Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties

Een keuzemogelijkheid voor Xbox-ondersteuning op de Steam-supportwebsite heeft de geruchten rond ondersteuning voor het platform op de Xbox 360 doen toenemen. Momenteel doet Valve alleen zaken met pc- en PlayStation 3-gamers.

In een drop-down-menu bij het aanleggen van een melding op de website kan gekozen worden voor 'XBOX Support'. De keuzemogelijkheid werd opgemerkt door website Thesixthaxis en kan volgens de site op verschillende manier worden uitgelegd. Zo kan het een menselijke vergissing zijn of een aanwijzing voor toekomstige ondersteuning van de Xbox-console. Valve kan ook refereren aan games die ze zonder Steamworks voor de Xbox 360 hebben uitgebracht.

Er gingen al langere tijd geruchten dat Valve zijn Steam-platform ook op de Xbox 360 wil uitrollen. Met de overeenkomst tussen Sony en Valve is de PlayStation 3 echter tot nu toe de enige console die gebruik kan maken van de mogelijkheden van Steam.

Valve heeft in het verleden aangegeven Steam ook graag naar de Xbox 360 te willen brengen. Het zou echter lastig zijn om het platform geschikt te maken voor de strenge en gesloten cultuur van Xbox Live. De strenge regelgeving van Microsoft kreeg eerder deze maand al kritiek te verduren van ontwikkelaars die cross-platformtitels willen uitbrengen.

XBOX dropdown op support site
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (63)

Wow, wat een ongelovelijk faal nieuws, op het randje geen viral.

Deze optie zit er al sinds het begin van het nieuwe Support systeem in, en ik weet het, want ik heb het helpen testen.

Ze hebben ook een Xbox en PS3 forum (inmiddels opgesplitst per game die ze daarop hebben uitgegeven). Ik zou daar ook even een nieuws-item over maken.
Ik zat me dit ook te bedenken, al een hele tijd geleden een keer support nodig gehad en toen stond het er ook al. Het staat er al sinds ze games op de xbox gingen uitbrengen.
Ow dit is trouwens wel interressant,
ik heb dan een PS3 maar dat zou dan wellicht betekenen dat je cross platform games maar 1x hoeft aan te schaffen?
Uit een oud nieuwsbericht:
Tot slot kunnen bezitters van de PS3-versie van het spel de Steam Play-versie van het spel downloaden. Dat is de volledige versie van Portal 2, naar keuze voor Windows of Mac, die gratis gedownload kan worden. Om de gratis Steam Play-versie te krijgen, moeten spelers hun Steam-account koppelen aan hun PlayStation Network-account.
bron: nieuws: Portal 2 voor PS3 is te spelen tegen pc- en Mac-versie
Dus het is zeker wel mogelijk. Of alle developers hier zo soepeltjes mee gaan omspringen is natuurlijk maar de vraag.
Niet helemaal: "Steam Play", waarbij je een spel 1 keer koopt en vervolgens op alle(*) ondersteunde platformen kan spelen, is een feature waar developers/uitgevers voor kunnen kiezen. Het is niet zo dat het standaard voor alle games geldt. Valve zelf en veel indie developers bieden dit in elk geval aan. Waar jij naar linkt (cross-platform multiplayer) is v.z.i.w. geen onderdeel van Steam Play, maar een speciale feature van Portal.

(*) 'alle' betekent nu in de praktijk vaak Windows en Mac, de vraag is of daar meer differentiatie in komt met de consoles erbij.

