Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 167 reacties

Volgens nieuwe geruchten heeft de opvolger van de huidige Xbox 360 de codenaam 'loop'. De console zou een stuk kleiner en goedkoper worden, en opgebouwd worden rond een speciaal ontwikkelde processor met diverse aanvullende cores.

Een blogger die zich 'MS nerd' noemt, beweert op zijn eigen site informatie te hebben over de opvolger van de Xbox 360. Zo zou het apparaat worden opgebouwd rond een processorkern die is omringd door een aantal cores die afzonderlijk beeld, kunstmatige intelligentie, physics, geluid, netwerkverkeer, encryptie en sensoren afhandelen. De cores zijn gebaseerd op de arm-architectuur en worden door Microsoft in samenwerking met twee hardwarepartners ontwikkeld. De nieuwe console wordt in deze opzet niet alleen kleiner dan de Xbox 360, maar ook goedkoper. De machine zou op een aangepaste versie van 'Windows 9' draaien, dat in de nieuwe Xbox zijn debuut zou gaan maken.

Dat de beweringen van MS nerd niet helemaal uit de lucht gegrepen zijn, bleek in 2010, toen hij verrassend gedetailleerde informatie had over de Courier, de tablet die Microsoft destijds in ontwikkeling had. Er doen al geruime tijd geruchten de ronde over de opvolger van de Xbox 360. Zo stelde een medewerker van de Duitse ontwikkelaar Crytek dat Microsoft de console aan zal kondigen tijdens de E3 van 2012 en dat zijn bedrijf een nieuwe TimeSplitters-game in ontwikkeling heeft voor de nieuwe console. Die wordt gemaakt op basis van CryEngine 3, waarbij de studio zwaar inzet op het gebruik van de tessellation-opties van DirectX 11. Ook Electronic Arts zou al werken aan een game voor de nieuwe console. Een studio van de uitgever zou al beschikken over development kits van het nieuwe systeem. Die vroege versies van de dev kits zouden nog in pc-behuizing aan EA geleverd zijn.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (167)

Zo zou het apparaat worden opgebouwd rond een processorkern die is omringd door een aantal cores die afzonderlijk beeld, kunstmatige intelligentie, physics, geluid, netwerkverkeer, encryptie en sensoren afhandelen.
Tbh lijkt me dit erg onwaarschijnlijk;
Audio, encryptie en netwerkverkeer afhandeling zijn zulke 'simpele' taken dat er geen aparte core voor nodig is, deze kunnen prima op een van de X normale cores. Physics apart zou kunnen, denk aan hoe dat nu soms op de GPU gebeurt. Sensoren zie ik wel een aparte core voor, of nouja 'core' gewoon een losse chip, net als bij Kinect nu. Dan blijft er nog KI over, wat voor core zou je maken voor KI? Een die goed is in floating point berekeningen? Of een die goed is in branching? Volgens mij is KI zo'n algemeen probleem dat hier ook geen aparte core zal zijn.

Wat me veel waarschijnlijker lijkt is dat MS gewoon een quad-core ARM processor maakt met 1 of 2 threads per core en dat deze naar eigen inzicht ingedeeld kunnen worden, net als nu (er is nu 1 thread gereserveerd voor de Xbox software zelf). Misschien dat de GPU ook geschikt gemaakt wordt voor GPGPU , dit zou wel interessant kunnen zijn omdat de huidige Xbox shared memory had. Een eventuele nieuwe implementatie van de Xbox zou dan makkelijk berekeningen kunnen verdelen over de GPU en de CPU omdat de resultaten meteen in het zelfde geheugen staan.

Een ander idee is dat MS de CELL processor kant opgaat, en met een hoop mini-cores komt, maar dit bracht de PS3 niet zoveel winst als verwacht, dus ik ben benieuwd wat er sindsdien veranderd is wat zo'n soort design wel extra handig zal maken.

Edit: .oisyn ondersteund, als gamedev, al een paar van mijn punten .oisyn in 'nieuws: 'Nieuwe Xbox draait op verschillende arm-cores en Windows 9''

Verder zou ik Windows 9 pas in 2015 op zijn vroegste verwachten (W8 komt mogelijk in 2012, misschien later). Een nieuwe Xbox verwacht ik eerder in 2013 met mogelijk een aankondiging dit jaar, maar de ontwikkeling is dan al een jaar bezig.

[Reactie gewijzigd door roy-t op 8 november 2011 12:56]

Audio heb je in PC's ook een aparte core (geluidskaarten) voor, en wanneer deze niet zoveel in hardware afhandelt, dan zie je weldegelijk wat meer CPU load bij gecompliceerde audio in spellen.

Hetzelfde geldt voor encryptie, zo goed is een CPU niet in encryptie en decyptie. Een mooi voorbeeld van wat een dedicated core/unit kan doen zijn VIA's processoren, deze zijn absoluut niet krachtig vergeleken met de concurrentie, maar door hun specifieke encryptie/decryptie unit/core presteren ze 20x beter als de snelste intel processors (zelfs ondanks dat de i5/i7 series extra AES gerelateerde instructies hebben) in benchmarks.

En ook voor netwerkt geld hetzelfde. Heb je ooit wel eens naar je CPU load gekeken als je een groot bestand op 1gbit kopieerd met een Realcrap netwerkchip? Dat kan al snel oplopen tot 20% bij een Core2Duo.

Al deze taken zijn op een flinke processor niet zo een probleem, hoewel er vaak al meer offloading is als je denkt. Echter als ze een ARM gebaseerde console maken met een Cortex A15 als hoofd processor, dan kunnen zulke taken al snel wat meer processor tijd gaan eisen.


