij ook niet dat werkelijk elke console op PSN is aangesloten. Het aantal subscribers waar je het over hebt ligt niet in lijn met het aantal daadwerkelijk actieve gebruikers.
Ik denk dat het ondoenlijk is om een eerlijke vergelijking te maken met actieve users per platform.
Hoe kun je die statistiek daar nu voor gebruiken? Het enige wat het zegt is dat Steam flink groeit, het zegt helemaal niks over de gehele PC markt. Die kan net zo makken gruwelijk aan het krimpen zijn:

Puur fictief voorbeeld om aan te geven wat ik bedoel:
2011: 120 miljoen pc gamers, waarvan 40 miljoen steam
2012: 100 miljoen pc gamers, waarvan 50 miljoen steam
2013: 70 miljoen pc gamers, waarvan 65 miljoen steam

Een drastische afname ondanks dat steam flink groeit, zonder extra cijfers kun je dus vrijwel niks zeggen over de gehele PC markt.

Het is nog erger als je de pc gamers uitsluitend als windows gamers ziet. Een van de dingen die Steam goed doet is het aanbod van Mac en Linux games vergroten. Een deel van die steam groei kan dus best daar zitten.
En dan vergeet iederen alsnog de twee meest populaire PC games die niets met Steam te maken hebben, namelijk World of Warcraft en The Sims, welke respectievelijk tot Battle.Net en Origin distributieplatforms behoren.
The Sims 3 is gewoon the spelen via Steam.
en leagu of legends en minecraft, zijn ook heel populair( LOL = meest gespeelde spel van de wereld volgens xfire, wow op nr 2 en minecraft op nr 3) en btw het laatst las ik ook dat het aantal origin gebruikers ook aan het steigen is
Grappig dat er 2 jaar geleden werd geroepen dat 'pc dood is' omdat iedere 40plusser en je oma dat jaar een tablet kochten. Een paar jaar later is die markt verzadigd en geeft men zijn geld weer uit aan een nieuwe generatie hardware.
-

edit: verkeerd geplaatst... excuus

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 2 december 2013 11:14]

Straks is je PC een Console... Steam OS. Net zoals allerlei functionaliteiten in een mobieltje zitten tegenwoordig.
Hoeft nog niet eens Steam OS te zijn.
Wachten is op een hardware boer die een doosje maakt die je aan je TV hangt..

Als dit doosje HDMI draadloos kan streamen van PC naar TV en het doosje ook nog wireless/USB poorten heeft voor toetsenbord/muis/gamepad dan heeft een console geen enkel voordeel meer.

Leuk stukje PC software erbij die als games/multimedia portal fungeert voor op je TV en het is helemaal af..
Je vergeet wel een ding ,je mist op een PC toch heel wat juweeltjes. Toch????
eum als je psn erbij telt -> na 6 jaar = 300¤ + prijs console = 700¤
bouw je zelf een gaming pc voor die prijs kan je gemakkelijk een gaming pc bouwen die veel beter is dan de ps4 en nog genoeg geld overhouden om een paar games te kopen

[Reactie gewijzigd door jeroen7s op 2 december 2013 09:59]

Je hebt geen PS+ nodig om games offline te spelen op PS4. Ik betwijfel dat een pc van 6-700 euro over 6 jaar alle games nog op normale settings zal kunnen draaien.
als het nu betere settings kan draaien dan de ps4, zal het over 6 jaar nog steeds betere settings draaien dan de ps4, over 'normale settings' het ligt eraan wat je normale settings noemt
kijk mr naar de ps3, battlefield 3 zijn graphics settings op de ps3 was hetzelfde als het laagste wat je kon instellen op de pc(met extra config tweaks), en draaide daarbovenop op 30fps
een pc van 600¤ zou dat wel aankunnen denk ik na 6 jaar
Kan je prima hoor, mijn videokaart (5870) is inmiddels ook al (bijna) 4 jaar oud en draai battlefield 4 gewoon nog op HD resoluties met voldoende grafisch/texture detail. Laat staan mijn CPU en geheugen dat is nog ouder dan die 4 jaar.

Door de beperkte snelheidsverbetering van de consoles is de "honger" van het upgraden van PC's in de laatste jaren ook veel minder geworden.

Ten tijde van het 486 tot aan het aanbreden van de "i-series" van intel kom je elke paar jaar upgraden om bij te blijven. Dat is allang niet meer het geval :)
Maar je hebt bijvoorbeeld wel duurdere games, als je het prijsverschil vermenigvuldigt met het aantal games wat je in die jaren koopt kan daar best wel een leuk bedrag uitkomen. Daarnaast kan je met een pc nu eenmaal een stuk meer, bijvoorbeeld office en video editing en je hebt een enorme collectie aan games.