[Reactie gewijzigd door Herko_ter_Horst op 9 september 2011 17:11]

Volgens mij is dat niet het geval.
Ik geloof dat je nog steeds per platform een game moet kopen, ook al heb je Steam op je PC en PS3. (En later dus Xbox).
Ik weet het niet zeker, want ik heb geen PS3, maar ik geloof niet dat de licentie dan cross-platform is.
Bij de ps3 versie van Portal2 zat bij launch een coupon zodat je ook de pc versie kon activeren op je steam account. Ik weet niet of dat nog steeds zo is.

http://arstechnica.com/ga...n-cross-platform-play.ars
Not only do you get the PS3 version with full Steam integration, but you'll get a free copy of the game for the PC and Mac OS X by linking your PlayStation Network and Steam accounts. You'll also be able to chat, and play with, friends and enemies on the PC and Mac versions of the game. Your game saves can be kept in the cloud to be accessed from any system.
Ik weet overigens niet of de crossplatform chat ook echt (goed) werkt :). de gratis pc versie was iig relaxt.

[Reactie gewijzigd door nioz op 9 september 2011 15:52]

De cross platform chat werkt vlekkeloos
Of een game cross platform beschikbaar is, zal hoogst waarschijnlijk worden bepaald per game. Zelfs op de PS3. Het kost geld om een game te porten/parallel te ontwikkelen voor een ander platform, dus als deze voor de prijs van n worden aangeboden, wordt er geld op ingeleverd.
Daar zat ik ook aan te denken, of dat ze huidige gamers 'belonen' en maar een fractie van de prijs laten betalen ipv. 'the whole shebang'.

Ik vind het wel een krachtig mix worden zo, voor voetbal spelletjes die ik gewoon niet met een toetsenbord kan spelen loop ik naar mijn ps3. En voor een potje CoD o.i.d loop je naar je game-pc, maar mocht je een keer met je vrienden mee willen doen op de ps3 dan kan dat ook.

Als steam daadwerkelijk komt, wordt die ruimte op de hd ook eindelijk eens benut want die zit er tot nog toe bij mij voor jan-doedel in.

Kan het alleen maar toejuichen!
Ik hoop dat het gaat zijn zoals jij het voorschotelt, maar ik heb er een hard hoofd in!

Ik denk namelijk dat de console makers veel geld gaan mislopen als je op de console ook steam games kan gaan spelen. Je kan immers vaak voor een prikkie AAA games kopen op Steam die op de console nog 30-40€ kosten.
De enigen die geld mislopen zijn alle tussenpartijen, de ontwikkelaar vangt namelijk van de €60 bij de bart smit ook niet zo'n groot aandeel ;)

Zou in ieder geval mooi zijn als de licentie ook netjes cross platform werkt.
Wat zou het nut zijn om Steam te gebruiken op de XBOX? Schiet Microsoft zich dan ook niet in hun eigen voet? Misschien voor cross platform? Voor multi platform hoeft er alleen aan de XBOX kant een client geinstalleerd worden. De rest wordt door Steam afgehandeld.
Uhm, ik heb er nog een voor je! De lijnen korter maken, als games voor de PS3 en XBOX dalijk via Steam verschijnen kan de Free Record Shop en consorten wel inpakken. De winst gaat rechtstreeks naar Microsoft/Sony en de uitgevers.

Daarnaast krijgen wij er on-demand- en (hopelijk) cross platformgaming voor terug. Niet meer naar de winkel om een game te kopen, of in de rij te wachten bij de launch van iets als CoDMW3 <insert andere populaire game>
Ik hoop het, en dan hopelijk wel met wat leuke aanbiedingen (al zal het voor de console nooit zo aantrekkelijk worden als de acties van steam op PC ben ik bang) want de huidige prijzen om games te downloaden voor xbox zijn echt belachelijk hoog.
tja, ik koop niet bij steam, koop alles lekker bij webshops.
Er zal altijd een groep blijven die spellen op een disc thuis wil hebben en niet alles als downloadbare content.

Ik kan mijn spellen op disc over 10 jaar nog verkopen, jij kunt helemaal niks met al je spellen welke je bij steam gekocht hebt....

Ik heb een hoesje, boekje, special en hardened editions.

Nah Steam is leuk voor de mensen welke daadwerkelijk het spel alleen digitaal willen hebben, maar webwinkels zullen iig echt niet verdwijnen door Steam.