Voor KI zijn trouwens hele mooie voorbeelden dat dat op GPU's heel goed kan werken, ik denk dat KI vooral voordeel heeft van hoge parallelisme en branching.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 8 november 2011 14:12]

Dat het op een ARM-based Windows-versie zou draaien lijkt me logisch omdat MS straks dan ťťn kernel heeft voor telefoons, desktop, tablets en consoles, en daardoor als je het mij vraagt sneller (en veiliger) kan werken. Maar het lijkt me raar om dan nu al aan WIndows 9 te gaan denken? Zou het niet eerder WIndows 8 zijn?
Vroeg ik me ook af. MS zou wel al bezig zijn met 'Windows 9' ookal is W8 er nog niet. http://www.windows9news.com/

Er zijn al een paar dingen geweten over 'W9' zoals x64 only met als gevolg geen legacy apps meer. Ik denk/hoop dat de release van de nieuwe XBox met zijn aangepaste 'W9' wel vroeger zal verschijnen dan W9 zelf.
A leaked roadmap suggests that we might be able to play around with the next but one Windows earlier than everyone thought. The roadmap suggests that we may see a developer preview of Windows 9 at the Build 2013 conference which should takes place in the middle of the year.

The developer preview is then followed by the first Windows 9 Beta release during the January CES 2014 and a release candidate release during the MIX 2014 conference in April. The Windows 9 RTM would then be released during Build 2014 along with Internet Explorer 12.

The final version of Windows 9 will be released in November 2014 along with Windows 9 Mobile and Kinect HP2.
http://www.windows9news.c...9-released-november-2014/
Die roadmap dat geleakt is komt trouwens ook van de blogger MS nerd. Het is niets officieel, maar nu ook niet ongeloofwaardig om te denken dat MS al bezig zou zijn met W9.

[Reactie gewijzigd door Rinzler op 8 november 2011 18:33]

Ligt er maar net aan wat de roadmap is - als de nieuwe xbox pas over 3 of 4 jaar pas uitkomt zou het best Windows 9 kunnen draaien.
Misschien dat het update pad van windows versneld gaat worden om met android en (i)OS(X) mee te kunnen draaien. Windows phone en windows voor de desktop zullen ook wel langzaamaan naar elkaar groeien. Aan de ene kant krijg je zo snel nieuwe features maar zal je minder grote updates zien helaas :(
ARM is goed bezig op mobiele markt maar hoe sterk is de CPU architectuur in vergelijking met Intel/AMD?
Wat zal het worden een 16core? :P
Tja, en waarom niet? 16 energie efficiŽnte cores of de 3 "super" (onzuinige) cores die ze nu hebben. Voor beiden moet er geparallelliseerd worden dus dan maakt het schalen naar nog meer ook niet zoveel meer uit. Daarnaast is CPU power in het huidige tijdperk(zeker bij gameconsoles die over het algemeen niks anders doen dan games afspelen) lang zo belangrijk niet meer, bijna alles wordt efficiŽnter uitgevoerd door de GPU en die vormt tegenwoordig dan ook vrijwel altijd de bottleneck.

Daarnaast heeft de PS3 zelfs al een CPU(CELL B.E.) waarbij 1 "all-round" core en 6 kleinere specifieke cores worden gebruikt om de taken af te handelen(+1 voor het OS), dus een stap richting 10 zou ook zo gek niet meer zijn.

Alleen Windows 9... Tja, daar geloof ik echt helemaal niks van... Zeker niet als die op de E3 van 2012 aangekondigd moet worden, dan ga je dus al verkondigen dat Windows 9 eraan komt voordat 8 Łberhaupt uit is... Daarnaast zou ik ook niet weten hoe je 9 zou kunnen ontwikkelen terwijl 8 nog niet klaar is, zou toch echt verder gebouwd moeten worden op 8.

[Reactie gewijzigd door Rctworld op 8 november 2011 13:03]

Wow, dit zou wel een enorme boost kunnen geven aan de nieuwe XBOX als echt blijkt dat er een aangepaste windows 9 OS op zit.
Voor devs zou het denk ik ook wel erg prettig zijn.
Inderdaad, als je kunt gamen op een console met Windows erop en de games zijn compatible, scheelt dat een hoop port-ellende :o
op de orginele xbox draaide ook al een 'normale' versie van windows. Echter je kon er geen executables op runnen.

edit:
De processor was zelf een normale intel (PIII variant), waar bij de nieuwe xbox ARM processors worden gebruiken. Die zijn niet compatible met x86

Wiki:
The Xbox runs a custom operating system which was once believed to be a modified version of the Windows 2000 kernel. It exposes APIs similar to APIs found in Microsoft Windows, such as DirectX 8.1. The system software may have been based on the Windows NT architecture that powered Windows 2000; it is not a modified version of either.

[Reactie gewijzigd door DarkUnreal op 8 november 2011 12:46]

Ja, en zie hoe succesvol de XBOX was in de modscene.
Vooral als mediaplayer was dat ding echt ideaal met XBMC. :).
Ja, maar dat was dan linux he, niet windows...
Huh? XBMC voor de Xbox is een native XBOX app hoor. Hij moet gecompileerd worden metde Xbox versie van Visual studio en werkt alleen op gehackte Xboxen (en is om die twee redenen in veel landen illegaal) .