Daarnaast kan je op oude gaming pc's nog best aardig gamen, je moet alleen de graphics settings flink omlaag draaien (naar console niveau zeg maar :P )
Als we dan toch in het wildeweg speculeren; bijvoorbeeld 76 miljoen Xbox 360-verkopen en 77 miljoen PS3-verkopen (even daargelaten hoeveel daarvan in rook op zijn gegaan ;) ) tegenover de 65 miljoen gebruikers van Steam? Als Steam dan volgens jou in toenemende mate de PC-markt representeert, lijkt me dat niet helemaal zorgelijk, zeker met de komst van bijvoorbeeld Steam Machines, en de afweging van next-gen (achter ons zijn de dagen dat je de stroom erop gooit, het schijfje erin propt en kunt spelen, nog afgezien van de zo goed als verplichte afname van een abonnement).

http://www.gamesindustry....tall-base-hits-76-million
http://www.theregister.co...lead_over_microsoft_xbox/
denk dat het inderdaad mede dankzij de autumn sale is. iedereen houd natuurlijk de aanbiedingen in de gaten. er zitten leuke dingen bij die leuk zijn geprijst.
En vermoedelijk doordat een hoop Amerikanen dit weekend vrij zijn geweest ivm Thanksgiving? De Black Friday sales waren weer inmens, als ik de berichten mag geloven. Dat icm de Autumn sales zal voor een hoop nieuwe spelers hebben gezorgd!
Precies, vanwege pareltjes zoals Bioshock Infinite en het nostalgische Rise of the Triad. :+
Inderdaad vanwege de autumn sale, maar de afgelopen 2 maanden lagen de pieken vaak al boven de 6 miljoen!
Daar zullen ook een hoop mensen bij zitten, zoals ik, die steam op het moment van ingelogd zijn, niet gebruiken. Ik heb steam aanstaan terwijl ik BF4 aan het spelen. Dus ik heb bijgedragen aan de 7 miljoen. :9
Maakt dat uit? Er staat expliciet ingelogde gebruikers en niet spelende gebruikers. Hoewel ik het laatste ook interessanter vindt, is het tenminste geen vanity statistiek zoals totaal aantal gebruikers wat je niets aan hebt
Je kan al wel de meest gespeelde games zien: http://store.steampowered.com/stats/

Als je deze top 100 optelt heb je wel 95% lijkt me :)
Ow, maar ik zeg niet dat dat iets uitmaakt. Enkel dat daar een hoop ingelogde mensen bijzitten die er niets mee doen. Opstarten tijdens opstarten Windows, etc....
Ja of ingelogd met de Steam app, alleen voor het chatten en voor wishlist sale alerts.
Steam is dan ook onmisbaar als je op de PC gamed. En het aantal PC gamers groeit nog steeds. Ik merk ook wel dat een aantal console gamers nu een PC gaat kopen in plaats van een next-gen console. Mede dankzij Steam is PC gaming niet meer duurder dan console gaming, misschien zelfs goedkoper. De games zijn een stuk goedkoper dan op de console, en je hebt geen abonement nodig om online multiplayer te spelen. Alleen de eenmalige aankoop (de PC zelf) is iets duurder, en als je altijd de beste graphics wil zal je natuurlijk na een paar jaar moeten upgraden. Uiteindelijk kosten PC en console dus gewoon evenveel. Een goeie gamepc is ook niet erg duur meer tegenwoordig.

Mijn bericht werd op den duur een beetje off topic maar hoe dan ook: ik vind het terecht dat Steam zo veel gebruikers heeft.
Alleen het grootste struikelblok is denk ik de aanschaf van een game pc.. ik heb de kennis daarvoor maar ik zou als leek denk ik gewoon lekker een ps4 aanschaffen. De steam machines gaan hier hopelijk een grote verandering in brengen, zeker als meer mensen zich gaan realiseren dat console gaming op de lange termijn even duur of duurder is dan pc gaming.
Dat de PC achter blijft komt ook omdat heel veel mensen de PC niet in de huiskamer willen hebben. En zeker niet bij de TV.
Daarbij, het voordeel van de extra functionaliteit van de PC wordt teniet gedaan door het feit dat de TV ook als TV moet dienen als er niet wordt gegamed.
Draadloze muis en toetsenbord met voldoende bereik en een tv-out kabel vanaf de andere ruimte en je kunt je PC aansluiten op je huiskamer tv. ;)
Dat is waar, maar weegt ook wel weer mee in het kosten en moeite plaatje :)
Komt waarschijnlijk gedeeltelijk ook door steam for Linux.
Het lijkt er op dat Steam een tegenoffensief is begonnen.
Zoveel nieuws over Steam in zo'n korte tijd.

Dat kan geen toeval zijn net nu de Xbox One en de Playstation 4 gereleased zijn.
Voor mij persoonlijk heeft pc het enorme voordeel dat je de vrijheid hebt om te draaien wat je maar wilt. Wat erop neerkomt dat je enorm veel keuze in programma's en games hebt, om maar een voorbeeld te noemen: emulators. Met pcsx2 kan je 80-90% van alle ps2 games prima draaien op een beetje pc, koop er een usb controller bij en je hebt een enorme collectie aan games erbij. Als er geen rare ontwikkelingen gaan plaatsvinden kan je games die je 5 jaar geleden hebt gekocht over 10 jaar nog prima op je spiksplinternieuwe pc draaien.
Natuurlijk kan je je oude console nog eens aansluiten, maar online netwerken zullen vroeg of laat ophouden en de hardware+cd's gaan ooit kapot.

En ofcourse zijn er veel mensen die hier totaal geen waarde aan hechten maar voor mij is dit hét grote voordeel van pc's.
Heel mooi voor pc-gaming :)

Ik vermoed dat de periodieke sales Valve ledenaantal flink hebben geboost. Het is natuurlijk een heel slim initiatief en de verkopen zijn waanzinnig tijdens die periodes. Mooi dat (onder andere) dankzij dit soort initiatieven pc-gaming weer een boost krijgt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True