Daarnaast verkopen een Freerecord e.d. ook muziek en films.
Ik kan mijn spellen op disc over 10 jaar nog verkopen, jij kunt helemaal niks met al je spellen welke je bij steam gekocht hebt....
Na 10 jaar is je spel hopeloos verouderd, hoeveel denk je er dan nog voor te krijgen? Bedenk even dat je vandaag een spel van 2001 wil kopen, hoeveel zou je geven?
Ik heb een hoesje, boekje, special en hardened editions.
Leuk om te verzamelen maar het draagt niets bij aan de game zelf en als je de game beu bent ligt dat toch maar in de weg of ergens stof te vangen. Die speciale edities kosten dan ook weer meer geld dusja, een echt voordeel van niet online te kopen noem ik het ook niet echt.
Daarnaast verkopen een Freerecord e.d. ook muziek en films.
Ook genoeg aanbod te vinden online hoor :)
Kijk wat mensen betallen voor retro spellen.

bijvoorbeeld voor SNES spelen Zelda, Donkey Kong, Super mario Kart, etc. hier wordt al snel tussen de 20 tot 40 euro voor neer geteld

of zelfs NES of Sega spelen die worden ook gewoon verkocht tussen de 10 en 20 euro.

deze spellen zijn dus in sommige gevallen zelfs duurder dan ps3 of xbox 360 spellen
Er is wel een verschil tussen klassiekers op een cartridge en de hedendaagse 13 in een dozijn games op DVD ;)

Probeer over 10 jaar je MW3 of BF3 eens te slijten voor €10..

[Reactie gewijzigd door .MaT op 12 september 2011 21:58]

De SteamWorks API die in vele moderne games wordt gebruikt, en intussen al in bepaalde PS3 games, kan dan ook op Xbox gebruikt worden.
De nieuwe Counter-Strike: Global Offensive krijgt bijvoorbeeld cross-platform gaming, waarbij PC en PS3 al bevestigd zijn.
Als dit ook mogelijk maakt om 1x een game te kopen en deze te kunnen gebruiken op alle 3 de platforms dan ben ik helemaal voor.
Met PC games voor pakweg de helft van console games, is de vraag van welk platform de verkoopprijs aangepast zal worden...
Zowel MS als Sony krijgen een vergoeding voor elke sale voor hun platform. Als je een game n keer koopt en dat op beide platforms kan spelen dan willen ze ook beide een vergoeding. Je kan dan minstens rekenen op PC prijs + €30.
Allemaal leuk en aardig maar ik hoop voor alle console bezitters dat dit niet gaat gebeuren. Steam heeft voordelen, maar 1 heel groot nadeel. Je kan je spel niet meer doorverkopen als je het zat ben. Sterker nog, je zal met jou steam account op de x-box van je vrienden moeten inloggen om jou spel te draaien als je het daar een keer weer spelen ipv bij jou thuis. En officieel mag je je account aan niemand anders uitgeven om te spelen had ik begrepen.

Edit: Dit is gebaseerd op mijn ervaring met de PC versie van steam.

[Reactie gewijzigd door Ryan1981 op 9 september 2011 14:45]

Maar hetzelfde geld toch ook voor de Windows Live Marketplace service of niet dan. dat je games/ indys niet via microsoft marketplace weer door kan verkopen naar andere gebruikers + dit hele niet doorverkoop gebeuren zal waarschijnlijk bij valve titels blijven ik denk toch dat alle andere publishers op traditionele wijze hun "diensten" zullen verstrekken

[Reactie gewijzigd door fremen.mehmet op 9 september 2011 15:14]

Ik zou niet weten of het voor windows live ook geld, en of het in dezelfde mate geld als voor steam.

