Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 112 reacties

Het onlinegameplatform Steam heeft op 2 januari 2012 de mijlpaal van vijf miljoen ingelogde gebruikers bereikt. De populariteit van Skyrim en de speciale kerstmisdeals van Steam droegen bij aan het recordaantal gamers.

De statistiekenpagina van Steam laat zien dat op 2 januari 2012 een piek van 5.012.654 ingelogde gebruikers werd genoteerd. In de week voor de jaarwisseling werd het record al diverse keren gebroken, maar op 2 januari ging het aantal tegelijk ingelogde gebruikers voor het eerst over de vijf miljoen heen.

PC Gamer merkt op dat het voortdurende succes van The Elder Scrolls V: Skyrim, dat inmiddels de meest gespeelde game op Steam is, en de speciale kerstmisdeals een rol hebben gespeeld bij het vestigen van het nieuwe record. Rond kerst biedt Steam elk jaar diverse games en pakketten van verschillende games voor bodemprijzen.

Steam bestaat sinds 2003 en de gamesbibliotheek bevat inmiddels ruim 1800 spellen. Het totale gebruikersaantal van Valves onlinegameservice ligt boven de 35 miljoen mensen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (112)

Als ik dit zo lees moet ik weer terugdenken aan de aankondiging van Half-Life 2. De game zou schijnbaar gespeeld moeten worden via een online platform, en had dus een internetconnectie nodig om geactiveerd te worden. De heisa die dit 'gerucht' en later feit met zich meebracht waren gigantisch :+

Steam werd tot op het bot afgebrand, en kijk eens waar we nu staan. Prachtig :)
toen wel nog.

Tegenover andere draconische beveiligingen (yes, you ubisoft) dat je altijd online moet zijn om een offline spel te spelen. Dat heeft steam ook niet. Je kan gerust je spel downloaden en dan je account in offline modus zetten. Allemaal geen problemen.

Verder zo'n platform wordt pas interessant als het heel veel spellen in zijn lijst heeft staan. Ik heb de afgelopen sales veel spellen gekocht omdat het gewoon handig is om alles op een plaats te hebben, up to date en wat dan nog.

Ik heb namelijk geen zin om 10 van zulke clients draaiende te hebben. Dat is ook niet goed voor de markt. Dan heb je zo'n versnippering dat het de vernieuwing weer tegenwerkt
Tegenover andere draconische beveiligingen (yes, you ubisoft) dat je altijd online moet zijn om een offline spel te spelen. Dat heeft steam ook niet. Je kan gerust je spel downloaden en dan je account in offline modus zetten. Allemaal geen problemen.
Heb je het ooit geprobeerd? Offline mode werkt alleen als het spel en steam up to date is. Als de client van een van de onderdelen weet dat het een patch heeft mag je al niet je spel spelen.
Om uberhaupt naar offline mode te gaan is ook al een ramp. Het beste is alle netwerk adapters disablen, dan krijg je heel snel een melding dat je naar offline mode kan gaan. Anders kan het heel lang duren voordat je de melding krijgt dat je naar offline mode mag.
Steamcloud spellen werken alleen als ze recentelijk gesynced zijn. Je kan wel steamcloud uitzetten, maar dan mag je form scratch beginnen, en je kan het offline spelletje niet in de cloud krijgen. (Niet alle spellen werken met steamcloud uit).
Je kan alleen naar offline mode gaan als je recentelijk nog ingelogd bent, hoe recentelijk is niet bekend bij mij.

Offline mode voor steam werkt alleen ok als je van te voren weet dat je offline gaat voor een paar dagen.

Online mode werkt ook niet altijd even fijn. Ongeacht dat je ingelogd bent op steam wordt er door steam nog gecontroleerd of je een spel wel mag starten. Het komt niet vaak voor maar soms kan je tijden lang turen naar een "Steam is preparing X to start...". Vandaag mocht ik pas na 30 minuten Skyrim gaan spelen.

Maar goed. Het is niet alsof andere systemen veel beter zijn.
GfWL is bijvoorbeeld verschrikkelijk traag met inloggen, soms mag je een halve minuut wachten voordat je uberhaupt het spel mag beginnen. Registreren van een spel duurt nog veel langer. Sommige GfWL spellen kan je niet offline spelen, bij sommige is alleen je DLC niet beschikbaar in offline mode (wat veel spellen weer onspeelbaar maakt). GfWL heeft wel een dedicated client, maar die kan niet je spellen patchen. Dus je moet het spel starten, wachten tot je ingelogd bent, patch downloaden, spel restarten, etc. En dat duurt allemaal lang.

Het systeem dat BioWare (niet EA Origin) gebruikte werkt wel in offline mode, maar je DLC is niet beschikbaar. Dit heeft als effect dat je meestal je savegame niet kan laden. Verder is het systeem wel "werkbaar".

Nee, hoe mij maar de simpele versie van SecuROM PA (PA = Product Activation) waarbij je eenmalig bij het starten het spel moet activeren. Vaak noemen ze dit "release day check". Maar de simpele versie van SecuROM PA wordt nauwelijks gebruikt. De publishers hebben liever ook: limited activation, regular online check.