XBMC leent wel veel 'linux' code zoals SAMBA en er is een Linux XBMC distro maar XBMC voor de xbox is en blijft een XBOX native applicatie
Er is geen xbox versie van VS, je moet de XDK ervoor hebben. Voor windows Apps heb je de windows SDK nodig en dat is precies wat de XDK is voor de Xbox.
van wikipedia

"The XDK has the option to integrate itself into Microsoft Visual Studio 2002 or 2003. This is needed if one wants to develop applications or games for the Xbox. "

Sec genomen zijn het twee programma's maar wel op de manier dat een auto en zijn motor losse dingen zijn.
De orignele XBOX had als basis een aangepaste Windows2000.
Klopt. Er wordt een specifieke Windows ontwikkeld voor arm processoren: reviews: Windows 8 op ARM-hardware: werk aan de winkel
Wellicht dat dit ook voor Windows 9 zal gelden
Bij de eerste xbox is een gestripte NT5.0 (Win2k) kernel gebruikt. En met gestript bedoel ik ook echt gestript, het was net voldoende om executables in te laden: Net genoeg code voor hardware initialisatie, een portable executable loader en wat filesystem drivers. Die intro ging vanuit het ram linea recta de registers van de GPU in.

Als je zo'n .xbe (de xbox PE variant van de .exe) nam en op een dos machine probeerde te starten kreeg je de "This program cannot be run in DOS-mode" en alles. Even om te illustreren hoe gelijkend het allemaal is.
Dit geldt ook voor de Sega Dreamcast uit 1998. Die draaide op een Windows CE variant.
Dat was optioneel. Games draaide gewoon op het Dreamcast OS.
@Dr.Draggla
Wow, dit zou wel een enorme boost kunnen geven aan de nieuwe XBOX als echt blijkt dat er een aangepaste windows 9 OS op zit.
@Grrrrrene
Inderdaad, als je kunt gamen op een console met Windows erop en de games zijn compatible, scheelt dat een hoop port-ellende
Zo zal het in ieder geval niet gaan werken. De aanduiding 'Windows' als het om Xboxen gaat, zegt alleen maar iets over de kernel, en over delen van de XDK. Alleen maar omdat het 'Windows' heet wil niet zeggen dat het ook compatible is met desktop Windows, op dezelfde manier dat Windows CE of Windows Phone niet compatible is met desktop Windows. Het is gewoon een marketing naampje...

Uiteraard gaat Microsoft niet 10x opnieuw het wiel uitvinden en zullen ze grote delen van hun Windows platform en alle tooling eromheen hergebruiken, zoals de kernel, de SDK met de ontwikkelomgeving, DirectX, bestandsformaten, filesystem, bepaalde libraries, etc. Dit is echter niks nieuws, want dat was bij de XBOX 1 en de 360 ook al zo, die programmeer je gewoon met een aangepaste Visual Studio met een aangepaste DirectX versie, er staat een aangepast FAT filesystem op, draait een aangepaste Windows kernel enzovoorts.

Een console die ook PC spellen gaat afdraaien of vice versa, dat kun je gewoon vergeten en is ook totaal niet zinvol. Als de bron van het artikel gelijk heeft dan zit de next-gen xbox (zoals te verwachten) vol met custom chips die je never nooit niet in een PC gaat zien, net als een Wii, een PS3 of een Xbox 360 (de originele XBOX is een verhaal apart, dat was inderdaad gewoon een PC in een console doosje).

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 8 november 2011 15:02]

ben ik de enige die dit dus compleet ongeloofwaardig vind klinken, windows 9?
ik neem aan dan een aangepaste versie van 8, of doorontwikkeling van maar niet zomaar windows 9.

verder verschillende ARM chips die fixed goals hebben, lijkt me lastig voor te ontwikkelen,
en wat als je geen networking nodig hebt, of weinig voor AI, maar extra voor de graphics wat dan? lijkt me niet erg flexibel.

hard inzetten op tesselation is wel een ontzettend goed idee antuurlijk, meer detail dat dynamisch wordt toegevoegd waar nodig, mogelijk de grootste doorbraak in CG sinds realtime lighting, heel blij om te horen dat ze daar vol voor gaan (mocht dat waar zijn)
maar ik ben zeer sceptisch tot nu toe.

edit:
hier nog een artikel van gamasutra over bungie en de Next Gen:
http://gamasutra.com/view...s_NextGen_Game_Engine.php

[Reactie gewijzigd door freaq op 8 november 2011 12:48]

wat betreft verschillende doelen per core. met je eens dat dit een risico is. Het grote probleem met ontwikkelen van de PS3 is dat je heel goed meot zijn in data van de ene core naar de andere te verplaatsen om dat niet elke core alles kan. Op de 360 is het juist lekker makkelijk ontwikkelen want alle 3 de cores kunnen alles.

Aan de andere kant, elke console heeft al een dedicated video kaart en een dedicated geluidskaart. Als ze alleen zaken als networking en Kinect offloaden wordt het misschien wel makkelijker. Nu kan je FPS inzakken als je veel netwerk of Kinect verkeer heb. Door dit soort zaken te isoleren van core gaming kan ik me voorstellen dat performance tuning veel makkelijker wordt.

M.a.w. het hangt er van af hoe ze het implementeren. (maar ter Microsofts credit, development makkelijk maken kunnen ze beter dan de 2 andere console fabrikanten dus ik houd hoop)
Ik dacht precies zelfde!

Windows 9 op xbox? Dat is toch een gŠmeconsole dacht ik?!
Als je windows 9 draait , dan heb je toch veel minder snelheid,
Ja ondanks de extra cores er in. Xbox is gemaakt voor gamen,
en ik denk dat ze allebei niet samen gaan.

Hoe dan ook hoe snel het ook is, mensen, althans ik zeker wel,
koop een gameconsole om ja te gamen! en niet windows!

Toevoeging??
Het OS hoeft hier alleen maar spelletjes af te draaien; niks meer, dus geen virusscanners, browserfunctionaliteit, je messenger, iig niets wat je "zelf" draait, java, varierende hardware, etc.