Wat ik wel weet is dat het geen vooruitgang voor de eindgebruiker is om nu nog zo'n platform er bij te krijgen. Ik zat me recentelijk nog te ergeren aan steam op de pc omdat elke keer als ik op het forum en/of op steam zelf op een andere PC inlog, moet ik mijzelf verifieren met een code via mijn e-mail. ELKE KEER! Wat een zinloze tijdsverspilling en hoogst irritant.

Ik snap natuurlijk wel dat de makers van de spellen dit graag willen, meer inkomsten voor hun.


Off topic: Graag zou ik wat onderbouwing zien van de mensen die mijn reactie als ongewenst beschouwen? Lijkt mij op z'n minst dat het on topic is?
Ik hoop eigenlijk ook niet dat dit gaat gebeuren...voor de Xbox moet je al betalen als je deze onderhand aan gaat zetten...
Moet je dan op een gegeven moment ook betalen aan Steam om "online" te mogen

Dan praat ik over de PC wereld....want hoe wordt dit dan in "balance" gehouden
Haha op het moment dat je Steam moet gaan betalen om online te mogen is het gedaan met Steam

Het lijkt mij dat dit ook nooit gaat gebeuren, waarom zouden ze het in balance moeten houden? DLC zijn soms ook gratis op de PC en betaald op de Console
Lijkt mij dat het gewoon allemaal hetzelfde blijft, Steam staat los van microsoft.

In balans? simpel, steam vraagt veel te hoge prijzen voor games (vaak dan, aanbiedingen niet).

Steam krijgt waarschijnlijk ook geld van andere kanten omdat er meer spelers naar hun platform komt en dus ook aantrekkelijker om te spelen op een console

[Reactie gewijzigd door Generation Kill op 9 september 2011 13:47]

Ehm... is dit niet gewoon voor support van bijvoorbeeld TF2 op de X-Box 360 ?? Of Portal 2 bijvoorbeeld :)
Ik dacht aan precies hetzelfde.
Ik hoop ook op een cloud-oplossing voor bijv. je savegames.
Cross-platform lijkt me een leuke toekomstige optie, maar zal op korte termijn toch niet gebeuren (zie recente uitspraken van ontwikkelaars naar MS).
Als het echt zo gaat worden dat het cross platform je een game maar 1x hoeft aan te schaffen, neem ik persoonlijk wel aan dat zoals hier gezegd is de multiplayer nog wel gescheiden is. Anders zou het inderdaad wel erg uit balans zijn.
PC blijft vs PC en Xbox blijf vs Xbox enzovoorts. (althans dat mag ik hopen! :))
En waarom hoop je dat?
het lijkt mij juist gaaf games op de PS3 vs X360 spelers te doen, of op de PC tegen PS3 en XBOX360 spelers.. het werkt alleen niet met games waar een muis in het voordeel is, maar met racegames kan het prima.. Shooters kunnen dan bv PS3 vs X360. ik zie niet in waarom je dat niet zou willen.
Het wordt zo langzamerhand tijd dat Steam los gemaakt wordt van de rest van Valve.. Dus een splitsing van Valve in een Steam gedeelte en een gamedevelopers gedeelte.. Ze zijn nu veel teveel bezig met Steam imho terwijl je weinig echt gamenieuws ziet van ze.. Waar blijft b.v. HL3 of HL2: EP3??

Begrijp het wel hoor, Steam is een goudmijn voor ze.. Maar splits het aub..
Ik denk ook dat dat een keer moet gebeuren. Niet zozeer omdat de gamestudio afdeling ondergeschoven wordt, het duurt bij Valve idd behoorlijk lang voordat ze een game opleveren. Overigens altijd wel van kwaliteit waar andere nog wat van kunnen leren :)

Ik ben eerder bang dat gamedev's en uitgevers Steam mijden, zoals EA, omdat ze k games maken. Dus als EA games verkoopt op Steam, krijgt Valve een deel van het verkoopbedrag waarmee ze dus direct geld 'geven' aan een directe concurrent.