Ubisoft en Blizzard's nieuwe "always online" DRM is voor bij een no-sale.
Ik heb het idd een paar keer gebruikt ja.

Steam up to date brengen op een laptop, de spellen die ik wou spelen geinstalleerd en dan meenemen op reis. 3 weken elke avond gespeeld in offline mode zonder problemen.

Ik heb er dan ook niet zo'n probleem mee dat ik alle achievements ofzo moet halen, ik speel liever gewoon op m'n gemak.

en Securom, thanx but no thanx. Dat is pas troep om van je pc af te krijgen. En voor elk nieuw spel een nieuwe securom erbij. Dat is pas handig!

Vroeger had je die games allemaal in program files, verspreid. De meer oplettende gamer die maakte al eens een aparte partitie aan voor games, maar dan nog was na verloop van tijd een boeltje van jewelste (heb ik dus gigantisch veel ervaring mee). Ook in je taakbalk/bureaublad/startmenu stonden ze overal door elkaar en was je meestal overgeleverd aan de grillen van de uitgever. De ene maakte een menu aan met de spelnaam, de ander met de naam van de ontwikkelaar, nog andere met de naam van de uitgever.

Dat is voor mij de kracht van steam, alles goed gebundeld en handig bereikbaar. dat het gratis is en elke game constant update, af en toe een gigantische sale heeft waarvan je spellen heel goedkoop kunt kopen (ok russische websites zijn wss nog goedkoper maar dat is meer een grijze markt), dat zijn ook alleen maar pluspunten voor mij :)

Ik heb zelf ongeveer mijn hele collectie van games nog eens gekocht op steam, gewoon omdat ik ze dan altijd bij de hand heb. En indien niet, client installeren, spel downloaden en gaan. Tegenwoordig met een grote kans dat je je saves en instellingen nog hebt. (ok dat was vroege niet, maar tijden veranderen). Wat kan daar tegenop?
Nou ja, wat dat betreft heb ik nog steeds dezelfde mening over Steam. Ik gebruik het dan ook niet en wacht nog steeds op andere oplossingen en digitale kanalen. Het verschil is misschien wel dat de mensen die commentaar hadden nu gewoon hun mond houden en simpelweg geen klant zijn. De potentiele kopersmarkt zou veel groter kunnen zijn dan Valve denkt.
Wat is een andere en betere oplossing dan als ik je mag vragen? Er zijn ondertussen al genoeg digitale kanalen, voor zowel nieuwe games, oude games (Good old games), van uitgevers zelf (Origin) en van een softwareboer (Games for windows life). Van al die tesamen is Steam toch nog de beste deal denk ik. Ook omdat ze toch behoorlijk veel doen voor de community (denk aan de afgelopen sales, waar je enorm veel prijzen kon winnen)
Nou, gewoon vrij van DRM. Zonder dat je een andere applicatie nodig om je spel te starten. Iets wat je weer op de rommelmarkt kunt doorverkopen als je uitgespeeld bent. Wat dat laatste betreft ben je natuurlijk op consoles ook de klos als je flink inkoopt op de marketplace.

Ik zie wel wat Steam goed doet ten opzichte van de verschillende concurrenten die een soortgelijk model aanhangen, maar ik ben nog steeds geen voorstander van dat model. Ik ben me er ook van bewust dat er ook voor mij steeds minder aan te ontkomen is (zie Steampunk), maar ik heb iniedergeval met mijn portemonnee gestemd.
gewoon vrij van DRM is ondertussen al een utopie geworden. DRM zit er al sinds het prille begin op (alleen noemde het zo nog niet en was het nog niet zo moeilijk te omzeilen).

En inderdaad, via rommelmarkt doorverkopen kan minder en minder. Maar dat zie je op console ook denk ik. Dat is gewoone en truc van de uitgevers om zo het 2e hands circuit te dwarsbomen. Want daar verdienen zij geen geld aan. Er is wel een andere trend op gang, dat je het wel kan doorverkopen, maar dat je dan aan de uitgever een key moet vragen (of kopen beter gezegd) om het te unlocken van de ene naar de andere account. Op die manier verdienen ze er natuurlijk wel weer aan.

Games gaan tenminste toch al met zijn tijd mee. In tegenstelling tot films of muziek waar dit soort aanbiedingen meestal bij 1 grote speler blijven (ITunes)
Good Old Games is DRM vrij. Veel nieuwe spellen zul je hier echter niet vinden.
GOG is ook meer nostalgische spellen van minstens 10 jaar oud. Dat is een iets ander publiek dan de gemiddelde BF3 of MW3 speler he :)
EA heeft precies het zelfde gedaan met BF3 en haar Orgin crap. Wij moeten het allemaal maar slikken. Ik weet het nog precies met HL2 en maten van mij die de game gewoon niet geactiveerd kregen vanwege dat internet gedoe. Dat was de tijd dat inbellen net achter ons lag en lang niet iedereen internet had. Net als voor HL2 als voor BF3, heb ik het wel voor over. Het zijn nou eenmaal top games. Het enige alternatief is om de game illegaal te downloaden, want dan heb je omzeil je de platformen. Slecht alternatief natuurlijk, maar ik weet dat heel veel gasten hiervoor kiezen puur om dat platform te omzeilen.
en dat is bull.