Elke console heeft een standaard, het modernere OS maakt het makkelijker om tegenaan te programmeren, en de verkapte NT5 kernel in de eerste xbox maakte dingen mogelijk op een Pentium3 met 64MB waar je voor eenzelfde performance op een gewone windowsXP machine een P4 met 512MB en een videokaart met dedicated geheugen voor nodig had.. optimaliseren heet zoiets. Een xbox1 heette oorspronkelijk de DirectXbox, microsoft's eigen API. Kon je op een xbox1 ook niet perfect gamen?

Het voordeel hiervan is dat je de game kan optimaliseren voor de console, en 1 op 1 uitbrengen voor de PC met de opties dingen uit/aan te schakelen afhankelijk van de capaciteiten van de PC.
windows maakt games op pc's niet echt minder snel, er is misschien meer ram nodig maar daar houd het ongeveer mee op. Wat het langzamer maakt is vooral dat je niet iets direct voor een specifieke gpu/cpu kan coderen maar dat je via dingen zoals directx moet werken.
De originele xbox draaide ook een uitgeklede/aangepaste versie van windows 2000, en daar was weinig van te merken.

Grote kans dat ze gewoon een nieuwe windows kernel pakken en daar een compleet andere GUI op fabrieken
in normale pc's gebeurd dit al jaren en vind je het ook redelijk normaal, lees moederbord met losse vga chip / kaart, en geluidskaart.. en op betere systemen zitten ook hardwarematige netwerk controllers

juist met low-power computers zijn hardware-optimalisaties erg interessant
dat het minder schaalbaar is en je dus als je 1 taak niet nodig hebt, je de core ook kwijt bent, is jammer, maar het is altijd nog beter om 1core op 100% effcient te laten lopen dan 2 cores op 50% met daarbovenop nog de dualcore-penalty van een proncentje of 15 a 20...

(meer info over de dualcore penalty vind je wel op google en wiki)
Die scheiding van cpu/gpu/audio vind je ook al eeuwen in consoles, dat is niks nieuws. Dat hier echter de cpu load ook nog uit elkaar zou worden getrokken naar een apparte AI-core, een apparte physics-core etc.. lijkt mij ook wat ongeloofwaardig.

Enerzijds vind ik die uitsplitsing van specifieke workloads en "windows 9" wat ongeloofwaardig, anderzijds hoop ik dat dit hele gerucht onzin is. Goedkoop/klein zou suggereren dat MS nintendo achterna wil, en dus slechts een kleine stap in processing power gaat maken, en vervolgens met iets kinect achtigs de boel wil proberen te redden, en persoonlijk zie ik de volgende generatie liever niet 2 wii achtige casual-bakkies met als enige echt gamer-oriented console een playstation.
ben ik de enige die dit dus compleet ongeloofwaardig vind klinken, windows 9?
ik neem aan dan een aangepaste versie van 8, of doorontwikkeling van maar niet zomaar windows 9.
Denk ik ook eerder.
Win8 wordt pas in 2012 verwacht, win 9 is dan nog minsten 3 jaar verder, dat is veel te laat voor de Xbox om met een nieuwe versie uit te komen en te vroeg voor het OS om al volwassen te draaien.
Ik ben het hier helemaal mee eens. Volgens de geruchten zullen Sony en Microsoft mogelijk al op de E3 2012 nieuwe consoles aankondigen. Windows 8 komt volgend jaar pas uit, en dan moet ik nu geloven dat ze dan al een goed werkende Windows 9 hebben gemaakt en ze de Xbox 3 nog in 2012 of 2013 (ze zullen niet tot 2014 wachten) lanceren?

Ik hoop in ieder geval wel dat er nieuwe consoles worden aangekondigd op de E3 2012. Het liefst met een killer feature (dat mij moet overhalen om van de PS3 naar de PS4 of Xbox 360 naar Xbox 3 te gaan).
verder verschillende ARM chips die fixed goals hebben, lijkt me lastig voor te ontwikkelen,
en wat als je geen networking nodig hebt, of weinig voor AI, maar extra voor de graphics wat dan? lijkt me niet erg flexibel.
Het lijkt mij juist enorm makkelijk om voor te programmeren. Nu wordt vaak Kinect ondersteuning weg gelaten omdat het teveel recources in beslag zou nemen. Met een aparte CPU speciaal hiervoor ingebracht heb je dat probleem niet (met de voorwaarde dat al de processors een eigen gereserveerd stukje geheugen krijgen natuurlijk)

Ik ben alleen geen programmeur dus zeker weet ik het natuurlijk niet
hard inzetten op tesselation is wel een ontzettend goed idee antuurlijk, meer detail dat dynamisch wordt toegevoegd waar nodig, mogelijk de grootste doorbraak in CG sinds realtime lighting, heel blij om te horen dat ze daar vol voor gaan (mocht dat waar zijn)
maar ik ben zeer sceptisch tot nu toe.
Dit geldt meer voor Crytec dan voor MS en de nieuwe Xbox
Windows 9 klinkt idd wat ongeloofwaardig, maar zou misschien net kunnen. Microsoft wil volgens mij wat sneller nieuwere versies uitbrengen als voorheen. Windows 7 dateert nog van eind 2009 en wordt ergens in 2012 vervangen door Windows 8.

Stel dat ze de nieuwe xbox aankondigen op de E3 2012 dan verwacht ik dat deze binnen 2 jaar zal worden uitgebracht. Uiterlijk verwacht ik dus in 2014. Als Microsoft hun release cicle nog korter maakt zou dit dus opzich best kunnen.