Ben benieuwd of Gabe dan zou kiezen voor Valve of voor Steam :P
Not gonna happen.. Zeker niet als dat betekent dat xbox tegen ps3 spelers kunnen spelen.
waar slaat dat nou op? allebei een controller lijkt mij juist eerlijk? Wat niet eerlijk is als er PC spelers tussenkomen (hoewel ik graag wat mensen te snel af wil zijn).
Er was ooit al eens onderzoek gedaan door Microsoft voor Xbox vs PC, het kwam erop neer dat professionele FPS op xbox het verloren van gemiddelde pc gamers. Het is gewoon een feit dat een muis en toetsenbord sneller is. Voor andere games maakt het dus niet echt uit maar in de FPS gaat pc vs console niet gebeuren, en als het dat doet is het nogal benadelend voor de console speler.

Consulsie: waarom niet? meer spelers meer fun. Alleen moet er dan wel met de FPS (en andere snelle games waarbij pc voordeel heeft) games een regeling komen
dat onderzoek zat vol met gaten, in de praktijk kan ik met een x360 controller prima meekomen tegen PC spelers, moet dan wel zeggen ik heb letterlijk jaren aan gameplay ervaring in consoles zitten

het is geen feit dat muis en keyboard sneller is, het is dat mensen het lastiger vinden met analoge sticks om op snelheid precies te richten. Dat leer je echt wel na een paar jaar.
Tuurlijk is dat wel een feit... Een muis kun je zelf de sensitivity van instellen en dan is de enige beperking hoe snel jij je bv om kan draaien en je crosshairs op iemands hoofd kan parkeren om de trekker over te halen, hoe snel en nauwkeurig jij zelf de muis kunt bewegen. Met genoeg oefening kan dat bijna zonder vertraging.
Met een gamepad echter beweeg je niet rechtstreeks maar bepaal je met de analoge stick hoe snel je rond draait. Stel dat de draaisnelheid bij maximale uitweiking van die stick 360 graden per seconde is, dan ga je nooit sneller dan een halve seconde zijn om je om te draaien en iemand achter jou neer te knallen. Die beperking heb je gewoon niet met een muis en daarom zullen spelers van gelijke kwaliteit met een muis altijd in het voordeel zijn tov iemand met een gamepad.
Dat is dus absolute onzin, ook jouw muis moet voldoen aan de eisen van het spel.
Een console game heeft een max turn speed, max sens, deadzone etc, als je te snel met je muis beweegt begin je lekker te black dotten en gaat het helemaal mis.

Jouw muis / keyboard combinatie aangesloten op een console moet aan dezelfde game regels voldoen als een controller. Jij kunt niet ineens draaien in 500 ms terwijl een controller er b.v. 1000 ms over doet. Die speedcap zal ook opgaan voor je muis.

Daarnaast komt nog eens dat je bij een toetsenbord / muis combinatie ook dingen niet kunt welke bij een controller kunnen. Bij een controller kun je b.v. gefaseerd lopen.
Stil, sneller, nog sneller, nog sneller, snelst.
Bij een toetsenbord is het of snel of niet of lopen of niet.

[Reactie gewijzigd door Passkes op 9 september 2011 16:26]

Tuurlijk heeft ook een muis een fysieke limiet, maar die kun je wel een heel stuk verder oprekken dan een gamepad. Bovendien kun je op een PC (want daar hebben we het over, niet over een muis op een console dus je 2e paragraaf is compleet irrelevant) veel meer instellen aan je muis dan je op een console aan je controller kan instellen.