Dat in het begin steam kinderziektes had, dat was zeker. Je merkt het nu nog met een topgame op de releasedag. Maar je downloadgedrag goedpraten om steam (of een ander platform) te omzeilen, dan ben je vooral je zelf aan het ompraten.

Ik ken geen ander platform waarvan de games zo goed gepatched blijven. Ik heb onlangs steam opnieuw geinstalleerd, en ik wou een install doen van de half life franchise vanop mijn disks (aangezien ik een downloadlimiet heb enzo). Bleek dat de games ondertussen al dubbel zo groot geworden waren door de vele updates enz. Bij welk ander spel/platform vind je dat nog?
hoezo is dat BULL wat ik daar type? Ik heb dat toch toen echt zo meegemaakt. Vreemde reactie op mijn eigen belevingswereld. Lees je wel begrijpend?
ik ontken ook nergerns dat er problemen waren. Die zijn er zeker geweest. Alsook dat HL2 vertraagt was omdat er broncode van steam gestolen was. Maar als je die onzin in 2012 n og wilt gebruiken om je downloadgedrag te verklaren, dan is dat bull ja. Steam uit 2003 en steam uit 2012 zijn echt niet meer hetzelfde. OK het idee is gelijkgebleven maar de uitvoering en stroomlijning zijn zoveel malen beter tegenover vroeger.

Je kan dan nog zeggen dat steam zijn games duur verkoopt. Daar ben ik volledig mee akkoord. Maar dan heb je nog altijd alternatieven zoals wachten op een sale of op een of andere webwinkel een steamkey te kopen. Dan heb je én een goedkope game én de voordelen van het platform.

Van mij mag je in het verleden blijven kijken. Maar kraak je windows dan ook nog altijd af en download je de nieuwste versies nog steeds omdat windows ME een kutversie was?
ik kijk niet naar het verleden, vandaar mijn vraag of je wel begrijpend leest. Ik reageer namelijk op iemand en borduur daar op verder. Mijn pleidooi heeft als kern, dat er voor ons gamers - de kopers - geen alternatieven zijn. Het is dit of niks. Je MOET steam hanteren, je MOET orgin hanteren, je MOET een Games4windows account aanmaken. Waar zijn de keuzes gebleven? Waarom komt BF3 niet op steam uit (ik weet het antwoord al) en val je ons gamers lastig me de commerciële beslissingen die in een Amerikaans kantoortje zijn gemaakt. Prima hoor dat EA haar eigen winkeltje wilt, maar die dwang valt slecht hoor bij menig consument.

Ik zou het veel klantvriendelijk vinden als je tijdens de installatie de vraag krijgt, wil je met of zonder [vul hier digitaal platform in naar keuze] de game installeren en dan de voordelen noemen als je er wel voor kiest. Ik kan bij de auto dealer toch ook mijn opties en kleur kiezen, ipv 1 kleur en alleen maar zwartleer als optie.
Je MOET BF3 ook niet spelen hoor. Als je weigert van de diensten gebruik te maken, dan speel je het toch niet? Maar download het dan ook niet! /opendeur

Ik snap je punt wel hoor. Maar het alternatief wat je geeft is ook niet ideaal. Dan krijg je ineens een hele grote versnippering voor één enkel spel. De ene met origin, de andere zonder

Of terug naar securom, als is dat wmb geen optie. Die troep is veel erger dan steam of origin tesamen.

Wat wel beter zou kunnen is dat als je inderdaad eenmaal een platform hebt gekozen, dat je geen extra clients meer moet installeren. Alla GFWL of R*SC oid.
je moet echt beginnen met begrijpend lezen, want je heb een paar hele vreemde en verkeerde veronderstellingen lopen maken vanaf het moment dat je mijn post BULL vond.

ik quote mezelf even, wellicht dat je dan gaat inzien dat ik BF3 en HL2 zelf gewoon netjes heb lopen kopen en ook via de desbetreffende platformen heb lopen spelen.
Net als voor HL2 als voor BF3, heb ik het wel voor over.
Hoe jij er vervolgens bij komt dat ik alles maar download vind ik een aparte. Dat je verder denkt dat ik weiger om diensten te gebruiken, is eigenlijk nog aparter, daar je niet eens de keuze heb om het te weigeren - dat was namelijk mijn pleidooi -. Als je steam of origin namelijk weigert, dan kan je de game niet spelen.
Het enige alternatief is om de game illegaal te downloaden, want dan heb je omzeil je de platformen. Slecht alternatief natuurlijk, maar ik weet dat heel veel gasten hiervoor kiezen puur om dat platform te omzeilen.