Het is wat natte vinger werk :)
hahahaha...windows 9....terwijl windows 7 pas echt aan de opmars bezig is, ze bezig zijn met windows 8....kunnen wel veel vertellen...laat ze eerst maar eens uitkomen met windows 8 (ik zal toch eerder neigen om op 7 te blijven de eerste tijd...loopt lekker) en laat ze maar eens eerst bewijzen dat dit een goed en stabiel/nuttig systeem zal gaan worden eer ze zelfs maar durven praten over een 9-versie.....
ik zou ook kunnen vertellen dat ik een kip thuis heb zitten welke 24-karaats gouden eieren legt....zeg nou zelf,wie zou me dit nu geloven???
......................juist..................... niemand!!! :z 8)7 :X
Je punt toets werkt in iedergeval wel...

Ik heb ook zo m'n vraagtekens. Waarom zouden ze nu al bezig zijn met Windows 9, terwijl 8 nog moet komen? De ťcht goede dingen stoppen ze dan toch al in 9, waardoor het verschil met 8 veel kleiner zal zijn.. Tuurlijk is het een aangepaste versie, maar ik zie niet in waardoor ze (zeker in de tijd die ze nog zouden hebben) een geheel nieuwe Windows zouden willen neerzetten.
Windows 7 pas aan opmars ? Onder welke steen kom jij
Dat niet alleen, het biedt ook veel mogelijkheden om de XBOX 3 voor meer dan alleen gamen te gebruiken. Beetje wat Sony met de PS3 beloofde.
Als ie echt op Win9 draait kan je wsl ook wel een goed geintegreerde browser verwachten (niet zo'n net-niet browser als op de PS3, al is het erg fijn dat ie er op zit natuurlijk) en wellicht native ondersteuning voor muis en toetsenbord.

Ook voor de modscene zou zoiets echt een "droom" zijn. De mogelijkheden die zoiets biedt zijn echt talrijk.
Als ze een browser toevoegen zal dat wel (op basis van) Internet Explorer zijn, dus hoe blij je daar mee moet zijn, is ook maar afwachten.
Als we nog bij IE 6 of 7 zouden zijn zou ik je gelijk geven, maar IE kan nu heel goed meekomen met de andere browsers.
9 is op zich best aardig....
De port ellende zal je waarschijnlijk nog wel houden aangezien het ARM processoren zijn, en games voor de pc op x86 gebaseerd zijn.
Ook lijkt het me dat de nieuwe xbox niet meer te gebruiken gaat zijn met de 360 spellen, of er moet een goede emulator in worgen gebouwd.
Geen 2 games aanschaffen en ze op computer en xbox kunnen spelen.
De vraag is dan alleen hoe aangepast dit is en in hoeverre dev'ven mogelijk is. Misschien blokken ze wel alles om hacks (illigale games etc) tegen te gaan.
Wow, dit zou wel een enorme boost kunnen geven aan de nieuwe XBOX als echt blijkt dat er een aangepaste windows 9 OS op zit.
Voor devs zou het denk ik ook wel erg prettig zijn.
Ik denk eerder dat het een enorme boost zal geven aan pcgames, nu zitten we opgescheept met een merendeel aan produkten die half geport en geoptimaliseerd zijn voor de grafische kaart van de XBOX.

Het viel me trouwens deze week op toen ik een game speelde die verplicht op Live draaide dat het hele gebeuren gekoppeld bleek te worden aan XBOX Live als ik mijn account wilde aanpassen (ik was er al een tijdje niet meer opgeweest).
In Live gekoppelde games kan je wel berichten sturen naar gamers maar als je aanlogt op de website zelf krijg je bericht dat je eerst een betaalde account moet aanmaken vooraleer je berichten kunt sturen. En dan zijn er sommigen die mekkeren over de service van Steam ...
Dus, at least it won't cost an ARM and a leg :+
Dus MS gaat eigenlijk vanwege de productiekosten voor een veredelde smartphone.

Maar alle gekheid daargelaten, Windows 9? Windows 8 moet nog uitkomen, dus wat betekent dit? Dat de nieuwe x-doos pas over 2 jaar uitkomt ofzo? Moeten de PC gamers dan nog zo lang wachten totdat er eindelijk weer games met fatsoenlijke bij-de-tijdse graphics uit gaan komen? ;(
Ben je al vergeten dat Battlefield 3 er op de PC wel 100x mooier uitziet dan op consoles ? Ik bedoel; ik ben redelijk fanatiek PS3-gamer maar ik schrok wel even van het gigantische onderscheid.

Het is dus niet alleen kommer en kwel voor PC-gamers, ondanks dat er veel games geport worden vanuit de console-versies. Dit zal ook gebeuren omdat er aan console-games meer verdiend kan worden omdat er bij PC-gamers veel meer illegaal gedownload wordt. Logisch dat je als gamestudio je prioriteiten bij de betalende gamer legt.

Daarbij komt dat jij als PC-gamer al § 10 - § 20 voordeliger uit bent met een originele game die op meerdere platformen uitkomt. Dus alsjeblieft niet zo janken. Bedankt !
dat is welgeteld 1 game. Dan heb je nog de Witcher 2, waar ik ook al mijn mening over heb gegeven. BF3 boeit mij totaal niet, dus dan blijft er voor mij weinig over. Kortom, ik heb recht om te janken bij dit vooruitzicht.
Windows 8 is nog niet eens uit? En dan is deze console geschikt voor versie 9? Waarom brengen ze versie 9 niet gelijk uit...
ben ik de enige die dit dus compleet ongeloofwaardig vind klinken, windows 9?
Nee, het lijkt me nogal onzin eerlijk gezegd:
die is omringd door een aantal cores die afzonderlijk beeld, kunstmatige intelligentie, physics, geluid, netwerkverkeer, encryptie en sensoren afhandelen
Een "core" voor KI? Sorry maar dat slaat gewoon nergens op. Kunstmatige intelligentie is een heel breed studiegebied en integenstelling tot gebieden als physics / collision detection en rendering, die het vooral moeten hebben van specifieke algoritmes, kun je voor KI niet echt een specifieke core ontwerpen. Voor dingen als pathfinding etc. heb je gewoon een general purpose CPU nodig. En dan kun je wel stellen dat er derhalve gewoon meerdere general purpose CPU's inzitten, maar het is dan nogal raar om voor de developers vast te leggen dat de KI op een van die cores moet draaien.