Verder is het inderdaad waar dat je met een gamepad beter gegradeerd kunt aangeven hoe hard je precies wil rennen, maar wat heb je daar precies aan? Over het algemeen wil je of stil zijn, en heb je daar een ideale snelheid voor (lopen/kruipen) of wil je zo snel mogelijk (rennen), dus wat heb je nou precies aan die stapjes daar tussenin in deze context? Het is zeker leuk dat het kan en ik probeer hier dan ook geen PC vs console welke is beter war te houden (ik heb en geniet van beiden), maar het is m.i. niet relevant in de discussie over balans als je in een shooter pc en console gamers tegen elkaar laat spelen.

edit @Passkes, Mja ok, ik zie hoe het sneller sneaken handig zou kunnen zijn inderdaad, ik speel dat soort spellen zelf weinig. Wat betreft dezelfde beperkingen opleggen aan een PC speler, ik denk dat je dan een rel van jewelste hebt omdat pc spelers dan een minder direkte koppeling tussen muis en beeld hebben, waar ze wel aan gewend zijn.
@Rin, ok, ik wist niet dat je dat op een console zelf ook zo in kon stellen, heb ik zelf nooit gezien, maar zoals gezegd misschien speel ik dat soort spellen dan ook te weinig.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 10 september 2011 09:09]

Het is wel degelijk relevant, het gaat er alleen om dat als je PC vs Console wilt meten dat de game welke gespeeld wordt dan ook op beide systemen aan dezelfde wetten, eisen en limieten moeten voldoen.

Als je dit namelijk niet hetzelfde hebt, dan kun je hoe graag je het ook wilt gewoon niet eerlijk meten. En dan is het nog niet zo dat de keyboard / muis combinatie beter is, nee dan is het zo dat de PC speler een heel andere reeks regels heeft waarvan deze beter kan proviteren.

Die stapjes (de bepaling hoe snel ik wil lopen) geven mij dus de mogelijkheid om niet van het ene uiterste naar het andere uiterste te gaan. Dus van geen geluid maken naar volledig geluid maken. Ik kan zelf bepalen hoe snel ik wil en dus hoeveel geluid ik nu echt maak als ik naar je sneak. Het iets sneller naar je toe lopen t.o.v. het sneaken kunnen net die extra kills bepalen. Maar inderdaad het is de voorkeur hoe jezelf wilt spelen. Ik heb liever de mogelijkheid om zelf te kunnen bepalen hoe snel ik mij voortbeweeg in gradaties.
zet de controller sensitivity maar eens op z'n hoogst en je ziet meteen hoe snel je kan omdraaien, dat kunnen je ogen nooit volgen, Alleen is de enorme hoge gevoeligheid van de analoge sticks voor veel mensen dan niet prettig, Net zoiets dat de meestten maar niet aan hoger dan sensitivity 2 a 3 willen spelen in COD games op de PS3 terwijl de ervaren spelers op 7 en hoger zitten te knallen. Het snelheids verschil is dan zo groot en zien mensen mijn gameplay filmpjes en denken dat het alsnog met de muis is.
Ok, je kan snel draaien. Hoe precies staat je crosshair dan op je vijand als je stopt met draaien?
Ik denk niet dat dit een kwestie is van eerlijk/oneerlijk maar eerder dat dit een potje concurentie is. Microsoft wil natuurlijk graag dat jij een xbox koopt om tegen jou xbox vrienden te spelen ipv met jou ps3. En Sony wil dat jou vrienden een ps3 kopen om tegen jou te spelen.
Een gemiddelde Muis / Keyboard speler krijgt hem aan de kont van een Prof controller speler hoor. Daar hoef je niet eens bang voor te zijn.

(mits uiteraard de keyboard / muis speler aan de zelfde spel wetten / standaarden moet voldoen waar de controller ook aan voldoet, dus zelfde max sensitivity, zelfde max turn speed, zelfde deadzones etc)

Bij PC vs XBOX is het gewoon zo dat een game heel andere wetten en regels heeft op de PC t.o.v. de XBOX360. En juist die verschillen zijn erg belangrijk in het vs gamen.

Daarnaast blijf je gewoon mensen houden welke goed zijn met een controller en mensen welke sucken met een controller. Idem gaat ook op voor muis / keyboard.