Ik heb het voornamelijk hier over :)

Maar zolang een game geen vitale levensbehoefte is, moet je je maar aan de grillen en grappen van een ontwikkelaar/uitgever houden. Ik deel je mening dat het soms (of in het geval van sommige uitgevers) dik irritant kan zijn. Maar dan zeggen dat het enige alternatief downloaden is, dat vind ik bull (ik heb niet gezegd dat jij download. Als het zo overkomt, my bad, dat was niet de bedoeling)
Steam werd tot op het bot afgebrand, en kijk eens waar we nu staan. Prachtig
Je kan ook moeilijk om Steam heen bij sommige games. Veelal is steam zelfs geïntegreerd in de retail versie van de game, dus of je de game nu bij een winkel, webshop of Steam zelf koopt, je móet het gebruiken. Case in point, bijvoorbeeld: Skyrim

Natuurlijk kun je je retail gekochte Steam game cracken, maar imho heeft Steam zichzelf tot dusverre netjes genoeg gedragen dat dat imho niet zo hard nodig is.
Als ik dit zo lees moet ik weer terugdenken aan de aankondiging van Half-Life 2. De game zou schijnbaar gespeeld moeten worden via een online platform, en had dus een internetconnectie nodig om geactiveerd te worden. De heisa die dit 'gerucht' en later feit met zich meebracht waren gigantisch :+

Steam werd tot op het bot afgebrand, en kijk eens waar we nu staan. Prachtig :)
Steram heeft ook een aardige ontwikkeling doorgemaakt, van een antidiefstal/validatie/cheat tooltje dat enkel annoying was tot een ware gaming community...
En Steam is nog steeds veruit het beste platform. Microsoft heeft een poging gedaan om de markt in te komen met Games for Windows Live, maar als ik vooraf weet dat een game Games for Windows Live gebruikt koop ik het niet. EA probeert het nu ook met een eigen tool, maar die heb ik nog niet getest (en daar zit ik ook totaal niet op te wachten).

Ik hoop dat Steam ooit nog een regel in gaat stellen dat games met ALLEEN steam moeten kunnen werken, zodat we van al die extra rotzooi af zijn (Games for Windows Live, Rockstar Social Club en ongetwijfeld nog anderen die ik nog niet tegen ben gekomen).
Lijkt me een goed idee. Ik hoop dat Microsoft of Apple alle PC vendors ook verplicht dat hun computers alleen met Windows of OSX werken, zodat we van al die extra rotzooi af zijn (Unix, Linux en ongetwijfeld nog andere die ik nog niet tegen ben gekomen).

Ik hoop ook dat de overheid verplicht dat alleen auto's van het merk Volvo nog op de wegen mogen, zodat we van al die extra rotzooi af zijn (BMW, Mercedes, Renault en ongetwijfeld nog andere die ik nog niet tegen ben gekomen).

wordt het allemaal wel zo overzichtelijk van. Gewoon monopoly op alle vlakken. Heerlijke eenheidsworst.
Volgens mij bedoeld hij het niet zo. Het is vervelend als je een game via STEAM koopt en er dan nog zo'n programma voor nodig hebt. (bijv. GFWL, Rockstar Social club, Yuplay) Dan moet je eerst in steam inloggen, game starten, nogmaals inloggen, 2 friendlists om elkaar te kunnen joinen... onhandig.

Ik zou ook graag hebben dat als ik een game via steam koop, dat alles via steam werkt. (Friends, chat, voice, achievements). 100% mee eens.
Ik begreep het ook eerst niet, was redelijk slecht verwoord i de originele comment. Hiermee ga ik wel akkoord. Verkopen op Steam? --> Steam is de enige DRM op de Steamversie van het spel. Ben ik eindelijk die situaties hebben waarbij je eerst door 3 verschillende launchers moet...
Probleem is dat sommige games duurder zijn om digitaal te kopen dan even naar een winkel te gaan.
steam is over het algemeen duurder dan retail. Maar als je even wacht met kopen en het in de sales doet. Dan kan je toch spellen kopen voor prijzen die je nergens anders ziet. of pas binnen 10 jaar, als ze er niet meer vanafgeraken
Ja want concurrentie op gebied van digitale distributie van games is natuurlijk ontzettend slecht voor de digital game markt....

Lang leve de monopolisering!

Nee zonder gekheid. In het verleden is Steam regelmatig vervloekt, hetzelfde gebeurt nu met platformen als Origin.

Om software te optimaliseren heb je tijd, geld en geduld nodig. Steam weet hier alles van. Wilt EA Origin op de kaart zetten, zullen ze moeten investeren.

Maar eerlijk is eerlijk, het is dat je Origin nodig hebt om BF3 te spelen, anders had ik er natuurlijk nooit aan begonnen. Nu heb ik zowel Origin als Steam draaien, en het draait vooralsnog prima.
de digitale markt hanteerd op dit moment toch nog steeds de prijzen van de retail markt, omdat die gedicteerd worden door de uitgevers? Of ben ik hier mis in?
De advies prijzen worden inderdaad vastgesteld door de uitgevers. In de winkels is dit niet bindend, en een winkelier zou dus doodleuk Call Of Duty: MW3 voor ¤0,10 in de winkel kunnen hebben liggen. De winkelier heeft dan de uitgever toch al betaald.