Dit verhaal komt meer op mij over als marketinggewauwel van een een of ander nieuw set top box apparaat van MS, en niet als de nieuwe Xbox, als het Łberhaupt waar is.

.edit: hmm ik zou zweren dat ik dit als reactie op freaq in 'nieuws: 'Nieuwe Xbox draait op verschillende arm-cores en Windows 9'' typte 8)7

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 8 november 2011 12:57]

Hier sluit ik me volledig bij aan. Purpose-built cores gebruiken voor afzonderlijke zaken, zou betekenen dat alle game-engines daar specifiek op afgestemd moeten worden. Als je dat niet doet, laat je processorkracht onbenut en dat is ronduit zonde. Ook is een speciale core voor netwerkverkeer ronduit belachelijk. Een beetje cpu van tegenwoordig wordt voor een tiende procent belast door netwerkverkeer dat afgehandeld wordt.

Dat er arm-cores gebruikt gaan worden is mogelijk, de huidige cpu in de xbox 360 maakt ook gebruik van de power architecture / risc-instructieset. Echter vraag ik me af of arm cores heeft die krachtig genoeg zijn voor in een console die meerdere jaren mee moet gaan en significant sneller is dan de huidige Xbox 360.

Er staat bij dat een van de cores beeld voor zijn rekening neemt. Waarschijnlijk is dat enkel encryptie/decoderen en het uitsturen van het beeld. Een losse gpu zal voor de rekenkracht moeten zorgen. Die soc's in smartphones en tablets zijn leuk, maar niet om next-gen games op te draaien op 1080p. Even ter vergelijking, een beetje soc stampt er 10-15gflops uit. Een high-end videokaart, zoals een HD 6970 kan 2.7TERAflops aan.

[Reactie gewijzigd door Marc Rademaker op 9 november 2011 09:33]

Kunstmatige intelligentie is een heel breed studiegebied en integenstelling tot gebieden als physics / collision detection en rendering
Perfect voor een eigen specifieke core dus...

dan maak je er dit van:

afzonderlijk beeld, general purpose, physics, geluid, netwerkverkeer, encryptie en sensoren afhandelen

[Reactie gewijzigd door airell op 8 november 2011 13:02]

Perfect voor een eigen specifieke core dus...
Nee, want er zitten nog heel veel meer dingen in een game die niet onder die andere onderwerpen vallen. Of hebben al die dingen ook een specifieke core volgens jou?

Je redeneert als iemand zonder ervaring met multicore programming. De typische gedachtengang is namelijk dat men dan de cores gaat verdelen over de specifieke subsystemen. Maar dat is een ontzettend onhandige aanpak gegeven de lineairiteit van de typische gameloop en bovendien inefficient (niet elk subsysteem heeft evenveel rekenkracht nodig). Een goede multicore implementatie deelt de taken op in deeltaken op een zo'n laag mogelijk niveau. De high level gameloop is dan nog steeds lineair, maar alle cores worden gebruikt om specifieke deeltaken uit te voeren.
Nee, want er zitten nog heel veel meer dingen in een game die niet onder die andere onderwerpen vallen. Of hebben al die dingen ook een specifieke core volgens jou?
Nee, er staat ook nergens dat elke functie een eigen core zal hebben:
Zo zou het apparaat worden opgebouwd rond een processorkern die is omringd door een aantal cores die afzonderlijk beeld, kunstmatige intelligentie, physics, geluid, netwerkverkeer, encryptie en sensoren afhandelen.
Veel van de standaard taken zullen gewoon op de standaard processorkern draaien, net als bijvoorbeeld het OS.

Daarnaast zijn er vele demo's te vinden waarbij kunstmatige intelligentie op de GPU veel sneller draait dan op de CPU. Kunstmatige intelligentie, wat voor algoritmes dan ook, alsook pathfinding (wat naar mijn mening geen KI is), heeft veel baat bij hoge parallelisme.

Door gebruik te maken van specifieke cores kan je juist veel efficientier zijn, mits je de verdeling goed maakt. Applicatie-specifieke cores kunnen hun taken namelijk veel sneller, en veel energie-zuiniger uitvoeren.

Het lijkt trouwens redelijk op het Cell concept maar dan verder door gewerkt: ipv 1 CPU met 7 "generieke" SPE's krijg je nu een CPU met meerdere taak specifieke co-processors.

Hoe goed zo een systeem uiteindelijk zal werken zal gedeeltelijk afhankelijk zijn van hoe goed er over de verdeling van de hardware resources wordt nagedacht en hoe goed het wordt ontworpen. Maar het zal vooral afhankelijk zijn van de development tools, die moeten er voor zorgen dat alle processen netjes bij de juiste co-processors komen te liggen.


Uiteindelijk is het ook niet veel anders als waar we met de PC ook langzaam naartoe gaan: introductie van APU's met alsnog een losse GPU ernaast (IGP gedeelte kan gebruikt worden voor physics/AI), audio chips die een hoop in hardware afhandelen, dedicated netwerk processors komen langzaam aan weer terug (voor CPU offloading).