Maar op de meeste digitale retailplatformen is de prijs altijd vastgesteld door de uitgever, en ja, dat ligt dan wel eens boven de huidige marktprijs.
verkopen met verlies is verboden dacht ik (althans toch in BE). Iets met oneerlijke concurrentie
Ik ben ook van mening dat veel concurrenten van Steam op een fundamenteel fout niveau werken en de betalende gebruiker als misdadiger behandelen, tot op singleplayer spellen die disconnecten zodra de DRM server even een scheet laat (lees: Ubisoft). Vergeleken daarmee werkt Steam vele malen beter en vriendelijker.

Echter, geven van een monopoliepositie aan een bedrijf is geen goed idee. Ook al is de dienst nu goed, de kans is groot dat een monopoliepositie voor gamers grote problemen zal geven. Denk aan hogere prijzen voor games, een maandelijks bedrag om Steam (of soortgelijk) te "mogen" gebruiken, dat soort ongein.

Concurrentie is goed, het probleem is enkel dat voor online distributie concurrentie meestal weinig meer betekent dan 2-3-4 lagen DRM en inlogdata op elkaar gestapeld.

Daarom heb ik een beter idee. Laat alle games die gebruikmaken van een eigen online activatie/verbinding voor de beveiliging verplicht gebruikmaken van een standaard DRM terugval die niet beheerd wordt door een enkel bedrijf. Wanneer er conflicten zijn tussen verschillende DRM implementaties, of wanneer een bedrijf failliet gaat of geen zin meer heeft (al dan niet gratis) DRM servers voor oude games te onderhouden (wat slechts een kwestie van tijd is!) kan gebruik gemaakt worden van die neutrale terugval. Zo hoeven gamers ook niet bang te zijn hun aankopen te verspreiden over verschillende digitale dozenschuivers.

Uit de industrie zelf zie ik dit overigens zonder twijfel nooit gebeuren, zeker omdat het om beveiliging gaat. Dit is wel iets dat Europees afgedwongen zou kunnen worden. Nu maakt de DRM implementatie van de meeste digitale distributieplatformen ons cultureel erfgoed namelijk kapot.
Maar dan komt er toch al gauw een crack voor die ene, neutrale DRM?

En anders is dit toch niet anders dan het aloude en vervloekte SECUROM etc?
De kopieerbeveiliging is nu normaal gesproken ook niet meer dan een wassen neus, dus als een algemene beveiliging ook gekraakt kan worden, mwah. Een extra point-of-failure vanuit beveiliging gezien maakt toch niet uit als de beveiliging al zo lek als een mandje is. Overigens vermoed ik dat het nieuwe type beveiliging waarbij veel content simpelweg enkel op een server staan, veel moeilijker te kraken is. (maar of je daar als gebruiker naartoe wilt... dag dag offline software gebruiken). Als dit type beveiliging massaal aanslaat, des te meer reden om compatibiliteit met een neutraal alternatief verplicht te stellen.

Wat anders is bij een neutrale online beveiliging die verplicht is wanneer een ontwikkelaar online DRM gebruikt, is dat het doel van deze beveiliging zou zijn om te garanderen dat we onze software kunnen blijven gebruiken. In tegenstelling tot de huidige vormen van online DRM, die (bedoeld zijn om te) zorgen dat we onze software in de toekomst juist niet meer kunnen gebruiken. De neutrale beveiliging zou naast de specifieke beveiliging bestaan, vergelijkbaar met een backup, niet er bovenop komen, zoals de combi Rockstar Social Club + Games for Windows Live + Steam.

Het zou overigens dus ook anders zijn dan de echt aloude manier van beveiligen die je diskettes of schijfjes verhaspelt (met alle gevolgen tot op driver-niveau problemen aan toe), dat stadium zijn we inmiddels wel gepasseerd.
GFWL en Steam werken anders goed samen, er zijn dan ook best wat games op Steam te koop die GFWL gebruiken, ik vindt dit heel handig want veel van mijn vrienden hebben een XBOX en Steam, zo kan ik dus altijd met ze chatten als ze aan het gamen zijn op ofwel de XBOX of de PC.

Om weer even ontopic te gaan, gefeliciteerd Steam, vorige maand lag het record nog op 4 miljoen ingelogde gebruikers, en in één maand tijd hebben jullie dit kunnen verhogen tot 5 miljoen, dat is echt geweldig :).
Dit zal mede door de Steam Holiday Sales komen die dit jaar echt fantastisch waren :).
Dat viel mij nog wel tegen. Omdat ik geen zin heb om al mijn persoonsgegevens in te vullen een GFWL 'offline' profiel aangemaakt voor Batman Arkham City.. fijn de game uitgespeeld.