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 8 november 2011 13:22]

Nee, er staat ook nergens dat elke functie een eigen core zal hebben:
Als je taaltechnisch bezig wilt zijn is het natuurlijk niet handig om letterlijk het t.net artikel te interpreteren, wat slechts een vertaling is van de originele blog.
a “main” processor with multiple dedicated assistive cores for graphics, AI, physics, sound, networking, encryption and sensors
Overigens is de vertaling gewoon correct:
door een aantal cores die afzonderlijk beeld, kunstmatige intelligentie, physics, geluid, netwerkverkeer, encryptie en sensoren afhandelen

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 8 november 2011 13:20]

Misschien dat de gamedevelopers zelf kunnen bepalen welke en hoeveel cores welke taken hebben? Waarschijnlijk zijn de hierboven genoemde dingen gewoon voorbeelden van mogelijkheden.
De grote vraag bij deze opzet is of de cores uitsluitend voor de beschreven doelen gebruikt kunnen worden?
Nee, dus juist niet, zoals .oisyn al vertelde.

Laat ik het anders uitleggen. Een specifieke core heeft alleen zin als die core ook specifiek gemaakt is voor een bijzondere taak waarvoor die core dan zeer effectief is.

Zulke specifieke taken waarbij een aparte core je winst oplevert vind je niet bij KI. Daarvoor wil je gewono een general purpose core.

Het is totaal zinloos om een aparte general purpose core te gebruiken voor KI.
Dan is het veel efficienter om die extra general puprose core bij de andere general purpose cores te zetten en KI die cpu tijd te laten delen met andere general purpose processen.
Bij een spel dat weinig KI rekenkracht nodig heeft kun je die general purpose core dan voor andere onderdelen van het spel gebruiken en vice versa.
Denk eerder dat de KI taken een dedicated core krijgen zodat die taken geen invloed hebben op andere processen of moeten vechten om CPU tijd.
Maar dat is dus onzin. …lk subproces binnen een game vecht om CPU tijd, het slaat echt compleet nergens op om specifiek KI dan een dedicated core te geven. Stop er gewoon meerdere general purpose CPU cores in (zoals overigens al jaren gebruikelijk is op de PC en ook voor de huidige Xbox 360). Developers zijn een stuk beter in staat om die cores dan vervolgens zo efficient mogelijk in te zetten voor hun game. Microsoft kan helemaal niet bepalen hoeveel processortijd de KI van een specifieke game in gaat nemen. Dat kan heel veel zijn (een schaakgame), of juist heel weinig (multiplayer games). Voor de schaakgame is 1 specifieke CPU onvoldoende, daar wil je gewoon Šlle beschikbare cores voor inzetten. Voor de multiplayer game staat een specifieke KI core uit zijn neus te eten.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 8 november 2011 13:14]

Niet te vergeten dat de bron nog altijd MSNerd is. Dus hij krijgt waarschijnlijk vroege marketinggewouwel in zijn handen.
Dus als we dat met wat zout eraf doen, dan krijg je 1 CPU, en 7 EPU (extended processing units het maar een naam te geven) die bepaalde (lowlevel) taken sneller dan de CPU kan afwerken.

Daarbij zullen de hardwaredevs dan voorbeelden hebben genomen, zodat de marketing dat begrijpt en die dus direct als "dit is hun doel" hebben overgenomen.

Het zal niet het een, noch het ander zijn, maar neem dit artikel toch met wat zout :)
Waarom is dat zo gek? Aannemelijk is dat het niet 'verplicht' is, en misschien is het slechts een klein, zuinig core-tje die voor de AI zorgt waardoor je minder 'Interrupts' op je main core krijgt..? Voor IT volk lijken we hier soms wel erg krampachtig voor nieuwe ideeŽn en technieken...
Voor IT volk lijken we hier soms wel erg krampachtig voor nieuwe ideeŽn en technieken...
Tja, wellicht dat jij, niet gehinderd door enige vorm van kennis op dit gebied (en dat bedoel ik niet negatief), het makkelijk kan accepteren. Bij mij als game tech developer klinkt het toch gewoon als marketingonzin :)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 8 november 2011 15:27]

ARM? klinkt interessant! Ik ben alleen benieuwd hoe de terugwaartse compatibiliteit is met de Xbox360 (en de aangeschafte games)
ik vindt dit wat minder relevant. Het moet een keer afgelopen zijn met oude games.

Voorbeeld: PS2 games spelen op de PS3, wie doet dat nog?

Als jij je oude games graag wilt blijven spelen, hou je toch je XBOX360?

Dit kost Microsoft weer veel te veel ontwikkel tijd en uiteindelijk wordt het toch amper gebruikt. Games zijn na een tijdje ook te koop voor de nieuwere consoles voor 10 euro.
Ehm, ze zijn flink bezig een aantal games van de ps2 een fatsoenlijke hd upgrade te geven.
Dus ja nog heel veel mensen spelen deze spellen nog.
Dit is vaak nog maar de vraag of dit via hardware geregeld kan worden of dat het via een software base moet.
Hardware is extra lastig omdat er nieuwe technologieŽn zijn die je wilt gebruiken waar de huidige XBOX360 games wellicht geen gebruik van kunnen maken. Dan blijft een Software base dus over wat weer ontwikkeltijd en resources kost.
Maar het blijft speculeren :P
Deze PC-gamer vind dit goed nieuws. Als MS hiervoor kiest zal de PC-leading platform blijven omdat de nieuwe XBOX niet klein, goedkoop en superkrachtig kan zijn.
Als de Xbox inderdaad nůg een stuk goedkoper wordt dan die nu al is denk ik toch dat de console leading platform zal blijven, samen met de andere ARM based devices gericht op de consumentenmarkt die er nog aan gaan komen (en dan denk ik vooral aan tablets).

Dat is immers nu al het geval, er zijn nog maar een paar game studios die echt veel aandacht besteden aan het ontwerpen en bouwen van PC games (Blizzard comes to mind), de rest richt zeer in eerste instantie op de consoles en voegen in een later stadium indien daar nog budget en tijd voor is wat PC specifieke features aan toe, zoals een betere renderer (zie bijvoorbeeld Skyrim, die toch wel in eerste instantie gemaakt lijkt te zijn voor de consoles).