Zie ik een paar dagen later op steam de Nightwing en Robin DLC staan, aangeschaft.. druk op de play knop die Arkham City opstart.. en geen spoor ervan te bekennen in de game. Ticket aangemaakt op de steam site.. weken wachten op een reactie waarin wordt verteld hoe ik de DLC serials kan opvragen maar niet wat ik er verder mee moet.. daar zou ik Warner Brothers maar lastig mee moeten vallen.
Warner Brothers gemailed (die gelukkig een stuk sneller reageren), moet ik blijkbaar de serials op GFWL invullen.. kan nergens de optie vinden. Zoeken op het internet, online profiel voor nodig.. Probeer ik een online profiel aan te maken (toch weer mijn persoonsgegevens kwijt).. kan dat niet, moet eerste het huidige profiel verwijderen.

Huidige profiel verwijderd.. kan ik via GFWL eindelijk mijn DLC downloaden (dus niet via steam ook al heb ik het daar aanschaft). Eindelijk geinstalleerd.. all mijn voortgang verwijderd samen met het profiel. Nou bedankt Steam en GFWL, niet alleen heb ik voor de verandering eens mee gedaan aan de geldklopperij van DLC maar heb ik ook nog flink lang op een reactie moeten wachten en ben ik m'n gemaakte voortgang kwijt.

[Reactie gewijzigd door Xthemes.us op 5 januari 2012 14:06]

Ja hier worden we echt beter van, als één bedrijf monopolie gaat krijgen op 80% van de populaire games.

Ik geef toe dat de combinatie soms nog erger is (opstarten op steam, daarna nog inloggen op Origin/games for windows live) Maar ik heb maar gewoon besloten nooit meer een game op Steam te kopen, aangezien het bij mij 80% van de keren ongelooflijk irriteert als het ineens een update gaat lopen downloaden waardoor een ander spel een enorme vertraging laat zien (op een i7 920 met 120 mbit internet). Dan maar ergens anders kopen, en als het alleen op Steam is, download ik het wel of speel ik het niet.

Begrijp me niet verkeerd, het verkoop systeem van Steam is zeer handig, maar als ik dan weer eens denk een game te spelen die op Steam staat word ik toch altijd weer blij verrast als de steam servers te druk zijn en ik alsnog de DVD mag zoeken om het te installeren (als ik die überhaupt heb).
Ik weet niet of het hier een instelling betreft, maar het standaardgedrag van Steam is dat er niets wordt gedownload als je "in-game" bent. Download maar eens iets op Steam en start dan via Steam een game. Je zal zien dat de download direct op pauze wordt gezet.
Klopt, het is spelen of downloaden bij stream. Als je een spel opstart terwijl er een download bezig is dan stopt die gewoon tot je weer klaar bent met het spel. Vertraging van een spel moet dus ergens anders aan liggen. Het downlanden van spellen duurt soms erg lang maar dan is het gewoon druk zoals bij de kerstmisdeals maar dat kun je omzijlen door een andere downlaod locatie in te voeren bij de instelling, ik zet het namelijk even op new york ofzo als nederland te druk is.
Wow wat moeilijk zeg, Rechterklik game naar keuze, Properties, Updates, kies "Do not automatically update this game".

Trouwens wanneer je een Steam game aan het spelen bent dan worden alle updates automatisch gepauzeerd zodat je steeds de volle snelheid aan je game kan geven.

Games downloaden tijdens Sales & piekuren kan idd iets langer duren maar 90% van de tijd wordt mijn verbinding gewoon gemaximaliseerd (3.4 MB/s).

Plus het feit dat Steam al jouw savegames met de Cloud synchroniseert.

De service van de Steam support is ook uitstekend, zelfs voor aankopen buiten steam.
Beetje misleidend, niet alle games syncen met Steam Cloud.
Ben een groot fan van Steam, maar ik moet toegeven, ik speel nu BF3 en dat Origin van EA is echt nog niet zo verkeerd.

Hier en daar een connection probleempje, maar verder werkt het soepel, snel, handige interface.
zolang ze zorgen dat de games ieder jaar 4x heel goedkooop worden, waarom niet?

Microsoft heeft een monopolie, intel, Apple (op consumentenelectronica dan). Er zijn zoveel monopolies in de wereld, niet allemaal zijn ze eropuit om je laatste cent te pikken hoor!

vergeet niet dat steam nog steeds gratis is. Het zou andere koek zijn, moest je elk jaar ervoor moeten betalen (zoals XBOX gold). En dan nog zou het money well spent zijn imho
Daar komt nog bij dat zelfs "als" ze hun monopolie-positie misbruiken (wat ik overigens denk dat niet zal gebeuren), gamers vanzelf wel weer naar de winkel gaan om het dan retail in de winkel te kopen. Anders zal de piraterij wel weer welig gaan tieren, en ik denk dat ValvE dat ook dondersgoed snapt.

Ik heb geen cijfers, dus dit is pure speculatie, maar ik krijg de indruk dat piraterij dankzij steam wel afgenomen is. In de eerste plaats omdat er een stuk meer beveiliging inzit en die gek genoeg niet eens gebruiksonvriendelijk is imho. Ik weet het, er zijn spellen al genoeg "unsteamed", maar zo makkelijk als in de tijd voor steam was het volgens mij niet.