Ben trouwens erg benieuwd of de loyale Xbox fans zometeen hun hele Xbox/Xbox 360 collectie in de vuilnisbak kunnen flikkeren of dat er net zoals bij de 360 er een mogelijkheid komt om de oude games al dan niet geemuleerd op de nieuwe hardware te spelen...

[Reactie gewijzigd door mindcrash op 8 november 2011 14:22]

Want je hebt ineens je oude console niet meer?
Meestal niet nee, de nieuwe vervangt de oude en heb er geen zin in twee naast elkaar te hebben ;)

Backwards C. is iets wat ik wel graag zal zien. Heb momenteel ruim 250 games en gezien mijn woonkamer setup niet veel ruimte meer bevat wil ik hem dus tegen die tijd vervangen. Zeker de eerste twee jaar speel je, in mijn geval althans, nog wel eens de vorige generatie games.
Dat is niet waar MS erop uit is, het gaat om dat ontwikkelaars alleen meer in de Windows versie willen ontwikkelen, omdat de nieuwe Xbox ook zal kunnen toepassen wat je op de PC hebt, dan worden Sony en Nintendo namelijk buiten spel gezet als het gaat om Multiplatform.

En dan kunnen jullie weer weg modderen, maar dit zijn wel de mogelijke gedachte van MS.
Dus ik hou hier rekening mee.

[Reactie gewijzigd door killer1000 op 8 november 2011 15:15]

dus straks krijgen we een Xbox met metro interface :X
ik hoop dat microsoft er iets moois van maakt.
De metro interface zal met Kinect best mooi werken denk ik zo :)
De Fall Update 2011 van de xbox 360 zal al de Metro interface introduceren op de Xbox 360. Dit zal samen gaan werken met de Kinect.
Kleiner en goedkoper.. Ik hoop niet dat het daardoor nog meer budget wordt..

Voor mij hoeft een nieuwe highend gameconsole echt niet goedkoper dan 400-500 euro te zijn bij launch, want dat is eigenlijk al erg goedkoop.. Vergelijk het maar eens met PC hardware waar je zo'n bedrag bijna alleen al kwijt bent aan een highend videokaart.. Zo'n console moet bij launch op minstens hetzelfde niveau zitten als de snelste PC hardware en ook minstens 5-6 jaar lang meegaan op hoog niveau, dus dat mag best wel wat kosten bij aanschaf.. Hoe meer budget hoe sneller het achter gaat lopen bij PC hardware en hoe sneller het de vooruitgang in games weer gaat afremmen.. En wat is 400-500 euro nou voor iets wat minstens 5-6 jaar meegaat? Mijn nieuwe Nvidia GTX570 videokaart a 300 euro gaat echt niet zolang mee..
Tegenwoordig gaat jouw Nvidia GTX570 zeker wel zolang mee. Waarom? Omdat de PC games markt afhankelijk is geworden van de consoles. En aangezien de consoles inmiddels logischerwijs alweer jaren achterlopen op de zich eeuwig doorontwikkelende PC, krijg je dus games die zich beperken tot de kracht van de consoles. De Nvidia GTX570 is enorm superieur aan wat er in de consoles te vinden is, en die consoles gaan pas over een x aantal jaren weer vervangen worden, dus kun je van die kaart tenminste net zolang blijven genieten tot die oude consoles worden vervangen door nieuwe, en dan nog zul je met die kaart die nieuwe games nog redelijk kunnen draaien.
Ze verkopen die krengen met verlies. Console games zijn niet voor niets standaard 10 euro duurder dan PC games. Als je een paar spellen en een tweede controller bij een console komt heb je voor je het weet evenveel betaald als voor een game PC.
goedkoper? dat is niet iets wat je vaak bij microsoft producten vind. Maar verder ben ik erg benieuwd naar de de 'xbox 3'.

daar naast zou het erg interresant zijn als ze ook nog 4k schermen gaan ondersteunen

[Reactie gewijzigd door otandreto op 8 november 2011 12:41]

Goedkoper om te maken betekent niet per se dat jij hem ook goedkoper kan kopen ;)
Zou wel kunnen dat die nieuw lager geprijsd in de markt gezet wordt dan de 360 bij de introductie was. Is concurrentie technisch gezien niet verkeerd als volgend jaar de WiiU inderdaad rond 400 euro uitkomt.

Het lijkt me als ik het zo lees wel weer een stap dichterbij een vervanging van de PC.
Inderdaad laten we even apple erbij pakken. Productie kosten van iphone 4 ligt rond 150 euro.............
Transport, belastingen, marge voor winkelier etc...

Jouw tube tandpasta kost ook maar 30 cent om te maken, toch betaal je er vrolijk 1,20 euro voor. Raakt kant noch wal om Apple in deze discussie te betrekken.
Dat bedoelt hij gewoon hoor!!

Hij reageert met 'inderdaad' op het feit dat productie kosten geen verkoop kosten betekenen!
En wat denk je dat Apple kwijt is aan ontwerpkosten en dergelijke?
En je denkt dat Microsoft niks kwijt is aan al deze?

Ik snap dat de telefoons van apple hele andere producten zijn, aangezien microsoft het meeste verdient aan de games en dergelijke en apple de winst moet hebben van het product zelf, maar dan nog. Microsoft moet zijn product ook ontwikkelen, designen, en goed in de markt brengen..
Niets? De Iphone is in de jaren toch niets veranderd: zwarte randen en ronde hoeken. :+
*zucht*

Ooit van R&D en marketing gehoord?
Je vergeet marge ;) Apple wordt niet voor niks rijk :P
Misschien de componentkosten zonder assemblage en software...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True