Daarnaast was er tijdens een speciale actie van Left4Dead (1 of 2) dat ze deze een weekendje voor de helft van de prijs hadden aangeboden en toen was de verkoop spectaculair gestegen. Dat geldt denk ik wel voor meer aanbiedingen die ze doen.

Ik denk dat er op dat gebied weinig zal veranderen ook als Steam de enige op de markt is. Ze zijn uiteindelijk te afhankelijk van gamers en uitgeverijen, en als die stoppen met het ondersteunen (bijvoorbeeld vanwege maandelijkse kosten) dan zal het gauw genoeg afsterven, want ik vermoedt dat veel mensen zich dan toch weer tot piraterij zullen wenden.
Heeft lang genoeg geduurt, maar logisch ook, aangezien je eigenlijk 2 "main" timezones hebt dat de meeste gamers online zijn.

STEAM FTW!
waar zou die ene dip van zijn, steamupdate?
Elke dag zijn de servers van steam even onbereikbaar. Ik denk amper 1 minut. Die spike komt dus elke dag voor.
hmm Raar, het is de eerste keer dat ik em zie.

Maar als je het over die 2 pieken hebt omdat er 2 timezones zijn, dan klopt dat precies toch niet.

Je hebt 1 piek per dag (waar wss amerikanen en europeanen tegelijk online zijn) en dan een dal (waar er nog 2 miljoen spelers zijn). Dus ik denk dat die piek toch gecombineerd is en niet alleen amerikanen of europeanen
Dat is simpelweg niet waar, kijk bijvoorbeeld naar 2 januari. De meeste dagen is er geen dip te zien in de grafiek, af en toe blijkbaar een storing, waardoor een groot deel van de gamers niet kan gamen...
waardoor een groot deel van de gamers niet kan gamen...
steam heeft een off-line mode waardoor het meeste, zo niet alles, gewoon werkt.

dit in tegenstelling tot origin of uplay ect.

[Reactie gewijzigd door Countess op 4 januari 2012 13:59]

probeer jij maar portal optestarten zonder internet :+
lukt je niet.
heb ik altijd last van als steam plat ligt an ik g mod niet doen portal 1 en 2 doen het dan ook niet bij mij
Steam starten in offline mode ;) Heb juist geprobeerd en zo werk Portal perfect. Hij wilt precies niet starten omdat de savegames in de Steam Cloud staan ofzo, en daar kan hij dan niet aan.

Lijkt mij meer een bug dan iets anders.
dat lukt dus niet bij mij. weet dus echt niet waar het aan ligt :(
FUD... Origin kan je ook gewoon in Offline modus zetten en dan de SP spelen... Dat je de MP niet kan spelen als EA down is, lijkt me logisch en ga ik dan ook niet uitleggen...
Bij mij werkt steam offline mode voor geen ene meter. Als ik hem erin opstart zoekt hij alsnog naar een internet verbinding. En dan werkt offline niet want dan sluit ie of moet je alsnog inloggen.
Absoluut niet waar. Af en toe is er een storing waardoor je enkele minuten (max) niet kan chatten... Big deal. Steam start nog normaal tijdens die dip en je kan elk spel normaal starten.

Probeer aub geen FUD de wereld in te helpen. Steam is een fantastische service geworden en waarschijnlijk zelfs de redding van PC gaming. Het is nog niet perfect, maar het verdient absoluut de haat niet dat veel mensen nog hebben.
Helaas niet: spellen die je via de steam multi joined wordt je uitgemikt, zie war40k bv.
Die dip in de grafiek zit er normaal gesproken niet. Maar ik had wel rond die tijd dat Steam inderdaad even geen verbinding kon maken. Dus het zal wel even echt plat hebben gelegen.

edit: oh, mainetance dus.

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 5 januari 2012 09:05]

Er was gisteren een aangekondigd maintenance.
De laatste regel van het artikel: meer dan 35 miljoen gebruikers... Daarvan is dus rond de kerst 5 miljoen online gegaan/hebben ingelogd.
Maar jah, ik heb 2 accounts, 1 voor de kids ;) En in zo'n kerstsale heb ik portal 1+2 gekocht, en de hele vakantie met de kids zitten gamen :)

[Reactie gewijzigd door D-Day op 4 januari 2012 12:49]

de piek was dat er 5M gebruikers tegelijk online waren/ aan het spelen waren. Dit is een eenmalige piek he, niet constant maximaal 5M gebruikers
Steam is qua service zeker ok. Persoonlijke gamestats gaven afgelopen dagen structureel een foutmelding. Ik denk dat ze wegens de massale toevloed aan spelers bepaalde features hebben uitgeschakeld.
De prijs vind ik nog steeds net iets te hoog liggen, meerbepaald voor nieuwe games. Als ze nu een shooter als normale prijs 49.99 euro geven om er dan bij wijze van kerstdeal 44.99 of 39.99 euro van te maken... Maar al bij al, ik wacht aanbiedingen af om titels aan te schaffen.
Nieuwe topgames kun je sowieso beter ergens anders kopen als het je om de euro's gaat.

Tijdens dergelijke Steam deals is het juist interessant om de (flink) oudere titels te kopen. Daar zit ook het succes van zo'n kerstmisdeal: vijf miljoen inloggers waarvan een groot deel een spelletje (of meer) van ¤5 of ¤10 koopt.
Inderdaad - een kleine 20 games (waarbij ik twee gold / platina packs als één game tel) gekocht voor nog net geen 60 EUR. Een hoop indie titels, maar allemaal zeer de moeite waard.

Vind Steam tot nu toe wel prettig werken - scheelt een hoop plaats in huis. Had al drie grote lades vol met dvd en cd doosjes. Nu nog zover krijgen dat je met je hele gezin vanaf één ip op alle pc's via één account kunt opstarten en alle games DRM vrij maken, en dan is piraterij imho nergens meer voor nodig.

[Reactie gewijzigd door Flozem op 4 januari 2012 12:15]

Ach ja, 5 miljoen tientjes is ook leuk :)
En dit is te merken ook.
Gefeliciteerd met het mijlpaal steam maar er is werk aan de winkel.
De website elementen van steam worden op dit moment te veel belast met namen het Steam Forum en de Steam Community.
Ik heb namelijk regelmatig timeout's , databases die offline zijn of screenshots / avatars die niet goed inladen.
Gelukkig maar dat de download servers van steam nog redelijk up to speed zijn.

Ondanks dat alles ben ik blij dat zoveel mensen voor steam kiezen wat het is een goed alternatief voor de velen andere DRM tools zoals het oude bekende securom of gfwl die worden gebruikt door publishers die er vervolgens alleen hun vaste spelers er mee hebben.
Gelukkig maar dat de download servers van steam nog redelijk up to speed zijn.
mja niet rond de kerstdagen hoor :+

zelf heb ik ook bijgedragen aan die 5 miljoen gebruikers. het aanbod dit jaar was ook weer ontzettend goed. Zo heb ik bijvoorbeeld L.A. Noire voor een prikkie, en Deus Ex idem (20 euro voor de augmented edition :D )
Ik heb enkele dagen met gemiddeld 200kb/s gedownload omdat de servers overbelast waren :+

steam laat tenminste wel zien dat als je een goede omgeving hebt, goede prijzen en een leuke community dat je de illegale downloads goed tegen kan gaan :)
Ik kijk al weer uit naar de volgende kerst sales :Y)
Kerst komt dus beetje laat voor valve, maar dat is ook niet zo raar gezien ze op valve-time werken daar... :+
Is op zich wel logisch, voor zo'n beetje elk spel dat je tegenwoordig in de winkel koopt moet je al een steam account aanmaken voordat je überhaupt kan spelen.
Heb Deus Ex Human Revolution gekocht bij de Steam Sale!
Was -66% dus die kon je niet laten liggen. :)

Ik ben zelfs gestopt met games @ release te kopen. Battlefield 3 was een uitzondering.
Wegens tijdsgebrek kan ik nooit games uitspelen vooraleer terug een game uitkomt waar ik naar uitkijk.
Dus die Steam acties (er zijn er voldoende door heel het jaar) zijn zéér mooi meegenomen. :)
Vraag me af hoeveel zombie accounts hier tussen zitten. Zijn er behoorlijk wat gemaakt door misbruik te maken van humble bundle 4.
Als je statistieken hebt van voor en na de sale, dan kan je het ongeveer wel zien denk ik? Ik schat echter dat het er niet zo gigantisch veel zijn. en dat de meeste zombieaccounts ondertussen ook al opgekuist zijn door steam zelf
Vandaar dat ik gisteren bijna niet kon inloggen. Ik heb twee keer mijn wachtwoord verandert, gek genoeg werkte het toen wel. Bij andere pogingen kreeg ik constant de melding dat mijn combinatie van username en wachtwoord niet zou kloppen.

Maar gisteren is ook de enige keer geweest dat ik serieuze problemen heb gehad met Steam. Ik gebruik het nu al 2,5 jaar. Eerst voornamelijk voor de mooie kortingen, maar nu ik er zo aan gewend ben vind ik ook het overzicht van mijn gamescollectie erg fijn. Alleen jammer dat new releases zo ontzettend duur zijn (adviesprijzen retail) maar daar kan Valve niets aan doen: de uitgevers en ontwikkelaars van de games bepalen de prijzen.
Soms scheelt het bijna de helft als je ergens anders een Steam key koopt. Valve kan er dus zeker wel wat aan doen, maar ik vermoed dat Valve de uitgevers tevreden wil houden; die de distris tevreden wil houden; die de grote winkelketens tevreden wil houden..

Het is niet vreemd om een Steam titel van ¤49,99 ergens anders voor ¤30 te zien (en dan heb ik het niet over vage russische sleutels). Dat verschil komt niet door uitgevers en ontwikkelaars. Eerder distris en winkels.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True